Brak zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 19 lit. c świadczonych usług. - Interpretacja - 0111-KDIB3-2.4012.464.2022.1.ASZ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.464.2022.1.ASZ

Temat interpretacji

Brak zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 19 lit. c świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 19 lit. c świadczonych usług. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jesteście Państwo spółką jawną działającą na podstawie wpisu do KRS - w skład Spółki wchodzi dwóch wspólników. Oboje wspólników mają obywatelstwo m. i posiadają Karty Pobytu Rezydenta Długoterminowego UE. Spółka jest podmiotem leczniczym - wpis do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą nr xxx.

Przedmiotem działalności gospodarczej Spółki jest m.in. działalność paramedyczna PKD 86.90D oraz PKD 86.90E pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej gdzie indziej niesklasyfikowana.

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem VAT ale korzysta ze zwolnienia na podstawie:

-art. 43 ust. 19 lit. a - usługi wykonywane w ramach zawodu lekarza,

-    art. 43 ust. 19 lit. c - usługi świadczone w ramach zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności medycznej,

-art. 113 ust. 1 - obrót z pozostałych usług w 2021 roku nie przekroczył 200.000 zł.

W maju zatrudnili Państwo nowego pracownika na stanowisku masażysty - obywatela X., który złożył wniosek w sprawie legalizacji pobytu do Urzędu Wojewódzkiego (...) - do dnia złożenia niniejszego wniosku nie wydano decyzji. Fakt zatrudnienia obywatela X zgłosili Państwo w Powiatowym Urzędzie Pracy.

Pracownik przedstawił Państwu następujące dokumenty potwierdzające jego kwalifikacje do wykonywania zawodu masażysty:

- Zaświadczenie Nr xx o ukończeniu Kursu Masażu Klasycznego I i II stopnia, którego organizatorem była Akademia (...) - Akademia posiada wpis do rejestru instytucji szkoleniowych xxx. Zaświadczenie wydano na podstawie § 18 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 1632).

- Certyfikat z dnia (...) wydany przez (...) - kurs w zakresie „Masaż Bańką Chińską”.

- Certyfikat z dnia (...) wydany przez (...) - kurs w zakresie „Terapia Punktów Spustowych”.

- Certyfikat Nr xxx z dnia (...) potwierdzający odbycie kursów teoretycznego i praktycznego w zakresie klasycznego masażu medycznego, który odbył się w (...) w X - placówka posiada x licencję xxx wydaną dnia (...) 2009 r.

Pracownik, w ramach umowy o pracę, będzie wykonywał masaże lecznicze - zabiegi takie działają m.in przeciwbólowo, regenerują mięśnie, usprawniają przepływ krwi i limfy, pomagają likwidować obrzęki, migreny. Masaże lecznicze znajdują zastosowanie w takich dziedzinach medycyny jak ortopedia, neurologia, pediatria oraz chorób internistycznych.

Z uwagi na posiadane kwalifikacje może też wykonywać:

- masaże bańką chińską, które są kwalifikowane do masażu leczniczego gdyż wpływają m.in. na poprawę przemiany materii, poprawę ukrwienia, wspomagają odtruwanie organizmu z toksyn, zmniejszają napięcia mięśniowe, redukują ból kręgosłupa,

- terapię punktów spustowych - rodzaj masażu skupiony na powstałych w organizmie tzw. punktach spustowych wywołujących ból mięśni. Mogą pojawiać się po przebytych urazach, operacjach czy też być skutkiem nadmiernego napięcia mięśni; terapia pozwala odzyskać całkowitą ruchomość w obrębie danego mięśnia i pozbyć się bólu.

Wszystkie zabiegi wykonywane przez pracownika, będą odbywać się z uwzględnieniem wskazań i przeciwskazań do ich wykonania.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym, usługi świadczone przez spółkę, które wykonywane będą przez opisanego pracownika, spełniają kryteria do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem spółki, w opisanym stanie faktycznym - do usług wykonywanych przez zatrudnionego pracownika, będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku VAT przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy zwolnieniu podlegają usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a)lekarza i lekarza dentysty,

b)pielęgniarki i położnej,

c)medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2020 r. poz. 295, 567, 1493, 2112, 2345 i 2401),

d)psychologa.

W opisanym przypadku zastosowanie będzie miało zwolnienie określone pod lit. c ww. przepisu, gdyż stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r o działalności leczniczej (Dz. U. z 2013 r. poz. 217 z późn. zm.) osoba wykonująca zawód medyczny to osoba uprawniona na podstawie odrębnych przepisów do udzielania świadczeń zdrowotnych oraz osoba legitymująca się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w określonym zakresie lub w określonej dziedzinie medycyny.

W przypadku spółki spełnione są oba warunki do zastosowania zwolnienia ponieważ:

- wykonywane przez pracownika usługi w zakresie zabiegów masażu są świadczeniami zdrowotnymi i służą niewątpliwie profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia - tym samym spełniona jest przesłanka przedmiotowa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT;

- pracownik bezpośrednio wykonujący świadczenia posiada stosowne uprawnienia tj. legitymuje się nabyciem fachowych kwalifikacji do udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie masażu. Masaż wykonuje w celach leczniczych - czyli wykonuje świadczenia zdrowotne, którymi - stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy o działalności leczniczej - są działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania. Uprawnienia do wykonywania świadczeń zdrowotnych nabył na kursach zawodowych na co przedstawił stosowne zaświadczenia i certyfikaty - a zatem spełniona została przesłanka podmiotowa warunkująca prawo do zastosowania zwolnienia od podatku VAT.

Reasumując - usługi świadczone przez spółkę w zakresie zabiegów masażu stosowanych w celach leczniczych, a wykonywane przez zatrudnionego pracownika - będą korzystały ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c. ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy:

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

W treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy:

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy:

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodów:

a.lekarza i lekarza dentysty,

b.pielęgniarki i położnej,

c.medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 2190, z późn. zm.),

d.psychologa.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy:

Zwalnia się od podatku świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i 19.

Zwolnienie określone w cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy ma charakter podmiotowo-przedmiotowy. Oznacza to, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług (usługi opieki medycznej służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane), wykonywanych przez zdefiniowany krąg podmiotów (podmioty lecznicze).

Zatem w pierwszej kolejności należy wskazać przesłanki dotyczące podmiotów, które muszą być spełnione, aby można było zastosować zwolnienie od podatku VAT dla świadczonych usług medycznych.

Przepisy ustawy nie definiują pojęcia podmiotu leczniczego czy działalności leczniczej. Wobec powyższego, przy definiowaniu powyższych pojęć należy posiłkować się przepisami ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2022 r. poz. 633 z późn. zm.).

Na mocy art. 2 ust. 1 pkt 5 cyt. wyżej ustawy o działalności leczniczej:

Za podmiot wykonujący działalność leczniczą uznaje się podmiot leczniczy, o którym mowa w art. 4, oraz lekarza, pielęgniarkę lub fizjoterapeutę wykonujących zawód w ramach działalności leczniczej jako praktykę zawodową, o której mowa w art. 5.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy o działalności leczniczej:

Przez świadczenie zdrowotne należy rozumieć działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania.

Według art. 11 ww. ustawy o działalności leczniczej:

Działalność lecznicza w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne może obejmować także udzielanie świadczeń zdrowotnych, które obejmują swoim zakresem badania diagnostyczne wykonywane w celu rozpoznania stanu zdrowia i ustalenia dalszego postępowania leczniczego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 przytoczonej wyżej ustawy o działalności leczniczej:

Podmiotami leczniczymi są przedsiębiorcy w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2021 r. poz. 162 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 24) we wszelkich formach przewidzianych dla wykonywania działalności gospodarczej, jeżeli ustawa nie stanowi inaczej.

Przytoczone powyżej przepisy krajowe w zakresie opieki medycznej stanowią implementację do polskiego porządku prawnego przepisu art. 132 ust. 1 lit. b i c Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006 r., str. 1, z późn. zm.) – zwanej dalej Dyrektywą – zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje:

a.opieka szpitalna i medyczna oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze;

b.świadczenie opieki medycznej w ramach zawodów medycznych i paramedycznych, określonych przez zainteresowane państwo członkowskie.

Z powołanego powyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy jednoznacznie wynika, że zwolnieniu od podatku VAT podlegają usługi w zakresie opieki medycznej, które spełniają określone warunki: służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez podmioty medyczne. Oznacza to, że zwolnieniu od podatku podlega określony rodzaj usług wykonywanych przez ściśle zdefiniowany krąg podmiotów, wykonujących te usługi. Powyższe zwolnienie ma więc charakter podmiotowo -przedmiotowy, tzn. oprócz przedmiotu transakcji istotny jest również status podmiotu świadczącego daną usługę.

Zatem jednym z warunków, który determinuje zastosowanie zwolnienia od podatku VAT dla usług medycznych jest zakres przedmiotowy tych czynności.

W odniesieniu do powyższego należy zauważyć, że definicja opieki medycznej nie została zawarta, ani w krajowych, ani wspólnotowych przepisach podatkowych. W tym zakresie należy szukać wyjaśnienia tych pojęć w bogatym dorobku orzecznictwa wspólnotowego.

W odniesieniu do powołanych wyżej przepisów Dyrektywy ukształtowała się wspólnotowa linia orzecznicza. I tak, w wyroku w sprawie L.u.P. GmbH (C-106/05, pkt 27) Trybunał stwierdził, że pojęcia „opieki medycznej” oraz „świadczeń opieki medycznej” (…) odnoszą się do usług, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Pojęcie to zdefiniowano również w wyroku w sprawie d´Ambrumenil (C-307/01, pkt 57), gdzie podkreślono, że pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych.

Analizując przedstawione powyżej regulacje należy zauważyć, że użyte w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy pojęcie „usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia” odpowiada określeniom używanym przez Trybunał „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. W pojęciu tym zawierają się również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Margarete Unterpertinger vs Pensionsversicherungsanstalt der Arbiter C-212/01, pkt 40).

Należy podkreślić, że ani przytoczone przepisy Dyrektywy ani orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE nie dają podstaw do tego, aby zakresem opieki medycznej podlegającej zwolnieniu objąć wszystkie działania medyczne wynikające z procesu leczenia. Zatem czynności, których celem nie jest ochrona zdrowia nie mogą być uznane za świadczenia opieki medycznej i nie mogą podlegać zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Stanowisko takie wynika z wyżej powołanego wyroku w sprawie C-212/01.

Ponadto jak zauważył Rzecznik Generalny w sprawie CopyGene A/S vs Skatteministeriet (C-262/08), „Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania”.

Z przytoczonych powyżej argumentów wynika, że zwolnieniem od podatku, o którym mowa w  art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, objęte są wyłącznie te usługi w zakresie opieki medycznej, które realizują cel związany z profilaktyką, zachowaniem, ratowaniem, przywracaniem i poprawą zdrowia. Usługi, które tych celów nie realizują, nie mogą korzystać z przedmiotowego zwolnienia. W związku z tym, każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświecał danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta.

Ustawa zwalnia od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, ale służące wyłącznie profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Nie zwalnia wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach wykonywania zawodów medycznych, ale tylko służące określonemu celowi. Przy czym termin „profilaktyka” oznacza wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk; to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Termin „zachowywanie” rozumiane jest z kolei, jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie. Interpretując słowo „ratowanie”, należy odwołać się do słów „ratować” i „ratownictwo”. „Ratować” to starać się ocalić, zachować coś, natomiast „ratownictwo” jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia. Słowo „przywracać” oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić, odnowić, sprawić, że ktoś znajdzie się w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. „Poprawa” to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawienie się, polepszenie. Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa medyczna podlega zwolnieniu z VAT, należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki.

Należy wskazać, że profilaktyka zdrowotna obejmuje działania mające na celu zapobieganie chorobom bądź innemu niekorzystnemu zjawisku zdrowotnemu przed jej rozwinięciem, poprzez ich wczesne wykrycie i leczenie. Ma ona również na celu zahamowanie postępu lub powikłań już istniejącej choroby, czy też zapobieganie powstawaniu niekorzystnych wzorów zachowań społecznych, które przyczyniają się do podwyższania ryzyka choroby. Z kolei interpretując termin „poprawa zdrowia”, którym posługuje się ustawodawca określając zakres zwolnień należy zastosować wykładnię literalną, zgodnie z którą wyrażenie to oznacza zmianę stanu zdrowia na lepsze, poprawienie zdrowia, jego polepszanie. Podobnie należy postąpić dokonując wykładni pojęcia „przywracanie zdrowia”, które oznacza doprowadzenie zdrowia do poprzedniego stanu, sprawienie, że znajdzie się ono w takim stanie, w jakim był poprzednio.

Z powołanego przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy jednoznacznie wynika, że dla zastosowania zwolnienia od podatku istotny jest cel wykonywanych świadczeń. Ze zwolnienia będą korzystać tylko te czynności, które mają charakter diagnostyczny lub terapeutyczny (leczniczy). Jeśli świadczenie nie będzie służyć profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, to wówczas nie będzie objęte zwolnieniem podatkowym. W związku z tym każdorazowo należy poddawać analizie, jaki cel przyświeca danej usłudze świadczonej na rzecz pacjenta. Należy mieć zatem na uwadze to, że na podstawie ww. przepisu zwalnia się od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Zauważyć zatem należy, że wszędzie tam, gdzie nie ma bezpośredniego związku z leczeniem – nie ma prawa do zastosowania zwolnienia od podatku.

Z opisu sprawy wynika, że Państwo zatrudnili pracownika na stanowisku masażysty, który będzie wykonywał masaże lecznicze. Pracownik przedstawił Państwu następujące dokumenty potwierdzające jego kwalifikacje do wykonywania zawodu masażysty:

- Zaświadczenie Nr xx o ukończeniu Kursu Masażu Klasycznego I i II stopnia, którego organizatorem była Akademia (...) - Akademia posiada wpis do rejestru instytucji szkoleniowych xxx. Zaświadczenie wydano na podstawie § 18 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia w formach pozaszkolnych (Dz. U. poz. 1632).

- Certyfikat z dnia (...) wydany przez (...) - kurs w zakresie „Masaż Bańką Chińską”.

- Certyfikat z dnia (...) wydany przez (...) - kurs w zakresie „Terapia Punktów Spustowych”.

- Certyfikat Nr xxx z dnia (...) potwierdzający odbycie kursów teoretycznego i praktycznego w zakresie klasycznego masażu medycznego, który odbył się w (...) w X - placówka posiada x licencję xxx wydaną dnia (...) 2009 r.

Masaże lecznicze działają m.in przeciwbólowo, regenerują mięśnie, usprawniają przepływ krwi i limfy, pomagają likwidować obrzęki, migreny. Masaże lecznicze znajdują zastosowanie w takich dziedzinach medycyny jak ortopedia, neurologia, pediatria oraz chorób internistycznych. Ponadto następujące zabiegi:

- masaże bańką chińską, są kwalifikowane do masażu leczniczego gdyż wpływają m.in. na poprawę przemiany materii, poprawę ukrwienia, wspomagają odtruwanie organizmu z toksyn, zmniejszają napięcia mięśniowe, redukują ból kręgosłupa,

- terapię punktów spustowych to rodzaj masażu skupiony na powstałych w organizmie tzw. punktach spustowych wywołujących ból mięśni. Mogą pojawiać się po przebytych urazach, operacjach czy też być skutkiem nadmiernego napięcia mięśni; terapia pozwala odzyskać całkowitą ruchomość w obrębie danego mięśnia i pozbyć się bólu.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 19 lit. c świadczonych przez Spółkę, a wykonywanych przez zatrudnionego pracownika usług.

Jak wskazano wyżej, warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek:

-przesłanki o charakterze podmiotowym, odnoszącej się do usługodawcy, który musi być podmiotem leczniczym bądź osobą wykonującą zawód lekarza, lekarza dentysty, pielęgniarki, położnej, psychologa lub inny zawód medyczny w rozumieniu ww. art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o działalności leczniczej;

-przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług w zakresie opieki medycznej, służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie od podatku nie znajduje zastosowania.

W pierwszej kolejności należy zbadać spełnienie warunków zastosowania zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. W tym celu konieczne jest ustalenie czy usługodawca tj. Państwa Spółka wypełnia przesłankę o charakterze podmiotowym.

W opisie sprawy podali Państwo, że Spółka prowadzi działalność, której przedmiotem jest działalność paramedyczna i opieka zdrowotna gdzie indziej niesklasyfikowana. Jesteście Państwo podmiotem leczniczym wpisanym do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą.

Jak wprost wynika ze wskazanych informacji w tym przypadku przesłanka podmiotowa o której mowa w art. 43 ust  1 pkt 18 ustawy, warunkująca zwolnienie od podatku VAT świadczonych przez Państwa Spółkę usług jest spełniona.

Pozostaje więc do rozważenia, czy wykonywane przez Spółkę czynności stanowią usługę w zakresie opieki medycznej służącą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Nie można bowiem jak wyjaśniono już wyżej przyjąć, że każda usługa świadczona przez podmiot leczniczy, stanowi opiekę medyczną w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Konieczne jest każdorazowe wnikliwe zbadanie i ustalenie na podstawie całokształtu okoliczności sprawy, jaki jest charakter świadczonej przez danego podatnika usługi w kontekście możliwości uznania jej za usługę z zakresu opieki medycznej służącą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

W analizowanych okolicznościach sprawy należy stwierdzić, że przesłanka przedmiotowa również została spełniona, gdyż jak wskazali Państwo, zabiegi, o których mowa we wniosku, działają m.in przeciwbólowo, regenerują mięśnie, usprawniają przepływ krwi i limfy, pomagają likwidować obrzęki, migreny. Masaże lecznicze znajdują zastosowanie w takich dziedzinach medycyny jak ortopedia, neurologia, pediatria oraz chorób internistycznych.

Masaże bańką chińską, które są kwalifikowane do masażu leczniczego, wpływają m.in. na poprawę przemiany materii, poprawę ukrwienia, wspomagają odtruwanie organizmu z toksyn, zmniejszają napięcia mięśniowe, redukują ból kręgosłupa.

Terapia punktów spustowych to rodzaj masażu skupiony na powstałych w organizmie tzw. punktach spustowych wywołujących ból mięśni. Mogą pojawiać się po przebytych urazach, operacjach czy też być skutkiem nadmiernego napięcia mięśni; terapia pozwala odzyskać całkowitą ruchomość w obrębie danego mięśnia i pozbyć się bólu.

Wszystkie zabiegi wykonywane przez pracownika, będą odbywać się z uwzględnieniem wskazań i przeciwskazań do ich wykonania.

Jak podali Państwo we wniosku wykonywane przez zatrudnionego pracownika masaże są świadczeniami zdrowotnymi służącymi profilaktyce, zachowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia.

Zatem przedstawione w sprawie informacje potwierdzają spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. To z kolei oznacza, że w zakresie wykonywanych masaży leczniczych Państwa Spółka będzie spełniała zarówno przesłankę podmiotową, jak i przedmiotową wynikającą z treści ww. artykułu. Świadczone usługi bowiem wykonywane będą przez podmiot leczniczy w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy o działalności leczniczej, wpisany do rejestru podmiotów leczniczych w ramach działalności leczniczej służącymi profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia.

W konsekwencji, opisane usługi mieszczące się w pojęciu opieki medycznej i jako służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez Państwa Spółkę, będącą podmiotem leczniczym w ramach działalności leczniczej, mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy.

Tym samym stanowisko Państwa, że w niniejszym przypadku do świadczonych przez Spółkę usług będzie miało zastosowanie zwolnienie z podatku VAT przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług ustawy, jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu sprawy przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisu sprawy.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej  jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).