Nieuznanie Związku Gmin za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie wniesienia aportem pojazdów specjalistycznych do Spółki. - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.212.2022.2.MS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL3.4012.212.2022.2.MS

Temat interpretacji

Nieuznanie Związku Gmin za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie wniesienia aportem pojazdów specjalistycznych do Spółki.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 25 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy nieuznania Państwa za podatnika podatku od towarów i usług w zakresie wniesienia aportem pojazdów specjalistycznych do Spółki. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 6 lipca 2022 r. (wpływ 13 lipca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Podstawę Państwa działania, stanowi statut Związku, który - na podstawie art. 67 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 559 ze zm.) - uchwalony został przez Rady zainteresowanych Gmin.

Związek utworzony został na czas nieoznaczony, a do jego zadań należy m.in. planowanie i wykonywanie zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gmin - członków Związku, w szczególności:

a)zapewnienie budowy, utrzymania i eksploatacji regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych,

b)objęcie wszystkich właścicieli nieruchomości systemem gospodarowania odpadami komunalnymi,

c)nadzór nad gospodarowaniem odpadami komunalnymi, w tym nad realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,

d)ustanawianie selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

e)tworzenie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych, w tym wskazywanie miejsc, w których mogą być prowadzone zbiórki zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego pochodzącego z gospodarstw domowych,

f)zapewnienie osiągnięcia odpowiednich poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,

g)prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi, w szczególności w zakresie selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

h)udostępnianie na stronie internetowej informacji dotyczących gospodarki odpadami przewidzianych przepisami prawa,

i)dokonywanie corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi.

Na realizację wyżej wymienionych zadań realizowanych na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tj. Dz. U. 2021 r. poz. 888 ze zm.) Związek pozyskuje dochody w formie opłaty za gospodarowanie odpadami uiszczanej przez właścicieli nieruchomości.

Z opłaty mogą być finansowane ustawowe koszty systemu gospodarowania odpadami, tj.m.in.: odbiór, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwiani odpadów komunalnych, czy tworzenie i utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych.

Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest daniną publiczną, nie podlegającą pod rozliczenia VAT, tj. podatku od towarów i usług.

W 2019 r. jedna z Gmin należących do Związku przekazała Państwu 100% udziałów spółki (…) Sp. z o.o.(dalej: Spółka), której działalność związana jest ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów.

Staliście się Państwo jedynym właścicielem w/w Spółki, która realizuje zadania (usługi) w ogólnym interesie gospodarczym (dalej: usługi OIG) polegające na odbiorze, transporcie i zagospodarowaniu odpadów komunalnych.

Odbiór odpadów komunalnych realizowany jest przez Spółkę, na podstawie udzielonego jej zamówienia z wolnej ręki, na podstawie ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. z 2021 r., poz. 1129 ze zm.) w formule „in-house”. Warunki dla udzielenia ww. zamówienia z wolnej ręki, określone w ustawie Pzp są następujące:

a)zamawiający sprawuje kontrolę odpowiadającą kontroli sprawowanej nad własnymi jednostkami, polegającą na dominującym wpływie na cele strategiczne oraz istotne decyzje dotyczące zarządzania sprawami kontrolowanego przez zamawiającego,

b)ponad 90% działalności kontrolowanego zamawiającego dotyczy wykonywania zadań powierzonych mu przez zamawiającego sprawującego kontrolę (kontroli podlegają przychody pochodzące od zamawiającego),

c)w podmiocie kontrolowanym zamawiającym i w zamawiającym sprawującym kontrolę nie ma bezpośredniego udziału kapitału prywatnego.

Zagospodarowanie odpadów komunalnych zostało powierzone Spółce do realizacji na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej (tj. Dz. U. z 2021 r ., poz. 679).

Usługi OIG wykonywane są przez Spółkę na podstawie określonych zasad i warunków, przy wsparciu finansowym, które pokrywa (rekompensuje) całość szczególnych kosztów wynikających ze zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych.

Przez rekompensatę należy rozumieć wszystkie przysporzenia w dowolnej formie (np. dotacja, zwolnienie podatkowe lub wynagrodzenie oraz inne korzyści wyżej nieujęte) otrzymane przez operatora wyłącznie z tytułu i w celu pokrycia kosztów związanych ze świadczeniem usług publicznych.

Najważniejszą zasadą rekompensowania jest fakt, że 90% działalności operatora (wykonawcy) dotyczy wykonywania zadań powierzonych mu przez właściciela sprawującego kontrolę. Przy czym do obliczania procentu działalności uwzględnia się średni przychód osiągnięty przez osobę prawną lub zamawiającego w odniesieniu do usług, dostaw lub robót budowlanych za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia.

Powyższe oznacza, iż Spółka wykonując usługi OIG i otrzymując za to rekompensatę, praktycznie jest wyeliminowana z rynku komercyjnego, tj. z wymiany handlowej i konkurencji. Działalność komercyjna może prowadzić na poziomie 10% uzyskiwanych przychodów.

Ponadto, zgodnie z Wytycznymi w zakresie reguł dofinansowania z programów operacyjnych podmiotów realizujących obowiązek świadczenia usług OIG w ramach zadań własnych samorządu gminy (związku międzygminnego) w gospodarce odpadami, każda korzyść wynikająca z przekazania składników majątkowych operatorowi w związku ze świadczeniem usług OIG powinna zostać uwzględniona w kalkulacji rekompensaty.

Oznacza to, że zysk osiągnięty na działalności niepowierzonej, czyli komercyjnej, pomniejsza należną rekompensatę z tytułu świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym.

Zamierzacie Państwo wnieść do Spółki, w zamian za obejmowane nowe udziały, wkład niepieniężny (aport)w postaci specjalistycznych pojazdów zbiórki odpadów komunalnych.

Jesteście Państwo czynnym podatnikiem VAT od 1 lipca 2013 r. w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Prowadzicie Państwo rozliczenia podatku Vat dla świadczonych usług dodatkowych w zakresie systemu gospodarowania odpadami, realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i nie objętych opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Należny podatek Vat z prowadzonej działalności pomniejsza o podatek Vat naliczony z dokonanych wydatków mieszanych dla ustalonego współczynnika tylko 3% jego wartości. Działalność gospodarcza prowadzona przez (…) jest „znikoma” w stosunku do działalności na rzecz mieszkańców (niegospodarczej).

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 6 lipca 2022 r. wskazaliście Państwo, że:

1)Umowa na zakup i dostawę pojazdów specjalistycznych została zawarta 1 lipca 2022 r. - wymagany termin dostawy to 9 m-cy od dnia zawarcia umowy;

2)Przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku VAT od wydatków mieszanych, w wysokości 3% podatku. Zakup przedmiotowych pojazdów nie stanowi takiego wydatku, więc Państwo nie odliczycie w tego tytułu podatku VAT;

3)Planujecie Państwo dokonać aportu pojazdów bezpośrednio po ich zakupie;

4)Nie zamierzacie Państwo użytkować pojazdów przed przekazaniem ich do Spółki;

5)Pojazdy nie będą użytkowane przez Państwa przed wniesieniem ich do Spółki;

6)Przedmiotowe pojazdy będą wykorzystywane w Spółce wyłącznie do wykonywania zadań nałożonych przez (…), jako organ władzy publicznej; pojazdy nie będą wykorzystywane do czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych;

7)Wartość nominalna udziałów, jakie otrzyma Wnioskodawca po przekazaniu aportem pojazdów do Spółki, będzie odpowiadać kosztom nabycia ww. pojazdów;

8)Jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu, tj. wniesieniu pojazdów specjalistycznych do Spółki, powinniście być Państwo uznani za podatnika podatku od towarów i usług?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, na podstawie art. 15 ust.6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), w opisanym zdarzeniu przyszłym, Związek nie powinien być uznany za podatnika podatku VAT.

Zgodnie z w/w przepisem „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.

Wniesienie aportem pojazdów specjalistycznych do Spółki nie stanowi również podstawy opodatkowania wynikającej z art. 29a ust. 1., gdyż przekazane pojazdy nie mają bezpośredniego wpływu na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez Spółkę. Wniesione aportem do Spółki specjalistyczne pojazdy do odbioru odpadów komunalnych zostaną wykorzystane do świadczenia usług OIG.

Pozyskaliście Państwo środki zewnętrzne na zakup pojazdów specjalistycznych dla własnej Spółki, której powierzyliście realizację usług OIG, przyjmując konieczność finansowego rekompensowania świadczenia tych usług oraz mając na uwadze ochronę rynku wspólnotowego poprzez zasady udzielania rekompensaty.

Celem tych regulacji jest wyeliminowanie możliwego wpływu rekompensat na wymianę handlową i konkurencję (wyeliminowanie skutku zakłócenia rynku i konkurencji na nim).

Państwa działalność skupiona jest na prowadzeniu systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, w którym z dochodów pochodzących z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (danina publiczna) finansowane są ustawowe koszty tego systemu:

1)odbiór, transport i zagospodarowanie odpadów komunalnych (rekompensata wypłacana Spółce),

2)tworzenie i utrzymanie punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych (rekompensata wypłacana Spółce),

3)koszty administracyjne,

4)koszty edukacji ekologicznej.

System gospodarowania odpadami komunalnymi zgodnie z założeniami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, powinien się sam bilansować. Posiadanie własnej Spółki umożliwia takie bilansowanie, gdyż kalkulacja stawki opłaty następuje na podstawie kosztów Spółki.

Działalność Spółki jest ograniczona na wolnym (komercyjnym) rynku otrzymywaną rekompensatą za świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym. Przychody Spółki w 90% ogólnej wartości przychodów muszą pochodzić i pochodzą od Związku.

Spółka na działalności komercyjnej, ograniczonej do 10 % przychodów w stosunku do całości przychodów, wprawdzie generuje zysk, ale jest on w całości uwzględniany w otrzymywanej rekompensacie za usługi OIG (rekompensata jest pomniejszana o ten zysk).

Reasumując, nie prowadzicie Państwo i nie będzie prowadzić innej działalności poza gospodarką odpadami komunalnymi.

Zleciliście Państwo Spółce zadania z zakresu odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych w trybie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Prawo zamówień publicznych i w trybie ustawy o gospodarce komunalnej. Przekazanie Spółce specjalistycznych pojazdów do zbiórki odpadów pozwoli na prawidłowe wykonanie usług OIG.

Ocena stanowiska

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1)odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy,

rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy,

sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów;

Należy wskazać, że aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

W związku z wniesieniem wkładu do spółki realizują się dwa rodzaje świadczeń ekonomicznych. Z jednej strony wnoszący wkład (aport) przenosi na spółkę, do której dokonuje wkładu, prawo do rozporządzania określonymi składnikami majątku, w zamian za co otrzymuje pewne uprawnienia (udziały), które posiadają określoną wartość. W związku z tym, powyższa transakcja bez wątpienia ma charakter odpłatny (z którego wynika konieczność opodatkowania VAT).

Wskazać należy, że z odpłatnością za dostawę towarów lub świadczenie usług mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usługi, a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także np. otrzymanie udziałów spółki, w związku z którym wnoszący aport uzyskuje pewną, wymierną korzyść.

Wniesienie aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego lub cywilnego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów w myśl art. 7 (przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel) lub odpłatnego świadczenia usług, w świetle art. 8 (każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów, w szczególności przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych), a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

Jednak, aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy,

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy,

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy,

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zgodnie z którym

Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Ze wskazanych regulacji wynika, że organy władzy publicznej są wyłączone z kręgu podatników podatku od towarów i usług, wyłącznie przy wykonywaniu czynności nałożonych przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Jest to wyłączenie podmiotowo -przedmiotowe.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności. Czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że podmioty prawa publicznego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W świetle art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.),

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym,

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. Ustawy o samorządzie gminnym,

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym,

Ustawy określają, które zadania własne gminy mają charakter obowiązkowy.

Stosownie do art. 10 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym,

Wykonywanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego.

W myśl art. 64 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym,

W celu wspólnego wykonywania zadań publicznych gminy mogą tworzyć związki międzygminne. Związek międzygminny może być tworzony również w celu wspólnej obsługi, o której mowa w art. 10a.

Zgodnie z art. 64 ust. 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym,

Uchwały o utworzeniu związku podejmują rady zainteresowanych gmin.

Z art. 64 ust. 3 ustawy o samorządzie gminnym wynika, że:

Prawa i obowiązki gmin uczestniczących w związku międzygminnym, związane z wykonywaniem zadań przekazanych związkowi, przechodzą na związek z dniem ogłoszenia statutu związku.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 i ust. 2 cyt. ustawy o samorządzie gminnym,

Związek wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na mocy art. 67 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,

Utworzenie związku oraz przystąpienie gminy do związku wymagają przyjęcia jego statutu bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady odpowiednio przez rady zainteresowanych gmin albo radę zainteresowanej gminy.

W ust. 2b powyższego art. 67 zapisano,

Związek nabywa osobowość prawną z dniem ogłoszenia statutu.

Z powołanych wyżej przepisów ustawy o samorządzie gminnym wynika, że związki międzygminne posiadają osobowość prawną, zatem na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy mogą być podatnikami podatku od towarów i usług, jeżeli wykonują działalność gospodarczą.

Wyłączenie z grona podatników VAT podmiotów prawa publicznego jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Podmioty prawa publicznego są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r. poz. 1297),

1)zadania gminy oraz obowiązki:

a)właścicieli nieruchomości,

b)właścicieli lokali w budynku wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokali, osób, którym służy tytuł prawny do lokalu w budynkach wielolokalowych, osób faktycznie zamieszkujących lub użytkujących te lokale lub osób faktycznie zamieszkujących lub użytkujących lokal należący do spółdzielni mieszkaniowej

- dotyczące utrzymania czystości i porządku;

2)warunki wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów;

Stosownie do art. 3 ww. ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,

1.Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy.

2.Gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności:

1)tworzą warunki do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewniają wykonanie tych prac przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych;

2)zapewniają budowę, utrzymanie i eksploatację własnych lub wspólnych z innymi gminami, lub wspólnych ze związkiem metropolitalnym:

a)instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych, w tym instalacji komunalnych, o których mowa w art. 38b ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach,

b)stacji zlewnych, w przypadku gdy podłączenie wszystkich nieruchomości do sieci kanalizacyjnej jest niemożliwe lub powoduje nadmierne koszty,

c)instalacji i urządzeń do zbierania, transportu i unieszkodliwiania zwłok zwierzęcych lub ich części,

d)szaletów publicznych;

3)obejmują wszystkich właścicieli nieruchomości na terenie gminy systemem gospodarowania odpadami komunalnymi;

4)nadzorują gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym realizację zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości; Utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy.(…)

Z opisu sprawy wynika, że Państwa Związek utworzony został na czas nieoznaczony, a do jego zadań należy m.in. planowanie i wykonywanie zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gmin - członków Związku.

Jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzicie Państwo rozliczenia podatku Vat dla świadczonych usług dodatkowych w zakresie systemu gospodarowania odpadami, realizowanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych i nie objętych opłatą za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Na realizację zadań wykonywanych na podstawie ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Związek pozyskuje dochody w formie opłaty za gospodarowanie odpadami uiszczanej przez właścicieli nieruchomości. Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest daniną publiczną, niepodlegającą pod rozliczenia VAT, tj. podatku od towarów i usług.

W 2019 r. jedna z Gmin należących do Związku przekazała Państwu 100% udziałów spółki (...) Sp. z o.o.(dalej: Spółka), której działalność związana jest ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów. Staliście się Państwo jedynym właścicielem w/w Spółki, która realizuje zadania (usługi) w ogólnym interesie gospodarczym (dalej: usługi OIG) polegające na odbiorze, transporcie i zagospodarowaniu odpadów komunalnych.

Zagospodarowanie odpadów komunalnych zostało powierzone Spółce do realizacji na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej (tj. Dz. U. z 2021 r ., poz. 679).

Usługi OIG wykonywane są przez Spółkę na podstawie określonych zasad i warunków, przy wsparciu finansowym, które pokrywa (rekompensuje) całość szczególnych kosztów wynikających ze zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych.

Mają Państwo w planach zakup specjalistycznych pojazdów do zbiórki odpadów komunalnych.

Planujecie Państwo dokonać aportu tych pojazdów bezpośrednio po ich zakupie. Nie zamierzacie Państwo użytkować pojazdów przed przekazaniem ich do Spółki. Pojazdy nie będą użytkowane przez Państwa przed wniesieniem ich do Spółki.

Przedmiotowe pojazdy będą wykorzystywane w Spółce wyłącznie do wykonywania zadań nałożonych przez (…), jako organ władzy publicznej. Pojazdy te nie będą wykorzystywane w Spółce do czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych.

Jak wskazano wyżej, podmioty prawa publicznego występują w charakterze podatników podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie, w jakim działają w ramach stosunku cywilnoprawnego.

Co ważne, w opisie sprawy wskazaliście Państwo, że zakup przedmiotowych pojazdów jest dokonywany z zamiarem wniesienia ich bezpośrednio aportem do Spółki.

Jak wcześniej wskazano aport ma charakter cywilnoprawny i jest czynnością odpłatną.

W rozpatrywanej sprawie - za wniesiony aport - otrzymacie Państwo udziały. Wartość nominalna udziałów, jakie Państwo otrzymacie po przekazaniu aportem pojazdów do Spółki, będzie odpowiadać kosztom nabycia ww. pojazdów.

Zatem, już na moment zakupu pojazdów, znany był Państwu cel tego zakupu tj. wniesienie ich aportem.

Decydującym kryterium w tej sytuacji jest Państwa intencja przy zakupie. Sami zdecydowaliście już w momencie zakupu przedmiotowych pojazdów, że zakupujecie je z zamiarem wniesienia ich aportem do Spółki.

Tym samym, w analizowanym przypadku należy stwierdzić, że dla czynności przedmiotowego aportu nie będziecie Państwo działać jako organ władzy publicznej i w konsekwencji nie możecie skorzystać z wyłączenia, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.

Dokonując aportu, który stanowi dostawę towarów o której mowa w art. 7 ust. 1 podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług – będziecie działać Państwo jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.

Wyłączenie z opodatkowania VAT (w oparciu o art. 15 ust. 6 uptu) należy rozumieć wąsko. Tylko sprzedaż majątku nabytego przez podmioty prawa publicznego do celów prowadzonej działalności publiczno-prawnej i wykorzystywanego wyłącznie do takich celów, pozostanie poza zakresem VAT.

Wprawdzie podaliście Państwo, że pojazdy będą wykorzystywane w Spółce wyłącznie do wykonywania zadań nałożonych przez (…), jako organ władzy publicznej; pojazdy nie będą wykorzystywane do czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych, to jednak kwoty opłat za odbiór odpadów są daniną publiczną wyłącznie dla jednostki samorządu terytorialnego, a nie dla Spółki. Spółka zaś otrzymuje środki finansowe od Związku za wykonywanie usług związanych z odbiorem odpadów, które wykonuje na rzecz Związku na podstawie zamówienia z wolnej ręki udzielonego w oparciu o ustawę o zamówieniach publicznych.

Podsumowując, Związek dokonując aportu specjalistycznych pojazdów do Spółki wystąpi w roli podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, Państwa stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).