Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pozyskaniem drewna obejmujących wykonanie obmiaru i wycenę drewna przez uprawnionego rzeczoznawcę oraz usługi wycinki drewna.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 sierpnia 2020 r. (data wpływu 31 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na pozyskanie drewna tj. wykonanie obmiaru i wyceny drewna przez uprawnionego rzeczoznawcę oraz usługi wycinki drewna jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na pozyskanie drewna tj. wykonanie obmiaru i wyceny drewna przez uprawnionego rzeczoznawcę oraz usługi wycinki drewna.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Od 1 stycznia 2017 r. rozlicza podatek VAT wraz ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.
Zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2020.713) do zadań wójta (burmistrza, prezydenta) należy w szczególności gospodarowanie mieniem komunalnym.
W oparciu o Zarządzenie Burmistrza z dnia września 2015 r. w sprawie ustalania zasad gospodarki drewnem pochodzącym z wycinki drzew z nieruchomości będących własnością Gminy, określono zasady usuwania drzew z nieruchomości:
- terenów zieleni miejskiej będących w utrzymaniu wydziału inwestycji i zarządu dróg (Wydział Urzędu Miejskiego),
- będących w zarządzie/administracji gminnych jednostek organizacyjnych,
- przekazanych w posiadanie innym jednostkom organizacyjnym lub osobom fizycznym na podstawie stosownych umów,
- w związku z realizowanymi inwestycjami.
Zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym zarządzeniu:
1. Drzewa usuwa się na podstawie uzyskanych decyzji administracyjnych, o ile uzyskanie decyzji jest prawem wymagane.
2. Wycinki i pozyskania drewna dokonuje wykonawca wyłoniony w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego przez zamawiającego.
3. Wykonawca powiadamia zamawiającego o terminie i miejscu odbioru pozyskanego drewna.
4. Wykonawca ponosi odpowiedzialność materialną za drewno do czasu spisania Wykazu odbiorczego drewna przez zamawiającego w obecności wykonawcy.
5. Odbioru pozyskanego drewna dokonuje się każdego dnia w miejscu, w którym następuje pozyskanie drewna, w godzinach pracy zamawiającego.
6. Odbioru pozyskania drewna dokonuje przedstawiciel zamawiającego przy udziale pracownika wykonawcy.
7. Z odbioru drewna sporządza się Wykaz odbiorczy drewna, stanowiący załącznik do zarządzenia.
8. Drewno pozyskane po wycince podlega sprzedaży na rzecz wykonawcy.
9. Rozliczenie za zakup drewna następuje w drodze kompensaty wzajemnych zobowiązań zamawiającego i wykonawcy, bądź przez wyznaczenie terminu płatności do 14 dni od otrzymania faktury (możliwość rozliczania na zasadach odroczonej płatności wprowadzona została Zarządzeniem Nr Burmistrza z dnia listopada 2016 r.).
10. Cena drewna ustalana jest wg obowiązującego na dany rok cennika w Państwowym Gospodarstwie Leśnym Nadleśnictwo jako średnia cen netto za drewno i inne produkty pozyskane kosztem nabywcy w grupie S4 (drewno opałowe) dla drzew, które są usuwane w związku z bezpośrednim zagrożeniem życia lub zdrowia, pomniejszona o 30% z zastrzeżeniem pkt 11.
11. Wartość drewna, które zostanie usunięte w wyniku prowadzenia prac interwencyjnych, szacuje uprawniony rzeczoznawca.
11. Wydział Księgowości zamawiającego na podstawie Wykazu odbiorczego drewna wystawia wykonawcy faktury VAT za drewno podlegające sprzedaży.
Na terenie Gminy w 2017 r. zrealizowano między innymi inwestycję polegającą na wybudowaniu zaplecza kajakowego, a obecnie trwają prace przy budowie Centrum E. oraz budowie parku przy Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji. Majątek powstały w wyniku realizacji ww. inwestycji Gmina wykorzystuje lub będzie wykorzystywała jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu.
W związku z realizacją ww. inwestycji strony umowy ustaliły, że przed rozpoczęciem robót budowlanych, po uzyskaniu stosownych decyzji/uzgodnień wykonawca zobowiązany jest do wycinki wraz z karczowaniem drzew i krzewów znajdujących się w obszarze prowadzonych robót. Drewno pozostałe po usunięciu drzew, krzewów będące własnością zamawiającego jest następnie sprzedawane na rzecz wykonawcy na podstawie szacunku masy drewna opracowanego przez uprawnionego rzeczoznawcę na zlecenie i koszt zamawiającego.
Poza tym, gdy zaistnieje konieczność, Gmina zleca podmiotom zewnętrznym wycinkę drzew zagrażających utrzymaniu drożności cieków oraz wycinkę drzew w pasach drogowych dróg gminnych, które zagrażają bezpieczeństwu osób i mienia. Są to drzewa całkowicie obumarłe lub w fazie zamierania. Również w ramach wykonywania tych zadań przez Gminę dochodzi do pozyskania drewna, które następnie jest przedmiotem sprzedaży na rzecz podmiotu dokonującego wycinki.
Sprzedaż drewna pozyskanego w ramach prac związanych z usuwaniem drzew z terenu nieruchomości gminnych poprzez zlecenie ich wykonawcom jako elementu robót budowlanych w ramach zadań inwestycyjnych oraz w formie wykonania usługi bieżącej wycinki drzew stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina dokumentuje przedmiotowe transakcje fakturami VAT z wykazanym podatkiem, ujmuje je w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz odprowadza VAT należny na rachunek urzędu skarbowego.
Ponadto, przychody ze sprzedaży drewna są źródłem dochodów własnych Gminy.
Jednocześnie Gmina ponosi wydatki związane z pozyskaniem drewna udokumentowane fakturami z wykazanym podatkiem VAT za wykonanie obmiaru i wyceny drewna przez uprawnionego rzeczoznawcę oraz usługi wycinki drewna.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na pozyskanie drewna tj. wykonanie obmiaru i wyceny drewna przez uprawnionego rzeczoznawcę oraz usługi wycinki drewna?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U.2020.106. z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powyższego wynika, że Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług, gdy wykonuje czynności inne niż te, które realizuje w ramach swoich zadań lub wykonuje czynności mieszczące się w ramach swoich zadań, lecz na podstawie umów cywilnoprawnych.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Zatem, Gmina jako zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług, ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdy towary i usługi, udokumentowane fakturami z naliczonym podatkiem VAT, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Podsumowując, Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z ponoszonymi wydatkami związanymi ze sprzedażą drewna tj. wykonanie obmiaru i wyceny drewna przez uprawnionego rzeczoznawcę oraz usługi wycinki drewna.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza, na mocy ust. 2 powołanego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Należy podkreślić, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują, lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże w przypadku, gdy organy te podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:
- podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
- podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 2 ust. 2 ww. ustawy, Gmina posiada osobowość prawną.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Na terenie Gminy w 2017 r. zrealizowano między innymi inwestycję polegającą na wybudowaniu zaplecza kajakowego, a obecnie trwają prace przy budowie Centrum E. oraz budowie parku przy Miejskim Ośrodku Sportu i Rekreacji. Majątek powstały w wyniku realizacji ww. inwestycji Gmina wykorzystuje lub będzie wykorzystywała jedynie do czynności niepodlegających opodatkowaniu. W związku z realizacją ww. inwestycji strony umowy ustaliły, że przed rozpoczęciem robót budowlanych, po uzyskaniu stosownych decyzji/uzgodnień wykonawca zobowiązany jest do wycinki wraz z karczowaniem drzew i krzewów znajdujących się w obszarze prowadzonych robót. Drewno pozostałe po usunięciu drzew, krzewów będące własnością zamawiającego jest następnie sprzedawane na rzecz wykonawcy na podstawie szacunku masy drewna opracowanego przez uprawnionego rzeczoznawcę na zlecenie i koszt zamawiającego. Poza tym, gdy zaistnieje konieczność, Gmina zleca podmiotom zewnętrznym wycinkę drzew zagrażających utrzymaniu drożności cieków oraz wycinkę drzew w pasach drogowych dróg gminnych, które zagrażają bezpieczeństwu osób i mienia. Są to drzewa całkowicie obumarłe lub w fazie zamierania. Również w ramach wykonywania tych zadań przez Gminę dochodzi do pozyskania drewna, które następnie jest przedmiotem sprzedaży na rzecz podmiotu dokonującego wycinki. Sprzedaż drewna pozyskanego w ramach prac związanych z usuwaniem drzew z terenu nieruchomości gminnych poprzez zlecenie ich wykonawcom jako elementu robót budowlanych w ramach zadań inwestycyjnych oraz w formie wykonania usługi bieżącej wycinki drzew stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina dokumentuje przedmiotowe transakcje fakturami VAT z wykazanym podatkiem, ujmuje je w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz odprowadza VAT należny na rachunek urzędu skarbowego. Ponadto, przychody ze sprzedaży drewna są źródłem dochodów własnych Gminy. Jednocześnie Gmina ponosi wydatki związane z pozyskaniem drewna udokumentowane fakturami z wykazanym podatkiem VAT za wykonanie obmiaru i wyceny drewna przez uprawnionego rzeczoznawcę oraz usługi wycinki drewna.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od wydatków poniesionych na wykonanie obmiaru i wyceny drewna przez rzeczoznawcę oraz usługi wycinki drewna.
Jak wskazano powyżej, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W przypadku wydatków poniesionych na wykonanie obmiaru i wyceny drewna przez uprawnionego rzeczoznawcę oraz usługi wycinki drewna warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego zostanie spełniony. Wnioskodawca wskazał bowiem, że sprzedaż drewna pozyskanego w ramach prac związanych z usuwaniem drzew z terenu nieruchomości gminnych poprzez zlecenie ich wykonawcom jako elementu robót budowlanych w ramach zadań inwestycyjnych oraz w formie wykonania usługi bieżącej wycinki drzew stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Gmina dokumentuje przedmiotowe transakcje fakturami VAT z wykazanym podatkiem, ujmuje je w rejestrach sprzedaży i deklaracjach VAT oraz odprowadza VAT należny na rachunek urzędu skarbowego.
W związku z powyższym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu wydatków związanych z pozyskaniem drewna obejmujących wykonanie obmiaru i wycenę drewna przez uprawnionego rzeczoznawcę oraz usługi wycinki drewna. Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przysługuje pod warunkiem niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej