Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w odniesieniu do realizowanego projektu.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 2 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „(…)”.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 10 sierpnia 2022 r. (wpływ 16 sierpnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W dniu 23 sierpnia 2010 r. 12 wspólnot mieszkaniowych:
·Wspólnota Mieszkaniowa 1,
·Wspólnota Mieszkaniowa 2,
·Wspólnota Mieszkaniowa 3,
·Wspólnota Mieszkaniowa 4,
·Wspólnota Mieszkaniowa 5,
·Wspólnota Mieszkaniowa 6,
·Wspólnota Mieszkaniowa 7 (zwana dalej Wnioskodawcą),
·Wspólnota Mieszkaniowa 8,
·Wspólnota Mieszkaniowa 9,
·Wspólnota Mieszkaniowa 10,
·Wspólnota Mieszkaniowa 11,
·Wspólnota Mieszkaniowa 12
podpisało Porozumienie Partnerskie na rzecz wspólnego złożenia wniosku i realizacji projektu dofinansowanego ze środków UE.
Zgodnie z zawartym porozumieniem liderem projektu została Wspólnota Mieszkaniowa 1, pozostałe wspólnoty mieszkaniowe zostały partnerami projektu.
W dniu 29 grudnia 2010 r. (…) – Pełnomocnik Wspólnot Mieszkaniowych 1-12 w (…), działając w imieniu 12 wspólnot mieszkaniowych podpisał Umowę (…) pomiędzy Zarządem Województwa (…) w (…) a Wspólnotą Mieszkaniową 1, liderem projektu pn. „(…)”, dofinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (…).
Wykonanie projektu nastąpiło w wyniku zawartych umów: (…).
Naczelnik Urzędu Skarbowego nadał:
·Wspólnocie Mieszkaniowej 1 NIP (...),
·Wspólnocie Mieszkaniowej 2 NIP (...),
·Wspólnocie Mieszkaniowej 3 NIP (...),
·Wspólnocie Mieszkaniowej 4 NIP (...),
·Wspólnocie Mieszkaniowej 5 NIP (...),
·Wspólnocie Mieszkaniowej 6 NIP (...),
·Wspólnocie Mieszkaniowej 7 NIP (...),
·Wspólnocie Mieszkaniowej 8 NIP (...),
·Wspólnocie Mieszkaniowej 9 NIP (...),
·Wspólnocie Mieszkaniowej 10 NIP (...),
·Wspólnocie Mieszkaniowej 11 NIP (...),
·Wspólnocie Mieszkaniowej 12 NIP (...).
Wspólnoty Mieszkaniowe 1-12 w (…) figurują w ewidencji podatników i płatników organu podatkowego jako podmioty niebędące podatnikiem podatku od towarów i usług.
Nadmienić należy, iż Wspólnoty Mieszkaniowe 1-12 w (…) nie składają deklaracji VAT.
W związku z zakończeniem trwałości projektu wymagana jest ponowna interpretacja prawna.
W piśmie z 10 sierpnia 2022 r. Wnioskodawca udzielił następujących informacji:
1.Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
2.Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizowanym projektem były wystawiane na Wnioskodawcę.
3.Nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 10 sierpnia 2022 r.)
Czy Wspólnota Mieszkaniowa 7 w (…), biorąca udział w realizacji projektu ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie wyrażone w uzupełnieniu z 10 sierpnia 2022 r.)
Zdaniem Wnioskodawcy, Wspólnota Mieszkaniowa 7 w (…), biorąca udział w realizacji projektu, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „(…)”, ponieważ zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. Nr 80 poz. 903 ze zm.), ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową, która może nabywać prawa, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwaną. Przepis ten nie daje wspólnocie przymiotu osoby prawnej lecz przymiot jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.
W celu należytego utrzymania lokali właściciele zobowiązani są do ponoszenia wydatków na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością. Koszty te podzielić można na koszty zarządu nieruchomością wspólną i koszty związane z utrzymaniem poszczególnych wyodrębnionych lokali. Z powyższych tytułów na rzecz wspólnoty właściciele zobowiązani są do uiszczania zaliczek w celu pokrycia kosztów utrzymania poszczególnych lokali.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Świadczenie usług podlega jednak opodatkowaniu, co do zasady, tylko wtedy, gdy jest wykonywane przez podatnika VAT.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o VAT, podatnikami są m.in. jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na jej cel lub rezultat.
Działalność gospodarcza, w rozumieniu przepisów o VAT, obejmuje m.in. wszelką działalność usługodawców, również gdy została ona wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania jej w sposób częstotliwy, w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów w sposób ciągły w celach zarobkowych.
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, który stanowi m.in. kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku, obejmująca całość świadczenia otrzymanego od nabywcy.
Przyjęty sposób rozliczania kosztów utrzymania nieruchomości nie daje podstaw do postawienia tezy, że przyjmowanie przez wspólnotę zaliczek (kwot) wpłaconych przez członków wspólnoty na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością, wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali, stanowi działalność gospodarczą, a same zaliczki (kwoty) obrót w rozumieniu powołanych wyżej przepisów ustawy o VAT. Zaliczki te stanowią jedynie partycypację w kosztach funkcjonowania jednostki organizacyjnej – wspólnoty mieszkaniowej – przez jej członków. Wspólnota, a więc jej członkowie, nie dokonują poprzez zapłatę ww. zaliczek (kwot) odpłatnego świadczenia usług na rzecz samych siebie w rozumieniu ustawy o VAT, także jeśli zaliczki te dotyczą wyodrębnionych lokali, a nie części wspólnej. Tym samym brak jest uzasadnienia do stwierdzenia, że wewnętrzne rozliczenia między wspólnotą, a jej członkami podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, a wspólnota staje się z tego tytułu podatnikiem podatku VAT.
Należy jednak stwierdzić, że w pewnych przypadkach wspólnota mieszkaniowa, zgodnie z art. 15 ust. 1 pkt 1 i 2 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, może być podatnikiem podatku VAT, a kwoty przez nią otrzymywane będą stanowiły podstawę opodatkowania.
Tak będzie w przypadku dokonywania czynności podlegających opodatkowaniu na rzecz osób trzecich np. wynajmowania lokali lub udostępniania ścian budynku na reklamy.
Będąc z tego tytułu podatnikiem VAT wspólnota mieszkaniowa jest, zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, zwolniona przedmiotowo od podatku, jeżeli wysokość sprzedaży opodatkowanej (pomniejszonej o kwotę podatku), nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł.
W przypadku rozpoczęcia wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT w trakcie roku podatkowego, wspólnota jest, zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, zwolniona od podatku, jeżeli przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, równowartości kwoty 200 000 zł.
Wspólnota Mieszkaniowa 7 w (…) nie wykonuje czynności opodatkowanych przekraczających kwotę 200 000 zł, w związku z powyższym nie jest płatnikiem podatku VAT.
Przedmiotowa inwestycja nie będzie wykorzystana do wykonywania przez wspólnoty mieszkaniowe czynności opodatkowanych, nie zostanie również zbyta, gdyż służyć będzie członkom wspólnot będących partnerami projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy wskazano, że:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Według art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Z opisu sprawy wynika, że 23 sierpnia 2010 r. 12 wspólnot mieszkaniowych podpisało Porozumienie Partnerskie na rzecz wspólnego złożenia wniosku i realizacji projektu dofinansowanego ze środków UE. Zgodnie z zawartym porozumieniem liderem projektu została Wspólnota Mieszkaniowa 1 w (…), pozostałe wspólnoty mieszkaniowe zostały partnerami projektu. Wykonanie projektu nastąpiło w wyniku zawartych umów. Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizowanym projektem były wystawiane na Wnioskodawcę. Nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku prawa do odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „(…)”.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż – jak wynika z przedstawionego opisu sprawy – Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a nabyte towary i usługi w ramach realizacji projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Zatem Wnioskodawca nie ma – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu.
Podsumowując, Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części, w odniesieniu do realizowanego projektu pn. „(…)”.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
W myśl art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być rozpatrzone, dotyczy to w szczególności sposobu rozliczania zaliczek na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, jak i poszczególnych wyodrębnionych lokali, a także wynajmowania lokali i udostępniania ścian budynku na reklamy.
Ponadto, mając na uwadze, że wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez Państwa, zaznacza się, że interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla pozostałych Wspólnot Mieszkaniowych.
Należy również wskazać, że powołany przez Państwa we własnym stanowisku art. 29 ust. 1 ustawy został uchylony z dniem 1 stycznia 2014 r., obecnie obowiązuje art. 29a ustawy.
Ponadto wskazany przez Państwa art. 15 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o VAT nie istnieje, w ustawie obowiązuje art. 15 ust. 1, 1a i 1b oraz ust. 2.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).