W zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją zadania wymiana źródeł energii - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.567.2020.2.JSU

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.12.2020, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.567.2020.2.JSU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie braku prawa do odliczenia podatku w związku z realizacją zadania wymiana źródeł energii

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 22 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z 25 listopada 2020 r. (data wpływu 25 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 września 2020 r. do organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania. Wniosek został uzupełniony pismem z 25 listopada 2020 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 20 listopada 2020 r. ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina () planuje realizację zadania pn.: (). Przedsięwzięcie planowane jest do realizacji z udziałem środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata () Gmina wykazuje w tym projekcie podatek VAT, jako koszt kwalifikowalny. Projekt zakłada wymianę indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych (w przypadku budynków jednorodzinnych) oraz we wspólnotach mieszkaniowych (w przypadku budynków wielorodzinnych) na źródła ciepła bardziej ekologiczne oraz likwidację indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci gazowych.

Każda zgłoszona nieruchomość podlega obowiązkowi przeprowadzenia oceny energetycznej, na podstawie której określa się, czy zaproponowane przez mieszkańca źródło ciepła jest uzasadnione ekonomicznie i pod względem efektywności ekologicznej.

W przypadku otrzymania dofinansowania, dany odbiorca ostateczny - mieszkaniec, na podstawie przedstawionej faktury imiennej, będzie mógł starać się o zwrot poniesionych kosztów - w formie dotacji. Kwota zwrotu to łącznie (), co stanowi wartość dofinansowania ze środków europejskich () oraz dofinansowanie z Gminy (), pozostała część kosztów zostanie pokryta przez mieszkańca.

Środki wypłacane będą mieszkańcowi w formule dotacyjnej.

Inwestycje właścicieli budynków mieszkalnych, będą dofinansowane w formie dotacji celowej udzielanej przez gminę ze środków własnych Gminy (w ramach wkładu własnego) oraz dotacji udzielonej Gminie przez Instytucję Zarządzającą Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa () Wypłata dotacji nastąpi po realizacji przedsięwzięcia, na podstawie złożonego wniosku o wypłatę dotacji wraz z załącznikami dokumentującymi wykonanie i poniesienie wydatków na realizację przedsięwzięcia oraz pozytywnej kontroli przeprowadzonej przez upoważnione przez Wójta Gminy osoby w celu sprawdzenia prawidłowości wykonanie i funkcjonowania przedmiotu dotacji. Dotacja zostanie wypłacona w sposób określony w umowie o udzielenie dotacji. Dotacja udzielona będzie przez Gminę z budżetu Gminy, w tym w części ze środków pochodzących z funduszy europejskich przekazanych Gminie w formie dotacji, które stają się środkami Gminy.

Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Efekty realizacji projektu nie będą służyć Gminie () do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku, nie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Realizacja projektu będzie związana z wykonywaniem zadań własnych gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym - ochrona środowiska.

Gmina () w ramach projektu nie będzie dokonywała żadnych zakupów - tylko refundowała część poniesionych kosztów. Jedyną fakturą wystawioną na Gminę będzie koszt sporządzenia dokumentacji energetycznej.

Mieszkańcy sami będą zawierali umowy z Wykonawcami swojego ogrzewania oraz jego podłączenia. Gmina zawrze tylko umowę z Instytucją Zarządzającą - Urzędem Marszałkowskim, oraz z mieszkańcami na udzielenie dotacji.

W uzupełnieniu wniosku z 25 listopada 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Na wymianę na indywidualne źródła ciepła, bardziej ekologiczne z wykonawcą umowę będzie podpisywał indywidualnie mieszkaniec, natomiast Gmina będzie podpisywała z mieszkańcem tylko umowę o dotację. W przypadku wymiany na źródła ciepła bardziej ekologiczne we wspólnotach mieszkaniowych - nie będą one przeprowadzone w ramach tego projektu. Zostały one odrzucone przez Instytucję Wdrażającą na etapie pisania projektu.
  2. Za usługę wymiany oraz za zakup ekologicznego źródła ciepła mieszkaniec indywidualnie będzie rozliczał się z wykonawcą. Gmina będzie wypłacała tylko dotację w ramach podpisanej z mieszkańcem umowy o dotację.
  3. Gmina () nie będzie świadczyła na rzecz mieszkańców usługi polegającej na wymianie indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych na źródła bardziej ekologiczne oraz likwidacji indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub gazowych.
  4. Zakupu towarów i usług związanych z czynnościami polegającymi na wymianie źródła ciepła na bardziej ekologiczne będzie wykonywał indywidualny mieszkaniec.
  5. Przedmiotem umowy pomiędzy Gminą a indywidualnym mieszkańcem będzie określenie zasad udzielania i rozliczania dotacji na dofinansowanie kosztów wymiany źródła ciepła na bardziej ekologiczne. Indywidualny mieszkaniec w umowie będzie zobowiązany do prawidłowego wykorzystania dotacji na dofinansowanie zadania; dotrzymania terminów; dopełniania wszystkich wymagań formalnych; informowania Gminy o wszelkich zmianach mających wpływ na wykonanie umowy oraz założeń projektu; rozliczenia zadania; dokonania wyboru wykonawcy zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, jawności i przejrzystości oraz zasadą celowego, racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków (tj. przez rozeznanie rynku na przeprowadzaną inwestycję wśród minimum 3 wykonawców). Gmina będzie zobowiązana do skontrolowania wykonanej inwestycji po przedstawieniu kompletu dokumentów do Urzędu Gminy; wypłacenia dotacji na dofinansowanie zadania, po stwierdzeniu prawidłowego wykonania zadania.
  6. Będą zawarte postanowienia dotyczące zobowiązania się mieszkańców do dokonywania wpłat na pokrycie kosztów związanych z wymianą indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych na źródła bardziej ekologiczne i likwidacją indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub gazowych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania?

Stanowisko Wnioskodawcy ().

Zadanie nie ma dla gminy charakteru generującego przychodu, zatem nie jest możliwym odzyskanie podatku od towarów i usług zakupionych przez Mieszkańca w celu realizacji tej inwestycji. W związku z powyższym, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zgodnie z art. 86 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r. poz. 106, 568, 1065, 1106), gdyż towary i usługi zakupione w ramach zadania nie będą wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych, a faktury wystawione będą imiennie na mieszkańca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106, ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2020 r., poz. 713, ze zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina planuje realizację zadania pn.:(). Przedsięwzięcie planowane jest do realizacji z udziałem środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () Projekt zakłada wymianę indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych (w przypadku budynków jednorodzinnych) oraz we wspólnotach mieszkaniowych (w przypadku budynków wielorodzinnych) na źródła ciepła bardziej ekologiczne oraz likwidację indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci gazowych.

W przypadku otrzymania dofinansowania, dany odbiorca ostateczny - mieszkaniec, na podstawie przedstawionej faktury imiennej, będzie mógł starać się o zwrot poniesionych kosztów - w formie dotacji. Kwota zwrotu to łącznie () co stanowi wartość dofinansowania ze środków europejskich () oraz dofinansowanie z Gminy (), pozostała część kosztów zostanie pokryta przez mieszkańca.

Wypłata dotacji nastąpi po realizacji przedsięwzięcia, na podstawie złożonego wniosku o wypłatę dotacji. Dotacja zostanie wypłacona w sposób określony w umowie o udzielenie dotacji. Efekty realizacji projektu nie będą służyć Gminie do żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku, nie podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina w ramach projektu nie będzie dokonywała żadnych zakupów - tylko refundowała część poniesionych kosztów. Jedyną fakturą wystawioną na Gminę będzie koszt sporządzenia dokumentacji energetycznej.

Mieszkańcy sami będą dokonywali zakupów oraz zawierali umowy z Wykonawcami swojego ogrzewania oraz jego podłączenia. Gmina zawrze tylko umowę z Instytucją Zarządzającą - Urzędem Marszałkowskim, oraz z mieszkańcami na udzielenie dotacji.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż efekty realizacji zadania pn.: () jak wskazał Wnioskodawca nie będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Realizacja ww. zadania związana będzie z wykonywaniem zadań własnych Gminy, na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, tj. spraw ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej. W ramach realizacji projektu Gmina nie będzie świadczyła na rzecz mieszkańców usługi polegającej na wymianie indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych na źródła bardziej ekologiczne oraz likwidacji indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub gazowych.

Wnioskodawca będzie zawierał z mieszkańcami umowy o udzielenie dotacji, które będą określały zasady udzielania i rozliczania dotacji. W ww. umowach będą zawarte postanowienia dotyczące zobowiązania się mieszkańców do dokonywania wpłat na pokrycie kosztów związanych z ww. zadaniem.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania.

Podsumowując, w okolicznościach niniejszej sprawy, w związku z realizacją zadania pn.: () Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej