Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Imprezy - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.685.2022.1.KK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 30 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.685.2022.1.KK

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Imprezy

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 września 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Imprezy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (dalej: „Gmina” lub „Wnioskodawca”) jest podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny.

Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559, dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”) Gmina jest wyposażona w osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Zadania te obejmują m.in. promocję gminy.

Przedmiot wniosku

Niniejszym wnioskiem Gmina obejmuje wydatki poniesione w związku organizacją imprezy plenerowej pod nazwą „…” (dalej: „Impreza” lub „Zadanie”). Realizacja zadania miała na celu promocję Gminy.

Impreza prowadziła do osiągnięcia celu szczegółowego tj. wspieranie lokalnego rozwoju na obszarach wiejskich. W wyniku realizacji zadania osiągnięty został następujący cel: Wzrost zainteresowania mieszkańców dziedzictwem lokalnym poprzez organizację imprezy plenerowej pn. „…”.

Zadanie zostało współfinansowane ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW na lata 2014-2020. Pozostała część wydatków została sfinansowana z własnych środków Gminy. Dla potrzeb przedmiotowego Zadania podatek VAT został przez Gminę zaklasyfikowany jako koszt kwalifikowany (został objęty dofinansowaniem).

Zakres wydatków w ramach organizacji Imprezy, która odbyła się (…) na terenie zespołu pałacowo-parkowego w (…), obejmował: wynajem nagłośnienia z oświetleniem sceny, wynajem telebimu oraz ekipy realizującej obraz, wynajem agregatów prądotwórczych, usługę ochrony, wynajem toalet, wynagrodzenie konferansjera, zespół muzyczny, gwiazdy wieczoru oraz kapelę ludową, a także przygotowanie bezpłatnej degustacji potraw regionalnych oraz stoisk gastronomicznych.

Wydatki ponoszone w związku z zadaniem były dokumentowane przy pomocy faktur z podaniem danych Gminy jako nabywcy.

Gmina organizując Imprezę realizowała zadania własne gminy nałożone na jednostki samorządu terytorialnego przepisami ustawy o samorządzie gminnym określone w art. 7 ust. 1 pkt 18 (promocja gminy), a tym samym nie prowadziła sprzedaży towarów ani usług opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie działania w ramach zorganizowanej Imprezy były dla uczestników nieodpłatne. Impreza miała charakter promocyjny – promowała Gminę.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Imprezy?

Państwa stanowisko w sprawie

Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Imprezy.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania w niniejszej sprawie. Dla oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia, w każdym przypadku istotne jest więc ustalenie czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT:

- zostały nabyte przez podatnika tego podatku (przesłanka podmiotowa) oraz

- pozostają w bezspornym związku z wykonywanymi przez niego czynnościami opodatkowanymi (przesłanka przedmiotowa).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Gmina jako podatnik VAT w ramach ponoszenia wydatków na Imprezę

Jak już zostało wskazane, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy – do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Kolejno, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy – wśród zadań tych mieści się promocja gminy.

Powyższe oznacza, że w świetle przepisów ustawy o samorządzie gminnym realizacja Operacji wpisuje się w zakres zadań własnych Gminy, w ramach realizacji których działa ona jako organ władzy publicznej.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, że Gmina nabywając towary/usługi celem realizacji Zadania, nie nabyła ich do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT i tym samym nie działała w charakterze podatnika VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy. Gmina organizując Imprezę realizowała zadanie własne gminy nałożone na jednostki samorządu terytorialnego przepisami ustawy o samorządzie gminnym określone w art. 7 ust. 1 pkt 18 (promocja gminy), a tym samym nie prowadziła sprzedaży towarów ani usług opodatkowanych podatkiem VAT. Wszystkie działania w ramach zorganizowanej Imprezy były dla uczestników nieodpłatne. Impreza miała charakter promocyjny Gminy.

Wydatki na Imprezę były zatem ponoszone wyłącznie w celu realizacji zadań własnych, poza działalnością gospodarczą Gminy, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a tym samym nie została spełniona pierwsza przesłanka warunkująca prawo do odliczenia VAT, stanowiąca o ponoszeniu wydatków przez podatnika tego podatku w ramach wykonywanej przez niego działalności gospodarczej.

Związek wydatków na zadanie z działalnością opodatkowana VAT

Z literalnej interpretacji art. 86 ust. 1 ustawy o VAT bezpośrednio wynika, że odliczyć można podatek naliczony związany z transakcjami, których następstwem jest określenie podatku należnego. Tym samym, zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1, dalej: „Dyrektywa VAT”). Przepisy Rozdziału 1-4 Tytułu X Dyrektywy VAT (art. 167 i nast.) wprowadzają podstawową regułę wspólnego systemu podatku VAT, zgodnie z którą podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną, natomiast prawo takie nie przysługuje w przypadku dokonywania transakcji zwolnionych lub nieopodatkowanych.

Gmina wskazuje, iż w jej ocenie realizowane Zadanie nie było ani bezpośrednio, ani pośrednio związane z czynnościami opodatkowanymi Gminy, a jedynie związek z takimi czynnościami mógłby skutkować istnieniem prawa do odliczenia. Tym samym, nie została spełniona przesłanka umożliwiająca skorzystanie z prawa do odliczenia VAT naliczonego. Wobec powyższego, w omawianych okolicznościach, zdaniem Gminy, nie wystąpił związek przyczynowo-skutkowy, który decydowałby o prawie do odliczenia podatku związanego z wydatkami poniesionymi na organizację Imprezy.

Podsumowując, w ocenie Gminy nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących poniesione wydatki na imprezę plenerową.

Podobne stanowisko zdaje się również potwierdzać jednolita linia orzecznicza organów skarbowych w zbliżonych stanach faktycznych. Tytułem przykładu Gmina pragnie przywołać następujące interpretacje (dotyczących wydatków na promocję gminy):

-interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 10 listopada 2021 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.714.2021.1.KS: „Jak wskazał Wnioskodawca – realizacja operacji nie będzie służyła Gminie do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności (w szczególności Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie albumów i gadżetów reklamowo-promocyjnych żadnym podmiotom zewnętrznym, a wstęp na wydarzenie kulturalno-folkowe będzie bezpłatny i ogólnodostępny dla wszystkich mieszkańców Gminy oraz osób zaproszonych, gości i osób odwiedzających Gminę w dniu organizacji wydarzenia. Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat tytułem udostępniania efektów przedmiotowej operacji. (...) W konsekwencji, z uwagi na opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego z tytułu nabywanych towarów i usług wynikających z faktur związanych z realizacją opisanego zadania”;

-interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 lutego 2021 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.620.2020.1.HCG: „W omawianej sprawie warunki do odliczenia nie są spełnione, gdyż Gmina wykonując opisane Zadanie nie działa w charakterze podatnika VAT, lecz realizuje zadania własne gminy nałożone na jednostki samorządu terytorialnego przepisami ustawy o samorządzie gminnym określone w art. 7 ust. 1 pkt 18 (promocja gminy). Zatem efekty ww. Zadania – jak wynika z wniosku – nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”;

-interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 18 sierpnia 2020 r., sygn. 0114-KDIP4-2.4012.349.2020.1.SKJ: „Gmina będzie realizowała projekt pod nazwą w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach poddziałania (…). Niniejsze przedsięwzięcie będzie polegało na zorganizowaniu imprezy promującej Gminę oraz wydaniu publikacji pod nazwą [...] W omawianej sprawie Gmina realizując projekt opisany w złożonym wniosku będzie realizowała zadania publiczne nałożone na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w odniesieniu do tych czynności nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Tym samym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż wydatki poniesione przez Gminę na realizację projektu pod nazwą jak wynika z wniosku - nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”;

-interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 1 sierpnia 2019 r., sygn. 0111-KDIB3-1.4012.357.2019.2.ASY: „Wnioskodawca jako jednostka samorządu terytorialnego realizuje projekt pn.: Głównym celem projektu jest zwiększenie konkurencyjności Gminy (...) oraz jej promocja na tle ościennych gmin poprzez troskę o zachowanie tożsamości i dziedzictwa lokalnego oraz wzbudzenie zainteresowania lokalną historią i kulturą wśród młodego pokolenia. Nabywane towary i usługi w ramach realizacji ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. Wszystkie faktury dotyczące realizacji projektu będą wystawiane na Wnioskodawcę. Wnioskodawca ma wątpliwości czy będzie miał prawo do odliczenia lub możliwości zwrotu podatku od towarów i usług z faktur dotyczących realizacji ww. projektu. Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując przedmiotowe zadanie nie będzie działał w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabyte w celu realizacji zadania nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług z faktur dotyczących realizacji projektu”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.

W myśl art. 86 ust. 1:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 18:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina zrealizowała projekt pn. „…”. Realizacja zadania miała na celu promocję Gminy.

Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Imprezy.

Chcąc odpowiedzieć na Państwa pytanie sformułowane w kontekście przedstawionego opisu sprawy, wskazać należy, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odnosząc powyższe do opisanego stanu faktycznego, trzeba potwierdzić, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione. Gmina – mimo iż jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług – przy realizacji zadania we wskazanym wyżej zakresie nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, bowiem organizacja przedmiotowej Imprezy, która miała charakter promocyjny – jak Państwo wskazali – należy do zadań własnych gminy wynikających z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym. Ponadto podane przez Państwa okoliczności sprawy prowadzą do wniosku, że towary i usługi nabywane w związku z realizowanym zadaniem nie były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych generujących podatek należny. Wszystkie działania w ramach zorganizowanej Imprezy były dla uczestników nieodpłatne.

W rezultacie nie mają Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją Imprezy.

Oznacza to, że Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).