Nieuznanie za podatnika podatku VAT w związku ze sprzedażą 13 działek wraz z udziałem w drodze wewnętrznej. - Interpretacja - 0113-KDIPT1-3.4012.1012.2021.2.MJ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 11 marca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.1012.2021.2.MJ

Temat interpretacji

Nieuznanie za podatnika podatku VAT w związku ze sprzedażą 13 działek wraz z udziałem w drodze wewnętrznej.

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

31 grudnia 2021 r. wpłynął Pana wniosek z 31 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy nieuznania Pana za podatnika podatku VAT w związku ze sprzedażą 13 działek wraz z udziałem w drodze.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 marca 2022 r. (data wpływu 4 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną. We wrześniu 2015 r. Wnioskodawca otrzymał od rodziców w drodze darowizny na podstawie aktu notarialnego 4 działki rolne położone w Gminie ... w celu kontynuacji prowadzenia gospodarstwa rolnego po przejściu na emeryturę rodziców, prowadzących gospodarstwo w latach 1994-2019.

W listopadzie 2015 r. Rada Miejska w ... ogłosiła zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wskutek której otrzymane przez Wnioskodawcę działki rolne zostały objęte strefą MN - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna wolnostojąca lub bliźniacza.

W sierpniu 2019 r. Wnioskodawca dokonał scalenia ww. działek do jednej działki. listopadzie Wnioskodawca dokonał ponownego podziału geodezyjnego tego gruntu na 15 działek (dalej: Działki), z czego jedna z nich ma zostać w przyszłości przeznaczona na drogę wewnętrzną. Wnioskodawca postanowił dokonać sprzedaży 13 pozostałych działek, a jedną z działek pozostawić na własny użytek w celu wybudowania dla siebie w przyszłości na tej działce domu mieszkalnego.

Wnioskodawca wystawił na portalu aukcyjnym ogłoszenie o sprzedaży Działek. Z uwagi na brak wody, prądu oraz przejezdnej drogi dojazdowej, potencjalni kupcy Działek wycofywali się z negocjacji z Wnioskodawcą. Jednocześnie, potencjalni kupcy Działek nie byli zainteresowani podjęciem inicjatywy polegającej na wykonaniu przyłączenia do sieci energetycznej i wodnej oraz odnowienia drogi na własny koszt. Wykonanie 14 studni głębinowych oraz szamb nie było z kolei w praktyce możliwe z uwagi na występujące w takiej sytuacji ryzyko sanitarne. Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca chciałby sprzedać 13 Działek oraz w przyszłości wykorzystać jedną z Działek na własne cele mieszkaniowe, postanowił on podjąć we własnym zakresie kroki niezbędne do zapewnienia przejezdnej drogi oraz doprowadzenia podstawowych mediów do Działek.

W sierpniu 2020 r. Wnioskodawca otrzymał od dostawcy prądu warunki przyłączenia Działek do sieci energetycznej, z przyrzeczeniem realizacji inwestycji do lutego 2022 r.

Ze względu na brak środków finansowych w Gminie ... na przyłączenie wody i kanalizacji do Działek oraz na odnowienie drogi gminnej, w grudniu 2020 r. Wnioskodawca oczyścił drogę we własnym zakresie na podstawie pozwolenia Gminy, po czym w marcu 2021 r. zawarł porozumienie z Gminą o wspólnym wykonaniu odnowienia drogi. W październiku 2021 r. Wnioskodawca otrzymał informację od Gminy o przejęciu w przyszłości nowego wodociągu oraz zwrocie części poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów, po czym w listopadzie 2021 r., Burmistrz ... wydał pismo, w którym wyraził wolę przejęcia sieci wodociągowej za maksymalną kwotę 50 tys. PLN.

We wrześniu 2021r. Wnioskodawca sprzedał pierwszą z Działek, a w październiku kolejną. W przyszłości Wnioskodawca planuje również sprzedaż kolejnych Działek (sprzedaż niektórych Działek ma nastąpić jeszcze przed faktycznym doprowadzeniem do nich mediów).

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że :

1.Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT począwszy od grudnia 2021 r. Wnioskodawca zarejestrował się jako czynny podatnik VAT w celu rozliczenia należnego podatku VAT z tytułu sprzedaży działek objętych zakresem wniosku. Rejestracja ta została dokonana jednak tylko i wyłącznie z ostrożności, biorąc pod uwagę niejasne przepisy podatkowe i związane z tym wątpliwości interpretacyjne. W przypadku potwierdzenia stanowiska Wnioskodawcy w zakresie niniejszego wniosku przez Organ (tj. że nie jest on podatnikiem VAT w stosunku do sprzedaży działek), Wnioskodawca planuje skorygować rozliczenia podatku VAT w odniesieniu do sprzedaży działek. Jednocześnie, Wnioskodawca nie prowadzi na terytorium Polski innej działalności podlegającej opodatkowaniu VAT.

2.Działki objęte zakresem wniosku nie były przez Wnioskodawcę wykorzystywane w ramach prowadzonej działalności.

3.Wnioskodawca prowadzi działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm., dalej: ustawa o VAT). Do 2019 roku, na części działek objętych wnioskiem (teren obecnych 15 działek) były uprawiane truskawki (duże ilości przeznaczane na sprzedaż). Później na tej części działek została zasiana trawa. Natomiast na pozostałej części działek znajduje się obecnie ogród, na którym są uprawiane niewielkie ilości ogórków, kopru, truskawek i malin, które częściowo przeznaczane są na sprzedaż.

4.Wnioskodawca jest rolnikiem ryczałtowym o którym mowa w art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

5.Wszystkie działki objęte zakresem wniosku są położone pod adresem: ...-... ..., obręb ... (.... + numer działki), o następujących numerach:

•Działki powstałe ze scalenia i podziału darowanych działek ..., ..., ..., ...:

-... - sprzedana w dniu 30 grudnia 2021 r.,

-... – działka przeznaczona pod planowaną budowę domu i ogród Wnioskodawcy,

-... – działka przeznaczona pod planowaną budowę domu i ogród Wnioskodawcy,

-... – sprzedana w dniu 10 września 2021 r.,

-... – sprzedana w dniu 30 grudnia 2021 r.,

-... – sprzedana w dniu 30 grudnia 2021 r.,

-... – sprzedana w dniu 30 grudnia 2021 r.,

-...,

-...,

-... - przyszła droga wewnętrzna, w której każda z działek od ... do ... i ... do ... posiada po 1/14 udziału,

-...,

-... - sprzedana w dniu 29 października 2021 r.,

-...,

-...,

-...;

•Pozostałe działki, przeznaczone do sprzedaży w przyszłości, po wydzieleniu prywatnej drogi łączącej drogi gminne ... i ...:

-...,

-...,

-...,

-....

6.Do 2019 r. na działkach ... - ... uprawiane były produkty rolne (truskawki). Od 2020 r. większość z ww. działek jest przygotowywana do sprzedaży i została na nich zasiana trawa, a produkcja rolna nie odbywa się na tych działkach. Na części pozostałych działek do dziś uprawiane są maliny, ogórki i truskawki. Dostawa produktów rolnych była i jest zwolniona od podatku VAT.

7.Działki będące przedmiotem wniosku są wykorzystywane przez Wnioskodawcę w następujący sposób: na części działek prowadzony jest ogród warzywny, na części trawnik, a na części łąka. Na działkach ... do ... Wnioskodawca planuje zbudować dom z ogrodem. Z działek ... i ... Wnioskodawca zamierza wydzielić prywatną drogę dojazdową łączącą drogi gminne. Pozostałe działki, Wnioskodawca zamierza sprzedać w celu sfinansowania budowy domu.

8.Przed sprzedażą działek objętych zakresem wniosku zostały wydane następujące pozwolenia / decyzje:

-W dniu 22 listopada 2019 r. Burmistrz ... zatwierdził wniosek Wnioskodawcy - projekt podziału działki nr ... (powstałej z połączenia darowanych mu działek ..., ..., ..., ...) na działki nr od ... do ...;

-W dniu 26 listopada 2019 r. na wniosek Wnioskodawcy Gmina ... odpowiedziała, że nie posiada środków finansowych na remont drogi gminnej (działka ...), ale wyraża zgodę na oczyszczenie tej drogi przez Wnioskodawcę we własnym zakresie;

-W dniu 27 listopada 2020 r. na wniosek Wnioskodawcy Gmina ... zgodziła się przyłączyć nowe odcinki sieci wodociągowej do istniejących sieci, zastrzegając, że nie może sfinansować budowy tych nowych odcinków i do 2029 r. nie będzie w stanie się zdeklarować pisemnie, kiedy może nastąpić ich przejęcie przez Gminę, gdyby sieci zostały zbudowane przez Wnioskodawcę;

-W dniu 19 marca 2021 r. Wnioskodawca zawarł porozumienie z Gminą ... w sprawie wspólnego wykonania remontu działki drogowej nr ... na .... Porozumienie zostało wydłużone w czasie aneksem, ponieważ pod remontowaną drogą Wnioskodawca zdecydował się położyć wodociąg, tak żeby w przyszłości nie niszczyć świeżo wyremontowanej drogi;

-W dniu 3 września 2021 r. Wnioskodawca otrzymał od Starosty ... pozwolenie budowlane na budowę sieci wodociągowej na działkach ..., ..., ..., ... w ...;

-W dniu 10 września 2021 r. Wnioskodawca podpisał z Gminą ... umowy o krótkotrwałe zajęcie terenu oraz umieszczenie infrastruktury technicznej w gruncie (trwałe zajęcie gruntu) w celu umieszczenia wodociągu w działkach gminnych;

-W dniu 5 października 2021 r. Wnioskodawca otrzymał od ... Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w ... decyzję numer ... zawierającą pozwolenie na prowadzenie badań archeologicznych w związku z budową wodociągu;

-W dniu 4 listopada 2021 r. Wnioskodawca otrzymał od Gminy ... pismo zawierające zestaw warunków, na jakich ewentualnie Gmina ... przejmie od Wnioskodawcy budowany wodociąg za zwrotem części kosztów, w celu sformułowania docelowej umowy przejęcia. Sprawa pozostaje nadal w toku bez finalnej umowy.

9.Dnia 19 sierpnia 2019 r. Wnioskodawca złożył wniosek o zmianę przeznaczenia działek ..., ..., ... i ... z RM (zabudowa zagrodowa) na MN (zabudowa jednorodzinna). Wniosek ten nie został rozpatrzony. W lipcu 2021 r. Gmina ... zmieniła zapisy miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (dla całej gminy) w taki sposób, że na działkach oznaczonych RM również można stawiać domy jednorodzinne.

10.Wnioskodawca podjął następujące działania w związku z przyłączeniem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej do działek objętych zakresem wniosku:

-w marcu 2021 r. Wnioskodawca zlecił zaprojektowanie sieci wodociągowej, włącznie z wykonaniem mapy do celów projektowych;

-we wrześniu 2021 r. Wnioskodawca otrzymał pozwolenie na budowę sieci wodociągowej;

-w październiku 2021 r. Wnioskodawca otrzymał pozwolenie i zlecił prowadzenie prac archeologicznych (warunek konieczny wynikający z pozwolenia na budowę sieci wodociągowej);

-w październiku 2021 r. Wnioskodawca zlecił geodecie wytyczenie zaprojektowanej sieci wodociągowej w terenie;

-w listopadzie 2021 r. Wnioskodawca zlecił wykonawcy zakup materiałów i wykonanie sieci wodociągowej na podstawie otrzymanego pozwolenia;

-w listopadzie 2021 r. Wnioskodawca zlecił uprawnionemu inżynierowi kierowanie robotami budowy wodociągu;

-na wiosnę 2022 r. planowany jest termin zakończenia robót budowlanych oraz wszystkie odbiory i prace inwentaryzacyjne;

-również na wiosnę 2022 r. Wnioskodawca przewiduje zakończenie negocjowania umowy z Gminą ... o przejęcie wybudowanego wodociągu.

11.Wnioskodawca ponosi całość kosztów wykonania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, związanych z ww. pracami. Przejęcie wodociągu przez Gminę ... oraz kwota ewentualnej dopłaty nie są obecnie zagwarantowane.

12.Prace związane z odnowieniem drogi we współpracy z Gminą ... zostaną wykonane według następującego podziału ról:

-Gmina ...:

·dostarczenie kruszywa na drogę (materiał i transport)

-Wnioskodawca:

·prace geodezyjne,

·korytowanie drogi,

·rozplantowanie i utwardzenie kruszywa dostarczonego przez gminę,

·odwodnienie liniowe,

·wykonanie rowu.

13.Działki objęte zakresem wniosku nie były i aktualnie nie są udostępniane osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych oraz nie jest planowane ich udostępnienie.

14.Wnioskodawca nie zawierał umów przedwstępnych dla działek objętych zakresem wniosku. Działki nr ..., ..., ..., ..., ..., ... zostały sprzedane na podstawie ostatecznych umów sprzedaży, bez zawierania umów przedwstępnych. Żadna z zawieranych dotąd umów sprzedaży nie zawierała warunków do spełnienia.

15.Wnioskodawca nie udzielił i nie planuje udzielenia pełnomocnictwa w celu występowania w jego imieniu w sprawach dotyczących działek objętych zakresem wniosku.

Wnioskodawca udzielił wyłącznie pełnomocnictwo swojemu ojcu do czynności zwykłego zarządu majątkiem. Nie jest to jednak pełnomocnictwo udzielone na okoliczność sprzedaży działek. Wszelkie czynności związane ze sprzedażą działek Wnioskodawca realizuje samodzielnie.

16.Do dnia złożenia wniosku Wnioskodawca sprzedał działki ... i ... (objęte zakresem wniosku). Przed sprzedażą tych działek, Wnioskodawca nigdy nie sprzedawał żadnych nieruchomości.

17.Poza działkami objętymi aktualnym (uzupełnionym) wnioskiem, Wnioskodawca nie posiada innych działek.

Pytanie:

Czy Wnioskodawca w zakresie sprzedaży 13 Działek (w ramach odrębnych transakcji) wraz z udziałem w planowanej drodze wewnętrznej będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j.: Dz.U. z 2021 r., Poz. 685, dalej: Ustawa o VAT)?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca w zakresie sprzedaży 13 Działek (w ramach odrębnych transakcji) wraz z udziałem w planowanej drodze wewnętrznej nie będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, gdyż związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym.

Działalność gospodarcza obejmuje przy tym wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest, czy podmiot dokonujący sprzedaży gruntu podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Pojęcie majątku prywatnego nie występuje przy tym na gruncie analizowanych przepisów Ustawy o VAT, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT. Jak wynika z treści orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), majątek prywatny to taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów przez osoby fizyczne, TSUE wydał dnia 15 września 2011 r., istotny wyrok w połączonych sprawach, sygn. C-180/10 i C-181/10 (Słaby v. Minister Finansów oraz Kuć i Jeziorska-Kuć v. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie), w którym zaprezentował w szczególności następujące wnioski:

·Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży dokonanych w niniejszej sprawie nie ma charakteru decydującego. Zakres transakcji sprzedaży nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Dużych transakcji sprzedaży można dokonywać również jako czynności osobistych.

·Podobnie okoliczność, iż przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

·Osoby fizycznej, która prowadziła działalność rolniczą na gruncie nabytym ze zwolnieniem z podatku VAT i przekształconym wskutek zmiany planu zagospodarowania przestrzennego niezależnej od woli tej osoby w grunt przeznaczony pod zabudowę, nie można uznać za podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 9 ust. 1 i art. 12 ust. 1 dyrektywy VAT, kiedy dokonuje ona sprzedaży tego gruntu, jeżeli sprzedaż ta następuje w ramach zarządu majątkiem prywatnym tej osoby.

·Kryterium decydującym o zaliczeniu transakcji sprzedaży nieruchomości przez osoby fizyczne do działalności gospodarczej jest podejmowanie aktywnych działań angażujących środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. W konsekwencji powyższego, dostawę gruntu należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W przypadku, gdy brak jest przesłanek świadczących o aktywności sprzedawcy w przedmiocie zbycia gruntu, która byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem - zbycie działki nie stanowi działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lecz mieści się w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Z uwagi na liczne wątpliwości związane z opodatkowaniem VAT sprzedaży działek z majątku prywatnego na gruncie prawa krajowego, zagadnienie to jest również przedmiotem wielu orzeczeń sądów administracyjnych.

Naczelny Sąd Administracyjny (NSA) w wydawanych wyrokach podkreśla w szczególności, że:

·Osoba działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, jeżeli w celu dokonania sprzedaży podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców. Za aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami nie można uznać zamiaru umieszczenia ogłoszenia na portalu internetowym lub skorzystania z usług biura nieruchomości. Tego rodzaju czynności są standardowymi czynności podejmowanymi przez osoby zamierzające dokonać sprzedaży nieruchomości. Samo umieszczenie ogłoszenia na wyspecjalizowanym portalu internetowym nie jest przejawem wykonywania działalności w zakresie obrotu nieruchomościami (por. NSA z 3 lipca 2020 r., sygn. I FSK 1888/17).

·Nie jest działalnością handlową sprzedaż majątku osobistego (prywatnego), który nie został nabyty w celach odsprzedaży (w celach handlowych), lecz dla spożytkowania w celach prywatnych.

·Liczba i zakres transakcji sprzedaży gruntów nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem opodatkowania, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą.

·Okoliczność, iż przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej sama z siebie nie jest decydująca. Nie ma takiego charakteru również długość okresu, w jakim te transakcje następowały, ani wysokość osiągniętych z nich przychodów. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

·Zbycie nawet kilkunastu działek o charakterze budowlanym, powstałych z podziału gruntu rolnego i po uzyskaniu warunków ich zabudowy, nie stanowi per se działalności handlowej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż brak przesłanek świadczących o takiej aktywności sprzedawcy w zakresie zbycia przedmiotowych udziałów w gruncie, która byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego - stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności), co wskazuje, że w takim przypadku mamy do czynienia z czynnościami mieszczącymi się w ramach zarządu majątkiem prywatnym, niemającym cech działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług.

·Sprzedaż gruntów w ramach zarządu majątkiem prywatnym nie oznacza, że sprzedający nie mógł nabyć przedmiotu sprzedaży w celu jego zbycia z zamiarem uzyskania jak największej ceny z tego rodzaju sprzedaży. Nie jest to żadne kryterium wskazujące na prowadzenie działalności gospodarczej, gdyż naturalne jest, że również w obrocie prywatnym dąży się do uzyskania jak najkorzystniejszych warunków sprzedaży.

·Okoliczność, iż przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki, w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej, jak również liczba i zakres transakcji sprzedaży gruntów, nie może stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem opodatkowania, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą (por. NSA z 27 maja 2014 r., sygn. I FSK 774/13).

Mając na uwadze powyższe argumenty, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w zakresie sprzedaży 13 Działek (w ramach odrębnych transakcji) wraz z udziałem w planowanej drodze wewnętrznej nie będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT.

W szczególności, Wnioskodawca uważa, że realizowana przez niego sprzedaż Działek jest / będzie dokonywana w ramach zarządu majątkiem prywatnym oraz nie sposób stwierdzić, aby Wnioskodawca angażował środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT. Dodatkowo, działalność Wnioskodawcy nie cechuje się w żadnym stopniu stałością czy powtarzalnością i nie jest związana z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Intencją Wnioskodawcy nie jest w szczególności powtarzanie podobnych czynności w przyszłości, a jedynie wyzbycie się części otrzymanego majątku, którego sam nie planuje a nawet nie byłby realnie w stanie wykorzystać na własne potrzeby mieszkaniowe, po zmianie planu zagospodarowania przestrzennego.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca dokonał nabycia gruntu w drodze darowizny, a pierwotnym zamiarem Wnioskodawcy było kontynuowanie prowadzenia gospodarstwa rolnego po przejściu na emeryturę rodziców. Zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przez Radę Miejską w …, wskutek której tereny, na których znajdują się Działki zostały objęte strefą MN - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna wolnostojąca lub bliźniacza, nastąpiła niezależnie od woli Wnioskodawcy. Zatem, Wnioskodawca z całą pewnością nie działał w tym zakresie jak przedsiębiorca, który dokonuje zakupu gruntów z zamiarem ich odsprzedaży.

Z uwagi na fakt, że Wnioskodawca nie wykorzysta na cele prywatne całości posiadanych gruntów przeznaczonych pod zabudowę, podjął kroki zmierzające do podzielenia ich na mniejsze Działki oraz zbycia Działek, za wyjątkiem jednej z nich, którą planuje w przyszłości wykorzystać na własne cele mieszkaniowe. Wnioskodawca zamierza więc wykorzystywać część nieruchomości w ramach majątku osobistego.

Jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca dokonywał pierwotnie prób sprzedaży Działek, do których nie były doprowadzone media oraz do których nie prowadziła przejezdna droga, jednak potencjalni nabywcy nie byli zainteresowani kupnem Działek w takim stanie, jak również doprowadzeniem mediów we własnym zakresie. Wobec powyższego, Wnioskodawca, chcąc dokonać sprzedaży Działek, był zmuszony przynajmniej do zapewnienia przejezdnej drogi oraz doprowadzenia podstawowych mediów do Działek. Ponadto, Wnioskodawca pragnie podkreślić, że z uwagi na chęć zamieszkania na jednej z Działek, w przyszłości podjąłby czynności związane z przygotowaniem drogi oraz infrastruktury niezależnie od dokonywanej sprzedaży pozostałych Działek.

W ocenie Wnioskodawcy, przekładając dorobek orzeczniczy lokalnych sądów administracyjnych oraz TSUE na grunt analizowanego stanu faktycznego należy więc stwierdzić, że Wnioskodawca w zakresie sprzedaży 13 Działek (w ramach odrębnych transakcji) wraz z udziałem w planowanej drodze wewnętrznej nie będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT, a będzie dokonywał czynności związanych z zarządem majątkiem prywatnym.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie zatem z ww. przepisami, nieruchomości spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę - w rozumieniu art. 7 ustawy - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z powyższych przepisów wynika, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek:

- po pierwsze – dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,

- po drugie – czynność wykonywana jest przez podmiot, który w jej ramach działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że każdy, kto dokonuje czynności, które zmierzają do przyszłego wykorzystania towarów (np. nieruchomości) dla celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, powinien być uznany za podatnika podatku od towarów i usług. Tym samym, wykorzystywanie majątku prywatnego przez osobę fizyczną stanowi również działalność gospodarczą, jeżeli jest dokonywane w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zatem podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży, w tym przypadku nieruchomości jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie towarów w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności handlowej.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy należy stwierdzić, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Właściwym zatem jest wykluczenie osób fizycznych z grona podatników w przypadku, gdy dokonują sprzedaży, przekazania, bądź darowizny towarów stanowiących część majątku osobistego, tj. majątku, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży, bądź wykonywania innych czynności w ramach działalności gospodarczej.

Uznanie, że dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług, wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności, nie mogą same z siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania Dyrektywy, a czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Podobnie – zdaniem Trybunału – okoliczność, że przed sprzedażą zainteresowany dokonał podziału gruntu na działki w celu osiągnięcia wyższej ceny łącznej. Całość powyższych elementów może bowiem odnosić się do zarządzania majątkiem prywatnym zainteresowanego.

Inaczej jest natomiast w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z dnia 11 grudnia 2006 r., str. 1, z późn. zm.). Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

W świetle powyższego, w sprawach dotyczących opodatkowania dostawy nieruchomości dokonywanej przez osoby fizyczne, konieczne staje się ustalenie, czy w celu sprzedaży nieruchomości zbywca podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez handlowców w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący „działalność gospodarczą” w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż ta nastąpiła w ramach zarządu jego majątkiem prywatnym.

W tym miejscu należy podkreślić, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE z dnia 4 października 1995 r. w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen V. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z dnia 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

Z opisu sprawy wynika, że we wrześniu 2015 r. otrzymał Pan od rodziców w drodze darowizny 4 działki rolne. W listopadzie 2015 r., Rada Miejska ogłosiła zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, wskutek której otrzymane przez Pana działki rolne zostały objęte strefą MN - zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna wolnostojąca lub bliźniacza. W sierpniu 2019 r., dokonał Pan scalenia ww. działek do jednej działki. W listopadzie dokonał Pan ponownego podziału geodezyjnego tego gruntu na 15 działek, z czego jedna z nich ma zostać przeznaczona na drogę wewnętrzną. Postanowił Pan dokonać sprzedaży 13 działek, a jedną z działek pozostawić na własny użytek w celu wybudowania dla siebie domu mieszkalnego. Wystawił Pan na portalu aukcyjnym ogłoszenie o sprzedaży Działek. Postanowił Pan podjąć we własnym zakresie kroki niezbędne do zapewnienia przejezdnej drogi oraz doprowadzenia podstawowych mediów do Działek. W sierpniu 2020 r. otrzymał Pan od dostawcy prądu warunki przyłączenia Działek do sieci energetycznej, z przyrzeczeniem realizacji inwestycji do lutego 2022 r. W grudniu 2020 r. oczyścił Pan drogę we własnym zakresie na podstawie pozwolenia Gminy, w marcu 2021 r. zawarł porozumienie z Gminą o wspólnym wykonaniu odnowienia drogi. W dniu 27 listopada 2020 r. na Pana wniosek Gmina ... zgodziła się przyłączyć nowe odcinki sieci wodociągowej do istniejących sieci, zastrzegając, że nie może sfinansować budowy tych nowych odcinków i do 2029 r. nie będzie w stanie się zdeklarować pisemnie, kiedy może nastąpić ich przejęcie przez Gminę, gdyby sieci zostały zbudowane przez Pana. W dniu 10 września 2021 r. podpisał Pan z Gminą ... umowy o krótkotrwałe zajęcie terenu oraz umieszczenie infrastruktury technicznej w gruncie (trwałe zajęcie gruntu) w celu umieszczenia wodociągu w działkach gminnych. W dniu 5 października 2021 r. otrzymał Pan od ... Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków we ... decyzję numer ... zawierającą pozwolenie na prowadzenie badań archeologicznych w związku z budową wodociągu. Podjął Pan następujące działania w związku z przyłączeniem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej do działek objętych zakresem wniosku:

-w marcu 2021 r. zlecił Pan zaprojektowanie sieci wodociągowej, włącznie z wykonaniem mapy do celów projektowych;

-we wrześniu 2021 r. otrzymał Pan pozwolenie na budowę sieci wodociągowej;

-w październiku 2021 r. otrzymał Pan pozwolenie i zlecił prowadzenie prac archeologicznych (warunek konieczny wynikający z pozwolenia na budowę sieci wodociągowej);

-w październiku 2021 r. zlecił Pan geodecie wytyczenie zaprojektowanej sieci wodociągowej w terenie;

-w listopadzie 2021 r. zlecił Pan wykonawcy zakup materiałów i wykonanie sieci wodociągowej na podstawie otrzymanego pozwolenia;

-w listopadzie 2021 r. zlecił Pan uprawnionemu inżynierowi kierowanie robotami budowy wodociągu;

-na wiosnę 2022 r. planowany jest termin zakończenia robót budowlanych oraz wszystkie odbiory i prace inwentaryzacyjne;

-na wiosnę 2022 r. przewiduje Pan zakończenie negocjowania umowy z Gminą o przejęcie wybudowanego wodociągu.

Ponosi Pan całość kosztów wykonania sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, związanych z ww. pracami. Prace związane z odnowieniem drogi we współpracy z Gminą zostaną wykonane według następującego podziału ról:

-Gmina: dostarczenie kruszywa na drogę (materiał i transport)

-Pan: prace geodezyjne, korytowanie drogi, rozplantowanie i utwardzenie kruszywa dostarczonego przez gminę, odwodnienie liniowe,wykonanie rowu.

Działki powstałe ze scalenia i podziału darowanych działek ..., ..., ..., ..., ... - sprzedana w dniu 30 grudnia 2021 r., ... – działka przeznaczona pod planowaną budowę domu i ogród Wnioskodawcy, ... – działka przeznaczona pod planowaną budowę domu i ogród Wnioskodawcy, ... – sprzedana 10 września 2021 r., ... – sprzedana 30 grudnia 2021 r., ... – sprzedana 30 grudnia 2021 r., ... – sprzedana 30 grudnia 2021 r., ..., ..., ... - przyszła droga wewnętrzna, w której każda z działek od ... do ... i ... do ... posiada po 1/14 udziału, ..., ... - sprzedana 29 października 2021 r., ..., ..., .... Pozostałe działki, przeznaczone do sprzedaży w przyszłości, po wydzieleniu prywatnej drogi łączącej drogi gminne ... i ..., ..., ..., ..., ....

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Pana wątpliwości dotyczą kwestii ustalenia, czy w związku z dokonaną oraz planowaną sprzedażą działek będzie Pan uznany za podatnika podatku VAT.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, dostawa towarów (w tym nieruchomości) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

W okolicznościach niniejszej sprawy dokonywał Pan szeregu określonych czynności w związku ze sprzedażą wskazanych we wniosku działek. Jak wynika z opisu sprawy, w celu sprzedaży nieruchomości, dokonał Pan scalenia otrzymanych w drodze darowizny działek, następnie dokonał Pan ponownego podziału geodezyjnego tego gruntu na 15 działek. Wystawił Pan na portalu aukcyjnym ogłoszenie o sprzedaży tych Działek. Podjął Pan we własnym zakresie kroki niezbędne do zapewnienia przejezdnej drogi (oczyścił Pan drogę we własnym zakresie na podstawie pozwolenia Gminy) oraz doprowadzenia podstawowych mediów do Działek. Otrzymał Pan od dostawcy prądu warunki przyłączenia Działek do sieci energetycznej. Podjął Pan szereg działań w związku z przyłączeniem sieci wodociągowej i kanalizacyjnej do działek objętych zakresem wniosku, tj. zlecił Pan zaprojektowanie sieci wodociągowej, wytyczenie zaprojektowanej sieci wodociągowej w terenie, zakup materiałów i wykonanie sieci wodociągowej na podstawie otrzymanego pozwolenia, kierowanie robotami budowy wodociągu uprawnionemu inżynierowi.

W przedmiotowej sprawie podejmując  wskazane we wniosku czynności zaangażował Pan środki podobne do tych, jakie wykorzystują podmioty zajmujące się profesjonalnie obrotem nieruchomościami, o których mowa we wskazanych orzeczeniach w sprawach C-180/10 i C-181/10, tj. wykazał aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem.

Mając na uwadze przywołane przepisy, orzecznictwo oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w niniejszym przypadku wystąpiły/wystąpią okoliczności, które łącznie przesądzają, że dokonaną oraz planowaną sprzedaż działek należy uznać za działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, a Pan występuje/będzie występował w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. W rozpatrywanej sprawie zaistniały bowiem przesłanki świadczące o takiej Pana aktywności w przedmiocie zbycia nieruchomości, która porównywalna jest do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem. Zatem, sprzedaż wskazanych we wniosku niezabudowanych działek gruntu podlega/będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być- zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, iż powołane przez Pana wyroki sądów administracyjnych, są to rozstrzygnięcia odnoszące się do indywidualnych spraw i co do zasady wiążą one strony postępowania w tych konkretnych, indywidualnych sprawach nie rozciągając swojego oddziaływania na inne, choćby podobne lub zbieżne sprawy. W związku z powyższym, nie negując orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroku zamyka się w obrębie sprawy, w której został wydany.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego .... Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do  zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).