Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.30.2022.6.MW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 13 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.30.2022.6.MW

Temat interpretacji

Opodatkowanie sprzedaży nieruchomości

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 stycznia 2022 r., wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii opodatkowania transakcji zbycia niezabudowanych działek nr (...) oraz (...). Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 31 marca 2022 r. (data wpływu 4 kwietnia 2022 r.) oraz z 5 maja 2022 r. (data wpływu 9 maja 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego:

Jest Pani wraz z mężem (...) właścicielami (wspólnota małżeńska) nieruchomości KW (...). Nigdy nie prowadziła Pani ani Pani mąż działalności gospodarczej, zaś nabyte kilkadziesiąt temu działki były bez podatku VAT i stanowiły majątek prywatny.

Mieszkała Pani wraz z mężem na części działki (...) przylegającej do ul. (...), zaś na dalszej części działki oraz na przylegającej działce (...) prowadziła Pani wraz z mężem gospodarstwo rolne o numerze (...), wykorzystywali je Państwo (do teraz) rolniczo. Pole nie było oraz nie jest ogrodzone ani uzbrojone. Gmina (...) zmieniła ich przyszłe przeznaczenie poprzez uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego. Syn udał się do Gminy (...) z zapytaniem, co można wybudować na tych działkach. Otrzymał odpowiedź, że pomimo planu uchwalenia planu działki nadal są rolnicze a ich zabudowa będzie możliwa w  przyszłości po wybudowaniu drogi 1KDL.

Istniejącej obecnie drogi dojazdowej nie można wykorzystać do dojazdu dla działek usługowo – przemysłowych. Plan wyraźnie określa, że dojazd będzie się odbywał wyłącznie drogą 1KDL (dla celów P/U).

Pani oraz Pani mąż jesteście osobami starszymi (powyżej 80 lat) i chcieliby Państwo sprzedać to gospodarstwo rolne w całości, pozostawiając sobie część mieszkalną wraz zabudowaniami.

Zgłosiła się do Pani i Pani męża Spółka o nazwie (...), która bez części mieszkaniowej chce nabyć działki w całości (cały obszar P/U) i wybudować tu halę produkcyjno – magazynową.

Nie dawała Pani ani Pani mąż nigdzie ogłoszenia o zamiarze sprzedaży oraz nie uzbroiliście Państwo sprzedawanego terenu.

Nie wydzieliła Pani ani Pani mąż żadnej drogi wewnętrznej, ani żadnej działki ponad minimum określone przez Gminę, tzn. działkę (...) chce Pani oraz Pani mąż sprzedać w całości, bez wydzielania działki pod drogę 1KDL.

Na dzień dzisiejszy droga 1KDL nie istnieje, więc sprzedawane działki można obecnie wykorzystać jedynie rolniczo.

Udzieliła Pani oraz Pani mąż Spółce pełnomocnictwa do wystąpienia do Starostwa Powiatowego w (...) o wydanie pozwolenia na budowę (dokumentacja i pozwolenie), bez prawa wejścia na teren do dnia sprzedaży.

Nawet gdyby Spółka nabywająca uzyskała pozwolenie na budowę, to nie ma żadnej pewności, że w najbliższych miesiącach działki zmienią swe przeznaczenie z obecnego rolniczego, na przyszłe P/U, dlatego sprzedaż chcą Państwo przeprowadzić w oparciu o podatek od czynności cywilnoprawnych a nie o podatek od towarów i usług.

Aby oddzielić część mieszkaniową od części rolniczej został przeprowadzony podział działki (...) na trzy części, gdyż taki był wymóg Gminy (...) do wydzielenia domu ze sprzedawanego terenu. Podział nie jest dla celów działalności gospodarczej, lecz dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych.

W uzupełnieniach wniosku wskazała Pani, że:

Ad. 1. Działka (...) powstała w wyniku podziału działki (...). Podział nastąpił w celu oddzielenia zabudowań od reszty zbywanego terenu. Ziemia ta została nabyta poprzez darowiznę 41 lat temu (1981 r.). Działka (...) została nabyta poprzez zakup 50 lat temu (1972 r.). Nabycie tych działek nie było opodatkowane podatkiem VAT, nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku.

Ad. 2. Działka nigdy nie była przedmiotem dzierżawy, nie była wynajmowana, ani udostępniana osobom trzecim, nie było żadnej odpłatnej umowy.

W uzupełnieniu z 5 maja 2022 r. doprecyzowała Pani:

Działki (...) nigdy nie były przedmiotem dzierżawy i tym samym nie było żadnej odpłatnej umowy. Działki nie były wynajmowane, ani udostępniane.

(...) 2021 r. zawarto przedwstępną umowę sprzedaży działek bez prawa wejścia na ich teren, co zostało zapisane w treści powyższej umowy.

Ad .3. W momencie sprzedaży działki będą stanowiły teren niezabudowany, gdyż umowa przedwstępna zawiera zapis, że przyszły inwestor nie ma prawa rozpoczęcia prac budowlanych (wejście na teren będzie możliwe dopiero po zawarciu umowy sprzedaży). Do dnia sprzedaży działki są wykorzystywane rolniczo.

Ad.4. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego będą to działki przeznaczone pod zabudowę, z drogą dojazdową do terenów przemysłowych, która na dzień dzisiejszy nie istnieje i nie ma żadnej pewności, że na dzień sprzedaży powstanie. Więc pomimo zapisu w planie o docelowym przeznaczeniu pod zabudowę przemysłową i usługową nie można otrzymać pozwolenia na budowę zgodnego z planem, ze względu na brak dojazdu, bo droga 1KDL nie powstała, a plan określa ją jako jedyny możliwy dojazd do terenów PU.

Z dużym prawdopodobieństwem nie będzie prawomocnego pozwolenia na budowę.

Jako właścicielka działki, do dnia dzisiejszego, nie wystąpiła Pani o decyzję o warunkach zabudowy oraz nie udzieliła takiego pełnomocnictwa. Z tego co Pani wiadomo, to (...) 2022 r. Starosta (...) decyzją (...) umorzył postępowanie o pozwolenie na budowę o które występowała firma (...). Ze względu na brak decyzji środowiskowej oraz brak dojazdu do działek o funkcji PU uzyskanie prawomocnej decyzji budowlanej do dnia (...) 2022 r. wydaje się niemożliwe ((...) 2022 r. upływa termin przewidziany w umowie przedwstępnej do zawarcia umowy sprzedaży - data ostateczna).

Przy wniosku o pozwolenie środowiskowe przyszły inwestor przewidywał na Pani działkach budowę części hali wraz z dojazdami, zaś we wniosku o pozwolenie na budowę złożonym do Starostwa w (...) przewidywał na Pani działkach tereny zielone. Ze względu na przedstawienie różnych wersji nie jest Pani w stanie określić gdzie będzie w przyszłości zlokalizowany park magazynowo - logistyczny, zaś treść wniosków nie jest z Panią konsultowana, ani Pani przedstawiana przez (...). Nie może Pani określić o jakie pozwolenie i o jakie warunki może wystąpić przyszły inwestor oraz czy w ogóle wystąpi o zabudowę kupowanej od Pani działki.

Na dzień dzisiejszy nie zamierza Pani występować o zmiany w planie zagospodarowania, ani o wydanie decyzji. Nie ma Pani wiedzy, jakie plany ma w tym zakresie firma (...), ale w Pani ocenie żadna zmiana planu zagospodarowania ze względów proceduralnych nie może odbyć się w dwa miesiące tj. do dnia (...) 2022 r. (wyłożenie planu, podanie do publicznej wiadomości, zebranie wniosków i uwag mieszkańców itd. trwa około roku, więc z bardzo dużym prawdopodobieństwem zmiana planu nie jest możliwa).

Ad. 5. Działka nr (...) nie będzie zabudowana. Działka nr (...) nie będzie zabudowana.

Uzasadnienie: Nikt nie ma prawa wejść na ich teren bez Pani zgody, a Pani nie będzie nic budowała. Na działkach prowadzi Pani gospodarstwo rolne o numerze (...), sprzedawany teren stanowi pole orne, które jest niezabudowany, nieogrodzony i nieuzbrojony.

Ad. 6. Jako rolnik wykorzystywała Pani produkty rolne pochodzące z własnej działalności rolniczej na potrzeby własne. Nie sprzedaje ich Pani, więc nie są objęte podatkiem VAT. Dochód stanowią dopłaty rolne, które otrzymuje Pani za sprzedawane działki, ale nie są one objęte podatkiem VAT.

Ad. 7. Umowa przedwstępna [z Kupującym – przypis Organu] została zawarta (...) 2021 r. i obowiązuje do dnia (...) 2022 r.

Warunki jakie muszą zostać spełnione:

a)prawomocnie i ostatecznie dokonany zostanie podział geodezyjny działki (...), w wyniku czego wydzielona zostanie projektowana działka gruntu,

b)Kupujący przedłoży uchwałę Wspólników wyrażającą zgodę na nabycie przedmiotu sprzedaży,

c)oświadczenia i zapewnienia Stron określone w powyższej umowie pozostają ważne i aktualne dacie ostatecznej.

Powyższe ma zagwarantować, że:

-punkt „a” ma zapewnić, że teren mieszkaniowy zostanie oddzielony od całej reszty zbywanego terenu. Punkt zapewnia to, że można przeprowadzić podział zgodny z planem zagospodarowania, a zamieszkały przez sprzedających teren zostanie nadal zamieszkałym i nie będzie podlegał zbyciu,

-punkt „b” ma zapewnić wymaganą przepisami formę prawną nabycia gruntu, czyli zgodę wspólników,

-punkt „c” zapewnia strony, że stan formalno - prawny jest znany i nie ulegnie zmianie.

Zawarcie umowy sprzedaży nie jest uzależnione od uzyskania pozwolenia na budowę, czy od zmiany sposobu zagospodarowania działek.

Ad. 8. Stawiający małżonkowie (...) oświadczają, że niniejszym udzielają (...) pełnomocnictwa, z prawem do ustanawiania dalszych pełnomocników, do:

a)przeglądania akt (w tym dokumentów i pism) ksiąg wieczystych Sądu Rejonowego w (...) Wydział Ksiąg Wieczystych KW nr (...) oraz (...).

Pełnomocnictwo obejmuje upoważnienie do składania wniosków o sporządzanie kserokopii z akt oraz odbioru takich kserokopii, jak również wykonywania fotokopii przez pełnomocnika, a także do ustanawiania dalszych pełnomocników. Ponadto pełnomocnik upoważniony jest do przeglądania akt ksiąg wieczystych, z których nieruchomość tą księga wieczysta objęła została odłączona,

b)uzyskiwania od właściwych organów administracji rządowej i samorządowej wszelkich zaświadczeń, informacji, wypisów, wyrysów dotyczących stanu faktycznego i prawnego Nieruchomości koniecznych do prowadzenia kompleksowego badania prawnego Nieruchomości.

Kupujący nie ma pełnomocnictw prawnych do przygotowania działek do sprzedaży.

Teren rolny wydzieliła Pani oraz Pani mąż z gospodarstwa bez żadnego pośrednika. Podział działki zlecili Państwo geodecie samodzielnie. Nie udzieliła Pani żadnych pełnomocnictw związanych z przygotowaniem działek do wydzielenia domu z zabudowaniami z całej reszty zbywanego gospodarstwa. Nie dawała Pani ani Pani mąż ogłoszeń o zamiarze sprzedaży oraz nie korzystali Państwo z biura pośrednictwa w obrocie nieruchomościami.

Udzieliła Pani i Pani mąż Kupującemu prawa do dysponowania przedmiotem sprzedaży dla celów budowlanych w terminie od (...) 2022 r. do (...) 2022 r. w zakresie niezbędnym dla wystąpienia do Starostwa Powiatowego w (...) o uzyskanie pozwolenia na budowę, bez prawa rozpoczęcia prac budowlanych (wejście na teren będzie możliwy po zawarciu Umowy Sprzedaży)”.

Pozwolenie musi być zgodne z planem zagospodarowania i nie zmienia przyszłego przeznaczenia działek, jak również nie zmienia obecnego sposobu zagospodarowania, gdyż nikt nie ma prawa wejścia na teren, który wykorzystuję rolniczo.

Otrzymali Państwo pismo ze Starostwa - kopia do wiadomości w załączeniu - sprawa została wycofana, między innymi dlatego, że decyzja nie może być pozytywna bez powstania drogi dojazdowej.

Powyższe stanowi odpowiedź na pytanie Organu: „[Czy] Kupującemu zostało udzielone pełnomocnictwo prawne do działania w Pani imieniu w związku z przygotowaniem działek do sprzedaży. Należy wskazać, w jakim zakresie pełnomocnictwo zostało udzielone - odrębnie dla każdej działki będącej przedmiotem sprzedaży:

·jakie czynności wykonywał/wykona Pani pełnomocnik na przedmiotowych działkach do dnia podpisania umowy ostatecznej?”.

Ad. 9. Nie dokonała Pani i nie ma zamiaru dokonać żadnej inwestycji w sprzedawany teren.

Ad. 10. Nie.

Powyższe stanowi odpowiedź na pytanie Organu „ Czy posiada Pani jeszcze inne nieruchomości (lub udziały w nieruchomościach) przeznaczone w przyszłości do sprzedaży (oprócz opisanych we wniosku) – jeśli tak, to jakie?

Ad.11. Nigdy nie sprzedała Pani żadnej działki.

Pani i Pani mąż jesteście po osiemdziesiątce, chcą Państwo sprzedać prowadzone od dziesięcioleci gospodarstwo rolne pozostawiając sobie dom wraz z zabudowaniami, nigdy nie była Pani ani Pani mąż VAT-owcami.

(...) 2021 r. zawarto przedwstępną umowę sprzedaży działek bez prawa wejścia na ich teren przed zawarciem umowy sprzedaży.

Kupującemu zostało udzielone pełnomocnictwo w zakresie wskazanym uprzednio w pkt 8 uzupełnienia wniosku z dnia 31 marca 2022 r. [odpowiedź Ad. 8. – przypis Organu].

Dzięki pełnomocnictwu może on badać stan prawny nieruchomości, aby Kupujący go znał przy zakupie. Badanie nie odbywa się z Pani ani Pani męża wniosku i przez Państwa pełnomocnika, lecz badanie przeprowadza przedstawiciel przyszłego nabywcy, któremu wyrazili Państwo na to zgodę. Przedstawiciel nabywcy może złożyć w imieniu Pani i Pani męża wnioski w zakresie wskazanym w wymienionym wyżej pkt 8 uzupełnienia wniosku z 31 marca 2022 r.

Nie może Pani wskazać jaki wniosek złoży Kupujący, gdyż nie ma Pani wiedzy w jaki sposób przeprowadza on badanie nieruchomości.

Pełnomocnik nie ma prawa ogrodzenia terenu, uzbrojenia, jego zabudowy, ani nawet wejścia na teren sprzedawanych działek.

Proces wydawania pozwolenia na budowę w Starostwie Powiatowym w (...) może trwać około roku, więc aby nie blokować procesu przygotowań do wydania pozwolenia na budowę (budowa może być przeprowadzona w przyszłości przez nabywcę, a nie przez sprzedających). Do dnia planowanej sprzedaży (planowanej obecnie na przyszły tydzień) nie ma żadnej możliwości uzyskania pozwolenia na budowę lub wybudowania drogi 1KDL, która zgodnie z planem zagospodarowania jest niezbędna do zmiany sposobu wykorzystywania z rolniczej na budowlaną. Więc żaden składany wniosek przez pełnomocnika przyszłego nabywcy nie może doprowadzić na dzień sprzedaży do zmiany w sposobie wykorzystywania działek.

Z informacji, jakie Pani posiada, pełnomocnik nabywcy, (któremu udzieliła Pani i Pani mąż pełnomocnictwa do badania) wystąpił w imieniu nabywcy (nie sprzedawcy) o wydanie pozwolenia, jednak ze względów proceduralnych wycofał swój wniosek (Starostwo nie można wydać pozwolenia na budowę bez wydanych warunków środowiskowych oraz bez drogi dojazdowej, więc wniosek stał się bezzasadny i został wycofany).

Wniosek do Starostwa o wymagane dokumenty do sprzedaży tj. wypis, wyrys i zaświadczenie, że pole nie jest lasem złożyła Pani oraz Pani mąż samodzielnie - bez pełnomocnika, który nie informuje Państwa jak bada działki.

Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku z 31 marca 2022 r.):

Czy sprzedaż jest objęta podatkiem VAT?

Pani stanowisko w sprawie w zakresie podatku od towarów i usług:

W opinii Pani sprzedaż nie powinna być objęta podatkiem VAT, gdyż Spółka ma nabyć teren wykorzystany rolniczo, na którym do czasu powstania drogi 1KDL nie można budować. Działki, na których nie można wybudować hali przemysłowej nie są działkami budowlanymi. Staną się działkami budowlanymi po wybudowaniu drogi, która obecnie nie istnieje.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 931), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ( ).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Towarem jest także udział w prawie własności lub użytkowania wieczystego nieruchomości. Jest to zgodne z normami unijnymi, bowiem w myśl art. 15 ust. 2 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.U. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1, ze zm.), zwanej dalej „Dyrektywą VAT”, państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy:

1. określone udziały w nieruchomości,

2. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości,

3. udziały i inne równoważne udziałom tytuły prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części.

Zaznaczenia wymaga, że na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, również zbycie udziału w towarze (np. współwłasności nieruchomości) stanowi odpłatną dostawę towarów. Powyższe potwierdził NSA w uchwale 7 sędziów z dnia 24 października 2011 r., sygn. akt I FPS 2/11.

W świetle art. 195 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm.):

Własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność).

Współwłasność nie jest instytucją samodzielną, lecz stanowi odmianę własności i charakteryzuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom. Do współwłasności stosuje się – jeśli co innego nie wynika z przepisów poświęconych specjalnie tej instytucji – przepisy odnoszące się do własności. Należy zatem uznać, że udział każdego ze współwłaścicieli jest ze swej istoty szczególną postacią prawną własności.

Stosownie do art. 46 § 1 Kodeksu cywilnego:

Nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Podkreślić należy, że współwłaściciel ma względem swego udziału pozycję wyłącznego właściciela.

Art. 198 ustawy Kodeks cywilny:

Każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.

Rozporządzanie udziałem polega na tym, że współwłaściciel może zbyć swój udział.

Należy w tym miejscu zauważyć, że kwestie stosunków majątkowych pomiędzy małżonkami reguluje ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. z 2020 r., poz. 1359).

Stosownie do art. 31 § 1 powołanego wyżej Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Z chwilą zawarcia małżeństwa powstaje między małżonkami z mocy ustawy wspólność majątkowa (wspólność ustawowa) obejmująca przedmioty majątkowe nabyte w czasie jej trwania przez obojga małżonków lub przez jednego z nich (majątek wspólny). Przedmioty majątkowe nieobjęte wspólnością ustawową należą do majątku osobistego każdego z małżonków.

Zatem, istotą wspólności majątkowej małżeńskiej, zarówno ustawowej, jak i umownej, jest to, że każdy z małżonków jest współwłaścicielem poszczególnych składników majątku wspólnego (dorobkowego) na zasadach współwłasności łącznej (bezudziałowej).

W świetle art. 35 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

W czasie trwania wspólności ustawowej żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Nie może również rozporządzać ani zobowiązywać się do rozporządzania udziałem, który w razie ustania wspólności przypadnie mu w majątku wspólnym lub w poszczególnych przedmiotach należących do tego majątku.

W myśl art. 36 § 1 oraz § 2 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Oboje małżonkowie są obowiązani współdziałać w zarządzie majątkiem wspólnym, w szczególności udzielać sobie wzajemnie informacji o stanie majątku wspólnego, o wykonywaniu zarządu majątkiem wspólnym i o zobowiązaniach obciążających majątek wspólny. Każdy z małżonków może samodzielnie zarządzać majątkiem wspólnym, chyba, że przepisy poniższe stanowią inaczej. Wykonywanie zarządu obejmuje czynności, które dotyczą przedmiotów majątkowych należących do majątku wspólnego, w tym czynności zmierzające do zachowania tego majątku.

Zgodnie z art. 37 § 1 pkt 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego:

Zgoda drugiego małżonka jest potrzebna m.in. do dokonania czynności prawnej prowadzącej do zbycia, obciążenia, odpłatnego nabycia nieruchomości lub użytkowania wieczystego, jak również prowadzącej do oddania nieruchomości do używania lub pobierania z niej pożytków.

Z uwagi na powyższe regulacje prawne w akcie notarialnym dokumentującym tego rodzaju nabycie nieruchomości wymieniani są oboje małżonkowie, jeżeli istnieje między nimi ustawowa wspólność majątkowa. Wspólność wynikająca ze stosunku małżeństwa jest współwłasnością łączną uprawniającą do współposiadania rzeczy wchodzących w skład majątku wspólnego, a w czasie jej trwania żaden z małżonków nie może żądać podziału majątku wspólnego. Na mocy zapisu zawartego w art. 43 § 1 Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oboje małżonkowie mają równe udziały w majątku wspólnym.

Należy więc przyjąć, że w oparciu o definicję zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zbycie udziału we współwłasności nieruchomości, dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT.

Należy jednak wskazać, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Definicja podatnika została ujęta w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Stosowanie do tego artykułu:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 2 ww. ustawy:

Działalność gospodarcza –– obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zatem, kiedy osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do  prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze  wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

W kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości (działek) istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy, w celu dokonania sprzedaży nieruchomości podejmowała/będzie podejmowała Pani aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), – a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy – jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Ponadto, jak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15  września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10, dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że  transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i  Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z  siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a  czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Należy wskazać, iż przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości działa w  charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z nich.

Stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Analiza okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów przy uwzględnieniu orzeczenia TSUE, prowadzi do wniosku, że trudno uznać Panią za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży działek będących przedmiotem wniosku.

Pomimo, że grunty spełniają definicję towaru zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, to okoliczności niniejszej sprawy nie wskazują, że dokonując sprzedaży ww. działek, będzie Pani działała w charakterze handlowca.

Jest Pani wraz z mężem (...) właścicielami (wspólnota małżeńska) nieruchomości, dla których Sąd Rejonowy w (...) prowadzi księgi wieczyste nr (...). Nigdy nie prowadziła Pani ani Pani mąż działalności gospodarczej, przedmiotowe działki nabyte zostały kilkadziesiąt temu bez podatku VAT i stanowiły majątek prywatny, nie przysługiwało Pani prawo do odliczenia podatku.

Działka nr (...) powstała w wyniku podziału działki (...). Ziemia ta została nabyta poprzez darowiznę 41 lat temu (1981 r.). Działka nr (...) została nabyta przez zakup 50 lat temu (1972 r.).

Podział działki (...) na trzy części przeprowadzony był, aby oddzielić część mieszkaniową od części rolniczej, gdyż taki był wymóg Gminy (...) do wydzielenia domu ze sprzedawanego terenu. Podział nie jest dla celów działalności gospodarczej, lecz dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych.

Mieszkała Pani na części działki (...) przylegającej do ul. (...), zaś na dalszej części działki oraz na przylegającej działce (...) prowadziła Pani gospodarstwo rolne o numerze (...), wykorzystywała Pani (do teraz) ten grunt rolniczo.

Jako rolnik wykorzystywała Pani produkty rolne pochodzące z własnej działalności rolniczej na potrzeby własne. Nie sprzedaje ich Pani, wiec nie są objęte podatkiem VAT. Dochód stanowią dopłaty rolne, które otrzymuje Pani za sprzedawane działki, ale nie są one objęte podatkiem VAT.

Pole nie było oraz nie jest ogrodzone ani uzbrojone. Gmina (...) zmieniła przyszłe przeznaczenie działek poprzez uchwalenie planu zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z informacjami, jakie otrzymała pani z Gminy, po uchwaleniu planu działki nadal są rolnicze a ich zabudowa będzie możliwa w przyszłości po wybudowaniu drogi 1KDL. Istniejącej obecnie drogi dojazdowej nie można wykorzystać do dojazdu dla działek usługowo – przemysłowych. Plan wyraźnie określa, że dojazd będzie się odbywał wyłącznie drogą 1KDL (dla celów P/U).

Zamiarem Pani jest sprzedać to gospodarstwo rolne w całości, pozostawiając sobie część mieszkalną wraz z zabudowaniami.

Zgłosiła się do Pani i Pani męża Spółka (...), która bez części mieszkaniowej chce nabyć działki w całości (cały obszar P/U) i wybudować tu halę produkcyjno – magazynową.

Nie dawała Pani nigdzie ogłoszenia do o zamiarze sprzedaży nieruchomości, nie korzystała Pani również z biura pośrednictwa sprzedaży.

Nie uzbroiła Pani sprzedawanego terenu. Nie wydzieliła Pani żadnej drogi wewnętrznej, ani żadnej działki ponad minimum określone przez Gminę, tzn. działkę (...) chce Pani sprzedać w całości, bez wydzielania działki pod drogę 1KDL. Na dzień dzisiejszy droga 1 KDL nie istnieje, więc sprzedawane działki można obecnie wykorzystać jedynie rolniczo.

Udzieliła Pani oraz Pani mąż Kupującemu pełnomocnictwa do dysponowania przedmiotem sprzedaży dla celów budowlanych w terminie od (...) 2022 r. do (...) 2022 r., w zakresie niezbędnym dla wystąpienia do Starostwa Powiatowego w (...) o uzyskanie pozwolenia na budowę, bez prawa rozpoczęcia prac budowlanych (wejście na teren będzie możliwy po zawarciu umowy sprzedaży).

W momencie sprzedaży działki będą stanowiły teren niezabudowany, gdyż umowa przedwstępna zawiera zapis, że przyszły inwestor nie ma prawa rozpoczęcia prac budowlanych (wejście na teren będzie możliwe dopiero po zawarciu umowy sprzedaży). Do dnia sprzedaży działki są wykorzystywane rolniczo.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego będą to działki przeznaczone pod zabudowę z drogą dojazdową do terenów przemysłowych, która na dzień dzisiejszy nie istnieje i nie ma żadnej pewności, że na dzień sprzedaży powstanie. Więc pomimo zapisu w planie o docelowym przeznaczeniu pod zabudowę przemysłową i usługową nie można otrzymać pozwolenia na budowę zgodnego z planem, ze względu na brak dojazdu, bo droga 1KDL nie powstała, a plan określa ją jako jedyny możliwy dojazd do terenów PU.

Z dużym prawdopodobieństwem nie będzie prawomocnego pozwolenia na budowę. Jako właścicielka działki do dnia dzisiejszego nie wystąpiła Pani o decyzję o warunkach zabudowy oraz nie udzieliła takiego pełnomocnictwa. Z tego co Pani wiadomo, to (...) 2022 r. Starosta (...) decyzją (...) umorzył postępowanie o pozwolenie na budowę, o które występowała firma (...). Ze względu na brak decyzji środowiskowej oraz brak dojazdu do działek o funkcji PU uzyskanie prawomocnej decyzji budowlanej do dnia (...) 2022 r. wydaje się niemożliwe ((...) 2022 r. upływa termin przewidziany w umowie przedwstępnej do zawarcia umowy sprzedaży - data ostateczna).

Przy wniosku o pozwolenie środowiskowe przyszły inwestor przewidywał na Pani działkach budowę części hali wraz z dojazdami, zaś we wniosku o pozwolenie na budowę złożonym do Starostwa w (...) przewidywał na Pani działkach tereny zielone. Ze względu na przedstawienie różnych wersji nie jest Pani w stanie określić gdzie będzie w przyszłości zlokalizowany park magazynowo - logistyczny, zaś treść wniosków nie jest z Panią konsultowana, ani Pani przedstawiana przez (...). Nie może Pani określić, o jakie pozwolenie i o jakie warunki może wystąpić przyszły inwestor oraz czy w ogóle wystąpi o zabudowę kupowanej od Pani działki.

Na dzień dzisiejszy nie zamierza Pani występować o zmiany w planie zagospodarowania, ani o wydanie decyzji. Nie ma Pani wiedzy, jakie plany ma w tym zakresie firma (...) ale w Pani ocenie żadna zmiana planu zagospodarowania ze względów proceduralnych nie może odbyć się w dwa miesiące tj. do dnia (...) 2022 r. (wyłożenie planu, podanie do publicznej wiadomości, zebranie wniosków i uwag mieszkańców itd. trwa około roku, więc z bardzo dużym prawdopodobieństwem zmiana planu nie jest możliwa).

Umowa przedwstępna z Kupującym została zawarta (...) 2021 r. i obowiązuje do dnia (...) 2022 r.

Warunki jakie muszą zostać spełnione:

a)prawomocnie i ostatecznie dokonany zostanie podział geodezyjny działki (...), w wyniku czego wydzielona zostanie projektowana działka gruntu,

b)Kupujący przedłoży uchwałę Wspólników wyrażającą zgodę na nabycie przedmiotu sprzedaży,

c)oświadczenia i zapewnienia Stron określone w powyższej umowie pozostają ważne i aktualne dacie ostatecznej.

Powyższe ma zagwarantować, że:

-punkt „a” ma zapewnić, że teren mieszkaniowy zostanie oddzielony od całej reszty zbywanego terenu. Punkt zapewnia to, że można przeprowadzić podział zgodny z planem zagospodarowania, a zamieszkały przez sprzedających teren zostanie nadal zamieszkałym i nie będzie podlegał zbyciu,

-punkt „b” ma zapewnić wymaganą przepisami formę prawną nabycia gruntu, czyli zgodę wspólników,

-punkt „c” zapewnia strony, że stan formalno - prawny jest znany i nie ulegnie zmianie.

Zawarcie umowy sprzedaży nie jest uzależnione od uzyskania pozwolenia na budowę, czy od zmiany sposobu zagospodarowania działek.

Udzieliła Pani Kupującemu pełnomocnictwa do:

a)przeglądania akt (w tym dokumentów i pism) ksiąg wieczystych Sądu Rejonowego w (...) Wydział Ksiąg Wieczystych KW nr (...).

Pełnomocnictwo obejmuje upoważnienie do składania wniosków o sporządzanie kserokopii z akt oraz odbioru takich kserokopii, jak również wykonywania fotokopii przez pełnomocnika, a także do ustanawiania dalszych pełnomocników. Ponadto pełnomocnik upoważniony jest do przeglądania akt ksiąg wieczystych, z których nieruchomość tą księga wieczysta objęła została odłączona,

b)uzyskiwania od właściwych organów administracji rządowej i samorządowej wszelkich zaświadczeń, informacji, wypisów, wyrysów dotyczących stanu faktycznego i prawnego Nieruchomości koniecznych do prowadzenia kompleksowego badania prawnego Nieruchomości.

Kupujący nie ma pełnomocnictw prawnych do przygotowania działek do sprzedaży.

Pełnomocnik nie ma prawa ogrodzenia terenu, uzbrojenia, jego zabudowy, ani nawet wejścia na teren sprzedawanych działek.

Dzięki udzielonymi pełnomocnictwu Kupujący może badać stan prawny nieruchomości, żeby znał go przy zakupie. Badanie nie odbywa się z Pani wniosku i przez Pani pełnomocnika, lecz badanie przeprowadza przedstawiciel przyszłego nabywcy, któremu wyraziła Pani oraz Pani mąż na to zgodę.

Nie może Pani wskazać, jaki wniosek złoży Kupujący, gdyż nie ma Pani wiedzy, w jaki sposób przeprowadza on badanie nieruchomości.

Proces wydawania pozwolenia na budowę w Starostwie Powiatowym w (...) może trwać około roku. Do dnia planowanej sprzedaży (planowanej obecnie na przyszły tydzień) nie ma żadnej możliwości uzyskania pozwolenia na budowę lub wybudowania drogi 1KDL, która zgodnie z planem zagospodarowania jest niezbędna do zmiany sposobu wykorzystywania z rolniczej na budowlaną. Więc żaden składany wniosek przez pełnomocnika przyszłego nabywcy nie może doprowadzić na dzień sprzedaży do zmiany w sposobie wykorzystywania działek.

Z informacji jakie Pani posiada, pełnomocnik nabywcy (któremu udzieliła Pani i Pani mąż pełnomocnictwa do badania) wystąpił w imieniu nabywcy (nie sprzedawcy) o wydanie pozwolenia, jednak ze względów proceduralnych wycofał swój wniosek (Starostwo nie można wydać pozwolenia na budowę bez wydanych warunków środowiskowych oraz bez drogi dojazdowej, więc wniosek stał się bezzasadny i został wycofany).

Wniosek do Starostwa o wymagane dokumenty do sprzedaży tj. wypis, wyrys i zaświadczenie, że pole nie jest lasem złożyła Pani oraz Pani mąż samodzielnie - bez pełnomocnika, który nie informuje Państwa jak bada działki.

Teren rolny wydzieliła Pani oraz Pani mąż z gospodarstwa bez żadnego pośrednika. Podział działki zleciła Pani i Pani mąż geodecie samodzielnie. Nie udzieliła Pani żadnych pełnomocnictw związanych z przygotowaniem działek do wydzielenia domu z zabudowaniami z całej reszty zbywanego gospodarstwa.

Nie dokonała Pani i nie ma zamiaru dokonać żadnej inwestycji w sprzedawany teren przed zbyciem.

Nie wystąpiła i nie planuje Pani wystąpić o decyzję o warunkach zabudowy ani nie udzieliła takiego pełnomocnictwa.

Nie zamierza Pani występować o zmiany w planie zagospodarowania przestrzennego.

Nigdy nie sprzedała Pani żadnej działki i nie posiada Pani innych nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży.

Działki nr (...) i (...) nigdy nie były przedmiotem dzierżawy i tym samym nie było żadnej odpłatnej umowy. Działki nie były wynajmowane ani udostępniane.

Biorąc pod uwagę powyższe, nie podejmowała Pani profesjonalnych czynności marketingowych i zbywając działki nie działała Pani i nie będzie Pani działać jak profesjonalny pośrednik nieruchomości.

Sam podział działki nr (...), wydzielenie terenu rolnego z gospodarstwa, złożenie wniosku do Starostwa o wymagane dokumenty do sprzedaży tj. wypis, wyrys i zaświadczenie że sprzedawane pole nie jest lasem, zawarcie umowy przedwstępnej z Kupującym i udzielenie mu pełnomocnictwa w zakresie podanym we wniosku – nie może przesądzać o tym, że sprzedaż działek będzie podlegała opodatkowaniu.

Zarówno Pani nie dokonała i nie planuje dokonać inwestycji w sprzedawany teren przez zawarciem umowy jak i ustanowiony przez Panią pełnomocnik, zgodnie z opisem podanym we wniosku nie ma pełnomocnictw prawnych do przygotowywania działek do sprzedaży.

Tym samym nie wystąpi ciąg zdarzeń, który wskazywałby na Pani aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami.

W konsekwencji, dokonując sprzedaży działek będących przedmiotem wniosku, będzie Pani korzystała z przysługującego jej prawa do rozporządzania własnym majątkiem.

Zatem sprzedaż ww. działek będzie stanowiła działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie będą miały zastosowania.

Podsumowując, zbycie działek o nr (...) oraz (...), nie skutkuje uznaniem Pani za podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Pani, w zakresie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, zgodnie z którym sprzedaż przedmiotowych działek nie powinna być objęta podatkiem VAT, należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Pani sytuacji podatkowej i nie wywołuje skutków prawnych dla Pani małżonka.

Ocena stanowiska w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu. 

Ocena stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu. 

Należy w tym miejscu podkreślić, iż ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Panią w złożonym wniosku. Ponadto podkreślić należy, że niniejsza interpretacja została wydana w odniesieniu do przedstawionego opisu planowanego zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto informujemy, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji, nie podejmuje się wyjaśnienia stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), tj. nie przeprowadza dowodów oraz nie analizuje załączonych do wniosku dokumentów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności, w kontekście zadanego pytania, przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Wobec powyższego, dołączone przez Panią do wniosku załączniki, nie były przedmiotem merytorycznej analizy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA).

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).