Brak prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu. - Interpretacja - 0111-KDIB3-1.4012.379.2022.3.AMA

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 4 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.379.2022.3.AMA

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia w związku z realizacją projektu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 27 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu. Uzupełnili go Państwo pismem z 11 lipca 2022 r. oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 1 sierpnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Gmina zrealizowała przedsięwzięcie pn.: „(…)” (dalej: „Przedsięwzięcie” lub „Projekt”).

Projekt został zrealizowany w formule grantowej, co oznacza, że polega na udzieleniu przez Gminę jej mieszkańcom grantów (pomocy finansowej) na zakup i montaż kolektorów słonecznych na należących do nich nieruchomościach mieszkalnych. Grant to wsparcie finansowe dla osób fizycznych (mieszkańców Gminy) polegające na refundacji przez Gminę części kosztów związanych z montażem kolektorów słonecznych przez mieszkańca.

Realizacja Projektu pozwoli na zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery w wyniku zamiany źródła energii pokrywającego zapotrzebowanie na ciepło ww. nieruchomości mieszkalnych.

W ramach Przedsięwzięcia Gmina zawarła z mieszkańcami biorącymi udział w projekcie umowy grantowe. Na podstawie ww. umów mieszkańcy są zobowiązani do samodzielnego wyboru wykonawcy kolektorów słonecznych na należących do nich nieruchomościach oraz sfinansowania we własnym zakresie związanych z tym kosztów zakup i montażu kolektorów słonecznych. Jednocześnie wydatki są następnie refundowane przez Gminę, przy czym podstawą wypłaty refundacji ww. kosztów są złożone przez mieszkańców faktury lub rachunki oraz dowody ich zapłaty. Do podstawowych obowiązków mieszkańców biorących w udział w Projekcie należy zatem złożenie wniosku o grant, zrealizowanie inwestycji obejmującej zakup i montaż ww. kolektorów słonecznych na ich nieruchomości oraz złożenie wniosku o rozliczenie grantu wraz z niezbędnymi dokumentami rozliczeniowymi.

Gmina pragnie w tym zakresie w szczególności podkreślić, że to grantobiorcy (mieszkańcy Gminy, a nie Gmina) są odpowiedzialni za wyłonienie wykonawców montażu kolektorów słonecznych. W konsekwencji to mieszkańcy sami nabyli towary i usługi związane z montażem kolektorów słonecznych na należących do nich nieruchomościach i finansowali to nabycie, a następnie ubiegali się o zrefundowanie części poniesionych w tym zakresie wydatków przez Gminę. Mieszkańcy nie uiszczają zatem na rzecz Gminy jakichkolwiek opłat ze względu na to, iż we własnym zakresie ponoszą koszty realizowanych na ich rzecz usług przed podmiot trzeci - wykonawcę.

Gmina występuje zatem wobec mieszkańców jako grantodawca tj. podmiot który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz beneficjentów (tu: mieszkańców Gminy montujących na swoich nieruchomościach ww. kolektory słoneczne).

W ramach realizacji Projektu Gmina, poza zapewnieniem obsługi procesu aplikacji o dofinansowanie wydatków ponoszonych na zakup i montaż kolektorów słonecznych oraz udzielaniem grantów na rzecz mieszkańców, jest również odpowiedzialna za zapewnienie nadzoru inwestorskiego nad realizowanymi pracami. Czynności tej Gmina dokonuje w ramach Projektu, celem dokonania należytej kontroli czy zamontowane przez mieszkańców kolektory słoneczne spełniają warunki określone dla przyznania grantu (tj.koszty te ponoszone są w celu przyznania grantu).

Wszystkie faktury VAT dokumentujące zakup i montaż kolektorów słonecznych są wystawiane bezpośrednio na mieszkańców Gminy (grantobiorców). Jedynym wyjątkiem w odniesieniu do wydatków objętych Projektem jest nadzór inwestorski, którego koszty ponosi Gmina. Równocześnie jednak Gmina pragnie wskazać, iż nie nabywa tej usługi celem jej dalszego wyświadczenia (odsprzedaży, refakturowania) na rzecz mieszkańców. Gmina pragnie zaznaczyć, że nie pobiera żadnych opłat od grantobiorców w związku z udziałem w Projekcie.

W celu realizacji Przedsięwzięcia Gmina podpisała z Samorządem Województwa ….. umowę o dofinansowanie kosztów realizacji Projektu (nr …..) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.) do zadań własnych Gminy należą sprawy dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. Biorąc pod uwagę wyznaczony przepisami zakres zadań Gminy oraz zakres realizowanego Projektu (zakup i montaż kolektorów słonecznych poprzez refundację przez Gminę poniesionych kosztów), należy wskazać, iż realizacja Przedsięwzięcia stanowi realizację zadań własnych Gminy w zakresie ochrony środowiska i przyrody.

Kolektory słoneczne po ich zamontowaniu na nieruchomościach mieszkańców stanowią własność mieszkańców. Ponadto Mieszkańcy ponoszą również koszty bieżącego utrzymania i konserwacji zamontowanych urządzeń.

W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:

1. Do jakich czynności są wykorzystywane towary i usługi nabywane przez Państwa w ramach realizacji projektu (w tym ww. wymieniona usługa nadzoru inwestorskiego):

a) opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,

b) zwolnionych od podatku od towarów i usług,

c) niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Realizacja Projektu przez Gminę nie jest związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych VAT. Zarówno w przypadku nabywanych usług zapewnienia nadzoru inwestorskiego, jak również w zakresie wypłat grantów na rzecz mieszkańców, Gmina realizuje swoje zadania własne w obszarze ochrony środowiska naturalnego, z czym nie wiążą się dla Gminy jakiekolwiek korzyści, np. wypłata wynagrodzenia.

W konsekwencji, zdaniem Gminy towary i usługi, w tym usługa nadzoru inwestorskiego, nabywane w ramach Projektu są/będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych VAT.

Pytanie

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego w cenie wydatków ponoszonych na realizację Projektu?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do odliczenia VAT naliczonego w cenie wydatków ponoszonych na realizację Projektu.

Uzasadnienie stanowiska Gminy:

Zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści tego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik VAT, a nabywane przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (a więc czynności, których następstwem jest określenie zobowiązania podatkowego).

Zgodnie natomiast z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług lub dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego Gmina realizuje Przedsięwzięcie polegające na udzieleniu przez Gminę jej mieszkańcom grantów (pomocy finansowej) na zakup i montaż kolektorów słonecznych na należących do nich nieruchomościach mieszkalnych. W tym zakresie Gmina zawarła z mieszkańcami biorącymi udział w projekcie umowy grantowe, na podstawie których mieszkańcy są zobowiązani do samodzielnego wyboru wykonawcy kolektorów słonecznych na należących do nich nieruchomościach oraz sfinansowania we własnym związanych z tym kosztów zakup i montażu kolektorów słonecznych. Jednocześnie wydatki te są następnie refundowane przez Gminę, przy czym podstawą wypłaty refundacji ww. kosztów są złożone przez mieszkańców dokumenty rozliczeniowe. Kolektory słoneczne po ich zamontowaniu na nieruchomościach mieszkańców stanowią własność mieszkańców, którzy są zobowiązani do ponoszenia kosztów ich bieżącego utrzymania i konserwacji. Gmina ponosi również dodatkowo koszt zapewnienia nadzoru inwestorskiego nad realizowanymi pracami.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Gminy realizacja Przedsięwzięcia przez Gminę nie jest związana z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych VAT. Zarówno w przypadku nabywanych usług zapewnienia nadzoru inwestorskiego, jak również w zakresie wypłat grantów na rzecz mieszkańców, Gmina realizuje swoje zadania własne w obszarze ochrony środowiska naturalnego, z czym nie wiążą się dla Gminy jakiekolwiek korzyści np. wypłata wynagrodzenia.

Ponadto Gmina nie uczestniczy również w relacji gospodarczej związanej z zakupem i montażem kolektorów słonecznych (tj. nie występuje w ww. zakresie w charakterze inwestora), gdyż relacja ta jest nawiązywana samodzielnie przez mieszkańców z wybranymi wykonawcami, a następnie również we własnym zakresie rozliczona. Tym samym Gmina prowadząc Projekt występuje w charakterze organu władzy publicznej, dofinansowującego realizację działań służących ochronie środowiska naturalnego (grantodawca), a wykonywane przez nią czynności pozostają poza zakresem opodatkowania VAT (Gmina nie świadczy na rzecz mieszkańców w związku z Projektem żadnych czynności podlegających VAT).

Należy bowiem uznać, że czynność przekazania środków w formie pieniężnej jako zwrot części kosztów robót i materiałów (grant) nie stanowi świadczenia usług. Przedstawione we wniosku okoliczności sprawy wskazują, że Gmina nie świadczy na rzecz mieszkańców biorących udział w Projekcie jakichkolwiek czynności. Inwestorem w tym zakresie jest każdorazowo mieszkaniec Gminy i to on ma możliwość dokonania zakupu kolektorów słonecznych u dowolnego dostawcy, sam finansuje koszty tego zakupu, a następnie ubiega się o zrefundowanie przez Gminę części poniesionych wydatków. Natomiast Gmina (po pozytywnej weryfikacji) przekazuje mu wyłącznie pomoc finansową (grant) stanowiący część poniesionych przez mieszkańca kosztów.

Równocześnie, jak Gmina wskazywała w opisie stanu faktycznego, faktury VAT dokumentujące zakup i montaż kolektorów słonecznych są wystawiane na mieszkańców Gminy (grantobiorców). W konsekwencji z perspektywy Gminy nie istnieje VAT naliczony podlegający odliczeniu w ww. zakresie (w rozumieniu art. 86 ust. 2 ustawy o VAT).

W kontekście natomiast ponoszonych kosztów nadzoru inwestorskiego, to są one ponoszone przez Gminę w bezpośrednim i wyłączonym związku z udzielanymi przez nią grantami, celem dokonania należytej kontroli czy zamontowane przez mieszkańców kolektory słoneczne spełniają warunki przyznania grantów. Gmina nie świadczy ww. usługi na rzecz mieszkańców i nie dokonuje jej odsprzedaży na rzecz mieszkańców. W konsekwencji nabyte przez Gminę usługi nadzoru inwestorskiego w związku z Przedsięwzięciem nie mają żadnego związku z działalnością gospodarczą Gminy.

W związku z powyższym, zdaniem Gminy nie przysługuje jej prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w cenie wydatków ponoszonych na realizację Projektu, z tego względu, iż Gmina nie wykorzystuje dokonanych zakupów do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przedstawione przez Gminę stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 19 marca 2021 r., znak: 0114-KDIP4-1.4012.79.2021.2.SL:

„Jak wyżej wskazano dofinansowanie otrzymane przez Gminę w celu realizacji projektu (...)” polegającego na udzieleniu mieszkańcom Gminy grantów na budowę mikroinstalacji OZE, nie będzie stanowić podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, a tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy. W sprawie brak jest bowiem jakiegokolwiek świadczenia usług bądź dostawy towaru na rzecz mieszkańców.

Zatem, z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - Gmina w ramach ww. projektu nie będzie wykonywała odpłatnych świadczeń na rzecz mieszkańców, a nabywane przez Gminę usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „(...)”.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 30 grudnia 2020 r., znak: 0111-KDIB3-1.4012.831.2020.2.ASY.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Nadmienić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W świetle przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Odnosząc się zatem do powyższego, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Zatem z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że w omawianej sprawie warunkiem, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione.

Zawarte we wniosku informacje wskazują, że zrealizowali Państwo przedsięwzięcie pn.: „(…)”. Projekt został zrealizowany w formule grantowej, co oznacza, że polega na udzieleniu przez Gminę jej mieszkańcom grantów (pomocy finansowej) na zakup i montaż kolektorów słonecznych na należących do nich nieruchomościach mieszkalnych.

W ramach Przedsięwzięcia zawarli Państwo z mieszkańcami biorącymi udział w projekcie umowy grantowe. Na podstawie ww. umów mieszkańcy są zobowiązani do samodzielnego wyboru wykonawcy kolektorów słonecznych na należących do nich nieruchomościach oraz sfinansowania we własnym zakresie związanych z tym kosztów zakup i montażu kolektorów słonecznych. Jednocześnie wydatki są następnie refundowane przez Gminę, przy czym podstawą wypłaty refundacji ww. kosztów są złożone przez mieszkańców faktury lub rachunki oraz dowody ich zapłaty.

Grantobiorcy są odpowiedzialni za wyłonienie wykonawców montażu kolektorów słonecznych. W konsekwencji to mieszkańcy sami nabyli towary i usługi związane z montażem kolektorów słonecznych na należących do nich nieruchomościach i finansowali to nabycie, a następnie ubiegali się o zrefundowanie części poniesionych w tym zakresie wydatków przez Państwa. Mieszkańcy nie uiszczają zatem na rzecz Państwa jakichkolwiek opłat ze względu na to, iż we własnym zakresie ponoszą koszty realizowanych na ich rzecz usług przed podmiot trzeci - wykonawcę.

Występują Państwo wobec mieszkańców jako grantodawca tj. podmiot który dysponuje i przekazuje dofinansowanie na rzecz beneficjentów.

W ramach realizacji Projektu, poza zapewnieniem obsługi procesu aplikacji o dofinansowanie wydatków ponoszonych na zakup i montaż kolektorów słonecznych oraz udzielaniem grantów na rzecz mieszkańców, są Państwo odpowiedzialni za zapewnienie nadzoru inwestorskiego nad realizowanymi pracami.

Wszystkie faktury VAT dokumentujące zakup i montaż kolektorów słonecznych są wystawiane bezpośrednio na mieszkańców (grantobiorców). Jedynym wyjątkiem w odniesieniu do wydatków objętych Projektem jest nadzór inwestorski, którego koszty ponoszą Państwo. Równocześnie wskazują Państwo, iż nie nabywają tej usługi celem jej dalszego wyświadczenia (odsprzedaży, refakturowania) na rzecz mieszkańców. Nie pobierają Państwo żadnych opłat od grantobiorców w związku z udziałem w Projekcie. Wskazują Państwo we wniosku, że realizacja przedsięwzięcia nie jest związana z wykonywaniem przez Państwa czynności opodatkowanych VAT, zarówno w przypadku nabywanych usług dotyczących nadzoru inwestorskiego, jak również w zakresie wypłat grantów na rzecz mieszkańców. Towary i usługi, w tym usługa nadzoru inwestorskiego, nabywane w ramach Projektu są/będą wykorzystywane wyłącznie do czynności nieopodatkowanych VAT. Jak wynika z treści wniosku, usługi nadzoru inwestorskiego w związku z realizacją przedsięwzięcia nie mają żadnego związku z działalnością gospodarczą.

Reasumując, w przedstawionym opisie sprawy przy realizacji opisanego przedsięwzięcia pn.: „(…)”, w ramach którego są Państwo Grantodawcą, natomiast mieszkańcy biorący udział w projekcie - Gratobiorcami oraz nabywają Państwo usługi związane z nadzorem inwestorskim, nie przysługuje Państwu prawo do odliczenia VAT od wydatków związanych z realizacją ww. przedsięwzięcia, z uwagi na brak związku nabywanych przez Państwa towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).