Temat interpretacji
braku prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 września 2020 r. (data wpływu 18 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z 13 października 2020 r. (data wpływu 15 października 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu pn.: - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18 września 2020 r., do tut. organu wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismem z 13 października 2020 r. (data wpływu 15 października 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację projektu pn.:
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Na terenie Gminy zabudowanych jest ponad 600 punktów oświetlenia dróg.
Większość zastosowanych opraw jest już w technologii LED. Część sieci oświetlenia dróg skojarzona jest wraz z siecią napowietrzną i wykorzystuje oprawy wysokoprężne sodowe. Oświetlenie wykorzystujące oprawy sodowe zabudowane na sieci skojarzonej jest energochłonne, w złym stanie technicznym i nie spełnia wymogów normy oświetleniowej EN 13201:2015. Z tego względu konieczna jest jego jak najszybsza wymiana na oświetlenie wykorzystujące energooszczędną technologię LED.
Złożony przez Gminę wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach osi priorytetowej IV. Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna dla poddziałania 4.5.1. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie - ZIT objętych Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa na lata 2014-2020 został rozpatrzony pozytywnie. Obecnie Wnioskodawca jest na etapie podpisywania umowy z Urzędem Marszałkowskim Województwa .
Przedsięwzięcie dotyczy łącznie 230 szt. opraw oświetlenia ulicznego na terenie gminy .
Inwestycja polega na wymianie istniejących wysokoprężnych sodowych opraw oświetleniowych wraz z przewodami w słupie na energooszczędne oprawy oparte na technologii LED.
W wyniku realizacji projektu łączna moc opraw oświetleniowych objętych wymianą na energooszczędne zmniejszy się z 25,24 kW do 15,25 kW.
Projekt ma na celu ograniczenie zużycia energii elektrycznej wykorzystywanej do oświetlenia ulic na terenie Gminy
Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 713), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Energooszczędne oprawy oświetleniowe, które w ramach niniejszego projektu mają zostać zainstalowane stanowić będą własność Gminy co najmniej przez 5-letni okres trwałości projektu.
Za ciągłość funkcjonowania instalacji energooszczędnych opraw oświetleniowych zainstalowanych na jej terenie w ramach niniejszego projektu będzie odpowiedzialna Gmina , która będzie ich właścicielem. Przewiduje się, że zainstalowane w ramach niniejszego projektu oprawy oświetleniowe będą objęte 10-letnia gwarancją producenta. Okres gwarancji będzie więc dłuższy od okresu trwałości projektu. Oprawy oświetleniowe zainstalowane na słupach należących do Tauron S.A. będą utrzymywane we właściwym stanie technicznym przez tą spółkę na podstawie umowy zawartej z Gminą ... Oprawy oświetleniowe zainstalowane na słupach i obiektach należących do Gminy będą utrzymywane we właściwym stanie technicznym przez wyspecjalizowaną firmę na podstawie umowy zawartej z Gminą .
Gmina będzie odpowiadać za utrzymanie rezultatów, czyli zapewnienia trwałości projektu, w rozumieniu art. 71 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r., w okresie 5 lat od płatności końcowej na rzecz beneficjenta, pod rygorem obowiązku zwrotu środków. Przedmiot projektu nie zostanie poddany istotnej zmianie wpływającej na charakter projektu, jego cele lub warunki wdrażania, która mogłaby doprowadzić do naruszenia jego pierwotnych celów. Ponadto nie nastąpi zmiana własności zainstalowanych w ramach projektu urządzeń, która dałaby Gminie nienależne korzyści. Nie nastąpi w tym okresie również zaprzestanie działalności Gminy z zakresu wykonywania zadań własnych polegających na oświetleniu ulic.
Gmina w ramach inwestycji odtworzeniowych, które na etapie eksploatacji nowo wytworzonego majątku będą ujmowane w przygotowywanym corocznie planie inwestycyjnym, będzie zapewniała ciągłość działania opraw oświetleniowych.
Własność rezultatów projektu pozostanie na poziomie lokalnym a bezpośrednim beneficjentem rezultatów projektu będzie społeczność lokalna.
Ponieważ gmina nie wykorzystuje modernizowanego oświetlenia ulicznego dla działalności związanej z działalnością opodatkowaną nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W ww. piśmie z 13 października 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego sprawy podając, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn.: nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Inwestorem projektu pn. mającego na celu poprawę efektywności energetycznej oświetlenia ulicznego na terenie gminy jest Gmina . W wyniku realizacji projektu zmniejszy się zużycie zasobów środowiska (nieodnawialnych surowców energetycznych - głównie węgla spalanego na potrzeby produkcji energii elektrycznej) oraz energii elektrycznej na potrzeby oświetlenia przestrzeni publicznej (drogi gminne na terenie ).
Energooszczędne oprawy oświetleniowe, które w ramach niniejszego projektu mają zostać zainstalowane stanowić będą własność Gminy . Na Gminę wystawiane będą wszystkie faktury związane z realizowanym projektem.
Zgodnie z art. 18 pkt 1 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy między innymi finansowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy ulic, placów i dróg.
Gmina nie pobiera od użytkowników tych ulic, placów i dróg żadnych opłat.
Nie będzie więc wykorzystywała produktów projektu (opraw oświetleniowych) do działalności o charakterze gospodarczym, w związku z tym, nie przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Mając powyższe na uwadze gmina stoi na stanowisku, że jako beneficjent środków unijnych zarówno w trakcie realizacji projektu jak i po jego zakończeniu gmina nie będzie miała możliwości odliczenia w całości ani w części podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej - na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy - należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 powołanej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu pn. ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Projekt ma na celu ograniczenie zużycia energii elektrycznej wykorzystywanej do oświetlenia ulic na terenie Gminy
Ponadto towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn.: nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Wnioskodawca ma wątpliwości czy ma możliwości odliczenia w całości lub w części podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację ww. projektu.
Jak wcześniej wskazano odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W analizowanej sprawie nie jest spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji w okolicznościach sprawy przedstawionych we wniosku Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia w całości ani w części podatku VAT od wydatków poniesionych na realizację ww. projektu.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej). Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przypisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinie zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się do błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawą.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej