Temat interpretacji
W analizowanym przypadku uiszczenie zaliczek przed dokonaniem dostawy jak również otrzymanie faktur potwierdzających uiszczenie zaliczek nie powoduje powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia linii (), oraz podstawowego zestawu części zamiennych od Kontrahenta z Holandii. W analizowanym przypadku (gdy Kontrahent wystawi fakturę końcową przed upływem 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonana będzie dostawa towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia) obowiązek podatkowy powstanie w momencie wystawienia przez Kontrahenta faktury dokumentującej dokonaną dostawę (faktury końcowej).
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020
r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej
stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia
20 sierpnia 2020 r. (data wpływu 24 sierpnia 2020 r.) o wydanie
interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów
i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego - jest
prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca w dniu 19 czerwca 2020 r. zawarł Umowę Sprzedaży Towarów z firmą A. B.V. Umowa zakłada sprzedaż przez A. B.V. linii dzielenia (), skórowaczki (...) oraz podstawowego zestawu części zamiennych. Zgodnie z ust. 1.3 w/w umowy, A. B.V. zobowiązana jest między innymi do: nadzoru nad instalacją i rozruchem technicznym, szkolenia personelu wnioskodawcy oraz przekazania dokumentacji technicznej. Zgodnie z umową dostawa ma się odbyć na podstawie DAP ().
Transakcja stron stanowi dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w myśl art. 9 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2020.106 t.j. z dnia 2020.01.23) - dalej: WNT.
Z tytułu wykonania powyższej umowy Wnioskodawca jest zobowiązana do wpłacania na rzecz A. B.V. wynagrodzenia w postaci zaliczek przed dokonaniem dostawy. Strony ustaliły, iż zaliczki płatne będą przez Wnioskodawcę na podstawie proformy wystawionej przez A. B.V., a następnie po wpłacie zaliczki A. B.V. wystawi faktury VAT zaliczkowe Wnioskodawcy. Z treści umowy wynika również, iż ostatnia kwota będzie płatna przez Wnioskodawcę na podstawie faktury końcowej VAT wystawionej na podstawie protokołu odbioru końcowego. Faktura końcowa obejmować będzie również rozliczenie wszystkich zaliczek. Zgodnie z umową wysyłka towarów na terytorium RP nastąpi w terminie do 18 tygodni licząc od dnia otrzymania przez A. B.V. płatności z tytułu pierwszej zaliczki.
W dniu 2 lipca 2020 r. w oparciu o fakturę pro forma (Proforma Invoice): z 26.06.2020 Wnioskodawca wpłaciła zaliczkę w kwocie () Euro na rzecz A. B.V. Następnie w dniu 15 lipca 2020 r. A B.V. wystawił Wnioskodawcy fakturę (Invoice), która zawiera w opisie (description) zwrot down payment (zaliczka) oraz podaje procentową wartość zaliczki w stosunku do łącznej ceny. Przed terminem dostawy towarów Wnioskodawca zobowiązana będzie jeszcze jednokrotnie do uiszczenia na rzecz A. B.V. zaliczki płatnej do 10 września 2020 r. na podstawie pro formy wystawionej przez A. B.V.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w przypadkach opisanych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, w sytuacji gdy przed wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru uiszczono część należności za towary na podstawie faktury proforma, co potwierdzone zostało również fakturą zaliczkową, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje w momencie wystawienia faktury dokumentującej otrzymanie zaliczki z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów czy w momencie wystawienia faktury końcowej?
Stanowisko Wnioskodawcy:
W ocenie Wnioskodawcy w przypadkach wskazanych w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego obowiązek podatkowy od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstanie w myśl art. 20 ust. 5 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2020.106 t.j. z dnia 2020.01.23) wraz z wystawieniem faktury końcowej dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Zgodnie z obowiązującym, od dnia 1 stycznia 2013 r, brzmieniem przepisu art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak, niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9 oraz art. 20b.
Obowiązek ten, w myśl art. 20 ust. 5 ustawy o VAT, kreuje wystawiona przez kontrahenta faktura, ale tylko ta, która dokumentuje wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Zdaniem Wnioskodawcy faktury proforma stanowiące podstawę do wpłaty zaliczki jak i faktury zaliczkowe dokumentujące fakt wpłaty zaliczki na rzecz Sprzedającego nie są fakturami dokumentującymi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Co za tym idzie z ich wystawieniem, a także z dokonaniem na ich podstawie częściowej zapłaty przed wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów nie wiąże się powstanie obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Podobnie w interpretacji z dnia 20 czerwca 2013 r. (sygn. ILPP4/443-129/13-5/ISN), Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wskazał, że (...) mając na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że w sytuacji, w której przed wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów uiszczono część należności za towary, obowiązek podatkowy nie powstaje/nie powstanie ani w momencie wystawienia faktury dokumentującej otrzymanie zaliczki przez dostawcę ani w momencie wystawienia faktury będącej podstawą do zapłaty zaliczki.
Również w interpretacji z dnia 26 września 2014 r., (sygn. IPPP3/443-620/14-2/LK) - Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wskazał że (...) W związku ze zmianami w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego wynikającymi ze zmiany przepisów unijnych odstąpiono bowiem od określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem wewnątrzwspólnotowej dostawy lub nabycia towarów - otrzymanie tego rodzaju zapłaty nie może rodzić już obowiązku podatkowego. Tym samym, w przypadku otrzymania faktury zaliczkowej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia u polskiego podatnika nie powstaje obowiązek podatkowy. Zatem, obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów powstaje z chwilą wystawienia faktury dokumentującej tą transakcję, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru, będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia. Natomiast w przypadku otrzymania faktury zaliczkowej nie powstaje u polskiego podatnika obowiązek podatkowy, nawet, gdy otrzyma on od podatnika podatku od wartości dodanej fakturę zaliczkową na 100% wartości towaru. (...).
Także w interpretacji z dnia 29 października 2014 r., (sygn. IBPP4/443-343/14/BP) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach wskazał że (...) W związku z powyższym w sytuacji, w której przed wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów została wystawiona na poczet przyszłej dostawy faktura zaliczkowa lub też uiszczono część należności za towary obowiązek podatkowy nie powstaje ani w momencie wystawienia faktury zaliczkowej przed dostawą, ani w momencie zapłaty tej faktury zaliczkowej przez nabywcę. Tym samym obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (dokonanej wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru) przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.(...).
Tym samym, mając na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że jeżeli przed wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów uiszczono część należności za towary, obowiązek podatkowy nie powstaje/nie powstanie ani w momencie wystawienia faktury dokumentującej otrzymanie zaliczki przez dostawcę ani w momencie wystawienia faktury będącej podstawą do zapłaty zaliczki.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), dalej jako: ustawa, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.
W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy, wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.
Natomiast w myśl art. 20 ust. 5 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2020 r., w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9 oraz art. 20b. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.
Również zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2020 r., w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, nie później jednak niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 8 i 9. Przepis ust. 1a stosuje się odpowiednio.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w dniu 19 czerwca 2020 r. zawarł z firmą A. B.V., umowę sprzedaż linii dzielenia (), skórowaczki () oraz podstawowego zestawu części zamiennych. Zgodnie z umową, A. B.V. zobowiązana jest między innymi do: nadzoru nad instalacją i rozruchem technicznym, szkolenia personelu wnioskodawcy oraz przekazania dokumentacji technicznej. Transakcja stron stanowi dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w myśl art. 9 ust. 1 ustawy. Z tytułu wykonania umowy Wnioskodawca jest zobowiązana do wpłacania na rzecz A. B.V. wynagrodzenia w postaci zaliczek przed dokonaniem dostawy. Strony ustaliły, iż zaliczki płatne będą przez Wnioskodawcę na podstawie proformy wystawionej przez A. B.V., a następnie po wpłacie zaliczki A. B.V. wystawi faktury VAT zaliczkowe Wnioskodawcy. Z treści umowy wynika również, iż ostatnia kwota będzie płatna przez Wnioskodawcę na podstawie faktury końcowej VAT wystawionej na podstawie protokołu odbioru końcowego. Faktura końcowa obejmować będzie również rozliczenie wszystkich zaliczek. Zgodnie z umową wysyłka towarów na terytorium RP nastąpi w terminie do 18 tygodni licząc od dnia otrzymania przez A. B.V. płatności z tytułu pierwszej zaliczki. W dniu 2 lipca 2020 r. w oparciu o fakturę pro forma Wnioskodawca wpłaciła zaliczkę w kwocie () Euro na rzecz A. B.V. Następnie w dniu 15 lipca 2020 r. A. B.V. wystawił Wnioskodawcy fakturę, która zawiera w opisie zwrot down payment (zaliczka) oraz podaje procentową wartość zaliczki w stosunku do łącznej ceny. Przed terminem dostawy towarów Wnioskodawca zobowiązania będzie jeszcze jednokrotnie do uiszczeni na rzecz A. B.V. zaliczki płatnej do 10 września 2020 r. na podstawie pro formy wystawionej przez A. B.V.
W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości czy w sytuacji gdy przed wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru uiszczono część należności za towary na podstawie faktury proforma, co potwierdzone zostało również fakturą zaliczkową, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje w momencie wystawienia faktury dokumentującej otrzymanie zaliczki z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów czy w momencie wystawienia faktury końcowej.
Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy wskazać należy, że powołany art. 20 ust. 5 ustawy zobowiązuje podatnika dokonującego rozliczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia do rozpoznania obowiązku podatkowego 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, chyba że przed tym dniem podatnik podatku od wartości dodanej, będący dostawcą nabywanych w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wystawił fakturę dokumentującą dokonaną dostawę, gdyż wówczas obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury.
Zatem w przypadku wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej przed upływem 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Natomiast w przypadku gdy podatnik podatku od wartości dodanej nie wystawił faktury przed upływem 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, obowiązek podatkowy powstaje z upływem 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.
Jednocześnie przepisy ustawy, definiując moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, w żaden sposób nie wiążą go z wpłatą zaliczki na poczet dostawy towaru. Wpłata zaliczki na poczet dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia nie powoduje tym samym powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.
Mając zatem na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w analizowanym przypadku uiszczenie zaliczek przed dokonaniem dostawy jak również otrzymanie faktur potwierdzających uiszczenie zaliczek nie powoduje powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia linii dzielenia (), skórowaczki () oraz podstawowego zestawu części zamiennych od Kontrahenta z Holandii. W analizowanym przypadku (gdy Kontrahent wystawi fakturę końcową przed upływem 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonana będzie dostawa towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia) obowiązek podatkowy powstanie w momencie wystawienia przez Kontrahenta faktury dokumentującej dokonaną dostawę (faktury końcowej).
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.
Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. W tym jako element stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Organ przyjął, że transakcja stanowi dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 14f § 2b pkt 3 ustawy Ordynacja podatkowa, opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega zwrotowi - w odpowiedniej części - wyłącznie w przypadku uiszczenia jej w kwocie wyższej od należnej. W związku z powyższym, nienależna opłata w kwocie 40 zł, zostanie zwrócona - stosownie do art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej- na wskazany we wniosku rachunek bankowy.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej