Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania usług, które będą świadczone przez Usługodawcę w zakresie wskazanym Umową o Współpracy, na podstawie art. 43 u... - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.347.2022.5.ICZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 22 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.347.2022.5.ICZ

Temat interpretacji

Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania usług, które będą świadczone przez Usługodawcę w zakresie wskazanym Umową o Współpracy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7, ewentualnie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT.

Interpretacja indywidualna – stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

13 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku od towarów i usług, który dotyczy:

-zastosowania zwolnienia z opodatkowania usług, które będą świadczone przez Usługodawcę w zakresie wskazanym Umową o Współpracy, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7, ewentualnie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT;

-zrezygnacji ze zwolnienia od podatku VAT Usług świadczonych na rzecz Zleceniodawcy i wybrania ich opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 22 Ustawy VAT.

Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 sierpnia 2022 r. (wpływ 10 sierpnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem:

1)Zainteresowany będący stroną postępowania:

S. Spółka z o.o.

2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

C. Spółka z o.o.

Opis zdarzenia przyszłego

C. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą (dalej: „Zleceniodawca", „Usługobiorca”) jest spółką prawa handlowego oraz jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”) jako podatnik VAT czynny.

Usługobiorca prowadzi działalność polegającą - zgodnie z Ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.) - zwaną dalej: „Ustawą VAT” - opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z informacją widniejącą w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, przeważającą działalnością Usługobiorcy jest instalowanie maszyn przemysłowych, sprzętu i wyposażenia (PKD 33,20,Z).

Przedmiotem pozostałej działalności jest m.in.

-Realizacja projektów budowlanych związanych ze wznoszeniem budynków (41,10,Z);

-Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (68,10,Z);

-Wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi (68,20,Z).

S.  spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą … (dalej: „Usługodawca”, „Wykonawca”) jest spółką prawa handlowego oraz jest zarejestrowana na potrzeby podatku VAT jako podatnik VAT czynny.

Usługodawca prowadzi działalność podlegającą opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z informacją widniejącą w rejestrze przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, przeważającą działalnością Usługodawcy jest działalność rachunkowo - księgowa z wyłączeniem działalności biegłych rewidentów oraz doradztwa podatkowego (PKD 69,20,Z). Przedmiotem pozostałej działalności jest m.in.

-Obsługa nieruchomości świadczona na zalecenie (68,32,Z);

-Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (70,22,Z).

Zleceniodawca i Wykonawca zwani są łącznie „Stronami”.

W ramach prowadzonej działalności Zleceniodawca oferuje na wynajem pomieszczenia w budynku biurowym „…” znajdującym się w (…), a także lokale użytkowe oraz miejsca parkingowe w innych budynkach.

Zleceniodawca jest stroną umów najmu, zawiera takie umowy, bądź będzie takie umowy będzie zawierał w przyszłości z podmiotami, którymi mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej - zwane dalej „Najemcami”. Czynsz z tytułu najmu wraz z ewentualnymi odsetkami, wkład (udział) Najemców z tytułu prac aranżacyjnych wykonywanych przez Zleceniodawcę na rzecz Najemców, wszelkie inne opłaty związane z najmem, a także ewentualne odszkodowania lub kary umowne - zwane dalej „Czynszem Najmu”, są wpłacane przez Najemców na rachunki bankowe Zleceniodawcy - zwane dalej „I Rachunkiem Czynszu w PLN” i „I Rachunkiem Czynszu w EUR". Opłaty serwisowe, opłaty za media dostarczane Najemcom oraz za wywóz nieczystości w budynku biurowym „…” - zwane dalej „Opłatami Serwisowymi”, są wpłacane przez Najemców na rachunek bankowy Zleceniodawcy - zwany dalej „Rachunkiem Opłat Serwisowych”. Każdy z rachunków należących do Zleceniodawcy zwany jest dalej „Rachunkiem bankowym Zleceniodawcy”.

Opłaty Serwisowe są opłacane przez Zleceniodawcę z Rachunku Opłat Serwisowych. Na Zleceniodawcy ciąży obowiązek dokonywania opłat za użytkowanie wieczyste oraz uiszczania należności publicznoprawnych m.in. z tytułu podatków, składek ZUS.

Mając na względzie, iż przedmiotem działalności Wykonawcy jest m.in. działalność rachunkowo - księgowa oraz administrowanie procesami biznesowymi oraz fakt, iż Wykonawca posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, umiejętności oraz zaplecze techniczne, Strony planują zawrzeć Umowę Współpracy (dalej: „Umowa”), na mocy której Wykonawca świadczyć będzie usługi polegające na:

a)przyjmowaniu (odbieraniu) w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy wpłat od Najemców z tytułu Czynszu Najmu, na rachunki bankowe Wykonawcy, które zostaną otwarte i utrzymywane przez Wykonawcę - wyłącznie dla celów wykonywania Umowy - zwane dalej „II Rachunkiem Czynszu w PLN” i „II Rachunkiem Czynszu w EUR”,

b)przyjmowaniu (odbieraniu) w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy wpłat od Najemców z tytułu Opłat Serwisowych, na rachunek bankowy Wykonawcy, który zostanie otwarty i utrzymywany przez Wykonawcę - wyłącznie dla celów wykonywania Umowy - zwany dalej „II Rachunkiem Opłat Serwisowych”,

c)dokonywaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy zwrotów nienależnych wpłat od Najemców lub osób trzecich, otrzymanych na II Rachunek Czynszu w PLN lub na II Rachunek Czynszu w EUR,

d)dokonywaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy zwrotów nienależnych wpłat od Najemców lub osób trzecich, otrzymanych na II Rachunek Opłat Serwisowych,

e)dokonywaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy wypłat z II Rachunku Czynszu w PLN lub II Rachunku Czynszu w EUR lub II Rachunku Opłat Serwisowych - na rzecz dostawców towarów lub usług będących kontrahentami Zleceniodawcy,

f)dokonywaniu wypłat z II Rachunku Czynszu w PLN lub II Rachunku Czynszu w EUR lub II Rachunku Opłat Serwisowych na rachunek bankowy Zleceniodawcy, którego numer Zleceniodawca wskaże Wykonawcy, lub dokonywaniu wypłat w gotówce do rąk przedstawiciela Zleceniodawcy w celu uiszczenia przez Zleceniodawcę opłat za użytkowanie wieczyste lub należności publicznoprawnych Zleceniodawcy (podatki, składki ZUS) w kwotach wskazywanych każdorazowo przez Zleceniodawcę,

g)dokonywaniu wypłat z II Rachunku Czynszu w PLN lub II Rachunku Czynszu w EUR lub II Rachunku Opłat Serwisowych pozostałych kwot należących do Zleceniodawcy na rachunek bankowy Zleceniodawcy, którego numer Zleceniodawca wskaże Wykonawcy, lub dokonywaniu wypłat w gotówce do rąk przedstawiciela Zleceniodawcy - na każdorazowe żądanie Zleceniodawcy.

- zwane łącznie dalej „Usługami”.

II Rachunku Czynszu w PLN, II Rachunku Czynszu w EUR, II Rachunku Opłat Serwisowych zwane są dalej łącznie „Rachunkami Wykonawcy”.

O wyżej wskazanych zmianach rachunków, Najemcy zostaną poinformowani pisemnie.

Wysokość wymagalnych należności od poszczególnych Najemców z tytułu Czynszu Najmu i Opłat Serwisowych oraz terminy ich płatności będą wynikać z faktur wystawianych przez Zleceniodawcę na rzecz Najemców lub z not obciążeniowych.

Wysokość opłat z tytułu dostaw poszczególnych towarów i usług składających się m.in. na Opłaty Serwisowe oraz termin ich zapłaty będą wynikać z faktur, rachunków, not obciążeniowych i innych dokumentów wystawianych przez dostawców poszczególnych towarów i usług.

Stroną umów zawartych bądź zawieranych z Najemcami oraz innymi kontrahentami będzie nadal Zleceniodawca, zmianie ulegnie jedynie numer rachunku bankowego - na który i z którego - będą dokonywane ww. płatności. Usługodawca będzie zobowiązany w ramach Umowy do dokonywania rozporządzeń środkami Zleceniodawcy, zgromadzonymi na rachunkach bankowych Wykonawcy (pośrednictwo w płatnościach), jednakże jedynie w sposób i w zakresie wskazanym przez Zleceniodawcę w Umowie.

Zleceniodawca nadal będzie fakturować Najemców za czynsz, opłaty serwisowe i media. Na fakturze będzie podany numer konta do wpłat należący do Usługodawcy.

Faktury za usługi świadczone przez kontrahentów na rzecz Zleceniodawcy w ramach m.in. usług serwisowych (media, sprzątanie, ubezpieczenia) będą wystawiane na Zleceniodawcę, a płatność dokonywana będzie przez Wykonawcę z rachunków prowadzonych przez Wykonawcę w ramach Umowy.

Wobec powyższego sposobu rozliczeń, w wykazie podmiotów, o którym mowa w art. 96b ust. 1 Ustawy VAT (dalej: „biała lista”), Wykonawca wskaże Rachunki Wykonawcy do obsługi rozliczeń w ramach Umowy, z których w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy dokonywane będą wypłaty i przyjmowane będą wpłaty od podmiotów trzecich (m.in. od Najemców, kontrahentów Zleceniodawcy). A zatem Rachunki Wykonawcy zawarte będą na białej liście.

Należności publiczno-prawne (w tym podatki) będą uiszczane bezpośrednio z rachunków bankowych należących do Zleceniodawcy.

Pismem z 5 sierpnia 2022 r. uzupełnili Państwo opis sprawy w następujący sposób:

1)Czy C. spółka z o.o. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transakcji dotyczących walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy lub usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli?

C. spółka z o.o. nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie transakcji dotyczących walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy ani usług w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli.

Jednakże, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie profesjonalnej obsługi najmu nieruchomości na rzecz Wynajmującego dokonuje licznych, typowych rozliczeń w innymi podmiotami.

2)Na czym konkretnie będą polegały usługi pośrednictwa finansowego, wykonywane na podstawie Umowy o Współpracy, jakie czynności będą Państwo wykonywali?

Spółka niniejszym wskazuje, iż usługi, wykonywane na podstawie Umowy o Współpracy będą polegać na:

a)przyjmowaniu (odbieraniu) w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy (C. sp. z o.o.) wpłat od Najemców z tytułu Czynszu Najmu, na rachunki bankowe Wykonawcy (S. sp. z o.o.), które zostaną otwarte i utrzymywane przez Wykonawcę - wyłącznie dla celów wykonywania Umowy - zwane dalej „II Rachunkiem Czynszu w PLN” i „II Rachunkiem Czynszu w EUR”,

b)przyjmowaniu (odbieraniu) w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy wpłat od Najemców z tytułu Opłat Serwisowych, na rachunek bankowy Wykonawcy, który zostanie otwarty i utrzymywany przez Wykonawcę - wyłącznie dla celów wykonywania Umowy - zwany dalej „II Rachunkiem Opłat Serwisowych”,

c)dokonywaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy zwrotów nienależnych wpłat od Najemców lub osób trzecich, otrzymanych na II Rachunek Czynszu w PLN lub na II Rachunek Czynszu w EUR,

d)dokonywaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy zwrotów nienależnych wpłat od Najemców lub osób trzecich, otrzymanych na II Rachunek Opłat Serwisowych,

e)dokonywaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy wypłat z II Rachunku Czynszu w PLN lub II Rachunku Czynszu w EUR lub II Rachunku Opłat Serwisowych - na rzecz dostawców towarów lub usług będących kontrahentami Zleceniodawcy,

f)dokonywaniu wypłat z II Rachunku Czynszu w PLN lub II Rachunku Czynszu w EUR lub II Rachunku Opłat Serwisowych na rachunek bankowy Zleceniodawcy, którego numer Zleceniodawca wskaże Wykonawcy, lub dokonywaniu wypłat w gotówce do rąk przedstawiciela Zleceniodawcy w celu uiszczenia przez Zleceniodawcę opłat za użytkowanie wieczyste lub należności publicznoprawnych Zleceniodawcy (podatki, składki ZUS) w kwotach wskazywanych każdorazowo przez Zleceniodawcę,

g)dokonywaniu wypłat z II Rachunku Czynszu w PLN lub II Rachunku Czynszu w EUR lub II Rachunku Opłat Serwisowych pozostałych kwot należących do Zleceniodawcy na rachunek bankowy Zleceniodawcy, którego numer Zleceniodawca wskaże Wykonawcy, lub dokonywaniu wypłat w gotówce do rąk przedstawiciela Zleceniodawcy - na każdorazowe żądanie Zleceniodawcy.

Wysokość wymagalnych należności od poszczególnych Najemców z tytułu Czynszu Najmu i Opłat Serwisowych oraz terminy ich płatności będą wynikać z faktur wystawianych przez Zleceniodawcę na rzecz Najemców lub z not obciążeniowych.

Wysokość opłat z tytułu dostaw poszczególnych towarów i usług składających się m.in. na Opłaty Serwisowe oraz termin ich zapłaty będą wynikać z faktur, rachunków, not obciążeniowych i innych dokumentów wystawianych przez dostawców poszczególnych towarów i usług.

Usługi świadczone przez Spółkę dotyczyć będą pośrednictwa w rozliczeniach związanych z najmem nieruchomości.

Wykorzystywanie rachunków bankowych Spółki będzie mieć znaczenie wyłącznie techniczne, środki pieniężne gromadzone będą i rozdysponowane w imieniu i na rzecz C. sp. z o.o., która to przez cały czas będzie ich prawnym właścicielem, na podstawie umów więżących z innymi podmiotami tj. najemcami, kontrahentami. Strony tych umów nie ulegają zmianie - zmianie ulegną wyłącznie numery rachunków bankowych (i formalny właściciel tych rachunków świadczący usługę), na które to rachunki wpłacane będą środki pieniężne i wypłacane będą środki pieniężne w ramach realizacji ww. umów.

Gromadzenie, a następnie dyspozycja środków pieniężnych należących do C. sp. z o.o. odbywać się będzie w ramach świadczonych przez Spółkę usług pośrednictwa finansowego.

Stroną umów zawartych bądź zawieranych z Najemcami oraz innymi kontrahentami będzie nadal Zleceniodawca, zmianie ulegnie jedynie numer rachunku bankowego - na który i z którego - będą dokonywane ww. płatności.

Usługodawca będzie zobowiązany w ramach Umowy do dokonywania rozporządzeń środkami Zleceniodawcy, zgromadzonymi na rachunkach bankowych Wykonawcy (pośrednictwo w płatnościach), jednakże jedynie w sposób i w zakresie wskazanym przez Zleceniodawcę w Umowie.

Zleceniodawca nadal będzie fakturować Najemców za czynsz, opłaty serwisowe i media. Na fakturze będzie podany numer konta do wpłat należący do Usługodawcy.

3)Pomiędzy jakimi podmiotami będą Państwo pośredniczyć?

W ramach świadczonych usług, Spółka pośredniczyć będzie w rozliczeniach między:

a)C. sp. z o.o. (Usługobiorcą w stosunku do S.) a Najemcami,

b)C. sp. z o.o. (Usługobiorcą w stosunku do S.) a osobami trzecimi,

c)C. sp. z o.o. (Usługobiorcą w stosunku do S.) a dostawcami towarów lub usług będącymi kontrahentami Zleceniodawcy

-w zakresie wpłat i wypłat z II Rachunku Czynszu w PLN, II Rachunku Czynszu w EUR, II Rachunku Opłat Serwisowych, dotyczących wynajmowanych nieruchomości, zgodnie z Umową Współpracy.

4)Czy Państwa działalność jako „pośrednika" polega na świadczeniu usług wchodzących w zakres umowy, typowo wykonywanych przez strony takich umów?

Zakres świadczonych przez Spółkę usług został wskazany w odpowiedzi na pytanie nr 2. Mając na względzie zasadę swobody umów i zapotrzebowanie w spółce C. sp. z o.o. na tego rodzaju usługi, zdaniem Spółki działalność Spółki jako „pośrednika” polega na świadczeniu usług typowo wykonywanych przez strony takich umów. Tego rodzaju usługi są świadczone na rynku usług jako typowe nadto, nie zostaną narzucone „nierynkowe” warunki.

5)Czy z tytułu wykonywania czynności na podstawie Umowy Współpracy będą Państwo otrzymywali wynagrodzenie?

Za wykonywanie czynności stanowiących przedmiot Umowy Współpracy, Spółka będzie otrzymywać miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe.

6)Czy wykonują Państwo czynności w celu skojarzenia dwóch stron transakcji i doprowadzenia do zawarcia umowy w zakresie prowadzenia rachunków bankowych?

Spółka nie będzie wykonywać czynności w celu skojarzenia dwóch stron transakcji i doprowadzenia do zawarcia umowy w zakresie prowadzenia rachunków bankowych.

7)Czy Państwo aktywnie poszukują potencjalnych zainteresowanych usługami w zakresie prowadzenia rachunków bankowych?

W chwili obecnej aktywnie nie poszukujemy potencjalnych zainteresowanych usługami w zakresie prowadzenia rachunków bankowych, z wyłączeniem Umowy o Współpracy, w ramach której Spółka zamierza świadczyć usługi pośrednictwa finansowego w zakresie transakcji płatniczych związanych z wynajmowanymi nieruchomościami na rzecz C.Sp. z o.o. Jeśli opisany we wniosku model biznesowy okaże się skuteczny, poszukiwanie innych podmiotów na rynku nie jest wykluczone.

8)Czy uczestniczą Państwo w załatwianiu formalności potrzebnych do zawarcia umowy prowadzenia rachunków bankowych?

Spółka nie uczestniczy (nie pośredniczy) w załatwianiu formalności potrzebnych do zawarcia umowy prowadzenia rachunków bankowych, których właścicielami mają być inne podmioty. W celu realizacji Umowy Współpracy, Spółka zobowiązuje się otworzyć i utrzymywać własne rachunki bankowe - wyłącznie na potrzeby Umowy. Zatem Spółka będzie ewentualnie uczestniczyć załatwianiu formalności potrzebnych do zawarcia umowy prowadzenia rachunku bankowego, którego właścicielem będzie Spółka.

9)Czy opisane we wniosku usługi wykonują/ będą Państwo wykonywać dla Spółki z o.o. C. , czy też wykonują je Państwo dla innych podmiotów?

Na moment sporządzania wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, Spółka planuje świadczyć opisane we wniosku usługi dla C. sp. z o.o. Spółka nie wyklucza jednakże, iż w przyszłości usługi pośrednictwa finansowego będą świadczone również na rzecz innych podmiotów.

10)Jeśli wykonują Państwo ww. usługi również dla innych podmiotów, to czy również zamierzają Państwo zrezygnować ze zwolnienia?

Rezygnacja ze zwolnienia dotyczyć będzie wszystkich usług finansowych, o których mowa w art.43 ust. 22 Ustawy o podatku od towarów i usług. Jeśli zatem usługi te będą świadczone również dla innych podmiotów - będą one niejako „automatycznie” objęte rezygnacją ze zwolnienia.

11)Czy czynności wykonywane przez Państwa obejmują usługi, o których mowa w art. 43 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług (czynności ścigania długów, w tym factoringu, usługi doradztwa, usługi w zakresie leasingu)? Jeżeli tak, należy wskazać jakie?

Czynności wykonywane przez Spółkę nie obejmują usług, o których mowa w art. 43 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Pytania w zakresie podatku od towarów i usług (oznaczone jak we wniosku)

1)Czy Usługi, które będą świadczone przez Usługodawcę w zakresie wskazanym Umową, podlegać będą zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7, ewentualnie art.43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT?

2)W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie zadane w pkt 1), czy Usługodawca może zrezygnować ze zwolnienia od podatku VAT Usług świadczonych na rzecz Zleceniodawcy i wybrać ich opodatkowanie na podstawie art. 43 ust. 22 Ustawy VAT?

Państwa stanowisko

Stanowisko w zakresie pytania nr 1 (ostatecznie przedstawione w piśmie uzupełniającym z 5 sierpnia 2022 r.)

Zdaniem Zainteresowanych, Usługi, które będą świadczone przez Usługodawcę w zakresie wskazanym Umową, podlegać będą zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2

Zdaniem Zainteresowanych, w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie zadane w pkt 1), Usługodawca może zrezygnować ze zwolnienia od podatku VAT Usług świadczonych na rzecz Zleceniodawcy i wybrać ich opodatkowanie na podstawie art. 43 ust. 22 Ustawy VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy (grupy zainteresowanych)

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 1

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 Ustawy VAT, zwalnia się od podatku transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Strony planują zawrzeć Umowę, w ramach której Wykonawca świadczyć będzie na rzecz Zleceniodawcy usługi polegające na:

a)przyjmowaniu (odbieraniu) w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy wpłat od Najemców z tytułu Czynszu Najmu, na rachunki bankowe Wykonawcy, które zostaną otwarte i utrzymywane przez Wykonawcę - wyłącznie dla celów wykonywania Umowy - zwane dalej „II Rachunkiem Czynszu w PLN” i „II Rachunkiem Czynszu w EUR”,

b)przyjmowaniu (odbieraniu) w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy wpłat od Najemców z tytułu Opłat Serwisowych, na rachunek bankowy Wykonawcy, który zostanie otwarty i utrzymywany przez Wykonawcę - wyłącznie dla celów wykonywania Umowy - zwany dalej „II Rachunkiem Opłat Serwisowych”,

c)dokonywaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy zwrotów nienależnych wpłat od Najemców lub osób trzecich, otrzymanych na II Rachunek Czynszu w PLN lub na II Rachunek Czynszu w EUR,

d)dokonywaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy zwrotów nienależnych wpłat od Najemców lub osób trzecich, otrzymanych na II Rachunek Opłat Serwisowych,

e)dokonywaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy wypłat z II Rachunku Czynszu w PLN lub II Rachunku Czynszu w EUR lub II Rachunku Opłat Serwisowych - na rzecz dostawców towarów lub usług będących kontrahentami Zleceniodawcy,

f)dokonywaniu wypłat z II Rachunku Czynszu w PLN lub II Rachunku Czynszu w EUR lub II Rachunku Opłat Serwisowych na rachunek bankowy Zleceniodawcy, którego numer Zleceniodawca wskaże Wykonawcy, lub dokonywaniu wypłat w gotówce do rąk przedstawiciela Zleceniodawcy w celu uiszczenia przez Zleceniodawcę opłat za użytkowanie wieczyste lub należności publicznoprawnych Zleceniodawcy (podatki, składki ZUS) w kwotach wskazywanych każdorazowo przez Zleceniodawcę,

g)dokonywaniu wypłat z II Rachunku Czynszu w PLN lub II Rachunku Czynszu w EUR lub II Rachunku Opłat Serwisowych pozostałych kwot należących do Zleceniodawcy na rachunek bankowy Zleceniodawcy, którego numer Zleceniodawca wskaże Wykonawcy, lub dokonywaniu wypłat w gotówce do rąk przedstawiciela Zleceniodawcy - na każdorazowe żądanie Zleceniodawcy.

Zdaniem Zainteresowanych, ww. Usługi stanowią usługi pośrednictwa finansowego. Wykonawca zobowiązuje się w ramach wykonania Umowy otworzyć i utrzymywać rachunki bankowe - wyłącznie na potrzeby Umowy. Na Rachunkach Wykonawcy gromadzone będą środki pieniężne należące do Zleceniodawcy, wpłacane przez Najemców na podstawie umów wiążących ich bezpośrednio z Usługobiorcą. W ramach świadczonych Usług, Wykonawca będzie zobowiązany dokonywać w imieniu i na rzecz Usługobiorcy rozporządzeń zgromadzonymi środkami, zgodnie z dyspozycjami wskazanymi w Umowie.

Wykonawca będzie pełnić rolę pośrednika w płatnościach między Usługobiorcą, a Najemcami, osobami trzecimi, kontrahentami, podwykonawcami Usługobiorcy. Na Rachunkach Wykonawcy przyjmowane będą - w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy - wpłaty od Najemców z tytułu Czynszu Najmu, wpłaty od Najemców z tytułu Opłat serwisowych. Wykonawca zobowiązany będzie m.in. dokonywać na rachunek Najemców i osób trzecich zwrotów nienależnych wpłat, wypłat na rzecz dostawców towarów i usług (kontrahentów Zleceniodawcy), dokonywać wypłat na rachunek bankowy Zleceniodawcy.

Co istotne, finalnie Usługodawca będzie z Rachunków Wykonawcy dokonywać wypłaty pozostałych kwot należących do Zleceniodawcy, na rachunek bankowy Zleceniodawcy, którego numer Zleceniodawca wskaże Wykonawcy lub dokonywać wypłat w gotówce do rąk przedstawiciela Zleceniodawcy - na każdorazowe żądanie Zleceniodawcy. Środki pieniężne gromadzone na Rachunkach Wykonawcy każdoczasowo stanowią własność Usługobiorcy.

Mając na względzie powyższe okoliczności, nie ulega wątpliwości, iż usługi świadczone przez Wykonawcę mają charakter pośrednictwa finansowego, mieszczącego się w zakresie usług pośrednictwa w transakcjach płatniczych, przekazach, transferach pieniężnych, czy depozytu środków płatniczych (art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT). Ewentualnie ww. Usługi zakwalifikować można jako pośrednictwo w zakresie walut (art.43 ust. 1 pkt 7 Ustawy VAT).

W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanych, Usługi świadczone przez Wykonawcę w zakresie wskazanym Umową - jako usługi pośrednictwa finansowego - podlegać będą zwolnieniu od podatku VAT.

Zdaniem Zainteresowanych, w przedmiotowym stanie przyszłym nie znajdzie zastosowania art. 43 ust.15 Ustawy VAT, w myśl którego zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7,12 i 37- 41, nie mają zastosowania do:

1)czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2)usług doradztwa;

3)usług w zakresie leasingu

-gdyż w zakresie Usług świadczonych przez Wykonawcę nie będą się mieścić usługi wyżej wskazane.

Uzasadnienie stanowiska w zakresie pytania nr 2

Zgodnie z art. 43 ust. 22 Ustawy VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 01.01.2022r., podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku usług, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, świadczonych na rzecz podatników, i wybrać ich opodatkowanie, pod warunkiem że:

1)jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny;

2)złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o wyborze opodatkowania tych usług przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego rezygnuje ze zwolnienia.

Podatnik, o którym mowa w art. 43 ust. 22, może, nie wcześniej niż po upływie 2 lat, licząc od początku okresu rozliczeniowego, od którego wybrał opodatkowanie usług, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41, ponownie skorzystać ze zwolnienia od podatku tych usług, pod warunkiem złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego zawiadomienia o rezygnacji z opodatkowania, przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego ponownie będzie korzystał ze zwolnienia (art. 43 ust.23 Ustawy VAT).

Podatnik, który zrezygnował z opodatkowania zgodnie z art. 43 ust. 23, może ponownie wybrać opodatkowanie zgodnie z ust. 22, nie wcześniej niż po upływie 2 lat, licząc od początku okresu rozliczeniowego, od którego ponownie korzysta ze zwolnienia (art. 43 ust. 24 Ustawy VAT).

Odnosząc się do warunków rezygnacji ze zwolnienia od podatku i wyboru opodatkowania, wskazać należy, iż Usługodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, a zgodnie uzasadnieniem stanowiska w zakresie pytania numer 1, usługi przez niego świadczone będą mogły zostać zakwalifikowane do usług zwolnionych od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 bądź ewentualnie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT.

Zatem, jeśli Wykonawca złoży naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne zawiadomienie o wyborze opodatkowania tych usług przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego rezygnuje ze zwolnienia, Wykonawca uprawniony będzie do opodatkowania świadczonych Usług na gruncie podatku VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku, w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą :

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy :

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy wynika, że :

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Z treści powołanego przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady, podlegają opodatkowaniu VAT wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie (z wyjątkiem przypadków ściśle określonych w art. 7 ust. 2 oraz w art. 8 ust. 2 ustawy).

W konsekwencji opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (dostawa lub usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. Zatem pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego).

Odpłatność określana jest przez strony umowy i jeśli strony ustalą zapłatę, wówczas wykonane świadczenie staje się odpłatne. W przypadku istnienia świadczenia wzajemnego otrzymanego przez świadczącego usługę, należy uznać czynności wykonywane w ramach zawartej umowy za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ust. 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Jednak dla uznania, że dostawa towarów oraz świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność, co wynika z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 7 ustawy zwalnia się od podatku :

transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy, z wyłączeniem banknotów i monet będących przedmiotami kolekcjonerskimi, za które uważa się monety ze złota, srebra lub innego metalu oraz banknoty, które nie są zwykle używane jako prawny środek płatniczy lub które mają wartość numizmatyczną.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy zwalnia się od podatku :

usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług.

Powyższe zwolnienia uregulowane zostały w ustawie o podatku od towarów i usług wskutek odzwierciedlenia odpowiednich przepisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. Nr 347 str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Zgodnie z regulacją zawartą w art. 135 ust. 1 lit. d) Dyrektywy 2006/112/WE państwa członkowskie zwalniają transakcje, łącznie z pośrednictwem, dotyczące rachunków depozytowych, rachunków bieżących, płatności, przelewów, długów, czeków i innych zbywalnych instrumentów finansowych, z wyłączeniem windykacji należności.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, winny być interpretowane w sposób ścisły, gdyż zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą, podatek od towarów i usług pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika. Zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które mają na celu uniknięcie rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu VAT i które należy sytuować w ogólnym kontekście wspólnego systemu VAT.

W myśl art. 43 ust. 15 ustawy :

zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41, nie mają zastosowania do:

1) czynności ściągania długów, w tym factoringu;

2) usług doradztwa;

3) usług w zakresie leasingu.

Z opisu sprawy wynika, że Zleceniodawca i Wykonawca zwani są łącznie „Stronami”.

Zleceniodawca jest stroną umów najmu, zawiera takie umowy, bądź będzie takie umowy będzie zawierał w przyszłości z podmiotami, którymi mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej - „Najemcami”. Czynsz z tytułu najmu wraz z ewentualnymi odsetkami, wkład (udział) Najemców z tytułu prac aranżacyjnych wykonywanych przez Zleceniodawcę na rzecz Najemców, wszelkie inne opłaty związane z najmem, a także ewentualne odszkodowania lub kary umowne są wpłacane przez Najemców na rachunki bankowe Zleceniodawcy - zwane dalej „I Rachunkiem Czynszu w PLN” i „I Rachunkiem Czynszu w EUR”. Na Zleceniodawcy ciąży obowiązek dokonywania opłat za użytkowanie wieczyste oraz uiszczania należności publicznoprawnych m.in. z tytułu podatków, składek ZUS.

Mając na względzie, iż przedmiotem działalności Wykonawcy jest m.in. działalność rachunkowo - księgowa oraz administrowanie procesami biznesowymi oraz fakt, iż Wykonawca posiada odpowiednią wiedzę, kwalifikacje, umiejętności oraz zaplecze techniczne, Strony planują zawrzeć Umowę Współpracy, na mocy której Wykonawca świadczyć będzie usługi polegające na:

-przyjmowaniu (odbieraniu) w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy wpłat od Najemców z tytułu Czynszu Najmu, na rachunki bankowe Wykonawcy, które zostaną otwarte i utrzymywane przez Wykonawcę - wyłącznie dla celów wykonywania Umowy ,

-przyjmowaniu (odbieraniu) w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy wpłat od Najemców z tytułu Opłat Serwisowych, na rachunek bankowy Wykonawcy,

-dokonywaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy zwrotów nienależnych wpłat od Najemców lub osób trzecich,

-dokonywaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy zwrotów nienależnych wpłat od Najemców lub osób trzecich,

-dokonywaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy wypłat z II Rachunku Czynszu w PLN lub II Rachunku Czynszu w EUR lub II Rachunku Opłat Serwisowych - na rzecz dostawców towarów lub usług będących kontrahentami Zleceniodawcy,

-dokonywaniu wypłat z II Rachunku Czynszu w PLN lub II Rachunku Czynszu w EUR lub II Rachunku Opłat Serwisowych na rachunek bankowy Zleceniodawcy, w celu uiszczenia przez Zleceniodawcę opłat za użytkowanie wieczyste lub należności publicznoprawnych Zleceniodawcy (podatki, składki ZUS) w kwotach wskazywanych każdorazowo przez Zleceniodawcę,

-dokonywaniu wypłat z II Rachunku Czynszu w PLN lub II Rachunku Czynszu w EUR lub II Rachunku Opłat Serwisowych pozostałych kwot należących do Zleceniodawcy na rachunek bankowy Zleceniodawcy, na każdorazowe żądanie Zleceniodawcy.

Stroną umów zawartych bądź zawieranych z Najemcami oraz innymi kontrahentami będzie nadal Zleceniodawca, zmianie ulegnie jedynie numer rachunku bankowego - na który i z którego - będą dokonywane ww. płatności.

Usługodawca będzie zobowiązany w ramach Umowy do dokonywania rozporządzeń środkami Zleceniodawcy, zgromadzonymi na rachunkach bankowych Wykonawcy (pośrednictwo w płatnościach), jednakże jedynie w sposób i w zakresie wskazanym przez Zleceniodawcę w Umowie. Zleceniodawca nadal będzie fakturować Najemców za czynsz, opłaty serwisowe i media. Na fakturze będzie podany numer konta do wpłat należący do Usługodawcy.

C. spółka z o.o. nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie transakcji dotyczących walut, banknotów i monet używanych jako prawny środek płatniczy ani usług w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli. Jednakże, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w zakresie profesjonalnej obsługi najmu nieruchomości na rzecz Wynajmującego dokonuje licznych, typowych rozliczeń w innymi podmiotami.

Usługi świadczone przez Spółkę dotyczyć będą pośrednictwa w rozliczeniach związanych z najmem nieruchomości. Wykorzystywanie rachunków bankowych Spółki będzie mieć znaczenie wyłącznie techniczne, środki pieniężne gromadzone będą i rozdysponowane w imieniu i na rzecz C. sp. z o.o., która to przez cały czas będzie ich prawnym właścicielem, na podstawie umów wiążących z innymi podmiotami tj. najemcami, kontrahentami. Strony tych umów nie ulegają zmianie - zmianie ulegną wyłącznie numery rachunków bankowych (i formalny właściciel tych rachunków świadczący usługę), na które to rachunki wpłacane będą środki pieniężne i wypłacane będą środki pieniężne w ramach realizacji ww. umów. Usługodawca będzie zobowiązany w ramach Umowy do dokonywania rozporządzeń środkami Zleceniodawcy, zgromadzonymi na rachunkach bankowych Wykonawcy (pośrednictwo w płatnościach), jednakże jedynie w sposób i w zakresie wskazanym przez Zleceniodawcę w Umowie.

Za wykonywanie czynności stanowiących przedmiot Umowy Współpracy, Spółka będzie otrzymywać miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe.

Spółka nie będzie wykonywać czynności w celu skojarzenia dwóch stron transakcji i doprowadzenia do zawarcia umowy w zakresie prowadzenia rachunków bankowych.

W chwili obecnej aktywnie nie poszukujemy potencjalnych zainteresowanych usługami w zakresie prowadzenia rachunków bankowych, z wyłączeniem Umowy o Współpracy, w ramach której Spółka zamierza świadczyć usługi pośrednictwa finansowego w zakresie transakcji płatniczych związanych z wynajmowanymi nieruchomościami na rzecz C. Sp. z o.o. Jeśli opisany we wniosku model biznesowy okaże się skuteczny, poszukiwanie innych podmiotów na rynku nie jest wykluczone.

Spółka nie uczestniczy (nie pośredniczy) w załatwianiu formalności potrzebnych do zawarcia umowy prowadzenia rachunków bankowych, których właścicielami mają być inne podmioty. W celu realizacji Umowy Współpracy, Spółka zobowiązuje się otworzyć i utrzymywać własne rachunki bankowe - wyłącznie na potrzeby Umowy. Zatem Spółka będzie ewentualnie uczestniczyć załatwianiu formalności potrzebnych do zawarcia umowy prowadzenia rachunku bankowego, którego właścicielem będzie Spółka.

Czynności wykonywane przez Spółkę nie obejmują usług, o których mowa w art. 43 ust. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

W odniesieniu do przedstawionego opisu, Państwa wątpliwości sprowadzają się do określenia, czy wykonywane przez Państwa czynności mogą być uznane za usługi pośrednictwa, korzystające ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 lub art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy.

Przy dokonywaniu interpretacji m.in. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 7 i pkt 40 ustawy o VAT uwzględnić należy orzecznictwo TSUE dotyczące usług finansowych (w tym usług stanowiących element usług finansowych).

Mając na uwadze wykładnię zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 pkt 7 i 40 ustawy oraz w art. 135 ust. 1 lit. d) Dyrektywy 2006/112/WE Rady, konieczne jest zdefiniowanie pojęcia „usług pośrednictwa”. W związku z tym, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani Dyrektywa 112 nie definiują tego pojęcia, w celu określenia, jakie czynności należy rozumieć pod pojęciem usług pośrednictwa, należy oprzeć się na wykładni językowej, wspieranej przy tym orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, wersja internetowa: http://sjp.pwn.pl), przez pośrednictwo należy rozumieć działalność osoby trzeciej mającą na celu porozumienie się między stronami lub załatwienie jakichś spraw dotyczących obu stron. Równorzędnie, przez pośrednictwo rozumie się kojarzenie kontrahentów w transakcjach handlowych, a więc załatwianie dla zarobku różnego rodzaju transakcji handlowych między dwiema stronami, uczestniczenie w zawieraniu takich transakcji. W tym zakresie stwierdzić należy, że wykonywane przez podmiot wszelkie czynności zmierzające do zawarcia między dwiema różnymi stronami transakcji handlowych można uznać za pośrednictwo. Z kolei z doktrynalnego punktu widzenia cechą charakterystyczną pośrednictwa odróżniającą ten stosunek od innych umów jest fakt, że bezpośrednią przyczyną zawarcia bezpośrednio lub pośrednio umowy są działania pośrednika. Innymi słowy przez umowę o pośrednictwo należałoby rozumieć taki stosunek prawny istniejący pomiędzy dwiema stronami, z których jedna (pośrednik) otrzymuje zlecenie od drugiej, aby doprowadzić do wymiany gospodarczej świadczeń z osobą trzecią, przy czym znalezienie kontrahenta ma stanowić bezpośredni i decydujący rezultat starań pośrednika. Bezpośrednim celem aktywności pośrednika jest wywołanie skutku prawnego, polegającego na wprowadzeniu zleceniodawcy (podmiotu zastępowanego) w stosunek umowny z osobą trzecią.

W celu rozstrzygnięcia, co w świetle przepisów prawa podatkowego należy rozumieć pod pojęciem „pośrednictwa” warto odnieść się do wyroku z 21 czerwca 2007 r. w sprawie  C-453/05 Volker Ludwig przeciwko Finanzamt Luckenwalde, w którym TSUE stwierdził, że pojęcie pośrednictwa „(…) obejmuje działalność wykonywaną przez osobę pośredniczącą, która nie jest stroną umowy dotyczącej produktu finansowego i której działalność różni się od typowych świadczeń umownych wykonywanych przez strony tych umów. W istocie pośrednictwo stanowi usługę świadczoną na rzecz strony umowy, za którą wypłaca ona wynagrodzenie jako za odrębną działalność pośrednictwa. W tym kontekście celem takiej działalności jest uczynić wszystko co niezbędne, by dwie strony zawarły umowę, przy czym pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy. Natomiast nie ma miejsca działalność polegająca na pośrednictwie, jeśli jedna ze stron umowy zleca podwykonawcy część czynności faktycznych związanych z umową”.

Z kolei, w uzasadnieniu w sprawie Commissioners of Customs & Excise przeciwko CSC Financial Services Ltd. (wyrok TSUE z 13 grudnia 2001 r., C-235/00), która to spółka świadczyła usługi typu call center na rzecz instytucji finansowych, Trybunał podjął się próby konstruowania definicji samego pośrednictwa. Pośrednikiem jest więc podmiot niebędący żadną ze stron umowy, ale świadczący usługę na rzecz strony w zamian za wynagrodzenie. W skład usługi wchodzić może zwłaszcza prowadzenie negocjacji. Celem pośrednictwa jest natomiast uczynienie wszystkiego co niezbędne, by dwie strony zawarły umowę. Z kolei nie może być mowy o pośrednictwie wówczas, gdy jedna ze stron umowy zleca tylko podwykonawcy część czynności faktycznych.

W kwestii znaczenia słowa „negocjacje”, w kontekście art. 13 cześć B lit. d pkt 5 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, TSUE w ww. wyroku wskazał, że „odnosi się ono do działalności pośrednika, który nie przyjmuje roli którejkolwiek ze stron umowy dotyczącej produktu finansowego oraz którego działalność polega na czymś innym, niż świadczenie usług wchodzących w zakres umowy, typowo wykonywanych przez strony takich umów. Negocjacje stanowią usługę świadczoną na rzecz strony umowy oraz są wynagradzane przez nią, polegającą na jednoznacznie określonym akcie mediacji. Mogą one polegać m.in. na wskazywaniu odpowiednich możliwości zawarcia takiej umowy, nawiązywanie kontaktu z drugą stroną lub negocjowanie, w imieniu i na rzecz klienta, warunków płatności, jakich ma dokonać jedna ze stron. Celem negocjacji jest zatem wykonanie wszystkich czynności niezbędnych w celu zawarcia przez dwie strony umowy, przy jednoczesnym braku jakiegokolwiek własnego zaangażowania negocjatora określonego w warunkach umowy.

Z drugiej strony, nie stanowi negocjacji sytuacja, w której jedna ze stron powierza podwykonawcy część formalności administracyjnych związanych z umową, takich jak udzielanie informacji drugiej stronie oraz przyjmowanie i przetwarzanie wniosków, zapisów na papiery wartościowe, będące przedmiotem umowy. W takim przypadku, podwykonawca zajmuje tę samą pozycję, jak strona sprzedająca produkt finansowy i nie jest zatem pośrednictwem”.

W konsekwencji, w świetle orzecznictwa TSUE „usługa pośrednictwa” powinna mieć następujące cechy:

-pośrednik nie jest stroną umowy dotyczącej produktu finansowego i jego działalność różni się od typowych świadczeń umownych wykonywanych przez strony tych umów,

-strona transakcji finansowej wypłaca pośrednikowi wynagrodzenie za świadczoną przez niego usługę pośrednictwa,

-celem działań pośrednika jest uczynienie wszystkiego, co niezbędne, by dwie strony zawarły umowę (a sam pośrednik nie ma żadnego interesu w zakresie treści umowy),

-czynności pośrednika nie ograniczają się do dopełnienia formalności administracyjnych związanych z umową (nie może to być np. wyłącznie udostępnianie informacji stronom transakcji finansowej).

Analiza przedstawionych okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa oraz orzecznictwa TSUE prowadzi do wniosku, że świadczone przez S. na rzecz C. Sp. z o.o. usługi nie mogą być zakwalifikowane jako usługi pośrednictwa finansowego.

W analizowanej sprawie nie poszukują Państwo klienta, nie kontaktują się z potencjalnym klientem, nie pośredniczą w zawarciu umowy o produkt finansowy - nie doprowadzają Państwo do zawarcia umowy o produkt finansowy.

Do zadań pośrednika finansowego należy m.in. znalezienie kontrahenta umowy o produkt finansowy, wskazywanie odpowiednich możliwości zawarcia takiej umowy, nawiązywanie kontaktu z drugą stroną, negocjowanie, w imieniu i na rzecz klienta, warunków płatności, jakich ma dokonać jedna ze stron.

Jak wynika z opisu sprawy C. nie będzie wykonywać czynności w celu skojarzenia dwóch stron transakcji i doprowadzenia do zawarcia umowy w zakresie prowadzenia rachunków bankowych. W chwili obecnej aktywnie nie poszukuje potencjalnych zainteresowanych usługami w zakresie prowadzenia rachunków bankowych. Spółka nie uczestniczy (nie pośredniczy) w załatwianiu formalności potrzebnych do zawarcia umowy prowadzenia rachunków bankowych, których właścicielami mają być inne podmioty. W celu realizacji Umowy Współpracy, Spółka zobowiązuje się otworzyć i utrzymywać własne rachunki bankowe - wyłącznie na potrzeby Umowy.

Należy wskazać, że C spółka z o.o. – Zleceniodawca - nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie transakcji finansowych, zatem Państwo jako Zleceniobiorca na podstawie umowy Współpracy nie wykonują usług pośrednictwa finansowego. C. spółka z o.o. – Zleceniodawca – prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.

Jak wyjaśnili Państwo Usługi świadczone przez Spółkę dotyczyć będą pośrednictwa w rozliczeniach związanych z najmem nieruchomości.  Wykorzystywanie rachunków bankowych Spółki będzie mieć znaczenie wyłącznie techniczne, środki pieniężne gromadzone będą i rozdysponowane w imieniu i na rzecz C. sp. z o.o., która to przez cały czas będzie ich prawnym właścicielem, na podstawie umów więżących z innymi podmiotami tj. najemcami.

Świadczone przez S. usługi nie wypełniają wskazanych elementów dla usługi pośrednictwa finansowego. Brak jest bowiem elementów przemawiających za uznaniem tego typu usług za „działalność pośrednictwa », których celem zasadniczym jest czynienie wszystkiego co niezbędne, aby dwie strony zawarły umowę o produkt finansowy”.

W omawianej sprawie C. zleca S. czynności, które polegają na przyjmowaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy opłat od Najemców z tytułu Czynszu Najmu, dokonywaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy zwrotów nienależnych wpłat od Najemców lub osób trzecich oraz dokonywaniu w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy wypłat z Rachunków.

Czynności wykonywane przez S. powierzone przez C., na podstawie umowy o Współpracy, tak de facto polegają na obsłudze rachunkowo-księgowej rozliczeń związanych ze świadczonymi przez C. usług najmu. Wykonywane przez Wykonawcę usługi nie będą zatem zawierać cech charakterystycznych dla usług pośrednictwa.

Mając na uwadze charakter usług wykonywanych przez S. na podstawie umowy Współpracy należy stwierdzić, że są to czynności o charakterze technicznym (księgowo-rachunkowym).

Pamiętać należy, że zwolnienia stanowią pojęcia autonomiczne prawa wspólnotowego, które służą uniknięciu rozbieżności pomiędzy państwami członkowskimi w stosowaniu systemu podatku VAT i które należy rozpatrywać w kontekście wydanych orzeczeń TSUE, należy zatem przyjąć, że S. świadcząc na rzecz C. opisane wyżej czynności, nie wykonuje usług pośrednictwa finansowego.

Ponadto usługi te, wykonywane na podstawie umowy o Współpracy, nie mieszczą się w katalogu usług finansowych, co oznacza, że nie mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 7 lub pkt 40 ustawy o VAT.

Wobec powyższego do czynności wykonywanych przez S. na podstawie umowy Współpracy nie można stosować zwolnienia z opodatkowania a wszystkie wykonywane czynności na podstawie tej Umowy podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym Państwa stanowisko, w kwestii objętej pytaniem nr 1, zgodnie z którym Usługi, które będą świadczone przez Usługodawcę w zakresie wskazanym Umową, podlegać będą zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT – jest nieprawidłowe.

Biorąc pod uwagę ww. rozstrzygnięcie w zakresie pytania nr 1, tj. uznanie, że S. Sp. z o.o. z tytułu wykonywania czynności w ramach umowy Współpracy nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 Ustawy VAT, prawidłowość Państwa stanowiska w zakresie warunkowo postawionego pytania nr 2 nie podlega ocenie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ocena Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musicie się Państwo zastosować do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 - ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 i  art. 14r § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).