Temat interpretacji
Dotyczy opodatkowania rozliczeń kosztów zarządu nieruchomością wspólną (eksploatacja), opodatkowania rozliczeń kosztów funduszu remontowego oraz opodatkowania rozliczeń opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części nieprawidłowe i w części prawidłowe.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe w zakresie opodatkowania rozliczeń kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz prawidłowe w zakresie opodatkowania rozliczeń funduszu remontowego i opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
14 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania rozliczeń kosztów zarządu nieruchomością wspólną (eksploatacja), opodatkowania rozliczeń kosztów funduszu remontowego oraz opodatkowania rozliczeń opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 maja 2022 r. (wpływ 16 maja 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wspólnota mieszkaniowa zarejestrowana jest jako podatnik VAT czynny. W budynku Wspólnoty znajdują się 24 lokale niemieszkalne. Właściciele lokali wykorzystują je do prowadzenia działalności gospodarczej. W budynku Wspólnoty mieszkaniowej nie ma lokali mieszkalnych.
Rozliczanie Wspólnoty z właścicielami lokali niemieszkalnych będzie dokonywane w następujący sposób: Właściciele lokali niemieszkalnych nie będą wnosić do Wspólnoty zaliczek na koszty zarządu nieruchomością wspólną (eksploatacja). Wspólnota, na podstawie otrzymanych faktur, będzie dokonywała comiesięcznych rozliczeń kosztów.
W skład eksploatacji będą wchodzić: ochrona, zarządzanie nieruchomością wspólną, usługi księgowe, wynagrodzenie Zarządu, utrzymanie czystości, konserwacja, serwis dźwigu, ubezpieczenie nieruchomości, pozostałe koszty, prowizje bankowe, energia elektryczna w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, woda w części dotyczącej nieruchomości wspólnej.
W przypadku lokali niemieszkalnych, „eksploatacja” zostanie opodatkowana podatkiem VAT i będzie wykazywana przez Wspólnotę w ewidencji i deklaracjach VAT jako opodatkowana stawką VAT.
Ubezpieczenie, Wynagrodzenie Zarządu, Prowizje bankowe - ZW VAT.
Usługi księgowe, Serwis i dozór techniczny dźwigu. Energia elektryczna wspólna, Ochrona, Zarządzanie nieruchomością wspólną - 23% VAT.
Woda i ścieki wspólne - 8% VAT.
Pozostałe koszty, Konserwacja - 23% lub 8% (zgodnie z otrzymaną fakturą).
Właściciele lokali niemieszkalnych nie będą wnosić do Wspólnoty zaliczek na fundusz remontowy. Wspólnota będzie obciążać właścicieli wartością funduszu, w comiesięcznych rozliczeniach, zgodnie z wartością stawki na fundusz, uchwalonej na corocznym zebraniu Wspólnoty. Otrzymane w ramach funduszu środki Wspólnota przeznaczy na bieżące remonty.
Pod pojęciem „funduszu” rozumie się zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną wnoszone na podstawie art. 14 ustawy o własności lokali.
W przypadku lokali niemieszkalnych, „fundusz” nie zostanie opodatkowany podatkiem VAT i nie będzie wykazywany przez Wspólnotę w ewidencji i deklaracjach VAT jako opodatkowane stawką VAT.
Wspólnota nie będzie pobierać od właścicieli lokali niemieszkalnych opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w formie zaliczki. Wspólnota będzie obciążać właścicieli, wartością opłaty, w comiesięcznych rozliczeniach. Opłaty z tego tytułu będą wykazywane przez Wspólnotę w ewidencji i deklaracjach VAT jako zwolnione od podatku VAT.
Pytania
1.Czy opisany we wniosku planowany sposób opodatkowania rozliczeń kosztów zarządu nieruchomością wspólną (opłaty eksploatacyjne) jest prawidłowy?
2.Czy opisany we wniosku planowany sposób opodatkowania rozliczeń funduszu remontowego wpłacanego przez właścicieli lokali (opłaty na remonty) jest prawidłowy?
3.Czy opisany we wniosku planowany sposób opodatkowania rozliczeń opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wpłacanych przez właścicieli, jest prawidłowy?
Państwa stanowisko w sprawie
W ocenie Wspólnoty opisany sposób opodatkowania podatkiem VAT, rozliczeń z właścicielami, z tytułu eksploatacji (kosztów zarządu nieruchomością wspólną) jest prawidłowy. Wspólnota nie będzie pobierać zaliczek, na podstawie art. 14 ustawy o własności lokali. Będzie refakturować koszty i zastosuje taką stawkę VAT, z jaką zakupiła daną usługę. Wspólnota będzie nabywać usługi i odsprzeda je ostatecznie właścicielom lokali użytkowych.
W ocenie Wspólnoty opisany sposób opodatkowania podatkiem VAT, rozliczeń z właścicielami, z tytułu funduszu remontowego (kosztów remontów) jest właściwy. Wpłaty dokonywane przez właścicieli lokali niemieszkalnych będą wnoszone na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali. Przepis ten określa, że właściciele lokali: uczestniczą w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej oraz ponoszą wydatki związane z utrzymaniem ich lokali. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o własności lokali, właściciele będą ponosić wydatki na remonty.
Wspólnota nie będzie świadczyć czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli odrębnych lokali. Uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia wydatków na remonty nie jest objęte przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.
Wspólnota nie będzie mogła wystawiać faktur dokumentujących „fundusz”, ani ujmować ich w ewidencji VAT.
W ocenie Wspólnoty opłata za gospodarowanie odpadami nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT. Opłata za gospodarowanie odpadami jest opłatą o charakterze administracyjnym ponoszoną na rzecz gminy i powinna być wykazywana w ewidencji i w deklaracjach ze stawką ZW VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe w zakresie opodatkowania rozliczeń kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz prawidłowe w zakresie opodatkowania rozliczeń funduszu remontowego i opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,
opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy,
przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ww. ustawy
przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy,
przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Według art. 2 pkt 22 ustawy,
sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 8 ust. 2a ustawy,
w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2021 r. poz. 1048), zwanej dalej „ustawą o własności lokali”,
samodzielny lokal mieszkalny, a także lokal o innym przeznaczeniu, zwane dalej „lokalami”, mogą stanowić odrębne nieruchomości.
Jak stanowi art. 6 ustawy o własności lokali,
ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana.
Cytowany powyżej przepis nadaje wspólnocie mieszkaniowej przymiot jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Wspólnota mieszkaniowa jest odrębnym od członków Wspólnoty podmiotem praw i obowiązków, a tym samym działając w ramach przyznanej zdolności prawnej może nabywać prawa i obowiązki do własnego majątku.
Ponadto, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o własności lokali,
właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, jest obowiązany utrzymywać swój lokal w należytym stanie, przestrzegać porządku domowego, uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, korzystać z niej w sposób nieutrudniający korzystania przez innych współwłaścicieli oraz współdziałać z nimi w ochronie wspólnego dobra.
W myśl art. 14 ustawy o własności lokali,
na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
1) wydatki na remonty i bieżącą konserwację;
2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę;
3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali;
Stosownie zaś do art. 15 ust. 1 ustawy,
na pokrycie kosztów zarządu właściciele lokali uiszczają zaliczki w formie bieżących opłat, płatne z góry do dnia 10 każdego miesiąca.
Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że są Państwo zarejestrowani jako podatnik VAT czynny. W budynku Wspólnoty znajdują się 24 lokale niemieszkalne. Właściciele lokali wykorzystują je do prowadzenia działalności gospodarczej. W budynku nie ma lokali mieszkalnych.
Rozliczanie z właścicielami lokali niemieszkalnych będzie dokonywane w następujący sposób: właściciele lokali niemieszkalnych nie będą wnosić do Wspólnoty zaliczek na koszty zarządu nieruchomością wspólną (eksploatacja). Na podstawie otrzymanych faktur, będą Państwo dokonywać comiesięcznych rozliczeń kosztów. W skład eksploatacji będą wchodzić: ochrona, zarządzanie nieruchomością wspólną, usługi księgowe, wynagrodzenie Zarządu, utrzymanie czystości, konserwacja, serwis dźwigu, ubezpieczenie nieruchomości, pozostałe koszty, prowizje bankowe, energia elektryczna w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, woda w części dotyczącej nieruchomości wspólnej.
W przypadku lokali niemieszkalnych, „eksploatacja” zostanie opodatkowana podatkiem VAT i będzie wykazywana przez Wspólnotę w ewidencji i deklaracjach VAT jako opodatkowana stawką VAT.
Ubezpieczenie, Wynagrodzenie Zarządu, Prowizje bankowe - ZW VAT.
Usługi księgowe, Serwis i dozór techniczny dźwigu. Energia elektryczna wspólna, Ochrona, Zarządzanie nieruchomością wspólną - 23% VAT.
Woda i ścieki wspólne - 8% VAT.
Pozostałe koszty, Konserwacja - 23% lub 8% (zgodnie z otrzymaną fakturą).
Właściciele lokali niemieszkalnych nie będą wnosić do Wspólnoty zaliczek na fundusz remontowy. Będą Państwo obciążać właścicieli wartością funduszu, w comiesięcznych rozliczeniach, zgodnie z wartością stawki na fundusz, uchwalonej na corocznym zebraniu Wspólnoty. Otrzymane w ramach funduszu środki przeznaczą Państwo na bieżące remonty. Pod pojęciem „funduszu” rozumie się zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną wnoszone na podstawie art. 14 ustawy o własności lokali.
W przypadku lokali niemieszkalnych, „fundusz” nie zostanie opodatkowany podatkiem VAT i nie będzie wykazywany przez Państwa w ewidencji i deklaracjach VAT jako opodatkowane stawką VAT. Nie będą Państwo pobierać od właścicieli lokali niemieszkalnych opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w formie zaliczki. Będą Państwo obciążać właścicieli, wartością opłaty, w comiesięcznych rozliczeniach. Opłaty z tego tytułu będą wykazywane przez Państwa w ewidencji i deklaracjach VAT jako zwolnione od podatku VAT.
Państwa wątpliwości dotyczą między innymi kwestii opodatkowania rozliczeń kosztów zarządu nieruchomością wspólną (opłaty eksploatacyjne) oraz opodatkowania rozliczeń funduszu remontowego wypłacanego przez właścicieli lokali (opłaty na remonty) (pytania nr 1 i 2).
Odnosząc się do Państwa powyższych wątpliwości należy wskazać, że cytowane powyżej przepisy ustawy wskazują na dwa rodzaje obowiązków członków wspólnoty: jedne związane z nieruchomością wspólną i drugie, związane z odrębną własnością lokalu. Właściciele lokali zobowiązani są uczestniczyć w kosztach zarządu związanych z nieruchomością wspólną, poprzez uiszczanie bieżących opłat oraz ponoszą wydatki związane z utrzymaniem własnych lokali (m.in. za wodę, ciepło, odprowadzanie ścieków, gaz, energię elektryczną).
W świetle powyższego, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, wspólnota mieszkaniowa, realizując wspólny interes właścicieli, występuje w odmiennych rolach, w przypadku nabycia towarów i usług w ramach zarządu nieruchomością wspólną oraz w przypadku nabycia towarów i usług na potrzeby utrzymania poszczególnych lokali.
Wspólnota nabywając towary i usługi dla celów nieruchomości wspólnej nie wykonuje żadnych czynności na rzecz właścicieli. W takiej sytuacji działa ona w imieniu własnym i na własny rachunek, jako podmiot stosunków zobowiązaniowych wynikających z zarządu nieruchomością wspólną, którego działanie jest jedynie finansowane przez właścicieli wyodrębnionych lokali (m.in. w formie zaliczek, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o własności lokali), mających udziały w nieruchomości wspólnej. Tym samym, odbiorcą nabywanych towarów i usług jest wspólnota, jako odrębny od jej członków podmiot praw i to ona występuje jako ostateczny konsument. W takim więc zakresie wspólnota nie świadczy żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli odrębnych lokali.
Zatem, w niniejszej sprawie uiszczane należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie są objęte przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Kwoty płacone na poczet zarządu nieruchomością wspólną stanowią jedynie partycypację w kosztach jednostki organizacyjnej - wspólnoty lokali niemieszkalnych - przez jej członków. Wspólnota, a więc jej członkowie, nie dokonują sprzedaży, w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, na rzecz samych siebie, poprzez zapłatę kosztów związanych z utrzymaniem części wspólnej.
W przedmiotowej sprawie właściciele lokali niemieszkalnych nie będą wnosić do Wspólnoty zaliczek na fundusz remontowy. Wspólnota będzie obciążać właścicieli wartością funduszu, w comiesięcznych rozliczeniach, zgodnie z wartością stawki na fundusz, uchwalonej na corocznym zebraniu Wspólnoty. Pod pojęciem „funduszu” Wspólnota rozumie zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną wnoszone na podstawie art. 14 ustawy o własności lokali.
Zatem stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku nabywając towary i usługi dla celów nieruchomości wspólnej, nie wykonują Państwo żadnych czynności na rzecz właścicieli lokali. W takiej sytuacji Wspólnota działa w imieniu własnym i na własny rachunek, jako podmiot stosunków zobowiązaniowych wynikających z zarządu nieruchomością wspólną, którego działanie jest jedynie finansowane przez właścicieli wyodrębnionych lokali, mających udziały w nieruchomości wspólnej. Tym samym, odbiorcą nabywanych towarów i usług jest – jako odrębny od jej członków podmiot prawa – Wspólnota. Ponieważ Wspólnota występuje jako ostateczny konsument, nie świadczy w tym zakresie żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług na rzecz właścicieli odrębnych lokali, a zatem nie występuje jako podatnik podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.
Tym samym wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie świadczenia, z tytułu których otrzymują Państwo opłaty od właścicieli lokali niemieszkalnych (opłaty eksploatacyjne oraz opłaty na fundusz remontowy) z tytułu kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem brak jest podstaw do wystawienia z tego tytułu faktur VAT.
Należy w tym miejscu wskazać, że zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy,
podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Jak wyżej wykazano, w zakresie pobierania opłat na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną, tj. opłat na fundusz remontowy i opłat eksploatacyjnych, nie prowadzą Państwo działalności gospodarczej. W konsekwencji, brak jest podstaw do wystawiania faktur VAT w celu dokumentowania wewnętrznych rozliczeń między Wspólnotą a właścicielami lokali, w związku z ponoszonymi kosztami zarządu nieruchomością wspólną tj. opłatami na fundusz remontowy i opłatami eksploatacyjnymi.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie opodatkowania rozliczeń kosztów zarządu nieruchomością wspólną (pytanie nr 1) jest nieprawidłowe, natomiast Państwa stanowisko w zakresie opodatkowania rozliczeń kosztów funduszu remontowego (pytanie nr 2) jest prawidłowe.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest także kwestia opodatkowania rozliczeń opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wpłacanymi przez właścicieli.
W odniesieniu do niniejszych wątpliwości wskazać należy, że kwestie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi reguluje ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U z 2022 r. poz. 1297), zwana dalej ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
utrzymanie czystości i porządku w gminach należy do obowiązkowych zadań własnych gminy.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach
właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1.
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 3b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi.
Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
ilekroć w ustawie jest mowa o właścicielach nieruchomości - rozumie się przez to także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.
Jak stanowi art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
jeżeli nieruchomość jest zabudowana budynkiem wielolokalowym, w którym ustanowiono odrębną własność lokalu, obowiązki właściciela nieruchomości wspólnej oraz właściciela lokalu obciążają wspólnotę mieszkaniową albo spółdzielnię mieszkaniową.
Zgodnie z art. 6c ust. 1 i ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
gminy są obowiązane do zorganizowania odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy.
Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne.
W myśl art. 6h ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi są obowiązani ponosić:
1)właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy,
2)osoby wymienione w art. 1 pkt 1 lit. b, jeżeli rada gminy podjęła uchwałę, o której mowa w art. 2a ust. 1,
3)właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, jeżeli rada gminy podjęła uchwałę, o której mowa w art. 6c ust. 2
Stosownie do art. 6j ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
w przypadku nieruchomości, o której mowa w art. 6c ust. 1, opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi stanowi iloczyn:
1)liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość, lub
2)ilości zużytej wody z danej nieruchomości, lub
3)powierzchni użytkowej lokalu mieszkalnego w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 poz. 2351 oraz Dz. U. z 2022 r. poz. 88)
- oraz stawki opłaty ustalonej na podstawie art. 6k ust. 1.
Na podstawie art. 6m ust. 1 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi są obowiązani złożyć do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta: właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, jeżeli rada gminy podjęła uchwałę, o której mowa w art. 6c ust. 2, a właściciele nieruchomości nie złożyli skutecznego oświadczenia, o którym mowa w art. 6c ust. 3b.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że obowiązek deklarowania i uiszczania na rzecz gminy opłat za wywóz nieczystości co do zasady ciąży na właścicielu nieruchomości, za którego – zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 4 w związku z art. 2 ust. 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach – uznaje się również m.in. współwłaścicieli, podmioty posiadające nieruchomości w zarządzie oraz inne podmioty władające nieruchomością oraz wspólnoty mieszkaniowe.
Z uwagi na powyższe przepisy należy stwierdzić, że w przypadku budynków wielolokalowych, w których został wybrany zarząd lub zarząd tą nieruchomością został powierzony osobie fizycznej albo prawnej (zarządcy), to na nich spoczywa obowiązek wniesienia w imieniu właścicieli lokali na rzecz gminy opłaty z tytułu wywozu odpadów. Spełnienie tego obowiązku nie oznacza jednak, że zarząd lub też zarządca świadczą lub uczestniczą w świadczeniu na rzecz właścicieli lokali znajdujących się w danej nieruchomości usług w zakresie wywozu odpadów. Oznacza to, że pobierane od właścicieli nieruchomości środki, w części przeznaczonej na wniesienie przedmiotowej opłaty na rzecz gminy, nie stanowią wynagrodzenia za świadczenie usług (w szczególności usług świadczonych przez zarząd lub zarządcę na rzecz właścicieli lokali) i nie są obciążone podatkiem od towarów i usług.
Zatem rozliczenie opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wpłacanymi przez właścicieli, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku pobierane przez Państwa od właścicieli lokali niemieszkalnych opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zatem nie będą Państwo zobowiązani do wykazywania tych opłat w ewidencji oraz w deklaracjach ze stawką zwolnioną z VAT.
Zatem stanowisko Państwa w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług pobieranej od właścicieli lokali opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (pytanie nr 3) jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).