Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 9 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 maja 2022 r. (wpływ 25 maja 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) jest czynnym podatnikiem podatku VAT i składa miesięczne deklaracje do Naczelnika Urzędu Skarbowego w (…). Gmina przygotowuje się do realizacji nowego zadania inwestycyjnego pn. (…).
W związku z powyższym zamierza złożyć wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Powyższe zdarzenie stanowi zadanie własne Gminy zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 pkt 9 w zw. z pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372).
Jednym z warunków do uzyskania ww. dofinansowania jest uzyskanie interpretacji indywidualnej co do prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji niżej opisanego przyszłego zdarzenia inwestycyjnego.
Gmina (…) zamierza przystąpić do realizacji programu funkcjonalno–użytkowego (PFU) dla zadania (…).
Zadanie to polega na rozbudowie i przebudowie stacji uzdatniania wody w miejscowości B. (...) oraz układu podnoszenia ciśnienia wody w hydroforni w miejscowości K., (...) wraz z rozbudową i przebudową sieci wodociągowej w miejscowościach B. i K.
Mienie wytworzone w ramach inwestycji w zakresie modernizacji, przebudowy i rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej dzierżawi na mocy Umowy koncesji nr (…) z dnia (…) marca 2020 r. z X Sp. z o. o. w (…) /X/.
Z tytułu zawartej umowy Gmina wystawiając faktury dzierżawy odprowadza należny podatek VAT. Zakład ten zawiera umowy indywidualne z mieszkańcami na dostawę wody i odbiór ścieków w ramach administrowanej infrastruktury. Od świadczonych na podstawie tych umów usług odprowadza należny podatek VAT.
Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane będą na Gminę.
W uzupełnieniu wskazali Państwo następujące informacje:
W składanym przez Gminę wniosku o udzielenie dofinansowania na realizację zaplanowanej inwestycji opiewa na łączną kwotę (…) mln zł.
Obowiązująca umowa koncesji na świadczenie usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy (…) oraz obsługa i utrzymanie obiektów i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych zawarta z przedsiębiorstwem wodociągowym wygaśnie z dniem (…) marca 2023 r. W obecnej chwili Gmina przygotowuje się do ogłoszenia nowego postępowania o udzielenie koncesji na ww. usługi na okres 5 lat.
Wynagrodzenie od przedsiębiorstwa wodociągowego pobierane jest za korzystanie z urządzeń ustalone w kwocie (…) złotych netto miesięcznie. W przyszłym okresie rozliczeniowym Gmina planuje pobierać wynagrodzenie uzależnione od ilości sprzedanej przez przedsiębiorstwo wodociągowe wody i od ilości odprowadzonych ścieków za poprzedni rok kalendarzowy.
Roczne wynagrodzenie z tytułu korzystania z urządzeń w pierwszym roku obowiązywania nowej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowym planowane jest w kwocie (…) zł brutto, co stanowi 2,14 % wartości inwestycji.
Kwota wynagrodzenia nie jest kwotą znaczącą dla budżetu Gminy. Dochody z tytułu wynagrodzenia w skali roku kształtują się na poziomie 0,59% dochodów ogółem i 0,65% dochodów własnych.
Wynagrodzenie zostanie ustalone na podstawie ilości sprzedanej przez przedsiębiorstwo wodociągowe wody i od ilości odprowadzonych ścieków pomnożone przez stały współczynnik 0,05. Przy czym w pierwszym roku obowiązywania umowy podstawą do wyliczenia wynagrodzenia będą dane ilościowe za rok 2021. Ponadto współczynnik będzie podlegał corocznej waloryzacji.
Wynagrodzenie Gminy jest składnikiem kosztów przedsiębiorstwa, będących podstawą do obliczenia taryfy. W trosce o mieszkańców, wysokość wynagrodzenia pobieranego od przedsiębiorstwa ustalono na poziomie mającym niewielki wpływ na kształtowanie się uzgodnionych na podstawie taryfy opłat za wodę i ścieki z uwzględnieniem realiów rynkowych.
Wysokość ustalonego wynagrodzenia nie pokryje nakładów związanych z planowaną inwestycją.
Wynagrodzenie pobierane będzie miesięcznie w stałej kwocie przez cały rok kalendarzowy. W każdym następnym roku kalendarzowym w związku ze zmianą wskaźników bazowych kwota wynagrodzenia będzie inna.
W pierwszym roku obowiązywania nowej umowy, wynagrodzenie zostanie ustalone na podstawie ilości pobranej wody i odprowadzonych ścieków za rok 2021. Po zrealizowaniu inwestycji wzrośnie liczba włączonych do infrastruktury wodno–kanalizacyjnej mieszkańców, a co za tym idzie wzrośnie ilość dostarczanej wody. Tym samym realizacja inwestycji będzie miała bezpośredni wpływ na wysokość planowanego wynagrodzenia.
Gmina nie posiada żadnych udziałów w X Sp. z o.o. w (…).
Wynagrodzenie nie będzie kalkulowane z uwzględnieniem wysokości wydatków poniesionych na realizację inwestycji budowy infrastruktury wodno–kanalizacyjnej.
Koszty utrzymywania w stanie niepogorszonym infrastruktury wodno–kanalizacyjnej pokrywa przedsiębiorstwo wodociągowe.
Po oddaniu infrastruktury wodno–kanalizacyjnej wybudowanej w ramach przedmiotowej inwestycji Gmina będzie korzystała odpłatnie, na zasadach ogólnych jako odbiorca usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, zgodnie z obowiązującą na terenie Gminy taryfą opłat za wodę i ścieki.
Jednostki organizacyjne gminy będą korzystały z infrastruktury wodno–kanalizacyjnej na zasadach ogólnych jako odbiorcy usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, zgodnie z obowiązującą na terenie Gminy taryfą opłat za wodę i ścieki.
Pytanie
Czy w opisanym przypadku Gmina (…), jako zarejestrowany podatnik od towarów i usług będzie uprawniona do odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, związane z rozbudową i przebudową stacji uzdatniania wody w miejscowości B. oraz układu podnoszenia ciśnienia wody w hydroforni w miejscowości K. wraz z rozbudową i przebudową sieci wodociągowej w miejscowościach B. i K. i będących jednocześnie przedmiotem Umowy koncesji?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikającego z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z cytowanych wyżej opisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi VAT. Czynność tą stanowić będzie zawarta przez Gminę Umowa koncesji z odrębnym podatnikiem VAT – X Sp. z o. o. w (…).
Z tytułu umowy koncesji Gmina jest podatnikiem VAT, gdyż świadczenia wykonywane są na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej pomiędzy Gminą (…) a X Sp. z o.o. w (…).
Gmina dokonywać będzie odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art.8 ust. 1 ustawy o VAT.
Otrzymanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne do otrzymania pomocy finansowej ze środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu,
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a. nabycia towarów i usług,
b. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W każdym przypadku ocenie podlega, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy,
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W świetle postanowień art. 15 ust. 1 ustawy,
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy,
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy,
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Tylko w tym zakresie ich czynności mają bowiem charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559 ze zm.),
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym,
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym,
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Z opisu sprawy wynika, Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina przygotowuje się do realizacji nowego zadania inwestycyjnego pn. (…). Gmina zamierza złożyć wniosek o przyznanie pomocy w ramach działania objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020, współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Powyższe zdarzenie stanowi zadanie własne Gminy zgodnie z przepisem art. 7 ust. 1 pkt 9 w zw. z pkt 15 ustawy o samorządzie gminnym.
Zadanie polega na rozbudowie i przebudowie stacji uzdatniania wody w miejscowości oraz układu podnoszenia ciśnienia wody w hydroforni wraz z rozbudową i przebudową sieci wodociągowej.
Mienie wytworzone w ramach inwestycji w zakresie modernizacji, przebudowy i rozbudowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej dzierżawi X Sp. z o. o. w (…) /X/.
Z tytułu zawartej umowy Gmina wystawiając faktury dzierżawy odprowadza należny podatek VAT. Zakład ten zawiera umowy indywidualne z mieszkańcami na dostawę wody i odbiór ścieków w ramach administrowanej infrastruktury. Od świadczonych na podstawie tych umów usług odprowadza należny podatek VAT.
Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane będą na Gminę.
W składanym przez Gminę wniosku o udzielenie dofinansowania na realizację zaplanowanej inwestycji opiewa na łączną kwotę (…) mln zł.
Obowiązująca umowa koncesji na świadczenie usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy (…) oraz obsługa i utrzymanie obiektów i urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych zawarta z przedsiębiorstwem wodociągowym wygaśnie z dniem (…) marca 2023 r. W obecnej chwili Gmina przygotowuje się do ogłoszenia nowego postępowania o udzielenie koncesji na ww. usługi na okres 5 lat. Wynagrodzenie od przedsiębiorstwa wodociągowego pobierane jest za korzystanie z urządzeń ustalone w kwocie (…) złotych netto miesięcznie. W przyszłym okresie rozliczeniowym Gmina planuje pobierać wynagrodzenie uzależnione od ilości sprzedanej przez przedsiębiorstwo wodociągowe wody i od ilości odprowadzonych ścieków za poprzedni rok kalendarzowy. Roczne wynagrodzenie z tytułu korzystania z urządzeń w pierwszym roku obowiązywania nowej umowy z przedsiębiorstwem wodociągowym planowane jest w kwocie (…) zł brutto, co stanowi 2,14 % wartości inwestycji.
Gmina nie posiada żadnych udziałów w X Sp. z o.o. w (…). Po oddaniu infrastruktury wodno–kanalizacyjnej wybudowanej w ramach przedmiotowej inwestycji Gmina będzie korzystała odpłatnie, na zasadach ogólnych jako odbiorca usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, zgodnie z obowiązującą na terenie Gminy taryfą opłat za wodę i ścieki. Jednostki organizacyjne Gminy będą korzystały z infrastruktury wodno–kanalizacyjnej na zasadach ogólnych jako odbiorcy usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków, zgodnie z obowiązującą na terenie Gminy taryfą opłat za wodę i ścieki.
Przy tak przedstawionym opisie sprawy Państwa wątpliwości dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki, związane z rozbudową i przebudową stacji uzdatniania wody oraz układu podnoszenia ciśnienia wody w hydroforni wraz z rozbudową i przebudową sieci wodociągowej, będących jednocześnie przedmiotem umowy koncesji.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 ze zm.):
Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.
Tak więc dzierżawa jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną; odpowiednikiem świadczenia wydzierżawiającego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania i pobierania pożytków jest świadczenie dzierżawcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.
Umowa dzierżawy jest cywilnoprawną umową nakładającą na strony – zarówno wydzierżawiającego, jak i dzierżawcę – określone przepisami obowiązki.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).
Odnosząc się zatem do możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją opisanego projektu należy wskazać, że analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są spełnione, ponieważ są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki poniesione w związku z realizacją projektu mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy i wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, tj. z dzierżawą infrastruktury na rzecz Spółki.
Mając na uwadze wskazane wyżej okoliczności sprawy oraz przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że mają Państwo prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu, ponieważ powstała infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Prawo to przysługuje w przypadku niezaistnienia przesłanek negatywnych z art. 88 ustawy.
Podsumowując Gmina, jako zarejestrowany podatnik podatku od towarów i usług, będzie uprawniona do odliczania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione związane z rozbudową i przebudową stacji uzdatniania wody oraz układu podnoszenia ciśnienia wody w hydroforni wraz z rozbudową i przebudową sieci wodociągowej, będących jednocześnie przedmiotem Umowy koncesji.
Tym samym Państwa stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).