Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - edukacja ekologiczna.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 14 marca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” - projekt realizowany będzie w Przedszkolu Miejskim nr … w …. Uzupełnili go Państwo pismem z 6 kwietnia 2022 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto … (dalej: „Miasto”) jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi. Jako organ prowadzący … placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … w ramach konkursu pn. „…” projektu: „…” - projekt realizowany będzie w Przedszkolu Miejskim nr … w … (dalej „Projekt”).
Celem Konkursu pn. „…” jest dokonanie wyboru najlepszych projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w … Funduszem, w ramach bloków tematycznych polegających na:
a)zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do placówki w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej (blok I);
b)polepszeniu warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach, poprzez ich wyremontowanie, wyposażenie w pomoce dydaktyczne, meble, a także sprzęt audiowizualny celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć (blok II).
Jednostką realizującą zadanie będzie Przedszkole Miejskie nr … w …, usytuowane przy ul. … w …. Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.
Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2021 r., poz. 305 ze zm.) przedszkola są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy - Miasta …, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Przedszkole jako jednostka budżetowa rozlicza VAT wspólnie z Miastem.
OPIS STANU ISTNIEJĄCEGO
Przedszkole Miejskie nr … w … usytuowane jest w cichym regionie dzielnicy …. Ogromnym walorem przedszkola jest duży ogród oraz patio wewnętrzne. Lokalizacja przedszkola ułatwia przeprowadzanie działań edukacyjnych, w szczególności ekologicznych i przyrodniczych, mających na celu zaznajomienie dzieci z różnymi środowiskami przyrodniczymi takimi, jak: las, park, Ogród Botaniczny. Przedszkole jest postrzegane w środowisku lokalnym jako centrum działalności ekologicznej nie tylko dla dzieci, ale również dla dorosłych. Patio to teren zamknięty otoczony budynkiem, którego powierzchnia wynosi 60 m2. Teren posiada duży potencjał rozwojowy aczkolwiek to teren zapomniany i niewykorzystany o nierównej powierzchni, porośnięty resztkami trawy i mchem. Na terenie patio rosną cztery drzewa iglaste, które nie sąsiadują z innymi roślinami. Uzyskane fundusze pozwolą na stworzenie ciekawej, zielnej przystani do eksperymentowania na świeżym powietrzu.
KONCEPCJA ZAGOSPODAROWANIA
Powierzchnia patio w … z Oddziałami Integracyjnymi wynosi 60m2. W przestrzeni tej stworzone zostanie „…”, które dostępne będzie dla przedszkolaków przez cały rok. Ta inicjatywa uatrakcyjni zajęcia edukacyjno - dydaktyczne wynikające z podstawy programowej. Umożliwi wychowankom w sposób jak najbardziej dla Nich przystępny i zrozumiały zgłębienie zjawisk przyrodniczych oraz otaczającej ich przyrody. Pozwoli na ukształtowanie poczucia przynależności do środowiska przyrodniczego oraz estetyki związanej z integracją z naturą. Dzięki wykorzystaniu naturalnej ciekawości poznawczej dzieci, ich dociekliwości i możliwości obserwacji oraz rozbudzeniu świadomości ekologicznej. Naturalna ciekawość dzieci zaspokojona zostanie poprzez stworzenie odpowiedniej przestrzeni edukacyjnej. Przestrzeń „…” podzielona zostanie na cztery sekcje: wodno- badawcza, ogrodnicza, twórcza i zmysłów. Sekcja wodno-badawcza wyposażona zostanie w stoliki wodne, akcesoria laboratoryjne z szafką ogrodową do przechowywania, pojemniki na deszczówkę. Sekcja ogrodnika to: donica, ziemia, sadzonki, byliny, akcesoria ogrodnicze dla dzieci, pojemniki z funkcją siedziska do przechowywania sprzętów. Sekcja zmysłów to doniczki z roślinami o różnej fakturze, kolorze i zapachu. Sekcja twórcza to przestrzeń do wykorzystania surowców wtórnych, wyposażona w pojemniki do przechowywania z siedziskiem oraz miejscem do tworzenia wystaw twórczości dzieci. Do poznania świata służą głównie: metoda obserwacji i doświadczenia. Wdrażanie metody doświadczenia ma stanowić możliwość obserwacji świata przyrody. Doświadczenia podejmowane samodzielnie przez dzieci będą skuteczną metodą kształtowania wartości i postaw człowieka, gdyż opierają się na wewnętrznej motywacji, przeżywaniu i wyrażaniu podejmowanych doświadczeń i eksperymentów. Warsztat pracy będzie niezwykle bogaty przez zastosowanie wielu form i metod: poznawanie wielozmysłowe, zabawy i gry dydaktyczne, zabawy eksperymentalne i doświadczenia. W trosce o rozwój, poczucie komfortu i bezpieczeństwo na miarę możliwości psychofizycznych najmłodszych zmodernizowane zostanie patio. Wszelkie zmiany mają zachęcić najmłodszych do wysiłku intelektualnego, stymulować do aktywności poznawczej, społecznej i emocjonalnej oraz inspirować do działań edukacyjnych. Dostosowanie patio do potrzeb wychowanków zgodnie z koncepcją projektowania i uwzględnienia specyficznych potrzeb dzieci niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem na radosne odkrywanie tajemnic przyrody bez barier. „…” to zajęcia ekologiczne dla wszystkich dzieci, organizowane na terenie placówki w ramach pobytu dzieci w przedszkolu. Zajęcia prowadzone będą przez nauczycieli poszczególnych grup (… nr … ma 10 oddziałów przedszkolnych), każda grupa wybrany blok tematyczny przypadający na dany miesiąc. Zajęcia prowadzone będą od 1.09.2022 do 30.06.2023 r. Praca dokumentowana będzie w formie: harmonogramu zajęć, wytworów dzieci, zdjęć, wystaw i konkursów. Po zakończeniu projektu zajęcia będą kontynuowane w ramach zajęć ekologicznych dla wszystkich dzieci. Ponadto przestrzeń „…”, zarówno w realizacji projektu jak i po jego zakończeniu będzie wykorzystana do zabaw dydaktycznych dzieci, motywujących do rozwoju ciekawości poznawczej dzieci, przyczyni się do osiągnięcia sukcesów na dalszym etapie edukacji.
ASPEKT SPOŁECZNY PROJEKTU
W ramach konkursu kształtowana będzie świadomość ekologiczna, wzbogacona będzie wiedza przyrodnicza dzieci w otoczeniu społeczności przedszkolnej i lokalnej. Zdobywanie wiedzy przyrodniczej będzie się odbywało poprzez różnego rodzaju eksperymenty, poprzez stosowanie nowatorskich metod. Stworzenie „…” umożliwi kreowanie prawidłowej postawy i nawyki korzystne dla środowiska naturalnego, rozbudzenie u dzieci w wieku przedszkolnym poczucia współodpowiedzialności za otaczającą przyrodę. Działania w pracowni opierać się będą na koncepcji …, która stawia na samodzielność, współpracę , odpowiedzialność wychowanków. Samodzielność dzieci ,to ważny czynnik ich rozwoju, umożliwia wykonanie przez nich swoich zadań na własnym poziomie i w indywidualnym tempie. Uczą się odpowiedzialności w podejmowaniu decyzji i wynikających z tego działania konsekwencji. Zajęcia dydaktyczne w „…” opierać się będą przede wszystkim na samodzielności i współpracy wychowanków. Wspieranie tych działań jest możliwe tylko przy stworzeniu bezpiecznych warunków pracy. Podstawą bezpieczeństwa wychowanków będzie odpowiednie podłoże, które będzie bezpieczne przez cały rok i niezależne od warunków pogodowych oraz odpowiednie pomoce dydaktyczne. Bezpieczne i ekologiczne podłoże powstające z wysoko gatunkowego granulatu SBR, które jest efektem recyklingu zużytych opon samochodowych. Powierzchnia ta jest przyjemna w dotyku, dzięki czemu eliminuje ryzyko otarć, zwiększa bezpieczeństwo kilkulatków, chroniąc ich przed upadkiem, łagodzi skutki potknięć. Warto zaznaczyć, iż powierzchnia ta jest łatwa w utrzymaniu czystości. Jest atrakcyjna pod względem estetycznym. W naszych podejmowanych działaniach placówka kieruje się dobrem wszystkich, a jednym z priorytetów jest włączenie dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych do pełnej integracji z rówieśnikami poprzez wielokierunkowe działania. Twórczość , kreatywność dzieci rozwija ich uwagę, spostrzegawczość, wzbogaca słownik, poszerza i utrwala wiadomości o otaczającym świecie, inspiruje do dalszych poszukiwań. Ponadto podnosi poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych oraz samodzielnej dziecięcej eksploracji świata. Dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej i przejawia w stosunku do środowiska życzliwość i troskę.
ZAJĘCIA PRZEPROWADZONE W … … W … Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI W RAMACH PROJEKTU:
1.ZAJĘCIA - 4H
„…”, zabawy dydaktyczne w laboratorium przedszkolnym. Dzieci działają zgodnie z regułą tworzę, doświadczam, współpracuje.
Uczestnicy: wybrane grupy
Dzieci wykonują Ekoludka z dostępnych materiałów ekologicznych oraz surowców wtórnych. Za pomocą swoich prac zdobywają wiedzę i umiejętności z zakresu ochrony środowiska dalszego i bliższego. Akcja sprzątanie świata i zadania praktyczne dzień bez kosza.
Wykorzystane m.in.: strefa twórcza, badawcza, surowce naturalne i wtórne, teren w okolicy przedszkola.
2.ZAJĘCIA - 4H
„…”
„...”, zabawy dydaktyczne z okazji dnia drzewa w laboratorium przedszkolnym. Dzieci działają zgodnie z regułą tworzę, doświadczam, współpracuje.
Uczestnicy: wybrane grupy
Dzieci poznają rolę drzew i lasów w ekosystemie, tworzą ekologiczne drzewa z surowców wtórnych według własnej inicjatywy. Poznają rodzaje i budowę drzewa. Dopasowują liście, owoce do rodzaju drzew. Wystawa ekologicznego drzewa. Wykonanie atlasu liści i drzew wybranych.
Wykorzystane m.in.: strefa twórcza, strefa badawcza, akcesoria laboratoryjne, surowce wtórne- makulatura.
3.ZAJĘCIA - 4H
„…”
„…”, zabawy dydaktyczne w laboratorium przedszkolnym. Dzieci działają zgodnie z regułą tworzę, doświadczam, współpracuje.
Uczestnicy: wybrane grupy Dzieci samodzielnie znajdują, badają kolory jesieni wykorzystując naturalne surowce. Tworzą z nich „…”, wystawa prac dzieci.
Wykorzystane m.in.: strefa twórcza, badawcza, surowce naturalne.
4.ZAJĘCIA - 4H
„…”
„…”, zabawy dydaktyczne w laboratorium przedszkolnym. Dzieci działają zgodnie z regułą tworzę, doświadczam, współpracuje.
Uczestnicy: wybrane grupy
Dzieci w ramach zajęć dydaktyczno-edukacyjnych poznają założenia, zdrowego odżywiania, racjonalnego przygotowywania posiłków „…” tworzą własne zabawki z opakowań po jedzeniu. Zabawki wykonywane według własnej inicjatywy, pomysłu dzieci.
Wykorzystane m.in.: strefa twórcza oraz surowce wtórne.
5.ZAJĘCIA - 4H
„…”
„…”, zabawy dydaktyczne w laboratorium przedszkolnym. Dzieci działają zgodnie z regułą tworzę, doświadczam, współpracuje.
Uczestnicy: wybrane grupy
Dzieci w ramach zajęć dydaktycznych poznają genezę planet, warunków powstawania życia na Ziemi, budowę planet. Wycieczka do planetarium.
Wykorzystane m.in.: strefa twórcza oraz surowce wtórne, planetarium.
6.ZAJĘCIA - 4H
„…”
„…”, zabawy dydaktyczne w laboratorium przedszkolnym. Dzieci działają zgodnie z regułą tworzę, doświadczam, współpracuje.
Uczestnicy: wszystkie grupy
Dzieci zapoznają się z różnymi stanami skupienia cieczy, doświadczenia sprawdzające czystość wody, lodu, śniegu. Dzień bez wody – eksperyment. Dzień bałwana - zabawy na śniegu, zabawy kreatywne.
Wykorzystane m.in.: strefa badawczo -wodna, mikroskop, akcesoria laboratoryjne.
7.ZAJĘCIA - 4H
„…”
„…”, zabawy dydaktyczne w laboratorium przedszkolnym. Dzieci działają zgodnie z regułą tworzę, doświadczam, współpracuje.
Uczestnicy: wybrane grupy
Dzieci w ramach zajęć dydaktycznych poznają gatunki dinozaurów i warunki ich życia. Odkrywają przyczyny ich wyginięcia. Skamieliny, zabawy badawcze, tworzenie skał z gliny. Zabawy twórcze z wykorzystaniem kamieni „…”.
Wykorzystane wszystkie strefy w „…”.
8.ZAJĘCIA - 4H
„…”
„…”, zabawy dydaktyczne w laboratorium przedszkolnym. Dzieci działają zgodnie z regułą tworzę, doświadczam, współpracuje.
Uczestnicy: wybrane grupy
Dzieci zapoznają się z budową roślin, etapami rozwoju roślin, wykorzystaniem sprzętów do nasadzenia i pielęgnacji roślin w trakcie ich wzrostu. Założenie ogródka przedszkolnego. Wykorzystane m.in.: strefa ogrodnika, badawcza-wodna, twórcza.
9.ZAJĘCIA - 4H
„…”
„…”, zabawy dydaktyczne w laboratorium przedszkolnym. Dzieci działają zgodnie z regułą tworzę, doświadczam, współpracuje.
Uczestnicy: wybrane grupy.
W trakcie zajęć dydaktycznych dzieci poznają mechanizm powstawania tęczy, zjawiska atmosferyczne, sposoby zapobiegania zanieczyszczeniom powietrza, wykonują doświadczenie tworząc własne tęcze.
„…” zajęcia kreatywne.
Wykorzystane m.in.: strefa twórcza, badawcza-wodna, surowce naturalne.
10.ZAJĘCIA - 4H
„…”
„…”, zabawy dydaktyczne w laboratorium przedszkolnym. Dzieci działają zgodnie z regułą tworzę, doświadczam, współpracuje.
Uczestnicy: wybrane grupy
Zajęcia sensoryczne w których dzieci doświadczą jak reaguje ich ciało na rożnego rodzaju bodźce. Tworzenie przez dzieci naturalnych masażerów do ciała.
Wycieczka do „…” ….
Wykorzystane m.in.: strefa zmysłów, twórcza, surowce naturalne.
ZAJĘCIA DODATKOWE
1.ZAJĘCIA-2H
Konkurs plastyczny „…”
Poszczególne grupy przygotowują własną grę planszową , wykorzystując surowce wtórne. Najciekawszy projekt wygrywa.
2.ZAJĘCIA-10H
Wycieczka do ośrodka edukacji ekologicznej.
Stosowanie poznanych zasad ekologicznych w praktyce. Propagowanie wiedzy przyrodniczej, kształtowanie postaw proekologicznych i odpowiedzialności za stan środowiska w którym żyjemy.
3.ZAJĘCIA- 1H
„…”
Konkurs wiedzy ekologicznej dla wybranych przedstawicieli grup, uwzględniający wiek uczestników i ich możliwości.
EFEKTY RZECZOWE PROJEKTU
-Ułożenie bezpiecznego podłoża
-Domki dla owadów
-Zbiorniki na gromadzenie deszczówki
-Karmniki/ poidełka dla ptaków
-Stacja meteorologiczna z wyposażeniem
-Stoły
-Ławki
-Gazony drewniane/donice
-Sprzęt ogrodniczy (konewki, grabie, szpadle itp.)
-Szafki ogrodowe
-Rośliny do nasadzenia
-Ziemia
-Mikroskop
-Laboratorium akcesoria
-Akcesoria ogrodnicze dla dzieci
-Probówki na stojaku
-Kolekcja motyli
-Plansze edukacyjne
-Kuchnia błotna
-Książki o tematyce przyrodniczej.
Towary i usługi zakupione w ramach realizacji Projektu będą wykorzystywane wyłącznie do celów prowadzonej przez jednostkę działalności w zakresie edukacji publicznej i nie będą wykorzystywane dla potrzeb prowadzenia działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy Miasto będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją Projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Miasto nie będzie uprawnione do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją przez Przedszkole Miejskie nr … w … projektu pn. „…”- w ramach konkursu pn. „…”.
Uzasadnienie Państwa stanowiska
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685, ze zm.; dalej: „ustawa o VAT”) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z usługami i towarami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r., poz. 1372, ze zm.; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Zadania własne obejmują m.in. sprawy z zakresu ochrony środowiska i przyrody (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), edukacji publicznej (art. 7 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy) jak i również z zakresu utrzymania gminnych obiektów i utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).
Art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym stanowi natomiast, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym. Zadania własne miasta na prawach powiatu obejmują te same sprawy na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1, 13 i 19 ustawy o samorządzie powiatowym.
W Państwa ocenie, w niniejszej sprawie nabyte towary i usługi nie będą w żaden sposób wykorzystywane w ramach działalności opodatkowanej, gdyż czynności wykonywane przez Miasto w ramach realizacji Projektu związane będą z zadaniami własnymi Miasta, tj. zadaniami z zakresu ochrony środowiska i przyrody, edukacji publicznej oraz utrzymania urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. Nabywane towary i usługi, służące realizacji przedmiotowych zadań, w Państwa ocenie wykorzystane zostaną zatem wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Biorąc pod uwagę powyższe okoliczności, Państwa zdaniem nie ma tym samym możliwości przyporządkowania części lub całości kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności, gdyż poniesione wydatki będą w całości związane z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu.
W związku z powyższym, w Państwa ocenie nie będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki związane z realizacją Projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawiliście we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Informuję ponadto, że aktualny publikator ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym to: Dz. U. z 2022 r., poz. 559 z późn. zm.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.