Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem stacji ładowania na cele publiczne (komercyjne). - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.382.2022.2.JJ

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 9 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.382.2022.2.JJ

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem stacji ładowania na cele publiczne (komercyjne).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 8 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem stacji ładowania na cele publiczne w związku z realizacją projektu „(...)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 8 sierpnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Spis oznaczeń:

Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2021 r. poz. 1098 ze zm.)

Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm)

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.)

(...) Park jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 Ustawy o finansach publicznych. Rodzaj działalności według PKD 9104Z – działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.

Do zadań Parku (…) należy w szczególności:

1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku (...) zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,

2)udostępnianie obszaru parku (...) na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku (...),

3)prowadzenie działań związanych z edukacja przyrodniczą.

(...) Park (…) w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. (...) prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody. (...) uzyskuje przychody:

1)opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży materiałów edukacyjnych, z udostępniania terenu Parku, zajęć edukacyjnych, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów (...), z noclegów w pokojach gościnnych,

2)zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze,

3)związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie (...) oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego PGL Lasy Państwowe.

(...) Park (…) planuje realizować projekt „(...)” dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy udziale środków własnych w zakresie zakupu dwóch pojazdów zeroemisyjnych oraz dwóch stacji ładowania na potrzeby własne i cele publiczne.

Zakup stacji ładowania publicznie dostępnej przyczyni się do budowania świadomości ekologicznej osób zwiedzających (...) Park (...). Dofinansowanie stacji ładowania z racji publicznego udostępnienia np. na parkingu przy wjeździe do Parku będzie objęte pomocą publiczną de minimis do 90% wartości wydatków kwalifikowanych.

W zakresie zakupu stacji ładowania zewnętrznej (...) Park (…) chce wyłonić w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego operatora, który będzie w ramach umowy prowadził działalność komercyjną związaną z obsługą ww. stacji. Park natomiast otrzyma tylko refundację poniesionych kosztów energii elektrycznej (taki zapis wynika wyłącznie z tego, iż Park jest właścicielem gruntu na którym będzie posadowiona stacja i w związku z tym musi mieć podpisaną umowę na dostawę energii).

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

Zakupiona w ramach planowanej realizacji projektu „(...)” stacja ładowania na cele publiczne będzie przez (...) Park (…) wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

(...) Park (...) chce wyłonić w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego Operatora, który będzie w ramach umowy prowadził działalność komercyjną związaną z obsługą ww stacji. Park natomiast otrzyma tylko refundację poniesionych kosztów energii elektrycznej (taki zapis wynika wyłącznie z tego, iż Park jest użytkownikiem wieczystym gruntu, na którym będzie posadowiona stacja i w związku z tym musi mieć podpisaną umowę na dostawę energii).

W końcowym rozliczeniu (...) Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych dochodów związanych z eksploatacją punktu, będzie tylko jego „właścicielem” z tytułu władania gruntem, na którym stacja ładowania będzie usytuowana.

Wnioskodawca nie będzie świadczyć usługi ładowania publicznego – komercyjnego samochodów we własnym imieniu i na własną rzecz.

Na stacji komercyjnej Wnioskodawca nie będzie ładować samochodów, których właścicielem jest (...) Wnioskodawca. Wnioskodawca będzie dysponował drugą stacja ładowania, która będzie wykorzystywana wyłącznie na potrzeby własne Parku.

Wnioskodawca nie będzie osiągał żadnych przychodów z tytułu udostępnienia stacji komercyjnej. Obroty, które Park zaewidencjonuje z tytułu posiadania stacji komercyjnej dotyczyć będą tylko i wyłącznie rozliczenia energii elektrycznej (kosztów zużycia energii elektrycznej i otrzymanej refundacji tych kosztów od Operatora).

Wnioskodawca nie będzie pobierał opłat za ładowanie samochodów przez turystów. Pełne rozliczenie korzystających ze stacji komercyjnej będzie prowadził Operator wyłoniony w drodze konkurencyjnego naboru, który prowadzić będzie działalność gospodarczą w ramach obsługi stacji. Koszty jak i przychody z eksploatacji stacji komercyjnej będzie rozliczał Operator.

Obecnie Operator nie świadczy dla Parku żadnych usług. Postępowanie przetargowe w celu wyłonienia Operatora będzie przeprowadzone po zawarciu umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację projektu „(...)” .

Właścicielem stacji komercyjnej będzie (...) Park (…).

Projekt zostanie zrealizowany z dofinansowaniem do 90% wydatków kwalifikowanych z środków NFOŚiGW, ale z racji publicznego udostępnienia, będzie objęty pomocą publiczną de minimis. Beneficjentem otrzymującym dofinansowanie będzie (...) Park(...), który przyjmie na własną ewidencję zakupioną ogólnodostępną stację ładowania.

Faktury dokumentujące wydatki związane z realizowanym projektem wystawione będą na (...) Park (…), który jako beneficjent projektu dokona rozliczenia w NFOŚiGW zakupionej stacji ładowania i otrzyma refundację poniesionych wydatków do 90% kosztów kwalifikowanych.

Operator będzie wykorzystywał stację ładowania na podstawie umowy, która zostanie zawarta przez (...) Park (…) na działalność związaną z obsługą stacji przez Operatora. Zakupiona w ramach realizacji projektu „(...)” stacja ładowania na cele publiczne nie będzie przez (...) Park (…) wykorzystywana do czynności:

opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Pytanie

Czy (...) Parkowi (…) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od czynności związanej z zakupem stacji ładowania na cele publiczne w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?

Państwa stanowisko w sprawie

Zakupiona stacja ładowania na cele publiczne, z dofinansowaniem ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej będzie wykorzystywana przez operatora wyłonionego w drodze konkurencyjnego naboru, który prowadzić będzie działalność gospodarczą w ramach obsługi stacji.

(...) Park (…) nie będzie prowadził w tym zakresie działalności gospodarczej, gdyż uzyska jedynie refundację faktycznie poniesionych kosztów energii elektrycznej. Operator pobierze opłaty za udostępnienie stacji i poniesie koszty obsługi i serwisowania stacji ładowania.

Wobec powyższego, (...) Park (…) nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT przy nabyciu stacji na cele publiczne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1. Ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

W ocenie (...) Parku (...) nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanej stacji ładowania wykorzystywanej na cele publiczne.

(...) Park (…) w składanym uzupełnieniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej podtrzymuje własne stanowisko, iż w przypadku gdy operatorem stacji ładowania będzie przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą, to (...) Wnioskodawca nie będzie prowadził w tym zakresie działalności gospodarczej. Park uzyska jedynie refundację faktycznie poniesionych kosztów energii elektrycznej, natomiast stawki za udostępnienie, koszty obsługi i serwisowania stacji ładowania poniesie Operator. Zatem działalność gospodarcza w tym zakresie będzie prowadzona przez Operatora.

Wobec powyższego, (...) Park (…) nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu stacji na cele publiczne.

Tym samym, nie będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

W ocenie (...) Parku(...), Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanej stacji ładowania wykorzystywanej na cele publiczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Wskazać należy również, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planują Państwo realizować projekt „(...)” dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przy udziale środków własnych w zakresie zakupu dwóch pojazdów zeroemisyjnych oraz dwóch stacji ładowania na potrzeby własne i cele publiczne.

Chcą Państwo wyłonić w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego Operatora, który będzie w ramach umowy prowadził działalność komercyjną związaną z obsługą ww stacji. Państwo natomiast otrzymają tylko refundację poniesionych kosztów energii elektrycznej (taki zapis wynika wyłącznie z tego, iż są Państwo użytkownikiem wieczystym gruntu (jak wskazali Państwo w uzupełnieniu), na którym będzie posadowiona stacja i w związku z tym muszą mieć podpisaną umowę na dostawę energii).

Zakupiona w ramach planowanej realizacji projektu „(...)” stacja ładowania na cele publiczne będzie przez Państwa wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W końcowym rozliczeniu nie będą Państwo osiągali żadnych dochodów związanych z eksploatacją punktu, będą tylko jego „właścicielem” z tytułu władania gruntem, na którym stacja ładowania będzie usytuowana.

Nie będą Państwo osiągali żadnych przychodów z tytułu udostępnienia stacji komercyjnej. Obroty, które zaewidencjonują Państwo z tytułu posiadania stacji komercyjnej dotyczyć będą tylko i wyłącznie rozliczenia energii elektrycznej (kosztów zużycia energii elektrycznej i otrzymanej refundacji tych kosztów od Operatora).

Nie będą Państwo pobierali opłat za ładowanie samochodów przez turystów. Pełne rozliczenie korzystających ze stacji komercyjnej będzie prowadził Operator wyłoniony w drodze konkurencyjnego naboru, który prowadzić będzie działalność gospodarczą w ramach obsługi stacji. Koszty jak i przychody z eksploatacji stacji komercyjnej będzie rozliczał Operator.

Właścicielem stacji komercyjnej będą Państwo. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizowanym projektem wystawione będą na Państwa, którzy jako beneficjent projektu dokonają rozliczenia w NFOŚiGW zakupionej stacji ładowania i otrzymają refundację poniesionych wydatków do 90% kosztów kwalifikowanych.

Operator będzie wykorzystywał stację ładowania na podstawie umowy, która zostanie zawarta przez Państwa na działalność związaną z obsługą stacji przez Operatora. Zakupiona w ramach realizacji projektu „(...)” stacja ładowania na cele publiczne nie będzie przez Państwa wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy (...) Parkowi (...) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od czynności związanej z zakupem stacji ładowania na cele publiczne w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku VAT naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego nie będzie spełniony.

Wskazali Państwo, że zakupiona w ramach planowanej realizacji projektu stacja ładowania na cele publiczne będzie przez Państwa wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie będą Państwo osiągali żadnych przychodów z tytułu udostępnienia stacji komercyjnej. Obroty, które zaewidencjonują Państwo z tytułu posiadania stacji komercyjnej dotyczyć będą tylko i wyłącznie rozliczenia energii elektrycznej (kosztów zużycia energii elektrycznej i otrzymanej refundacji tych kosztów od Operatora). Stacja ładowania na cele publiczne nie będzie przez Państwa wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku od towarów i usług

W konsekwencji, nie będą mieć Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem stacji ładowania na cele publiczne, gdyż nie zostanie spełniony jeden z warunków określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, jakim jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym, nie mają Państwo również prawa do zwrotu różnicy podatku VAT, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, wydając interpretację jako element opisu sprawy przyjęto okoliczność dotyczącą stacji ładującej na cele publiczne, tj. że „(…) stacja ładowania na cele publiczne będzie przez Państwa wykorzystywana do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług” i nie dokonywano oceny w tym zakresie. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).