Prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Zadania Badawczego. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.775.2021.1.BS

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 23 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.775.2021.1.BS

Temat interpretacji

Prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Zadania Badawczego.

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją Zadania Badawczego.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawcą jest Instytut w (…) („Wnioskodawca” lub „Instytut”). Instytut jest państwową jednostką organizacyjną i posiada osobowość prawną.

Podstawą prawną działalności Wnioskodawcy jest:

1.Porozumienie (…);

2.Ustawa (…);

3.Statut Instytutu (…).

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który w ramach swojej działalności realizuje zarówno czynności opodatkowane jak i niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Instytut prowadzi badania naukowe, prace badawczo-rozwojowe i szkolenia w zakresie (…), ze szczególnym uwzględnieniem zadań (…).

Działalność opodatkowana Wnioskodawcy obejmuje m.in.:

sprzedaż usług naukowych dla klientów zewnętrznych,

działalność naukową w ramach projektów dotyczących badań stosowanych i przemysłowych, których zamiarem jest zgłoszenie patentowe.

Czynności Instytutu niepodlegające opodatkowaniu VAT to m.in.:

działalność naukowa w ramach subwencji,

działalność naukowa w ramach projektów dotyczących badań podstawowych,

działalność naukowa w ramach projektów dotyczących badań stosowanych i przemysłowych w sytuacji, gdy nie jest planowane zgłoszenie patentowe lub komercjalizacja wyników badań.

Wnioskodawca został laureatem projektu „(…)” – akronim: (…), finansowanego w formie X. ze środków A. przez B. („B” lub „Podmiot Zarządzający”). W związku z czym będzie realizował projekt koncentrujący się na opracowaniu (…) („Zadanie Badawcze”).

Projekt będzie realizowany przez zespół naukowców z Instytutu, C., Instytutu D. oraz E. (łącznie dalej jako „Zespół Badawczy”).

Realizacja projektu nastąpi w formie X., która jest nowatorską formułą prowadzenia badań o wysokim potencjale zastosowań społeczno-gospodarczych. Program dopuszcza możliwość realizacji zadań zlokalizowanych w różnych jednostkach naukowych w Polsce. Obszarem badań X. jest (…). X. został zdefiniowany w ustawie z dnia (…).

W ramach realizacji Zadania Badawczego planowane jest opracowanie technologii i przedstawienie danych (…). Zdaniem Wnioskodawcy, proponowane przez niego oryginalne rozwiązania, które będą opracowywane w ramach Zadania Badawczego mają duży potencjał komercjalizacyjny. Duży potencjał komercjalizacyjny wynika z tego, że (…) zatwierdzone Y. na bazie (…) sugerują, że duże firmy farmaceutyczne (…) są żywo zainteresowane każdą (…). Ponieważ głównym rezultatem Zadania Badawczego będzie ulepszona Y. (…), jej komercjalizacja nie powinna stanowić większego problemu. Produkt Zadania Badawczego może być komercjalizowany na wiele sposobów, ale zgodnie z zasadami programu X., o dokładnej ścieżce komercjalizacji zadecyduje instytucja zarządzająca.

W związku z tym, że Zadanie Badawcze będzie realizowane przez kilka instytucji naukowych, … 2021 r. w (…) pomiędzy Wnioskodawcą, C., E. oraz Instytutem D. została zawarta umowa konsorcjum (dalej: „Konsorcjum”). W ramach umowy ww. podmioty podjęły współpracę w celu przeprowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych w zakresie Zadania Badawczego. W ramach Konsorcjum Strony zobowiązały się do przeprowadzenia Zadania Badawczego zgodnie z przypisanymi do nich zadaniami i etapami. Członkowie Konsorcjum w równym stopniu przyjęli na siebie wszystkie obowiązki, które będą nałożone na nie umową z B., oraz zobowiązali się do współdziałania z Liderem Konsorcjum w celu zapewnienia należytego wykonania umowy z B. Uzyskane w ramach dofinansowania środki będą przekazywane przez B. na wyodrębniony rachunek bankowy wskazany przez Lidera Konsorcjum. Lider Konsorcjum po wpłynięciu na wskazany rachunek środków finansowych z B., będzie przekazywał je poszczególnym członkom Konsorcjum. Członkowie Konsorcjum zobowiązali się również do prowadzenia wyodrębnionej rachunkowości w sposób prawidłowy, przejrzysty i rzetelny, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z realizacją umowy w zakresie wykonania Zadania Badawczego. W ramach Konsorcjum strony postanowiły, że wyłącznie B. służy nieograniczone prawo do zdecydowania o wystąpieniu z wnioskiem o udzielenie ochrony prawa własności przemysłowej, w tym patentu na wynalazki, które mogą zostać dokonane w wyniku wykonania umowy Konsorcjum. Liderem Konsorcjum został Wnioskodawca, jak również on podpisze umowę z B. na finansowanie Zadania Badawczego. Podmiotem zarządzającym jest B.

W celu realizacji Zadania Badawczego, została uzgodniona treść umowy na realizację projektu, która zostanie podpisana … 2022 r. pomiędzy Wnioskodawcą a B.. W ramach przedmiotu ww. umowy z B. Wnioskodawca przyjmie na siebie obowiązki i odpowiedzialność związane z realizacją umowy, a w szczególności Zadania Badawczego w ramach X., w tym realizacji Zadania Badawczego przez Zespół Badawczy, a B. zobowiąże się do przekazywania środków na finansowanie Zespołu Badawczego („Umowa”).

Z § … ww. Umowy, m.in. z ust. 1 wynikać będzie, że wszelkie środki finansowe na realizację Zadania Badawczego będą przekazywane Wnioskodawcy przez Podmiot Zarządzający (B.), zaś Wnioskodawca będzie je dystrybuował we właściwy sposób na potrzeby realizacji Zadania Badawczego. Zaś zgodnie z ust. 2 środki z komercjalizacji w części należnej Wnioskodawcy, innym jednostkom oraz członkom Zespołu Badawczego będą wypłacane przez B. Wnioskodawcy, na zasadach określonych w regulaminie zarządzania i komercjalizacji. Wnioskodawca będzie dystrybuował środki z komercjalizacji, w zależności od okoliczności, do Lidera, Członków Zespołu lub Innych Jednostek.

Zgodnie z dalszymi ustępami omawianego paragrafu Umowy: środki finansowe wskazane w ust. 1 i 2 będą przekazywane w drodze przelewów bankowych na wyodrębniony rachunek bankowy Jednostki Naukowej (tu: Wnioskodawcy), wskazywany przez tę jednostkę.

Środki finansowe wskazane w ust. 1 będą przekazywane Jednostce Naukowej z góry raz na kwartał, zgodnie z harmonogramem płatności. Warunkiem wypłaty pierwszej transzy środków finansowych wskazanych w ust. 1 jest:

a)złożenie prawidłowego Wniosku o płatność, którego wzór stanowi Załącznik nr … do Umowy;

b)prawidłowe wniesienie – i utrzymanie w pełnej wysokości na moment złożenia Wniosku o płatność i na moment wypłaty środków – zabezpieczenia, o którym mowa w § … Umowy.

Warunkiem wypłaty drugiej i kolejnych transz środków finansowych wskazanych w ust. 1 jest łącznie:

a)złożenie prawidłowego wniosku o płatność;

b)złożenie przez Wnioskodawcę oraz akceptacja przez Podmiot Zarządzający wszystkich uprzednich raportów okresowych; oraz

c)poprawne rozliczenie co najmniej 70% poprzednio wypłaconych środków na okresy realizacji Zadania Badawczego ujętych w zatwierdzonych przez Podmiot Zarządzający raportach okresowych; oraz

d)prawidłowe wniesienie – i utrzymanie w pełnej wysokości na moment złożenia wniosku o płatność i na moment wypłaty środków – zabezpieczenia, o którym mowa w § … Umowy.

Ponadto, Wnioskodawca w ramach Umowy zobowiąże się do prowadzenia wyodrębnionej rachunkowości na potrzeby realizacji Umowy, w sposób prawidłowy, przejrzysty i rzetelny, tak aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji związanych z realizacją Zadania Badawczego. Wnioskodawca w ramach Umowy będzie mógł przeznaczać środki finansowe tylko na wydatki kwalifikowalne i nie będzie mógł ich używać w jakimkolwiek innym celu. Co oznacza, że środki finansowe w ramach realizacji projektu (…) mogą być przeznaczane wyłącznie w celu realizacji Zadania Badawczego.

Zgodnie z § … Umowy Wnioskodawca zobowiąże się do współpracy z Podmiotem Zarządzającym oraz innymi podmiotami wskazanymi przez Podmiot Zarządzający, w szczególności Skarbem Państwa – ministrem właściwym do (…), w czynnościach, działaniach i postępowaniach zmierzających do:

a)uzyskania stosownej ochrony własności intelektualnej (powstałej w wyniku realizacji Zadania Badawczego), w szczególności w zakresie uzyskiwania praw wyłącznych, w szczególności w działaniach podejmowanych przed odpowiednimi organami i urzędami administracji publicznej, w tym poprzez udzielanie odpowiedzi na pytania dotyczące własności intelektualnej oraz udzielanie pomocy w opracowywaniu dokumentacji niezbędnej do zgłoszenia własności intelektualnej do ochrony lub opracowywanie takiej dokumentacji;

b)dokonania komercjalizacji własności intelektualnej (powstałej w wyniku realizacji Zadania Badawczego), w tym w szczególności udzielania odpowiedzi na pytania dotyczące własności intelektualnej, jak również uczestniczenia w negocjacjach z podmiotami trzecimi zainteresowanymi uzyskaniem praw do własności intelektualnej, przez cały okres realizacji Zadania Badawczego oraz co najmniej przez okres, w którym prawa te będą przysługiwały Skarbowi Państwa – ministrowi właściwemu do spraw nauki i szkolnictwa wyższego.

Jednocześnie zgodnie z powoływanym paragrafem, obowiązkiem Wnioskodawcy będzie zapewnienie złożenia przez członków Zespołu Badawczego oświadczeń dot. przekazania własności intelektualnej związanej z realizacją Zadania Badawczego.

Natomiast stosownie do § … Umowy, B. oświadczy, że poprzez umowę o zarządzanie

x., zawartą pomiędzy Podmiotem Zarządzającym a Skarbem Państwa - ministrem właściwym do (…), został zobowiązany i umocowany do nabycia w imieniu i na rzecz Skarbu Państwa – ministra właściwego do (…), całości własności intelektualnej wytworzonej w związku z realizacją Zadania Badawczego. Natomiast Wnioskodawca oświadczy w Umowie, że przyjmuje powyższe do wiadomości, godzi się na to i zobowiązuje się zrealizować powyższe

zobowiązanie, w tym zapewnić realizację tego zobowiązania przez inne jednostki i Zespół Badawczy.

Z Umowy będzie wynikać również, że koszty zapewnienia ochrony własności intelektualnej oraz komercjalizacji własności intelektualnej ponosi B.. Jednocześnie w celu dokonania przez B. komercjalizacji własności intelektualnej, B. będzie uprawniony do samodzielnego podejmowania decyzji w zakresie dokonania komercjalizacji własności intelektualnej, w szczególności wyboru sposobu komercjalizacji (m.in. zbycia praw do własności intelektualnej lub udzielenia licencji, dzierżawy, najmu oraz innych form komercjalizacji) oraz podmiotu, na rzecz którego komercjalizacja zostanie dokonana, jak również określenia warunków komercjalizacji.

Zgodnie z regulaminem komercjalizacji własności intelektualnej powstałej w wyniku wykonania Zadania Badawczego, komercjalizacja będzie mogła zostać

przeprowadzona jako:

a)komercjalizacja bezpośrednia, która polega na sprzedaży własności intelektualnej albo oddawaniu jej do korzystania; lub

b)komercjalizacja pośrednia, która polega na obejmowaniu lub nabywaniu udziałów lub akcji w spółkach kapitałowych w zamian za wniesienie do spółki w charakterze aportu własności intelektualnej lub praw do korzystania z niej.

Jednocześnie B. jako podmiot zarządzający komercjalizacją wyników Zadania Badawczego, w jej ramach będzie prowadził działania polegające w szczególności na:

a)zabezpieczeniu, wypracowaniu strategii ochrony i utrzymaniu ochrony własności intelektualnej;

b)przygotowaniu dokumentacji niezbędnej do komercjalizacji własności Intelektualnej;

c)wypracowaniu strategii komercjalizacji, związanej ze sposobem komercjalizacji własności intelektualnej;

d)identyfikacji potencjalnych odbiorców zainteresowanych korzystaniem z własności intelektualnej;

e)nawiązywaniu kontaktów z potencjalnymi odbiorcami własności intelektualnej i jej prezentacji podczas bezpośrednich spotkań, targów branżowych, konferencji i seminariów;

f)przygotowaniu materiałów promocyjnych oraz informacyjnych dot. własności intelektualnej.

Należy również nadmienić, że B. za zgodą Skarbu Państwa – ministra właściwego do spraw nauki i szkolnictwa wyższego, będzie mógł przeznaczyć, w ramach kosztów komercjalizacji, środki na przeprowadzenie dodatkowych prac, nieujętych w harmonogramie Zadania Badawczego, jeżeli przeprowadzenie tych prac będzie niezbędne do kontynuacji prac komercjalizacyjnych wyników Zadania Badawczego.

Uprawnionym do przyjmowania od podmiotów trzecich wszelkich środków z komercjalizacji będzie B., jednak te środki po odjęciu poniesionych w związku z tą komercjalizacją kosztów komercjalizacji, obliczone w sposób określony w regulaminie zarządzania i komercjalizacji oraz umowie o zarządzanie X., w części należnej Wnioskodawcy lub innym jednostkom lub twórcom, zostaną przekazane przez X. do Wnioskodawcy w celu właściwego rozdysponowania. Należy również dodać, że w sytuacji, gdy środki uzyskane z komercjalizacji Zadania Badawczego będą podlegać opodatkowaniu to środki z komercjalizacji przekazywane do rozdysponowania będą pomniejszane o należne podatki.

Schemat podziału zysków z komercjalizacji będzie następujący:

65% zysków z komercjalizacji zostanie przekazane twórcom zgodnie z ich udziałem twórczym zadeklarowanym w karcie własności intelektualnej;

15% zysków z komercjalizacji zostanie przekazane jednostce naukowej i/lub innym jednostkom. Środki z komercjalizacji przysługujące danej jednostce naukowej i/lub innym jednostkom zostaną obliczone w proporcji zgodnej z proporcją wynikającą z udziału twórczego danego twórcy (lub twórców) z jednostki naukowej i/lub innej jednostki, zadeklarowaną w karcie własności intelektualnej;

20% zysków z komercjalizacji zostanie przekazane na rzecz A.

Mając na uwadze powyższy udział w zyskach z komercjalizacji, nie ulega wątpliwości, że również Wnioskodawca jako jeden z realizatorów Zadania Badawczego będzie uzyskiwał przychody z udziału w zyskach z komercjalizacji. Jednocześnie Wnioskodawca w związku z realizacją Zadania Badawczego będzie ponosił różnego rodzaju koszty, a to m.in. koszty wynagrodzeń oraz koszty materiałów i towarów niezbędne do wykonania Zadania Badawczego, w tym także wydatki podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca będzie zobowiązany do prowadzenia szczegółowej ewidencji rachunkowej,

co wynika z Umowy oraz umowy Konsorcjum, w związku z czym będzie w stanie dokonywać tzw. bezpośredniej alokacji kwot podatku naliczonego od zakupów towarów i usług, mających ścisły i stuprocentowy związek z przeprowadzonymi pracami w ramach Zadania Badawczego, które realizuje, aby opracować (…), a w konsekwencji również i uzyskać wynagrodzenie z ich komercjalizacji.

W związku z powyższym powstaje kwestia odliczenia kwot podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonywanych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji Zadania Badawczego przez Instytut.

Pytania

1.Czy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Instytutowi będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z otrzymanych faktur zakupów towarów i usług przyporządkowanych do Zadania Badawczego w związku, z realizacją którego wyniki badań będą komercjalizowane przez B.?

2.Czy Instytut nie ma obowiązku stosowania przepisów art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w odniesieniu do zakupów towarów i usług związanych z Zadaniem Badawczym, jeżeli w ramach tego zadania, dokona bezpośredniego przyporządkowania zakupów towarów i usług dotyczących wyłącznie Zadania Badawczego oraz równocześnie od pozostałych zakupów towarów i usług, które nie mogą być związane wyłącznie z Zadaniem Badawczym nie odliczy kwot podatku naliczonego?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy, będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z otrzymanych faktur zakupów towarów i usług przyporządkowanych do Zadania Badawczego w związku, z realizacją którego, wyniki badań będą komercjalizowane przez B.

Ad 2.

Instytut nie ma obowiązku stosowania przepisów art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w odniesieniu do zakupów towarów i usług związanych z Zadaniem Badawczym, jeżeli w ramach tego zadania, dokona bezpośredniego przyporządkowania zakupów towarów i usług dotyczących wyłącznie Zadania Badawczego oraz równocześnie od pozostałych zakupów towarów i usług, które nie mogą być związane wyłącznie z Zadaniem Badawczym nie odliczy kwot podatku naliczonego.

Uzasadnienie Ad 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT – w zakresie, w którym towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie zaś do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 2 ww. ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei zgodnie z art. 1 ust. 1 i 2 ustawy o (…), Instytut jest państwową jednostką organizacyjną i posiada osobowość prawną. Stosownie do art. 2 ust. 1 ww. ustawy do zadań Instytutu należy w szczególności:

1)przyczynianie się, poprzez badania i szkolenie, do postępu wiedzy (…),

2)wspieranie i utrzymywanie międzynarodowej współpracy naukowej, wymiany i kontaktów,

3)stymulowanie wdrażania rezultatów badań do zastosowań praktycznych,

4)popularyzowanie osiągnięć naukowych.

Jednocześnie zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 5 rzeczonej ustawy, Instytut uzyskuje przychody z prowadzonej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powyższe przepisy, zdaniem Wnioskodawcy jego działalność w zakresie Zadania Badawczego mieści się w rozumieniu definicji „działalności gospodarczej”. Jak wynika z ustawy o (…), Instytut może uzyskiwać dochody z prowadzonej działalność gospodarczej i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT, jednak co do zasady jego działalność nie jest nastawiona na osiąganie zysku. Nie dyskwalifikuje to uznania, że dla potrzeb rozliczania VAT także działalność niedochodowa mieści się w definicji „działalności gospodarczej” ujętej w treści art. 15 ust. 1 - 2 ustawy o VAT.

Jak wielokrotnie podkreślano w orzecznictwie ETS, pojęcie działalności gospodarczej dla potrzeb rozliczania VAT jest rozumiane w możliwie szerokim znaczeniu. W wyroku z 2 czerwca 2016 r. w sprawie C-263/15 (Lajvér Melioráciös) stwierdzono (teza 35): „jak wynika z samego brzmienia art. 9 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2006/112 oraz z orzecznictwa Trybunału, wykorzystywanie dóbr materialnych lub niematerialnych uznaje się za mające cel zarobkowy niezależnie od tego, czy ma to na celu osiągnięcie zysku (zob. w szczególności wyrok z dnia 20 czerwca 2013 r., Finanzamt Freistadt Rohrbach Urfahr, C-219/12, EU:C:2013:413, pkt 25), toteż fakt, iż ze względu na formę prawną skarżące w postępowaniu głównym mogą prowadzić działalność gospodarczą przynoszącą dochód tylko tytułem uzupełniającym, jest nieistotny z punktu widzenia istnienia działalności gospodarczej zmierzającej do stałego osiągania dochodu”. Przywołany wyrok ETS nie tylko wskazuje na to, że działalnością gospodarczą jest prowadzenie jej bez osiągania zysku, ale przede wszystkim, że za podatnika uznaje się podmiot, który ze względu na „formę prawną” jest niejako skazany na prowadzenie stałej działalności zarobkowej „non profit”, a osiąganie dochodu następuje wyłącznie „uzupełniająco”.

Wnioskodawca zatem uważa, że spełnia wymogi pozwalające odliczać kwoty podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Zadania Badawczego, w następstwie którego powstanie formalny wniosek o zarejestrowanie praw patentowych. Wnioskodawca zaznacza, że realizacja Zadania Badawczego ma bardzo duży potencjał komercjalizacyjny i zakłada, że wyniki Zadania Badawczego będą komercjalizowane, dzięki czemu zostanie osiągnięty zysk, którego część będzie przypadała również Wnioskodawcy. Oznacza to, że konsekwencją przeprowadzonego Zadania Badawczego ma być sprzedaż praw autorskich, licencyjnych lub patentów. Zgodnie z przepisami ustawy o VAT sprzedaż taka podlega VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy bez znaczenia pozostaje, że to B. będzie dokonywał komercjalizacji, gdyż w efekcie faktyczne wynagrodzenie związane z komercjalizacją praw autorskich, licencyjnych lub patentów zostanie przekazane do Zespołu Badawczego, w tym Wnioskodawcy. Należy zauważyć, że B. jest jedynie podmiotem wykonującym komercjalizację. B. nie pozostawia dla siebie żadnego zysku, lecz wykonuje zadania w zakresie komercjalizacji, jak wynika z przedstawionej w zdarzeniu przyszłym Umowy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że zyski z komercjalizacji zostaną pomniejszone o koszty komercjalizacji i ewentualnie należne podatki, a cała reszta zostanie przekazana Wnioskodawcy celem właściwego rozdysponowania. Zatem nie ma znaczenia czy komercjalizacji dokonuje sam Wnioskodawca czy B., gdyż zysk ostatecznie w całości trafia do Wnioskodawcy. Gdyby to Wnioskodawca dokonywał komercjalizacji, to również zysk z komercjalizacji pomniejszony o jego koszty rozdysponowałby w sposób przewidziany w regulaminie komercjalizacji, na tych samych zasadach jak zrobi to B. Fakt, który podmiot dokonuje komercjalizacji prawa, nie ma znaczenia dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług. Istotne jest jedynie, że w wyniku wykonania Zadania Badawczego powstanie własność intelektualna, która będzie podlegała komercjalizacji, a zysk z niej trafi do Wnioskodawcy. Nie bez znaczenia pozostaje również, że zgodnie z przepisami ustawy o VAT sprzedaż taka podlega VAT.

Reasumując, Podatnik stoi na stanowisku, że na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy, będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z otrzymanych faktur zakupów towarów i usług przyporządkowanych do Zadania Badawczego w związku, z realizacją którego, wyniki badań będą komercjalizowane przez B.

Ad 2.

Zgodnie z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT – w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika w działalności

gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Natomiast zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT – w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy zwrócić uwagę, że art. 86 ust. 2a oraz art. 90 ust. 1 ustawy o VAT znajdują zastosowanie wyłącznie do nabycia towarów i usług wykorzystywanych jednocześnie do działalności opodatkowanej i nieopodatkowanej. Natomiast z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że wydatki związane z realizacją Zadania Badawczego, związane są wyłącznie z działalnością, z której Wnioskodawca będzie osiągał przychody. Jak wskazano w zdarzeniu przyszłym wyniki badań Zadania Badawczego będą podlegały komercjalizacji, co oznacza, że efekty tego zadania badawczego będą podlegały zgłoszeniu patentowemu przez B, a w konsekwencji wyniki Zadania Badawczego będą udostępniane podmiotom trzecim na zasadach rynkowych. Komercyjne udostępnianie patentu spowoduje, że Wnioskodawca będzie otrzymywał udział w zysku przypadający na niego. Jednocześnie, w związku z prowadzeniem szczegółowej ewidencji rachunkowej, Wnioskodawca będzie mógł wyodrębnić wydatki związane wyłącznie z realizacją Zadania Badawczego. Tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Instytut nie ma obowiązku stosowania przepisów art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w odniesieniu do zakupów towarów i usług związanych z Zadaniem Badawczym, jeżeli w ramach tego zadania, dokona bezpośredniego przyporządkowania zakupów towarów i usług dotyczących wyłącznie Zadania Badawczego oraz równocześnie od pozostałych zakupów towarów i usług, które nie mogą być związane wyłącznie z Zadaniem Badawczym nie odliczy kwot podatku naliczonego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 15 ust. 1 i 2 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy:

W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

W myśl art. 86 ust. 2b ustawy:

Sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1)zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2)obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Jak stanowi art. 86 ust. 2c ustawy:

Przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1)średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2)średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3)roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4)średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

W myśl art. 86 ust. 2d ustawy:

W celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy:

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy:

Przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy:

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy:

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o VAT. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy o VAT (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Ponadto należy mieć na uwadze, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, są Państwo zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Będą Państwo realizowali projekt koncentrujący się na (…) (Zadanie Badawcze). W ramach realizacji Zadania Badawczego planowane jest opracowanie (…). Zdaniem Wnioskodawcy, proponowane przez niego oryginalne rozwiązania, które będą opracowywane w ramach Zadania Badawczego mają duży potencjał komercjalizacyjny. Wnioskodawca jako jeden z realizatorów Zadania Badawczego będzie uzyskiwał przychody z udziału w zyskach z komercjalizacji. Jednocześnie Wnioskodawca w związku z realizacją Zadania Badawczego będzie ponosił różnego rodzaju koszty, a to m.in. koszty wynagrodzeń oraz koszty materiałów i towarów niezbędne do wykonania Zadania Badawczego, w tym także wydatki podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wnioskodawca będzie zobowiązany do prowadzenia szczegółowej ewidencji rachunkowej, co wynika z Umowy oraz umowy Konsorcjum, w związku z czym będzie w stanie dokonywać tzw. bezpośredniej alokacji kwot podatku naliczonego od zakupów towarów i usług, mających ścisły i stuprocentowy związek z przeprowadzonymi pracami w ramach Zadania Badawczego, które realizuje, aby opracować (…), a w konsekwencji również uzyskać wynagrodzenie z ich komercjalizacji.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie, w zakresie zakupów towarów i usług dotyczących Zadania Badawczego, powyższy warunek uprawniający do odliczenia podatku naliczonego zostanie spełniony. Jak wynika z wniosku, po zakończeniu Zadania Badawczego będą Państwo wykorzystywać jego efekty do czynności podlegających opodatkowaniu – własność intelektualna powstała w wyniku wykonania Zadania Badawczego będzie podlegała komercjalizacji, a Państwo będą uzyskiwali przychody z udziału w zyskach z komercjalizacji. Ponadto, wskazali Państwo, że są Państwo w stanie dokonać tzw. bezpośredniej alokacji kwot podatku naliczonego od zakupów towarów i usług mających ścisły i stuprocentowy związek z przeprowadzonymi pracami w ramach Zadania Badawczego.

W konsekwencji, z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów na Zadanie Badawcze z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, przysługuje Państwu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację Zadania Badawczego.

W odniesieniu do obowiązku stosowania przepisów art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w odniesieniu do zakupów towarów i usług związanych wyłącznie z Zadaniem Badawczym, należy wskazać, że w celu odliczenia podatku naliczonego, powinni Państwo przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej i niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT).

Jak wynika z art. 86 ust. 1 ustawy,  zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto przepisy art. 86 ust. 2a i nast. wskazują, że w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w części, jaka przypada na wykonywanie czynności opodatkowanych. Natomiast przepisy art. 90 ustawy wskazują, jaką część podatku naliczonego przypada do odliczenia, w sytuacji, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jak i czynności zwolnione z tego podatku.

Z powyższych przepisów wynika więc, że odliczenie podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi podatnika stanowi jego uprawnienie, a nie obowiązek.

Wskazali Państwo, że Instytut jest w stanie dokonywać tzw. bezpośredniej alokacji kwot podatku naliczonego od zakupów towarów i usług, mających ścisły i stuprocentowy związek z przeprowadzonymi pracami w ramach Zadania Badawczego, które będzie komercjalizowane, a Państwo uzyskają udział w zyskach. Ponadto ponoszą Państwo wydatki, które nie mogą być związane wyłącznie z Zadaniem Badawczym.

Zatem w odniesieniu do nabycia towarów i usług, które nie są w pełni związane z Zadaniem Badawczym (działalnością opodatkowaną), mają Państwo prawo, na podstawie art. 86 ust. 2a-2h ustawy, do odliczenia kwoty podatku naliczonego w części w jakiej nabywane towary i usługi są związane z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi. W sytuacji, gdy nabywane towary i usługi służą również czynnościom zwolnionym z podatku od towarów i usług, należy również zastosować ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 90 ustawy. Z uwagi na to, że przepisy art. 86 ustawy mówią o prawie do odliczenia podatku naliczonego, a nie o obowiązku dokonywania odliczenia kwot podatku naliczonego przez podatnika, a z okoliczności przedstawionych przez Państwa wynika, że od zakupów towarów i usług, które nie mogą być w pełni związane z Zadaniem Badawczym (działalnością opodatkowaną), w ogóle nie odliczą Państwo kwot podatku naliczonego, to zgodzić należy się z Państwa stanowiskiem, że w takim przypadku Instytut nie ma obowiązku stosowania art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, mają Państwo prawo do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego z otrzymanych faktur zakupów towarów i usług przyporządkowanych do Zadania Badawczego, oraz nie mają Państwo obowiązku stosowania regulacji art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 ust. 1 ustawy, w odniesieniu do zakupów towarów i usług związanych z Zadaniem Badawczym, jeżeli w ramach tego zadania, dokonają Państwo bezpośredniego przyporządkowania zakupów towarów i usług dotyczących wyłącznie Zadania Badawczego oraz równocześnie od pozostałych zakupów towarów i usług, które nie mogą być związane wyłącznie z Zadaniem Badawczym nie odliczą Państwo kwot podatku naliczonego.

Tym samym, Państwa stanowisko w powyższym zakresie jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

-Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).