Temat interpretacji
Ustalenie, czy ponowne ustanowienie na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkaniowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które może korzystać ze zwolnienia od podatku oraz ustalenia podstawy opodatkowania ww. czynności.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie:
1)ustalenia, czy ponowne ustanowienie na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkaniowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które może korzystać ze zwolnienia od podatku – jest prawidłowe;
2)ustalenia podstawy opodatkowania ww. czynności – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy ponowne ustanowienie na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkaniowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które może korzystać ze zwolnienia od podatku oraz ustalenia podstawy opodatkowania ww. czynności. Uzupełnili go Państwo pismami z 22 czerwca 2022 r. (wpływ 27 czerwca 2022 r.) oraz z 15 lipca 2022 r. (wpływ 20 lipca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Członkowi spółdzielni mieszkaniowej na podstawie przydziału przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Warunkiem uzyskania przydziału było wniesienie wkładu w wysokości 10% wartości mieszkania. Część wkładu mieszkaniowego (60%) została sfinansowana z zaciągniętego przez Spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu. Osoba, która uzyskała spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego była zobowiązana uczestniczyć w spłacie tego kredytu wraz z odsetkami w części przypadającej na jej lokal.
Ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego miało miejsce przed 1 maja 2004 r. Czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W roku 1995 dokonano przeszacowania wartości środków trwałych i wartości wkładu zostały zwaloryzowane do wskaźnika GUS. Przykładowo wkład wynosi 60 groszy plus wartość spłaconego kredytu. Natomiast wartość wkładu zwaloryzowanego do wskaźnika GUS z roku 1995 wynosi 12.000 zł.
W przypadku niewywiązywania się przez członka spółdzielni z obowiązku regulowania opłat, Spółdzielnia może w trybie procesu żądać orzeczenia sądu o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. Z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia sądu dochodzi do wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. Osobie tej przysługuje roszczenie do Spółdzielni o ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.
Spółdzielnia podjęła wątpliwość, czy ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na rzecz tej samej osoby stanowi odpłatną dostawę towarów, która może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT oraz co stanowi podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług?
Pismem z dnia 22 czerwca 2022 r. udzielili Państwo odpowiedzi na następujące pytania:
W przedmiotowej sprawie Spółdzielnia nie wszczynała procesu w sprawie wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu.
Członkowi Spółdzielni przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Uchwałą Rady Nadzorczej (na podstawie przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych sprzed jej nowelizacji z roku 2017), z uwagi na zaległości w opłatach eksploatacyjnych, wykluczono członka z grona członków spółdzielni, a spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu wygasło. Wyrokiem Sądu Rejonowego, w sprawie o wydanie lokalu, nakazano byłemu członkowi wydanie lokalu mieszkalnego. Lokal ten nie został przekazany Spółdzielni, a osoba nadal zajmowała lokal bez tytułu prawnego.
Wkład mieszkaniowy nie został wypłacony, gdyż warunkiem zwrotu wkładu jest opróżnienie lokalu (art. 11 ust. 24 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych).
Zgodnie z art. 161 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, osobie której przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, a której prawo wygasło z powodu nieuiszczania opłat związanych z eksploatacją i utrzymaniem jej lokalu lub eksploatacją i utrzymaniem ruchomości stanowiących mienie spółdzielni, przysługuje roszczenie do spółdzielni o ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, jeżeli spłaci spółdzielni całe zadłużenie wynikające z nieuiszczania tych opłat wraz z odsetkami.
W rozumieniu kodeksu cywilnego osoba, którą wykreślono z grona członków Spółdzielni i w związku z tym, której wygasło spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego nie traci prawa do dysponowania tym lokalem jak właściciel, gdyż nigdy takiego prawa nie posiadała.
Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu jest niezbywalne, nie przechodzi na spadkobierców i nie podlega egzekucji. Przez zawarcie umowy o ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu Spółdzielnia zobowiązuje się oddać osobie, na rzecz której ustanowiono prawo, lokal mieszkalny do używania, a osoba ta zobowiązuje się wnieść wkład mieszkaniowy i uiszczać opłaty określone w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych i w statucie Spółdzielni. Spółdzielnia jest właścicielem lokalu mieszkalnego, do którego zawierana jest umowa o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa na rzecz członka spółdzielni, zatem sytuacja przejścia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na Spółdzielnię nie ma miejsca, gdyż prawo to ustanawiane jest na rzecz członka Spółdzielni, a nie Spółdzielni. W ocenie Spółdzielni, w ustawie o podatku od towarów i usług nie stanowi czynności opodatkowanej podatkiem VAT przejęcie lokalu przez Spółdzielnię po wygaśnięciu spółdzielczego prawa do lokalu przyznanego na rzecz członka.
Natomiast w podatku VAT zakresem tego pytania objęty jest właśnie wniosek złożony przez Spółdzielnię, gdyż pytanie numer 1) dotyczy tego, czy ponowne ustanowienie na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które może korzystać ze zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy VAT.
W tym przypadku, to organ ma ustalić, czy w opisanym stanie faktycznym dojdzie do czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Spółdzielnia, w złożonym wniosku, w pkt 76 Opis stanowiska, zawarła w tym zakresie swoje stanowisko.
Ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu miało miejsce po 1 maja 2004 r.
Osoba, która wnioskuje o ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i w związku z ustanowieniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na rzecz tej osoby bliskiej nie wnosi opłat, kosztów, wkładów.
Pierwsze zasiedlenie (oddanie do użytkowania) lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem wniosku nastąpiło przed 1 maja 2004 r.
Pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem wniosku, a ustanowieniem na rzecz osoby bliskiej spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Nie były ponoszone wydatki na ulepszenie lub przebudowę przedmiotowego lokalu mieszkalnego lub jego części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej ww. lokalu.
Pismem z dnia 15 lipca 2022 r. udzielili Państwo następujących informacji:
Osoba, która wnioskuje o ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w związku z ponownym ustanowieniem tego prawa nie wnosi żadnych opłat, kosztów, wkładów.
Pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem wniosku, a ustanowieniem na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego upłynie okres dłuższy niż 2 lata.
Przy ponownym ustanowieniu na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego została zawarta z tą osobą nowa umowa o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Przed nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z roku 2017 to Rada Nadzorcza jako organ decyzyjny podejmowała decyzje o wykluczeniu, albo wykreśleniu członka z rejestru członków. Po nowelizacji ustawy w roku 2017 Spółdzielnia może żądać w trybie procesu orzeczenia przez sąd o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego zgodnie z art. 11 ust. 1 usm. W opisywanym przypadku miały zastosowanie przepisy sprzed wejścia w życie nowelizacji usm z roku 2017 r. (wykluczenie przez Radę Nadzorczą).
Prawa i obowiązki osoby wynikają z usm w szczególności z art. 4 (zobowiązanie do wnoszenia opłat za używanie lokalu) oraz z zawartej z tą osobą umowy o ponowne ustawienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego (umowa zawiera głównie prawa i obowiązki członka wynikające z usm oraz z regulaminów wewnętrznych).
W umowie znajduje się zapis „spółdzielnia oświadcza, że wymagany wkład mieszkaniowy został zgromadzony na koncie spółdzielni”. Osoba ten wkład wniosła dawno temu, wartość wkładu została ustalona na podstawie rozliczenia kosztów inwestycji w latach 70-tych. Dzisiaj w umowie o ponowne ustanowienie lokatorskiego prawa, spółdzielnia tylko oświadcza, że ten wkład został już wniesiony i widnieje nadal w ewidencji księgowej.
Wkładem mieszkaniowym zaliczonym na poczet ponownego ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest ten sam wkład, który pozostał w księgach spółdzielni po wygaśnięciu lokatorskiego prawa do lokalu.
Wcześniej zgromadzone wkłady przez członka będącego członkiem spółdzielni pozostają cały czas w księgach Spółdzielni i są przypisane do osoby, która go wniosła i z którą Spółdzielnia ponownie zawiera umowę o ustanowienie lokatorskiego prawa.
Osoba, na rzecz której ponownie ustanowiono lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, nie ponosi żadnych kosztów w związku z podpisaniem takiej umowy. Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie zobowiązuje do pobierania jakichkolwiek opłat z tego tytułu, a to z niej wynika dla Spółdzielni obowiązek zawarcia z taką osobą ponownej umowy o ustanowienie lokatorskiego prawa, jeśli taka osoba zgłosi taką chęć, oczywiście po spełnieniu warunku niezalegania z opłatami za używanie lokalu mieszkalnego.
Osoba, która wnioskuje o ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w związku z ustanowieniem spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na rzecz tej osoby, nie wnosi żadnych opłat, kosztów, wkładów, ponieważ w ocenie Spółdzielni, ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych nie zobowiązuje żadnej ze stron przy ponownym zawieraniu umowy o ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego do ponoszenia jakichkolwiek kosztów, opłat, wkładów z tego tytułu.
We własnym stanowisku Spółdzielnia wskazuje, że podstawą opodatkowania będzie wartość wkładu zwaloryzowanego do wskaźnika GUS z roku 1995, gdyż jest to jedyna wartość, ujęta w Jej księgach rachunkowych i związana z tym lokalem, którą Spółdzielnia może wskazać jako podstawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, mimo, że cała procedura ponownego ustanowienia prawa lokatorskiego do lokalu odbywa się nieodpłatnie. Stąd właśnie wniosek Spółdzielni o interpretację indywidualną, czy prawidłowo Spółdzielnia identyfikuje czynność podlegającą ustawie VAT, a jeśli tak to czy prawidłowo ustalona jest podstawa opodatkowania. Jedyna wartość związana z ustanowieniem prawa lokatorskiego w latach 70-tych i ponownym ustawieniem tego prawa na rzecz tej samej osoby dzisiaj, to ten wkład wniesiony w latach 70-tych.
Omawiany przypadek nie dotyczy wygaszenia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego przez sąd. Wykluczenia z rejestru członków dokonała Rada Nadzorcza Spółdzielni, a wraz z nim wygasło spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu. Wkład mieszkaniowy pozostaje w księgach rachunkowych Spółdzielni do momentu opróżnienia lokalu i przekazania go Spółdzielni zgodnie z art. 11 ust. 24 usm. W omawianym przypadku nie doszło do przekazania lokalu przez osobę zajmującą ten lokal, a więc wkład nie został wypłacony. Spółdzielnia nie może dowolnie dysponować wkładem mieszkaniowym.
Spółdzielni nie przysługiwało w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia lub wytworzenia omawianego lokalu, w odniesieniu do którego wygasło prawo lokatorskie.
Wkład został wniesiony w latach 70-tych (w roku 1995 zwaloryzowany wskaźnikiem GUS) i stanowił wkład mieszkaniowy wymagany do ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w latach 70-tych. Spółdzielnia nie otrzymała żadnej zapłaty z tytułu ponownego ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu, bo żadna ustawa nie zobowiązuje nikogo i nie zezwala nikomu, aby taka czynność (ponowne ustanowienie) była odpłatna. Wkład w wymaganej wysokości był wniesiony jeden raz przy pierwszym ustanowieniu lokatorskiego prawa (lata 70-te) na rzecz Pani X i nigdy więcej Pani X nie dokonywała żadnych opłat, kosztów, wkładów związanych z ponownym ustanowieniem tego prawa, ponieważ wkład ten już został wniesiony.
Pytania
1.Czy ponowne ustanowienie na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które może korzystać ze zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy VAT?
2.Co stanowi podstawę opodatkowania podatkiem VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.W ocenie Wnioskodawcy, ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, która w przypadku spełnienia warunków wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy VAT może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
Z przepisu art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy VAT wynika, że za odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.
Z powyższego wynika, że zgodnie z obowiązującymi przepisami ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na rzecz tej samej osoby, członka spółdzielni mieszkaniowej jest czynnością zrównaną z dostawą towarów, podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W ocenie Wnioskodawcy, dostawa ta może korzystać ze zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy VAT.
I tak, przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy VAT, zwalnia z opodatkowania dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Natomiast, w przypadku braku możliwości spełnienia warunku z punktu 10, należy rozpatrzyć możliwość zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a) ustawy VAT.
Przepis ten zwalnia z podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
W przypadku, gdy lokal mieszkalny objęty spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu będzie spełniał przesłanki wynikające z powyższych przepisów, to ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu będzie korzystało ze zwolnienia z podatku od towarów i usług.
2.W ocenie Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania będzie wartość wniesionego wkładu zwaloryzowanego do wskaźnika GUS z roku 1995.
Przepis art. 161 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wskazuje, że osobie, której przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, a której prawo wygasło z powodu nieuiszczania opłat związanych z eksploatacją i utrzymaniem jej lokalu lub eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, przysługuje roszczenie do spółdzielni o ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, jeżeli spłaci spółdzielni całe zadłużenie wynikające z nieuiszczania tych opłat wraz z odsetkami.
Jak wynika z przepisu art. 11 ust. 26 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, w przypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, gdy ten lokal nie podlega zbyciu w drodze przetargu na podstawie ust. 2, spółdzielnia zwraca osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy albo jego wniesioną część, zwaloryzowane według wartości rynkowej lokalu.
Warunkiem zwrotu wartości wkładu mieszkaniowego, jak wynika z art. 11 ust. 27 tej ustawy, jest m.in. opróżnienie lokalu.
W przedstawionym stanie faktycznym nie dochodzi do ogłoszenia przetargu, czy opróżnienia lokalu i wypłaty wartości rynkowej lokalu, zatem, w ocenie Spółdzielni, przepisy o zwaloryzowanej wartości rynkowej wkładu nie będą miały zastosowania.
W ocenie Wnioskodawcy, podstawą opodatkowania ponownego ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na rzecz tej samej osoby (członka Spółdzielni) będzie wartość wkładu zwaloryzowanego do wskaźnika GUS z roku 1995.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie:
1)ustalenia, czy ponowne ustanowienie na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkaniowego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które może korzystać ze zwolnienia od podatku – jest prawidłowe;
2)ustalenia podstawy opodatkowania ww. czynności – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:
1)przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
2)wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
3)wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
4)wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
5)ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
Wyjaśnić należy, że z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy, przy czym nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatność jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową – zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną – zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.
O czynności dokonanej za wynagrodzeniem można zatem mówić w sytuacji, gdy:
·istnieje ścisły związek pomiędzy wykonanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami,
·wynagrodzenie może być wyrażone w pieniądzu,
·związek, o którym mowa powyżej, ma charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za dane świadczenie.
Zatem, ustanowienie na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkaniowego traktuje się w podatku od towarów i usług jako dostawę towarów –następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wobec tego, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W pierwszej kolejności wątpliwości Państwa dotyczą ustalenia, czy ponowne ustanowienie na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które może korzystać ze zwolnienia w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy.
Jak wynika z opisu sprawy, przy ponownym ustanowieniu na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego została zawarta z tą osobą nowa umowa o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych. W umowie z tą samą osobą znajduje się zapis „spółdzielnia oświadcza, że wymagany wkład mieszkaniowy został zgromadzony na koncie spółdzielni”. Osoba ten wkład wniosła dawno temu, wartość wkładu została ustalona na podstawie rozliczenia kosztów inwestycji w latach 70-tych.
W związku z powyższym, na podstawie przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ponowne ustanowienie na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towaru, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2)złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy:
Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:
1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3)adres budynku, budowli lub ich części.
Zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Zatem w celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla ustanowienia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do lokalu mieszkalnego miało miejsce pierwsze zasiedlenie.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Spółdzielnia ma obowiązek zawarcia ponownej nowej umowy o ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego z osobą, której wygasło takie prawo, jeśli taka osoba zgłosi taką chęć, oczywiście po spełnieniu warunku niezalegania z opłatami za używanie lokalu mieszkalnego. Wkładem mieszkaniowym zaliczonym na poczet ponownego ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest ten sam wkład, który pozostał w księgach spółdzielni po wygaśnięciu lokatorskiego prawa do lokalu. Pierwsze zasiedlenie (oddanie do użytkowania) lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem wniosku nastąpiło przed 1 maja 2004 r. Pomiędzy pierwszym zasiedleniem lokalu mieszkalnego będącego przedmiotem wniosku, a ustanowieniem na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu miało miejsce po 1 maja 2004 r. Nie były ponoszone wydatki na ulepszenie lub przebudowę przedmiotowego lokalu mieszkalnego lub jego części w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej ww. lokalu. Przy ponownym ustanowieniu na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego została zawarta z tą osobą nowa umowa o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych.
W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, nie zostanie dokonane w ramach pierwszego zasiedlenia. Ponadto z opisu sprawy wynika, że od pierwszego zasiedlenia lokalu mieszkalnego do dnia ponownego ustanowienia na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego minie okres powyżej dwóch lat.
Zatem, w odniesieniu do czynności ponownego ustanowienia na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Podsumowując, ponowne ustanowienie na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego podlega opodatkowaniu na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy i korzysta ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1, zgodnie z którym ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, która w przypadku spełnienia warunków wynikających z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy VAT, może korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.
Kolejne Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, co stanowi podstawę opodatkowania podatkiem VAT dla ponownego ustanowienia na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.
W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. 2021 r. poz. 1208):
Członkowie spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych. Od chwili postawienia im lokali do dyspozycji uiszczają oni opłaty określone w ust. 1 albo 2.
Natomiast zgodnie do art. 9 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
Przez umowę o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego spółdzielnia zobowiązuje się oddać osobie, na rzecz której ustanowione jest prawo, lokal mieszkalny do używania, a osoba ta zobowiązuje się wnieść wkład mieszkaniowy oraz uiszczać opłaty określone w ustawie i w statucie spółdzielni. Spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego może być ustanowione na rzecz członka spółdzielni albo członka spółdzielni i jego małżonka.
Stosownie do art. 11 ust. 26 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
W przypadku wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, gdy ten lokal nie podlega zbyciu w drodze przetargu na podstawie ust. 2, spółdzielnia zwraca osobie uprawnionej wniesiony wkład mieszkaniowy albo jego wniesioną część, zwaloryzowane według wartości rynkowej lokalu. W rozliczeniu tym nie uwzględnia się długu obciążającego członka spółdzielni z tytułu przypadającej na niego części zaciągniętego przez spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu wraz z odsetkami, o którym mowa w art. 10 ust. 2.
W myśl art. 11 ust. 27 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
W przypadku, o którym mowa w ust. 26, warunkiem zwrotu wartości wkładu mieszkaniowego albo jego części jest:
1)wniesienie wkładu mieszkaniowego przez członka spółdzielni i zawarcie umowy o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, do którego wygasło prawo przysługujące innej osobie;
2)opróżnienie lokalu, chyba że członek spółdzielni zawierający umowę o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, do którego wygasło prawo przysługujące innej osobie, wyrazi pisemną zgodę na dokonanie wypłaty pomimo nieopróżnienia lokalu.
Na mocy art. 11 ust. 28 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
W przypadku, o którym mowa w ust. 27 pkt 1, z wkładu mieszkaniowego potrąca się kwoty zaległych opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1, a także koszty określenia wartości rynkowej lokalu.
Stosownie do treści art. 161 ust. 1 i ust. 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych:
1.Osobie, której przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, a której prawo wygasło z powodu nieuiszczania opłat związanych z eksploatacją i utrzymaniem jej lokalu lub eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni, przysługuje roszczenie do spółdzielni o ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, jeżeli spłaci spółdzielni całe zadłużenie wynikające z nieuiszczania tych opłat wraz z odsetkami.
2.Roszczenie, o którym mowa w ust. 1, przysługuje tylko wtedy, jeżeli wcześniej nie został ustanowiony tytuł prawny do lokalu na rzecz innej osoby. Warunkiem ustanowienia przez spółdzielnię tytułu prawnego do lokalu na rzecz innej osoby jest opróżnienie lokalu przez osobę, której spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego wygasło.
Natomiast zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
W myśl art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Na mocy art. 29a ust. 8 ustawy:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Natomiast, zgodnie z art. 153 ustawy:
1.Do podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29 ust. 6 i 7, nie wlicza się wartości wkładów i opłat, o których mowa w tym przepisie, oraz części tych wkładów i opłat, wniesionych przed dniem 1 maja 2004 r.
2.Przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8 , jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.
Jak wynika z treści art. 29 ust. 6 ustawy (który obowiązywał do 31 grudnia 2013 r.):
W przypadku czynności, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 10, jako kwotę należną, o której mowa w ust. 1, przyjmuje się wartość należnego wkładu budowlanego albo wkładu mieszkaniowego, pomniejszoną o kwotę należnego podatku. Do wniesienia wkładu w formie innej niż pieniężna przepis ust. 10 stosuje się odpowiednio. W przypadku gdy część wkładu budowlanego lub mieszkaniowego została sfinansowana z zaciągniętego przez spółdzielnię mieszkaniową kredytu na sfinansowanie kosztów budowy, podstawę opodatkowania powiększa się o kwotę kredytu, w części przypadającej na dany lokal.
W myśl art. 29 ust. 7 ustawy (który obowiązywał do 31 grudnia 2013 r.):
Do podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 6, wlicza się również inne opłaty wnoszone przez członków spółdzielni, które nie są wkładami budowlanymi lub mieszkaniowymi, wynikające z uczestniczenia członków spółdzielni w zobowiązaniach spółdzielni związanych z budową lub wynikające z ostatecznego rozliczenia kosztów budowy – zgodnie z postanowieniami statutu.
Stosownie do art. 29 ust. 8 ustawy (który obowiązywał do 29 grudnia 2013 r.):
Jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest kwota należna z tytułu tego przekształcenia, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Jak wynika z opisu sprawy, członkowi spółdzielni mieszkaniowej na podstawie przydziału przysługiwało spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Warunkiem uzyskania przydziału było wniesienie wkładu w wysokości 10% wartości mieszkania. Część wkładu mieszkaniowego (60%) została sfinansowana z zaciągniętego przez Spółdzielnię kredytu na sfinansowanie kosztów budowy danego lokalu. Osoba, która uzyskała spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego była zobowiązana uczestniczyć w spłacie tego kredytu wraz z odsetkami w części przypadającej na jej lokal. Ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego miało miejsce przed 1 maja 2004 r. Czynność ta nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W roku 1995 dokonano przeszacowania wartości środków trwałych i wartości wkładu zostały zwaloryzowane do wskaźnika GUS. Przykładowo wkład wynosi 60 groszy plus wartość spłaconego kredytu. Natomiast wartość wkładu zwaloryzowanego do wskaźnika GUS z roku 1995 wynosi 12.000 zł. W przypadku niewywiązywania się przez członka spółdzielni z obowiązku regulowania opłat, Spółdzielnia może w trybie procesu żądać orzeczenia sądu o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. Z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia sądu dochodzi do wygaśnięcia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. Osobie tej przysługuje roszczenie do Spółdzielni o ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. Przy ponownym ustanowieniu na rzecz tej samej osoby spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego została zawarta z tą osobą nowa umowa o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego zgodnie z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych. Przed nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z roku 2017 to Rada Nadzorcza jako organ decyzyjny podejmowała decyzje o wykluczeniu, albo wykreśleniu członka z rejestru członków. Po nowelizacji ustawy w roku 2017 spółdzielnia może żądać w trybie procesu orzeczenia przez sąd o wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. W opisywanym przypadku miały zastosowanie przepisy sprzed wejścia w życie nowelizacji usm z roku 2017 r. (wykluczenie przez Radę Nadzorczą). Ponadto prawa i obowiązki osoby wynikają z usm w szczególności z art. 4 (zobowiązanie do wnoszenia opłat za używanie lokalu) oraz z zawartej z tą osobą umowy o ponowne ustawienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego (umowa zawiera głównie prawa i obowiązki członka wynikające z usm oraz z regulaminów wewnętrznych). W umowie znajduje się zapis „spółdzielnia oświadcza, że wymagany wkład mieszkaniowy został zgromadzony na koncie spółdzielni”. Osoba ten wkład wniosła dawno temu, wartość wkładu została ustalona na podstawie rozliczenia kosztów inwestycji w latach 70-tych. Zatem, wkładem mieszkaniowym zaliczonym na poczet ponownego ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest ten sam wkład, który pozostał w księgach Spółdzielni po wygaśnięciu lokatorskiego prawa do lokalu. W omawianym przypadku nie doszło do przekazania lokalu przez osobę zajmującą ten lokal, a więc wkład nie został wypłacony. Spółdzielnia nie może dowolnie dysponować wkładem mieszkaniowym.
Z cyt. wyżej przepisu wynika, iż wyłączeniu spod ustawy o podatku od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 ustawy, podlegają czynności przekształcenia lub ustanowienia odrębnej własności lokalu, w przypadku, gdy ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r. Celem tego przepisu jest wyłączenie spod ustawy przekształcenia przysługującego członkowi spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienia w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, w odniesieniu do tych lokali, do których spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu zostało ustanowione po raz pierwszy przed dniem 1 maja 2004 r. i zostały one zasiedlone przed tą datą. Ponowne ustanowienie po tej dacie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na rzecz tej samej osoby objęte jest – w niniejszej sprawie – zakresem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
W analizowanej sprawie dochodzi do odrębnej czynności od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu na rzecz osoby, wobec której to prawo ustanowiono przed 1 maja 2004 r. Wobec ww. osoby to prawo wygasło, w związku z nieregulowaniem opłat. Po 1 maja 2004 r. doszło do ponownego ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na rzecz tej samej osoby, na podstawie podpisanej nowej umowy cywilnoprawnej. W związku z powyższym art. 153 nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie.
Mając powyższe na uwadze, jak również przywołane przepisy ustawy stwierdzić należy, że w analizowanej sprawie podstawą opodatkowania będzie wszystko co stanowi zapłatę za dostawę towarów. Skoro w przedmiotowej sprawie zapłatą za ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, będzie ten sam wkład mieszkaniowy, który został wniesiony przez tą sama osobę po raz pierwszy przed 1 maja 2004 r. (zwaloryzowany do wskaźnika GUS z roku 1995), a pozostał w księgach Spółdzielni po wygaśnięciu lokatorskiego prawa do lokalu i ponownie zawarta została nowa umowa o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, to wkład ten będzie stanowił podstawę opodatkowania podatkiem VAT od ww. czynności.
Podsumowując, podstawą opodatkowania za ponowne ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na rzecz tej samej osoby, z którą zawarta została nowa umowa o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, będzie wkład mieszkaniowy wniesiony przez tą sama osobę po raz pierwszy przed 1 maja 2004 r. (zwaloryzowany do wskaźnika GUS z roku 1995).
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. Wydając niniejsza interpretację oparto się w szczególności na informacji, że w umowie o ponowne ustanowienie lokatorskiego prawa, spółdzielnia tylko oświadcza, że ten wkład został już wniesiony i widnieje nadal w ewidencji księgowej. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).