Temat interpretacji
Ustalenie czy Wnioskodawczyni dokonując dostawy drzewek w ramach prowadzonej działalności rolniczej jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym przedmiotowo z podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2020 r. (data wpływu 2 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 października 2020 r. (data wpływu 23 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawczyni dokonując dostawy drzewek () w ramach prowadzonej działalności rolniczej jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym przedmiotowo z podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy Wnioskodawczyni dokonując dostawy drzewek () w ramach prowadzonej działalności rolniczej jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym przedmiotowo z podatku od towarów i usług. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 23 października 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy, przeformułowanie pytania oraz własnego stanowiska i o prawidłowy podpis.
We wniosku przedstawiono następujący następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawczyni posiada gospodarstwo rolne w Polsce. Podjęła pracę za granicą, przez co nie opłacała ona składek KRUS, lecz posiada gospodarstwo rolne, Wnioskodawczyni opłaca podatek rolny i leśny oraz podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Wnioskodawczyni posiada plantację świerków () z przeznaczeniem na drzewka () oraz do nasadzeń w ogrodach. Drzewa te rosną już kilka lat na Wnioskodawczyni gruncie rolnym. Na każdym urlopie spędzanym w Polsce Wnioskodawczyni przeprowadza wszelkie wymagane w danym momencie zabiegi pielęgnacyjne. Drzewka nie posiadają paszportów, gdyż przeznaczane są dla detalicznych odbiorców ostatecznych (nie będą wykorzystywane do dalszego rozmnażania).
Na pytania zawarte w wezwaniu z dnia 15 października 2020 r. (w zakresie podatku od towarów i usług) o treści:
- Czy w związku ze sprzedażą drzewek () Wnioskodawczyni zamierza złożyć zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)?
- Czy Wnioskodawczyni w związku ze
sprzedażą drzewek () prowadzi działalność rolniczą, o której mowa w
art. 2 pkt 15 ww. ustawy?
() - Czy sprzedawane przez
Wnioskodawczynię drzewka () są produktami rolnymi, o których mowa w
art. 2 pkt 20 ww. ustawy?
() - Czy sprzedaż drzewek ()
dokonywana będzie na terytorium kraju, czy poza terytorium
kraju?
()
Wnioskodawczyni udzieliła następujących odpowiedzi:
- Sprzedaż drzewek Wnioskodawczyni chciałaby przeprowadzić jako rolnik ryczałtowy, z tego względu nie będzie składała ona zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
- W związku ze sprzedażą i uprawą drzewek Wnioskodawczyni prowadzi działalność rolniczą zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
- Drzewka, które będą przeznaczone na sprzedaż są produktami rolnymi, o których mowa w art. 2 pkt 20 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
- Sprzedaż drzewek będzie odbywała się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku z dnia 22 października 2020 r.).
Czy dochody ze sprzedaży drzewek z własnej plantacji Wnioskodawczyni (pomimo, iż pracuje za granicą) będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług?
Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu do wniosku z dnia 22 października 2020 r.), prowadzi ona działalność rolniczą (zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), a drzewka pochodzące z tej działalności (przeznaczone do sprzedaży) są produktami rolnymi według porozumienia wyżej wymienionego prawa (art. 2 pkt 20). Sprzedaż drzewek będzie odbywała się na terytorium kraju (art. 2 pkt 1 ww. ustawy). Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, że Wnioskodawczyni nie będzie składała zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2 ustawy od podatku od towarów i usług, Wnioskodawczyni przysługuje status rolnika ryczałtowego, o którym mowa w art. 2 pkt 19 ww. ustawy. Przychody rolnika ryczałtowego pochodzące ze sprzedaży jego produktów rolnych są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz na podstawie art. 117 jest on zwolniony z innych obowiązków.
Podsumowując, Wnioskodawczyni stwierdza, że dochody ze sprzedaży drzewek () z jej plantacji (pomimo, że pracuje za granicą) będą podlegały zwolnieniu od podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Przez towary na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza zgodnie z treścią art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zgodnie z art. 15 ust. 4 ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.
Natomiast w myśl art. 15 ust. 5 ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.
Biorąc pod uwagę przytoczoną definicję działalności gospodarczej (art. 15 ust. 2 ustawy) uznać należy, że działalność rolnicza (art. 2 pkt 15 ustawy) mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.
Z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy wynika, że zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.
Przez działalność rolniczą w myśl art. 2 pkt 15 ustawy rozumie się przez to produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (CN 4403 41 00 i 4403 49) oraz bambusa (CN 1401 10 00), a także świadczenie usług rolniczych.
Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych (art. 2 pkt 19 ustawy).
Przez produkty rolne, zgodnie z art. 2 pkt 20 ustawy, rozumie się towary pochodzące z własnej działalności rolniczej rolnika ryczałtowego oraz towary, o których mowa w art. 20 ust. 1c i 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1387, z późn. zm.);
Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 ustawy, rozumie się przez to:
- usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU ex 01.6), z wyłączeniem usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0),
- usługi związane z leśnictwem (PKWiU ex 02.40.10), z wyłączeniem patrolowania lasów wykonywanego na zlecenie przez jednostki inne niż leśne (PKWiU ex 02.40.10.3),
- usługi wspomagające rybactwo (PKWiU ex 03.00.7), z wyłączeniem usług związanych z rybołówstwem morskim (PKWiU 03.00.71.0),
- wynajem i dzierżawę maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi (PKWiU 77.31.10.0).
Z przywołanych przepisów wynika, że zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter mieszany, tj. przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Ponadto innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawnia go do zwolnienia przedmiotowego, np. działalność handlowa, dostawa produktów rolnych innych niż z własnej produkcji również podlegać będzie co do zasady opodatkowaniu.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni posiada gospodarstwo rolne w Polsce. Podjęła pracę za granicą, lecz posiada gospodarstwo rolne, Wnioskodawczyni opłaca podatek rolny i leśny oraz podlega obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Wnioskodawczyni posiada plantację świerków () z przeznaczeniem na drzewka () oraz do nasadzeń w ogrodach. Drzewa te rosną już kilka lat na gruncie rolnym Wnioskodawczyni.
Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą kwestii czy dokonując dostawy drzewek () w ramach prowadzonej działalności rolniczej jest ona rolnikiem ryczałtowym zwolnionym przedmiotowo z podatku od towarów i usług
Dla zastosowania wymienionego zwolnienia konieczne jest ustalenie statusu rolnika ryczałtowego.
Stosownie do art. 43 ust. 3 ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.
Jak stanowi art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
W przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych (art. 96 ust. 2 ustawy).
Podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).
Jak wynika z powyższego, do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego obowiązane są podmioty, o których mowa w art. 15 ustawy. Są to nazywane podatnikami podmioty będące osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi niemającymi osobowości prawnej lub osobami fizycznymi wykonującymi samodzielnie działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy) bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Tak więc nie ma przeszkód, aby działalność rolnicza podlegała rozliczeniu VAT na zasadach ogólnych. Wybierając taki sposób opodatkowania działalności rolniczej, rolnik zobowiązany jest do rejestracji dla potrzeb tego podatku, prowadzenia ewidencji wymaganych przepisami o VAT, w tym ewidencji sprzedaży i zakupu oraz składania deklaracji podatkowych i rozliczania podatku.
Jak wynika z treści wniosku Wnioskodawczyni będzie zbywała drzewka (), które rosną na jej gruncie rolnym. Wnioskodawczyni prowadzi gospodarstwo rolne w Polsce, tj. prowadzi ona działalność rolniczą zgodnie z art. 2 pkt 15 ustawy. Drzewka, które będą przeznaczone na sprzedaż są produktami rolnymi, o których mowa w art. 2 pkt 20 ustawy. Sprzedaż drzewek będzie odbywała się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, stosownie do art. 2 pkt 1 ustawy. Ponadto, Wnioskodawczyni nie będzie składała zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2 ustawy. Zatem spełnione zostaną przesłanki pozwalające uznać Wnioskodawczynię za rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Wobec powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni, która zamierza dokonywać dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, o ile nie będzie obowiązana do prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz o ile dobrowolnie nie dokona rejestracji w zakresie VAT jako podatnik VAT czynny z działalności rolniczej, będzie rolnikiem ryczałtowym, korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
Podsumowując, dokonując dostawy produktów pochodzących z własnej działalności rolniczej, tj. sprzedaż drzewek (), jako rolnik ryczałtowy Wnioskodawczyni będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy.
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.
Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w zakresie podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia czy Wnioskodawczyni dokonując dostawy drzewek () w ramach prowadzonej działalności rolniczej jest rolnikiem ryczałtowym zwolnionym przedmiotowo z podatku od towarów i usług. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej