Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego. - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.483.2022.1.AW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.483.2022.1.AW

Temat interpretacji

Brak prawa do odzyskania podatku naliczonego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Są Państwo czynnym podatnikiem podatku VAT. Planują Państwo w roku 2022 zrealizować zadanie inwestycyjne pod nazwą „(…)” w Gminie.

Realizacja operacji ma na celu utworzenie Centrum o nazwie „X”. Będzie to miejsce, które z uwagi na otwarty i bezpłatny dostęp chętnie odwiedzać będą turyści i przyjezdni goście, a także mieszkańcy obszaru.

Projekt zakłada zakup i montaż dużej drewnianej wiaty wypoczynkowej typu „szałas” wyposażonej w ławki i stół, zakup i montaż placu zabaw dla dzieci ze zjeżdżalnią, schodkami, liną i ścianką wspinaczkową i utworzenie placu rekreacyjnego w postaci utwardzonej kostką brukową powierzchni do prowadzenia zajęć gimnastycznych na świeżym powietrzu i ćwiczeń z kijkami nordic walking.

Dzięki realizacji projektu propagowane będą aktywne formy spędzania wolnego czasu na świeżym powietrzu – w szczególności ćwiczenia gimnastyczne i ćwiczenia nordic walking.

Przy strefie będzie zamontowana duża gablota informacyjna z oświetleniem solarno- ledowym z regulaminem użytkowania obiektu oraz informacjami: o znaczeniu przyrody i wody w ochronie środowiska naturalnego, o Rezerwacie.

Dzięki realizacji operacji poprawi się wygląd i estetyka miejscowości i obszaru LGD. Stworzone zostanie miejsce, gdzie turyści, rowerzyści, mieszkańcy będą mogli odpocząć, spędzić wolny czas wśród zieleni, zainteresować się uprawianiem rekreacji, dzieci będą mogły bawić się na placu zabaw i korzystać z urządzeń wspinaczkowych. Zaspokojone zostaną potrzeby obszaru w zakresie miejsca atrakcyjnego dla gości, stanowiącego dobrze wyposażoną, położoną w przyjaznym otoczeniu, turystyczno-rekreacyjny przystanek. Aby Centrum powstało, konieczne jest uzupełnienie braków w infrastrukturze oraz poprawa istniejącej infrastruktury, utworzenie i zagospodarowanie miejsca.

Operacja zakłada: utworzenie placu rekreacyjnego z kostki brukowej o powierzchni 183 m2 wraz z obrzeżami i podbudową, zakup i montaż drewnianej wiaty wraz z wyposażeniem w ławki i stół, zakup i montaż urządzeń placu zabaw dla dzieci oraz 1 dużej gabloty informacyjnej.

Centrum zostanie utworzone przy istniejącej Świetlicy Wiejskiej. Centrum będzie ogólnodostępnym miejscem dla wszystkich mieszkańców Gminy i LGD, dla KGW, dla turystów odwiedzających miasto i gminę oraz mieszkańców gmin ościennych, a korzystanie z niej będzie nieodpłatne. Operacja jest możliwa do wykonania w zakładanym czasie w ramach określonych w kosztorysie inwestorskim nakładów.

W związku z planowanym ww. zadaniem inwestycyjnym, złożyli Państwo wniosek o wsparcie finansowe w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Realizując powyższe zadanie, poniosą Państwo m.in. koszt podatku od towarów i usług VAT i nie będą go mogli Państwo w żaden sposób odzyskać, gdyż brak jest jakiejkolwiek sprzedaży, w tym sprzedaży objętej ewidencją VAT związanej z użytkowaniem powyższego przedsięwzięcia.

Pytanie

Czy w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą „(…)” w miejscowości, mogą Państwo odzyskać poniesiony koszt podatku od towarów i usług VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Zdaniem Państwa, projekt pn. „(…)”, na który zostaną poniesione koszty jej budowy nie stanowi przedmiotu sprzedaży, służy bowiem realizacji celów publicznych. Obiekt ten z założenia będzie służył społeczeństwu w sposób nieodpłatny i w żaden sposób nie da możliwości prowadzenia działalności gospodarczej i prowadzenia sprzedaży towarów bądź usług. Zakres, w jakim koszty ponoszone na budowę Centrum będą wykorzystane do czynności opodatkowanych – w myśl art. 86 ust. 1 ustawy – jest równy zeru.

Czynności związane z realizacją zadania nie są realizowane w sferze aktywności cywilnoprawnej, czyli nie występują Państwo w tym przypadku nawet jako podatnik jak określa go art. 15 ust. 6 ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych należy do zadań własnych gminy. Budowa Centrum odbywa się w ramach władztwa publicznego i wykonując zadania działają Państwo jako administracja publiczna i mogą Państwo korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. Planowana budowa Centrum wykonywana będzie w celu wykonywania czynności lub transakcji typu publicznego, a od tych występuje zakaz odliczania i zwrotu podatku VAT.

Nie będą mogli Państwo w żaden sposób odzyskać podatku VAT stanowiącego koszt budowy Centrum.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku – jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy:

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 87 ust. 1 ustawy:

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:

Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559 ze zm.):

Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 cyt. ustawy:

Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. (…)

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). W tym tylko zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Oznacza to, że w pozostałym zakresie np.  zadań własnych nałożonych na gminę, na podstawie odrębnych przepisów, jednostki samorządu terytorialnego nie występują jako podatnicy podatku VAT.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że planują Państwo w roku 2022 zrealizować zadanie inwestycyjne pn. „(…)”. Centrum Rekreacji zostanie utworzone przy istniejącej Świetlicy Wiejskiej. Centrum będzie ogólnodostępnym miejscem dla wszystkich mieszkańców Gminy i LGD, dla KGW, dla turystów odwiedzających miasto i gminę oraz mieszkańców gmin ościennych, a korzystanie z niej będzie nieodpłatne.

W związku z planowanym ww. zadaniem inwestycyjnym, złożyli Państwo wniosek o wsparcie finansowe w ramach poddziałania 19.2 z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

W treści wniosku wskazali Państwo, że w związku z realizacją powyższego zadania brak jest jakiejkolwiek sprzedaży, w tym sprzedaży objętej ewidencją VAT związanej z użytkowaniem powyższego przedsięwzięcia.

Na tle powyższego opisu sprawy powzięli Państwo wątpliwości w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. „(…)”.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – zrealizowane przedsięwzięcie będzie udostępniane nieodpłatnie i nie będzie związane z jakąkolwiek sprzedażą, w tym sprzedażą objętą ewidencją VAT. Tym samym Państwo jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując ww. projekt będziecie wykonywali zadania własne zdefiniowane w ustawie o samorządzie gminnym. Wobec tego, nabywając towary i usługi nie będą dokonywali Państwo ich zakupu w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, zatem w tym przypadku nie będą działali Państwo w charakterze podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Tym samym, nie będą mieli Państwo – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, ani prawa do jego zwrotu – zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy.

W związku z poniesionymi wydatkami, nie będą mieli Państwo również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 80 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ w stosunku do przedmiotowej inwestycji nie będą działali Państwo jako podatnik podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, nie znajdzie zastosowania regulacja powołanego wyżej rozporządzenia.

Podsumowując, nie będą mieli Państwo prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu pn. „(…)”.

W konsekwencji stanowisko Państwa uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).