Temat interpretacji
Zastosowanie – w odniesieniu do dokonanej dostawy do Ukrainy – stawki VAT 0% właściwej dla eksportu towarów
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 11 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości zastosowania – w odniesieniu do dokonanej dostawy do Ukrainy – stawki VAT 0% właściwej dla eksportu towarów, wpłynął 14 lipca 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
ABC 123 (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) wykonuje działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży ambulansów.
Spółka – jako dostawca – zawarła umowę sprzedaży z Fundacją DC (dalej jako: „Fundacja”) w wyniku wybrania oferty w postępowaniu przetargowym nr … (dalej jako: „Umowa”). Przedmiotem Umowy jest sprzedaż na rzecz Fundacji … niezarejestrowanych samochodów osobowych – ambulansów medycznych typu B, wraz z zabudową medyczną i wyposażeniem medycznym oraz sprzętem medycznym (dalej jako: „Ambulans” lub „Ambulanse”), o standardzie ambulansów drogowych spełniających cechy techniczne i jakościowe określone w Polskich Normach, przenoszących europejskie normy zharmonizowane, których szczegółowe dane zostały określone w Polskiej Normie PN-EN 1789+A1:2011.
W ramach umowy sprzedaży Spółka zobowiązała się:
1.przenieść za wynagrodzeniem w wysokości … zł brutto własność Ambulansów na Fundację;
2.dostarczyć Ambulanse do przedstawiciela Fundacji do Lwowa w dwóch partiach, tj. w terminie do ... 2022 r. i w terminie do ... 2022 r.;
3.zapewnić szkolenie w zakresie działania, obsługi, eksploatacji i konserwacji sprzętu medycznego;
4.zapewnić serwis gwarancyjny Ambulansów, zabudowy medycznej i wyposażenia oraz sprzęt medyczny na okres 24 miesięcy.
Ambulanse są kupowane przez Fundację z przeznaczeniem bezzwrotnego wywiezienia i użytkowania na terytorium Ukrainy przez ukraińskie służby medyczne (szpitale, pogotowia). Wywóz został dokonany przez Spółkę za pośrednictwem agenta celnego i został potwierdzony dokumentem w postaci potwierdzenia wywozu (IE599). W zgłoszeniu celnym nadawcą jest Spółka, a odbiorcą jest przedstawiciel Fundacji na Ukrainie. W dokumencie celnym SAD (Single Administrative Document) nadawcą jest Spółka, a odbiorcą przedstawiciel Fundacji na Ukrainie. Odbiór Ambulansów został potwierdzony przez Spółkę i Fundację bez zastrzeżeń na protokole przekazania. Spółka wystawiła fakturę z datą ... 2022 r. i ... 2022 r. na rzecz Fundacji. Protokół przekazania poszczególnych partii Ambulansów został podpisany z datą ... 2022 r. i ... 2022 r. Spółka razem z każdym Ambulansem dostarczyła:
a)kartę pojazdu,
b)świadectwa homologacji dla auta niekompletnego i skompletowanego,
c)komplet dwóch kluczy do samochodu,
d)instrukcje obsługi,
e)karty gwarancyjne,
f)potwierdzenie ważnego przeglądu technicznego i ubezpieczenia przez okres 30 dni,
g)CRM [powinno być „CMR” – przypis Organu] – potwierdzenie wywozu za granicę RP (kopia),
h)protokół przekazania, którego wzór stanowi załącznik nr 3/4 do Umowy,
i)niezbędne dokumenty pozwalające na rejestrację pojazdu jako pojazdu specjalnego sanitarnego.
Wywóz Ambulansów z terytorium Polski do Lwowa na terytorium Ukrainy nastąpił w terminie 30 dni, od dnia wydania Spółce pojazdów przez podmiot, który dokonywał zabudowy pojazdu bazowego na Ambulans (od daty na świadectwie zabudowy, wystawionym przez podmiot dokonujący zabudowy, stwierdzający zabudowę).
Za organizację transportu na Ukrainę była odpowiedzialna Spółka, tj. udzieliła zlecenia spedycyjnego i poniosła koszty transportu do miejsca wskazanego w Umowie (tj. do Lwowa na Ukrainie). W zgłoszeniu celnym, w zakresie warunków dostawy wskazano Incoterms DAP Lwów.
Ambulanse powstały na skutek wykonania na nabytych przez Spółkę pojazdach ciężarowych specjalistycznej zabudowy, na skutek której w pojazdach wprowadzono zmiany konstrukcyjne, zmieniające rodzaj pojazdu z ciężarowego na osobowy – specjalny. Spółka dokonała w pierwszej kolejności nabycia niezarejestrowanych, nowych samochodów ciężarowych od XYZ (dalej jako: „XYZ”), które były klasyfikowane zgodnie z kodem CN 8704 (samochody przeznaczone do przewozu ładunków). Samochody ciężarowe były przebudowywane na zlecenie Spółki przez DEF 456 (dalej jako: „DEF 456”) zgodnie z normami określającymi wymagania techniczne ambulansów typu A, B i C. Wymagania te określa Polska Norma PN EN 1789 +A2, która zastąpiła Polską Normę PN EN 1789 + A1. Wszystkie ambulanse produkowane są zgodnie z Polską Normą PN EN 1789 +A2 „Pojazdy medyczne i ich wyposażenie. Ambulanse drogowe”, która następująco definiuje poszczególne typy ambulansów:
-typ A – ambulans do transportu pacjentów – ambulans drogowy skonstruowany i wyposażony do transportu pacjentów, co do których nie przewiduje się, że staną się pacjentami w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego,
-typ B – ambulans ratunkowy – ambulans drogowy skonstruowany i wyposażony do transportu, podstawowego leczenia i monitorowania pacjenta,
-typ C – ruchoma jednostka intensywnej opieki – ambulans drogowy skonstruowany i wyposażony do transportu, zaawansowanego leczenia i monitorowania pacjentów.
Wykonanie zabudowy obejmuje szereg czynności w pojeździe bazowym, które są wskazane w złożonym zamówieniu, w tym w szczególności (poniższy wykaz nie jest wyczerpujący i zależy od oczekiwań zamawiającego):
1)wykonanie w przedziale medycznym wzmocnień podłogi, umożliwiających mocowanie ruchomej podstawy pod nosze główne,
2)izolacji termicznej i akustycznej, zapobiegającej skraplaniu się pary wodnej, pokrycie specjalnym tworzywem łatwym do dezynfekcji,
3)zabudowę meblową na ścianach przestrzeni dla pacjenta,
4)ściany działowej (z oknem lub drzwiami),
5)panelu sterującego dla kierowcy i w przedziale medycznym,
6)zamontowanie fotela/foteli w przedziale medycznym (na prawej ścianie, u wezgłowia noszy),
8)wykonanie oświetlenia zewnętrznego (reflektory do oświetlenia miejsca akcji, dalekosiężne) oraz oświetlenia przedziału medycznego,
9)oklejenie ambulansu, sygnalizacja uprzywilejowania,
11)wykonanie instalacji tlenowej/powietrznej,
12)wykonanie instalacji elektryczno-logicznej systemu SWD PRM,
13)montaż sprzętu medycznego (w tym w szczególności szyn przesuwnych paneli do montażu sprzętu medycznego, noszy, respiratora, defibrylatora, pompy, ssaka, pomp infuzyjnych),
14)wykonanie instalacji ogrzewania/wentylacji przedziału medycznego,
15)instalacja urządzeń łączności.
Polska Norma dla każdego typu ambulansu przewiduje listę wyposażenia zamieszczoną w tej normie. Po wykonaniu zabudowy Spółka uzyskała od DEF 456 lub stacji diagnostycznej (stacji kontroli pojazdów) dokumenty potwierdzające nadanie cech ambulansu (pojazdu specjalnego). W protokole zdawczo-odbiorczym wystawionym przez DEF 456 wskazana została data wykonania przez DEF 456 usługi zabudowy oraz data odbioru Ambulansu.
Dodatkowo Spółka wyposażyła przerobione pojazdy w sprzęt medyczny wg zapisów specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz), m.in. takie jak: respirator, defibrylator, nosze, prześcieradło ochronne, deska ortopedyczna, maski, ssak, ciśnieniomierz, stetoskop, materac, kołnierz ortopedyczny, termometr, torba na zestaw pierwszej pomocy. Spółka nie dokonała we własnym imieniu i na własną rzecz przemieszczenia pojazdów bazowych z innych krajów UE.
DEF 456 wykonał na pojeździe bazowym zabudowę przystosowując pojazd do wykonywania funkcji zgodnych z typem ambulansu.
Ambulanse przed wywozem nie zostały zarejestrowane na terytorium Polski (ani pojazdy bazowe - ciężarowe, ani pojazdy po przebudowie).
Pytanie
Czy w związku z dokonaniem wywozu Ambulansów na terytorium Ukrainy Spółka może zastosować 0% stawkę podatku od towarów i usług?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Spółki eksport przedmiotowych Ambulansów na terytorium Ukrainy jest eksportem w rozumieniu art. 2 pkt 8 lit. a, ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako: „ustawa z dnia 11 marca 2004 r.”) i korzysta na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. ze stawki 0%.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
1.odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów na terytorium kraju;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – stosownie do definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. – rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (z zastrzeżeniem art. 2a). Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (...) (art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.). Natomiast przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3 (art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., gdy mowa jest o eksporcie towarów rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Ustawodawca definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, oraz gdy jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Sytuacja kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej – stanowi tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz. Aby zatem uznać daną czynności za eksport towarów w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r., powinny wystąpić łącznie następujące przesłanki:
-musi mieć miejsce jedna z czynności określonych w art. 7 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.;
-w konsekwencji tej czynności musi nastąpić wywóz towaru z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terytorium UE przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni);
-wywóz towaru musi być potwierdzony przez urząd celny określony w przepisach celnych.
Dwie pierwsze przesłanki mają charakter faktyczny i musi je łączyć bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy, tzn. w wykonaniu jednej ze ściśle sprecyzowanych w ustawie czynności (dostawy) towar opuszcza terytorium kraj w celu dostarczenia go do kraju trzeciego, przy czym nabywca tego towaru w wykonaniu tej czynności nabywa prawo do rozporządzania nim jak właściciel (zasadniczo warunek ten ziszcza się przez przeniesienie własności towaru). Ostatnia przesłanka ma charakter formalny i wiąże się z udokumentowanym i legalnym wywozem towarów poza terytorium kraju.
Trzeba tutaj zauważyć, iż art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów. Jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Zgodnie z tym przepisem, miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Tylko zatem wywóz towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu poza terytorium Unii Europejskiej znajdują się na terytorium kraju, stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 i art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., podlegający opodatkowaniu w Polsce.
Jak natomiast stanowi art. 41 ust. 4 z dnia 11 marca 2004 r., w eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
Jednocześnie zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., ww. stawkę stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy z dnia 11 marca 2004 r., dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1.dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
3.zgłoszenie wywozowe w formie papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny.
Zatem, aby możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego potwierdzenia wywozu towarów przez urząd celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpi wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.
Katalog dokumentów wskazany w art. 41 ust. 6a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. jest otwarty, co oznacza, że podatnik, dla wykazania eksportu, może posłużyć się każdym dokumentem, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Podatnik powinien więc posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny, potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Ponadto konieczne jest, aby wywóz ten nastąpił w ramach transportu (wysyłki) zasadniczo o nieprzerwanym charakterze.
Powyższe potwierdza stanowisko organów podatkowych. Przykładowo DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 7 maja 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.139.2020.1.MAZ) podkreślił, że: „(...) Wnioskodawca dokonał sprzedaży samochodu osobowego na rzecz pracownika Konsulatu. Transakcja została udokumentowana fakturą wystawioną w styczniu 2020 r. W lutym 2020 r. Wnioskodawca otrzymał komunikat IE599, potwierdzający wywóz samochodu z terytorium kraju, a także wywozowy dokument towarzyszący, potwierdzony przez oddział celny. Na dokumencie IE599 jako nadawca wskazana jest Spółka, a jako odbiorca Konsulat.
Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy prawa do zastosowania stawki 0% do dostawy samochodu osobowego dokonanej na terytorium Ukrainy.
Wskazać należy, że aby wypełniona została definicja eksportu, w myśl art. 2 pkt 8 ustawy oraz jego opodatkowanie stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie, poza dwiema przesłankami faktycznymi (dostawa oraz wywóz towaru z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terytorium UE), trzeciej ze wskazanych wyżej przesłanek, mającej charakter formalny, dotyczącej potwierdzenia wywozu towarów przez urząd celny określony w przepisach celnych. Taki przykładowy katalog dokumentów, potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, wymieniony został w art. 41 ust. 6a ustawy.
Dokument jakim Wnioskodawca powinien się posłużyć dla wykazania dokonania eksportu winien tę okoliczność jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać. Powinien zatem Wnioskodawca posiadać dowód wiarygodny, potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.
Dokumentami, które potwierdzają wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej dla celów podatku od towarów i usług są, co do zasady, dokumenty wydawane podatnikom przez właściwe urzędy celne na podstawie przepisów prawa celnego, w tym przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.Urz.UE.L 269/1). Są to w szczególności dokumenty w formie elektronicznej otrzymane z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez organ celny wydruk tego dokumentu.
Elektroniczna obsługa zgłoszeń wywozowych przesyłanych przez zgłaszającego bądź eksportera, zarówno w urzędzie celnym wywozu, jak też w urzędzie celnym wyprowadzenia, dokonywana jest przez System ECS (System Kontroli Eksportu). System ECS pozwala na elektroniczną obsługę zgłoszenia wywozowego przesyłanego przez zgłaszającego/eksportera, zarówno w urzędzie celnym wywozu, jak też w urzędzie celnym wyprowadzenia i opiera się na obiegu komunikatów elektronicznych pomiędzy urzędami celnymi a podmiotami dokonującymi zgłoszeń celnych. Ma on zapewnić przy tym m.in.: przyspieszenie odpraw celnych eksportowych, docelowo bez konieczności przedkładania zgłoszeń wywozowych w formie pisemnej, poprawę obiegu dokumentów w urzędach celnych, przyspieszenie odpraw wywozowych w procedurze uproszczonej, elektroniczne potwierdzenie o wywozie towarów z obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej, uzyskanie przez zgłaszającego bieżącej informacji o rozpoczęciu i zakończeniu poszczególnych etapów operacji wywozowej. System ECS zapewnia elektroniczną wymianę komunikatów pomiędzy urzędami celnymi krajów Unii Europejskiej w celu zautomatyzowania procedur administracyjnych, co umożliwia w konsekwencji potwierdzenie dokonania wywozu dla eksporterów i organów podatkowych.
Takie elektroniczne potwierdzanie dokonanych zgłoszeń celnych następuje w formie komunikatu IE- 599 wydawanego eksporterowi/nabywcy. Jest on podpisywany przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych, zaś uzyskanie komunikatu IE-599 wiąże się z koniecznością rejestracji w tymże systemie.
Skoro zatem w systemie ECS potwierdzenie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej odbywa się za pomocą elektronicznego komunikatu IE-599, podpisywanego przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych (który to komunikat dokumentuje czynność łatwą do zweryfikowania przez organy celne), to jego kopie może stanowić każdy rodzaj dokumentu, który by wiernie odzwierciedlał treść oryginału. Może to być zatem wydruk komunikatu IE-599 w formacie papierowej, który nie musi być potwierdzony pieczęcią ani w inny sposób przez urząd celny albo też dokument przesłany w formie elektronicznej, np. za pomocą poczty elektronicznej, w formacie pdf. Biorąc pod uwagę, że w odniesieniu do przedstawionej transakcji Spółka posiada dokument w postaci komunikat IE-599, w którym jako nadawca wskazany został Wnioskodawca, a jako odbiorca Konsulat oraz wywozowy dokument towarzyszący, potwierdzony przez oddział celny, zatem z tych dokumentów będzie wynikać, że sprzedany przez Spółkę towar został wywieziony poza terytorium Unii Europejskiej. W konsekwencji komunikat IE-599, w połączeniu z dokumentem (fakturą), z którego wynika tożsamość towaru, jednoznacznie potwierdzają wywóz samochodu osobowego poza terytorium Unii Europejskiej (na Ukrainę) w wyniku dokonywanej przez Spółkę dostawy, stanowiąc podstawę do stosowania w odniesieniu do przedmiotowej transakcji preferencyjnej stawki podatku 0%, przewidzianej przepisami ustawy dla eksportu towarów. Zastrzec przy tym należy, że podstawowe dane potwierdzające tożsamość wywożonego towaru, wykazane w komunikacie IE-599, powinny być spójne z danymi zawartymi w wystawionej fakturze, dokumentującej dostawę samochodu osobowego.
Podsumowując należy stwierdzić, że przedstawiona w opisie stanu faktycznego dostawa samochodu osobowego na terytorium Ukrainy podlega opodatkowaniu stawką podatku 0%, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe”.
Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 4 maja 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4012.66. 2020.1.PJ) DKIS stwierdził, że: „Aby zatem możliwe było opodatkowanie eksportu towarów stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego potwierdzenia wywozu towarów przez urząd celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpi wywóz towarów i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana. Przepis art. 41 ust. 6a pkt 1-3 ustawy w szczególności wymienia dokumenty, które w praktyce służą dokumentowaniu eksportu. Dokumenty te związane są z Systemem Kontroli Eksportu (ECS), który jest systemem wspólnotowym, umożliwiającym dokonywanie i obsługę zgłoszenia wywozowego i wymianę informacji w formie elektronicznej między urzędami celnymi na terenie Unii Europejskiej, zarówno w urzędzie wywozu jak i wyprowadzenia. System ten opiera się na obiegu dokumentów pomiędzy urzędami, a podmiotami dokonującymi zgłoszeń. W ramach tego systemu dokumentem potwierdzającym wywóz towarów poza UE jest komunikat IE599, podpisany przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych. Komunikat ten zawiera dane zgłoszenia z momentu zwolnienia zgłoszenia do procedury wywozu oraz informacje o potwierdzeniu wywozu lub zatrzymaniu towaru na granicy. Komunikat IE599 jest wysyłany do zgłaszającego przez urząd celny wywozu. Niemniej jednak katalog dokumentów wskazany w art. 41 ust. 6a ustawy jest otwarty, co oznacza, że podatnik dla wykazania eksportu może posłużyć się każdym dokumentem, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Przy czym, zgodnie z ww. art. 41 ust. 11 ustawy, w przypadku eksportu pośredniego, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. b ustawy, stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie, jeżeli spełnione zostaną warunki zawarte w tym przepisie. Dokument, jakim podatnik powinien się posłużyć dla wykazania eksportu pośredniego, winien tę okoliczność jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdzać. Podatnik powinien więc posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny i potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu.
Jak wyżej ustalono, w niniejszej sprawie przesłanki uznania opisanej transakcji sprzedaży dokonanej przez Wnioskodawcę za eksport towarów zostały spełnione. Kontrahent litewski dokonał wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, a celna procedura wywozu rozpoczęła się w Polsce. Komunikaty IE-599 zostały przez Spółkę otrzymane drogą mailową z agencji celnej. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że w komunikatach IE-599 jest wskazany w informacjach dodatkowych numer faktury sprzedażowej wystawionej przez Spółkę dla Kontrahenta litewskiego oraz odpowiedni kod wraz z NIP Spółki. Ilość, nazwa towarów, rodzaj towarów jest tożsama z ilością towarów, rodzajem, nazwą na jego fakturach sprzedaży.
Zatem, należy uznać, że z komunikatów tych wynika tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy (dokonanej przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta litewskiego) i wywozu (dokonanego przez Kontrahenta litewskiego).
Ponadto dokument IE-599 Spółka posiadała przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym dokonała dostawy towarów.
W świetle przedstawionych okoliczności sprawy oraz powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca, dysponując dokumentem elektronicznym IE 599, który potwierdza jednoznacznie wywóz towarów z Polski poza terytorium Unii Europejskiej i wynika z niego tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy (dokonanej przez Wnioskodawcę) i wywozu - ma prawo do opodatkowania sprzedaży towarów na rzecz Kontrahenta litewskiego stawką VAT w wysokości 0% z tytułu dokonanego eksportu, stosownie do art. 2 pkt 8 lit. b oraz art. 41 ust. 4 w zw. z ust. 11 ustawy. Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe”.
W związku z powyższym, w niniejszej sprawie Ambulanse zostały sprzedane przez Spółkę na rzecz Fundacji z przeznaczeniem bezzwrotnego wywiezienia i użytkowania na terytorium Ukrainy przez ukraińskie służby medyczne (szpitale, pogotowia). Za organizację transportu na Ukrainę była odpowiedzialna Spółka, tj. udzieliła zlecenia spedycyjnego i poniosła koszty transportu do miejsca wskazanego w Umowie (tj. do Lwowa na Ukrainie). W zgłoszeniu celnym, w zakresie warunków dostawy wskazano Incoterms DAP Lwów. Wywóz Ambulansów został dokonany przez Spółkę za pośrednictwem agenta celnego i został potwierdzony dokumentem w postaci potwierdzenia wywozu (IE599). W zgłoszeniu celnym nadawcą jest Spółka, a odbiorcą jest przedstawiciel Fundacji na Ukrainie. W dokumencie celnym SAD (Single Administrative Document) nadawcą jest Spółka, a odbiorcą przedstawiciel Fundacji na Ukrainie. Odbiór Ambulansów został potwierdzony przez Spółkę i Fundację bez zastrzeżeń na protokole przekazania. Szczegółowy wykaz towarów znajduje się na protokole dostawy potwierdzonym przez przedstawiciela Fundacji we Lwowie, a protokół ten jest załącznikiem do faktury. Spółka wystawiła fakturę na rzecz Fundacji przed datą podpisania protokołów przekazania potwierdzających dostawę partii Ambulansów.
W świetle powyższego przedmiotowa sprzedaż ambulansów jest eksportem, stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r., bowiem doszło do przeniesienia prawa do rozporządzania Ambulansami na rzecz Fundacji, nastąpił wywóz Ambulansów z terytorium Polski na terytorium Ukrainy przez Spółkę oraz wywóz Ambulansów został potwierdzony przez urząd celny na podstawie dokumentów w postaci potwierdzenia wywozu (IE599) i zgłoszenia celnego SAD. Wobec czego niniejszy eksport korzysta z 0% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2022 r., poz. 931, ze m.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o VAT”):
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają:
1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2)eksport towarów;
3)import towarów na terytorium kraju;
4)wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5)wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Jak stanowi art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy:
Przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do art. 2 pkt 8 ustawy:
Przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:
a)dostawcę lub na jego rzecz, lub
b)nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych
- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.
Ustawodawca, definiując pojęcie eksportu towarów, dokonał rozróżnienia sytuacji, gdy będący przedmiotem wywozu towar jest wywożony przez dostawcę lub na jego rzecz, oraz gdy jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz. Sytuacja kiedy eksporter lub podmiot przez niego upoważniony sam dokonuje wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej – stanowi tzw. eksport bezpośredni. Eksport pośredni natomiast ma miejsce wówczas, gdy wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej, w wykonaniu dostawy towarów, jest dokonywany przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium Polski lub na jego rzecz.
Aby zatem uznać daną czynność za eksport towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, powinny wystąpić łącznie następujące przesłanki:
·musi mieć miejsce jedna z czynności określonych w art. 7 ustawy;
·w konsekwencji tej czynności musi nastąpić wywóz towaru z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terytorium UE przez dostawcę lub na jego rzecz (eksport bezpośredni), lub przez nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz (eksport pośredni);
·wywóz towaru musi być potwierdzony przez organ celny określony w przepisach celnych.
Dwie pierwsze przesłanki mają charakter faktyczny i musi je łączyć bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy, tzn. w wykonaniu jednej ze ściśle sprecyzowanych w ustawie czynności (dostawy) towar opuszcza terytorium kraj w celu dostarczenia go do kraju trzeciego, przy czym nabywca tego towaru w wykonaniu tej czynności nabywa prawo do rozporządzania nim jak właściciel (zasadniczo warunek ten ziszcza się przez przeniesienie własności towaru). Ostatnia przesłanka ma charakter formalny i wiąże się z udokumentowanym i legalnym wywozem towarów poza terytorium kraju.
Należy w tym miejscu zauważyć, jak wskazuje art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów. Jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią – miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Jak stanowi art. 41 ust. 4 ustawy:
W eksporcie towarów, o którym mowa w art. 2 pkt 8 lit. a, stawka podatku wynosi 0%.
W myśl art. 41 ust. 6 ustawy:
Stawkę podatku 0% stosuje się w eksporcie towarów, o którym mowa w ust. 4 i 5, pod warunkiem że podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Unii Europejskiej.
Stosownie do art. 41 ust. 6a ustawy:
Dokumentem, o którym mowa w ust. 6, jest w szczególności:
1)dokument w formie elektronicznej otrzymany z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez właściwy organ celny wydruk tego dokumentu;
2)dokument w formie elektronicznej pochodzący z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych, otrzymany poza tym systemem, jeżeli zapewniona jest jego autentyczność;
3)zgłoszenie wywozowe na piśmie utrwalonym w postaci papierowej złożone poza systemem teleinformatycznym służącym do obsługi zgłoszeń wywozowych albo jego kopia potwierdzona przez właściwy organ celny [pkt 3 w wersji obowiązującej od 5 października 2021 r., zmienionej na podstawie art. 101 pkt 5 ustawy z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych; Dz.U. z 2020 r., poz. 2320, ze zm.; - przypis Organu].
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania – w odniesieniu do dokonanej dostawy Ambulansów do Ukrainy – stawki VAT 0% właściwej dla eksportu towarów.
W opisie stanu faktycznego Spółka wskazała, że zawarła z Fundacją umowę sprzedaży niezarejestrowanych ambulansów medycznych typu B. W związku z tym Wnioskodawca nabył nowe, niezarejestrowane w Polsce pojazdy bazowe (ciężarowe) i zlecił ich przebudowę na ambulanse. W efekcie przebudowy (zmian konstrukcyjnych) zmieniony został rodzaj pojazdów z ciężarowych na osobowe – specjalne, które nie zostały zarejestrowane w Polsce. Następnie Ambulanse zostały dostarczone w dwóch partiach do przedstawiciela Fundacji we Lwowie. Przy tym Wnioskodawca wskazał, że wywóz Ambulansów na terytorium Ukrainy nastąpił w terminie 30 dni od dnia wydania Spółce pojazdów po ich przebudowie. Za organizację transportu była odpowiedzialna Spółka. Wywóz został dokonany za pośrednictwem agenta celnego i potwierdzony dokumentem IE-599. Odbiór Ambulansów został potwierdzony w protokole przekazania, a Wnioskodawca wystawił faktury ... 2022 r. i ... 2022 r.
Należy zauważyć, iż art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy przewiduje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega eksport towarów. Jednak z uwagi na terytorialny charakter podatku VAT, opodatkowaniu podlegają wyłącznie czynności, których miejscem świadczenia jest terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, które w przypadku dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych wyznacza art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy. Tylko zatem wywóz towarów, które w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu poza terytorium Unii Europejskiej znajdują się na terytorium kraju, stanowi eksport towarów w rozumieniu art. 2 pkt 8 i art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegający opodatkowaniu w Polsce.
Niezbędnym jest jednak, aby transport (wysyłka) tego towaru, przed opuszczeniem terytorium Unii Europejskiej, rozpoczął się na terytorium Polski oraz istotne jest, aby ten transport miał nieprzerwany charakter. Przy czym nie chodzi tutaj o aspekt fizyczny tego transportu, czyli o to aby transportu dokonywał np. tylko jeden podmiot (np. spedytor) czy też towar nie mógł być przeładowany, czy chwilowo składowany. Istotne jest, aby przeznaczeniem wysyłanego towaru było tylko jego wywiezienie z terytorium Unii Europejskiej.
Dla uznania danej czynności za eksport towarów i jej opodatkowanie stawką w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie warunku dotyczącego potwierdzenia wywozu towarów przez organ celny określony w przepisach celnych. Spełnienie tego warunku ma gwarantować, że faktycznie nastąpi wywóz towarów, i że bez ich powrotnego przywozu nie będą one przedmiotem dostawy na terytorium kraju, która poprzez zastosowanie stawki 0% byłaby faktycznie nieopodatkowana.
Katalog dokumentów wskazany w art. 41 ust. 6a ustawy jest otwarty, co oznacza, że podatnik dla wykazania eksportu może posłużyć się każdym dokumentem, który jednoznacznie i w sposób niebudzący wątpliwości potwierdza wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej. Podatnik powinien więc posiadać w swojej dokumentacji dowód wiarygodny, potwierdzający faktyczne dokonanie wywozu towarów poza terytorium Unii Europejskiej, z którego musi wynikać tożsamość towaru będącego przedmiotem dostawy i wywozu. Ponadto konieczne jest, aby wywóz ten nastąpił w ramach transportu (wysyłki) zasadniczo o nieprzerwanym charakterze.
Wskazać należy, że aby wypełniona została definicja eksportu, w myśl art. 2 pkt 8 ustawy oraz jego opodatkowanie stawką podatku w wysokości 0%, konieczne jest spełnienie, poza dwiema przesłankami faktycznymi (dostawa oraz wywóz towaru z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej poza terytorium UE), trzeciej ze wskazanych wyżej przesłanek, mającej charakter formalny, dotyczącej potwierdzenia wywozu towarów przez urząd celny określony w przepisach celnych. Dokumentami, które potwierdzają wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej dla celów podatku od towarów i usług są, co do zasady, dokumenty wydawane podatnikom przez właściwe urzędy celne na podstawie przepisów prawa celnego, w tym przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz. Urz. UE L 269/1). Są to w szczególności dokumenty w formie elektronicznej otrzymane z systemu teleinformatycznego służącego do obsługi zgłoszeń wywozowych albo potwierdzony przez organ celny wydruk tego dokumentu.
Elektroniczna obsługa zgłoszeń wywozowych przesyłanych przez zgłaszającego bądź eksportera, zarówno w urzędzie celnym wywozu, jak też w urzędzie celnym wyprowadzenia, dokonywana jest przez System ECS (System Kontroli Eksportu). System ECS pozwala na elektroniczną obsługę zgłoszenia wywozowego przesyłanego przez zgłaszającego/eksportera, zarówno w urzędzie celnym wywozu, jak też w urzędzie celnym wyprowadzenia i opiera się na obiegu komunikatów elektronicznych pomiędzy urzędami celnymi a podmiotami dokonującymi zgłoszeń celnych. Ma on zapewnić przy tym m.in.: przyspieszenie odpraw celnych eksportowych, docelowo bez konieczności przedkładania zgłoszeń wywozowych w formie pisemnej, poprawę obiegu dokumentów w urzędach celnych, przyspieszenie odpraw wywozowych w procedurze uproszczonej, elektroniczne potwierdzenie o wywozie towarów z obszaru celnego Wspólnoty Europejskiej, uzyskanie przez zgłaszającego bieżącej informacji o rozpoczęciu i zakończeniu poszczególnych etapów operacji wywozowej. System ECS zapewnia elektroniczną wymianę komunikatów pomiędzy urzędami celnymi krajów Unii Europejskiej w celu zautomatyzowania procedur administracyjnych, co umożliwia w konsekwencji potwierdzenie dokonania wywozu dla eksporterów i organów podatkowych. Takie elektroniczne potwierdzanie dokonanych zgłoszeń celnych następuje w formie komunikatu IE-599 wydawanego eksporterowi/nabywcy. Jest on podpisywany przez system ECS przy użyciu klucza do bezpiecznej transmisji danych, zaś uzyskanie komunikatu IE-599 wiąże się z koniecznością rejestracji w tymże systemie.
Biorąc pod uwagę, że w odniesieniu do przedstawionej transakcji Spółka posiada dokument w postaci komunikatu IE-599, zatem z tego dokumentu będzie wynikać, że sprzedane przez Spółkę Ambulanse zostały wywiezione poza terytorium Unii Europejskiej. W konsekwencji komunikat IE-599, w połączeniu z dokumentami (fakturami), z których wynika tożsamość Ambulansów, jednoznacznie potwierdzają wywóz Ambulansów poza terytorium Unii Europejskiej (do Ukrainy) w wyniku dokonywanej przez Spółkę dostawy, stanowiąc podstawę do stosowania w odniesieniu do przedmiotowej transakcji preferencyjnej stawki podatku 0%, przewidzianej dla eksportu towarów. Zastrzec przy tym należy, że podstawowe dane potwierdzające tożsamość wywożonych Ambulansów, wykazane w komunikacie IE-599, powinny być spójne z danymi zawartymi w wystawionych fakturach, dokumentujących dostawę Ambulansów.
Podsumowując należy stwierdzić, że przedstawiona w opisie stanu faktycznego dostawa Ambulansów na terytorium Ukrainy podlega opodatkowaniu stawką podatku 0%, zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie podatku od towarów i usług należy uznać za prawidłowe.
W zakresie objętym pytaniem nr 1 zadanym we wniosku, dotyczącym podatku akcyzowego, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ zastrzega, że rozstrzygnięcie czy dokumenty, którymi będzie dysponować podatnik rzeczywiście potwierdzają dokonanie eksportu może być stwierdzone ostatecznie jedynie w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej, przeprowadzonej przez właściwy organ podatkowy, a nie w postępowaniu dotyczącym wydania interpretacji indywidualnej.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, w szczególności dotyczące prawidłowości wystawienia faktur dokumentujących transakcję, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących te sprawy wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).