Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 marca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 28 lutego 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur, dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją grantu pn. „…”.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Stowarzyszenie „…” jest Stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej w myśl przepisów o podatku od towarów i usług, art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (tj. Dz.U. z 2021 r., poz. 685).
Stowarzyszenie, jako osoba prawna jest zarejestrowana w Urzędzie Skarbowym w …, posiada numer NIP …, nie jest natomiast zarejestrowana jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Jest Stowarzyszeniem, które działa w sferze pożytku publicznego, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie i uzyskane dotacje.
Stowarzyszenie nie wykonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, w związku z tym nie może w żaden sposób odliczyć i odzyskać podatku VAT. Stowarzyszenie nie składa deklaracji VAT do Urzędu Skarbowego.
Stowarzyszenie „…” złożyło do … wniosek o powierzenie grantu pn. „…” w ramach poddziałania …. „…..”, objętego Programem …… dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego.
Na posiedzeniu Rady Stowarzyszenia ….. w dniu ……2021 r. w wyniku oceny według lokalnych kryteriów wyboru dla grantów wniosek Stowarzyszenia „….” pn. „…” został pozytywnie rozpatrzony i wybrany do finansowania przez …...
Realizacja grantu ma na celu doposażenie stowarzyszenia rejestrowego „…”. W cele stowarzyszenia wpisane jest promowanie Gminy … w kraju i za granicą oraz inicjowanie działań na rzecz ochrony środowiska, ekologii i ochrony zwierząt. Członkowie zrzeszenia mają niezliczone pomysły na szerzenie odpowiednich wartości, natomiast brakuje im środków do ich realizacji.
W ramach grantu zostanie zakupiony program graficzny z licencją dożywotnią oraz urządzenia umożliwiające wykorzystanie atrybutów programu, takie jak: laptop, monitor oraz komplet bezprzewodowej klawiatury oraz myszy komputerowej.
Prace, jakie powstaną dzięki zakupionemu sprzętowi, umożliwią dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
Realizacja grantu przyczyni się do aktywnego spotkania się, a także zintegrowania lokalnej społeczności w celu tworzenia atrakcyjnych wizualnie plakatów, ulotek czy folderów, które trafią do szerokiego grona odbiorców, poprzez innowacyjną drogę jaką są stosowane w dzisiejszych czasach wszechstronne urządzenia teleinformatyczne. Dzięki programowi graficznemu otworzy się możliwość tworzenia atrakcyjnych wizualnie ulotek, plakatów czy folderów, a przekazanie ich treści trafi do większej liczby odbiorców, dzięki możliwości zobrazowania tematów w sposób różnorodny w zależności od wieku grupy, do której chcemy dotrzeć. Wszystkie zakupione przedmioty będą stanowiły doposażenie stowarzyszenia i pomogą w realizacji społecznie użytecznych celów.
Zakupiony program graficzny będzie zainstalowany na zakupionym laptopie, a dodatkowe urządzenia umożliwią wykorzystanie jego atrybutów. Całość zakupionego sprzętu przechowywana będzie w siedzibie Stowarzyszenia przy ul. ....., ..-... ......
Stowarzyszenie we wniosku o powierzenie grantu złożyło oświadczenie, że realizując opisane wyżej zadanie, nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT.
Interpretacja podatkowa jest niezbędna do rozliczenia zadania.
Pytanie
Czy Stowarzyszenie „....” ma możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją grantu pn. „....” w ramach poddziałania .... „....” objętego Programem .... dla operacji realizowanych w ramach projektu grantowego?
Państwa stanowisko w sprawie
Realizacja grantu pn. „….” nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację operacji w ramach zadania, ponieważ nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zgodnie z art. 86 ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
W przedmiotowej sprawie - wydatki poniesione w ramach planowanych operacji, nie będą przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Stowarzyszenie „…..” nie jest czynnym podatnikiem VAT, nie składa deklaracji VAT-7, więc w związku z tym, zakupy nabywane w związku z realizacją przedmiotowego grantu, nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest powstanie zobowiązania podatkowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur, dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją grantu pn. „....”, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Z treści art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ww. ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia podatku VAT naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z treści wniosku – nie jesteście Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a wydatki poniesione w ramach planowanych operacji, nie będą przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT; zakupy nabywane w związku z realizacją przedmiotowego grantu, nie będą w żaden sposób związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi z tytułu realizacji ww. zadania.
Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że nie będą Państwo mieli możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją grantu pn. „....”, ponieważ wydatki związane z realizacją grantu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT oraz nie są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie należy wskazać, że publikator ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wskazany we wniosku przez Państwa, tj. Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2021 r., poz. 685 z późn. zm.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).