Prawo do obniżenia przez Wnioskodawcę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w trakcie realizacji projektu () postawienie tablicy eduka... - Interpretacja - 0112-KDIL3.4012.563.2020.1.MS

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 13.10.2020, sygn. 0112-KDIL3.4012.563.2020.1.MS, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do obniżenia przez Wnioskodawcę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w trakcie realizacji projektu () postawienie tablicy edukacyjnej.

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku sygnowanym datą 12 sierpnia 2020 r. (data wpływu 2 września 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2020 r. (data wpływu 2 września 2020 r.), pismem z dnia 21 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r.), pismem z dnia 30 września 2019 r. (data wpływu 2 października 2020 r.) oraz pismem z dnia 6 października (data wpływu 7 października 2020 r. ) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w trakcie realizacji projektu pn.: () jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 września 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie realizacji projektu pn.: "(). Wniosek został uzupełniony pismami w dniu 2 i 21 września 2020 r. oraz 2 i 7 października 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Ochotnicza Straż Pożarna w () jest partnerem w realizacji projektu pn.: "()" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014 - 2020 w ramach poddziałania ().

Projekt swoim zakresem przedmiotowym obejmuje odtworzenie siedlisk w formie parkowej w miejscowościach (), opracowanie dokumentacji przyrodniczej dla gminy () oraz przygotowanie i montaż tablic edukacyjnych przez partnerów projektu. Liderem projektu jest Gmina ().

W ramach działań statutowych Ochotnicza Straż Pożarna w () przygotuje i zamontuje tablicę edukacyjną w ramach działań edukacyjno-promocyjnych realizowanych w ramach projektu.

Wartość części projektu realizowanego przez Ochotniczą Straż Pożarną w () to 1 500 zł, z czego koszty kwalifikowalne to 1 500 zł, dotacja w kwocie 1 275,00 zł będzie współfinansowana ze środków unijnych, a pozostała kwota stanowić będzie wkład własny OSP. Projekt realizowany będzie w latach 2021 - 2022.

Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna w () jest stowarzyszeniem działającym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. 2019, poz. 713), 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. 2020, poz. 961) oraz ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. 2020, poz. 1057), a także na podstawie Statutu Ochotniczej Straży Pożarnej w () przyjętego uchwałą z dnia 16 czerwca 2016 r. Działalność ochotniczej straży pożarnej opiera się na pracy społecznej jej członków.

Realizacja przedmiotowego projektu mieści się w zakresie zadań nałożonych powyższymi ustawami oraz statutem OSP w (), który stanowi w paragrafie 9 pkt 3 i 4, że celem OSP w () jest m.in. informowanie ludności o istniejących zagrożeniach pożarowych i ekologicznych oraz sposobach ochrony przed nimi, oraz prowadzenia działalności kulturalno-oświatowej. W związku z tym OSP przygotuje tablicę informacyjno-edukacyjną dzięki której zwiększy się świadomość ekologiczną wśród mieszkańców gminy.

Ochotnicza Straż Pożarna w () prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na podstawie budżetu OSP, uchwalanego na rok kalendarzowy. OSP w () nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Faktury związane z realizacją projektu wystawiane są na Ochotniczą Straż Pożarną w ().

W wyniku realizacji projektu Ochotnicza Straż Pożarna w () nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez Ochotniczą Straż Pożarną w () do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

W związku z warunkami przyznawania pomocy ze środków unijnych, Ochotnicza Straż Pożarna w () jako partner projektu zobowiązany jest dołączyć indywidualną interpretację czy w odniesieniu do realizowanego przez OSP jako partnera projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu z 2 października 2020 r.)

Czy Wnioskodawca - Ochotnicza Straż Pożarna w () będzie miała możliwość na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług dokonać odliczenia podatku naliczonego w trakcie realizacji projektu ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Ochotnicza Straż Pożarna w () jako partner projektu pn.: "()" nie ma możliwości odliczenia podatku VAT, bowiem w wyniku realizacji projektu nie będzie osiągała jakichkolwiek przychodów ani w trakcie jego realizacji, ani po jego zakończeniu - jego efekty nie będą wykorzystywane przez OSP do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W związku z powyższym nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zatem, projekt nie przewiduje generowania dodatkowych przychodów i nie wystąpi sprzedaż opodatkowana. Przygotowana i zamontowana tablica po realizacji projektu będzie ogólnodostępna i będzie służyć wszystkim mieszkańcom gminy.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż OSP w () realizujące jako partner opisany projekt, nie będzie działało w charakterze podatnika VAT, ponieważ działania zawarte w projekcie będą dokonywane przez stowarzyszenie OSP w zakresie realizowania zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których został on powołany - czyli ustawą prawo o stowarzyszeniach oraz ustawą o ochronie przeciwpożarowej, a nabywane w ramach realizacji projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem OSP w () nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z realizacja wskazanego projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza w myśl art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2019 r., poz. 713, z późn. zm.), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Na podstawie art. 34 cyt. ustawy, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest partnerem w realizacji projektu pn.: "()" w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa () na lata 2014-2020 w ramach poddziałania (). Projekt swoim zakresem przedmiotowym obejmuje odtworzenie siedlisk w formie parkowej w miejscowościach (), opracowanie dokumentacji przyrodniczej dla gminy () oraz przygotowanie i montaż tablic edukacyjnych przez partnerów projektu. Liderem projektu jest Gmina (). W ramach działań statutowych Ochotnicza Straż Pożarna w () przygotuje i zamontuje tablice edukacyjną.

Nabywane, w celu realizacji projektu, towary i usługi nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Przygotowana i zamontowana tablica po realizacji projektu będzie ogólnodostępna i będzie służyć wszystkim mieszkańcom Gminy.

OSP w () nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy, przy tak przedstawionym opisie sprawy, dotyczą kwestii możliwości ubiegania się o zwrot podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż jak wynika z opisu sprawy Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej ani innej działalności zarobkowej i nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Ponadto efekty realizacji projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Zatem Ochotnicza Straż Pożarna w () przygotowując i montując tablice edukacyjną w trakcie realizacji ww. projektu jako parter Gminy - nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego w całości ani w części, ponieważ efekty projektu nie mają/nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Ponadto Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do zwrotu podatku na podstawie art. 87 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej