Brak prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.498.2022.1.MSU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.498.2022.1.MSU

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że stanowisko Państwa Województwa w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 czerwca 2022 r. wpłynął wniosek Państwa Województwa z 3 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją zadania pn. „…”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Województwo … jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Województwo … realizuje zadanie pn. „….”.

Nabyte towary i usługi związane z realizacją zadania pn. „….” będą wykorzystywane do czynności niepodlegających i opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zespół Parków Krajobrazowych Województwa … został utworzony z dniem 1 stycznia 2013r., zgodnie z uchwałą nr …. Sejmiku Województwa …. z dnia 25 września 2012 roku w sprawie utworzenia samorządowej wojewódzkiej jednostki organizacyjnej „….” oraz nadania jej statutu.

Zespół został powołany w wyniku połączenia następujących jednostek:

-Dyrekcja …. Parku Krajobrazowego,

-Dyrekcja Parku Krajobrazowego ….,

-Dyrekcja … Parków Krajobrazowych,

-Zespół … Parków Krajobrazowych.

Zgodnie ze statutem zatwierdzonym uchwałą nr …. Sejmiku Województwa …., Zespół ... jest samorządową jednostką budżetową samorządu województwa ....., realizującą zadania własne województwa.

Zespół PKW.. jest jednostką organizacyjną Województwa …. nieposiadającą osobowości prawnej.

Bezpośredni nadzór nad zespołem sprawuje zarząd województwa ….. Zespół PKW.. działa na zasadach określonych przepisami o finansach publicznych.

Podstawowym celem zespołu PKW.. jest inspirowanie i podejmowanie działań mających na celu zachowanie, popularyzację i upowszechnienie wartości przyrodniczych, historycznych i kulturowych parków oraz wykonywanie zadań wynikających z ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody.

Do zakresu działania zespołu PKW.. należą w szczególności:

-realizacja zadań określonych w ustawie o ochronie przyrody i aktach prawa miejscowego tworzących parki, w tym nadzór nad występującymi na terenie parków chronionymi obiektami przyrodniczymi,

-organizacja działalności edukacyjnej, turystycznej oraz rekreacyjnej,

-współdziałanie w zakresie ochrony przyrody z jednostkami organizacyjnymi oraz z osobami prawnymi i fizycznymi.

Zespół PKW.. rozpoczął działania zmierzające do pozyskania dofinansowania ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w …. na realizację zadań wynikających z ustawy o ochronie przyrody.

1.Zespół PKW... wykonuje wyłącznie czynności pozostające poza działalnością gospodarczą (działalność statutowa). Zespół PKW..nie wykonuje czynności w ramach działalności gospodarczej.

2.Dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji zadań, o których mowa we wniosku o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

3.Dokumentowanie zakupu towarów i usług odbywa się poprzez wystawianie faktur na Województwo ….. Nabywcą faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowych zadań jest Województwo …, odbiorcą i płatnikiem faktury jest Zespół Parków Krajobrazowych Województwa ….

4.Jednostka samorządu terytorialnego Województwa …. (Województwo ….) dokonała centralizacji rozliczeń VAT z dniem 01.01.2017 r. wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Zespół Parków Krajobrazowych nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT.

5.Wnioskodawca w ramach zadania o nazwie „…..” dokonuje m.in. zakupu usług obejmujących wykonanie zabiegów pielęgnacyjno-redukcyjnych przy pomnikach przyrody rosnących na terenie …. Parku Krajobrazowego; zakupu budek lęgowych dla nietoperzy oraz zakupu usługi ich wieszania na terenie Parków Krajobrazowych Województwa ….; zakupu usługi mulczowania łąk na terenie …. Parku Krajobrazowego.

Powyższe zadanie wynika z realizacji zadań statutowych określonych w ustawie o ochronie przyrody - art. 105 i 107.

Termin rozpoczęcia realizacji zadania: 15.07.2022 rok

Termin zakończenia realizacji zadania: 30.12.2022 rok

Pytanie

Czy Województwo …. ma możliwość odliczenia podatku VAT związanego z realizacją zadania pn. „…..”.

Państwa stanowisko w sprawie

Województwo …. nie ma możliwości odliczenia podatku VAT związanego z realizacją zadania pn. „…..”.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2021r., poz. 685 z późń. zm.), nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane. Z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Województwo …., jest czynnym podatnikiem VAT w przypadku zawierania umów cywilnoprawnych. W zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami Województwo …. nie jest podatnikiem podatku od towaru i usług.

Zespół Parków Krajobrazowych Województwa ….. jest wojewódzką samorządową jednostką organizacyjną podporządkowaną Sejmikowi Województwa …... Samorząd Województwa …. jest organem władzy publicznej, realizującym zadania nałożone odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których został powołany. Województwo …. jest zarejestrowanym podatnikiem VAT (jako podatnik czynny) w urzędzie skarbowym, w przypadku czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zwolnienie z podatku VAT, które obejmuje Województwo …., dotyczy działalności prowadzonej jako organ władzy publicznej.

Od 2009 roku w kompetencji sejmiku Województwa …. znajdują się m.in. Parki Krajobrazowe, co wynika bezpośrednio z ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze zmianami w organizacji i podziale zadań administracji publicznej w województwie (Dz.U. nr 92, poz. 753) oraz ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 1098).

Składanie wniosków o dotacje z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej służy realizacji zadań wynikających z art. 14 pkt 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa oraz określonych w obowiązującej ustawie o ochronie przyrody i rozporządzeń o utworzeniu parków. Otrzymane dotacje są wprowadzane do budżetu zespołu PKW.. i służą realizacji ww. zadań.

Zatem z uwagi na charakter zadania (wykonywanie zadań publicznych) Województwo …., nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku VAT przy realizacji ww. zadań.

Według Państwa interpretacji Województwo …. nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakupy materiałów i usług w ramach realizacji zadań wynikających z ustawy ochrony przyrody, ponieważ efekty realizowanych zadań nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, jak również zespół PKW... jako wykonawca realizowanego zadania nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Państwa Województwo przedstawiło we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do  wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w  ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.

Na mocy art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2022 r., poz. 547, z późn. zm.):

Organy samorządu województwa działają na podstawie i w granicach określonych przez ustawy. Do zakresu działania samorządu województwa należy wykonywanie zadań publicznych o charakterze wojewódzkim, niezastrzeżonych ustawami na rzecz organów administracji rządowej.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa:

Samorząd województwa wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, dysponuje mieniem wojewódzkim, prowadzi samodzielnie gospodarkę finansową na podstawie budżetu.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o samorządzie województwa:

W celu wykonywania zadań województwo tworzy wojewódzkie samorządowe jednostki organizacyjne oraz może zawierać umowy z innymi podmiotami.

Natomiast art. 14 ust. 1 ustawy o samorządzie województwa stanowi, że:

Samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim określone ustawami.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Analiza powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – dokonywane zakupy towarów i usług w ramach realizacji zadania, o którym mowa we wniosku o dofinansowanie ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców z tytułu wyświadczonych usług w ramach realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją zadania pn. „….”, ponieważ efekty realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwa Województwo przedstawiło i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: sytuacja Państwa Województwa musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i Państwa Województwo musi się zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ….. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”). 

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).