Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji. - Interpretacja - 0112-KDIL1-1.4012.351.2022.1.HW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.351.2022.1.HW

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku w związku z realizacją inwestycji.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni  Państwo,

stwierdzam,  że  Państwa  stanowisko  w  sprawie  oceny  skutków  podatkowych  opisanego  zdarzenia  przyszłego  w  podatku  od  towarów  i  usług    jest  prawidłowe.

Zakres  wniosku  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej

12  lipca  2022  r.  wpłynął  Państwa  wniosek  z  8  lipca  2022  r.  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej,  który  dotyczy  podatku  od  towarów  i  usług  w  zakresie  prawa  do  odliczenia  podatku  w  związku  z  realizacją  inwestycji  pn.  „(…)”.  Uzupełnili  go  Państwo  pismem  z  24  sierpnia  2022  r.  (wpływ  26  sierpnia  2022  r.).  Treść  wniosku  jest  następująca:

Opis  zdarzenia  przyszłego 

Gmina  jest  czynnym,  zarejestrowanym  podatnikiem  podatku  od  towarów  i  usług,  rozliczającym  się  z  podatku.  Realizując  zadania  własne  Gminy,  określone  w  art.  7  ust.  1  ustawy  o  samorządzie  gminnym  (  Dz.U.  z  2020  r.  poz.  713,  ze  zm.  ),  tj.  w  zakresie  zaspokajania  zbiorowych  potrzeb  wspólnoty  w  sprawach  kreowania  kultury  fizycznej  i  turystyki  w  tym  terenów  rekreacyjnych  na  obszarze  Gminy,  Gmina  zamierza  wykonać  inwestycję  pn.  „(…)”.  Inwestycja  ta  współfinansowana  jest  ze  środków  unijnych,  tj.  Europejskiego  Funduszu  na  rzecz  Rozwoju  Obszarów  Wiejskich  w  ramach  Programu  Rozwoju  Obszarów  Wiejskich  na  lata  2014-2020. 

Przedmiotem  inwestycji  będzie  zagospodarowanie  działki,  na  której  znajdują  się  pozostałości  zespołu  (…)  wpisane  do  rejestru  zabytków.  Na  terenie  działki  znajdują  się  również  obszary  określone  jako  wody  powierzchniowe  stojące.  Na  przedmiotowej  działce  projektuje  się  rewitalizację  terenów  zielonych.  Obejmować  ona  będzie  prace  porządkowe  (wycinka  zakrzaczeń  i  samosiejek),  nowe  nasadzenie  drzew,  krzewów,  wykonanie  trawników  dywanowych,  łąk  parkowych,  ogrodu  deszczowego.  W  ramach  zadania  teren,  na  którym  powstaną  nowe  zasadzenia,  zostanie  wyrównany,  zgodnie  z  wytycznymi  Podkarpackiego  Konserwatora  Zabytków.  Inwestycja  obejmować  będzie  również  wykonanie  ścieżek  o  nawierzchni  z  kruszywa,  przy  których  zaprojektowano  elementy  małej  architektury    ławki  parkowe,  kosze  na  śmieci.  Dzięki  realizacji  tej  inwestycji  zagospodaruje  się  mało  atrakcyjną  działkę.  Ponadto  inwestycja  ta  zwiększy  atrakcyjność  spędzenia  wolnego  czasu  oraz  wpłynie  na  wzrost  liczb  nowych  obiektów  infrastruktury  turystyczno-rekreacyjnej  w  gminie.

Korzystanie  z  tego  terenu  będzie  nieodpłatne.  Poniesione  wydatki  na  realizację  tej  inwestycji  zostaną  udokumentowane  fakturami  wystawionymi  na  rzecz  Gminy.  Towary  i  usługi  nabyte  w  związku  z  realizacją  tej  inwestycji  będą  wykonywane  do  czynności  niepodlegających  opodatkowaniu  podatkiem  od  towarów  i  usług.  Ww.  inwestycja  po  oddaniu  do  użytkowania  nie  będzie  służyła  czynnościom  VAT.

Uzupełnienie  i  doprecyzowanie  opisu  sprawy

Inwestycja  pn.  „(…)”  po  oddaniu  do  użytkowania  nie  będzie  służyła  czynnościom  opodatkowanym  podatkiem  VAT.

Pytanie 

Czy  Gmina  od  ww.  inwestycji  ma  prawo  do  odliczenia  podatku  VAT? 

Państwa  stanowisko  w  sprawie

Zdaniem  Wnioskodawcy,  Gminie  nie  przysługuje  prawo  do  odliczenia  podatku  VAT  wynikającego  z  faktur  dokumentujących  wydatki  poniesione  na  realizację  tej  inwestycji,  ponieważ  nie  będą  one  związane  ze  sprzedażą  opodatkowaną.  Ww.  inwestycja  po  oddaniu  do  użytkowania  będzie  ogólnodostępna  a  korzystanie  z  niej  będzie  nieodpłatne.

Ocena  stanowiska 

Stanowisko,  które  przedstawili  Państwo  we  wniosku    jest  prawidłowe.

Uzasadnienie  interpretacji  indywidualnej

Zgodnie  z  art.  86  ust.  1  ustawy  z  dnia  11  marca  2004  r.  o  podatku  od  towarów  i  usług  (Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  931  ze  zm.),  zwanej  dalej  ustawą:

W  zakresie,  w  jakim  towary  i  usługi    wykorzystywane  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych,  podatnikowi,  o  którym  mowa  w  art.  15,  przysługuje  prawo  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego,  z  zastrzeżeniem  art.  114,  art.  119  ust.  4,  art.  120  ust.  17  i  19  oraz  art.  124. 

Na  mocy  art.  86  ust.  2  pkt  1  lit.  a  ustawy:

Kwotę  podatku  naliczonego  stanowi  suma  kwot  podatku  wynikających  z  faktur  otrzymanych  przez  podatnika  z  tytułu  nabycia  towarów  i  usług. 

Prawo  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego  przysługuje  wówczas,  gdy  zostaną  spełnione  określone  warunki,  tzn.  odliczenia  tego  dokonuje  podatnik  podatku  od  towarów  i  usług  oraz  gdy  towary  i  usługi,  z  których  nabyciem  podatek  został  naliczony,    wykorzystywane  do  czynności  opodatkowanych,  tzn.  takich,  których  następstwem  jest  określenie  podatku  należnego  (powstanie  zobowiązania  podatkowego). 

Przedstawiona  wyżej  zasada  wyklucza  zatem  możliwość  dokonania  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego  związanego  z  towarami  i  usługami,  które  nie    wykorzystywane  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych. 

Ponadto  podkreślić  należy,  że  ustawodawca  zapewnił  podatnikowi  prawo  do  odliczenia  podatku  naliczonego  w  całości  lub  w  części,  pod  warunkiem  spełnienia  przez  niego  zarówno  przesłanek  pozytywnych,  wynikających  z  art.  86  ust.  1  ustawy  oraz  niezaistnienia  przesłanek  negatywnych,  określonych  w  art.  88  ustawy.  Przepis  ten  określa  listę  wyjątków,  które  pozbawiają  podatnika  prawa  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego. 

W  myśl  art.  88  ust.  4  ustawy:

Obniżenia  kwoty  lub  zwrotu  różnicy  podatku  należnego  nie  stosuje  się  również  do  podatników,  którzy  nie    zarejestrowani  jako  podatnicy  VAT  czynni,  zgodnie  z  art.  96,  z  wyłączeniem  przypadków,  o  których  mowa  w  art.  86  ust.  2  pkt  7. 

Zgodnie  z  powyższą  regulacją,  z  prawa  do  odliczenia  podatku  skorzystać  mogą  wyłącznie  podatnicy,  którzy    zarejestrowani  jako  podatnicy  VAT  czynni. 

Zatem,  aby  podmiot  mógł  skorzystać  z  prawa  do  obniżenia  kwoty  podatku  należnego  o  kwotę  podatku  naliczonego  związanego  z  dokonanym  nabyciem  towarów  i  usług,  w  pierwszej  kolejności  powinien  spełnić  przesłanki  umożliwiające  uznanie  go    dla  tej  czynności    za  podatnika  podatku  od  towarów  i  usług,  działającego  w  ramach  prowadzonej  działalności  gospodarczej. 

Stosownie  do  art.  15  ust.  1  ustawy:

Podatnikami    osoby  prawne,  jednostki  organizacyjne  niemające  osobowości  prawnej  oraz  osoby  fizyczne,  wykonujące  samodzielnie  działalność  gospodarczą,  o  której  mowa  w  ust.  2,  bez  względu  na  cel  lub  rezultat  takiej  działalności. 

Zgodnie  z  art.  15  ust.  2  ustawy: 

Działalność  gospodarcza  obejmuje  wszelką  działalność  producentów,  handlowców  lub  usługodawców,  w  tym  podmiotów  pozyskujących  zasoby  naturalne  oraz  rolników,  a  także  działalność  osób  wykonujących  wolne  zawody.  Działalność  gospodarcza  obejmuje  w  szczególności  czynności  polegające  na  wykorzystywaniu  towarów  lub  wartości  niematerialnych  i  prawnych  w  sposób  ciągły  dla  celów  zarobkowych. 

W  myśl  art.  15  ust.  6  ustawy:

Nie  uznaje  się  za  podatnika  organów  władzy  publicznej  oraz  urzędów  obsługujących  te  organy  w  zakresie  realizowanych  zadań  nałożonych  odrębnymi  przepisami  prawa,  dla  realizacji  których  zostały  one  powołane,  z  wyłączeniem  czynności  wykonywanych  na  podstawie  zawartych  umów  cywilnoprawnych. 

Z  przedstawionego  wyżej  przepisu  wynika,  że  jednostki  samorządu  terytorialnego    podatnikami  podatku  od  towarów  i  usług  jedynie  w  zakresie  wszelkich  czynności,  które  mają  charakter  cywilnoprawny.  Będą  to  zatem  wszystkie  realizowane  przez  te  jednostki  czynności  w  sferze  ich  aktywności  cywilnoprawnej,  np.:  czynności  sprzedaży,  zamiany  (nieruchomości  i  ruchomości),  wynajmu,  dzierżawy  itp.,  umów  prawa  cywilnego  (nazwanych  i  nienazwanych). 

Na  podstawie  art.  2  ust.  1  ustawy  z  dnia  8  marca  1990  r.  o  samorządzie  gminnym  (Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  559  ze  zm.):

Gmina  wykonuje  zadania  publiczne  w  imieniu  własnym  i  na  własną  odpowiedzialność.

Jak  stanowi  art.  6  ust.  1  ustawy  o  samorządzie  gminnym:

Do  zakresu  działania  gminy  należą  wszystkie  sprawy  publiczne  o  znaczeniu  lokalnym,  niezastrzeżone  ustawami  na  rzecz  innych  podmiotów. 

Zgodnie  z  art.  7  ust.  1  pkt  10  ustawy  o  samorządzie  gminnym:

Zaspokajanie  zbiorowych  potrzeb  wspólnoty  należy  do  zadań  własnych  gminy.  W  szczególności  zadania  własne  obejmują  sprawy  kultury  fizycznej  i  turystyki,  w  tym  terenów  rekreacyjnych  i  urządzeń  sportowych.

Z  opisu  sprawy  wynika,  że  Gmina    będąca  czynnym,  zarejestrowanym  podatnikiem  podatku  od  towarów  i  usług    realizując  zadania  własne  Gminy,  określone  w  art.  7  ust.  1  ustawy  o  samorządzie  gminnym,  tj.  w  zakresie  zaspokajania  zbiorowych  potrzeb  wspólnoty  w  sprawach  kreowania  kultury  fizycznej  i  turystyki  w  tym  terenów  rekreacyjnych  na  obszarze  Gminy,  zamierza  wykonać  inwestycję  pn.  „(…)”.  Przedmiotem  inwestycji  będzie  zagospodarowanie  działki,  na  której  znajdują  się  pozostałości  zespołu  (…)  wpisane  do  rejestru  zabytków.  Dzięki  realizacji  tej  inwestycji  zagospodaruje  się  mało  atrakcyjną  działkę.  Ponadto  inwestycja  ta  zwiększy  atrakcyjność  spędzenia  wolnego  czasu  oraz  wpłynie  na  wzrost  liczb  nowych  obiektów  infrastruktury  turystyczno-rekreacyjnej  w  Gminie.  Korzystanie  z  tego  terenu  będzie  nieodpłatne.  Poniesione  wydatki  na  realizację  tej  inwestycji  zostaną  udokumentowane  fakturami  wystawionymi  na  rzecz  Gminy.  Towary  i  usługi  nabyte  w  związku  z  realizacją  tej  inwestycji  będą  wykorzystane  do  czynności  niepodlegających  opodatkowaniu  podatkiem  od  towarów  i  usług.  Inwestycja  pn.  „(…)”  po  oddaniu  do  użytkowania  nie  będzie  służyła  czynnościom  opodatkowanym  podatkiem  VAT.

Przy  tak  przedstawionym  opisie  sprawy  wątpliwości  Wnioskodawcy  dotyczą  ustalenia,  czy  Gmina  od  ww.  inwestycji  ma  prawo  do  odliczenia  podatku  VAT.

Zgodnie  z  powołanymi  wyżej  przepisami,  rozliczenie  podatku  naliczonego  na  zasadach  określonych  w  art.  86  ust.  1  ustawy  uwarunkowane  jest  tym,  aby  nabywane  towary  i  usługi  były  wykorzystywane  przez  zarejestrowanego,  czynnego  podatnika  podatku  VAT  w  ramach  działalności  gospodarczej  do  wykonywania  czynności  opodatkowanych  podatkiem  od  towarów  i  usług. 

Mając  zatem  na  uwadze  powołane  przepisy  należy  stwierdzić,  że    pomimo,    Wnioskodawca  jest  czynnym,  zarejestrowanym  podatnikiem  podatku  VAT    w  rozpatrywanej  sprawie  warunki,  o  których  mowa  w  art.  86  ust.  1  ustawy,  nie  będą  spełnione.  Gmina  realizując  przedmiotową  Inwestycję  nie  będzie  działała  bowiem  w  charakterze  podatnika  VAT,  a  Inwestycja    jak  wskazał  Wnioskodawca    po  oddaniu  do  użytkowania  nie  będzie  służyła  czynnościom  opodatkowanym  podatkiem  VAT.

W  konsekwencji  Gminie  nie  będzie  przysługiwało    na  podstawie  art.  86  ust.  1  ustawy    prawo  do  odliczenia  podatku  naliczonego  z  tytułu  wydatków  związanych  z  realizacją  przedmiotowej  Inwestycji. 

Podsumowując,  Gminie  nie  będzie  przysługiwało  prawo  do  odliczenia  podatku  od  towarów  i  usług  z  tytułu  wydatków  związanych  z  realizacją  Inwestycji  pn.  „(…)”.

Tym  samym  stanowisko  Wnioskodawcy  jest  prawidłowe.

Dodatkowe  informacje

Informacja  o  zakresie  rozstrzygnięcia

Interpretacja  dotyczy  zdarzenia  przyszłego,  które  Państwo  przedstawili  i  stanu  prawnego,  który  obowiązuje  w  dniu  wydania  interpretacji.

Ponadto,  należy  zauważyć,  że  zgodnie  z  art.  14b  §  3  ustawy  Ordynacja  podatkowa,  składający  wniosek  o  wydanie  interpretacji  indywidualnej  obowiązany  jest  do  wyczerpującego  przedstawienia  zaistniałego  stanu  faktycznego  albo  zdarzenia  przyszłego.  Organ  jest  ściśle  związany  przedstawionym  we  wniosku  stanem  faktycznym  opisem  zdarzenia  przyszłego.  Zainteresowany  ponosi  ryzyko  związane  z  ewentualnym  błędnym  lub  nieprecyzyjnym  przedstawieniem  we  wniosku  opisu  zdarzenia  przyszłego.  Interpretacja  indywidualna  wywołuje  skutki  prawnopodatkowe  tylko  wtedy,  gdy  rzeczywisty  stan  faktyczny  sprawy  będącej  przedmiotem  interpretacji  pokrywał  się  będzie  z  opisem  stanu  faktycznego  podanym  przez  Wnioskodawcę  w  złożonym  wniosku.  W  związku  z  powyższym,  w  przypadku  zmiany  któregokolwiek  elementu  przedstawionego  we  wniosku  opisu  sprawy,  udzielona  odpowiedź  traci  swą  aktualność.

Pouczenie  o  funkcji  ochronnej  interpretacji

·Funkcjęochronnąinterpretacjiindywidualnychokreślająprzepisyart.14k-14nbustawyzdnia29sierpnia1997r.–Ordynacjapodatkowa(Dz.U.z2021r.poz.1540zezm.).Interpretacjabędziemogłapełnićfunkcjęochronną,jeśli:Państwasytuacjabędziezgodna(tożsama)zopisemzdarzeniaprzyszłegoizastosująsięPaństwodointerpretacji.

·Zgodniezart.14na§1Ordynacjipodatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  Ordynacji  podatkowej  nie  stosuje  się,  jeśli  stan  faktyczny  lub  zdarzenie  przyszłe  będące  przedmiotem  interpretacji  indywidualnej  jest  elementem  czynności,  które    przedmiotem  decyzji  wydanej:

1)zzastosowaniemart.119a;

2)wzwiązkuzwystąpieniemnadużyciaprawa,októrymmowawart.5ust.5ustawyzdnia11marca2004r.opodatkuodtowarówiusług;

3)zzastosowaniemśrodkówograniczającychumownekorzyści.

Zgodnie  z  art.  14na  §  2  Ordynacji  podatkowej:

Przepisów  art.  14k-14n  nie  stosuje  się,  jeżeli  korzyść  podatkowa,  stwierdzona  w  decyzjach  wymienionych  w  §  1,  jest  skutkiem  zastosowania  się  do  utrwalonej  praktyki  interpretacyjnej,  interpretacji  ogólnej  lub  objaśnień  podatkowych.

Pouczenie  o  prawie  do  wniesienia  skargi  na  interpretację

Mają  Państwo  prawo  do  zaskarżenia  tej  interpretacji  indywidualnej  do  Wojewódzkiego  Sądu  Administracyjnego.  Zasady  zaskarżania  interpretacji  indywidualnych  reguluje  ustawa  z  dnia  30  sierpnia  2002  r.  Prawo  o  postępowaniu  przed  sądami  administracyjnymi    Dz.  U.  z  2022  r.  poz.  329;  dalej  jako  „PPSA”). 

Skargę  do  Sądu  wnosi  się  za  pośrednictwem  Dyrektora  KIS  (art.  54  §  1  PPSA).  Skargę  należy  wnieść  w  terminie  trzydziestu  dni  od  dnia  doręczenia  interpretacji  indywidualnej  (art.  53  §  1  PPSA):

·wformiepapierowej,wdwóchegzemplarzach(oryginałiodpis)naadres:KrajowaInformacjaSkarbowa,ul.TeodoraSixta17,43-300Bielsko-Biała(art.47§1PPSA),albo

·wformiedokumentuelektronicznego,wjednymegzemplarzu(bezodpisu),naadresElektronicznejSkrzynkiPodawczejKrajowejInformacjiSkarbowejnaplatformieePUAP:/KIS/SkrytkaESP(art.47§3iart.54§1aPPSA).

Skarga  na  interpretację  indywidualną  może  opierać  się  wyłącznie  na  zarzucie  naruszenia  przepisów  postępowania,  dopuszczeniu  się  błędu  wykładni  lub  niewłaściwej  oceny  co  do  zastosowania  przepisu  prawa  materialnego.  Sąd  jest  związany  zarzutami  skargi  oraz  powołaną  podstawą  prawną  (art.  57a  PPSA).

Podstawa  prawna  dla  wydania  interpretacji

Podstawą  prawną  dla  wydania  tej  interpretacji  jest  art.  13  §  2a  oraz  art.  14b  §  1  ustawy  z  dnia  29  sierpnia  1997  r.    Ordynacja  podatkowa  (Dz.  U.  z  2021  r.  poz.  1540  ze  zm.).