Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy. - Interpretacja - 0114-KDIP1-3.4012.204.2022.1.PRM

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-3.4012.204.2022.1.PRM

Temat interpretacji

Możliwość skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 maja 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 4 maja 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ustawy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca (dalej Wnioskodawca lub Spółka) jest polskim rezydentem podatkowym i podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości osiąganych przez siebie dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Spółka została wpisana do Rejestru Przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego 29 marca 2022 r. i nie jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

Spółka, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oferuje swoim klientom kompleksową usługę rejestracji spółek (spółki kapitałowe i osobowe), fundacji oraz stowarzyszeń w Krajowym Rejestrze Sądowym, zgodnie z oczekiwaniami klientów. W wyniku działań Spółki, proces rejestracji nowego podmiotu przebiega płynnie i bezproblemowo, co stanowi dla klienta wymierną oszczędność czasu i poniesionych kosztów.

W ramach świadczonych usług, Spółka zajmuje się całym procesem rejestracji podmiotów lub zmian danych podmiotów (dalej Usługi rejestracji podmiotów lub rejestracji zmian danych podmiotów), który w zależności od ustaleń z konkretnym klientem, obejmuje:

  • zaprojektowanie struktury spółki dopasowanej do założeń przyszłej działalności oraz zabezpieczającej interesy klienta zgodnie z jego oczekiwaniami,
  • wybór odpowiedniej formy sporządzania umowy spółki lub statutu fundacji/stowarzyszenia (w oparciu o akt notarialny lub wzorzec elektroniczny dostępny w systemie (...),
  • czynności techniczne związane z wypełnieniem wzorca umowy spółki lub statutu fundacji/stowarzyszenia, ustalenie wysokości kapitału zakładowego/kapitału założycielskiego, wybór odpowiednich kodów PKD oraz innych kluczowych elementów umowy spółki lub statutu fundacji/stowarzyszenia, zgodnie z ustaleniami z klientem,
  • wypełnienie formularzy i wniosku o rejestrację spółki, fundacji lub stowarzyszenia w Krajowym Rejestrze Sądowym,
  •  zgłoszenie beneficjentów rzeczywistych podmiotu do (...), zgodnie z wytycznymi klienta,
  • przygotowanie dokumentacji koniecznej do złożenia we właściwym urzędzie skarbowym, w tym formularzy niezbędnych do rejestracji jako czynny podatnik VAT i VAT-UE,
  •  wykonywanie fotokopii akt podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowym i przekazywanie jej klientowi.

Ponadto Wnioskodawca oferuje swoim klientom kompleksową usługę w zakresie złożenia wniosku o zmianę danych podmiotów podlegających rejestracji w Krajowym Rejestrze Sądowym (spółki kapitałowe i osobowe, fundacje, stowarzyszenia), zgodnie z oczekiwaniami klientów. Do zmian tych należą przede wszystkim:

  • zmiana składu zarządu podmiotu,
  • sprzedaż udziałów/akcji, a przez to zmiana danych wspólników podmiotu,
  • zmiana danych członków organów (zarządu, rady nadzorczej),
  • zmiana wysokości kapitału zakładowego podmiotu,
  • zmiana adresu oraz miejsca siedziby podmiotu,
  • zmiana przedmiotu działalności podmiotu,
  • zmiana treści umowy/statutu podmiotu.

W ramach świadczonych usług, Wnioskodawca nie redaguje treści statutów, umów związanych z rejestracją podmiotu lub zmianą danych danego podmiotu, a jedynie wykonuje czynności techniczne i administracyjne poprzez wypełnienie danymi klienta wzorców dokumentów udostępnionych w systemie teleinformatycznym Ministerstwa (...), na który składa się (...) oraz (...), jak również wypełnienie danymi klienta wzorców pozostałych dokumentów składanych do KRS jako dokumenty zewnętrzne (których wzorce nie są generowane w systemie teleinformatycznym), albo poprzez przesłanie kluczowych danych i oczekiwań klienta do notariusza sporządzającego dany dokument.

Całość procesu, w zależności od wyboru formy rejestracji podmiotu lub formy zgłoszenia zmian danych podmiotu trwa od kilku dni roboczych (rejestracja podmiotu przez system (...) do ok. 1-2 miesięcy (rejestracja podmiotu w oparciu o umowę spółki zawartą w formie aktu notarialnego lub też rejestracja zmian danych podmiotu, który jest już zarejestrowany w KRS).

Usługi rejestracji podmiotów są wykonywane po zapoznaniu się z potrzebami i oczekiwaniami indywidualnego klienta. Decyzje odnośnie wyboru odpowiedniej formy prawnej podmiotu oraz treści umów i innych dokumentacji podejmuje wyłącznie klient.

Wnioskodawca nie zatrudnia adwokatów ani radców prawnych, gdyż zakres usług świadczonych przez Spółkę nie jest zastrzeżony wyłącznie dla zawodów regulowanych. W ramach świadczonych usług Spółka:

  • nie reprezentuje klientów w postępowaniu przed sądem,
  • nie udziela porad prawnych i konsultacji klientom, jak również nie przygotowuje dokumentów prawnych, w szczególności nie sporządza umów, statutów, porozumień i innych dokumentów związanych z bieżącym prowadzeniem działalności gospodarczej, dokumentacji patentowej i praw autorskich, nie przygotowuje również innych dokumentów, tj. testamenty czy pełnomocnictwa.

Spółka sklasyfikowała wykonywane przez siebie usługi następująco:

  • PKD 82.19.Z - Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura;
  • PKD 82.11.Z - Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura;
  • PKD 74.90.Z. - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Spółka zaznacza, że samodzielnie sklasyfikowała świadczone przez siebie usługi pod wskazane klasyfikacje PKD i jednocześnie dodaje, że powyższe klasyfikacje mają charakter jedynie pomocniczy i nie stanowią oceny Spółki odnośnie klasyfikacji usług będących przedmiotem interpretacji według klasyfikacji PKD.

Spółka nie wykonuje i nie zamierza również wykonywać innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 Ustawy o VAT.

W opinii Spółki, wartość przychodów osiągniętych przez Spółkę z tytułu Usług rejestracji podmiotów lub rejestracji zmian danych podmiotów, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2022 nie przekroczy kwoty 200 tys. zł. W kolejnych latach, Spółka również nie przewiduje, że wartość przychodów z tytułu Usług rejestracji podmiotów lub rejestracji zmian danych podmiotów przekroczy w każdym z tych następnych lat kwoty 200 tys. zł.

Pytanie

Czy w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego, świadczenie przez Spółkę Usług rejestracji podmiotów lub rejestracji zmian danych podmiotów może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 Ustawy o VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego, świadczenie przez Spółkę Usług rejestracji podmiotów lub rejestracji zmian danych podmiotów może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 Ustawy o VAT.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla określonej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Stosownie do art. 113 ust. 1 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Stosownie do art. 113 ust. 9 Ustawy o VAT, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie natomiast z treścią art. 113 ust. 13 pkt 3 Ustawy o VAT, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9 Ustawy o VAT, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:

a)prawnicze,

b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Zauważyć należy, że ani ustawa o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do ustawy, nie definiują pojęcia „doradztwa”. Ze słownika języka polskiego (http://sjp.pwn.pl/) wynika, że „doradztwo” to „udzielanie fachowych porad” albo „udzielanie porady w jakiejś sprawie”. Z kolei pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”.

Podobne stanowisko zajął WSA w Rzeszowie w wyroku z 26 listopada 2009 r. (sygn. I SA/Rz 785/09) stwierdzając, że „przez doradztwo rozumie się udzielanie fachowych zaleceń, porad, zwłaszcza ekonomicznych czy finansowych. (...) Doradca to ten co udziela fachowych zaleceń czy porad".

Z kolei przez usługi prawnicze należy rozumieć m.in. reprezentowanie interesów jednej strony przeciw drugiej stronie przed sądem, doradztwo prawne i ogólne konsultacje, przygotowywanie dokumentów prawnych itp. (stosownie do symbolu PKD 69.10.Z - Działalność prawnicza).

Mając to na uwadze, Wnioskodawca, stoi na stanowisku, że w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego, przedmiotem świadczonych Usług rejestracji podmiotów lub rejestracji zmian danych podmiotów są określone działania, a nie udzielanie fachowych zaleceń, porad, konsultacji, czy świadczenie usług prawniczych. W konsekwencji, Wnioskodawca uważa, że w przedstawionej sytuacji nie są świadczone wyłączające możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego usługi w zakresie doradztwa czy usług prawniczych.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone m.in. w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 19 listopada 2020 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.696.2020.2.MH.

W rezultacie, w opinii Wnioskodawcy, w okolicznościach przedstawionych w opisie stanu faktycznego świadczenie przez Spółkę Usług rejestracji podmiotów lub rejestracji zmian danych podmiotów może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 Ustawy o VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług w rozumieniu art. 7 ust. 1 oraz art. 8 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Na mocy art. 113 ust. 1 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:

Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;

2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a) transakcji związanych z nieruchomościami,

b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c) usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 5 ustawy:

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Na mocy art. 113 ust. 9 ustawy:

Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Art. 113 ust. 10 ustawy, stanowi że:

Jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:

Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1) dokonujących dostaw:

a) towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:

- energii elektrycznej (CN 2716 00 00),

- wyrobów tytoniowych,

- samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,

c) budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d) terenów budowlanych,

e) nowych środków transportu,

f) następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:

- preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),

- komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),

- urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),

- maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),

g) hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:

- pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),

- motocykli (PKWiU ex 45.4);

2) świadczących usługi:

a) prawnicze,

b) w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c) jubilerskie,

d) ściągania długów, w tym factoringu;

3) nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Zatem, jak stanowi art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się m.in. do podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego w tym związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Zgodnie z powyższym usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wskazać należy, że ustawa nie definiuje pojęcia „usługi prawnicze”. Pomocne w tym wypadku jest odwołanie do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w której w  kategorii „usługi prawnicze” znalazły się usługi w zakresie doradztwa prawnego i  reprezentacji w dziedzinie prawa karnego, handlowego, pracy i cywilnego, a także usługi prawne dotyczące patentów, praw autorskich i pozostałych praw własności intelektualnej, usługi notarialne, arbitrażowe i polubowne, oraz związane z aukcjami. Analiza tej kategorii statystycznej wskazuje zatem, że pod pojęciem usług prawniczych PKWiU rozumie rozmaite czynności związane z doradztwem prawnym.

Zauważyć również należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują też pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej.

Zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego Słownika, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin „usługi w zakresie doradztwa” należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka) 29 marca 2022 r. został wpisany do Krajowego Rejestru Sądowego. Spółka nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca oferuje swoim klientom kompleksową usługę rejestracji lub zmian danych spółek, fundacji i stowarzyszeń w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Usługi rejestracji podmiotów lub rejestracji zmian danych podmiotów świadczone przez Spółkę polegają na wykonaniu czynności technicznych i administracyjnych poprzez:

  • wypełnienie danymi klienta wzorców dokumentów udostępnionych w systemie teleinformatycznych Ministra Sprawiedliwości,
  • wypełnienie pozostałych dokumentów składanych do Krajowego Rejestru Sądowego, albo
  • przesłanie kluczowych danych i oczekiwań klienta do notariusza sporządzającego dany dokument.

Decyzje odnośnie wyboru odpowiedniej formy prawnej podmiotu a także treści umów i wszelkich innych dokumentów podejmuje wyłącznie klient Wnioskodawcy.

Spółka nie zatrudnia adwokatów ani radców prawnych oraz nie udziela porad prawnych ani konsultacji klientom. Wnioskodawca nie wykonuje i nie zamierza wykonywać innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy wartość sprzedaży świadczonych ww. usług, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2022 nie przekroczy kwoty 200.000 zł. Również w kolejnych latach – według przewidywań Spółki - wartość sprzedaży tych usług nie przekroczy kwoty 200.000 zł.

W analizowanej sprawie istotny jest charakter opisanych czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy, który nie wskazuje aby Spółka świadczyła usługi prawnicze, czy też doradcze. Wykonywane czynności sprowadzają się jedynie do działań administracyjnych i technicznych, które ułatwiają klientom założenie działalności gospodarczej lub zmianę danych w KRS. Ponadto, z przedstawionych okoliczności wynika, że Spółka nie wykonuje i nie zamierza wykonywać czynności wskazanych w art. 113 ust. 13 ustawy. W konsekwencji należy wskazać, że skoro Spółka rozpoczęła działalność w 2022 r. i przewidywana wartość sprzedaży świadczonych ww. usług, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2022 nie przekroczy kwoty 200.000 zł, to Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy. W kolejnych latach, jeżeli wartości sprzedaży świadczonych przez Spółkę usług nie przekroczy kwoty 200.000 zł to Wnioskodawca nadal będzie mógł korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy.

Zaznaczyć jednakże należy, że jeżeli wartość sprzedaży u Wnioskodawcy przekroczy kwotę 200.000 zł, zwolnienie utraci moc począwszy od czynności, którą zostanie przekroczona ta kwota. Wskazania wymaga również, że Wnioskodawca utraci prawo do zwolnienia podmiotowego w przypadku wykonania jakiejkolwiek czynności wymienionej w art. 113 ust. 13 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).