Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 7 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 maja 2022 r. (wpływ 20 maja 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina A (dalej: Gmina, Wnioskodawca) otrzymała dofinansowanie na realizację przedsięwzięcia pn. „(…)” w ramach programu (…) realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
W ramach programu przedsięwzięcie realizowane przez jednostkę samorządu terytorialnego otrzymało dofinansowanie w wysokości 57,47% kosztów kwalifikowanych.
Celem głównym projektu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez zakup zeroemisyjnego autobusu elektrycznego oraz mobilnej ładowarki na potrzeby zbiorowego transportu publicznego na obszarze Gminy. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększania mobilności mieszkańców miasta, poprawy dostępu do rynku pracy, edukacji i usług społecznych i przyczyni się w znacznym stopniu do zmiany komunikacji.
Przedsięwzięcie realizuje również następujące cele szczegółowe:
1.Stworzenie sprawnego i bezpiecznego publicznego transportu zbiorowego, świadczenie wysokiej jakości usług komunikacyjnych.
2.Ochrona środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie emisji zanieczyszczeń powietrza pochodzącego z transportu.
3.Realizacja założeń zrównoważonej mobilności miejskiej na obszarze miasta, popularyzacja publicznych środków transportu, zachęcenie mieszkańców do zmiany zachowań i wyboru komunikacji publicznej zamiast samochodu.
4.Uruchomienie publicznego transportu zbiorowego w oparciu o autobus spełniający wymogi i normy środowiskowe oraz techniczne.
5.Dostosowanie transportu publicznego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, starszych.
Podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie powstałej infrastruktury w okresie trwałości projektu będzie Wnioskodawca. Operatorem powstałej infrastruktury będzie spółka gminna (…). Termin zakończenia przedsięwzięcia zaplanowany został na 30 września 2023 r.
Powstała infrastruktura będzie miała charakter niekomercyjny i ogólnodostępny. Wymaganym załącznikiem w przypadku gdy VAT jest kosztem przedsięwzięcia jest indywidualna interpretacja właściwego urzędu skarbowego.
Zakupiony autobus Gmina przekaże w nieodpłatne użyczenie spółce gminnej.
Doprecyzowanie i uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
1.Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2.Towary i usługi nabywane w ramach projektu pn. „(…)”, będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
3.Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z przedmiotowym projektem wystawione będą na Gminę.
4.Projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową, a jego realizacja należy do zadań własnych gminy – art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym.
Pytanie
Czy Wnioskodawca ma prawną możliwość odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług w związku z realizacją przedsięwzięcia pn. „(…)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Gmina korzystając z dofinansowania przedsięwzięcia ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację przedmiotowej inwestycji polegającej na zakupie zeroemisyjnego autobusu elektrycznego wraz z mobilną ładowarką powinna ująć podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowalny, gdyż zdaniem Wnioskodawcy, nie ma prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w jakiejkolwiek części zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług.
Celem głównym projektu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez zakup zeroemisyjnego autobusu elektrycznego oraz mobilnej ładowarki na potrzeby zbiorowego transportu publicznego na obszarze Gminy.
Realizując powyższe przedsięwzięcie Gmina nie będzie miała żadnej możliwości odzyskania poniesionego kosztu VAT. Zatem, podatek VAT zapłacony stanowiłby w całości koszt kwalifikowalny, który zostałby sfinansowany ze środków dotacji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Otrzymanie interpretacji podatkowej jest niezbędne celem zaliczenia podatku VAT naliczonego do kosztów kwalifikowalnych przedsięwzięcia.
Po zakończeniu realizacji projektu operatorem powstałej infrastruktury będzie spółka gminna (…). Zakupiony autobus zostanie przekazany spółce gminnej w nieodpłatne użyczenie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Pod pojęciem działalności gospodarczej należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy lokalnego transportu zbiorowego.
Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.
Z okoliczności sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Gmina otrzymała dofinansowanie na realizację przedsięwzięcia pn. „(…)” realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Celem głównym projektu jest uniknięcie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez zakup zeroemisyjnego autobusu elektrycznego oraz mobilnej ładowarki na potrzeby zbiorowego transportu publicznego na obszarze Gminy. Realizacja projektu przyczyni się do zwiększania mobilności mieszkańców miasta, poprawy dostępu do rynku pracy, edukacji i usług społecznych i przyczyni się w znacznym stopniu do zmiany komunikacji. Podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie powstałej infrastruktury w okresie trwałości projektu będzie Wnioskodawca. Operatorem powstałej infrastruktury będzie spółka gminna (…). Powstała infrastruktura będzie miała charakter niekomercyjny i ogólnodostępny. Zakupiony autobus Gmina przekaże w nieodpłatne użyczenie spółce gminnej. Towary i usługi nabywane w ramach projektu pn. „(…)”, będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury VAT dokumentujące wydatki związane z przedmiotowym projektem wystawione będą na Gminę. Projekt realizowany będzie w związku z działalnością statutową, a jego realizacja należy do zadań własnych gminy – art. 7 ust. 1 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gmina będzie mieć prawną możliwość odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W analizowanej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca – projekt pn. „(…)” realizowany będzie w związku z działalnością statutową, a jego realizacja należy do zadań własnych gminy. Ponadto, towary i usługi nabywane w ramach projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji, w związku z tym, że realizując przedmiotowy projekt Gmina nie będzie działała w charakterze podatnika VAT, a towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Gminie nie przysługuje – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących poniesione nakłady związane z realizacją przedmiotowej inwestycji.
Podsumowując, Gmina nie będzie miała prawnej możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pn. „(…)”.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informujemy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Należy nadmienić, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2021 r. poz. 1057), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).