Temat interpretacji
Zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem Nieruchomości do spółki (działki nr ......i nr .......) oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. Nieruchomości oraz od zakupów dotyczących modernizacji ww. Nieruchomości.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe w części dotyczącej zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem Nieruchomości do spółki (działki nr 1 i nr 2) oraz nieprawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. Nieruchomości oraz od zakupów dotyczących modernizacji ww. Nieruchomości.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 11 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem Nieruchomości do spółki (działki nr 1 i nr 2) oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. Nieruchomości oraz od zakupów dotyczących modernizacji ww. Nieruchomości.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 czerwca 2022 r. (wpływ 14 czerwca 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Sp. z o.o. powstała w marcu 2022 r. z przekształcenia - w trybie art. 551 § 5 i następnych Kodeksu Spółek Handlowych - przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą, tj. ….. prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą ….. z siedzibą w …., w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością) prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą ….. Sp. z o.o. (dalej „Spółka” lub „Wnioskodawca”).
Przed przekształceniem w jednoosobową spółkę kapitałową, Pan …. prowadząc działalność gospodarczą pod nazwą …. (dalej „….”) będąc podatnikiem VAT czynnym, nabył nieruchomość położoną w ….., powiecie …., województwie …, na którą składają się:
-zabudowana działka gruntu oznaczona numerem ewidencyjnym 1 o powierzchni 0,8976 ha, w ewidencji gruntów sklasyfikowana jako „Bi” - inne tereny zabudowane, na której posadowiona jest wiata handlowo-magazynowa „….”
oraz
-zabudowana działka gruntu oznaczona numerem ewidencyjnym 2 o powierzchni 0,6363 ha, w ewidencji gruntów sklasyfikowana jako „Bi” - inne tereny zabudowane, na której posadowiona jest wiata handlowo-magazynowa „….”
- dalej łącznie jako „Nieruchomość”.
Nieruchomość została nabyta przez Pana …. na podstawie aktu notarialnego z dnia 3 października 2018 r. (Repertorium A nr …) od Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa - Oddział Terenowy ….. W treści aktu notarialnego Pan … oświadczył, że Nieruchomość kupuje w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pod firmą …. za fundusze osobiste do majątku osobistego, na co stawiająca do tego aktu małżonka Pana … - Pani …., wyraziła zgodę i oświadczenie to potwierdziła.
Przedmiotową transakcję sprzedaży Nieruchomości udokumentowano fakturą nr …. z dnia 12 października 2018 r. Zgodnie z jej treścią:
-sprzedaż gruntu sklasyfikowanego jako grunt inny niż rolny (oznaczenie na fakturze: …. - grunty nierolne) opodatkowana była stawką 23% VAT;
-sprzedaż gruntu sklasyfikowanego jako grunt rolny (oznaczenie na fakturze: …. - grunty rolne) korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT;
-sprzedaż wiat „…” i „…” (oznaczenie na fakturze: ….- budynki i budowle) korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz ust. 7a ustawy o VAT.
…. odliczyła podatek VAT naliczony wynikający z otrzymanej faktury zakupowej.
Działka gruntu nr 1 zabudowana jest wiatą handlowo-magazynową „…”, wybudowaną w 1998 r. o kubaturze 13.538,00 m2, powierzchni zabudowy 1.472,00 m2, powierzchni użytkowej 2.448,00 m2, o konstrukcji stalowej, otwartej, bez ścian zewnętrznych, z dwuspadowym dachem konstrukcji stalowej, pokrytym blachą ocynkowaną.
Z kolei, działka gruntu nr 2 zabudowana jest wiatą handlowo-magazynową „…”, wybudowaną w 1998 r., o kubaturze 13.538,00 m2, powierzchni zabudowy 1.472,00 m2, powierzchni użytkowej 2.448,00 m2, o konstrukcji stalowej, otwartej, bez ścian zewnętrznych, z dwuspadowym dachem konstrukcji stalowej, pokrytym blachą ocynkowaną.
Obie działki pokryte są nawierzchnią asfaltową na podłożu betonowym przystosowaną do transportu ciężkiego.
Działki gruntu nie są wyposażone w sieci infrastruktury technicznej, natomiast przebiega przez nie kablowa linia oświetleniowa z latarniami na słupach, sieć wodociągowa oraz sieć kanalizacji deszczowej stanowiące własność gminy ….
Działki gruntu nr 1 i 2 zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych … pod jedną pozycją nr …., w łącznej wartości. Działki gruntu nie podlegały amortyzacji.
Wiaty handlowo-magazynowe „….” zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych ... pod jedną pozycją nr …. Wiaty handlowo-magazynowe nie podlegały amortyzacji.
Wiaty handlowo-magazynowe „….” nie były modernizowane w ciągu ostatnich 2 lat, a poniesione nakłady nie przekroczyły 30% ich wartości początkowej.
W wyniku przekształcenia … w Spółkę, aktualnie Nieruchomość jest własnością Wnioskodawcy.
Obecnie Spółka rozważa dokonanie modernizacji wiat handlowo-magazynowych „…” w taki sposób, aby obudować wiaty płytami warstwowymi w celu utworzenia ścian i zmiany konstrukcji z otwartej na zamkniętą. Taka modernizacja wiat handlowo-magazynowych „….” umożliwiłaby ich wykorzystanie jako hal magazynowo-produkcyjnych. Planowane nakłady na modernizację wiat handlowo-magazynowych „…” przekroczą 30% ich wartości początkowej. Z uwagi na fakt, że po dokonanej modernizacji wiaty handlowo- magazynowych „…” będą wykorzystywane przez Spółkę do czynności opodatkowanych, Wnioskodawca zamierza odliczyć podatek naliczony wynikający za faktur zakupu dotyczących modernizacji.
Następnie, po upływie 2 lat od przeprowadzenia opisanej powyżej modernizacji, Wnioskodawca rozważa wniesienie zmodernizowanej Nieruchomości aportem do spółki osobowej (dalej „Spółka Osobowa"), która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. wynajmem nieruchomości i jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Ponadto Wnioskodawca (…. sp. z o.o.) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działki nr 1 i nr 2 oraz znajdujące się na nich wiaty handlowo-magazynowe od dnia ich nabycia wykorzystywane są przez Wnioskodawcę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Wyżej wymienione działki oraz znajdujące się na nich wiaty handlowo-magazynowe od dnia nabycia do dnia przedmiotowego wniesienia aportem do spółki są i będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Nabycie ww. działek oraz wiat handlowo-magazynowych, będących przedmiotem wniesienia aportem do spółki, w części korzystało ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy o VAT, a w części było opodatkowane VAT. Zgodnie z danymi historycznymi przedstawionymi we wniosku o wydanie interpretacji, transakcję sprzedaży nieruchomości (dwóch przedmiotowych działek wraz z posadowionymi na nich wiatami handlowo-magazynowymi) udokumentowano fakturą nr …. z dnia 12 października 2018 r. gdzie zgodnie z jej treścią:
-sprzedaż gruntu sklasyfikowanego jako grunt inny niż rolny (oznaczenie na fakturze: …. – grunty nierolne) opodatkowana była stawką 23% VAT;
-sprzedaż gruntu sklasyfikowanego jako grunt rolny (oznaczenie na fakturze: …. – grunty rolne) korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT;
-sprzedaż wiat „….” (oznaczenie na fakturze: …. – budynki i budowle) korzystała ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a oraz ust. 7a ustawy o VAT.
Z uwagi na nabycie przedmiotowej nieruchomości dla celów prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, Wnioskodawca odliczył podatek naliczony wynikający z otrzymanej faktury zakupowej. Wiaty handlowo-magazynowe, o których mowa we wniosku, posiadają fundamenty, więc są trwale związane z gruntem. Wiaty handlowo-magazynowe „….” stanowią budowle w rozumieniu przepisów ustawy prawo budowlane. Wiaty handlowo-magazynowe „….” zostały wybudowane w 1998 r. i w tym samym roku zostały oddane do użytkowania. Wiaty były wykorzystywane do prowadzenia hurtowego rynku spożywczego w …. od momentu ich wybudowania do 2001 r., kiedy to doszło do likwidacji rynku. Od momentu nabycia ich przez Wnioskodawcę w 2018 r. wykorzystywane są do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Planowane nakłady na modernizację przedmiotowych wiat handlowo-magazynowych będą stanowiły nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Planowane nakłady na modernizację wiat handlowo-magazynowych z pewnością przekroczą 15.000 zł, niemniej jednak na chwilę obecną Wnioskodawca nie jest jednak w stanie przedstawić dokładniejszej szacunkowej wyceny. Od dnia oddania do użytkowania zmodernizowanych wiat handlowo-magazynowych do dnia ich wniesienia aportem do spółki osobowej upłynie niemniej niż 2 lata.
Pytania
1.Czy wniesienie przez Wnioskodawcę Nieruchomości aportem do Spółki Osobowej będzie podlegało zwolnieniu od podatku VAT przewidzianemu w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?
2.Czy z uwagi na wniesienie przez Wnioskodawcę Nieruchomości aportem do Spółki Osobowej podlegającym zwolnieniu od podatku VAT, Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego na nabyciu Nieruchomości w sytuacji, w której Nieruchomość nadal będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej VAT?
3.Czy z uwagi na wniesienie przez Wnioskodawcę Nieruchomości aportem do Spółki Osobowej podlegającym zwolnieniu od podatku VAT, Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego od zakupów dotyczących modernizacji wiat handlowo-magazynowych „….” w okresie 5 lat licząc od roku oddania tego środka trwałego do użytkowania, w sytuacji gdy modernizacja stanowi odrębny od Nieruchomości środek trwały i jego wniesienie aportem do Spółki Osobowej będzie opodatkowane VAT?
Państwa stanowisko w sprawie
1.Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie Nieruchomości aportem do Spółki Osobowej będzie podlegało zwolnieniu od podatku VAT przewidzianemu w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
2.Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na wniesienie Nieruchomości aportem do Spółki Osobowej podlegającym zwolnieniu od podatku VAT, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku VAT naliczonego odliczonego na nabyciu Nieruchomości w sytuacji, w której Nieruchomość nadal będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej VAT.
3.Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na wniesienie przez Wnioskodawcę Nieruchomości aportem do Spółki Osobowej podlegającym zwolnieniu od podatku VAT, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego od zakupów dotyczących modernizacji wiat handlowo-magazynowych „….” w okresie 5 lat licząc od roku oddania tego środka trwałego do użytkowania, bowiem modernizacja stanowi odrębny od Nieruchomości środek trwały i jego wniesienie aportem do Spółki Osobowej będzie opodatkowane VAT.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Ad. 1
Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie Nieruchomości aportem do Spółki Osobowej będzie podlegało zwolnieniu od podatku VAT przewidzianemu w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
a)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
b)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego przepisu wynika, że:
·zwolnieniu od podatku VAT podlega:
a)dostawa budynków, budowli lub ich części, która nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed pierwszym zasiedleniem,
b)dostawa budynków, budowli lub ich części dokonywana po upływie dwóch lat od pierwszego zasiedlenia;
·opodatkowaniu podatkiem VAT podlega:
a)dostawa budynków, budowli lub ich części, która jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed pierwszym zasiedleniem,
b)dostawa budynków, budowli lub ich części dokonywana przed upływem dwóch lat od pierwszego zasiedlenia.
Jak wskazano w opisie stanu faktycznego powyżej, na Nieruchomości (tj. działkach gruntu nr 1 i 2) posadowione są wiaty handlowo-magazynowe „….” o konstrukcji stalowej, otwartej, bez ścian zewnętrznych, z dwuspadowym dachem konstrukcji stalowej, pokrytym blachą ocynkowaną.
Przepisy ustawy VAT nie definiują pojęcia „budynku” i „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 z późn. zm., dalej jako: „ustawa PB”).
Zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy PB ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
W myśl natomiast art. 3 pkt 2 ustawy PB budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
W myśl art. 3 pkt 3 ustawy PB - przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów; pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
Mając na uwadze powyższej przytoczone przepisy, wiata nie jest budynkiem w rozumieniu przepisów ustawy PB, gdyż nie jest wydzielona z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych. Potwierdza to m.in. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 11 marca 2014 r., sygn. akt II OSK 2468/12, w którym Sąd uznał, że „ponieważ wiata nie jest budynkiem, do jej usytuowania nie mają zastosowania przepisy dotyczące odległości budynków na działce budowlanej w stosunku do granicy z sąsiednią nieruchomością. Wiata jako obiekt budowlany powinna być kwalifikowana jako budowla, której definicja zawarta została w treści art. 3 pkt 3 ustawy PB, co potwierdzają również orzeczenia sądów administracyjnych (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 października 2019 r., sygn. akt II OSK 2543/18).
Natomiast, jak zostało wskazane w zdarzeniu przyszłym, Wnioskodawca rozważa obecnie dokonanie modernizacji wiat handlowo-magazynowych „….” w taki sposób, aby obudować wiaty płytami warstwowymi w celu utworzenia ścian i zmiany konstrukcji z otwartej na zamkniętą. Taka modernizacja wiat handlowo-magazynowych „…” umożliwiłaby ich wykorzystanie jako hal magazynowo-produkcyjnych. Planowane nakłady na modernizację wiat handlowo-magazynowych „…” przekroczą 30% ich wartości początkowej. Taka modernizacja wiat może spowodować zmianę kwalifikacji wiat handlowo-magazynowych „…” na gruncie ustawy PB z budowli na budynki, ponieważ w wyniku takiej modernizacji wiat staną się one de facto halami magazynowo-produkcyjnymi o konstrukcji zamkniętej wydzielonymi z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych (ścian) spełniającymi definicję budynku z art. 3 pkt 2 ustawy PB. Ewentualna zmiana kwalifikacji na gruncie ustawy PB nie ma jednak wpływu na zmianę kwalifikacji na gruncie ustawy o VAT, bowiem dla celów podatku VAT dostawa budynku, budowli lub ich części traktowana jest analogicznie.
Głównym kryterium, które wpływa na ocenę czy dostawa budynku, budowli lub ich części podlega zwolnieniu bądź podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jest kryterium pierwszego zasiedlenia. Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Analiza pojęcia „pierwszego zasiedlenia” wskazuje, że nie jest to zdarzenie, które może wystąpić tylko raz względem jednego budynku bądź budowli. Pierwsze zasiedlenie jest zdarzeniem, które może wystąpić wielokrotnie w odniesieniu do danego budynku bądź budowli. O ile bowiem dany budynek, bądź budowla mogą zostać tylko raz wybudowane, o tyle wielokrotnie mogą być one ulepszane (tak np. WSA w Gorzowie Wielkopolskim w wyroku z dnia 10 lipca 2019 r., sygn. akt I SA/Go 262/19). Pierwsze zasiedlenie może następować zarówno po wybudowaniu budynku bądź budowli, jak i po ich ulepszeniu, jeśli wydatki na ulepszenie stanowiły co najmniej 30 proc. wartości początkowej.
Ponadto, wskazać trzeba, że pierwsze zasiedlenie może nastąpić w wyniku:
a)oddania do użytkowania budynku, budowli lub ich części pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi,
b)rozpoczęcia użytkowania budynku, budowli lub ich części na własne potrzeby ich właściciela.
Przez „oddanie do użytkowania”, o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, należy rozumieć przekazanie prawa do korzystania z budynków bądź budowli, tj. ich sprzedaż, wydzierżawienie, wynajęcie, czy oddanie do użytkowania (tak np. NSA w wyroku z dnia 26 września 2018 r., sygn. akt I FSK 1854/16).
Zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347) oraz w świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku bądź budowli, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.
Odnosząc powyższe rozważania na grunt opisywanego zdarzenia przyszłego, wskazać należy, iż wiata handlowo-magazynowa „…” posadowiona na działce gruntu nr 1 oraz wiata handlowo-magazynowa „…” posadowiona na działce gruntu nr 2 wybudowane zostały w 1998 r., a nabyte przez Pana …. z przeznaczeniem do działalności gospodarczej na podstawie aktu notarialnego z dnia 3 października 2018 r. Zarówno działki gruntu nr 1 i 2, jak i posadowione na nich wiaty handlowo-magazynowe „….” zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych, jednakże nie podlegały one amortyzacji. Nieruchomość nie była udostępniana podmiotom trzecim na podstawie umowy dzierżawy, najmu lub innej umowy o podobnym charakterze. Wiaty „…” zostały po raz pierwszy oddane do użytkowania po ich wybudowaniu w 1998 r. i były wykorzystywane do prowadzenia rynku hurtowego w …. przez spółkę …. ... Wobec czego do pierwszego zasiedlenia doszło w 1998 r. W efekcie, gdyby dostawa wiat handlowo- magazynowych „….” miała nastąpić bez planowanej modernizacji, powinna ona korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT bowiem następowałaby po upływie ponad 2 lat od pierwszego zasiedlenia.
Natomiast, zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca rozważa obecnie dokonanie modernizacji wiat handlowo-magazynowych „…” w taki sposób, aby obudować wiaty płytami warstwowymi w celu utworzenia ścian i zmiany konstrukcji z otwartej na zamkniętą. Taka modernizacja wiat handlowo-magazynowych „…” umożliwiłaby ich wykorzystanie jako hal magazynowo-produkcyjnych. Planowane nakłady na modernizację wiat handlowo- magazynowych „….” przekroczą 30% ich wartości początkowej. Po dokonanej modernizacji wiaty od razu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do działalności opodatkowanej, tym samym dojdzie do ich ponownego pierwszego zasiedlenia.
Następnie, po upływie 2 lat od przeprowadzenia opisanej powyżej modernizacji, Wnioskodawca rozważa wniesienie zmodernizowanej Nieruchomości aportem do Spółki Osobowej, która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. wynajmem nieruchomości i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Z uwagi na fakt, że do aportu dojdzie po upływie 2 lat od modernizacji i ich ponownego pierwszego zasiedlenia, wniesienie Nieruchomości aportem do Spółki Osobowej będzie podlegało zwolnieniu od podatku VAT przewidzianemu w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Jednocześnie należy podkreślić, iż w świetle art. 29a ust. 8 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W związku z tym, zwolnienie dostawy budowli (wiat) będzie skutkowało zwolnieniem z opodatkowania także dostawy gruntów, na których te budowle są usytuowane.
W efekcie, zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie Nieruchomości aportem do Spółki Osobowej będzie podlegało zwolnieniu od podatku VAT przewidzianemu w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Ad. 2
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na wniesienie Nieruchomości aportem do Spółki Osobowej podlegającym zwolnieniu od podatku VAT, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku VAT naliczonego odliczonego na nabyciu Nieruchomości w sytuacji, w której Nieruchomość nadal będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej VAT.
Jak stanowi art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, podatnik dokonuje korekty w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Tym samym, okres korekty odliczonego podatku naliczonego wynosi:
·10 lat - w przypadku nieruchomości,
·5 lat - jeżeli wartość początkowa środka trwałego przekracza 15.000 zł,
·1 rok - jeżeli wartość początkowa środka trwałego nie przekracza 15. 000 zł,
-licząc od roku oddania ich do użytkowania.
Zgodnie z art. 91 ust. 4 ustawy o VAT, w przypadku gdy w okresie korekty nastąpi sprzedaż towarów lub usług, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Jak wynika z powyższego, przyjmuje się fikcję prawną, że zbyte (będące przedmiotem aportu) składniki majątku służą nadal działalności opodatkowanej, aż do końca okresu korekty.
W przypadku zbycia (aportu) korektę taką dokonuje się jednorazowo, w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty, przyjmując odpowiednio 1/5 lub w przypadku nieruchomości - 1/10 wartości odliczonego VAT za każdy rok.
Zgodnie z art. 91 ust. 6 ustawy o VAT, w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1)opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2)zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
W myśl art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Jeżeli środki trwałe przy ich sprzedaży będą opodatkowane to w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystywanie tych towarów jest związane z czynnościami opodatkowanymi. W sytuacji gdyby natomiast środki trwałe były w momencie ich sprzedaży zwolnione z podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze ich wykorzystanie jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Mając na uwadze powyższe przepisy oraz analizowane zdarzenie przyszłe, należy zauważyć, że w przypadku aportu Nieruchomości podlegającemu zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, nie dojdzie do zmiany sposobu użytkowania wiat handlowo-magazynowych „….”, które zarówno przed aportem, jak i po aporcie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT. Skoro bowiem zarówno przed aportem, jak i po aporcie Nieruchomości będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej VAT to nie następuje wówczas zmiana przeznaczenia powodująca konieczność korekty podatku naliczonego. W efekcie, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego na nabyciu Nieruchomości, bowiem cały czas będzie ona wykorzystywana do działalności opodatkowanej VAT.
Jednocześnie, również planowana modernizacja wiat handlowo-magazynowych „….” nie będzie miała wpływu na obowiązek korekty podatku naliczonego po stronie Wnioskodawcy.
W efekcie, zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na wniesienie Nieruchomości aportem do Spółki Osobowej podlegającym zwolnieniu od podatku VAT, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku VAT naliczonego odliczonego na nabyciu Nieruchomości w sytuacji, w której Nieruchomość nadal będzie wykorzystywana do działalności opodatkowanej VAT.
Ad. 3
Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na wniesienie przez Wnioskodawcę Nieruchomości aportem do Spółki Osobowej podlegającym zwolnieniu od podatku VAT, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego od zakupów dotyczących modernizacji wiat handlowo-magazynowych „…” w okresie 5 lat licząc od roku oddania tego środka trwałego do użytkowania, bowiem modernizacja stanowi odrębny od Nieruchomości środek trwały i jego wniesienie aportem do Spółki Osobowej będzie opodatkowane VAT.
Dla celów korekty wieloletniej, ulepszenia środków trwałych należy traktować jako odrębne środki trwałe. Oznacza to, iż niezależnie od wartości początkowej ulepszanego środka trwałego, ulepszenie tego środka trwałego będzie podlegało korekcie wieloletniej, jeżeli wartość ulepszenia przekracza 15 000 zł. Należy także zwrócić uwagę, że ulepszenia nie powinny zmieniać statusu ulepszonych środków trwałych w zakresie wieloletniej korekty podatku VAT naliczonego. Oznacza to, że jeżeli środek trwały nie podlegał korekcie wieloletniej, gdyż jego wartość początkowa nie przekroczyła 15 000 zł, a następnie środek trwały został ulepszony, to ulepszony środek trwały nadal nie będzie podlegał korekcie, niezależnie od tego, czy na skutek ulepszenia jego skorygowana o wartość ulepszenia wartość początkowo przekroczy 15 000 zł czy też nie. Na zasadach przedstawionych powyżej może natomiast podlegać korekcie wartość ulepszenia tego środka trwałego, jeżeli przekracza 15 000 zł.
Mając na uwadze powyższe oraz analizowane zdarzenie przyszłe, należy zauważyć, że w przypadku aportu Nieruchomości podlegającemu zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, nie dojdzie do zmiany sposobu użytkowania modernizacji stanowiącej odrębny od Nieruchomości środek trwały i jego wniesienie aportem do Spółki Osobowej będzie opodatkowane VAT, a w konsekwencji Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty wieloletniej podatku naliczonego odliczonego od zakupów dotyczących modernizacji wiat handlowo-magazynowych „….” w okresie 5 lat licząc od roku oddania tego środka trwałego do użytkowania.
W efekcie, zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na wniesienie przez Wnioskodawcę Nieruchomości aportem do Spółki Osobowej podlegającym zwolnieniu od podatku VAT, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego odliczonego od zakupów dotyczących modernizacji wiat handlowo-magazynowych „…..” w okresie 5 lat licząc od roku oddania tego środka trwałego do użytkowania, bowiem modernizacja stanowi odrębny od Nieruchomości środek trwały i jego wniesienie aportem do Spółki Osobowej będzie opodatkowane VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT wniesienia aportem Nieruchomości do spółki (działki nr 1 i nr 2) oraz nieprawidłowe w części dotyczącej braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. Nieruchomości oraz od zakupów dotyczących modernizacji ww. Nieruchomości.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o VAT:
Przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Natomiast na mocy art. 8 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aport pieniężny), rzeczy lub prawa (aport rzeczowy) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.
Czynność wniesienia aportu może spełniać przesłanki uznania jej za dostawę towaru lub za świadczenie usług, w zależności od tego, co stanowi przedmiot aportu.
Trzeba również zaznaczyć, że odpłatność może przybierać różne formy – nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatność, jako świadczenie wzajemne, może również przybrać postać rzeczową – zapłata w innym towarze lub usłudze albo mieszaną – zapłata w części pieniężna i w części rzeczowa. Innymi słowy, dla uznania czynności za odpłatną, wystarczające jest, by istniała możliwość określenia ceny wyrażonej w pieniądzu w stosunku do świadczenia wzajemnego stanowiącego wynagrodzenie za tę czynność.
O czynności dokonanej za wynagrodzeniem można mówić w sytuacji, gdy:
- istnieje ścisły związek pomiędzy wykonanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia, oparty na relacjach cywilnoprawnych pomiędzy podmiotami;
- wynagrodzenie może być wyrażone w pieniądzu;
- związek, o którym mowa powyżej, ma charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że odpłatność następuje za dane świadczenie.
W przypadku, gdy przedmiotem aportu będzie towar to czynność wniesienia aportu rzeczowego spełnia definicję dostawy towaru, zawartą w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym uznawana jest za sprzedaż w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy o VAT. Czynność ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu wiąże się z odpłatnością, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą mającą charakter rzeczowy, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów lub akcji), a także prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tym towarem jak właściciel.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT lub świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlega jednak opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.
Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z opisu sprawy wynika, że jesteście Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Posiadają Państwo zabudowaną działkę gruntu oznaczoną numerem ewidencyjnym 1, na której posadowiona jest wiata handlowo-magazynowa „…” oraz zabudowaną działkę gruntu oznaczoną numerem ewidencyjnym 2, na której posadowiona jest wiata handlowo-magazynowa „…” - dalej łącznie jako „Nieruchomość”. Wiaty handlowo-magazynowe, o których mowa we wniosku, posiadają fundamenty, więc są trwale związane z gruntem. Wiaty handlowo-magazynowe „….” stanowią budowle w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Działki nr 1 i nr 2 oraz znajdujące się na nich wiaty handlowo-magazynowe od dnia ich nabycia wykorzystywane są przez Państwa do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT. Wyżej wymienione działki oraz znajdujące się na nich wiaty handlowo-magazynowe od dnia nabycia do dnia przedmiotowego wniesienia aportem do spółki są i będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Nabycie ww. działek oraz wiat handlowo-magazynowych, będących przedmiotem wniesienia aportem do spółki, w części korzystało ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 i 10 ustawy o VAT, a w części było opodatkowane VAT. Z uwagi na nabycie przedmiotowej nieruchomości dla celów prowadzonej działalności gospodarczej opodatkowanej VAT, odliczyli Państwo podatek naliczony wynikający z otrzymanej faktury zakupowej. Obecnie rozważają Państwo dokonanie modernizacji wiat handlowo-magazynowych „….” w taki sposób, aby obudować wiaty płytami warstwowymi w celu utworzenia ścian i zmiany konstrukcji z otwartej na zamkniętą. Taka modernizacja wiat handlowo-magazynowych „….” umożliwiłaby ich wykorzystanie jako hal magazynowo-produkcyjnych. Planowane nakłady na modernizację wiat handlowo-magazynowych „…” przekroczą 30% ich wartości początkowej. Planowane nakłady na modernizację przedmiotowych wiat handlowo-magazynowych będą stanowiły nakłady na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Z uwagi na fakt, że po dokonanej modernizacji wiaty handlowo- magazynowych „…” będą wykorzystywane przez Spółkę do czynności opodatkowanych, zamierzają Państwo odliczyć podatek naliczony wynikający za faktur zakupu dotyczących modernizacji. Następnie, po upływie 2 lat od przeprowadzenia opisanej powyżej modernizacji, rozważają Państwo wniesienie zmodernizowanej Nieruchomości aportem do spółki osobowej (dalej Spółka Osobowa"), która w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się m.in. wynajmem nieruchomości i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Od dnia oddania do użytkowania zmodernizowanych wiat handlowo-magazynowych do dnia ich wniesienia aportem do spółki osobowej upłynie niemniej niż 2 lata.
Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy w pierwszej kolejności zaznaczyć należy, że wniesienie aportem działek wraz z posadowionymi na nich wiatami, które były wykorzystywane do działalności gospodarczej wypełnia znamiona działalności gospodarczej, zatem w związku z planowaną transakcją będą Państwo działali w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1. Tym samym, wniesienie aportem do Spółki nieruchomości gruntowych zabudowanych opisanymi we wniosku wiatami będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:
1)dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
2)pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT:
Przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a)wybudowaniu lub
b)ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Jednocześnie wskazać należy, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT:
Zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:
a)w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
b)dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy o VAT:
Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem, że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:
1)są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
2)złożą:
a)przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego lub
b)w akcie notarialnym, do zawarcia którego dochodzi w związku z dostawą tych obiektów
- zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.
Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy o VAT:
Oświadczenie, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 musi również zawierać:
1)imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
2)planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części - w przypadku, o którym mowa w ust. 10 pkt 2 lit. a;
3)adres budynku, budowli lub ich części.
A zatem ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części spełniających przesłanki do korzystania ze zwolnienia od podatku wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy – po spełnieniu określonych warunków – możliwość rezygnacji ze zwolnienia i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych. Przy czym podkreślić należy, że niniejsze prawo zostało zawężone tylko do rezygnacji ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Natomiast jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy dla dostawy działek zabudowanych, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT:
Zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Mając na uwadze powyższe wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:
·towary muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
·brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym:
W przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”, „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r., poz. 2351 ze zm.), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane”.
W myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane ilekroć w ustawie jest mowa o:
Obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.
Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane ilekroć w ustawie jest mowa o:
Budynku – należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Według art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane:
Przez budowle należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.
Zatem w celu ustalenia, czy w analizowanej sprawie dla wniesienia aportem działek wraz z posadowionymi na nich wiatami zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do przedmiotowych wiat miało miejsce pierwsze zasiedlenie.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że rozważają Państwo dokonanie modernizacji wiat handlowo-magazynowych „….” w taki sposób, aby obudować wiaty płytami warstwowymi w celu utworzenia ścian i zmiany konstrukcji z otwartej na zamkniętą. Planowane nakłady na modernizację wiat handlowo-magazynowych „…” przekroczą 30% ich wartości początkowej. Po dokonanej modernizacji wiaty handlowo- magazynowych „….” będą wykorzystywane przez Spółkę do czynności opodatkowanych. Następnie, po upływie 2 lat od przeprowadzenia opisanej powyżej modernizacji, rozważają Państwo wniesienie zmodernizowanej Nieruchomości aportem do spółki osobowej.
Wobec powyższego w stosunku do zmodernizowanej wiaty handlowo-magazynowej „…” posadowionej na działce nr 1 oraz zmodernizowanej wiaty handlowo-magazynowej „….” posadowionej na działce nr 2, będących przedmiotem planowanego wniesienia aportem do Spółki, dojdzie do pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a planowanym aportem ww. wiat upłynie okres dłuższy niż dwa lata.
W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że w odniesieniu do zmodernizowanych wiat handlowo-magazynowych „….” posadowionych na działkach nr 1 oraz nr 2, będących przedmiotem planowanego wniesienia aportem do Spółki, zostaną spełnione przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Jak wskazano powyżej, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według tych samych regulacji jak budynki i budowle na nim posadowione. W związku z powyższym – na podstawie art. 29a ust. 8 ustawy o VAT – sprzedaż gruntu, z którym związane będą ww. wiaty, będzie zwolniona od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.
Zatem, transakcja planowanego wniesienia aportem do Spółki osobowej, przez Państwa działających w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, działek nr 1 oraz nr 2 zabudowanych wiatami handlowo-magazynowymi, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT.
Jednocześnie wskazać należy, że strony transakcji mogą skorzystać z opcji opodatkowania dostawy przedmiotowej nieruchomości przy zachowaniu warunków określonych w przywołanych wyżej przepisach art. 43 ust. 10 oraz art. 43 ust. 11 ustawy o VAT.
Wobec powyższego, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.
Odnosząc się z kolei do kwestii korekty podatku naliczonego wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.
W myśl art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10 lub 10a lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
W świetle art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
Należy zauważyć, że powołany przepis art. 91 ust. 2 ustawy wprowadza szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych oraz nieruchomości ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku, których wartość początkowa przekracza 15.000 zł, przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.
Według art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Jak stanowi art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Zgodnie z art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 – w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
W myśl art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1)opodatkowane – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2)zwolnione lub nie podlegały opodatkowaniu – w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Stosownie do art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Według regulacji art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Z kolei art. 91 ust. 7b ustawy stanowi, iż:
W przypadku towarów i usług innych niż wymienione w ust. 7a, wykorzystywanych przez podatnika do działalności gospodarczej, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 1, ust. 2 zdanie trzecie i ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 7c.
Zgodnie z art. 91 ust. 7c ustawy:
Jeżeli zmiana prawa do obniżenia podatku należnego wynika z przeznaczenia towarów lub usług, o których mowa w ust. 7b, wyłącznie do wykonywania czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, lub wyłącznie do czynności, w stosunku do których takie prawo przysługuje - korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym wystąpiła ta zmiana. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli od końca okresu rozliczeniowego, w którym wydano towary lub usługi do użytkowania, upłynęło 12 miesięcy.
Stosownie do art. 91 ust. 7d ustawy:
W przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana.
W myśl art. 91 ust. 8 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania.
Podatnik jest zobowiązany, dokonać korekty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zmienia się przeznaczenie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy (np. ze związanych z czynnościami nie dającymi prawa do odliczenia na związane z czynnościami opodatkowanymi lub na odwrót, lub podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego w wyższej lub niższej wartości niż wyliczona na dany rok).
Ponadto, przepis art. 91 ust. 5 ustawy wprowadza szczególny przypadek dokonywania korekt w sytuacji, gdy podatnik w okresie trwania korekty cząstkowej – tj. w okresie 10 lat w przypadku nieruchomości – zbywa dany środek trwały.
W takich sytuacjach – zbycia środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych – przyjmuje się fikcję prawną, że zbyte składniki majątku służą nadal działalności opodatkowanej lub nadal działalności zwolnionej, aż do końca okresu korekty. Jednakże w miesiącu dokonania sprzedaży dokonuje się od razu korekty za wszystkie pozostałe okresy. Korekty dokonuje się w deklaracji za miesiąc, w którym dokonano sprzedaży.
Jeśli transakcja zbycia środka trwałego została opodatkowana, wówczas przyjmuje się, że przez cały pozostały do korekty okres towar ten bądź usługa służy w całości transakcjom dającym prawo do odliczenia. Natomiast jeśli sprzedaż była zwolniona, wówczas przyjmuje się, że zbywany środek trwały służy czynnościom niedającym prawa do odliczenia.
W przedmiotowej sprawie z uwagi na fakt, że transakcja planowanego wniesienia aportem Nieruchomości (działek nr 1 i 2) do Spółki osobowej – jak już wskazano wyżej - będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to należy przyjąć, że zbyte składniki majątku będą służyły działalności zwolnionej, aż do końca 10 –letniego okresu korekty. Zatem będą Państwo zobowiązani, stosownie do art. 91 ust. 6 pkt 2 ustawy do dokonania korekty podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. Nieruchomości. Korekty dokonuje się w deklaracji za miesiąc, w którym dokonano aportu.
Wobec powyższego Państwa stanowisko, w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.
Odnosząc się natomiast do Państwa wątpliwości objętych zakresem pytania nr 3 wskazać należy co następuje.
Wobec braku regulacji, która wprost dotyczyłaby kwestii korekty podatku naliczonego w związku z nakładami poniesionymi na modernizację środków trwałych, nakłady na środek trwały należy traktować dla celów podatku VAT tak jak zakup odrębnego środka trwałego. Oznacza to, iż niezależnie od wartości początkowej ulepszanego środka trwałego, ulepszenie tego środka trwałego będzie podlegało korekcie wieloletniej, jeżeli wartość ulepszenia przekracza 15 000,00 zł.
Jak wynika z opisu sprawy, planowane nakłady na modernizację wiat handlowo-magazynowych przekroczą 15.000 zł.
Tym samym ww. nakłady, które Państwo poniosą w związku z modernizacją wiat handlowo-magazynowych „….” (nieruchomości), należy traktować jak wydatki na zakup odrębnego środka trwałego. W tej sytuacji korekta będzie dotyczyła nieruchomości. W związku z powyższym powinni Państwo dokonać korekty podatku naliczonego związanego z ww. nakładami z uwzględnieniem 10-letniego okresu, licząc od roku, w którym nakłady (traktowane jako odrębne środki trwałe) zostaną oddane do użytkowania, na podstawie art. 91 ust. 2 ustawy. W konsekwencji nie znajduje uzasadnienia wskazany przez Państwa we wniosku 5-letni okres korekty.
Ponadto, z uwagi na fakt, że transakcja planowanego wniesienia aportem Nieruchomości (działek nr 1 i 2) do Spółki osobowej – jak już wskazano wyżej - będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to należy przyjąć, że zbyte składniki majątku będą służyły działalności zwolnionej, aż do końca 10-letniego okresu korekty. Zatem będą Państwo zobowiązani, stosownie do art. 91 ust. 6 pkt 2 ustawy, do dokonania korekty podatku naliczonego związanego z ww. nakładami. Korekty dokonuje się w deklaracji za miesiąc, w którym dokonano aportu.
Wobec powyższego Państwa stanowisko, w zakresie pytania nr 3 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).