Temat interpretacji
możliwość zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 lutego 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 18 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym.
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca zajmuje się sprzedażą szerokiej gamy produktów specjalistycznych do izolacji akustycznej i termicznej maszyn, budynków oraz samochodów. Zgodnie z Nomenklaturą Scaloną (CN) oraz Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) sprzedawane przez Wnioskodawcę towary nie są w rozumieniu klasyfikacji częściami samochodowymi.
Firma prowadzi sprzedaż w sklepie stacjonarnym oraz sprzedaż internetową (prowadzoną za pośrednictwem sklepu internetowego oraz innych platform sprzedażowych). Sprzedaż prowadzona jest głównie na terenie kraju, ale zdarza się również sprzedaż za granicę.
Klientami Wnioskodawcy są podmioty prowadzące działalność gospodarczą oraz osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Sprzedaż na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą ewidencjonowana jest fakturami VAT.
Natomiast cała sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych jest prowadzona przy zastosowaniu kas fiskalnych (wystawiane są paragony bądź faktury imienne automatycznie fiskalizowane na drukarce fiskalnej podłączonej do programu handlowego).
Towary zamawiane w sklepie internetowym oraz innych platformach sprzedażowych są wysyłane do klientów za pośrednictwem firm kurierskich lub odbierane osobiście w punktach stacjonarnych firmy.
Klienci składający zamówienia telefonicznie lub mailowo podają swoje dane: imię, nazwisko, adres, mail. Na podstawie tego generowane jest zamówienie. Klient płacąc za zamówienie w przelewie ma obowiązek wpisania numeru tego zamówienia. Klienci składający zamówienia przez e-sklep/ na platformie sprzedażowej wypełniają obligatoryjnie wymagane dane w formularzu, tj.: imię, nazwisko, adres, mail, telefon. Zamówieniu nadawany jest automatycznie numer, którym klient ma obowiązek posłużyć się dokonując płatności.
Aktualnie sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności odbywa się trzema kanałami:
1.sprzedaż w punkcie stacjonarnym, płatność gotówką lub kartą, ewidencja za pomocą kasy fiskalnej;
2.sprzedaż internetowa (za pośrednictwem sklepu internetowego lub innych platform sprzedażowych, przyjmowana mailowo lub telefonicznie) z odbiorem osobistym w sklepach stacjonarnych firmy, ewidencja za pomocą kasy fiskalnej;
3.sprzedaż internetowa (za pośrednictwem sklepu internetowego lub innych platform sprzedażowych, przyjmowana mailowo lub telefonicznie) wysyłana za pośrednictwem firm kurierskich, ewidencja za pomocą kasy fiskalnej;
Płatność za towary sprzedawane w systemie wysyłkowym następuje w całości na rachunek bankowy firmy w postaci:
1.bezpośrednich przelewów od klientów za zamówienie,
2.zbiorczych przelewów od firm kurierskich np. GLS, DPD, Poczta Polska (wysyłka „za pobraniem”), wraz z zestawieniem do danej wpłaty z którego wynika jakich transakcji dana wpłata zbiorcza dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana;
3.zbiorczych przelewów od pośredników w płatnościach np. Allegro Pay-U , wraz z zestawieniem do danej wpłaty z którego wynika jakich transakcji dana wpłata zbiorcza dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana;
Towary sprzedawane przez Wnioskodawcę w systemie wysyłkowym nie zostały ujęte w Poz. 2442 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. , w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Nie są również zgodnie z Nomenklaturą Scaloną (CN) oraz Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) częściami samochodowymi.
Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi czynności opodatkowane podatkiem VAT i od całości uzyskiwanych dochodów podlega opodatkowaniu w Polsce.
Pytanie
Czy Firma, która posiada zainstalowane kasy fiskalne, na których ewidencjonuje całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, może zaprzestać ewidencjonowania na kasach fiskalnych sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, korzystając ze zwolnienia określonego w pozycji 2442 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. , w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w stosunku do sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Firma ma możliwość skorzystania ze zwolnienia określonego w pozycji 2442 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w stosunku do sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych i zaprzestania ewidencjonowania na kasach fiskalnych sprzedaży internetowej, gdzie towary dostarczane są za pośrednictwem kuriera, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.
W pozycji 2442 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 2442 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione trzy następujące warunki:
1.dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi);
2.dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, której jest członkiem), z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);
3.przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.
Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym stanie faktycznym wszystkie trzy warunki zostały spełnione, co oznacza możliwość zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu sprzedaży w systemie wysyłkowym przy zastosowaniu kas rejestrujących i w przypadku takiej sprzedaży rejestrowania transakcji jedynie w systemie handlowym za pomocą faktur imiennych.
Zwolnienie to jest zwolnieniem przedmiotowym, co znaczy, że dotyczy konkretnie tych czynności. Jak wskazano we wniosku, całość zapłaty za sprzedaż prowadzoną systemem wysyłkowym Wnioskodawca otrzymuje na swoje konto bankowe, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Produkty sprzedawane w systemie wysyłkowym nie zostały wymienione w pozycji 2442.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiliście Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931), zwanej dalej „ustawą”.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń lub dokonywanych dostaw. Jeżeli nabywcą danej usługi lub danego towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2022 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r., poz. 2442), zwane dalej rozporządzeniem.
Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.
Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
W załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 36:
Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.
Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i usług, które zostały wymienione w § 4.
Stosownie do § 4 ust. 1 pkt 1 lit. g:
zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych.
Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
-dostawa towarów dotyczy czynności, która następuje w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
-zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
-z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana,
-przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia do których nie stosuje się zwolnień.
Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z opisu sprawy wynika, że zajmuje się Pan sprzedażą szerokiej gamy produktów specjalistycznych do izolacji akustycznej i termicznej maszyn, budynków oraz samochodów. Zgodnie z Nomenklaturą Scaloną (CN) oraz Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) sprzedawane przez Pana towary nie są w rozumieniu klasyfikacji częściami samochodowymi. Firma prowadzi sprzedaż w sklepie stacjonarnym oraz sprzedaż internetową (prowadzoną za pośrednictwem sklepu internetowego oraz innych platform sprzedażowych).
Klientami są m.in. osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej. Cała sprzedaż ich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz sprzedaż na rzecz rolników ryczałtowych jest prowadzona przy zastosowaniu kas fiskalnych.
Towary zamawiane w sklepie internetowym oraz innych platformach sprzedażowych są wysyłane do klientów za pośrednictwem firm kurierskich lub odbierane osobiście w punktach stacjonarnych firmy.
Aktualnie sprzedaż towarów na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności odbywa się trzema kanałami:
1.sprzedaż w punkcie stacjonarnym, płatność gotówką lub kartą, ewidencja za pomocą kasy fiskalnej;
2.sprzedaż internetowa (za pośrednictwem sklepu internetowego lub innych platform sprzedażowych, przyjmowana mailowo lub telefonicznie) z odbiorem osobistym w sklepach stacjonarnych firmy, ewidencja za pomocą kasy fiskalnej;
3.sprzedaż internetowa (za pośrednictwem sklepu internetowego lub innych platform sprzedażowych, przyjmowana mailowo lub telefonicznie) wysyłana za pośrednictwem firm kurierskich, ewidencja za pomocą kasy fiskalnej.
Płatność za towary sprzedawane w systemie wysyłkowym następuje w całości na rachunek bankowy firmy w postaci:
1.bezpośrednich przelewów od klientów za zamówienie,
2.zbiorczych przelewów od firm kurierskich np. GLS, DPD, Poczta Polska (wysyłka „za pobraniem”), wraz z zestawieniem do danej wpłaty z którego wynika jakich transakcji dana wpłata zbiorcza dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana;
3.zbiorczych przelewów od pośredników w płatnościach np. Allegro Pay-U, wraz z zestawieniem do danej wpłaty z którego wynika jakich transakcji dana wpłata zbiorcza dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.
Pana wątpliwości dotyczą możliwości zaprzestania ewidencjonowania na kasach fiskalnych sprzedaży wysyłkowej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, tj. gdy towary sprzedawane są w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), a płatność za nie następuje w całości na rachunek bankowy. Pana zdaniem taka możliwość istnieje, bowiem zostały spełnione łącznie trzy warunki wynikające z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, umożliwiające zastosowanie w opisanym stanie faktycznym zwolnienia przedmiotowego tj.:
1.dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi);
2.dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, której jest członkiem), z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres);
3.przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.
Odnosząc się zatem do sprzedaży będącej przedmiotem Pana wątpliwości tj. sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych oraz mając na względzie cyt. przepisy wskazać należy, że zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do niego, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.
W przypadku prowadzonej przez Pana sprzedaży internetowej dostawa towarów odbywa się w systemie wysyłkowym (wysyłka za pośrednictwem firm kurierskich), płatność otrzymywana jest na rachunek bankowy, a z dowodów dokumentujących zapłatę jak Pan sam wskazał jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres). Ponadto przedmiotem sprzedaży nie są towary o których mowa w § 4 ww. rozporządzenia.
Zatem mając na uwadze okoliczności sprawy trzeba zgodzić się z przyjętym przez Pana stanowiskiem w myśl którego, ma Pan prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) dokonywanej w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w myśl § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Należy zauważyć, że w myśl aktualnie obowiązujących przepisów zwolnienie na podstawie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia będzie obowiązywało do dnia 31 grudnia 2023 r.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Ponadto należy zauważyć, że w złożonym wniosku powołuje się Pan na „poz. 2442” załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r., w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, przy czym cytuje Pan treść „poz. 36” tego załącznika. W rzeczywistości powołana przez Pana „poz. 2442” to część publikatora ww. rozporządzania (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442). W związku z tym, że odnosi się Pan do zwolnienia o którym mowa w poz. 36 załącznika do ww. rozporządzenia uznaliśmy, że jest to omyłka pisarska.
Wskazać należy, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).