Temat interpretacji
Możliwość skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego zgodnie art. 89a ust. 2a pkt 2 ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego zgodnie art. 89a ust. 2a pkt 2 ustawy.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
S.A. (dalej: „Wnioskodawca”, „Spółka”) jest spółką działającą na podstawie przepisów Ustawy (...) (tekst (...), dalej: „Ustawa (...)”).
Celem powołania Spółki było stworzenie podmiotu świadczącego działalność w dziedzinie ustalania i weryfikowania wiarygodności płatniczej przedsiębiorców i konsumentów, wspierania procesów minimalizowania ryzyka finansowego oraz odzyskiwania należności klientów.
Podstawową działalnością, zgodnie ze statutem Spółki, jest przyjmowanie informacji gospodarczych od przedsiębiorców, przechowywanie informacji gospodarczych, ujawnienie informacji gospodarczych. Realizacja celu odbywa się przede wszystkim poprzez gromadzenie i dostarczanie wiarygodnych informacji gospodarczych oraz udostępnianie unikalnych danych o wywiązywaniu się ze zobowiązań finansowych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca dokonuje sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług również na rzecz podmiotów niebędących podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni (w tym osoby fizyczne oraz osoby prawne). Część sprzedaży jest realizowana w formule płatności z dołu, z terminem płatności określonym na wystawionej fakturze. Termin płatności jest zgodny z warunkami określonymi w umowie, ofercie, zamówieniu lub w regulaminie. Każda sprzedaż udokumentowana jest wystawioną fakturą VAT, rozliczoną przez Wnioskodawcę w części deklaracyjnej oraz wykazaną w części ewidencyjnej JPK_V7.
Biorąc pod uwagę sytuację rynkową, nie każdy z podmiotów, o których mowa powyżej, na rzecz których została dokonana sprzedaż, wywiązuje się z realizacji płatności w uzgodnionym terminie lub w ogóle takich płatności nie dokonuje na rzecz Wnioskodawcy. W takiej sytuacji Wnioskodawca chciałby skorzystać z możliwości rozliczenia podatku od towarów i usług w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności, o których mowa w Dziale IX, Rozdział 1a ustawy VAT, czyli skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, to jest w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.
Wprowadzone nowelizacją SLIM VAT 2 (Dz.U. z 2021 r. poz. 1626) zmiany w uldze na złe długi, które weszły w życie od 1 października 2021 r. pozwalają, aby wierzyciel świadczący dostawy towarów lub usługi na rzecz konsumenta lub innego podmiotu niebędącego czynnym podatnikiem VAT mógł zastosować ulgę na złe długi, o ile spełniony będzie jeden z trzech wymogów wskazanych w art. 89a ust. 2a ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem „w przypadku dostawy towaru lub świadczenia usług dokonanych na rzecz podmiotu innego niż podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, korekta, o której mowa w ust. 1, może zostać dokonana, jeżeli:
1)wierzytelność została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego lub
2)wierzytelność została wpisana do rejestru długów prowadzonego na poziomie krajowym, lub
3)wobec dłużnika ogłoszono upadłość konsumencką na podstawie odrębnych przepisów.
W takiej sytuacji Wnioskodawca zamierza skorzystać z możliwości skorzystania z ulgi na złe długi w przypadku wierzytelności od podmiotów niebędących czynnymi podatnikami VAT w rozumieniu ustawy VAT, których nieściągalność została uprawdopodobniona, czyli wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta przez Wnioskodawcę w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, pod warunkiem spełnienia przynajmniej jednego z warunków, o którym mowa w art. 89a ust. 2a ustawy VAT.
Wnioskodawca będzie dokonywać również weryfikacji, czy dana wierzytelność została wpisana do jednego rejestru długów prowadzonego na poziomie krajowym w jednym z pięciu działających w Polsce Rejestrów Dłużników, które prowadzą rejestry na podstawie Ustawy (...). Podmiotami takimi obecnie są: (…).
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym w myśl art. 89a ust. 2a pkt 2 ustawy VAT będzie miał prawo skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotu innego niż podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1, jeżeli wierzytelność zostanie wpisana do jednego z rejestrów dłużników prowadzonego przez (...) w rozumieniu Ustawy (...)?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w myśl art. 89a ust. 2a pkt 2 ustawy VAT będzie miał prawo skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotu innego niż podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1, jeżeli wierzytelność zostanie wpisana do jednego z rejestrów dłużników prowadzonego przez (...) w rozumieniu Ustawy (...).
Zgodnie z przedstawionym opisem stanu faktycznego Wnioskodawca zamierza skorzystać z możliwości skorzystania z ulgi na złe długi w przypadku wierzytelności od podmiotów niebędących czynnymi podatnikami VAT w rozumieniu ustawy VAT, których nieściągalność została uprawdopodobniona, czyli wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta przez Wnioskodawcę w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, pod warunkiem spełnienia przynajmniej jednego z warunków, o którym mowa w art. 89a ust. 2a ustawy.
Należy podkreślić, że z dniem 1 października 2021 r. umożliwione zostało korzystanie z ulgi na złe długi w stosunku do wierzytelności przysługujących wobec podmiotów niebędących podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni. W przypadkach takich jak stanowi art. 89a ust. 2a ustawy VAT jednym z warunków korzystania z ulgi na złe długi jest, aby:
1)wierzytelność została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego lub
2)wierzytelność została wpisana do rejestru długów prowadzonego na poziomie krajowym, lub
3)wobec dłużnika ogłoszono upadłość konsumencką na podstawie odrębnych przepisów.
Warunki nr 1 oraz nr 3, to jest: wierzytelność została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego lub wobec dłużnika ogłoszono upadłość konsumencką na podstawie odrębnych przepisów, są warunkami doprecyzowanymi, niebudzącymi żadnych wątpliwości interpretacyjnych.
Natomiast warunek nr 2 mówiący, że wierzytelność musi zostać wpisana do rejestru długów prowadzonego na poziomie krajowym, budzi po stronie Wnioskodawcy wątpliwości o jakim dokładnie rejestrze długów jest mowa w niniejszym przepisie, ponieważ w ustawie VAT nie znajdujemy wskazania katalogu takich rejestrów.
W ocenie Wnioskodawcy, skoro nie ma przepisu precyzującego o jaki rejestr długów konkretnie chodzi, to można domniemać, że może być to dowolny rejestr długów, o ile jest to rejestr długów prowadzony na poziomie krajowym (a więc jest to ogólnopolski rejestr długów). W konsekwencji należy stwierdzić, że wpis danej wierzytelności do rejestru dłużników prowadzonego przez (...) w rozumieniu Ustawy (...), powoduje, że ten warunek jest spełniony.
W takiej sytuacji również wpis do rejestru dłużników prowadzonego przez Wnioskodawcę (S.A.), który prowadzi taki rejestr w rozumieniu Ustawy (...), pozwala na zastosowanie ulgi na złe długi w podatku od towarów i usług dla podmiotów niebędących podatnikami w rozumieniu ustawy VAT.
Jeśli chodzi o krajowe rejestry długów, obecnie w Polsce prowadzi takie rejestry (...), tj. (…).
Wszystkie powyższe (...) to firmy prywatne, a ich akcjonariuszami są:
·(…),
·(…),
·(…),
·(…),
·(…).
Wszystkie te podmioty są (...) i prowadzą własne Rejestry Dłużników. Ich działanie reguluje Ustawa (...). W ramach swojej działalności powyższe firmy przyjmują przechowują i udostępniają informacje gospodarcze o zadłużeniu przedsiębiorców i konsumentów. Ponadto Wnioskodawca jako jedno z (...) współpracuje z (…) i (…), dzięki czemu udostępnia również dane gospodarcze, znajdujące się w zasobach jego partnerów.
Zadaniem (...) jest pomoc zarówno w odzyskiwaniu należności poprzez tzw. „miękką windykację”, jak i dokonywanie oceny wiarygodności kontrahentów, dzięki raportom, które udostępniają.
Wpisanie dłużnika do Rejestru Dłużników w danym (...) powoduje, że informacja o jego zadłużeniu staje się widoczna dla firm i instytucji współpracujących z danymi (...). Pobierają one raporty w celu oszacowania ryzyka finansowego, związanego ze współpracą z nowym lub obecnym kontrahentem. Dla przykładu informacje zawarte w Rejestrze Dłużników Wnioskodawcy, w łatwy sposób mogą pobrać banki, firmy pożyczkowe i inne instytucje finansowe. Taki stan rzeczy powoduje poważne konsekwencje dla dłużnika, który znajdzie się w rejestrze dłużników (...). Może on nie otrzymać np. pożyczki lub kredytu, a także może mieć problemy podczas dokonywania zakupów na raty, zakupu telefonu komórkowego, telewizji kablowej, Internetu, czy w trakcie ubiegania się o leasing. Sposobem usunięcia dłużnika z rejestru dłużników (...) jest całkowita spłata należności. Jeśli to nie nastąpi, dług będzie widoczny nawet przez 10 lat.
Firmy korzystające z usług (...) mogą wpisywać niemal wszystkich dłużników na podstawie określonego stosunku prawnego (np. umowy) lub tytułu wykonawczego (wyroku sądowego lub ugody zawartej przed sądem, opatrzonych klauzulą wykonalności).
Jeśli przedsiębiorca wpisuje do (...) dłużnika na podstawie określonego stosunku prawnego, to zadłużenie nieterminowego płatnika powinno wynieść minimum 200 zł (jeśli jest konsumentem) lub 500 zł (jeśli jest przedsiębiorcą). Taki dług można przekazać do (...) po 30 dniach od powstania zaległości, a na 30 dni przed tym działaniem wierzyciel powinien wysłać do dłużnika, lub doręczyć mu osobiście wezwanie do zapłaty z ostrzeżeniem o zamiarze wpisania do rejestru dłużników. Jeśli podstawą wpisania dłużnika do (...) jest tytuł wykonawczy, kwota i okres zaległości nie ma znaczenia, a wezwanie powinno być wysłane listem poleconym lub dostarczone osobiście do dłużnika na 14 dni przed wpisem do rejestru dłużników.
Mając na względzie powyższe, skoro ustawodawca nie zdecydował się na wprowadzenie przepisu precyzującego, o jaki rejestr długów konkretnie chodzi w art. 89a ust. 2a pkt 2 ustawy VAT, to nie można tego rejestru ograniczać na przykład wyłącznie do Rejestru Długów Nieściągalnych prowadzonego przez KRS. Rejestry dłużników prowadzone przez (...) w rozumieniu Ustawy (...) również spełniają definicję rejestru długów prowadzonego na poziomie krajowym.
W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym w myśl art. 89a ust. 2a pkt 2 ustawy VAT będzie miał prawo skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotu innego niż podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, jeżeli wierzytelność zostanie wpisana do jednego z rejestrów dłużników prowadzonego przez (...) w rozumieniu Ustawy (...).
W związku z przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
podatnik może skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona. Korekta dotyczy również podstawy opodatkowania i kwoty podatku przypadającej na część kwoty wierzytelności, której nieściągalność została uprawdopodobniona.
W myśl art. 89a ust. 1a ustawy:
nieściągalność wierzytelności uważa się za uprawdopodobnioną, w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.
Stosownie do art. 89a ust. 2 ustawy:
przepis ust. 1 stosuje się w przypadku gdy spełnione są następujące warunki:
1) (uchylony)
2) (uchylony)
3) na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w ust. 1:
a) wierzyciel jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny,
b) (uchylony)
4) (uchylony)
5) od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.
6) (uchylony)
Na podstawie art. 89a ust. 2a ustawy:
w przypadku dostawy towaru lub świadczenia usług dokonanych na rzecz podmiotu innego niż podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1, zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, korekta, o której mowa w ust. 1, może zostać dokonana, jeżeli:
1) wierzytelność została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego lub
2) wierzytelność została wpisana do rejestru długów prowadzonego na poziomie krajowym, lub
3) wobec dłużnika ogłoszono upadłość konsumencką na podstawie odrębnych przepisów.
Zgodnie z art. 89a ust. 3 ustawy:
korekta, o której mowa w ust. 1, może nastąpić w rozliczeniu za okres, w którym nieściągalność wierzytelności uznaje się za uprawdopodobnioną, pod warunkiem że do dnia złożenia przez wierzyciela deklaracji podatkowej za ten okres wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie.
W myśl art. 89a ust. 4 ustawy:
w przypadku gdy po złożeniu deklaracji podatkowej, w której dokonano korekty, o której mowa w ust. 1, należność została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie, wierzyciel obowiązany jest do zwiększenia podstawy opodatkowania oraz kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym należność została uregulowana lub zbyta. W przypadku częściowego uregulowania należności, podstawę opodatkowania oraz kwotę podatku należnego zwiększa się w odniesieniu do tej części.
Stosownie do art. 89a ust. 5 ustawy:
wierzyciel informuje o korekcie, o której mowa w ust. 1, właściwego dla niego naczelnika urzędu skarbowego w deklaracji podatkowej, w której dokonuje tej korekty.
Na podstawie art. 89b ust. 1 ustawy:
w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z faktury dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług na terytorium kraju w terminie 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze, dłużnik jest obowiązany do korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z tej faktury, w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 90 dzień od dnia upływu terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze.
Zgodnie z art. 4 ustawy (...) (...), zwanej dalej ustawą (...):
udostępnianie informacji gospodarczych osobom trzecim nieoznaczonym w chwili przeznaczania tych informacji do udostępniania następuje wyłącznie za pośrednictwem biura informacji gospodarczej, chyba że przepisy prawa przewidują inny tryb udostępniania danych.
Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych:
biuro informacji gospodarczej, zwane dalej „biurem”, może być prowadzone wyłącznie w formie spółki akcyjnej, o kapitale zakładowym nie mniejszym niż 4 000 000 złotych.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych:
przedmiotem działalności gospodarczej biura jest pośrednictwo w udostępnianiu informacji gospodarczych, polegające na przyjmowaniu informacji gospodarczych od wierzycieli, przechowywaniu i ujawnianiu tych informacji.
Na podstawie art. 14 ust. 2 ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych:
wierzyciel może przekazać do biura informacje gospodarcze o zobowiązaniu dłużnika będącego konsumentem wyłącznie wówczas, gdy są spełnione łącznie następujące warunki:
1) zobowiązanie powstało w związku z określonym stosunkiem prawnym, w szczególności z tytułu umowy o kredyt konsumencki oraz umów, o których mowa w art. 1871 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1805);
2) łączna kwota wymagalnych zobowiązań dłużnika będącego konsumentem wobec wierzyciela wynosi co najmniej 200 złotych oraz są one wymagalne od co najmniej 30 dni;
3) upłynął co najmniej miesiąc od wysłania przez wierzyciela listem poleconym albo doręczenia dłużnikowi będącemu konsumentem do rąk własnych, na adres do doręczeń wskazany przez dłużnika będącego konsumentem, a jeżeli nie wskazał takiego adresu - na adres miejsca zamieszkania albo na adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych, wezwania do zapłaty, zawierającego ostrzeżenie o zamiarze przekazania danych do biura, z podaniem firmy i adresu siedziby tego biura;
4) nie upłynęło 6 lat od dnia wymagalności zobowiązania, a w przypadku roszczeń stwierdzonych prawomocnym orzeczeniem sądu lub innego organu powołanego do rozpoznawania spraw danego rodzaju albo orzeczeniem sądu polubownego, jak również roszczeń stwierdzonych ugodą zawartą przed sądem albo sądem polubownym albo ugodą zawartą przed mediatorem i zatwierdzoną przez sąd nie upłynęło 6 lat od dnia stwierdzenia roszczenia.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych:
wierzyciel może przekazać do biura informacje gospodarcze o zobowiązaniu dłużnika niebędącego konsumentem wyłącznie wówczas, gdy są spełnione łącznie następujące warunki:
1) zobowiązanie powstało w związku z określonym stosunkiem prawnym, w szczególności z tytułu umowy związanej z wykonywaniem działalności gospodarczej;
2) łączna kwota wymagalnych zobowiązań dłużnika niebędącego konsumentem wobec wierzyciela wynosi co najmniej 500 złotych oraz są one wymagalne od co najmniej 30 dni;
3) upłynął co najmniej miesiąc od wysłania przez wierzyciela listem poleconym albo doręczenia dłużnikowi niebędącemu konsumentem do rąk własnych, na adres do doręczeń wskazany przez dłużnika niebędącego konsumentem, a jeżeli nie wskazał takiego adresu - na adres siedziby dłużnika lub miejsca wykonywania działalności gospodarczej albo na adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych, wezwania do zapłaty, zawierającego ostrzeżenie o zamiarze przekazania danych do biura, z podaniem firmy i adresu siedziby tego biura.
W analizowanej sprawie wątpliwości dotyczą ustalenia, czy będą Państwo mieli prawo skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotu innego niż podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, jeżeli wierzytelność zostanie wpisana do jednego z rejestrów dłużników prowadzonego przez (...) w rozumieniu ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.
W rozpatrywanej sprawie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, dokonują Państwo sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług również na rzecz podmiotów niebędących podatnikami zarejestrowanymi jako podatnicy VAT czynni. Część sprzedaży jest realizowana w formule płatności z dołu, z terminem płatności określonym na wystawionej fakturze. Termin płatności jest zgodny z warunkami określonymi w umowie, ofercie, zamówieniu lub w regulaminie.
Nie każdy z podmiotów, na rzecz których została dokonana sprzedaż, wywiązuje się z realizacji płatności w uzgodnionym terminie lub w ogóle takich płatności nie dokonuje na Państwa rzecz. W takiej sytuacji chcieliby Państwo skorzystać z możliwości rozliczenia podatku od towarów i usług w odniesieniu do nieściągalnych wierzytelności, czyli skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego z tytułu świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku wierzytelności, których nieściągalność została uprawdopodobniona, to jest w przypadku gdy wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta w jakiejkolwiek formie w ciągu 90 dni od dnia upływu terminu jej płatności określonego w umowie lub na fakturze.
Będą Państwo dokonywać weryfikacji, czy dana wierzytelność została wpisana do jednego z rejestrów długów prowadzonego na poziomie krajowym w jednym z pięciu działających w Polsce Rejestrów Dłużników, które prowadzą rejestry na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.
Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że będą Państwo mieli prawo skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotu innego niż podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, jeżeli wierzytelność zostanie wpisana do jednego z rejestrów dłużników prowadzonego przez (...) w rozumieniu o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych. Należy bowiem uznać, że wpisanie wierzytelności do jednego z rejestrów długów prowadzonego na poziomie krajowym w jednym z pięciu działających w Polsce Rejestrów Dłużników, które prowadzą rejestry na podstawie ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych spełnia przesłankę konieczną dla zastosowania tzw. ulgi na złe długi określoną w art. 89a ust. 2a pkt 2 ustawy, tj. wymóg aby wierzytelność została wpisana do rejestru długów prowadzonego na poziomie krajowym. Przy czym, będą mieli Państwo prawo skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny zgodnie z art. 89a ust. 1 ustawy, pod warunkiem, że na dzień poprzedzający dzień złożenia deklaracji podatkowej, w której dokonuje się korekty, o której mowa w art. 89a ust. 1 ustawy będą Państwo podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny oraz od daty wystawienia faktury dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 3 lata, licząc od końca roku, w którym została wystawiona.
Zatem za prawidłowe należy uznać Państwa stanowisko, zgodnie z którym w myśl art. 89a ust. 2a pkt 2 ustawy będą mieli Państwo prawo skorygować podstawę opodatkowania oraz podatek należny w przypadku świadczenia usług na rzecz podmiotu innego niż podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, jeżeli wierzytelność zostanie wpisana do jednego z rejestrów dłużników prowadzonego przez (...) w rozumieniu ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych i wymianie danych gospodarczych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie możliwości skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego w myśl art. 89a ust. 2a pkt 2 ustawy zgodnie ze sformułowanym we wniosku pytaniem, nie dotyczy natomiast możliwości skorygowania podstawy opodatkowania oraz podatku należnego na podstawie art. 89a ust. 2a pkt 1 oraz pkt 3 ustawy, gdyż kwestia ta nie była przedmiotem Państwa zapytania.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).