Temat interpretacji
Odzyskanie podatku VAT w ramach realizacji projektu.
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w ramach realizacji projektu „(...)” – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w ramach realizacji projektu „(...)”. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 stycznia 2022 r. (wpływ 4 lutego 2022 r.) oraz pismem z 28 lutego 2021 r. (data wpływu 9 marca 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Diecezja (...) jest beneficjentem projektu dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – pod nazwą ,,(...)’’, nr (...). Wartość projektu wynosi (...) zł, z czego dofinansowanie z EFRR 85% – (...) zł.
Celem głównym projektu osiągnięcie wymiernych i trwałych korzyści społeczno-ekonomicznych na obszarze miasta (...) przez zwiększenie potencjału turystycznego i kulturalnego w oparciu o dziedzictwo unikatowego zabytku (...). Beneficjent zakłada, iż dzięki realizacji kompleksowego remontu, po jego zakończeniu możliwy będzie rozwój kultury poprzez organizację doniosłych wydarzeń kulturalnych.
Diecezja, jako kościelna osoba prawna, nie może odzyskać podatku VAT, dlatego w projekcie podatek ten jest kosztem kwalifikowanym. Zdecydowana większość kosztów to koszty robót budowlanych i konserwatorskich, dodatkowo koszty naprawy organów, koszty nadzoru inwestorskiego, zakupu wyposażenia i realizacji działań informacyjno-promocyjnych. Wszystkie te koszty podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%. Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, podczas kontroli wydało zalecenie, by beneficjent zwrócił się do organu podatkowego z prośbą o interpretację indywidualną w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu, biorąc pod uwagę fakt, że w projekcie, w opisie przyszłych imprez kulturalnych, które będą realizowane po zakończeniu projektu, beneficjent wspomniał, iż część imprez może mieć charakter imprez z niewielką odpłatnością dla uczestników. Fakt ten nakazał kontrolującym wydać takie zalecenie. Beneficjent podczas kontroli stał na stanowisku, iż fakt, iż w trakcie realizacji imprez będą one miały charakter imprez częściowo odpłatnych (w formie biletów, czy też cegiełek) w żaden sposób nie wpłynie na możliwość odzyskania podatku VAT poniesionego podczas kosztów remontu (...). Tym niemniej beneficjent, wypełniwszy obowiązek realizacji zalecenia pokontrolnego wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w tym zakresie.
Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i nie planuje dokonać rejestracji w tym zakresie.
Wyremontowany obiekt będzie wykorzystywany jako miejsce kultu religijnego oraz miejsce realizowania wydarzeń kulturalnych i społecznych niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Wniosek został uzupełniony w dniu 4 lutego 2022 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy o następujące informacje:
1.,,Towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu będą służyły do dokonania remontu obiektu, który będzie służył przede wszystkim do działalności związanej z kultem religijnym oraz realizacji działań kulturalnych. Beneficjentem projektu jest Diecezja (...), która zgodnie z umową użyczenia między Parafią (...), a Diecezją (...) dysponuje obiektem w okresie realizacji projektu i jego trwałości.
2.Towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, a do działalności kultu religijnego i działalności kulturalnej.
a)nie jest możliwe – remont kościoła, czy remont organów będzie służył równolegle obu działalnościom,
b)efekty realizacji inwestycji będą wykorzystywane działalności kultu religijnego i działalności kulturalnej, Diecezja i/lub Parafia jako podmioty realizujące tę działalność, nie będąc płatnikiem podatku VAT, nie będą opodatkowywały czynności w trakcie realizacji swojej działalności,
c)Diecezja realizując inwestycję nie ma możliwości przyporządkowania poniesionych wydatków VAT do czynności dających prawo do odliczenia. Właśnie dlatego VAT jest kwalifikowanym kosztem podczas realizacji inwestycji. Jeśliby istniała możliwość odzyskania podatku, wówczas koszt podatku VAT byłby niekwalifikowalny ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
3.Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą służyły wyłącznie do działalności kultu religijnego i działalności kulturalnej, a nie działalności gospodarczej.
4.W obecnej chwili nie istnieje możliwość dokładnego oszacowania częstotliwości odpłatnych imprez kulturalnych. Dopiero po ustaleniu zakresu danej imprezy, sporządzeniu kosztorysu i budżetu będzie można oszacować, które z imprez będą wymagały odpłatności ze strony uczestników.
5.Generalnie projekt zakłada realizację średniorocznie (...) imprez kulturalnych, z tym, że dopiero na etapie ich przygotowania będzie wiadomo, które będą częściowo odpłatne.
6.Podobnie jak wyżej – na obecnym etapie nie ma możliwości dokonania szacunków, w jakiej wysokości miesięcznej będzie wynosiła odpłatność za ww. imprezy.
7.Organizacja imprez kulturalnych zakłada poniesienie kosztów, które będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług – organizator będzie musiał ponieść szereg kosztów, których usługodawcy lub dostawcy opodatkują (np. wynajem sceny, nagłośnienia, światła, reklama, druki etc.)’’.
Pytanie
Czy organizacja imprez kulturalnych w wyremontowanym obiekcie, które potencjalnie będą odpłatne w stosunku do uczestników, wpływa na możliwość odzyskania VAT poniesionego w ramach realizacji projektu (przeprowadzania remontu)?
Państwa stanowisko w sprawie
Diecezja (...) stoi na stanowisku, że mimo faktu, iż w trakcie, realizacji imprez, które będą miały charakter imprez częściowo odpłatnych (w formie biletów, czy też cegiełek) w żaden sposób nie wpłynie to na możliwość odzyskania podatku VAT poniesionego podczas kosztów remontu (...). Tym niemniej beneficjent, wypełniwszy obowiązek realiazcji zalecenia pokontrolnego wnosi o wydanie interpretacji indywidualnej w tym zakresie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie odzyskania podatku VAT w ramach realizacji projektu „(...)” – jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”.
W myśl art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:
W przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Stosownie do art. 15 ust. 2:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania VAT poniesionego w ramach realizacji projektu (przeprowadzania remontu).
Wskazać należy, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje czynny podatnik podatku VAT, a nabyte towary i usługi, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że w omawianym wyżej zakresie przedmiotowej sprawy, warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.
Z powołanych powyżej przepisów prawa wynika, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, jak wskazano powyżej, art. 88 ust. 4 ustawy, wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.
Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku VAT i nie planuje dokonać rejestracji w tym zakresie. Ponadto wyremontowany obiekt będzie wykorzystywany jako miejsce kultu religijnego oraz miejsce realizowania wydarzeń kulturalnych i społecznych niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak również wskazał Wnioskodawca, towary i usługi nabywane w związku z realizacją zadania nie będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, a do działalności kultu religijnego i działalności kulturalnej. Efekty realizacji inwestycji będą wykorzystywane do kultu religijnego i działalności kulturalnej, Diecezja jako podmiot realizujący tę działalność, nie będzie płatnikiem podatku VAT, nie będzie opodatkowywała czynności w trakcie realizacji swojej działalności.
W związku z powyższym, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, Diecezja nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu „(...)”. W konsekwencji, nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
W związku z realizacją ww. projektu Diecezja nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed 1 maja 2004 r. Ponieważ Państwo nie spełniają tych warunków, nie mają Państwo możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.
Zaznaczyć należy również, że organizacja imprez kulturalnych w wyremontowanym obiekcie, które potencjalnie będą odpłatne w stosunku do uczestników, nie wpływa na możliwość odzyskania VAT poniesionego w ramach realizacji projektu (przeprowadzania remontu) po stronie Diecezji, bowiem – jak wskazał Wnioskodawca – Diecezja nie będzie opodatkowywała czynności w trakcie realizacji swojej działalności.
Podsumowując, z tytułu realizacji projektu „(...)”, Diecezja nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.
Zatem stanowisko Państwa zostało uznane za prawidłowe.
Informuje się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy lub w stanowisku własnym, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności opodatkowania sprzedaży biletów lub cegiełek w trakcie organizacji imprez.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na informacji, że: ,,Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą służyły wyłącznie do działalności kultu religijnego i działalności kulturalnej, a nie działalności gospodarczej’’ oraz ,,(...) efekty realizacji inwestycji będą wykorzystywane działalności kultu religijnego i działalności kulturalnej, Diecezja i/lub Parafia jako podmioty realizujące tę działalność, nie będąc płatnikiem podatku VAT, nie będą opodatkowywały czynności w trakcie realizacji swojej działalności’’. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Jednocześnie należy podkreślić, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).