W zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu. - Interpretacja - 0114-KDIP4-1.4012.599.2020.1.MŻ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 01.12.2020, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.599.2020.1.MŻ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

W zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2020 r. (data wpływu 12 listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu pn. () - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu pn. ().

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gminny Ośrodek Kultury w () (dalej GOK lub Wnioskodawca) jako samorządowa instytucja kultury, wpisana do rejestru instytucji kultury w 2021 r. zrealizuje operację pn. () współfinansowaną w ramach realizacji poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Operacja będzie się składać z 4 działań, które wspólnie będą promować walory przyrodnicze oraz kulturowe terenu (). Są to następujące działania o charakterze sportowo-rekreacyjnym, kulturalnym i promocyjnym:

Działanie 1 - organizacja () Biesiady Artystycznej - Konfrontacji Kulinarnych.

() Biesiada Artystyczna jest to działanie o charakterze kulturalnym i promocyjnym, odbędzie się w (). W programie znajdą się m. in. występy artystyczne oraz konkurs kulinarny. W czasie trwania konkursu przygotowywane będą potrawy regionalne dla uczestników () Biesiady (). Zadanie zrealizowane zostanie na terenie gminy ().

Działanie 2 - organizacja Przeglądu () Muzyki ().

Przegląd () jest to działanie o charakterze kulturalnym i promocyjnym. Działanie zorganizowane zostanie w miejscowości (). W czasie konkursu odbędą się występy zespołów śpiewaczych, kapel oraz solistów, wykonujących pieśni i muzykę ludową.

Działanie 3 - organizacja letnich zawodów lekkoatletycznych w ().

Zawody o charakterze sportowo-rekreacyjnym, odbędą się na obiekcie lekkoatletycznym w (). Uczestnicy zawodów będą mieć możliwość zmierzenia się w dwóch dyscyplinach sportowych: skok w dal oraz bieg (na dystansach dopasowanych do poszczególnych grup wiekowych).

Działanie 4 - organizacja biegu przełajowego dla właścicieli psów.

Biegi przełajowe dla właścicieli psów odbędą się w (), na terenie () Parku Krajobrazowego. Dla zawodników przygotowane zostaną trasy biegnące wzdłuż istniejących szlaków edukacyjno-turystycznych. Uczestnicy zawodów zmierzą się w biegu na różnych dystansach.

Wszystkie 4 działania będą niekomercyjne tj. będą bezpłatne dla wszystkich mieszkańców oraz turystów, nie przyniosą żadnego przychodu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w wyniku realizacji w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020, poddziałanie 19.2 projektu pn. (), Gminny Ośrodek Kultury w () może odliczyć naliczony podatek VAT od zakupionych towarów i usług związanych z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gminny Ośrodek Kultury w () nie ma możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych w wyniku realizacji projektu w ramach PROW na lata 2014 - 2020, poddziałanie 19.2 pn. ().

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako samorządowa instytucja kultury, wpisana do rejestru instytucji kultury w 2021 r. zrealizuje operację pn. () współfinansowaną w ramach realizacji poddziałania 19.2 Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020. Operacja będzie się składać z 4 działań o charakterze sportowo-rekreacyjnym, kulturalnym i promocyjnym, które wspólnie popularyzować będą walory przyrodnicze oraz kulturowe terenu (). Wszystkie 4 działania będą niekomercyjne tj. będą bezpłatne dla wszystkich mieszkańców oraz turystów i nie przyniosą żadnego przychodu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług w związku z realizacją ww. projektu.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. W opisie sprawy wskazano bowiem, że Wnioskodawca w wyniku realizacji projektu nie będzie osiągał przychodów - zrealizowane działania będą niekomercyjne tj. będą bezpłatne dla wszystkich mieszkańców oraz turystów.

Zatem w analizowanej sprawie warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu pn. ().

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało ocenić jako prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (), ul. (), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej