Temat interpretacji
Możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług służących realizacji ww. projektu lub możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT od zakupionych usług wykorzystywanych w przedmiotowym projekcie.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
22 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług służących realizacji ww. projektu lub możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT od zakupionych usług wykorzystywanych w przedmiotowym projekcie pn. „(...)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 23 czerwca 2022 r. (wpływ: 24 czerwca 2022 r.) oraz pismem z 28 czerwca 2022 r. (wpływ: 30 czerwca 2022 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Klub Sportowy „(...)” w (...) (dalej: Wnioskodawca) działa w oparciu o statut, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku VAT. Nie dokonuje również sprzedaży usług opodatkowanych podatkiem VAT.
Wnioskodawca realizuje zadanie publiczne w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 realizacja operacji w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach działania „Wparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER objętego programem w zakresie "budowa lub przebudowa ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej lub kulturalnej” pn. „(...)”. Głównym celem projektu jest stworzenie strefy aktywności na świeżym powietrzu w (...) z ogólnodostępną siłownią plenerową.
Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji przedmiotowego projektu będą wystawione na Wnioskodawcę.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że:
Niniejsze uzupełnienie wniosku podpisało dwóch upoważnionych członków zarządu. Do niniejszego wniosku dołączono dokumenty potwierdzające prawo do reprezentowania.
W ramach projektu realizowane jest zadanie polegające na budowie siłowni zewnętrznej wraz z posadowieniem tablicy informacyjnej z mapą (...). W zadaniu przewidziano też element promocji – przeprowadzenie zajęć bezpłatnych z wykwalifikowanym trenerem oraz rozdanie aktywnym uczestnikom koszulek promocyjnych.
W ramach zadania zakupiono towary (urządzenia), które wykorzystywane będą w sposób niekomercyjny – ogólnodostępne dla społeczności lokalnej.
Nabyte w ramach zadania usługi nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług – mają charakter niekomercyjny.
Efekty zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług – mają charakter niekomercyjny, służą społeczności lokalnej.
Pytanie
Czy Wnioskodawca w związku z realizacją projektu na zadanie publiczne w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pn. „(...)”, ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług służących realizacji ww. projektu lub czy istnieje możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT od zakupionych usług wykorzystywanych w przedmiotowym projekcie?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją projektu na zadanie publiczne w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pn. „(...)”, wszystkie zakupione towary i usługi dla tego projektu nie będą służyć czynnością opodatkowanym co powoduje brak spełnienia przesłanki warunkującej prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o VAT. Również Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT jak również nie wykonuje czynności określonych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT co nie pozwala zakwalifikować go jako podatnika podatku VAT na podstawie art. 15 ust. ustawy o VAT. Wnioskodawca nie ma możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT z przedmiotowych faktur zakupu i usług. Podatek VAT zapłacony w związku z realizacją powyższego projektu staje się wydatkiem kwalifikowanym podlegającym zwrotowi w części określonej umową z Urzędem Marszałkowskim w (...).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”.
W myśl art. 86 ust. 1:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 tej ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Mają Państwo wątpliwości czy przysługuje Państwu, w związku z realizacją projektu na zadanie publiczne w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 pn. „(...)”, możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług służących realizacji ww. projektu lub czy istnieje możliwość uzyskania zwrotu podatku VAT od zakupionych usług wykorzystywanych w przedmiotowym projekcie.
Odpowiadając na Państwa pytanie wskazać należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, ponieważ – jak Państwo wskazali – Wnioskodawca działa w oparciu o statut, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane jako podatnik podatku VAT. W ramach zadania zakupiono towary (urządzenia), które wykorzystywane będą w sposób niekomercyjny – ogólnodostępne dla społeczności lokalnej. Nabyte w ramach zadania usługi nie są i nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług – mają charakter niekomercyjny. Efekty zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług – mają charakter niekomercyjny, służą społeczności lokalnej.
W związku z tym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu. Tym samym nie będzie Państwu również przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Tym samym mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że nie mają Państwo możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług służących realizacji ww. projektu lub możliwości uzyskania zwrotu podatku VAT od zakupionych usług wykorzystywanych w przedmiotowym projekcie pn. „(...)”.
W świetle powyższego Państwa stanowisko w zakresie zadanego pytania jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), ul. (...),(...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U.z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).