Temat interpretacji
czy nabycie maszyny wraz z przenośnikiem (linią) będzie skutkowało obowiązkiem rozliczenia na terytorium Polski wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (pytanie nr 1), oraz jaki będzie moment powstania obowiązku podatkowego w związku z nabyciem maszyny wraz z przenośnikiem (linią) oraz w związku z uiszczonymi zaliczkami
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020
r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6
sierpnia 2020 r. (data wpływu 18 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym w dniu
23 listopada 2020 r. (data wpływu 25 listopada 2020 r.), na wezwanie
Organu z dnia 12 listopada 2020 r. (skutecznie doręczone w dniu 17
listopada 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej
podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia maszyny
wraz z przenośnikiem (linii) jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 sierpnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia maszyny wraz z przenośnikiem (linii). Wniosek został uzupełniony w dniu 23 listopada 2020 r. (data wpływu 25 listopada 2020 r.), na wezwanie Organu z dnia 12 listopada 2020 r.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:
W dniu () 2020 r. Spółka z Polski podpisała umowę z kontrahentem z Włoch na zakup maszyny dozująco-owijającej prostokątne 100 g porcje sera wraz z przenośnikiem do ręcznego pakowania z dostawą i uruchomieniem w swojej siedzibie w Polsce. W umowie została określona cena za linię, cena za pakowanie, cena za dostawę linii i cena za instalację. Linia ma zostać dostarczona do siedziby firmy w terminie 8 miesięcy od podpisania kontraktu i po otrzymania zaliczki na konto kontrahenta z Włoch. Zaliczka jest płatna w ratach 10% wartości maszyny w dniu podpisania kontraktu, 10% do 15.04.2020 i 15.05.2020 i 60% ceny po przesłaniu informacji przez firmę włoską do firmy polskiej o gotowości do wysyłki, przed dostawą.
Wstępny odbiór linii powinien być wykonany w siedzibie firmy włoskiego kontrahenta po przyjeździe przedstawicieli firmy z Polski. Odbiorowi wstępnemu będzie podlegała skompletowana i zmontowana linia. Po odbiorze wstępnym zostanie sporządzony i podpisany Protokół Odbioru Wstępnego. Po odbiorze wstępnym linia zostanie przygotowana do wysyłki przez pracowników firmy włoskiej. Firma włoska z wyprzedzeniem 15-dniowym powiadomi Spółkę polską o gotowości Linii do wysyłki. Zostanie również zawarta polisa ubezpieczeniowa na dostawę linii pokrywająca całą wartość towaru i wystawiona faktura za linię. Firma włoska dokona dostawy do siedziby firmy z Polski. Po dostarczeniu linii jej elementy zostaną wprowadzone do hali produkcyjnej przez pracowników polskiej firmy. Specjaliści z firmy włoskiej w ciągu dwóch tygodni od dostarczenia Linii dokonają montażu, uruchomienia i przeprowadzą ostateczny test akceptacyjny. Po pomyślnym teście akceptacyjnym zostanie podpisany Protokół Odbioru Końcowego Linii i dokonana pozostała wpłata do 14 dni od podpisania protokołu.
Spółka z Polski potraktowała całość nabycia linii jako wewnątrzwspólnotowe nabycie. Kontrahent Spółki - firma włoska nie jest zarejestrowana do celów VAT w Polsce i nie posiada tu stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.
W odpowiedzi na wezwanie Organu w zakresie zadanych pytań Wnioskodawca odpowiedział następująco:
- czy Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.)
Odpowiedź Spółki: Tak
- czy Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podatnik VAT-UE
Odpowiedź Spółki: Tak
- czy kontrahent z Włoch jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej w tym jako podatnik VAT-UE
Odpowiedź Spółki: Tak
- czy nabycie maszyny wraz z przenośnikiem (linii) jest elementem głównym i pożądanym przez Wnioskodawcę
Odpowiedź Spółki: Nabycie maszyny wraz z przenośnikiem jest elementem głównym i pożądanym
- czy wszystkie wykonywane przez kontrahenta z Włoch czynności (pakowanie, dostawa, montaż/instalacja/uruchomienie) są tak blisko związane ze sprzedażą maszyny wraz z przenośnikiem (linii), że tworzą w obiektywny sposób jedno niepodzielne świadczenie, którego podział byłby sztuczny
Odpowiedź Spółki: Wszystkie czynności wykonywane przez kontrahenta z Włoch (pakowanie, dostawa, montaż, instalacja, uruchomienie) są tak blisko związane ze sprzedażą maszyny wraz z przenośnikiem(linią), że tworzą jedno niepodzielne świadczenie, którego podział byłby sztuczny.
- co konkretnie należy rozumieć przez montaż/instalację/uruchomienie maszyny wraz z przenośnikiem (linii), tj. należy bez wskazywania szczegółów technicznych opisać na czym polega montaż/instalacja/uruchomienie maszyny wraz z przenośnikiem (linii); jakie konkretnie czynności/świadczenia się na nie składają; w jaki sposób jest realizowane
Odpowiedź Spółki: Na montaż i instalacje oraz uruchomienie przewidujemy około trzech tygodni przez specjalistę firmy włoskiej
- Montaż i instalacja (jeden
tydzień z trzech)
Poprzez montaż i instalację należy rozumieć czynności takie jak:- rozpakowanie maszyny /z drewnianej skrzyni oraz folii termokurczliwych/
- ustawienie urządzeń maszyny zgodnie z layoutem (korpus maszyny, dozownik produktu, taśma odprowadzająca, szafa elektryczna)
- rozłożenie okablowania pneumatyki i elektryki zgodnie ze schematem
- podłączenie szafy sterowniczej do maszyny (elektryka, pneumatyka)
- instalacja software maszyny
- sprawdzenie poprawności działania urządzeń maszyny
- Uruchomienie maszyny
(dwa tygodnie z trzech)
- ustawienie parametrów urządzeń maszyny (przy pierwszej produkcji) i dopasowanie do specyfiki produktu
- szkolenie merytoryczne i praktyczne dla osób z działu technicznego z obsługi i serwisu maszyny
- szkolenie merytoryczne i praktyczne dla operatorów z obsługi maszyny
- wsparcie techniczne i merytoryczne przez okres tygodnia.
- czy montaż/instalacja/uruchomienie maszyny wraz z przenośnikiem (linii) stanowi czynność, która wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności czy też jest to prosta czynność niewymagająca specjalistycznej wiedzy i umiejętności umożliwiająca funkcjonowanie maszyny wraz z przenośnikiem (linii) zgodnie z jej przeznaczeniem, którą można byłoby wykonać we własnym zakresie, np. korzystając z dołączonej instrukcji/specyfikacji
Odpowiedź Spółki: Montaż/instalacja / uruchomienie wraz z przenośnikiem (linią) jest czynnością, która wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności. Spółka nie jest w stanie wykonać tego we własnym zakresie np. korzystając z załączonej instrukcji.
- czy kontrahent z Włoch wystawi fakturę dokumentującą sprzedaż maszyny wraz z przenośnikiem (linii) przed upływem 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostanie dokonana dostawa towaru (maszyny wraz z przenośnikiem (linii)).
Odpowiedź Spółki: Kontrahent z Włoch wystawi fakturę dokumentującą sprzedaż maszyny wraz z przenośnikiem (linią) po uruchomieniu w naszej firmie. W grudniu 2020 będzie dostawa maszyny wraz z przenośnikiem, natomiast montaż/instalacja i uruchomienie w styczniu 2021. W styczniu 2021 zostanie też wystawiona faktura końcowa, po uruchomieniu maszyny i protokole odbioru i pozytywnych próbach testowych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania
(ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):
- Czy nabycie maszyny wraz z linią będzie skutkowało obowiązkiem rozliczenia na terytorium Polski wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów?
- Jaki będzie moment powstania obowiązku podatkowego w związku z nabyciem maszyny wraz z przenośnikiem (linią)?
- Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w związku z uiszczonymi zaliczkami?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad 1
Zdaniem Spółki jest ona zobowiązana do rozliczenia na terytorium Polski wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Zdaniem Spółki, w przypadku rozpatrywanej sytuacji wystąpi WNT. Po wysyłce linii do Polski Spółka polska nabywa prawa do rozporządzania linią jak właściciel, gdyż będzie już mogła nią swobodnie dysponować. Spółka otrzyma też fakturę dokumentującą nabycie linii wraz dokumentem CMR i listem przewozowym. Zostanie zawarta także polisa ubezpieczeniowa na dostawę linii pokrywająca całą wartość towaru, wystawiona na Spółkę polską. Definicja wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów została uregulowana w art. 9 ust. 1 ustawy VAT. W myśl tego przepisu przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Ad 2
Zdaniem Spółki, w przypadku rozpatrywanej sytuacji wystąpi WNT, a momentem wewnątrzwspólnotowego nabycia i obowiązku podatkowego będzie dzień wystawienia faktury, ponieważ faktura za nabywaną linię zostanie wystawiona po podpisaniu protokołu wstępnego. Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów występuje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Ad 3
Zdaniem Spółki zaliczki zapłacone do innego kraju UE nie powodują powstania obowiązku podatkowego, obowiązek podatkowy zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy o VAT w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów występuje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika wartości dodanej, nie później jednak niż 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich dostawy/świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Towarami, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Przy czym zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:
- nabywcą towarów
jest:
- podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
- osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
- dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.
Zatem, przy spełnieniu warunków odnośnie podmiotów biorących udział w transakcji, wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy ma miejsce wówczas, gdy w wyniku dostawy w ramach której dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki.
Niemniej jednak stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 nie występuje w przypadku, gdy dostawa towarów, w wyniku której ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju stanowiłaby dostawę towarów, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz - miejsce, w którym towary są instalowane lub montowane; nie uznaje się za instalację lub montaż prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.
Jednocześnie wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć montaż lub instalacja, niemniej jednak stosownie do cytowanego art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, do instalacji lub montażu nie zalicza się prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem. Jako proste czynności należy rozumieć działania, umożliwiające funkcjonowanie danego towaru/sprzętu, które potencjalny nabywca mógłby wykonać we własnym zakresie. Zatem, za montaż lub instalację należy uznać takie czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy i umiejętności znanych przede wszystkim dostawcy montowanego lub instalowanego towaru/sprzętu.
Przy tym wskazać należy, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedno świadczenie obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, świadczenie to nie powinno być sztucznie dzielone dla celów podatkowych. Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy. Na świadczenie złożone składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast świadczenie należy uznać za pomocnicze, jeśli nie stanowi ono celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania świadczenia zasadniczego. Pojedyncze świadczenie traktowane jest zatem jak element świadczenia kompleksowego wówczas, jeżeli cel świadczenia pomocniczego jest zdeterminowany przez świadczenie główne oraz nie można wykonać lub wykorzystać świadczenia głównego bez świadczenia pomocniczego. Jeżeli jednak w skład realizowanego świadczenia wchodzą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu świadczenia kompleksowego.
Zgodnie z art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.
Powyższy przepis formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi, co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług.
Jednocześnie, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.
Natomiast w myśl art. 20 ust. 5 ustawy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.
Powołany art. 20 ust. 5 ustawy zobowiązuje podatnika dokonującego rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia do rozpoznania obowiązku podatkowego 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, chyba że przed tym dniem podatnik podatku od wartości dodanej, będący dostawcą nabywanych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wystawił fakturę dokumentującą dokonaną dostawę, gdyż wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Jednocześnie przepisy ustawy, definiując moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w żaden sposób nie wiążą go z wpłatą zaliczki na poczet dostawy towaru. Wpłata zaliczki na poczet dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia nie powoduje tym samym powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Przy tym zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Niemniej jednak zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
- dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest
podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego
miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w
przypadku dostawy towarów:
- innych niż gaz w systemie gazowym, energia elektryczna w systemie elektroenergetycznym, energia cieplna lub chłodnicza przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej,
- innej niż transfer bonów jednego przeznaczenia
- podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
- nabywcą jest:
- w przypadku nabycia gazu w systemie gazowym, energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, energii cieplnej lub chłodniczej przez sieci dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej - podmiot zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4,
- w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem dostawy towarów, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
- w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4,
- dostawa towarów nie jest dokonywana w ramach sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju.
W myśl art. 17 ust. 2 ustawy w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.
Powołany art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy wskazuje na sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca towarów, które podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy, wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu dostawy towarów przez nabywcę towarów. Przepis art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy ma zastosowanie gdy miejscem dostawy a tym samym opodatkowania ustalonym na podstawie przepisów ustawy jest terytorium Polski. Przy tym warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy względem dostawy towarów jest spełnienie warunków dotyczących dokonującego dostawy towarów oraz nabywcy towarów.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Spółka z siedzibą w Polsce) jest zarejestrowany jako czynny podatnik, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy i jako podatnik VAT-UE. Kontrahent Spółki - firma włoska nie jest zarejestrowana do celów VAT w Polsce i nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Kontrahent z Włoch jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej w tym jako podatnik VAT-UE.
Wnioskodawca w (.) 2020 r podpisał umowę z kontrahentem z Włoch na zakup maszyny dozująco-owijającej prostokątne 100 g porcje sera wraz z przenośnikiem do ręcznego pakowania z dostawą i uruchomieniem w swojej siedzibie w Polsce. Przy tym jak wskazano nabycie maszyny wraz z przenośnikiem (linii) jest elementem głównym i pożądanym przez Wnioskodawcę. Natomiast wszystkie czynności wykonywane przez kontrahenta z Włoch (pakowanie, dostawa, montaż, instalacja, uruchomienie) są tak blisko związane ze sprzedażą maszyny wraz z przenośnikiem (linią), że tworzą jedno niepodzielne świadczenie, którego podział byłby sztuczny.
Montaż i instalacja oraz uruchomienie będzie trwał około trzech tygodni i będzie wykonany przez specjalistę firmy włoskiej. Poprzez montaż i instalację (jeden tydzień z trzech) należy rozumieć czynności takie jak: rozpakowanie maszyny /z drewnianej skrzyni oraz folii termokurczliwych/; ustawienie urządzeń maszyny zgodnie z layoutem (korpus maszyny, dozownik produktu, taśma odprowadzająca, szafa elektryczna); rozłożenie okablowania pneumatyki i elektryki zgodnie ze schematem; podłączenie szafy sterowniczej do maszyny (elektryka, pneumatyka); instalacja software maszyny; sprawdzenie poprawności działania urządzeń maszyny. Przez uruchomienie maszyny (dwa tygodnie z trzech) należy rozumieć czynności takie jak: ustawienie parametrów urządzeń maszyny (przy pierwszej produkcji) i dopasowanie do specyfiki produktu; szkolenie merytoryczne i praktyczne dla osób z działu technicznego z obsługi i serwisu maszyny; szkolenie merytoryczne i praktyczne dla operatorów z obsługi maszyny; wsparcie techniczne i merytoryczne przez okres tygodnia. Montaż/instalacja/uruchomienie wraz z przenośnikiem (linią) jest czynnością, która wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności (Spółka nie jest w stanie wykonać go we własnym zakresie np. korzystając z załączonej instrukcji).
W umowie została określona cena za linię, cena za pakowanie, cena za dostawę linii i cena za instalację. Linia ma zostać dostarczona do siedziby firmy w terminie 8 miesięcy od podpisania kontraktu i po otrzymania zaliczki na konto kontrahenta z Włoch. Zaliczka jest płatna w ratach 10% wartości maszyny w dniu podpisania kontraktu, 10% do 15.04.2020 i 15.05.2020 i 60% ceny po przesłaniu informacji przez firmę włoską do firmy polskiej o gotowości do wysyłki, przed dostawą.
Wstępny odbiór linii powinien być wykonany w siedzibie firmy włoskiego kontrahenta po przyjeździe przedstawicieli firmy z Polski. Odbiorowi wstępnemu będzie podlegała skompletowana i zmontowana linia. Po odbiorze wstępnym zostanie sporządzony i podpisany Protokół Odbioru Wstępnego. Po odbiorze wstępnym linia zostanie przygotowana do wysyłki przez pracowników firmy włoskiej. Firma włoska z wyprzedzeniem 15-dniowym powiadomi Spółkę polską o gotowości Linii do wysyłki. Firma włoska dokona dostawy do siedziby firmy z Polski. Po dostarczeniu linii jej elementy zostaną wprowadzone do hali produkcyjnej przez pracowników polskiej firmy. Specjaliści z firmy włoskiej w ciągu dwóch tygodni od dostarczenia Linii dokonają montażu, uruchomienia i przeprowadzą ostateczny test akceptacyjny. Po pomyślnym teście akceptacyjnym zostanie podpisany Protokół Odbioru Końcowego Linii i dokonana pozostała wpłata do 14 dni od podpisania protokołu.
Wnioskodawca powziął wątpliwość czy nabycie maszyny wraz z przenośnikiem (linią) będzie skutkowało obowiązkiem rozliczenia na terytorium Polski wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (pytanie nr 1). Ponadto w pytaniu nr 2 i 3 Wnioskodawca powziął wątpliwość jaki będzie moment powstania obowiązku podatkowego w związku z nabyciem maszyny wraz z przenośnikiem (linią) oraz w związku z uiszczonymi zaliczkami.
Odnosząc się do niniejszych wątpliwości wskazać należy, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy ma miejsce wówczas, gdy w wyniku dostawy w ramach której dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel towary są wysyłane/transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki. Przy czym, jak jednoznacznie wynika z art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ustawy nie występuje w przypadku, gdy dostawa towarów stanowiłaby dostawę towarów, o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy. Natomiast art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy wskazuje na dostawę towarów, które są instalowane lub montowane, z próbnym uruchomieniem lub bez niego, przez dokonującego ich dostawy lub przez podmiot działający na jego rzecz. Przy tym za instalację lub montaż nie uznaje się prostych czynności umożliwiających funkcjonowanie montowanego lub instalowanego towaru zgodnie z jego przeznaczeniem.
Mając na uwadze wskazane przepisy prawa podatkowego oraz okoliczności niniejszej sprawy należy stwierdzić, że realizowane przez kontrahenta z Włoch świadczenie stanowi świadczenie kompleksowe będące dostawą towaru z instalacją (montażem) w rozumieniu art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy. W analizowanej sprawie, Wnioskodawca nabędzie maszynę dozująco-owijającą prostokątne 100 g porcje sera wraz z przenośnikiem do ręcznego pakowania z dostawą i uruchomieniem w swojej siedzibie w Polsce. Jak wskazano nabycie maszyny wraz z przenośnikiem (linii) jest elementem głównym i pożądanym przez Wnioskodawcę. Natomiast wszystkie czynności wykonywane przez kontrahenta z Włoch (pakowanie, dostawa, montaż, instalacja, uruchomienie) są tak blisko związane ze sprzedażą maszyny wraz z przenośnikiem (linią), że tworzą jedno niepodzielne świadczenie, którego podział byłby sztuczny. Przy tym montaż/instalacja/uruchomienie wraz z przenośnikiem (linią) jest czynnością, która wymaga specjalistycznej wiedzy i umiejętności (Spółka nie jest w stanie wykonać go we własnym zakresie np. korzystając z załączonej instrukcji). Montaż i instalacja oraz uruchomienie będą trwały około trzech tygodni i będą wykonane przez specjalistę firmy włoskiej. Poprzez montaż i instalację (jeden tydzień z trzech) należy rozumieć czynności takie jak: rozpakowanie maszyny /z drewnianej skrzyni oraz folii termokurczliwych/; ustawienie urządzeń maszyny zgodnie z layoutem (korpus maszyny, dozownik produktu, taśma odprowadzająca, szafa elektryczna); rozłożenie okablowania pneumatyki i elektryki zgodnie ze schematem; podłączenie szafy sterowniczej do maszyny (elektryka, pneumatyka); instalacja software maszyny; sprawdzenie poprawności działania urządzeń maszyny. Przez uruchomienie maszyny (dwa tygodnie z trzech) należy rozumieć czynności takie jak: ustawienie parametrów urządzeń maszyny (przy pierwszej produkcji) i dopasowanie do specyfiki produktu; szkolenie merytoryczne i praktyczne dla osób z działu technicznego z obsługi i serwisu maszyny; szkolenie merytoryczne i praktyczne dla operatorów z obsługi maszyny; wsparcie techniczne i merytoryczne przez okres tygodnia. Zatem, w analizowanej sprawie czynności/świadczenia składające się na realizację przedmiotu umowy polegające na pakowaniu, dostawie, montażu, instalacji, uruchomieniu maszyny wraz z przenośnikiem (linii) stanowią świadczenie kompleksowe będące dostawą z instalacją (montażem) w rozumieniu art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W konsekwencji, skoro w analizowanej sprawie przedmiotowa transakcja stanowi dostawę towarów z instalacją (montażem) w rozumieniu art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy, nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy.
Tym samym nabycie maszyny wraz z linią nie będzie skutkowało obowiązkiem rozliczenia przez Wnioskodawcę na terytorium Polski wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Niemniej jednak dostawa z montażem maszyny wraz z przenośnikiem (linii) odbywa się na terytorium kraju zatem miejscem opodatkowania przedmiotowej transakcji jest, na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy, terytorium Polski. Jednocześnie firma włoska (dokonujący dostawy) jest podatnikiem nieposiadającym siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski oraz nie jest zarejestrowana do celów podatku od towarów i usług w Polsce. Natomiast Wnioskodawca (nabywca) jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy, posiadającym siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski. Zatem w analizowanym przypadku są spełnione przesłanki wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy. Tym samym stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy Wnioskodawca nabywając od kontrahenta z Włoch maszynę wraz z przenośnikiem (linię) powinien na terytorium Polski rozliczyć dostawę towarów.
Odnosząc się do kwestii momentu powstania obowiązku podatkowego w związku z nabyciem maszyny wraz z przenośnikiem (linią) oraz powstania obowiązku podatkowego w związku z uiszczonymi zaliczkami wskazać zatem należy, że nie znajdą zastosowania przepisy dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego dla wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. W analizowanym przypadku moment powstania obowiązku podatkowego należy ustalić na zasadach ogólnych wynikających z art. 19a ustawy. Przepisy ustawy nie przewidują szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku kompleksowej dostawy towarów z instalacją (montażem), o której mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2 ustawy. Wobec tego, obowiązek podatkowy z tytułu opisanej dostawy towarów z instalacją (montażem) na rzecz Wnioskodawcy, jako podmiotu zobowiązanego do rozliczenia tej transakcji, powstaje z chwilą dokonania dostawy, tj. przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Należy jednak zauważyć, że realizacja przedmiotowego świadczenia (składającego się z dostawy towarów oraz wykonania wskazanych usług), które należy traktować jako kompleksową dostawę towarów z instalacją (montażem) różni się od klasycznej dostawy towarów, gdyż na przedmiot świadczenia poza dostawą towarów składa się również wykonanie usług. Zatem o dokonaniu kompleksowej dostawy towarów z instalacją (montażem) decyduje faktyczne wykonanie wszystkich czynności wchodzących w skład tego świadczenia kompleksowego. Tym samym przedmiotowa kompleksowa dostawa towarów z instalacją (montażem) może zostać uznana za dokonaną dopiero z chwilą zrealizowania przez kontrahenta z Włoch wszystkich czynności, do jakich jest zobowiązany na podstawie umowy. W konsekwencji moment powstania obowiązku podatkowego w związku z nabyciem maszyny wraz z przenośnikiem (linią) powstanie w momencie wykonania ostatniej czynności do jakiej jest zobowiązany kontrahent z Włoch w ramach przedmiotowej transakcji.
Przy tym skoro Wnioskodawca jest zobowiązany do dokonania zaliczek płatnych w ratach 10% wartości maszyny w dniu podpisania kontraktu, 10% do 15 kwietnia 2020 i 15 maja 2020 i 60% ceny po przesłaniu informacji przez firmę włoską o gotowości do wysyłki w analizowanym przypadku znajdzie zastosowanie art. 19a ust. 8 ustawy. Zatem, w sytuacji, gdy Wnioskodawca przed dniem dokonania na jego rzecz dostawy towarów z instalacją (montażem) dokona wpłaty zaliczki z tytułu tej dostawy, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wpłaty zaliczki w odniesieniu do zapłaconej kwoty.
W konsekwencji w analizowanym przypadku w związku z uiszczonymi przez Wnioskodawcę zaliczkami obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy natomiast powstanie obowiązku podatkowego dla pozostałej kwoty należnej do zapłaty na rzecz kontrahenta z Włoch powstanie w momencie wykonania ostatniej czynności do jakiej jest zobowiązany kontrahent z Włoch w ramach przedmiotowej transakcji.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej