Temat interpretacji
brak prawa do odzyskania podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji zadania pn. „(…)” w części dotyczącej obsługi projektu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
30 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji zadania pn. „(…)” w części dotyczącej obsługi projektu.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Miasto na prawach powiatu, dalej: Miasto lub Wnioskodawca, posiada status czynnego podatnika VAT o numerze NIP (...). Od 1 stycznia 2017 r. Miasto wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi rozlicza podatek VAT w scentralizowanym systemie rozliczeń.
Miasto realizuje zadania z zakresu administracji samorządowej należące zarówno do gminy, jak i powiatu. Jak stanowi art. 92 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. 2022 poz. 528 ze zm.), miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.
Stosownie do przepisów ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2021 r., poz. 1372 ze zm.) dalej: u.s.g., Miasto jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1 i 2 u.s.g.). Miasto realizuje zadania własne, które polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 u.s.g. zadania własne gminy obejmują zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.
Mając na uwadze powyższe zadania Miasto będzie realizować projekt grantowy pn. „(…)” w dwóch etapach - etap I oraz etap II w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.6 Czyste powietrze, Poddziałanie 4.6.1.
Czyste powietrze - konkurs, ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków własnych Miasta.
Projekt polega na udzieleniu grantów (dofinansowania) na wymianę starych, nieekologicznych źródeł ciepła (...) . W ramach projektu dokonany zostanie wybór podmiotu dokonującego nadzór projektu w imieniu Miasta. Poniesione zostaną także koszty promocji projektu. W projekcie przewidziano dofinansowanie do (...) nowych źródeł ciepła w ramach I etapu oraz(...) nowych źródeł ciepła w ramach II etapu. Podstawowym celem Projektu jest poprawa jakości powietrza w Mieście poprzez ograniczenie emisji dwutlenku węgla i pyłów PM 10 do atmosfery.
Beneficjentami projektu są:
1)Miasto, udzielające grantów na likwidację starych źródeł ciepła oraz zakup i montaż nowych źródeł ciepła,
2)właściciele nieruchomości położonych na terenie Miasta, dalej: Mieszkańcy - grantobiorcy.
Projekt obejmuje dwie części:
a)część dotyczącą udzielania przez Miasto dotacji
Wnioskodawca przyznaje właścicielom nieruchomości (budynków mieszkalnych) położonych na terenie miasta dotację w wysokości do 100% kosztów netto na demontaż starego źródła ciepła i montaż nowego źródła ciepła. Koszty kwalifikowane poniesione przez mieszkańców objęte dotacją nie obejmują podatku VAT. Zgodnie z regulaminem Projektu właściciel nieruchomości zobowiązany jest najpierw wykonać inwestycję we własnym zakresie oraz uregulować należności za nabyte w tym celu towary i usługi. Przyznana dotacja będzie stanowić refinansowanie poniesionych przez mieszkańca nakładów,
b)część dotyczącą obsługi Projektu
Nadzór nad realizacją projektu zostanie zlecony wyspecjalizowanemu podmiotowi zewnętrznemu, do którego zadań należeć będzie m.in.: ocena spełnienia wymogów formalnych i rzeczowych, weryfikacja prawidłowości przeprowadzenia inwestycji, organizacja odbioru inwestycji przez inspektorów nadzoru. Firma realizująca nadzór za swoje usługi będzie wystawiała Miastu faktury VAT. Wnioskodawca poniesie również wydatki na promocję Projektu, w szczególności na wykonanie wymaganej tablicy informacyjnej o projekcie oraz utworzenie i utrzymanie strony internetowej wspomagającej zarządzanie Projektem.
Koszty kwalifikowalne, ponoszone przez Wnioskodawcę, obejmują podatek VAT i zostaną dofinansowane w wysokości 85% przez EFRR, a w 15 % z budżetu Miasta.
Wnioskodawca nie będzie właścicielem powstałej w trakcie realizacji projektu infrastruktury oraz nie będzie pobierał żadnych opłat od Mieszkańców, którym zostaną przyznane granty. Przedmiotowe instalacje będą własnością Mieszkańców, którzy we własnym imieniu i na własny rachunek zrealizują inwestycje objęte Projektem, a od Miasta otrzymają zwrot poniesionych nakładów (grant) do wysokości 100 % wydatków netto, nie więcej niż ustalony limit. Realizacja projektu w ramach I etapu rozpocznie się w I połowie 2022 roku, a w ramach II etapu planowana jest na II połowę 2022 roku.
Pytanie
Czy Miastu będzie przysługiwać całkowite lub częściowe prawo do odzyskania (odliczenia) podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji Projektu w zakresie opisanym w punkcie b)?
Państwa stanowisko w sprawie
Miasto stoi na stanowisku, że nie będzie mu przysługiwało prawo do odzyskania (odliczenia) podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji Projektu w zakresie opisanym w punkcie b).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego określone są w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), dalej: ustawa o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia zarówno tzw. przesłanek pozytywnych - zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług. Zgodnie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z powołanych przepisów wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej. Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższe przepisy wskazują, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd. W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Gmina, w świetle art. 2 u.s.g., wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Miasto w trakcie realizacji Projektu będzie ponosiło wydatki na usługi świadczone przez podmiot realizujący nadzór oraz promocję Projektu. Efekty realizacji Projektu nie będą wykorzystywane przez Miasto do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a wytworzona w ramach Projektu infrastruktura nie będzie jego własnością.
Z uwagi na fakt, że obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a w przedmiotowej sytuacji warunki te nie zostaną spełnione, Miasto nie będzie miało prawa do odzyskania (odliczenia) podatku VAT, wynikającego z faktur z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931), zwanej dalej „ustawą o VAT”.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie zatem do cytowanych przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 528):
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 19 ww. ustawy :
Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
Jak stanowi art. 92 ust. 2 ww. ustawy:
Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej;
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że będą Państwo realizować projekt grantowy pn. „(…)”.
Projekt polega na udzieleniu grantów (dofinansowania) na wymianę starych, nieekologicznych źródeł ciepła na paliwa stałe i zastąpienie ich nowymi źródłami ciepła spełniającymi standardy niskoemisyjne w domach jednorodzinnych należących do mieszkańców Miasta. W ramach projektu dokonany zostanie wybór podmiotu dokonującego nadzór projektu w imieniu Miasta. Poniesione zostaną także koszty promocji projektu.
Projekt obejmuje dwie części:
a)część dotyczącą udzielania przez Miasto dotacji:
Wnioskodawca przyznaje właścicielom nieruchomości (budynków mieszkalnych) położonych na terenie miasta dotację w wysokości do 100% kosztów netto na demontaż starego źródła ciepła i montaż nowego źródła ciepła.
b)część dotyczącą obsługi Projektu:
Nadzór nad realizacją projektu zostanie zlecony wyspecjalizowanemu podmiotowi zewnętrznemu, do którego zadań należeć będzie m.in.: ocena spełnienia wymogów formalnych i rzeczowych, weryfikacja prawidłowości przeprowadzenia inwestycji, organizacja odbioru inwestycji przez inspektorów nadzoru. Firma realizująca nadzór za swoje usługi będzie wystawiała Miastu faktury VAT.
Wnioskodawca poniesie również wydatki na promocję Projektu, w szczególności na wykonanie wymaganej tablicy informacyjnej o projekcie oraz utworzenie i utrzymanie strony internetowej wspomagającej zarządzanie Projektem.
Wnioskodawca nie będzie właścicielem powstałej w trakcie realizacji projektu infrastruktury oraz nie będzie pobierał żadnych opłat od Mieszkańców, którym zostaną przyznane granty. Przedmiotowe instalacje będą własnością Mieszkańców, którzy we własnym imieniu i na własny rachunek zrealizują inwestycje objęte Projektem, a od Miasta otrzymają zwrot poniesionych nakładów (grant).
Państwa wątpliwości w analizowanej sprawie dotyczą prawa do odzyskania podatku VAT związanego z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji zadania pn. „(…)” w części b) dotyczącej obsługi projektu.
Odnosząc się zatem do powyższego, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, gdyż jak wynika z jej okoliczności w przedstawionym zdarzeniu przyszłym brak jest związku nabytych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji powyższego Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości, a także w części, jak również nie będzie możliwości uzyskania zwrotu różnicy podatku o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W zakresie przedmiotowych wydatków Gmina nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 80). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia tego warunku, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Mając na względzie powyższe stwierdzić należy, że Państwa stanowisko zgodnie z którym nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odzyskania (odliczenia) podatku VAT z tytułu wydatków poniesionych w ramach realizacji Zadania w zakresie opisanym w punkcie b)- obsługi projektu jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, a wynikające z opisu sprawy oraz Państwa stanowiska – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).