Temat interpretacji
Prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie ar. 113 ust. 1 ustawy jest prawidłowe, natomiast w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 marca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 1 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 kwietnia 2022 r. (data wpływu).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 1 kwietnia 2010 r. Od początku prowadzenia działalności jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2021 nie przekroczyła kwoty 200 000 zł. Również w roku 2022 wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200 000 zł. Świadczy Pan usługi z zakresu: sporządzania wniosków o przyznanie pomocy na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej i środków krajowych dla rolników, przedsiębiorców i osób indywidualnych, sporządzania wniosków o płatność ze środków Unii Europejskiej i środków krajowych dla rolników, przedsiębiorców i osób indywidualnych, sporządzania biznesplanów przedsięwzięć inwestycyjnych, prowadzenia szkoleń, kontroli gospodarstw rolnych oraz innych podmiotów gospodarczych produkujących metodami ekologicznymi, na zgodność produkcji z przepisami dotyczącymi rolnictwa ekologicznego, na zlecenie jednostki certyfikującej na mocy nadawanego corocznie przez jednostkę certyfikującą upoważnienia do przeprowadzania kontroli, sporządzania dokumentacji pokontrolnej z wyżej wymienionej kontroli, doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, modernizacją gospodarstwa rolnego, sporządzaniem planów nawozowych oraz wypełnianiem wszelkiej dokumentacji obowiązującej w gospodarstwie rolnym, ubezpieczeń komunikacyjnych i majątkowych. Powyższe usługi wg Klasyfikacji PKD zakwalifikował Pan w podklasie: - 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, - 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację, - 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyfikowane, - 74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, - 66.22.Z Działalność agentów i brokerów ubezpieczeniowych.
W odpowiedzi na pytania Organu, zawarte w wezwaniu:
1.Czy oprócz doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt i modernizacją gospodarstwa rolnego, świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi doradztwa w jeszcze innym zakresie?
2.Czy wykonuje Pan - inne niż usługi doradztwa - czynności wymienione w art. 113 ust. 13 ustawy?
Wskazał Pan:
Oprócz doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, modernizacją gospodarstwa rolnego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie prowadzi Pan usług doradczych w innym zakresie. Nie wykonuje Pan - innych niż usługi doradztwa - czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy. Nie świadczy Pan doradztwa podatkowego, prawnego, finansowego.
Pytanie
Czy w związku z powyższym może Pan skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 113 ust. 1 lub na mocy art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Ma Pan prawo skorzystać ze zwolnienia z podatku VAT na mocy art. 113 ust. 1 lub na mocy art. 113 ust. 13 pkt. 2 lit. b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, gdyż wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2021 nie przekroczyła kwoty 200.000 zł. Również w roku 2022 wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200.000 zł. Usługi doradcze związane z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, modernizacją gospodarstwa rolnego, są usługami doradztwa rolniczego. Usługi związane ze sporządzaniem wniosków o przyznanie pomocy na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej i środków krajowych dla rolników, przedsiębiorców i osób indywidualnych, sporządzaniem wniosków o płatność ze środków Unii Europejskie i środków krajowych dla rolników, przedsiębiorców i osób indywidualnych, sporządzaniem biznesplanów przedsięwzięć inwestycyjnych, prowadzeniem szkoleń, kontrolą gospodarstw rolnych oraz innych podmiotów gospodarczych produkujących metodami ekologicznymi, na zgodność produkcji z przepisami dotyczącymi rolnictwa ekologicznego, na zlecenie jednostki certyfikującej na mocy nadawanego corocznie przez jednostkę certyfikującą upoważnienia do przeprowadzania kontroli, sporządzaniem dokumentacji pokontrolnej z wyżej wymienionej kontroli, sporządzaniem planów nawozowych oraz wypełnianiem wszelkiej dokumentacji obowiązującej w gospodarstwie rolnym nie są usługami doradztwa - stanowią jedynie bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w opracowaniu lub uzupełnieniu wniosku na podstawie informacji pozyskanych od klienta.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie ar. 113 ust. 1 ustawy jest prawidłowe, natomiast w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.
Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.
Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy:
Do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:
1) wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
1a) sprzedaży na odległość towarów importowanych, która nie podlega opodatkowaniu podatkiem na terytorium kraju;
2) odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:
a) transakcji związanych z nieruchomościami,
b) usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,
c) usług ubezpieczeniowych
– jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;
3) odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.
Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy, wynika, że:
Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.
W myśl art. 113 ust. 11 ustawy:
Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia sprzedaży od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1.
Zgodnie z art. 113 ust. 13 ustawy:
Zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:
1)dokonujących dostaw:
a)towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
b)towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
-energii elektrycznej (CN 2716 00 00),
-wyrobów tytoniowych,
-samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
c)budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
d)terenów budowlanych,
e)nowych środków transportu,
f)następujących towarów, w związku z zawarciem umowy w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej fizycznej obecności stron, z wyłącznym wykorzystaniem jednego lub większej liczby środków porozumiewania się na odległość do chwili zawarcia umowy włącznie:
-preparatów kosmetycznych i toaletowych (PKWiU 20.42.1),
-komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych (PKWiU 26),
-urządzeń elektrycznych (PKWiU 27),
-maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 28),
g)hurtowych i detalicznych części i akcesoriów do:
-pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli (PKWiU 45.3),
-motocykli (PKWiU ex 45.4);
2)świadczących usługi:
a)prawnicze,
b)w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
c)jubilerskie,
d)ściągania długów, w tym factoringu;
3)nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.
Art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy stanowi, że ze zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy nie korzystają m.in. usługi w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT. Wartość sprzedaży z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w roku 2021 nie przekroczyła kwoty 200.000 zł. Również w roku 2022 wartość sprzedaży nie przekroczy kwoty 200.000 zł. Świadczy Pan usługi z zakresu: sporządzania wniosków o przyznanie pomocy na dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej i środków krajowych dla rolników, przedsiębiorców i osób indywidualnych, sporządzania wniosków o płatność ze środków Unii Europejskiej i środków krajowych dla rolników, przedsiębiorców i osób indywidualnych, sporządzania biznesplanów przedsięwzięć inwestycyjnych, prowadzenia szkoleń, kontroli gospodarstw rolnych oraz innych podmiotów gospodarczych produkujących metodami ekologicznymi, na zgodność produkcji z przepisami dotyczącymi rolnictwa ekologicznego, na zlecenie jednostki certyfikującej na mocy nadawanego corocznie przez jednostkę certyfikującą upoważnienia do przeprowadzania kontroli, sporządzania dokumentacji pokontrolnej z wyżej wymienionej kontroli, doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, modernizacją gospodarstwa rolnego, sporządzaniem planów nawozowych oraz wypełnianiem wszelkiej dokumentacji obowiązującej w gospodarstwie rolnym, ubezpieczeń komunikacyjnych i majątkowych. Oprócz doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, modernizacją gospodarstwa rolnego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie prowadzi Pan usług doradczych w innym zakresie. Nie wykonuje Pan - innych niż usługi doradztwa - czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy. Nie świadczy Pan doradztwa podatkowego, prawnego, finansowego.
Pana wątpliwości dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienie od podatku VAT zgodnie z art. 113.
Analiza przedstawionego opisu sprawy w świetle obowiązujących przepisów wskazuje, że skoro wartość Pana sprzedaży w roku 2021 nie przekroczyła kwoty 200.000 zł oraz w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, oprócz doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, modernizacją gospodarstwa rolnego, nie świadczy Pan usług doradztwa w pozostałym zakresie oraz nie wykonuje Pan innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy, to może Pan korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.
Natomiast w przypadku, gdy dokonywana przez Pana wartość sprzedaży za rok 2022 przekroczy kwotę 200 000 zł lub wykona Pan jakąkolwiek czynność, o której mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, modernizacją gospodarstwa rolnego, to utraci Pan prawo do tego zwolnienia.
Zatem Pana stanowisko w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie ar. 113 ust. 1 ustawy jest prawidłowe
Zauważenia wymaga, że art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b ustawy, nie stanowi podstawy do zwolnienia od podatku. Przepis ten wskazuje jedynie na czynności, tj. usługi doradcze, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego, których wykonywanie przez podatnika powoduje, że niemożliwe jest korzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub ust. 9 ustawy.
Zatem Pana stanowisko, że będzie Pan mógł korzystać ze zwolnienia na „mocy art. 113 ust. 13 pkt 2 lit. b”, należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540, z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).