Temat interpretacji
Opodatkowanie kosztów wysyłki przy sprzedaży złota inwestycyjnego, monet kolekcjonerskich, czasopism fachowych i sposób wykazywania ich na fakturze/paragonie, dokumentowanie sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych spoza terytorium kraju w systemie VAT marża oraz obowiązek odnawiania co dwa lata procedury VAT marża.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w części dotyczącej dokumentowania sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych spoza terytorium kraju w systemie VAT marża oraz nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania kosztów wysyłki przy sprzedaży złota inwestycyjnego, monet kolekcjonerskich i czasopism fachowych oraz sposobu wykazywania ich na fakturze/paragonie, a także braku obowiązku odnawiania co dwa lata procedury VAT marża.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy:
-opodatkowania kosztów wysyłki przy sprzedaży złota inwestycyjnego oraz sposobu wykazywania ich na fakturze/paragonie;
-opodatkowania kosztów wysyłki przy sprzedaży monet kolekcjonerskich oraz sposobu wykazywania ich na fakturze/paragonie;
-opodatkowania kosztów wysyłki przy sprzedaży czasopism fachowych oraz sposobu wykazywania ich na fakturze/paragonie;
-dokumentowania sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych spoza terytorium kraju w systemie VAT marża,
-braku obowiązku odnawiania co dwa lata procedury VAT marża.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 września 2022 r. (wpływ 14 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na sprzedaży złota inwestycyjnego, monet kolekcjonerskich oraz czasopism fachowych. Przy sprzedaży złota inwestycyjnego Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 122 ustawy o podatku od towarów i usług. Natomiast sprzedaż monet kolekcjonerskich ma miejsce w oparciu o procedurę VAT marża. Sprzedaż czasopism fachowych opodatkowana jest z kolei preferencyjną stawką 8%.
Sprzedaż powyższych artykułów odbywa się na rzecz osób fizycznych oraz przedsiębiorców - zarówno krajowych jak i zagranicznych. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych rejestrowana jest za pomocą kasy fiskalnej. Sprzedaż następuje stacjonarnie w sklepie oraz w systemie sprzedaży wysyłkowej. W przypadku sprzedaży wysyłkowej do ceny towaru doliczany jest koszt wysyłki. Wysyłka realizowana jest zaś za pośrednictwem firmy kurierskiej lub ....
Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, że:
1.Sp. z o.o. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i posiada nr NIP: ….
2.Monety kolekcjonerskie (przedmioty kolekcjonerskie) posiadają wartość numizmatyczną (CN9705) i tym samym są towarami, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 2 litera b ustawy o podatku od towarów i usług.
3.Na pytanie tut. Organu o treści: „Od kogo nabywacie Państwo monety kolekcjonerskie, tj. czy nabycie następuje od podmiotów wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług (…)” Wnioskodawca wskazał, że:
·Nabycie monet kolekcjonerskich następuje od osób fizycznych na podstawie dowodu zakupu, osób prawnych takich jak …, innych firm – podmiotów numizmatycznych na podstawie zamówień i faktur zakupu.
·Nie nabywa monet kolekcjonerskich od podatników, o których mowa w art. 15 ustawy, a ich dostawa była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 ustawy.
·Nie nabywa monet kolekcjonerskich od podatników, a ich dostawa była opodatkowana zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy.
·Nie nabywa monet kolekcjonerskich od podatników podatku od wartości dodanej.
·Nie nabywa monet kolekcjonerskich od podatników podatku od wartości dodanej, a ich dostawa była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5 ustawy.
4.Wnioskodawca dokonuje dostawy – sprzedaży monet kolekcjonerskich uprzednio przez Wnioskodawcę importowanych w ramach importu wewnątrzwspólnotowego.
5.Stosownie do art. 120 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 11 stycznia 2021 r. Wnioskodawca zawiadomił Naczelnika Urzędu Skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Naczelnik Urzędu Skarbowego w … pismem z dnia 24 marca 2021 r. wyraził zgodę na obliczanie marży w sposób przewidziany przepisem art. 120 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Zawiadomienie to było przed dokonaniem pierwszej dostawy. Zgoda Naczelnika Urzędu Skarbowego została wydana na stałe.
Pytania
1.Czy przy sprzedaży złota inwestycyjnego prawidłowym jest opodatkowanie zarówno sprzedaży towaru i kosztów jego wysyłki jako zwolnione z podatku i wykazanie ich w odrębnych pozycjach na fakturze/paragonie?
2.Czy w sprzedaży monet kolekcjonerskich w procedurze VAT marża prawidłowym jest wykazanie sprzedaży towarów jak i kosztów wysyłki procedurą VAT marża?
3.Czy w przypadku sprzedaży czasopism fachowych objętych 8% stawką VAT prawidłowym jest wykazanie sprzedaży towarów i kosztów wysyłki na fakturze/paragonie w odrębnych pozycjach i opodatkowanie obu pozycji stawką 8%?
4.Czy sprzedaż wysyłkowa w systemie VAT marża na rzecz osoby fizycznej spoza terytorium kraju musi być udokumentowana fakturą?
5.Czy co dwa lata należy odnawiać procedurę VAT marża jeżeli u Wnioskodawcy w każdym roku podatkowym występuje dochód?
Państwa stanowisko w sprawie
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowym jest opodatkowanie zarówno sprzedaży towaru (złota inwestycyjnego) i kosztów jego wysyłki jako zwolnione z podatku i wykazanie ich w odrębnych pozycjach na fakturze/paragonie.
Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowym stanie faktycznym nie ma przeszkód, aby na fakturze albo paragonie dokumentującym sprzedaż towarów korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w art. 122 ustawy o podatku od towarów i usług, a także koszty wysyłki związane ze sprzedażą owych towarów ujmować je w odrębnych pozycjach. Nie zmienia to bowiem faktu, że owe koszty transportu stanowią świadczenie uzupełniające i dzielą los świadczenia głównego, a więc podlegają one opodatkowaniu taką samą stawką (ZW).
Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 kwietnia 2014 roku, ILPP2/443-85/14-2/AD, gdzie czytamy, iż dopuszczalne jest ujęcie na fakturze w odrębnych pozycjach kosztów transportu (przesyłki).
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowym jest wykazanie sprzedaży monet kolekcjonerskich i kosztów wysyłki na fakturze w odrębnych pozycjach i opodatkowanie sprzedaży towarów i kosztów wysyłki procedurą VAT marża.
Tym samym nie ma przeszkód, aby na fakturze lub paragonie dokumentującym sprzedaż towarów, do których może mieć zastosowanie procedura VAT marża oraz koszty wysyłki związane ze sprzedażą owych towarów ujmować w odrębnych pozycjach i do obu stosować procedurę VAT marża. Nie zmienia to bowiem faktu, że owe koszty transportu stanowią świadczenie uzupełniające i dzielą losy świadczenia głównego, a więc są one objęte procedurą VAT marża. Powyższe potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 24 kwietnia 2014 r.
Ad. 3
Prawidłowym jest wykazanie sprzedaży czasopism fachowych objętych stawką 8% i kosztów wysyłki na fakturze w odrębnych pozycjach i opodatkowanie obu pozycji stawką 8%, również w tym przypadku nie ma przeszkód, aby na fakturze albo paragonie dokumentującym sprzedaż towarów objętych obniżoną stawką 8%, a także koszty wysyłki związane ze sprzedażą owych towarów ujmować w odrębnych pozycjach.
Ad. 4
Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku opisanym w pytaniu 4 zasadniczo nie ma konieczności dokumentowania fakturą sprzedaży wysyłkowej poza terytorium kraju towarów objętych procedurą VAT marża, chyba że taka osoba fizyczna wystąpi z żądaniem wystawienia takiej faktury w terminie 3 miesięcy od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Ad. 5
Zdaniem Wnioskodawcy nie ma potrzeby, aby co dwa lata występować z wnioskiem do terytorialnie właściwego urzędu skarbowego o odnowienie procedury VAT marża jeżeli u Wnioskodawcy w każdym roku podatkowym występuje dochód.
Wnioskodawca w dniu 11 stycznia 2021 roku wystąpił na piśmie do Naczelnika Urzędu Skarbowego w … z wnioskiem o wyrażenie zgody na obliczanie marży jako różnicy pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym zgodnie z art. 120 ustawy o podatku od towarów i usług.
Naczelnik Urzędu Skarbowego pismem z dnia 24 marca 2021 roku wyraził zgodę na obliczanie marży w sposób przewidziany przepisem art. 120 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej dokumentowania sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych spoza terytorium kraju w systemie VAT marża oraz nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania kosztów wysyłki przy sprzedaży złota inwestycyjnego, monet kolekcjonerskich i czasopism fachowych oraz sposobu wykazywania ich na fakturze/paragonie, a także braku obowiązku odnawiania co dwa lata procedury VAT marża.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Przy czym według art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
W świetle art. 41 ust. 1 ustawy:
Stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy:
W okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 i art. 138i ust. 4, wynosi 23%.
Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku, bądź zwolnienie od podatku.
Stosownie do art. 122 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę, wewnątrzwspólnotowe nabycie i import złota inwestycyjnego, w tym również złota inwestycyjnego reprezentowanego przez certyfikaty na złoto asygnowane lub nieasygnowane, lub złota, którym prowadzony jest obrót na rachunkach złota, oraz w szczególności pożyczki w złocie i operacje typu swap w złocie, z którymi wiąże się prawo własności lub roszczenie w odniesieniu do złota inwestycyjnego, a także transakcje dotyczące złota inwestycyjnego związane z kontraktami typu futures i forward, powodujące przeniesienie prawa własności lub roszczenia w odniesieniu do złota inwestycyjnego.
Na podstawie art. 122 ust. 2 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio do usług świadczonych przez agentów działających w imieniu i na rzecz innych osób, pośredniczących w dostawie złota inwestycyjnego dla swojego zleceniodawcy
W myśl art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Z powyższego wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.
Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy, w myśl którego:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Uregulowanie wynikające z art. 29a ust. 1 ustawy stanowi odpowiednik art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.).
Na mocy art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:
W odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.
Jak stanowi art. 78 Dyrektywy 2006/112/WE Rady:
Do podstawy opodatkowania wlicza się następujące elementy:
a)podatki, cła, opłaty i inne należności, z wyjątkiem samego VAT;
b)koszty dodatkowe, takie jak koszty prowizji, opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Do celów akapitu pierwszego lit. b), państwa członkowskie mogą uznać koszty objęte odrębną umową za koszty dodatkowe.
Przepis ten wyjaśnia, jakie elementy uwzględnia się przy ustalaniu wynagrodzenia, stanowiącego podstawę opodatkowania i wymienia przykładowo kilka rodzajów kosztów mieszczących się w pojęciu podstawy opodatkowania. Dotyczy on kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zgodnie z tą regulacją, każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.
Z przytoczonych powyżej regulacji wynika, że w przypadku dostawy towarów za podstawę opodatkowania należy uznać całość świadczenia pieniężnego (bądź dokonywanego w innej dopuszczalnej prawem formie) pobieranego od nabywcy. Oznacza to, że do podstawy opodatkowania należy wliczyć pobieraną przez zbywcę wartość (cenę) towarów, a także wszystkie inne elementy zapłaty, będące częściami składowymi świadczenia zasadniczego (tj. dostawy towarów). Dotyczy to wyłącznie kosztów, które zwiększają kwotę należną z tytułu konkretnej transakcji, tj. konkretnej dostawy towarów lub konkretnej usługi.
Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że koszty dodatkowe, w tym koszty przesyłki (pocztowej lub kurierskiej), stanowić będą elementy rachunku kosztów zmierzające do ustalenia kwoty odpłatności za świadczenie zasadnicze – sprzedaż zamówionych towarów, bowiem z ekonomicznego punktu widzenia dopełniają to świadczenie i nie należy ich sztucznie oddzielać.
W sytuacji bowiem, gdy cena określona dla dostawy towaru uwzględnia koszt np. usługi transportowej (koszty wysyłki), wówczas ww. usługę należy włączyć do podstawy opodatkowania, w myśl art. 29a ust. 6 ustawy.
Również w przypadku, gdy wyświadczenie usługi transportowej (przesyłki) jest elementem umowy sprzedaży towaru, a towar ma zostać dostarczony w miejsce wskazane przez klienta, wówczas usługę transportu (przesyłki) należy włączyć do podstawy opodatkowania w myśl art. 29a ust. 6 ustawy.
W pierwszej kolejności wątpliwości Państwa dotyczą tego czy przy sprzedaży złota inwestycyjnego prawidłowym jest opodatkowanie zarówno sprzedaży towaru i kosztów jego wysyłki jako zwolnione z podatku i wykazanie ich w odrębnych pozycjach na fakturze/paragonie oraz czy w przypadku sprzedaży czasopism fachowych objętych 8% stawką VAT prawidłowym jest wykazanie sprzedaży towarów i kosztów wysyłki na fakturze/paragonie w odrębnych pozycjach i opodatkowanie obu pozycji stawką 8%.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz prowadzicie działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży złota inwestycyjnego oraz czasopism fachowych. Przy sprzedaży złota inwestycyjnego korzystacie Państwo ze zwolnienia, o którym mowa w art. 122 ustawy. Sprzedaż czasopism fachowych opodatkowana jest z kolei preferencyjną stawką 8%. Monety kolekcjonerskie (przedmioty kolekcjonerskie) posiadają wartość numizmatyczną (CN9705) i tym samym są towarami, o których mowa w art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy. Dokonujecie Państwo dostawy – sprzedaży monet kolekcjonerskich uprzednio przez Państwa importowanych. Sprzedaż monet kolekcjonerskich ma miejsce w oparciu o procedurę VAT marża. Sprzedaż powyższych artykułów odbywa się na rzecz osób fizycznych oraz przedsiębiorców - zarówno krajowych jak i zagranicznych. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych rejestrowana jest za pomocą kasy fiskalnej. Sprzedaż następuje stacjonarnie w sklepie oraz w systemie sprzedaży wysyłkowej. W przypadku sprzedaży wysyłkowej do ceny towaru doliczany jest koszt wysyłki. Wysyłka realizowana jest zaś za pośrednictwem firmy kurierskiej lub .... Stosownie do art. 120 ust. 13 ustawy - 11 stycznia 2021 r. zawiadomiliście Państwo Naczelnika Urzędu Skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy. Naczelnik Urzędu Skarbowego w … pismem z 24 marca 2021 r. wyraził zgodę na obliczanie marży w sposób przewidziany przepisom art. 120 ust. 5 ustawy. Zawiadomienie to było przed dokonaniem pierwszej dostawy.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy w odniesieniu do obowiązujących przepisów należy stwierdzić, że koszty wysyłki przy sprzedaży złota inwestycyjnego oraz czasopism fachowych nie stanowią wynagrodzenia z tytułu wykonania samodzielnej usługi. Jest to koszt podstawowej czynności. W tym przypadku, koszty wysyłki są kosztami związanymi ze świadczeniem głównym, które w efekcie kształtują kwotę ostateczną żądaną od nabywcy. Skoro bowiem kwota należna stanowiąca całość świadczenia należnego od nabywcy obejmuje elementy kosztów związanych z dokonywaną przez Państwa sprzedażą oraz inne elementy kształtujące w efekcie kwotę żądaną od nabywcy, to koszty pomocnicze winny wchodzić w podstawę opodatkowania. Państwo jako sprzedawca dostarczając towary nabywcy dokonujecie wyłącznie sprzedaży towarów, natomiast koszty dodatkowe, które ponosicie, wchodzą w skład podstawowej czynności, jaką jest sprzedaż złota inwestycyjnego oraz czasopism fachowych. Zatem koszty ponoszone w związku i z tytułu sprzedaży tych towarów, winny nie tylko wchodzić w ramy tego samego rodzaju czynności jaką jest sprzedaż towarów, ale i winny być opodatkowane według stawki właściwej dla dostawy tych towarów.
W konsekwencji, koszty pomocnicze (koszty wysyłki) ponoszone w związku ze sprzedażą - jak Państwo wskazali - złota inwestycyjnego korzystającego ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 122 ustawy oraz czasopism fachowych objętych 8% stawką VAT, stanowią element świadczenia zasadniczego, a zatem zwiększają kwotę należną od nabywcy z tytułu sprzedaży świadczenia głównego i powinny być opodatkowane według stawki właściwej dla świadczenia głównego.
Wskazać w tym miejscu należy, że zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
2)wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość, chyba że podatnik korzysta z procedury szczególnej, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a;
3)wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
4)otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy:
a)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
b)czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4,
c)dostaw towarów, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 1b.
Przepis art. 106b ust. 2 ustawy stanowi, że:
Podatnik nie jest obowiązany do wystawienia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3.
W świetle art. 106b ust. 3 ustawy:
Na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
1)czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a) czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4,
b) czynności, o których mowa w art. 106a pkt 3 i 4,
1a) otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1, z wyjątkiem:
a)przypadku, gdy zapłata dotyczy czynności, o których mowa w art. 19a ust. 1b i ust. 5 pkt 4 oraz art. 106a pkt 3 i 4,
b)wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów,
2) sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118
- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Na mocy art. 106b ust. 5 ustawy:
W przypadku sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej potwierdzonej paragonem fiskalnym fakturę na rzecz podatnika podatku lub podatku od wartości dodanej wystawia się wyłącznie, jeżeli paragon potwierdzający dokonanie tej sprzedaży zawiera numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej.
Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały wymienione w art. 106e ustawy. Stosownie do treści art. 106e ust. 1 ustawy:
Faktura powinna zawierać m.in.:
1)datę wystawienia;
2)kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
3)imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
4)numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
5)numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
6)datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
7)nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
8)miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
9)cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
10)kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
11)wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
12)stawkę podatku albo stawkę podatku od wartości dodanej w przypadku korzystania z procedur szczególnych, o których mowa w dziale XII w rozdziałach 6a, 7 i 9;
13)sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
14)kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
15)kwotę należności ogółem (…)
Faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury.
W świetle art. 106e ust. 3 ustawy:
W przypadku dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków, dla których podstawę opodatkowania stanowi zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 marża, faktura - w zakresie danych określonych w ust. 1 pkt 1-17 - powinna zawierać wyłącznie dane określone w ust. 1 pkt 1-8 i 15-17, a także odpowiednio wyrazy "procedura marży - towary używane", "procedura marży - dzieła sztuki" lub "procedura marży - przedmioty kolekcjonerskie i antyki".
Zgodnie z art. 106e ust. 4 pkt 3 ustawy:
Faktura nie zawiera w przypadku, o którym mowa w art. 106b ust. 3 pkt 2 - danych określonych w ust. 1 pkt 12-14.
Z kolei obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy.
W myśl art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Stosownie do treści art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy:
Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny lub fakturę z każdej sprzedaży:
a) w postaci papierowej lub
b) za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony.
Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 1625) zwanego dalej „rozporządzeniem w sprawie kas”.
Według § 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas:
Przez paragon fiskalny albo fakturę rozumie się dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy, potwierdzający dokonanie sprzedaży;
Jak stanowi § 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy prowadzą ewidencję każdej czynności sprzedaży, w tym sprzedaży zwolnionej od podatku, przy użyciu kas, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, że kasa spełnia funkcje wymienione odpowiednio w art. 111 ust. 6a lub w art. 145a ust. 2 ustawy oraz wymagania techniczne (kryteria i warunki techniczne) dla kas, wyłącznie w trybie fiskalnym pracy tej kasy, po dokonaniu jej fiskalizacji.
Natomiast w myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12.
Zgodnie z § 6 ust. 1 pkt 5 lit. f rozporządzenia w sprawie kas:
Podatnicy, prowadząc ewidencję przypisują oznaczenia literowe od „A” do „G” do stawek podatku lub zwolnienia od podatku, przypisanych do nazw towarów i usług, w następujący sposób: literze „F” i „G” - są przypisane pozostałe stawki podatku, w tym wartość 0% (zero techniczne) w przypadku sprzedaży opodatkowanej, o której mowa w art. 119 ust. 1 lub art. 120 ust. 4 ustawy.
Jak wynika z § 25 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kas:
W przypadku prowadzenia przez podatnika ewidencji przy użyciu kas z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii paragon fiskalny zawiera co najmniej:
1) imię i nazwisko lub nazwę podatnika, adres punktu sprzedaży, a w przypadku sprzedaży prowadzonej w miejscach niestałych - adres siedziby lub miejsca zamieszkania podatnika;
2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) podatnika;
4) datę oraz godzinę i minutę sprzedaży;
5) oznaczenie „PARAGON FISKALNY”;
6) nazwę towaru lub usługi pozwalającą na jednoznaczną ich identyfikację;
7) cenę jednostkową towaru lub usługi;
8) ilość i wartość sumaryczną sprzedaży danego towaru lub usługi z oznaczeniem literowym przypisanej stawki podatku;
9) wartość opustów, obniżek lub narzutów, o ile występują;
10) wartość sprzedaży brutto i wysokość podatku według poszczególnych stawek podatku z oznaczeniem literowym po uwzględnieniu opustów, obniżek lub narzutów;
11) wartość sprzedaży zwolnionej od podatku z oznaczeniem literowym;
13) łączną wartość sprzedaży brutto;
14) oznaczenie waluty, w której jest zapisywana sprzedaż, przynajmniej przy łącznej wartości sprzedaży brutto;
15) kolejny numer paragonu fiskalnego;
16) numer kasy i oznaczenie kasjera - przy więcej niż jednym stanowisku kasowym;
17) numer identyfikacji podatkowej (NIP) nabywcy - na żądanie nabywcy;
Z cytowanego wyżej art. 111 ust. 1 ustawy jednoznacznie wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz dwóch rodzajów podmiotów, mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Należy podkreślić, że obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży, która została dokonana na rzecz tych wyżej wymienionych podmiotów. Tym samym obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej nie wystąpi w przypadku sprzedaży na rzecz innych podmiotów, bowiem sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą (w tym osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą) należy udokumentować fakturą. Jednocześnie przepisy ustawy nie zabraniają ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących na rzecz ww. podmiotów. Jednakże w takim przypadku należy pamiętać, że ustawodawca do takiej sprzedaży przewidział określone warunki ewidencyjne.
Jak wynika z przywołanych przepisów regulujących wystawianie faktur VAT i paragonów fiskalnych, dokumenty te wystawia podatnik dokonujący sprzedaży towarów i usług, w celu udokumentowania dokonanej transakcji. Faktura i paragon fiskalny są dokumentami sformalizowanym (potwierdzającymi zaistnienie określonego zdarzenia gospodarczego), które powinny spełniać szereg wymogów przewidzianych przepisami prawa. Prawidłowość materialno-prawna faktury i paragonu fiskalnego zachodzi wówczas, jeżeli odzwierciedlają one prawdziwe zdarzenie gospodarcze, czyli w istocie stwierdzają fakt dostawy określonych towarów lub świadczenia usług. Wystawienie faktury lub paragonu fiskalnego należy rozumieć jako sporządzenie dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi. Faktura lub paragon fiskalny jest więc dokumentem stwierdzającym wystąpienie u podatnika okoliczności powodujących powstanie obowiązku podatkowego.
W związku z powyższym należy wskazać, że umieszczenie na fakturze lub paragonie w osobnych pozycjach towaru i usługi może sugerować, że przedmiotem sprzedaży są odrębne świadczenia, a nie jedno wspólne.
Zatem jak już wskazano powyżej koszty dodatkowe, w tym koszty przesyłki (pocztowej lub kurierskiej), stanowić będą elementy rachunku kosztów zmierzające do ustalenia kwoty odpłatności za świadczenie zasadnicze – sprzedaż zamówionych towarów, bowiem z ekonomicznego punktu widzenia koszty wysyłki dopełniają to świadczenie i nie należy ich sztucznie oddzielać.
W sprawie objętej wnioskiem, jak wykazano powyżej, występuje jedno świadczenie (w postaci dostawy towaru), do wartości którego są wliczone koszty wysyłki. Zatem, z dokumentu poświadczającego wykonanie danej czynności musi jednoznacznie wynikać, że przedmiotem transakcji jest dostawa jednego świadczenia (towaru), a nie dwóch różnych – towaru i usługi.
Wobec powyższego, na fakturze i paragonie dokumentującym taką sprzedaż – a precyzyjniej rzecz ujmując, w tej jej części, która odzwierciedla elementy obligatoryjne w świetle przepisów prawa – powinna widnieć tylko jedna pozycja – dostawa towaru. W pozycji tej – co należy wywodzić z treści art. 29a ust. 1 w zw. z art. 29a ust. 6 ustawy – powinna być zsumowana wartość świadczenia głównego (dostawa towaru) oraz świadczenia pomocniczego (koszt wysyłki).
W konsekwencji nieprawidłowy jest sposób dokumentowania przez Państwa świadczenia złożonego w postaci dostawy ww. towarów, poprzez wykazanie kosztów wysyłki w osobnej pozycji na fakturze lub paragonie dokumentującym ww. świadczenie.
Należy zatem stwierdzić, że koszty wysyłki dotyczące dostarczenia złota inwestycyjnego oraz fachowych czasopism nie mogą być ujmowane przez Państwa jako osobne pozycje na fakturze lub paragonie.
Ponadto zauważyć jednak należy, że elementy faktury lub paragonu określone w przepisach prawa podatkowego nie są jedynymi, które mogą być zamieszczone na dokumencie faktury i paragonu. Zatem nic nie stoi na przeszkodzie, aby – po wypełnieniu obowiązków nałożonych przez obowiązujące przepisy prawa podatkowego – mogli Państwo, niezależnie od podania jednolitej pozycji – dostawa złota inwestycyjnego lub fachowych czasopism – umieścić w części informacyjnej paragonu lub faktury albo w dowolnym załączniku do niej dodatkowe informacje skierowane do kontrahenta, np. wyszczególnić elementy składowe danego świadczenia wraz z informacją o wartościach tych elementów. Jednak powyższe nie oznacza, że możliwość zamieszczania na fakturze lub paragonie dodatkowych informacji stanowi podstawę ujmowania kosztów dodatkowych w osobnej pozycji faktury lub paragonu.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że nie możecie Państwo wykazywać kosztów wysyłki dotyczących dostarczenie złota inwestycyjnego lub fachowych czasopism, jako dodatkowej, osobnej pozycji na fakturze lub paragonie. Jak wywiedziono powyżej, koszty wysyłki nie stanowią samodzielnej usługi, lecz są elementem podstawowej transakcji, jaką jest sprzedaż złota inwestycyjnego lub fachowych czasopism, zatem nie powinny być wykazywane w odrębnej pozycji faktury lub paragonu dokumentujących sprzedaż ww. towarów. Kalkulację kosztów transportu możecie Państwo przedstawić w części informacyjnej faktury lub paragonu, bądź na oddzielnym załączniku.
Tym samym stanowisko Państwa dotyczące pytania nr 1 i 3 należało całościowo uznać jako nieprawidłowe.
Dalsze wątpliwości Państwa dotyczą kwestii opodatkowania kosztów wysyłki przy sprzedaży monet kolekcjonerskich oraz sposobu wykazywania ich na fakturze/paragonie.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy:
Przez przedmioty kolekcjonerskie rozumie się kolekcje oraz przedmioty kolekcjonerskie o wartości zoologicznej, botanicznej, mineralogicznej, anatomicznej, historycznej, archeologicznej, paleontologicznej, etnograficznej lub numizmatycznej (CN 9705), a także przedmioty kolekcjonerskie, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7.
W myśl art. 120 ust. 4 ustawy:
W przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.
Na podstawie art. 120 ust. 5 ustawy:
Jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z ust. 4, podatnik może, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym.
Stosownie do art. 120 ust. 7 ustawy:
Jeżeli w przypadkach, o których mowa w ust. 5, łączna wartość nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich jest w okresie rozliczeniowym wyższa od łącznej wartości dostaw takich przedmiotów, różnica ta podwyższa łączną wartość nabyć przedmiotów kolekcjonerskich w następnym okresie rozliczeniowym.
W świetle art. 120 ust. 8 ustawy:
Jeżeli podatnik oblicza marżę zgodnie z ust. 5, obowiązany jest on do stosowania takiego sposobu obliczania marży od określonych przedmiotów kolekcjonerskich do końca okresu, o którym mowa w ust. 13.
Według art. 120 ust. 9 ustawy:
Jeżeli różnica, o której mowa w ust. 7, utrzymuje się przez okres 12 miesięcy, to podatnik traci prawo do obliczania marży zgodnie z ust. 5. Podatnik może ubiegać się ponownie o skorzystanie z obliczania marży zgodnie z ust. 5 po upływie roku od utraty tego prawa, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo do rozliczania tą metodą.
Z powyższych regulacji jednoznacznie wynika, że rozliczanie sprzedaży opodatkowanej w systemie marży polegające na opodatkowaniu różnicy pomiędzy łączną wartością dostaw a łączną wartością nabyć w danym miesiącu jest dopuszczalne, jednak dotyczy to określonego rodzaju ww. towarów w tym przedmiotów kolekcjonerskich i to przy zachowaniu ustawowo określonych warunków (art. 120 ust. 5-9 ustawy).
Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:
1) osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2) podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
3) podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
4) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
5) podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
W myśl art. 120 ust. 11 ustawy:
Przepisy ust. 4 i 5 mogą mieć również zastosowanie do dostawy:
1) dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków uprzednio importowanych przez podatnika, o którym mowa w ust. 4 i 5;
2) dzieł sztuki nabytych od ich twórców lub spadkobierców twórców;
3) dzieł sztuki nabytych od podatnika, o którym mowa w art. 15, innego niż wymieniony w ust. 4 i 5, które podlegały opodatkowaniu podatkiem według stawki 7%.
Na mocy art. 120 ust. 12 ustawy:
W przypadku dostawy towarów, o których mowa w ust. 11 pkt 1, kwotę nabycia, którą należy uwzględnić przy obliczaniu marży, o której mowa w ust. 4 i 5, przyjmuje się w wysokości równej kwocie podstawy opodatkowania zastosowanej przy imporcie towarów powiększonej o należny podatek z tytułu tego importu.
Jak stanowi z art. 120 ust. 13 ustawy:
Przepis ust. 11 stosuje się w przypadku, gdy podatnik zawiadomił na piśmie naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z ust. 4 i 5 przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie.
Według art. 120 ust. 14 ustawy:
Podatnik może stosować ogólne zasady opodatkowania do dostaw, do których stosuje się przepisy ust. 10 i 11. W przypadku zastosowania ogólnych zasad podatnik ma prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego od towarów, o których mowa w ust. 11, w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy u tego podatnika z tytułu dostawy tych towarów.
Na podstawie art. 120 ust. 15 ustawy:
Jeżeli podatnik oprócz zasad, o których mowa w ust. 4 i 5, stosuje również ogólne zasady opodatkowania, to jest on obowiązany prowadzić ewidencję zgodnie z art. 109 ust. 3, z uwzględnieniem podziału w zależności od sposobu opodatkowania; w odniesieniu do dostawy, o której mowa w ust. 4 i 5, ewidencja musi zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w tych przepisach.
W świetle art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy:
Zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.
W sprawie będącej przedmiotem wniosku wskazaliście Państwo, że prowadzicie sprzedaż monet kolekcjonerskich w oparciu o procedurę VAT marża.
Mając na uwadze przedstawiony stan prawny oraz opis sprawy wskazać należy, że powinniście Państwo obliczać marżę jako różnicę pomiędzy wartością dostawy, która obejmuje cenę towaru oraz koszt przesyłki a wartością nabycia przedmiotu kolekcjonerskiego w myśl art. 120 ust. 4 ustawy.
Natomiast jeżeli rodzaj poszczególnych przedmiotów kolekcjonerskich lub specyfika ich dostaw czyni skomplikowanym lub niemożliwym określenie marży zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, możecie Państwo obliczać marżę jako różnicę pomiędzy łączną wartością dostaw, która obejmuje ceny towarów i kosztów przesyłki a łączną wartością nabyć określonego rodzaju przedmiotów kolekcjonerskich w okresie rozliczeniowym, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego w myśl art. 120 ust. 5 ustawy.
Wskazać należy również, że procedura VAT marży przewidziana w art. 120 ustawy ma zastosowanie wyłącznie do sprzedaży towarów, a nie świadczenia usług. Natomiast koszty wysyłki z uwagi na swój niematerialny charakter nie spełniają definicji towaru zawartej w art. 2 pkt 6 ustawy. Tym samym winny być wykazane w jednej pozycji ze sprzedażą monet kolekcjonerskich, ponieważ stanowią część składową świadczenia zasadniczego, tj. dostawy monet kolekcjonerskich.
Reasumując, w rozpatrywanej sprawie koszty wysyłki stanowią element świadczenia zasadniczego (dostawy monet kolekcjonerskich opodatkowanych na podstawie „marży”) na rzecz kupującego i nie ma możliwości odrębnego wykazania świadczenia usługi transportowej tego towaru ani na fakturze ani na paragonie, ponieważ jak wskazano powyżej marża stanowi różnicę pomiędzy wartością dostawy, która obejmuje cenę towaru oraz koszt przesyłki, a wartością nabycia przedmiotu kolekcjonerskiego.
Natomiast z przepisu art. 106e ust. 3 ustawy wynika, że na fakturze wykazuje się kwotę należności ogółem, podobnie jak w przypadku paragonu.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy dotyczące pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc się z kolei do kwestii czy sprzedaż wysyłkowa w systemie VAT marża na rzecz osoby fizycznej spoza terytorium kraju musi być udokumentowana fakturą wskazać należy, że w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:
Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
Natomiast stosownie do art. 2 pkt 2 ustawy:
Przez państwo członkowskie rozumie się państwo członkowskie Unii Europejskiej, a także Irlandię Północną w zakresie określonym w Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz. Urz. UE L 29 z 31.01.2020, str. 7, z późn. zm.).
Zgodnie z art. 2 pkt 3 ustawy:
Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (…).
Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy:
Przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.
W świetle art. 2 pkt 22 ustawy:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Według art. 2 pkt 22a ustawy:
Przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość (dalej WSTO) rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:
a)podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
b)podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub
c)podmiotem niebędącym podatnikiem
- pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.
W myśl art. 2 pkt 23 ustawy obowiązującego do 30 czerwca 2021 r.:
Przez sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju - rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług lub na jego rzecz z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które jest państwem przeznaczenia dla wysyłanego lub transportowanego towaru, pod warunkiem że dostawa dokonywana jest na rzecz:
a) podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub
b) innego niż wymieniony w lit. a podmiotu niebędącego podatnikiem podatku od wartości dodanej.
Jak stanowi art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy:
Miejscem dostawy towarów - w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - jest miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.
Zgodnie z art. 22 ust. 1a ustawy:
Przepisów ust. 1 pkt 1a-1c nie stosuje się do towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1:
1)podlegających opodatkowaniu podatkiem na zasadach określonych w art. 120 ust. 4 i 5;
2)podlegających opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w państwie członkowskim rozpoczęcia transportu lub wysyłki na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 120 ust. 4 i 5;
3)będących przedmiotem dostawy na aukcji (licytacji) w państwie członkowskim rozpoczęcia transportu lub wysyłki, jeżeli ich dostawa jest dokonywana przez organizatora aukcji (licytacji) oraz do dostawy tej zastosowano szczególne zasady opodatkowania podatkiem od wartości dodanej obowiązujące w państwie członkowskim rozpoczęcia transportu lub wysyłki, stosowane do dostaw towarów dokonywanych przez organizatora aukcji (licytacji), wyłączające uznanie dostawy towarów za czynność odpowiadającą wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów.
Stosownie do art. 22a ust. 1 ustawy:
Przepis art. 22 ust. 1 pkt 1a nie ma zastosowania, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)dostawca posiada siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium jednego państwa członkowskiego;
2)towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1;
3)suma całkowitej wartości dostaw towarów wysyłanych lub transportowanych na terytorium państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 2, oraz całkowitej wartości usług, o których mowa w art. 28k ust. 1, świadczonych na rzecz podmiotów, o których mowa w art. 28k ust. 2 pkt 2, pomniejszona o kwotę podatku lub podatku od wartości dodanej, nie przekroczyła w trakcie roku podatkowego ani w poprzednim roku podatkowym kwoty 10 000 euro lub jej równowartości wyrażonej w walucie krajowej państwa członkowskiego, o którym mowa w pkt 1, przy czym w przypadku dostawcy posiadającego siedzibę działalności gospodarczej, a w razie braku takiej siedziby - stałe miejsce zamieszkania lub zwykłe miejsce pobytu, tylko na terytorium kraju, wyrażona w złotych równowartość kwoty w euro wynosi 42 000 zł.
W myśl art. 22a ust. 3 ustawy:
Dostawca, do którego ma zastosowanie przepis ust. 1, może wskazać jako miejsce dostawy miejsce, o którym mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1a. Dostawca, którego towary w momencie rozpoczęcia ich wysyłki lub transportu znajdują się na terytorium kraju, wskazuje miejsce dostawy przez złożenie zawiadomienia o takim wyborze w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano tego wyboru, na zasadach określonych w art. 28p.
Jak wynika z przywołanych przepisów wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość ma miejsce jeżeli towary są wysyłane lub transportowane m.in. przez dostawcę lub na jego rzecz z jednego państwa członkowskiego (nie musi to być Polska) do innego państwa członkowskiego, a dostawa towarów musi być dokonywana na rzecz:
-podatnika lub osoby prawnej niebędącej podatnikiem, w przypadku których nie występuje opodatkowanie tego nabycia jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów,
-każdej innej osoby niebędącej podatnikiem.
Przedmiotem WSTO mogą być towary wyprodukowane w UE lub towary, które zostały już dopuszczone do swobodnego obrotu w UE i które znajdują się na jej terytorium i są dostarczane nabywcom w UE. WSTO nie stosuje się w odniesieniu do:
-nowych środków transportu,
-towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz,
-dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich, antyków, towarów używanych – jednak tylko wówczas, gdy podstawę opodatkowania ustala się zgodnie z procedurami szczególnymi określonymi w art. 120 ust. 4 lub 5 ustawy.
Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy wskazać – w przypadku procedury VAT marża – na przepis art. 22 ust. 1a pkt 1 ustawy, gdzie wskazano, że przepisów ust. 1 pkt 1a-1c nie stosuje się do towarów, o których mowa w art. 120 ust. 1 podlegających opodatkowaniu podatkiem na zasadach określonych w art. 120 ust. 4 i 5.
W konsekwencji w przypadku sprzedaży towarów objętych procedurą sprzedaży VAT marża na rzecz nabywców (osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej) spoza terytorium kraju nie macie Państwo obowiązku wystawienia faktury VAT marża. Macie Państwo obowiązek wystawić taki dokument jedynie na żądanie nabywcy towaru zgodnie z powołanym art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 należało uznać za prawidłowe.
Z kolei w odniesieniu do kwestii braku obowiązku odnawiania co dwa lata procedury VAT marża należy zauważyć, że – jak wynika z treści wniosku - 11 stycznia 2021 r. zawiadomiliście Państwo Naczelnika Urzędu Skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5 ustawy. Naczelnik Urzędu Skarbowego pismem z 24 marca 2021 r. wyraził zgodę na obliczanie marży w sposób przewidziany przepisem art. 120 ust. 5 ustawy. Zawiadomienie złożyliście Państwo przed dokonaniem pierwszej dostawy.
W świetle powyższego należy stwierdzić, że na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 120 ust. 13 ustawy zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym zawiadomiliście Państwo naczelnika urzędu skarbowego o przyjętym sposobie opodatkowania zgodnie z art. 120 ust. 4 i ust. 5 ustawy. Z kolei po tym okresie, jeżeli chcecie Państwo stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musicie ponownie złożyć ww. zawiadomienie.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 5 należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia przedstawionego stanu faktycznego.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej w wydanej interpretacji rozpatrzone. Zatem organ nie rozstrzygnął kwestii opodatkowania złota inwestycyjnego, monet kolekcjonerskich oraz fachowych czasopism, ponieważ przyjął jak wskazano we wniosku, że sprzedaż złota inwestycyjnego korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 122 ustawy, monet kolekcjonerskich ma miejsce w oparciu o procedurę VAT marża, a sprzedaż czasopism fachowych opodatkowana jest z kolei stawką 8%.
Jednocześnie zaznaczyć należy, iż kwestia ustalenia wysokości stawki podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług od dnia 1 lipca 2020 r. może być określona tylko i wyłącznie w ramach wydania wiążącej informacji stawkowej określonej w art. 42a ustawy o podatku od towarów i usług.
Ponadto podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, ze zm. – dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).