Temat interpretacji
brak prawa do odliczenia podatku VAT
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją opisanego we wniosku zadania pn.: „xxx”. Uzupełniliście go Państwo pismem z 16 maja 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Z dniem 1 stycznia 2017 r. podjęła łączne (scentralizowane) rozliczenie VAT wraz ze wszystkimi jednostkami po dokonaniu centralizacji rozliczeń VAT.
W 2021 roku Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia pn.: „xxx” współfinansowanego ze środków zewnętrznych tj. Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz środków własnych Gminy. Projekt jest realizowany w ramach programu priorytetowego nr 6.3 „xxx”.
Projekt zakłada zakup taboru wraz z ładowarkami plug-in (2 szt. autobusów, 2 szt. ładowarek), zakup ładowarek obejmuje także niezbędne okablowanie oraz transformator. Zakup autobusów wraz z ładowarkami zakłada redukcję emisji CO2. Przez cały okres trwałości projektu zakupiony majątek będzie własnością Gminy. Dwa autobusy 12m oraz dwie ładowarki plug-in, będą nieodpłatnie użyczone do eksploatacji Zakładowi sp. z o.o. (ZKM).
Gmina jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie gminy. Zakład sp. z o.o. (ZKM) stanowi podmiot wewnętrzny, którego Gmina posiada 100% udziałów.
Realizacja usług transportu zbiorowego w zakresie transportu autobusowego wykonywana jest przez spółkę Zakład Sp. z o.o., gdzie Gmina jest założycielem i jedynym udziałowcem ww. Spółki.
Spółka posiada status jednoosobowej spółki, której podstawowym celem i przedmiotem jest wykonywanie zadania własnego Gminy, tj. bieżące zaspokajanie zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej w zakresie transportu zbiorowego autobusowego. Spółka jest odrębnym zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT.
W momencie zakupu tabor wraz z infrastrukturą zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie przez Zakład sp. z o.o. (ZKM). Zakład sp. z o.o. (ZKM) posiada niezbędne doświadczenie, zaplecze techniczne oraz zasób kadrowy niezbędny do utrzymania rezultatów projektu oraz jego trwałości.
W dniu 31 maja 2017 r. została zawarta umowa pomiędzy Spółką a Gminą o świadczenie usług publicznych w komunikacji miejskiej autobusowej na terenie Gminy. Przedmiotem Umowy jest zlecenie Spółce świadczenia - w okresie od dnia 01.06.2017 r. do 31.05.2026 r. usług przewozowych na liniach autobusowych na terenie Gminy w zamian za rekompensatę.
Zgodnie z postanowieniami ww. Umowy w ramach usług przewozowych Spółka jest zobowiązana m.in. do:
1.wykonywania odpłatnych przewozów pasażerskich,
2.zapewnienia właściwej jakości świadczonych usług,
3.emisji i sprzedaży biletów,
4.opracowania i utrzymania zgodnie z obowiązującymi przepisami informacji przystankowej,
5.należytej dbałości o zewnętrzny i wewnętrzny wygląd autobusów oraz do zapewnienia ich czystości oraz właściwego stanu technicznego,
6.wyposażenia taboru w odpowiednią liczbę kasowników,
7.umieszczania w autobusach informacji o obowiązujących przepisach porządkowych oraz komunikatów dla pasażerów, i inne,
8.zorganizowanie czynności kontroli biletowej i windykacji należności z tytułu nałożenia opłaty dodatkowej za przejazd bez ważnego biletu lub ważnego dokumentu uprawniającego do przejazdu bezpłatnego lub ulgowego.
W związku z powierzeniem Spółce przez Gminę ww. zadania Spółka otrzymuje z tytułu wykonywanych usług przewozowych wynagrodzenie.
Wynagrodzenie spółki obliczone jest jako iloczyn wykonanej pracy przewozowej (liczonych w wozokilometrach) w danym miesięcznym okresie rozliczeniowym i ustalonej stawki netto na wozokilometr powiększone o należny podatek VAT. Stawka netto za jeden wozokilometr zostanie ustalona na podstawie kalkulacji przeprowadzonej przez Spółkę i uwzględnia ona wszelkie uzasadnione koszty stałe i zmienne Spółki, a także m.in. przychody dodatkowe, które pomniejszą stawkę netto za wozokilometr. Do wyliczonej stawki netto za wozokilometr zostanie doliczony rozsądny zysk. Zapłata wynagrodzenia następuje na podstawie wystawionej faktury VAT z wykazanym podatkiem VAT należnym, po upływie danego miesięcznego okresu rozliczeniowego.
Przy ustalaniu rekompensaty uwzględnia się wysokość faktycznych kosztów świadczenia usług poniesionych przez Spółkę w okresie rozliczeniowym, za który rekompensata jest obliczana. Wysokość rekompensaty nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej wynikowi finansowemu netto, który równoważny jest sumie wpływów, obejmujących koszty i przychody powstałe z tytułu świadczenia usług publicznych, z uwzględnieniem rozsądnego zysku, o ile zostanie przyznany przez Gminę. W kalkulacji rekompensaty uwzględniane są przysługujące Spółce przychody z usług dodatkowych, które powstały w związku z wykonywaniem usług transportu zbiorowego, a także w związku z wykorzystaniem majątku publicznego.
W kalkulacji rekompensaty nie ujmuje się kosztów i przychodów z działalności ubocznej Operatora, niezwiązanych z wykorzystaniem majątku Gminy.
Wynagrodzenie stanowi integralną część rekompensaty i przeznaczone jest na pokrycie wszelkich uzasadnionych kosztów świadczonych usług publicznych w zakresie transportu zbiorowego i rozsądnego zysku, o ile zostanie przyznany.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu
Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Czynności opodatkowane będą wykonywane przez Zakład Sp. z o.o.
Pytanie
Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z realizacją opisanego we wniosku zadania?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie ze złożonym wnioskiem o dofinansowanie Wnioskodawca nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części, zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”. W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosowanie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie lokalnego transportu zbiorowego.
W tym miejscu zwrócić należy uwagę na przepisy ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1371) regulujące kwestię publicznego transportu zbiorowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:
Użyte w ustawie określenia oznaczają: operator publicznego transportu zbiorowego - samorządowy zakład budżetowy oraz przedsiębiorca uprawniony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie przewozu osób, który zawarł z organizatorem publicznego transportu zbiorowego umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, na linii komunikacyjnej określonej w umowie.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:
publiczny transport zbiorowy może być wykonywany przez operatora publicznego transportu zbiorowego, zwanego dalej „operatorem”, lub przewoźnika spełniających warunki do podejmowania i wykonywania działalności w zakresie przewozu osób (…).
Stosownie do art. 5 ust. 1 ww. ustawy:
publiczny transport zbiorowy odbywa się na zasadach konkurencji regulowanej, o której mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1370/2007, zgodnie z zasadami określonymi w ustawie oraz z uwzględnieniem potrzeb zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego.
Zgodnie z art. 5 ust. 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:
publiczny transport zbiorowy może odbywać się na podstawie:
1) umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego;
2) potwierdzenia zgłoszenia przewozu;
3) decyzji o przyznaniu otwartego dostępu albo decyzji o przyznaniu ograniczonego dostępu, o których mowa w art. 29c ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:
organizatorem publicznego transportu zbiorowego, zwanym dalej „organizatorem”, właściwym ze względu na obszar działania lub zasięg przewozów, jest:
1)gmina:
a.na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich,
b.której powierzono zadanie organizacji publicznego transportu zbiorowego na mocy porozumienia między gminami – na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich, na obszarze gmin, które zawarły porozumienie;
2)związek międzygminny – na linii komunikacyjnej albo sieci komunikacyjnej w gminnych przewozach pasażerskich, na obszarze gmin tworzących związek międzygminny.
Stosownie do art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy o publicznym transporcie zbiorowym:
Organizator może bezpośrednio zawrzeć umowę o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, w przypadku gdy świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego ma być wykonywane przez podmiot wewnętrzny, w rozumieniu rozporządzenia (WE) nr 1370/2007, powołany do świadczenia usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w 2021 roku Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie przedsięwzięcia pn.: „xxx”. Projekt zakłada zakup taboru wraz z ładowarkami plug-in (2 szt. autobusów, 2 szt. ładowarek), zakup ładowarek obejmuje także niezbędne okablowanie oraz transformator. Przez cały okres trwałości projektu zakupiony majątek będzie własnością Gminy. Dwa autobusy 12m oraz dwie ładowarki plug-in, będą w momencie zakupu przekazane w nieodpłatne użytkowanie do eksploatacji Zakładowi sp. z o.o. (ZKM).
Gmina jest organizatorem publicznego transportu zbiorowego na terenie gminy. Zakład sp. z o.o. (ZKM) stanowi podmiot zewnętrzny, którego Gmina posiada 100% udziałów. Realizacja usług transportu zbiorowego w zakresie transportu autobusowego wykonywana jest przez spółkę Zakład Sp. z o.o.
Spółka posiada status jednoosobowej spółki, której podstawowym celem i przedmiotem jest wykonywanie zadania własnego Gminy, tj. bieżące zaspokajanie zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej w zakresie transportu zbiorowego autobusowego. Spółka jest odrębnym zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku VAT. W momencie zakupu tabor wraz z infrastrukturą zostanie przekazany w nieodpłatne użytkowanie przez Zakład sp. z o.o. (ZKM).
Państwa wątpliwości w sprawie dotyczą możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych w ramach realizacji opisanego zadania.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, nie będą spełnione. Wnioskodawca realizując planowany projekt dotyczący zakupu przez Gminę autobusów wraz z ładowarkami nie będzie działać w charakterze podatnika VAT, a jak wskazaliście Państwo towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zakupiony tabor wraz z ładowarkami plug-in w momencie zakupu zostaje bowiem przekazany w nieodpłatne użytkowanie.
Analizując kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem autobusów w zakresie przedmiotowego projektu, które zostaną przekazane w użyczenie spółce komunalnej należy wskazać, że nie będziecie Państwo wykorzystywać ww. majątku do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Nabycie przez Państwa przedmiotowych autobusów służących do wykonywania zadań publicznoprawnych w zakresie transportu zbiorowego, a następnie ich przekazanie w nieodpłatne używanie ww. podmiotowi wynikać będzie jedynie z realizacji zadania publicznego o charakterze gminnym określonego ustawą, w zakresie transportu zbiorowego. Mając na uwadze okoliczność, że towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków ponoszonych przez Gminę w związku z jego realizacją.
W rezultacie stwierdzić należy, że nie macie Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części w związku z realizacją zadania pn. „xxx”.
Zatem Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; (dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).