Wypłata przez Dostawcę Prowizji za świadczenia z tytułu Umów o Świadczenie Usług, polegające na dokonaniu przedterminowej spłaty faktur lub faktury or... - Interpretacja - 0114-KDIP4-3.4012.51.2022.4.DS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 maja 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-3.4012.51.2022.4.DS

Temat interpretacji

Wypłata przez Dostawcę Prowizji za świadczenia z tytułu Umów o Świadczenie Usług, polegające na dokonaniu przedterminowej spłaty faktur lub faktury oraz zapewnieniu Dostawcom zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 stycznia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania czynności wykonywanych na rzecz Dostawców, polegających na dokonaniu przedterminowej spłaty faktur lub faktury oraz zapewnieniu Dostawcom zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty, za odpłatne świadczenie usług. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – 11 kwietnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (zwany w treści niniejszego wniosku również „Kupującym”) jest rezydentem podatkowym w Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych z (Dz. U. z 2021 r. poz. 1800 ze zm.); dalej: „ustawa o CIT”. W związku z tym podlega w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawca jest ponadto czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 ze zm.), dalej „ustawa VAT”.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w branży IT. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, Wnioskodawca nabywa usługi i towary od innych podmiotów (dalej „Zakupy”), będących rezydentami podatkowymi w Rzeczpospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy CIT lub art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.); dalej „ustawa PIT”.

Zakupy dokonywane są od przedsiębiorców będących podatnikami w rozumieniu art. 28 ustawy VAT. Zakupy dokumentowane są fakturami VAT. Z tytułu niektórych zakupów przewidziane są odroczone terminy płatności wobec kontrahentów Wnioskodawcy. Wnioskodawca w przyszłości zamierza korzystać z platformy internetowej o roboczej nazwie (…) (zwanej dalej „Platformą”). W ramach Platformy możliwe będzie między innymi negocjowanie wcześniejszej spłaty należności z faktur w zamian za wynagrodzenie (premię).

Platforma udostępniać będzie również szereg rozwiązań i narzędzi automatyzujących, usprawniających i ułatwiających zawarcie umów pomiędzy poszczególnymi stronami transakcji: wystawcą faktury z odroczonym terminem płatności (zwanym dalej „Dostawcą”), podmiotem zobowiązanym do zapłaty faktury wobec Dostawcy (zwanym dalej „Kupującym”) oraz podmiotem udzielającym finansowania Kupującemu na przedterminową spłatę faktury lub ewentualnie nabywającym wierzytelności wobec Kupującego od Dostawcy (zwanym dalej „Inwestorem”).

Wnioskodawca zamierza korzystać z Platformy w charakterze Kupującego w celu uzyskania od Dostawców Zakupów wynagrodzenia (premii) w zamian za wcześniejszą spłatę faktur na rzecz Dostawców i zapewnienie Dostawcom zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty w ramach Platformy. Wcześniejsza spłata finansowana będzie ze środków własnych lub ze środków pozyskanych od Inwestorów. W celu skorzystania z Platformy Wnioskodawca zobowiązany będzie między innymi do zaakceptowania regulaminu. Zgodnie z treścią regulaminu, Kupujący będzie mógł wykorzystać Platformę do wykonania usługi wcześniejszej spłaty jednej lub wielu faktur na rzecz Dostawcy i zapewnienia Dostawcy zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty. W ramach tej usługi Kupujący, za zgodą Dostawcy, będzie spłacał wierzytelność udokumentowaną fakturą lub fakturami przed terminem płatności.

Z tytułu wykonania usługi, Kupującemu przysługiwać będzie wynagrodzenie w postaci premii (prowizji) wynegocjowanej wcześniej z Dostawcą. Czynności wskazane w regulaminie wykonywane będą z poziomu wydzielonej dla Kupującego części Platformy (dalej „Konto”). Regulamin Platformy będzie musiał zostać zaakceptowany przez innych uczestników, w tym przez Dostawcę. W następstwie zaakceptowania regulaminu przez Kupującego oraz Dostawcę oraz ustalenia warunków przedterminowej spłaty, dojdzie do zawarcia odrębnej umowy cywilnoprawnej pomiędzy Kupującym i Dostawcą (dalej „Umowa o Świadczenie Usług”). Świadczenie Kupującego polegało będzie w szczególności na dokonaniu przedterminowej spłaty faktur lub faktury oraz zapewnieniu Dostawcy zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty (w ramach Konta). Z kolei Dostawca zobowiązany będzie do zapłaty ustalonego wynagrodzenia (premii).

Wynagrodzenie może przybierać różne formy (np. procentowe, ryczałtowe). Na wysokość wynagrodzenia wpływać będzie szereg różnych czynników. Kupujący, jako inicjator procesu, będzie mógł dodawać na Platformie oferty wcześniejszej spłaty wierzytelności udokumentowanych fakturą. Platforma będzie oferowała zarówno możliwość dodawania pojedynczych faktur, jak i zbiorczych „paczek” faktur. W ramach paczki będzie dopuszczalne zamieszczanie faktur wobec jednego lub wielu Dostawców. Dodając fakturę lub paczkę faktur na Platformę, Kupujący będzie dodatkowo określał żądaną wysokość wynagrodzenia. W przypadku zamieszczenia na Platformie paczki faktur, Kupujący będzie mógł określać proponowaną wysokość wynagrodzenia w odniesieniu do całej paczki albo w odniesieniu do grupy faktur wyodrębnionych w ramach paczki spełniających określone warunki (np. faktury z terminem płatności 15-30 dni). Nie przewiduje się natomiast funkcjonalności umożliwiającej Kupującemu odrębne określanie wysokości wynagrodzenia dla poszczególnych faktur w ramach paczki. W odpowiedzi na ofertę, Dostawca będzie mógł ją zaakceptować w zakresie wszystkich lub niektórych faktur lub także pojedynczej faktury. Po akceptacji oferty dojdzie do zawarcia Umowy o Świadczenie Usług.

W ramach Platformy przewiduje się również wygenerowanie faktury pro forma na kwotę wynagrodzenia (premii). Platforma może również oferować funkcję automatyzacji lub wsparcia procesu płatności.

Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego

W zakresie usług świadczonych przez Wnioskodawcę (Kupującego) wobec Dostawców mieszczą się następujące czynności:

przedstawienie Dostawcy możliwości skorzystania z Platformy;

pomoc Dostawcy w rozpoczęciu korzystania z Platformy (poinformowanie o funkcjach i możliwościach Platformy oraz o wymogach i sposobie korzystania z niej);

optymalizacja procesu ustalenia negocjacji premii za pośrednictwem Platformy – jako Kupujący, Wnioskodawca będzie dodawać na Platformę faktury / paczki faktur oraz proponować wysokość wynagrodzenia, po stronie Dostawcy będzie wymagane jedynie zaakceptowanie lub odrzucenie oferty, co w istotny sposób ogranicza czas i formalności, usługa Wnioskodawcy w tym zakresie polegać będzie również na dokonaniu czynności administracyjnych.

Na skutek inicjatywy Kupującego, Dostawcy zyskają możliwość nieodpłatnego skorzystania z Platformy. Ponadto, w ramach Platformy wykonywane będą wszelkie czynności administracyjne ograniczające do minimów udział Dostawców w procesie.

Premia będzie co do zasady obliczana jako procent od nominalnej wartości wierzytelności wobec Dostawcy. Premia jest należna nie tylko z tytułu przedterminowej płatności, ale z tytułu wszystkich usług świadczonych wobec Dostawców wymienionych powyżej.

Dostawcy A Spółka Akcyjna mają siedziby na terytorium Polski i według wiedzy A Spółka Akcyjna nie posiadają stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w innych krajach.

Dostawcy zawierają umowę z operatorem Platformy. Zawarcie umowy odbywa się przez akceptację Regulaminu Platformy. Treść umowy zawarta jest w poszczególnych postanowieniach Regulaminu. Obecnie z tytułu korzystania z Platformy nie jest przewidziane wynagrodzenie dla operatora Platformy od Dostawców. Zobowiązania Dostawców wynikające z umowy (Regulaminu) będą miały charakter niepieniężny i służyć będą w szczególności zagwarantowaniu poprawnego działania Platformy pomiędzy użytkownikami oraz spełnieniu szeregu obowiązków regulacyjnych o charakterze niepodatkowym.

Pytania

1.Czy świadczenia Wnioskodawcy (Kupującego) wobec Dostawców z tytułu Umów o Świadczenie Usług, polegające na dokonaniu przedterminowej spłaty faktur lub faktury oraz zapewnieniu Dostawcom zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług?

2.W przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze - czy świadczenia z tytułu Umów o Świadczenie Usług zawartych pomiędzy Wnioskodawcą (Kupującym), a Dostawcami będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej, wynoszącej obecnie 23%?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem, świadczenia Wnioskodawcy wobec Dostawców z tytułu Umów o Świadczenie Usług, polegające na dokonaniu przedterminowej spłaty faktur lub faktury oraz zapewnieniu Dostawcom zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 8 ust. 1 ustawy VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Należy ponadto zwrócić uwagę, że zgodnie z treścią art. 29a ust. 1 ustawy VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jak z kolei stanowi art. 29a ust. 7 pkt 1) i 2) ustawy VAT, podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, a także udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży.

Natomiast w świetle art. 29a ust. 10 pkt 1) ustawy VAT, podstawę opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 13, obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym wskazano, że Wnioskodawca zamierza zawierać za pośrednictwem Platformy Umowy o Świadczenie Usług. Przedmiotem każdej z umów będzie:

1) zobowiązanie Wnioskodawcy do przedterminowej spłaty wobec Dostawcy należności z jednej lub wielu faktur dokumentujących uprzednio dokonaną pomiędzy stronami dostawę towarów lub świadczenie usług;

2) zapewnienie Dostawcy zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty poprzez Konto Dostawcy na Platformie.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca powziął wątpliwości, czy świadczenie z tytuły Umowy Świadczenia Usług należy uznać za odrębne odpłatne świadczenie usług w rozumieniu przepisu art. 8 ust. 1 ustawy VAT, czy też jedynie rabat lub opust lub obniżkę ceny z tytułu transakcji udokumentowanej pierwotną fakturą pomiędzy Wnioskodawcą a Dostawcą.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów ustawy VAT, przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu niebędące dostawą towarów. Jak przykładowo wskazano w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 listopada 2018 roku, nr 0112-KDIL1-2.4012.657.2018.1.AW „(...) pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie, bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie. Zauważyć jednak należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym, czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.”

Takie rozumienie znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (przykładowo z dnia 3 kwietnia 1994 r. w sprawie C-16/93 R.J. Tolsma, z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86 Apple and Pear Development Council). Przepisy ustawy VAT nie definiują natomiast pojęcia „opustu”, „obniżki ceny” i „rabatu”.

Jak przyjmuje się w orzecznictwie oraz praktyce interpretacyjnej, w takim przypadku kierować się należy wykładnią językową. Jak przykładowo wskazano w treści interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 28 listopada 2018 roku, nr 0112‑KDIL1-2.4012.657.2018.1.AW: „Przepisy ustawy nie definiują pojęcia „bonifikata” ani „rabat”. Zatem, pojęcia te należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową. Przyjmując za „Uniwersalnym słownikiem języka polskiego” pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 1, str. 303) „bonifikata” - to „zniżka, odstępstwo od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę albo w celach reklamowych: opust, rabat”. Przez bonifikatę należy więc rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi. Z kolei zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”. Zatem, rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi. Rozróżnia się przy tym rabaty na te przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.”

W kontekście powyższego należy zwrócić uwagę, że:

1)świadczenie z tytułu Umowy o Świadczenie Usług będzie precyzyjnie określone na podstawie umowy zobowiązaniowej zawartej przez Dostawcę i Kupującego za pośrednictwem Platformy i zgodnie z jej regulaminem;

2)przedmiotem świadczenia nie będzie wyłącznie przedterminowa płatność, ale również elementy dodatkowe (zapewnienie Dostawcy zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty poprzez Konto Dostawcy na Platformie);

3)Wnioskodawca w zamian za swoje świadczenie otrzyma wynagrodzenie (premię), co jest wystarczające do uznania go za bezpośredniego beneficjenta czynności;

4)jeżeli wynagrodzenie dotyczy przedterminowej spłaty wielu faktury (paczki faktur lub grupy faktur w ramach paczki), na jego wysokość wpływać będzie nie tylko termin zapłaty danej faktury, ale także szereg innych czynników, w tym:

a)„hurtowy” charakter oferty - wysokość wynagrodzenia za spłatę należności z wielu faktur jest zazwyczaj niższa, niż w przypadku wynagrodzenia za pojedynczą należność;

b)zwieranie w ramach paczki faktur wobec różnych Dostawców.

W konsekwencji powyższych okoliczności zasadne jest twierdzenie, że wysokość należnego Kupującemu z tytułu Umowy o Świadczenie Usług wynagrodzenia będzie kształtowana przez sam fakt korzystania przez Kupującego z Platformy. Z ekonomicznego punktu widzenia zasadny jest wniosek, że gdyby Kupujący negocjował indywidualnie z każdym Dostawcą wyłącznie przedterminową spłatę poszczególnych należności, wysokość ustalonego przez strony wynagrodzenia byłaby inna, niż wysokość ustalona za pośrednictwem Platformy.

Dodatkowo należy podkreślić, że z uwagi na szerokie spektrum czynników wpływających na wysokość wynagrodzenia w ramach paczek faktur, z ekonomicznego punktu widzenia nie jest zasadne bezpośrednie przyporządkowanie konkretnej kwoty wynagrodzenia do poszczególnej faktury w ramach paczki. W ramach danej paczki mogą znajdować się faktury posiadające pewne cechy wspólne (np. termin płatności), jednak w innych kwestach zasadniczo różniące się od siebie: wystawione wobec różnych podmiotów, dokumentujące różne transakcje gospodarcze. Również w tym kontekście zasadne jest przypuszczenie, że w razie ustalania wynagrodzenia w odniesieniu do każdej pojedynczej faktury, kwota przypadająca na każdą fakturę mogłaby być inna. Jak wynika z powyższego, w ramach Platformy strony nie będą negocjowały rabatu/opustu/obniżki ceny/wynagrodzenia z zawartej uprzednio pomiędzy nimi umowy, z tytułu której wystawiona została faktura VAT.

Przedmiotem negocjacji stron będzie zawarcie nowej, odrębnej umowy zobowiązaniowej odnoszącej się do przedterminowej spłaty niewymagalnych zobowiązań (udokumentowanych jedną lub wieloma fakturami).

Ponadto istotny jest również kontekst gospodarczy dokonania czynności. Jak wskazano w treści interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 27 listopada 2012 r. nr PT3/033/10/423/AEW/12/PT-618 w sprawie kwalifikowania premii pieniężnych (bonusów pieniężnych) w świetle przepisów o podatku od towarów i usług „celem dokonania prawidłowej kwalifikacji premii pieniężnych (bonusów pieniężnych) w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, należy przeprowadzić obiektywną analizę całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej transakcji, która pozwoli na ocenę skutków takiej transakcji w świetle regulacji dotyczących podatku od towarów i usług”. W tej samej interpretacji stwierdzono, że premia pieniężna stanowi odrębną usługę, jeżeli „pomiędzy dostawcą i nabywcą istniał stosunek prawny, w oparciu o który nabywca dokonując zakupów u dostawcy uzyskał premię przede wszystkim za realizację przez nabywcę określonych czynności na rzecz dostawcy”.

Każda Umowa o Świadczenie Usług zawarta zostanie za pośrednictwem Platformy prowadzonej przez podmiot trzeci. Skorzystanie z Platformy wymagać będzie zaakceptowania regulaminu, który wprost zakłada, że dojdzie do zawarcia umowy zobowiązaniowej pomiędzy Kupującym (Wnioskodawcą), a Dostawcą. Ponieważ zawarcie Umowy o Świadczenie Usług odbywać się będzie za pośrednictwem Platformy, Wnioskodawca oraz Dostawca nie będą mieli możliwości ukształtowania stosunku zobowiązaniowego w sposób inny niż przewidziany w regulaminie. Zawarcie umowy za pośrednictwem Platformy będzie również jednym z elementów kilku gospodarczo powiązanych ze sobą transakcji z udziałem kilku podmiotów (Kupującego, Dostawcy, operatora Platformy, a niekiedy również Inwestora).

Ponadto, samo świadczenie Wnioskodawcy (Kupującego) będzie miało złożony charakter.

Po pierwsze, będzie ono polegało nie tylko na przedterminowej spłacie niewymagalnych wierzytelności, ale także na zapewnieniu Dostawcy zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty poprzez Konto Dostawcy na Platformie.

Po drugie, w ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na możliwość ustalenia „zbiorczego wynagrodzenia” za spłatę wielu różnych wierzytelności, brak będzie bezpośredniego związku ekonomicznego pomiędzy pierwotnym zobowiązaniem Kupującego do zapłaty ceny/wynagrodzenia, z przyznaną Kupującemu kwotą wynagrodzenia z tytułu Umowy o Świadczenie Usług. Proporcjonalnie rozdzielanie rynkowej wysokości zbiorczego (uśrednionego) wynagrodzenia na każdą fakturę byłoby czynnością sztuczną oraz skomplikowaną technicznie. Z analogicznych względów niezasadne byłoby rozdzielanie skutków podatkowych korzystania z Platformy w zależności, czy Wnioskodawca będzie negocjował przedterminową spłatę jednej, czy większej ilości faktur. W tym kontekście dodatkowo istotny jest również fakt, że jedna faktura może dokumentować jedno lub kilka zdarzeń gospodarczych (np. tzw. „faktura zbiorcza”).

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy wynagrodzenie przysługujące mu od Dostawcy z tytułu Umowy o Świadczenie Usług nie może zostać uznane za rabat w szczególności z dwóch następujących powodów:

1)świadczenie Kupującego ma charakter szerszy niż tylko przedterminowa płatność;

2)brak możliwości uzasadnionego ekonomicznie przyporządkowania konkretnej wysokości wynagrodzenia Kupującego do poszczególnych należności udokumentowanych fakturami.

W kontekście powyższego warto zaznaczyć, że w ocenie Wnioskodawcy analiza całokształtu okoliczności faktycznych przedstawionego zdarzenia przyszłego przemawia za stwierdzeniem, że świadczenia Wnioskodawcy wobec Dostawców z tytułu Umów o Świadczenie Usług, polegające na dokonaniu przedterminowej spłaty faktur lub faktury oraz zapewnieniu Dostawcom zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług. Nie ma przy tym znaczenia, czy w ramach danej umowy dojdzie do spłaty wierzytelności udokumentowanych jedną lub wieloma fakturami (dotyczących jednej lub wielu transakcji gospodarczych).

W konsekwencji takiej kwalifikacji świadczenia z tytułu Umowy o Świadczenie Usług, Dostawca nie będzie zobowiązany do wystawiania wobec Kupującego faktur korygujących, o których mowa w art. 106j ust. 1 ustawy VAT, odnoszących się do pierwotnych transakcji dostaw lub świadczenia usług.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług  (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”,

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:

1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę,  w jakiej dokonano czynności prawnej;

2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Należy jednak zaznaczyć, że nie każde działanie, powstrzymanie się od działania, czy tolerowanie czynności lub sytuacji może zostać uznane za usługę, w rozumieniu przepisów ustawy. Aby tak się stało muszą zostać spełnione łącznie następujące warunki:

w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,

świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).

Należy podkreślić, że oba ww. warunki winny być spełnione łącznie, aby świadczenie podlegało, jako usługa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Aby dana usługa podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi istnieć bezpośredni związek o charakterze przyczynowym, pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym, w ten sposób, że zapłacone kwoty stanowią rzeczywiste wynagrodzenie za wyodrębnioną usługę świadczoną w ramach stosunku prawnego lub dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych. Otrzymana zapłata powinna być konsekwencją wykonania świadczenia. Wynagrodzenie musi być należne za wykonanie tego świadczenia.

Kwestia „odpłatności” była niejednokrotnie przedmiotem rozważań Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W powołanym przez Stronę wyroku C-102/86 w sprawie Apple and Pear Development Council, TSUE wskazał, że: „czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem”. Natomiast w wyroku C-16/93 Tolsma, Trybunał wskazał, że czynność: „podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy”.

Szczególnie trafnie kwestię tę ujął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w wyroku z 15 marca 2012 r., sygn. akt I SA/Ke 89/12, w którym stwierdził, że „Świadczenie usług podlega opodatkowaniu tylko wtedy, gdy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą istnieje stosunek prawny, na podstawie którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych. Aby usługa podlegała obowiązkowi podatkowemu z tytułu VAT koniecznym warunkiem jest, by świadczona była odpłatnie, przy czym pomiędzy czynnością podlegającą opodatkowaniu (usługą), a wynagrodzeniem otrzymanym z tytułu jej wyświadczenia musi istnieć bezpośredni, czytelny i dostrzegalny związek.

W wyroku z 29 października 2009 r. w sprawie C-246/08 TSUE przypomniał, że jeżeli działalność usługodawcy polega wyłącznie na świadczeniu usług bez bezpośredniego świadczenia wzajemnego, brak jest podstawy opodatkowania i usługi te nie podlegają tym samym podatkowi VAT (teza 43). Świadczenie usług tylko wtedy dokonywane jest „odpłatnie” w rozumieniu art. 2 pkt 1 szóstej dyrektywy, jeżeli pomiędzy usługodawcą i usługobiorcą istnieje stosunek prawny, w ramach którego dochodzi do wymiany świadczeń wzajemnych, a wynagrodzenie otrzymywane przez usługodawcę stanowi rzeczywisty ekwiwalent usługi świadczonej na rzecz usługobiorcy (teza 44). Kwestia odpłatności i bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą, a otrzymanym wynagrodzeniem była wielokrotnie podnoszona w orzecznictwie Trybunału (wyrok z 8 marca 1988 r. w sprawie C-102/86, wyrok z dnia 26 czerwca 2003 r. w sprawie C-305/01, wyrok z 3 marca 1994 r. w sprawie C-16/93)”.

Stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy,

podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W myśl art. 29a ust. 7 ustawy,

podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

1) stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;

2) udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;

3) otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Z opisu sprawy wynika, są Państwo czynnym podatnikiem VAT i prowadzą działalność gospodarczą w branży IT. W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, nabywają Państwo usługi i towary od innych podmiotów („Zakupy”), które dokumentowane są fakturami VAT. Z tytułu niektórych zakupów przewidziane są odroczone terminy płatności wobec Państwa kontrahentów. W przyszłości zamierzają Państwo korzystać z platformy internetowej („Platforma”), w ramach której możliwe będzie między innymi negocjowanie wcześniejszej spłaty należności z faktur w zamian za wynagrodzenie (premię).

Platforma udostępniać będzie również szereg rozwiązań i narzędzi automatyzujących, usprawniających i ułatwiających zawarcie umów pomiędzy poszczególnymi stronami transakcji: wystawcą faktury z odroczonym terminem płatności („Dostawcą”), podmiotem zobowiązanym do zapłaty faktury wobec Dostawcy („Kupującym”) oraz podmiotem udzielającym finansowania Kupującemu na przedterminową spłatę faktury lub ewentualnie nabywającym wierzytelności wobec Kupującego od Dostawcy („Inwestorem”).

Zamierzają Państwo korzystać z Platformy w charakterze Kupującego w celu uzyskania od Dostawców Zakupów wynagrodzenia (premii) w zamian za wcześniejszą spłatę faktur na rzecz Dostawców i zapewnienie Dostawcom zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty w ramach Platformy. Wcześniejsza spłata finansowana będzie ze środków własnych lub ze środków pozyskanych od Inwestorów. W celu skorzystania z Platformy zobowiązani będą Państwo między innymi do zaakceptowania regulaminu.

Zgodnie z treścią regulaminu, Kupujący będzie mógł wykorzystać Platformę do wykonania usługi wcześniejszej spłaty jednej lub wielu faktur na rzecz Dostawcy i zapewnienia Dostawcy zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty. W ramach tej usługi Kupujący, za zgodą Dostawcy, będzie spłacał wierzytelność udokumentowaną fakturą lub fakturami przed terminem płatności.

Z tytułu wykonania usługi, Kupującemu przysługiwać będzie wynagrodzenie w postaci premii (prowizji) wynegocjowanej wcześniej z Dostawcą. Premia będzie co do zasady obliczana jako procent od nominalnej wartości wierzytelności wobec Dostawcy. Premia jest należna nie tylko z tytułu przedterminowej płatności, ale z tytułu wszystkich usług świadczonych wobec Dostawców.

Czynności wskazane w regulaminie wykonywane będą z poziomu wydzielonej dla Kupującego części Platformy („Konto”). Regulamin Platformy będzie musiał zostać zaakceptowany przez innych uczestników, w tym przez Dostawcę. W zakresie usług świadczonych przez Państwa wobec Dostawców mieszczą się następujące czynności:

przedstawienie Dostawcy możliwości skorzystania z Platformy

pomoc Dostawcy w rozpoczęciu korzystania z Platformy (poinformowanie o funkcjach i możliwościach Platformy oraz o wymogach i sposobie korzystania z niej)

optymalizacja procesu ustalenia negocjacji premii za pośrednictwem Platformy – jako Kupujący będą Państwo dodawać na Platformę faktury / paczki faktur oraz proponować wysokość wynagrodzenia.

Na skutek inicjatywy Kupującego, Dostawcy zyskają możliwość nieodpłatnego skorzystania z Platformy. Ponadto, w ramach Platformy wykonywane będą wszelkie czynności administracyjne ograniczające do minimów udział Dostawców w procesie.

Dostawcy zawierają umowę z operatorem Platformy przez akceptację Regulaminu Platformy. Treść umowy zawarta jest w poszczególnych postanowieniach Regulaminu. Obecnie z tytułu korzystania z Platformy nie jest przewidziane wynagrodzenie dla operatora Platformy od Dostawców. Zobowiązania Dostawców wynikające z umowy (Regulaminu) będą miały charakter niepieniężny i służyć będą w szczególności zagwarantowaniu poprawnego działania Platformy pomiędzy użytkownikami oraz spełnieniu szeregu obowiązków regulacyjnych o charakterze niepodatkowym.

W ramach Platformy przewiduje się również wygenerowanie faktury pro forma na kwotę wynagrodzenia (premii). Platforma może również oferować funkcję automatyzacji lub wsparcia procesu płatności.

Państwa wątpliwości w niniejszej sprawie dotyczą kwestii, czy czynności wykonywane przez Państwa wobec Dostawców polegające na dokonaniu wcześniejszej przedterminowej spłaty faktur lub faktury oraz zapewnieniu Dostawcom zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatne świadczenie usług (pytanie nr 1 z wniosku).

Mając na uwadze obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa oraz odnosząc się do Państwa wątpliwości należy w pierwszej kolejności ustalić czy otrzymywana przez Państwa premia stanowi wynagrodzenie za świadczenie wzajemne czy też jest to bonifikata/obniżka/rabat, które Państwo otrzymują za wcześniejszą spłatę należności z faktur wobec Dostawców.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę na fakt, że przepisy ustawy nie definiują pojęcia „bonifikata” ani „rabat”. Zatem, pojęcia te należy interpretować stosując przede wszystkim wykładnię językową.

Przyjmując za „Uniwersalnym słownikiem języka polskiego” pod redakcją prof. Stanisława Dubisza (Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003, tom 1, str. 303) „bonifikata” – to „zniżka, odstępstwo od ustalonej ceny towaru, zwłaszcza jako forma odszkodowania za poniesioną stratę albo w celach reklamowych: opust, rabat”. Przez bonifikatę należy więc rozumieć pomniejszenie ustalonej uprzednio ceny towaru lub usługi.

Z kolei zgodnie ze „Słownikiem języka polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 825), „rabat” to „zniżka, opust od sumy należnej za towar przyznawany, np. przy kupnie dużej ilości towarów”. Zatem, rabat polega na pomniejszeniu ustalonej wcześniej ceny towaru lub usługi. Rozróżnia się przy tym rabaty na te przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu.

Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny) nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży.

Natomiast, jeżeli udzielenie rabatu ma miejsce po dokonaniu sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia podstawy opodatkowania (rabat potransakcyjny), wówczas czynność ta wymaga wystawienia faktury korygującej zmniejszającej wartość towarów (zgodnie z art. 106j ustawy). Jednakże możliwe jest wystawienie faktury korygującej wyłącznie w sytuacji udzielenia rabatu bezpośredniemu nabywcy towarów i usług.

Natomiast procentowe zmniejszenie należności za dokonane czynności, w sytuacji gdy zapłata należności przez odbiorcę ma miejsce przed terminem płatności stanowi zaś tzw. skonto.

Zgodnie z definicją słownikową tego pojęcia zawartą w „Małym Słowniku Języka Polskiego” (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997 r.), skonto to „procentowe zmniejszenie sumy należności, przyznawane nabywcy towaru na warunkach kredytowych, w razie zapłaty należności gotówką przed umówionym terminem”.

Wskazać w tym miejscu należy, że rabat z tytułu wcześniejszej zapłaty (skonto) ma charakter warunkowy. Jest on przyznawany pod warunkiem zawieszającym – dopiero z chwilą ziszczenia się warunku a więc – w razie wcześniejszej zapłaty udzielany jest rabat. Jeśli warunek ziszcza się już po dostawie, to wówczas rabat jest przyznawany po dokonaniu transakcji. Tym samym trzeba uznać, że nie może być uwzględniany w cenie jednostkowej już w momencie wystawienia faktury pierwotnej (a zatem również w podstawie opodatkowania). Na tym etapie nie wiadomo bowiem, czy rabat ten faktycznie zostanie przyznany, czy też nie.

Jak wynika z przedstawionych przez Państwa okoliczności sprawy, korzystając z Platformy będą Państwo mogli zaproponować Dostawcom wcześniejszą spłatę jednej lub wielu faktur i zapewnić Dostawcy zdalne narzędzia do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty. W ramach tej usługi, za zgodą Dostawcy, będą Państwo spłacali wierzytelność udokumentowaną fakturą lub fakturami przed terminem płatności. Z tytułu wykonania usługi, będzie przysługiwać Państwu wynagrodzenie w postaci premii (prowizji) wynegocjowanej wcześniej z Dostawcą. Premia będzie co do zasady obliczana jako procent od nominalnej wartości wierzytelności wobec Dostawcy. Zatem powyższe czynności spełniają definicję rabatu z tytułu wcześniejszej spłaty (skonta).

We wniosku wskazali Państwo, że otrzymywana premia jest należna nie tylko z tytułu przedterminowej płatności, ale z tytułu wszystkich usług świadczonych wobec Dostawców, czyli: przedstawienia Dostawcy możliwości skorzystania z Platformy; pomocy Dostawcy w rozpoczęciu korzystania z Platformy (poinformowanie o funkcjach i możliwościach Platformy oraz o wymogach i sposobie korzystania z niej); optymalizacji procesu ustalenia negocjacji premii za pośrednictwem Platformy – jako Kupujący będą Państwo dodawać na Platformę faktury/paczki faktur oraz proponować wysokość wynagrodzenia. Na skutek Państwa inicjatywy, Dostawcy zyskają możliwość nieodpłatnego skorzystania z Platformy. Ponadto, w ramach Platformy wykonywane będą wszelkie czynności administracyjne ograniczające do minimów udział Dostawców w procesie. Usługi te, stanowią jednak jedynie czynności techniczne, które prowadzą do zasadniczego celu jakim jest uzyskanie premii (prowizji) za wcześniejszą spłatę faktur. Nie można się więc zgodzić z Państwem, że otrzymywana premia jest należna nie tylko z tytułu przedterminowej płatności, ale z tytułu wszystkich usług świadczonych wobec Dostawców i stanowi wynagrodzenie za te usługi, gdyż chcąc uzyskać rabat za przedterminową spłatę faktur poza Platformą, również musieliby Państwo poinformować o tym Dostawcę oraz ustalić wysokość tego rabatu/premii, czyli zaproponować wysokość wynagrodzenia oraz wskazać faktury, które chcieliby Państwo spłacić. Czynności dodatkowe wykonywane wobec Dostawców wynikają więc z chęci dokonania czynności za pośrednictwem Platformy, która niewątpliwie usprawnia ten proces, jednak nie zmienia istoty czynności głównej, czyli uzyskania skonta za wcześniejszą spłatę faktur. Tym bardziej, że do „Umowy o Świadczenie Usług” dochodzi po zaakceptowaniu regulaminu Platformy przez Kupującego i Dostawcę, co umożliwia techniczną obsługę relacji między ww. stronami. Dodatkowo, podkreślenia wymaga, że Premia kalkulowana jest jako procent od nominalnej wartości wierzytelności. Potwierdza to charakter premii jako skonta.

Tym samym w analizowanej sprawie nie zostanie spełniona przesłanka istnienia związku pomiędzy wypłatą należności, a otrzymaniem świadczenia wzajemnego, co jest warunkiem koniecznym do uznania, że wypłata tej kwoty jest wynagrodzeniem za świadczoną usługę i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji wypłata przez Dostawcę Prowizji za świadczenia z tytułu Umów o Świadczenie Usług, polegające na dokonaniu przedterminowej spłaty faktur lub faktury oraz zapewnieniu Dostawcom zdalnych narzędzi do uzgodnienia warunków i sposobu wcześniejszej spłaty nie stanowi wynagrodzenia za jakiekolwiek świadczenie przez Kupującego na rzecz Sprzedającego, które stanowić mogłoby świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest nieprawidłowe.

Z uwagi na uznanie Państwa stanowiska w zakresie pytania nr 1 za nieprawidłowe, Organ odstąpił od udzielenia odpowiedzi na pytanie nr 2, ponieważ oczekiwali jej Państwo w przypadku odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych w Państwa uzasadnieniu interpretacji indywidualnych Organ zauważa, że interpretacje wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny/zdarzenie przyszłe przedstawiony przez danego podatnika. Interpretacje nie stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa, więc zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Interpretacje wskazane przez Państwa są rozstrzygnięciami odnoszącymi się do indywidualnych spraw przedstawionych przez wnioskodawców, nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. Każdą sprawę Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).