Temat interpretacji
Dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na zakup stacji ładowania na cele publiczne.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na zakup stacji ładowania na cele publiczne. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 29 sierpnia 2022 r. (wpływ 29 sierpnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spis oznaczeń:
‒Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. 2021 r. poz. 1098 ze zm.)
‒Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 305 ze zm.)
‒Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 poz. 685 ze zm.)
(…) Park (…) jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 Ustawy o finansach publicznych. Rodzaj działalności według PKD 9104Z - działalność ogrodów botanicznych i zoologicznych oraz obszarów i obiektów ochrony przyrody.
Do zadań Parku (…) należy w szczególności:
1)prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach parku (...) zmierzających do zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej oraz odtworzenia zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów,
2)udostępnianie obszaru parku (...) na zasadach określonych w planie ochrony lub zadaniach ochronnych i w zarządzeniach dyrektora parku (...),
3)prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.
(…) Park (…) w procesie realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3 dokonuje sprzedaży towarów, materiałów i usług i jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Wykonywane czynności są zarówno opodatkowane stawkami VAT, jak również korzystają ze zwolnień przedmiotowych przewidzianych w art. 43 ustawy o VAT. Park prowadzi samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z uzyskanych środków i pozyskanych przychodów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody.
Park uzyskuje przychody:
1)opodatkowane: z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży materiałów edukacyjnych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu Parku, zajęć edukacyjnych, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów Parku, z noclegów w pokojach gościnnych,
2)zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, dzierżawy gruntów rolnych na cele rolnicze,
3)związane z wykonywaniem działalności ustawowej w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie Parku oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Narodowego i Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, dofinansowania z funduszu leśnego (...), dotacje z samorządów terytorialnych.
Park nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931). (…) Park (…), zwany dalej Parkiem planuje realizować program priorytetowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „(…)” przy udziale środków własnych w zakresie zakupu stacji ładowania na cele publiczne.
Zakup stacji ładowania publicznie dostępnej przyczyni się do budowania świadomości ekologicznej osób zwiedzających (…) Park (…). Dofinansowanie będzie wynosiło 90% kosztów kwalifikowanych, ale z racji publicznego udostępnienia zakup będzie objęty pomocą publiczną de minimis.
Z otrzymanych środków NFOŚiGW zostanie sfinansowany zakup stacji ładowania (90% kosztów kwalifikowanych) oraz usługa oznakowania stacji ładowania (100% kosztów kwalifikowanych). Stacja ładowania będzie stanowić składnik majątku (…) Parku (…). Park wyłoni w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego operatora, który będzie w ramach umowy cywilnoprawnej prowadził działalność komercyjną związaną z obsługą ww. stacji, natomiast Park otrzyma refundację poniesionych kosztów energii elektrycznej (taki zapis wynika wyłącznie z tego, iż Park jest właścicielem gruntu, na którym będzie posadowiona stacja i w związku z tym musi mieć podpisaną umowę na dostawę energii).
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego
Stacja ładowania na cele publiczne wraz z usługą oznakowania stacji ładowania nie będzie wykorzystywana przez (…) Park (…) (zwany dalej (Park)) do czynności opodatkowanych, zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zakup stacji ładowania realizowany będzie w ramach pomocy publicznej de minimis, obsługą stacji, rozliczeniem zarówno kosztów jak i przychodów z jej eksploatacji będzie zajmował się wyłoniony w trybie konkursowym Operator zajmujący się dystrybucją energii elektrycznej. Park otrzymywać będzie jedynie refundację poniesionych kosztów energii elektrycznej związanej z działaniem publicznie dostępnej stacji ładowania. W końcowym rozliczeniu Park nie będzie osiągał żadnych dochodów związanych z eksploatacją punktu ładowania, będzie tylko jego „właścicielem” z tytułu władania gruntem, na którym punkt będzie usytuowany.
Celem programu jest promocja elektromobilności i zeroemisyjnego transportu. Z tego powodu NFOŚiGW, który finansuje to działanie, wymaga od wszystkich polskich parków (...) realizacji ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Stacja ładowania nie będzie wykorzystywana przez Park do celów prowadzonej działalności gospodarczej jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, Park nie prowadzi działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931).
Stacja ładowania na cele publiczne wraz z usługą oznakowania stacji ładowania nie będzie wykorzystywana przez Park do czynności opodatkowanych i zwolnionych.
Park nie będzie świadczył we własnym imieniu ani na własną rzecz usługi ładowania publicznego - komercyjnego samochodów. Taką rolę pełnił będzie, wspomniany wyżej, Operator. Park nie będzie korzystał z usługi ładowania swoich samochodów ze stacji komercyjnej. W ramach projektu dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (zwany dalej NFOŚiGW) Park zakupi stację ładowania samochodów wyłącznie na własne potrzeby. Park nie będzie osiągać obrotów z tytułu udostępnienia stacji komercyjnej. Park nie będzie pobierał opłat za ładowanie samochodów przez turystów. Opłata będzie pobierana przez Operatora obsługującego stację ładowania. Obecnie Operator nie świadczy usług na rzecz Parku.
Faktury dokumentujące wydatki związane z realizowanym zadaniem wystawiane będą na (…) Park (…). Obecnie Park nie dysponuje wiedzą na jakiej podstawie i na jaki okres zawarta będzie umowa z Operatorem. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej prowadzi uzgodnienia z Ministerstwem (...) w sprawie ostatecznego kształtu funkcjonowania stacji ładowania na cele publiczne.
(…) Park (…) nie będzie pobierać opłat od Operatora, otrzyma tylko refundację poniesionych kosztów energii elektrycznej (taki zapis wynika wyłącznie z tego, iż Park jest właścicielem gruntu, na którym będzie posadowiona stacja i w związku z tym musi mieć podpisaną umowę na dostawę energii). Udostępnienie stacji ładowania na cele publiczne nie będzie stanowić dochodu Parku.
Pytanie
Czy (…) Parkowi (…) będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) od czynności związanych z zakupem stacji ładowania na cele publiczne w związku z realizacją projektu dofinansowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?
Państwa stanowisko w sprawie
Nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w cenie nabywanej stacji ładującej wraz z usługą oznakowania, wykorzystywanej na potrzeby publiczne związane z realizacją projektu dofinansowanego ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Stacja ładowania będzie udostępniona publicznie a operatorem stacji będzie podmiot lub osoba prowadząca działalność gospodarczą, w ramach umowy cywilnoprawnej określi stawki za udostępnienie, poniesie koszty obsługi i serwisowania stacji.
(…) Park (…) nie będzie prowadził w tym zakresie działalności gospodarczej, nie będzie osiągał z tego tytułu przychodu opodatkowanego, gdyż uzyska jedynie refundację faktycznie poniesionych kosztów energii elektrycznej. Wobec powyższego, Park nie może odzyskać w żaden sposób kosztu podatku VAT, poniesionego na realizację projektu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione jest od zakresu w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Na mocy art. 88 ust. 4 ustawy,
obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Należy również wskazać, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go, dla tej czynności, za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Planują Państwo realizować program priorytetowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej „(…)” przy udziale środków własnych w zakresie zakupu stacji ładowania na cele publiczne. Zakup stacji ładowania publicznie dostępnej przyczyni się do budowania świadomości ekologicznej osób zwiedzających (…) Park (…). Dofinansowanie będzie wynosiło 90% kosztów kwalifikowanych, ale z racji publicznego udostępnienia zakup będzie objęty pomocą publiczną de minimis.
Z otrzymanych środków NFOŚiGW zostanie sfinansowany zakup stacji ładowania oraz usługa oznakowania stacji ładowania. Stacja ładowania będzie stanowić składnik majątku (…) Parku (…). Park wyłoni w drodze postępowania o udzielenie zamówienia publicznego operatora, który będzie w ramach umowy cywilnoprawnej prowadził działalność komercyjną związaną z obsługą ww. stacji, natomiast Park otrzyma refundację poniesionych kosztów energii elektrycznej (taki zapis wynika wyłącznie z tego, iż Park jest właścicielem gruntu, na którym będzie posadowiona stacja i w związku z tym musi mieć podpisaną umowę na dostawę energii). W końcowym rozliczeniu Park nie będzie osiągał żadnych dochodów związanych z eksploatacją punktu ładowania, będzie tylko jego „właścicielem” z tytułu władania gruntem, na którym punkt będzie usytuowany.
Celem programu jest promocja elektromobilności i zeroemisyjnego transportu. Z tego powodu NFOŚiGW, który finansuje to działanie, wymaga od wszystkich polskich parków (...) realizacji ogólnodostępnych stacji ładowania pojazdów elektrycznych.
Stacja ładowania na cele publiczne wraz z usługą oznakowania stacji ładowania nie będzie wykorzystywana przez Park do czynności opodatkowanych i zwolnionych.
Park nie będzie świadczył we własnym imieniu ani na własną rzecz usługi ładowania publicznego - komercyjnego samochodów. Taką rolę pełnił będzie Operator. Park nie będzie korzystał z usługi ładowania swoich samochodów ze stacji komercyjnej. Nie będą Państwo osiągać obrotów z tytułu udostępnienia stacji komercyjnej, nie będą Państwo pobierali opłat za ładowanie samochodów przez turystów. Opłata będzie pobierana przez Operatora obsługującego stację ładowania. Obecnie Operator nie świadczy usług na rzecz Parku.
Faktury dokumentujące wydatki związane z realizowanym zadaniem wystawiane będą na Państwa. Obecnie nie dysponują Państwo wiedzą na jakiej podstawie i na jaki okres zawarta będzie umowa z Operatorem. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej prowadzi uzgodnienia z Ministerstwem (...) w sprawie ostatecznego kształtu funkcjonowania stacji ładowania na cele publiczne. Nie będą Państwo pobierać opłat od Operatora, otrzymają Państwo tylko refundację poniesionych kosztów energii elektrycznej.
Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem stacji ładowania na cele publiczne.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W rozpatrywanej sprawie związek taki nie występuje, ponieważ jak Państwo wskazali, stacja ładowania na cele publiczne wraz z usługą oznakowania stacji ładowania nie będzie wykorzystywana przez Państwa do czynności opodatkowanych i zwolnionych. Nie będą Państwo świadczyć we własnym imieniu ani na własną rzecz usługi ładowania publicznego, taką rolę pełnił będzie Operator, natomiast Państwo otrzymają refundację poniesionych kosztów energii elektrycznej. Nie będą Państwo osiągać żadnych dochodów związanych z eksploatacją punktu ładowania, będą Państwo tylko jego „właścicielem” z tytułu władania gruntem, na którym punkt będzie usytuowany. Zatem, jak wynika z okoliczności sprawy, zakupione towary i usługi w ramach projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji, nie będzie Państwu przysługiwać prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z zakupem stacji ładowania na cele publiczne.
Tym samym Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Zwrócić należy uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być– zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, wydając interpretację jako element opisu sprawy przyjęto okoliczność dotyczącą stacji ładującej na cele publiczne, tj. że „ (…) stacja ładowania na cele publiczne wraz z usługą oznakowania stacji ładowania nie będzie wykorzystywana przez Park do czynności opodatkowanych i zwolnionych (…)” i nie dokonywano oceny w tym zakresie. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywania stacji ładowania do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Dodatkowo informuję, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
‒Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
‒Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).