Temat interpretacji
brak opodatkowania czynności przekazania Powiatowi kwot należnych uzyskanych z tytułu sprzedaży Świadectw Efektywności Energetycznej przez Wykonawcę, sposób udokumentowania ww. czynności
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 kwietnia 2021 r. (data wpływu 6 maja 2021r.), uzupełnionym 17 czerwca 2021 r., 6 lipca 2021 r. oraz 7 lipca 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- braku opodatkowania czynności przekazania Powiatowi kwot należnych uzyskanych z tytułu sprzedaży Świadectw Efektywności Energetycznej przez Wykonawcę,
- sposobu udokumentowania ww. czynności
-jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
6 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- braku opodatkowania czynności przekazania Powiatowi kwot należnych uzyskanych z tytułu sprzedaży Świadectw Efektywności Energetycznej przez Wykonawcę,
- sposobu udokumentowania ww. czynności.
Przedmiotowy wniosek uzupełniono 17 czerwca 2021 r., 6 lipca 2021 r. oraz 7 lipca 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oznaczonego we wniosku nr 1, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego, uiszczenie dodatkowej opłaty oraz o dokument potwierdzający prawo reprezentacji Wnioskodawcy przez wicestarostę.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniach wniosku).
W związku z procesem pozyskania przez Powiat … Świadectw Efektywności Energetycznej (tzw. Białych Certyfikatów) od Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki dla inwestycji współfinansowanych ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w ramach „Programu Priorytetowego Racjonalizacja zużycia energii w budynkach użyteczności publicznej oraz zasobach komunalnych należących do jednostek samorządu terytorialnego w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery - IV edycja”:
- „…” realizowanej w Zespole Szkół Zawodowych w …, …, ul. … oraz
- „….” … , … - budynek nr 1 i budynek nr 2,
niezbędne jest ustalenie możliwości wystawienia dokumentu obciążeniowego i jego formy dla wykonawcy kompleksowej usługi (wyłonionego w drodze zapytania ofertowego) w zakresie sporządzenia audytów efektywności energetycznej dla ww. termomodernizacji, złożenia wniosku i uzyskania Świadectw od Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, a następnie ich spieniężenia na Towarowej Giełdzie Energii (dalej TGE) a także wskazanie, w którym momencie powstanie obowiązek odprowadzenia podatku VAT, a co za tym idzie - kto jest zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT od środków pochodzących ze sprzedaży Świadectw.
Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wykonawca w ramach pozyskania i spieniężenia Świadectw, będzie działał jako podmiot z upoważnienia Powiatu … udzielonego w drodze Uchwały Zarządu Powiatu …, na podstawie art. 32 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020r. poz. 920), w związku z art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021r. poz. 468).
Proces ubiegania się o Świadectwa Efektywności Energetycznej zapoczątkowało badanie rynku, następnie ogłoszenie zapytania ofertowego oraz wyłonienie wykonawcy. Podmiot otrzymał od Powiatu upoważnienie do złożenia wniosku do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, zgodnie z ustawą o efektywności energetycznej oraz do działań na Towarowej Giełdzie Energii, w celu spieniężenia certyfikatów. Podmiot przygotował na podstawie przekazanej przez Powiat dokumentacji audyty efektywności energetycznej, następnie w oparciu o nią uzupełnił dane we wniosku, po czym złożył wniosek do Prezesa URE. Gdy inwestycje realizowane przez Powiat zakończą się, wskutek czego nastąpi wydanie Świadectw, wykonawca skontaktuje się z maklerem a następnie przekaże Świadectwa na TGE w celu sprzedaży. Na Certyfikatach będzie figurował zatem wykonawca, nie zaś Powiat, w którym przeprowadzane są procesy termomodernizacji. Końcowym beneficjentem całego procesu jest jednak JST, dla którego pośrednik działa z upoważnienia udzielonego w drodze uchwały Zarządu Powiatu …..
Po procesie przyznania Świadectw od Prezesa URE, a następnie w przypadku uzyskania informacji od maklera o sprzedaży certyfikatów na TGE, wykonawca będzie zobowiązany na podstawie postanowień zawartej z Powiatem umowy do przelania kwoty na rachunek Powiatu … - do czego odnoszą się sformułowane poniżej pytania. Finalnie, od przekazanej kwoty ze sprzedaży, dokonana zostanie przez Powiat wypłata wynagrodzenia dla wykonawcy w ustalonej w niej wysokości, czyli 9 % brutto od wartości uzyskanej ze sprzedaży Świadectw (czyli od kwoty, o której informację otrzyma od maklera), na podstawie wystawionej przez niego faktury VAT za wykonane czynności. Zapłata zostanie dokonana nie wcześniej niż po uzyskaniu informacji o sprzedaży z terminem płatności 14 dni.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 468), prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa te są zbywalne.
W uzupełnieniach wniosku wskazano, iż pozyskanie świadectw efektywności energetycznej wynika z inwestycji termomodernizacyjnych będących działaniami proekologicznymi, które są przeprowadzane przez Powiat … w budynkach stanowiących jego własność. Należy zatem wskazać, że bez podjętych przez Powiat działań w tym zakresie, wykazując następnie oszczędność energii w specjalnych jednostkach … (…), brak byłoby zdarzenia początkującego proces uzyskania certyfikatów. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 468), a konkretnie art. 20 ust. 3 pkt 1 i 2, możliwym było złożenie wniosku do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki samodzielnie lub też za pośrednictwem podmiotu, który po wydaniu upoważnienia, w sposób kompleksowy zajmuje się procesem pozyskania oraz zbycia świadectw, a konkretnie zapisanych w nich jednostek TOE na Towarowej Giełdzie Energii. Jako że Powiat nie może występować samodzielnie na ww. giełdzie, wybrano wariant drugi, czyli upoważnienie podmiotu zewnętrznego do kompleksowego działania. Wykonawca przygotował na podstawie zawartej z nim umowy o świadczenie usług i wydanego w drodze uchwały upoważnienia przez Zarząd Powiatu …. - Audyt Efektywności Energetycznej. Następnie złożył on wniosek do Prezesa URE o wydanie świadectw. Gdy po zakończeniu inwestycji termomodernizacji świadectwa zostaną wydane, Wykonawca ww. usługi wystąpi na Towarowej Giełdzie Energii jako firma zewnętrzna, upoważniona do działania i dokona spieniężenia certyfikatów. Same certyfikaty są pozyskiwane zatem bezpośrednio na rachunek upoważnionego podmiotu zewnętrznego, czyli Wykonawcy, który widnieje również na certyfikacie. Podmiot ten również występuje na TGE pod jego nazwą własną. Po sprzedaży świadectw, środki trafią w pierwszej kolejności na konto Wykonawcy, który po odprowadzeniu podatku przekaże środki na konto Powiatu, z którego woli działa owy Wykonawca. Wynagrodzenie zostanie wypłacone Podmiotowi na podstawie przedstawionej przez niego faktury VAT w wysokości 9 % brutto od wartości uzyskanej ze sprzedaży, czyli od sumy wynikającej z informacji/dokumentu otrzymanego od maklera.
Na pytanie Organu „Czyją własnością będą świadectwa efektywności energetycznej - Powiatu, czy Podmiotu, z którym Wnioskodawca podpisze ww. Umowę” Wnioskodawca wskazał „Odpowiedź na pytanie, czyją własnością są Świadectwa nie jest tak oczywista, ponieważ w tym przypadku nie sposób używać słowa „własność” w klasycznym rozumieniu Kodeksu Cywilnego. Na podstawie artykułu 20 ust. 3 pkt 2 ustawy o efektywności energetycznej oraz uchwały Zarządu Powiatu …., to Wykonawca wyłoniony w trybie zapytania ofertowego stał się Wnioskodawcą. Agencja ta będzie zatem figurowała na certyfikacie przedstawiającym liczbę uzyskanych … . Art. 30 ustawy o efektywności energetycznej wskazuje ponadto, że prawa majątkowe wynikające ze świadectw powstają z chwilą zapisania świadectwa po raz pierwszy na koncie w rejestrze świadectw i przysługują podmiotowi będącemu posiadaczem konta, czyli w tym przypadku Wykonawcy.”
Podmiot, z którym Powiat podpisał umowę, w przyszłości dokona sprzedaży świadectw efektywności energetycznej jako swoje.
Faktyczne wydatki związane z nabyciem i sprzedażą świadectw pokryje Wykonawca usługi, na co wskazuje jeden z zapisów umowy z Wykonawcą: „Wykonawca w ramach wynagrodzenia [...] zobowiązuje się pokryć wszystkie koszty z tytułu wydania przez Prezesa URE Świadectw Efektywności Energetycznej oraz koszty związane ze sprzedażą Świadectw [...].
Na pytanie Organu „Czy umowa zawarta pomiędzy Powiatem a Wykonawcą będzie miała charakter umowy powierniczej?” Wnioskodawca odpowiedział „Tak, ww. umowa ma charakter umowy powierniczej.”
Na pytanie „Czy na podstawie zawartej umowy dojdzie do powierniczego przekazania Wykonawcy praw majątkowych wynikających ze Świadectw Efektywności Energetycznej, a następnie do ich przeniesienia na rzecz osób trzecich przez Wykonawcę?” Zainteresowany wskazał „Tak, na podstawie zawartej między Powiatem a Wykonawcą umowy dojdzie do powierniczego przekazania Wykonawcy praw majątkowych wynikających ze Świadectw Efektywności Energetycznej oraz następnie do ich przeniesienia przez Wykonawcę na rzecz osób trzecich.”
Odpowiadając na pytanie „Czy Wykonawca na podstawie zawartej umowy będzie działał we własnym imieniu na rzecz (rachunek) powierzającego (Powiatu)?” Zainteresowany wskazał „Tak, Wykonawca będzie działał we własnym imieniu na rzecz Powiatu.”
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
- (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku) Czy czynność przekazania Powiatowi kwot należnych uzyskanych z tytułu sprzedaży Świadectw Efektywności Energetycznej przez Wykonawcę podlega opodatkowaniu?
- W jakiej formie, np. faktura, nota księgowa, Powiat …. jako jednostka samorządu terytorialnego powinien wystawić wykonawcy dokument obciążeniowy związany z przelewem należności powstałej w wyniku spieniężenia Świadectw na TGE?
Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku):
Ad. 1.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Czynność przekazania klientowi (Powiatowi) kwot należności wynikających z realizacji umowy pozyskania i zbycia świadectw efektywności energetycznej nie stanowi ani dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ani świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Opodatkowanie czynności zbycia białych certyfikatów powinno zostać dokonane przez Wykonawcę (powiernika). Przekazanie klientowi (Powiatowi) kwot należności wynikających z realizacji umowy zbycia na giełdzie Świadectw Efektywności Energetycznej również nie będzie stanowić ani dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, ani świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Tym samym nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
VAT ze sprzedaży świadectw rozliczy Wykonawca wystawiając fakturę nabywcy świadectw. WSA w Gdańsku w wyroku I SA/Gd 1457/17 z 6 grudnia 2017 r. wskazał, że „Powiernik działając na rzecz skarżącego zbył prawa wynikające ze świadectw efektywności energetycznej. Powiernik uzyskał z tego tytułu wynagrodzenie, które winien przekazać zleceniodawcy. Podstawą przekazania tej należności nie było spełnienie przez skarżącego jakiegokolwiek świadczenia niepieniężnego, a działanie powiernika miało charakter wydania zleceniobiorcy uzyskanych na jego rzecz przy wykonaniu zlecenia środków pieniężnych. (...) Z unormowania art. 8 ust. 2a u.p.t.u. wynika, że powiernik ma obowiązek dokonać wszelkich rozliczeń w zakresie podatku od towarów i usług od dokonanej z osobą trzecią transakcji, w tym wystawić fakturę, złożyć deklarację podatkową, uiścić podatek. Natomiast przekazanie kwoty netto beneficjentowi (powierzającemu) nie będzie już podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.”
W myśl art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku, gdy podatnik (w analizowanym przypadku powiernik - Wykonawca), działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Przekazanie na rzecz Powiatu kwoty uzyskanej ze sprzedaży praw majątkowych do świadectw efektywności energetycznej nie stanowi zapłaty za świadczenie usług. Powiat nie świadczy żadnej usługi, na rzecz Wykonawcy (powiernika), a w konsekwencji przekazywanej kwoty nie można traktować jako wynagrodzenie za usługę. Zatem przekazanie środków pieniężnych z tytułu sprzedaży białych certyfikatów przez Wykonawcę na rzecz Powiatu nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Ad. 2
W świetle stanu faktycznego oraz art. 5 oraz art. 8 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, sama czynność przekazania przez Wykonawcę kwoty ze sprzedaży świadectw efektywności energetycznej na rachunek bankowy Powiatu nie będzie mieściła się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z tym proces ten powinien zostać udokumentowany przez Powiat innym dokumentem niż faktura zarezerwowana dla dokumentowania czynności z zakresu ustawy o podatku od towarów i usług, czyli np. notą obciążeniową. Wykonawca poinformuje zatem o pozyskaniu określonej sumy na giełdzie za spieniężenie certyfikatów, odprowadzi od niej podatek, po czym kwotę po opodatkowaniu przekaże na rachunek bankowy Powiatu, co Powiat udokumentuje notą.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm.), dalej jako ustawa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy – przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Z powołanych regulacji wynika, że usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności, które nie jest dostawą towarów, w tym m.in. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Zatem na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). W przypadku uznania danego świadczenia za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, winien istnieć bezpośredni konsument, beneficjent świadczenia, odnoszący wymierną korzyść.
Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi zatem istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Zatem, opodatkowanym świadczeniem usług jest każda transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi.
Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Zatem, pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot, który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W myśl art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.
Wyżej wymieniony przepis obejmuje sytuacje, w której podmiot świadczący (odsprzedający) daną usługę nabytą we własnym imieniu, lecz na rzecz osoby trzeciej, traktowany jest najpierw jako usługobiorca, a następnie jako usługodawca tej samej usługi. Przeniesienie ciężaru kosztów na inną osobę, nie może być zatem w żaden inny sposób potraktowane niż jako świadczenie usługi w tym samym zakresie.
Zgodnie z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
Z treści wniosku wynika, że proces ubiegania się o Świadectwa Efektywności Energetycznej zapoczątkowało badanie rynku, następnie ogłoszenie zapytania ofertowego oraz wyłonienie wykonawcy. Podmiot otrzymał od Powiatu upoważnienie do złożenia wniosku do Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, zgodnie z ustawą o efektywności energetycznej oraz do działań na Towarowej Giełdzie Energii, w celu spieniężenia certyfikatów. Gdy inwestycje realizowane przez Powiat zakończą się, wskutek czego nastąpi wydanie Świadectw, wykonawca skontaktuje się z maklerem a następnie przekaże Świadectwa na TGE w celu sprzedaży. Na Certyfikatach będzie figurował wykonawca, nie zaś Powiat, w którym przeprowadzane są procesy termomodernizacji. Końcowym beneficjentem całego procesu jest jednak JST, dla którego pośrednik działa z upoważnienia udzielonego w drodze uchwały Zarządu Powiatu. Po procesie przyznania Świadectw od Prezesa URE, a następnie w przypadku uzyskania informacji od maklera o sprzedaży certyfikatów na TGE, wykonawca będzie zobowiązany na podstawie postanowień zawartej z Powiatem umowy do przelania kwoty na rachunek Powiatu. Ww. umowa ma charakter umowy powierniczej. Na podstawie zawartej między Powiatem a Wykonawcą umowy dojdzie do powierniczego przekazania Wykonawcy praw majątkowych wynikających ze Świadectw Efektywności Energetycznej oraz następnie do ich przeniesienia przez Wykonawcę na rzecz osób trzecich. Wykonawca będzie działał we własnym imieniu na rzecz Powiatu.”
Wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r., poz. 468 z późn. zm.), prawa majątkowe wynikające ze świadectwa efektywności energetycznej są towarem giełdowym w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych. Prawa te są zbywalne.
Natomiast jak stanowi art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 312), z zastrzeżeniem art. 50a, prowadzenie działalności maklerskiej wymaga zezwolenia Komisji, wydanego na wniosek zainteresowanego podmiotu.
W myśl art. 38 ust. 2 pkt 2 ustawy o giełdach towarowych, działalność, o której mowa w ust. 1, obejmuje wykonywanie czynności związanych z obrotem towarami giełdowymi, polegających na nabywaniu lub zbywaniu towarów giełdowych na cudzy rachunek na zasadach określonych w art. 38b, w tym dokonywaniu rozliczeń transakcji zleceniodawców.
Stosownie do art. 38b ust. 1 ustawy o giełdach towarowych, w umowie o świadczenie usług brokerskich w zakresie obrotu towarami giełdowymi towarowy dom maklerski zobowiązuje się wobec dającego zlecenie do zawierania umów nabycia lub zbycia towarów giełdowych w imieniu własnym, lecz na rachunek dającego zlecenie.
Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że czynność przekazania przez Wykonawcę (powiernika) na rzecz Wnioskodawcy kwot należności wynikających z realizacji umowy o świadczenie usług w zakresie pośredniczenia w obrocie towarami giełdowymi, nie stanowi wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przekazanie na rzecz Wnioskodawcy kwoty uzyskanej ze sprzedaży praw majątkowych do świadectw efektywności energetycznej nie stanowi zapłaty za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy. Nie istnieje bowiem usługa, którą Wnioskodawca wykonywałby na rzecz Wykonawcy, a w konsekwencji przekazywanej kwoty nie będzie można traktować jako wynagrodzenie za usługę. Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca nie wykonuje na rzecz Wykonawcy żadnego świadczenia, którego ekwiwalentem byłaby przekazywana kwota. Tym samym Wykonawcy nie można uznać za beneficjenta, a więc za podmiot uzyskujący korzyść z wykonanej czynności. Zatem czynność przekazania środków pieniężnych z tytułu sprzedaży certyfikatów efektywności energetycznej przez Wykonawcę na rzecz Wnioskodawcy nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie mogła być udokumentowana fakturą. Czynność ta, jako niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, winna być udokumentowana innym dokumentem niż faktura zarezerwowana dla dokumentowania czynności z zakresu ustawy o podatku od towarów i usług. np. notą obciążeniową.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.