Temat interpretacji
Uznanie zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z Działalnością P. za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz wyłączenie z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy czynności wniesienia aportem tego zespołu do Spółki P.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z Działalnością P. za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy czynności wniesienia aportem tego zespołu do Spółki P. jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
6 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 4 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy m.in. podatku od towarów i usług w zakresie uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z Działalnością P. za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy czynności wniesienia aportem tego zespołu do Spółki P. oraz prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z Działalnością P. w przypadku uznania, że nie stanowi on zorganizowanej części przedsiębiorstwa i transakcja powinna być opodatkowania podatkiem VAT.
Uzupełnili go Państwo pismem z 7 kwietnia 2022 r. (wpływ 11 kwietnia 2022 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 14 lipca 2022 r. (wpływ 14 lipca 2022 r.).
Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1)Zainteresowany będący stroną postępowania:
X. Spółka Akcyjna
2)Zainteresowany niebędący stroną postępowania:
Y. Spółka Akcyjna w organizacji
Opis zdarzenia przyszłego
X. S.A. („Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest polską spółką akcyjną. Wnioskodawca jest zarejestrowanym w Polsce podatnikiem podatku od towarów i usług („VAT”) czynnym.
Spółka prowadzi działalność w obszarze projektowania, tworzenia i wdrażania wysokospecjalizowanych rozwiązań informatycznych z zakresu monitorowania i poprawy wydajności sieci i aplikacji, a także bezpieczeństwa IT w architekturze zamkniętej, rozwiązań hybrydowych i chmur prywatnych. Działalność powyższa skupia się w dwóch osobnych obszarach:
i.działalności związanej z oprogramowaniem i urządzeniami IT podmiotów trzecich, polegającej na ich odsprzedaży oraz realizacji projektów o charakterze integracyjnym, w tym w szczególności w postaci świadczenia usług wdrożeniowo-serwisowych („Działalność I.”);
ii.działalności polegającej na programowaniu, rozwoju i sprzedaży własnych produktów („Działalność P.”).
Równolegle Spółka prowadzi również działalność holdingową – spółka posiada akcje w A. S.A. oraz udziały w B. sp. z o.o., C. sp. z o.o. oraz D. Ltd., wraz z którymi tworzy Grupę …. („Grupa”).
Do każdego z ww. obszarów ściśle przypisany jest zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji zadań gospodarczych związanych z każdym z obszarów.
Działalność P. koncentruje się na rozwoju i sprzedaży produktów własnych, w szczególności systemu …
System …. to wielomodułowe zintegrowane oprogramowanie, które ….
W ramach Działalności P. prowadzony jest również rozwój i sprzedaż w szczególności następujących produktów:
-…,
-…,
-…;
-….
Akcje Spółki wprowadzone są do obrotu w alternatywnym systemie obrotu. Spółka planuje przenieść notowania akcji Spółki na rynek notowań głównych w drodze przeprowadzenia oferty publicznej swoich akcji („Oferta”). W związku z Ofertą, Spółka planuje dokonać reorganizacji Grupy. Reorganizacja ma zostać przeprowadzona w szczególności w ten sposób, że ze Spółki wydzielona zostanie do podmiotu zależnego od Spółki Działalność P., a Spółka docelowo prowadzić będzie wyłącznie działalność holdingową i Działalność I. w obrębie Grupy. Taka struktura Grupy zapewni optymalną alokację zasobów i kompetencji pomiędzy jednostkami tworzącymi Grupę.
W ramach struktury organizacyjnej Spółki i na gruncie wewnętrznych regulacji korporacyjnych, zarówno Działalność I. i Działalność P. są wyodrębnione w strukturze Spółki organizacyjne, finansowo i funkcjonalnie.
Działalność P. koncentruje się w dwóch komórkach organizacyjnych Spółki:
-Dziale A. zlokalizowanym w … („Dział A.”) oraz
-Oddziale samobilansującym Spółki działającym pod nazwą „….” zlokalizowanym w … („Oddział”).
W Dziale A. odbywa się rozwój i sprzedaż systemów …., rozwój i sprzedaż wybranych …, a także realizacja projektów na indywidualne zamówienie. Dział zajmuje się również sprzedażą produktu …..
Natomiast w Oddziale realizowane są projekty badawczo-rozwojowe (B+R) dotyczące Działalności P., które korzystają z dofinansowania unijnego. Między innymi w ramach realizacji wniosku unijnego Oddział rozwinął produkt …. Oddział rozwija również wybrane … (w tym zakresie obecnie w oddziale jest realizowany projekt z dofinansowania unijnego: „….”).
Dział A. ma wyodrębnioną strukturę organizacyjną. Dział A. został utworzony na podstawie uchwały zarządu z dnia …. 2021 r. W uchwale tej wskazano w szczególności dwóch członków zarządu, którzy zarządzają pracami Działu A., a także jego strukturę organizacyjną (stanowiska). Dział A. dysponuje biurem w biurowcu w ….
Dział A. posiada zasoby ludzkie umożliwiające prowadzenie Działalności P. Na poziomie operacyjnym pracami Działu A. kieruje członek zarządu, któremu podlegają dyrektor handlowy i kierownik produktu. Do Działu A. przypisani są współpracownicy i pracownicy zajmujący się rozwojem i sprzedażą systemu … i innych wyżej wspomnianych, rozwijanych w Dziale A. produktów i systemów, a także inni pracownicy i współpracownicy związani z realizacją projektów na indywidualne zamówienie, w tym architekci rozwiązań, programiści, a także osoby odpowiedzialne za sprzedaż, marketing i logistykę.
Dział A. dysponuje zespołem zasobów, które służą prowadzeniu Działalności P. Są to zwłaszcza następujące aktywa („Aktywa Działu A.”):
a)Aktywa związane z pracami badawczo-rozwojowymi nad systemem …;
b)Prawa autorskie, licencje i know-how związane z produktem …. i innymi produktami oraz odpowiednia dokumentacja techniczna w tym zakresie;
c)Inne materiały i know-how związane z marketingiem i sprzedażą systemu … i innych produktów wytwarzanych w ramach Działalności P.;
d)Prawa autorskie związane z logo „…”;
e)Sprzęt, w tym serwery, laptopy, monitory, zestawy komputerowe i oprogramowanie IT wykorzystywane do rozwoju produktów w ramach Działalności P., w tym systemu … wraz z odpowiednią dokumentacją techniczną w tym zakresie;
f)Wyposażenie biura (w tym biurka, szafki, krzesła i inne meble i sprzęty biurowe);
g)Środki pieniężne na wydzielonym rachunku bankowym Działu A.
Ponadto, do Działu A. przypisane są w szczególności składniki niematerialne umożliwiające prowadzenie Działalności P., w szczególności takie jak („Składniki Niematerialne Działu A.”):
a)Prawa (i obowiązki) wynikające z umów partnerskich zawierane przez Spółkę z dostawcami i producentami oprogramowania zewnętrznego, w ramach których Spółka otrzymuje usługi wykorzystywane w prowadzeniu Działalności P. w ramach Działu A.,
b)Prawa (i obowiązki) wynikające z umów ze współpracownikami świadczącymi na rzecz Spółki usługi IT, w tym usługi „deweloperskie”, wykorzystywane w prowadzeniu Działalności P. w ramach Działu A.,
c)Bazy klientów, referencje na produkty własne, warunki handlowe,
d)Prawa (i obowiązki) wynikające z „aktywnych” umów z klientami, którzy zakupili produkt … lub inny produkt wytwarzany w ramach Działu A. oraz odpowiednia dokumentacja techniczna w tym zakresie,
e)Prawa (i obowiązki) wynikające z „aktywnych” umów z dystrybutorami odpowiedzialnymi za sprzedaż Systemu … w regionach ….
Dział A. jest wyodrębniony w Spółce finansowo i prowadzi własną księgowość zarządczą. Funkcjonujący w Spółce system finansowo-księgowy pozwala na wyselekcjonowanie informacji o sytuacji finansowej i majątkowej Działu A., tj. wyodrębnienie i przypisanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań do Działalności P. w ramach Działu A. oraz ustalenie wyniku finansowego Działu A. Dla Działu A. sporządzane są również specyficzne analizy finansowe i inne raporty finansowe dotyczące prowadzonej Działalności P. Dział A. posiada wydzielony budżet, który jest monitorowany w oparciu o konta analityczne i odrębne projekty sprzedażowe.
W szczególności wśród zobowiązań przypisanych do Działy A. należy wymienić zobowiązania wobec pracowników z tytułu wynagrodzeń, gwarancje dla klientów związane z produktem A. oraz zobowiązania handlowe wobec dostawców i kontrahentów, w tym zobowiązania z tytułu umów leasingu samochodów osobowych („Zobowiązania Działu A.”).
Oddział został utworzony na podstawie uchwały zarządu z dnia … 2016 roku celu realizacji prac badawczo rozwojowych (B+R) w zakresie Działalności P. z wykorzystaniem wsparcia finansowego ze środków unijnych. Oddział jest ujawniony w KRS.
Spółka wynajmuje dla Oddziału powierzchnię biurową w budynku znajdującym się przy ul. ….
Obecnie Oddziałem zarządza dwóch członków zarządu Spółki, którym bezpośrednio podlegają kierownik badań, a także zespół odpowiedzialny za rozliczenie wniosku o dofinansowanie unijne. Ponadto w Oddziale zatrudniony jest zespół kierowany przez kierownika badań, prowadzący prace B+R, tj. pracownicy naukowi, architekci systemów informatycznych, programiści i personel pomocniczy.
Oddział jest samodzielnym pracodawcą (zakładem pracy) dla wyżej wskazanych pracowników i posługuje się nadanym w tym celu, odrębnym numerem NIP.
Oddział dysponuje zespołem zasobów, które służą prowadzeniu działalności B+R w ramach Działalności P. Są to zwłaszcza następujące aktywa („Aktywa Oddziału”):
a)Sprzęt, w tym serwery, laptopy, monitory, zestawy komputerowe i oprogramowanie IT wykorzystywane do prac B+R wraz z odpowiednią dokumentacją techniczną w tym zakresie;
b)Aktywa związane z pracami badawczo-rozwojowymi nad nowymi produktami, w tym nad projektem z dofinansowania unijnego: „….”;
c)Prawa autorskie, licencje i know-how związane z produktami wytworzonymi w ramach działalności … oraz odpowiednia dokumentacja techniczna w tym zakresie;
d)Prawa autorskie, licencje i know-how oraz inne wartości niematerialne i prawne zakupione z funduszy unijnych wykorzystywane do prac B+R w ramach Działalności P. oraz odpowiednia dokumentacja techniczna w tym zakresie;
e)Wyposażenie biura (w tym biurka, szafki, krzesła i inne meble i sprzęty biurowe);
f)Środki pieniężne na wydzielonym rachunku bankowym Oddziału.
Ponadto, do Oddziału przypisane są w szczególności składniki niematerialne umożliwiające prowadzenie Działalności P., w szczególności takie jak („Składniki Niematerialne Oddziału”):
a)Prawa (i obowiązki) wynikające z umów zawierane przez Spółkę z dostawcami i producentami oprogramowania zewnętrznego, na podstawie których Spółka otrzymuje usługi wykorzystywane w prowadzeniu prac B+R w ramach Działalności P.,
b)Prawa (i obowiązki) wynikające z umów związanych z prowadzeniem Działalności P. – umowa najmu powierzchni biurowej w …, inne umowy takie jak: umowy serwisowe biura, umowy o media.
Oddział, jest oddziałem samobilansującym. Dla oddziału jest prowadzona samodzielna księgowość zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.
Oddział prowadzi własną rachunkowość zarządczą. Funkcjonujący w Oddziale system finansowo-księgowy pozwala na wyselekcjonowanie informacji o sytuacji finansowej i majątkowej Oddziału, tj. wyodrębnienie i przypisanie przychodów (w tym z dofinansowania ze środków unijnych), kosztów, należności i zobowiązań do Oddziału oraz ustalenie wyniku finansowego Oddziału. Dla Oddziału sporządzane są również specyficzne raporty finansowe wymagane do rozliczenia dofinasowania unijnego.
W szczególności wśród zobowiązań przypisanych do Oddziału należy wymienić zobowiązania wobec pracowników z tytułu wynagrodzeń oraz zobowiązania handlowe wobec dostawców i kontrahentów („Zobowiązania Oddziału”).
Możliwe jest również zbiorcze wyselekcjonowanie informacji o sytuacji finansowej i majątkowej Działu A. i Oddziału, tj. wyodrębnienie i przypisanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań do Działalności P. oraz ustalenie wyniku finansowego na Działalności P. Innymi słowy, będzie możliwe ustalenie wyniku finansowego na poziomie Działalności P.
Wydzielenie Działalności P. prowadzonej w Dziale A. i w Oddziale zostanie przeprowadzone w formie aportu Działu A. i Oddziału do Spółki P. (spółki akcyjnej kontrolowanej w 100 % przez Wnioskodawcę) („Transakcja”). Na dzień składania wniosku o interpretację Spółka P. jest w organizacji i jest zainteresowanym niebędącym stroną postępowania niniejszego wniosku o interpretacje. Aport zostanie wniesiony do Spółki P. w zamian za objęcie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki P. przez Wnioskodawcę. Wartość aportu zostanie alokowana pomiędzy kapitał zakładowy a zapasowy lub zostanie alokowana wyłącznie na kapitał zakładowy Spółki P.
Zgodnie z założeniami Wnioskodawcy, Transakcja obejmie wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z Działalnością P. skupione w Dziale A. i Oddziale, istniejące w momencie Transakcji oraz zdolne do przeniesienia w świetle przepisów prawa powszechnie obowiązującego, a w szczególności Aktywa Działu A., Składniki Niematerialne Działu A., Zobowiązania Działu A. oraz pracowników Działu A, a także Aktywa Oddziału, Składniki Niematerialne Oddziału, Zobowiązania Oddziału oraz pracowników Oddziału („Przedmiot Transakcji”).
W ramach Transakcji pracownicy zatrudnieni w Oddziale i pracownicy pracujący w ramach Działu A. przejdą do Spółki P. w trybie art. 231 Kodeksu pracy (przejście zakładu pracy w przypadku Oddziału i przejście części zakładu pracy w przypadku Działu A. wraz z całą indywidualną dokumentacją pracowniczą, regulaminami, instrukcjami i innymi dokumentami regulującymi funkcjonowanie zakładu pracy) i będą kontynuować pracę na rzecz Spółki P. Zapewni to niezakłócone kontynuowanie Działalności P. w trakcie i po Transakcji, a w szczególności możliwości kontynuowania wykonywania umów z klientami i prowadzenie prac B+R.
Wnioskodawca nie może wykluczyć, że niektóre spośród wskazanych powyżej składników Działalności P. nie będą przedmiotem aportu, w szczególności z uwagi na brak wyrażenia przez wierzyciela bądź dłużnika (odpowiednio do znajdujących zastosowanie regulacji) zgody na ich przeniesienie umowy bądź ograniczenia dotyczące ich przenoszenia wynikające wprost z przepisów prawa. Powyższe okoliczności nie będą wpływać na zdolność do samodzielnego prowadzenia Działalności P. przez Spółkę P. na moment Transakcji i po niej.
Spółka nie może również wykluczyć, że w stosunku do niektórych ze wskazanych powyżej umów zamiast wskazanej powyżej konstrukcji (w której Spółka P. wstąpi w prawa i obowiązki Spółki) Wnioskodawca rozwiąże określoną umowę, a Spółka P. będzie mogła samodzielnie zawrzeć stosowną umowę, w szczególności, jeżeli taka konstrukcja będzie preferowana przez kontrahenta (przykładowo dostawcę usług, dostawcę mediów). Możliwe jest także, że Spółka P. zawrze analogiczną umowę jak Spółka z podmiotem trzecim (przy czym Spółka nie rozwiąże własnej umowy) lub umowa ta zostanie zawarta przez Spółkę P. ze Spółką, co może w szczególności znajdować zastosowanie w przypadku umów dot. obsługi księgowej, umowy dotyczącej obsługi …. Powyższe okoliczności nie będą wpływać na zdolność do samodzielnego prowadzenia Działalności P. przez Spółkę P. na moment Transakcji i po niej.
Wchodzące w skład Działalności P. na moment Transakcji aktywa, zobowiązania, składniki niematerialne, a także personel (pracownicy, współpracownicy) niezbędny do prowadzenia tej działalności, pozwolą Działalności P., działać jak niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze w zakresie rozwoju i sprzedaży produktu … i innych podobnych produktów ... oraz prowadzenia prac B+R. Zakres alokowanych do Działalności P. składników materialnych i niematerialnych, oraz stopień ich zorganizowania (wzajemne relacje pomiędzy nimi) na dzień wniesienia aportu w ramach Transakcji będą nie tylko wystarczały, lecz gwarantowały możliwość samodzielnego wykonywania zadań i prowadzenia działalności w zakresie Działalności P., stanowiąc o wyodrębnieniu Działalności P. również na płaszczyźnie funkcjonalnej.
Po przeniesieniu do Spółki P., wskazane składniki materialne i niematerialne umożliwią tej spółce samodzielnie oraz w pełnym dotychczasowym zakresie kontynuowanie Działalności P., prowadzonej aktualnie w Spółce w ramach Działu A. i Oddziału. Działalność P. będzie prowadzona zasadniczo w niezmienionym kształcie, zwłaszcza z perspektywy klienta nie nastąpi żadna biznesowa zmiana.
Przedmiot Transakcji zostanie przeniesiony na Zainteresowanego wyłączne na cele prowadzenia opodatkowanej VAT działalności gospodarczej przez Zainteresowanego (Spółkę P.). Spółka P. uzyska status zarejestrowanego podatnika VAT czynnego w Polsce.
W ramach Transakcji Spółka P. planuje przyjąć dla celów podatkowych składniki materialne wchodzące w skład Działu A. i Oddziału w wartości wynikającej z ksiąg podatkowych podmiotu wnoszącego wkład (Spółki).
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo następujące informacje:
Na pytanie Organu „Czy na bazie nabytego zespołu składników materialnych i niematerialnych Spółka P. będzie kontynuowała działalność gospodarczą w takim samym zakresie, w jakim była prowadzona przez X. S.A.?” odpowiedzieli Państwo, że „Tak, na bazie nabytego zespołu składników materialnych i niematerialnych Spółka P. będzie kontynuowała działalność gospodarczą w takim samym zakresie, w jakim działalność była prowadzona przez X. S.A. za pomocą tych składników materialnych i niematerialnych.”
Na pytanie Organu „Czy Spółka P. będzie korzystać z powierzchni biurowej w budynku znajdującym się przy ul. …, jeśli tak to, na jakiej podstawie prawnej?”, podali Państwo, że „Tak, Spółka P. będzie korzystać z powierzchni biurowej w budynku znajdującym się przy ul. na podstawie nowej umowy najmu z właścicielem budynku. Jeżeli z przyczyn biznesowych Spółka P. nie podpisze umowy najmu z właścicielem budynku, to tymczasowo będzie korzystać z ww. powierzchni biurowej na podstawie umowy podnajmu zawartej z X. S.A. (dopóki nie dojdzie do wynegocjowania i zawarcia umowy najmu przez Spółkę P. z właścicielem budynku).”
Pytania
1)Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że opisane w niniejszym wniosku składniki materialne i niematerialne składające się na Przedmiot Transakcji będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)
2)W konsekwencji, czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, że wniesienie aportem Przedmiotu Transakcji do Spółki P. w zamian za objęcie udziałów w kapitale zakładowym Spółki P. przez Wnioskodawcę zostanie wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT i nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju? (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)
3)W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i uznaniu przez Organ podatkowy, iż Przedmiot Transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a Transakcja powinna być opodatkowana VAT, czy Zainteresowany po otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej faktyczne wniesienie aportem Przedmiotu Transakcji będzie uprawniony do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu Przedmiotu Transakcji lub do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym? (pytanie oznaczone we wniosku nr 6)
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy:
-W odniesieniu do Pytania 1: Zdaniem Wnioskodawcy, Przedmiot Transakcji opisany w zdarzeniu przyszłym będzie na moment wniesienia wkładu niepieniężnego stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT.
-W odniesieniu do Pytania 2: Zdaniem Wnioskodawcy, Przedmiot Transakcji będzie stanowił zorganizowaną części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, a zatem wniesienie przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Transakcji będzie wyłączone z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT i nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
-W odniesieniu do Pytania 3 (oznaczonego we wniosku nr 6): W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1 i uznaniu przez Organ podatkowy, iż Przedmiot Transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a Transakcja powinna być opodatkowana VAT, zdaniem Wnioskodawcy, Zainteresowany po otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej faktyczne wniesienie aportem Przedmiotu Transakcji będzie uprawniony do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu Przedmiotu Transakcji (zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 Ustawy o VAT) lub do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 Ustawy o VAT).
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Ad. 1)
W celu rozstrzygnięcia czy Przedmiot Transakcji podlega opodatkowaniu VAT, konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie, czy mieści się on w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu VAT, zawartym w art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT oraz czy żadne z wyłączeń wskazanych w art. 6 Ustawy o VAT, nie znajduje zastosowania.
Pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w świetle ustawodawstwa polskiego.
Przepisy Ustawy o VAT nie zawierają własnej definicji „przedsiębiorstwa”. W konsekwencji, dla celów wykładni tego pojęcia należy stosować definicję zawartą w art. 551 Ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1740 ze zm., dalej: „KC”). Zgodnie z powyższym przepisem prawa, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności: oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa), własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości, prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych, wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne, koncesje, licencje i zezwolenia, patenty i inne prawa własności przemysłowej, majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne, tajemnice przedsiębiorstwa, księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Kodeks cywilny nie definiuje jednak pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zakres tego pojęcia został natomiast określony w art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, zgodnie z którym zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest „organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.
Podstawowym wymogiem jest zatem, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.
Wyodrębnienie organizacyjne.
Wyodrębnienie organizacyjne jest rozumiane, jako odpowiednie umiejscowienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej podatnika – w szczególności jako pionu, działu, biura, wydziału, oddziału.
W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wyodrębnienie organizacyjne zachodzi w następujących przypadkach:
-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 5 października 2016 roku, sygn. I SA/Sz 437/16: „O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze.”
-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 25 listopada 2015 roku, sygn. I SA/Sz 1517/14: „Aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa”.
-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 stycznia 2014 roku, sygn. I SA/Wr 1915/13: „Wydzielenie na płaszczyźnie organizacyjnej oznacza określenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej przedsiębiorstwa zbywcy, jako: działu, oddziału, wydziału.”
-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z 9 kwietnia 2013 roku sygn. I SA/Rz 120/13: „wyodrębnienie organizacyjne to kwestia wyłącznie wewnętrznej organizacji przedsiębiorstwa, która nie została poddana regulacji prawnej, niemniej jednak przedmiotowe wyodrębnienie musi być dostatecznie widoczne, tj. dokonane w oparciu o zobiektywizowane kryteria, znajdujące odzwierciedlenie w strukturze całego przedsiębiorstwa.”
Analogiczne stanowisko znajdziemy w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego przykładowo:
-W interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 czerwca 2019 roku (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.292.2019.2.EW), organ podkreślił, iż: „Wyodrębnienie organizacyjne oznacza zazwyczaj wyodrębnienie części działalności przedsiębiorstwa w strukturze organizacyjnej całego podmiotu. W odniesieniu do tej przesłanki przyjmuje się, że jest ona spełniona, jeżeli konkretny zespół składników jest pewną całością organizacyjnie wyodrębnioną w strukturze danego przedsiębiorstwa. Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że ZCP ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.”
-interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 maja 2021 roku, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.94.2021.5.MS;
-interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 października 2020 roku, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.735.2020.1.MGO;
-interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 lutego 2018 roku, sygn. 0115-KDIT1-2.4012.877.2017.2.DM;
-interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 21 marca 2018 roku, sygn. 0112-KDIL1-3.4012.91.2018.1.JN;
-interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 grudnia 2017 roku, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.505.2017.1.AW.
Należy podkreślić, iż w przedmiotowym zdarzeniu przyszłym mamy do czynienia z Transakcją obejmującą składniki materialne przypisane do dwóch wyodrębnionych komórek organizacyjnych prowadzących Działalność P. polegającą na programowaniu, rozwoju i sprzedaży własnych produktów IT, tj. Działu A i Oddziału. Zdaniem Wnioskodawcy, pojęcie wyodrębnienia organizacyjnego zgodnie z przywołanym powyżej orzecznictwem i interpretacjami indywidualnymi przepisów prawa podatkowego należy rozumieć ściśle, ma ono bowiem wpływ na wyłączenie z opodatkowania VAT, tj. wyjątek od zasady powszechności opodatkowania (w przypadku podatników VAT czynnych). W efekcie, skoro w ramach przedsiębiorstwa Wnioskodawcy są oddzielne Dział A. i Oddział, oba zajmujące się Działalnością P., do których przypisane są składniki materialne oraz niematerialne składające się na Przedmiot Transakcji, to można mówić o wyodrębnieniu organizacyjnym. Przedmiot Transakcji będzie bowiem faktycznie obejmował dwie jednostki organizacyjne Wnioskodawcy prowadzące Działalność P. i będzie skoncentrowany w formalnej, choć dualistycznej, strukturze.
W związku z powyższym, w ocenie Wnioskodawcy, Przedmiot Transakcji będzie spełniać przesłanki wyodrębnienia o charakterze organizacyjnym, a więc spełni pierwszy z wymogów określonych w definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT.
Wyodrębnienie finansowe.
Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Innymi słowy, wyodrębnienie finansowe powinno zapewniać możliwość wydzielenia z finansów całego przedsiębiorstwa rozliczeń dotyczących jego zorganizowanej części, tj. w omawianej sytuacji, Działu A. i Oddziału stanowiących Przedmiot Transakcji.
Zgodnie z doktryną „w zakresie wyodrębnienia finansowego warunkiem jest, aby do zorganizowanej części przedsiębiorstwa mogły zostać przypisane związane z nim koszty, przychody, należności i zobowiązania” (K. Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz. Wyd. 2, Warszawa 2016).
Dodatkowo w doktrynie przyjmuje się, iż wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, w szczególności wyodrębnienie finansowe nie oznacza konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w interpretacjach organów podatkowych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 9 lutego 2018 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.367.2017.1.JF): „O wyodrębnieniu finansowym można zatem już mówić w przypadku istnienia samej możliwości wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Wyodrębnienia finansowego nie należy utożsamiać zatem z pełną samodzielnością finansową”.
W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że wyodrębnienie finansowe zachodzi w następujących przypadkach:
-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 23 lutego 2016 roku, sygn. I SA/Rz 19/16: „Wyodrębnienie finansowe z kolei najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Nie oznacza ono samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.”
-wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 stycznia 2014 roku, sygn. I SA/Wr 1915/13:„Wydzielenie na płaszczyźnie finansowej oznacza, że możliwe jest, poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych, przyporządkowanie przychodów, kosztów uzyskania przychodów, także należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, tak aby mogło stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo, które samodzielnie realizuje zadanie gospodarcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Zorganizowana część przedsiębiorstwa winna zatem posiadać pewną wewnętrzną niezależność finansową.”
Podobne stanowisko możemy znaleźć w interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego przykładowo:
-W interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 25 czerwca 2019 roku sygn. 0114-KDIP1-1.4012.292.2019.2.EW organ zaznaczył, iż: „Warunkiem istnienia odrębności finansowej ZCP jest możliwość przypisania do niego określonych kosztów, przychodów, należności i zobowiązań. Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku samodzielnego finansowo zakładu lub oddziału osoby prawnej. W orzecznictwie podkreśla się, że wyodrębnienie finansowe nie musi oznaczać pełnej samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do ZCP.”
-W interpretacji indywidualnej z dnia z dnia 24 listopada 2017 r. wydanej przez Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0111-KDIB3-2.4012.591.2017.2.AB), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „Innymi słowy, wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdzie sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do realizowanych przez ZCP zadań gospodarczych. O wyodrębnieniu finansowym można zatem mówić w przypadku istnienia samej możliwości wyodrębnienia podstawowych informacji o sytuacji finansowej i majątkowej ZCP”.
Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane m.in. w:
-indywidualnej interpretacji z dnia 3 lipca 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, sygn. IPTPP2/443-303/12-5/IR;
-indywidualnej interpretacji z dnia 20 sierpnia 2013 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, sygn. IBPBI/2/423-557/13/PH;
-indywidualnej interpretacji z dnia 10 stycznia 2014 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPP2/443-1044/12-4/EN.
-interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 26 maja 2021 roku, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.94.2021.5.MS;
-interpretacja wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 października 2020 roku, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.735.2020.1.MGO;
-interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 czerwca 2017 roku (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.226.2017.1.IZ);
-interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 czerwca 2017 roku (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.106.2017.2.ISK);
Nie ma, zatem konieczności prowadzenia odrębnej księgowości dla zorganizowanej części przedsiębiorstwa w celu spełnienia tej przesłanki. W konsekwencji, aprobując stanowisko wyrażone w doktrynie, należy przyjąć, iż: „powiązanie wyników danego podmiotu ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa może być dokonywane na podstawie samej rachunkowości zarządczej” (K. Gil, A. Obońska, A. Wacławczyk, A. Walter (red.), Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz. Wyd. 2, Warszawa 2016).
Zgodnie z powyższym opisem zdarzenia przyszłego, w ramach istniejącej ewidencji finansowej Wnioskodawcy jest możliwe wyodrębnienie finansowe Działalności P. w ramach Działu A. i Oddziału, stanowiącej Przedmiot Transakcji i zarówno przed Transakcją, jak i na dzień Transakcji, Wnioskodawca będzie w stanie przyporządkować przychody i koszty oraz należności i zobowiązania wyłącznie do Przedmiotu Transakcji. Innymi słowy, będzie możliwe ustalenie wyniku finansowego jedynie na poziomie Działalności P. stanowiącej Przedmiot Transakcji. Wnioskodawca stosuje tego rodzaju mechanizm w celu odrębnego ustalenia sytuacji finansowej swojej działalności związanej z Działalnością P., w szczególności Wnioskodawca jest w stanie wyselekcjonować informacje o sytuacji finansowej i majątkowej Działu A. oraz Oddziału, a także łączne dane finansowe obu tych jednostek (dane finansowe Działalności P.).
W związku z powyższym, biorąc pod uwagę cytowane wyżej orzecznictwo oraz interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego, w ocenie Wnioskodawcy Przedmiot Transakcji będzie posiadać przymiot samodzielności finansowej: w ramach prowadzonej księgowości możliwe jest bowiem określenie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań przypisanych wyłącznie Przedmiotowi Transakcji. Tym samym, będzie spełniony kolejny z warunków określonych w art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT, decydujących o kwalifikacji Przedmiotu Transakcji jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie funkcjonalne.
Z wyodrębnieniem funkcjonalnym danej jednostki mamy do czynienia, gdy jest ona w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Oznacza to, iż aby wydzielona część przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, musi ona posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki, wchodzące w skład Przedmiotu Transakcji powinny zatem wskazywać, iż zarówno Wnioskodawca, jak Spółka P., do której zostanie wniesiony przez Wnioskodawcę aport w postaci Przedmiotu Transakcji mogliby prowadzić działalność gospodarczą przy wykorzystaniu Przedmiotu Transakcji w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa powinna stanowić zespół składników materialnych (w tym zobowiązań) i składników niematerialnych, który zarazem mógłby potencjalnie funkcjonować jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania gospodarcze. Oznacza to, że nie jest wystarczające jakiekolwiek zaistnienie lub zorganizowanie masy majątkowej, ale musi ona odznaczać się odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Taką argumentację można znaleźć w licznych interpretacjach prawa podatkowego oraz wyrokach sądów administracyjnych na przestrzeni ostatnich lat, m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 marca 2018 r. (sygn. akt II FSK 808/16) w opinii sądu: „Można dodać, że okoliczność, iż zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzy zespół składników majątkowych zdolny do prowadzenia niezależnej (samodzielnej) działalności gospodarczej należy rozumieć w ten sposób, że w kształcie, w jakim zespół ten jest zbywany, może on wykonywać określone zadania gospodarcze. Innymi słowy, realizacja określonych zadań gospodarczych możliwa jest z wykorzystaniem tego określonego zespołu składników majątkowych, nie zaś dopiero w połączeniu z innymi składnikami majątkowymi, czy też dopiero w połączeniu z przedsiębiorstwem nabywcy”.
Takie stanowisko potwierdzają również interpretacje podatkowe m.in.
-interpretacji indywidualnej z dnia 20 lutego 2018 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB1-2.4010.419.2017.3.AK;
-interpretacji indywidualnej z dnia 16 maja 2016 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, sygn. ILPB3/4510-1-42/16-4/EK.
W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy, należy stwierdzić, że w odniesieniu do Przedmiotu Transakcji uprawniony jest wniosek o funkcjonalnym wyodrębnieniu grupy składników materialnych i niematerialnych służących prowadzonej działalności w ramach przedsiębiorstwa. Składniki materialne objęte Przedmiotem Transakcji pozwalają bowiem na samodzielne prowadzenie działalności w obrocie rynkowym, jako że Przedmiot Transakcji może być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej polegającej na programowaniu, rozwoju i sprzedaży własnych produktów Wnioskodawcy.
Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że w ramach Transakcji pracownicy zatrudnieni w Oddziale i pracownicy pracujący w ramach Działu A. przejdą do Spółki P. w trybie art. 231 Kodeksu pracy i będą kontynuować pracę na rzecz Spółki P. Zapewni to niezakłócone i samodzielne kontynuowanie Działalności P. w trakcie i po Transakcji, a w szczególności możliwości kontynuowania wykonywania umów z klientami i prowadzenie prac B+R.
Ponadto, na rzecz Spółki P. przeniesione zostaną również składniki niematerialne, takie jak przykładowo: prawa (i obowiązki) wynikające z umów partnerskich zawierane przez Spółkę z dostawcami i producentami oprogramowania zewnętrznego, prawa (i obowiązki) wynikające z umów ze współpracownikami świadczącymi na rzecz Spółki usługi IT, w tym usługi „deweloperskie”, bazy klientów, referencje na produkty własne, warunki handlowe, prawa (i obowiązki) wynikające z „aktywnych” umów z klientami, oraz odpowiednia dokumentacja techniczna w tym zakresie, prawa (i obowiązki) wynikające z „aktywnych” umów z dystrybutorami odpowiedzialnymi za sprzedaż, prawa (i obowiązki) wynikające z umów zawierane przez Spółkę z dostawcami i producentami oprogramowania zewnętrznego, na podstawie których Spółka otrzymuje usługi wykorzystywane w prowadzeniu prac B+R w ramach Działalności P., prawa (i obowiązki) wynikające z umów związanych z prowadzeniem Działalności P. – umowa najmu powierzchni biurowej w …., inne umowy takie jak: umowy serwisowe biura, umowy o media.
Zdaniem Wnioskodawcy powyższe elementy wskazują, iż Przedmiot Transakcji mógłby samodzielne funkcjonować w obrocie gospodarczym jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania polegające na programowaniu, rozwoju i sprzedaży produktów IT. Spółka P. będzie bowiem w stanie w sposób niezakłócony kontynuować planowaną działalność Wnioskodawcy bezpośrednio po nabyciu Przedmiotu Transakcji z wykorzystaniem składników materialnych i niematerialnych składających się na Przedmiot Transakcji (w tym umów z osobami trzecimi, a zwłaszcza współpracownikami) i przy wsparciu transferowanych pracowników.
W efekcie, Przedmiot Transakcji spełni ostatni z warunków określonych w art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT dla uznania go za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.
W związku z tym, skoro zostaną spełnione wspomniane wcześniej kryteria wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego, to zdaniem Wnioskodawcy w przypadku Przedmiotu Transakcji można mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT.
W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, jak również wszelkie postacie energii. W myśl art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT, w tym również:
-przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
-zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
-świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Ustawodawca w przepisach ustawy o VAT poza wskazaniem, że przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, wskazał ponadto, że za świadczenie usług uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów. Zatem przyjęcie podziału na dostawę towarów oraz świadczenie usług oznacza w praktyce, że wolą ustawodawcy było określenie maksymalnie szeroko przedmiotu opodatkowania podatkiem od towarów i usług, jeżeli nawet wykazane zostałoby w konkretnym przypadku, że nie występuje dostawa towarów, to i tak z reguły należy opodatkować czynność kwalifikowaną wówczas jako świadczenie usług. Głównym celem wprowadzenia takiej konstrukcji jest zagwarantowanie, aby każda transakcja, która nie mogłaby zostać uznana za dostawę towarów była opodatkowana jako świadczenie usług, z wyjątkiem tych transakcji, które zostały wyłączone lub zwolnione z opodatkowania.
Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT, przepisów ustawy o VAT nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jak podkreślają organy podatkowe, przez transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się również wniesienie zorganizowanego przedsiębiorstwa do spółki aportem przykładowo:
-Interpretacja Indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 26 maja 2021 roku, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.94.2021.5.MS;
-Interpretacja Indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Administracji Skarbowej z dnia 2 sierpnia 2019 roku, sygn. 0111-KDIB3-2.4012.303.2019.3.MN.
W związku z powyższym, oraz biorąc pod uwagę stanowisko Wnioskodawcy opisane w pkt 1 powyżej, zgodnie z którym Przedmiot Transakcji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, należy stanąć na stanowisku, że wkład niepieniężny w postaci Przedmiotu Transakcji stanowi transakcję zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT i w związku z tym jest wyłączony z opodatkowania podatkiem VAT.
Ad. 3) (oznaczone we wniosku jako Ad. 6)
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Przedmiot Transakcji stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa. W związku z tym, jego zdaniem, wniesienie przez Wnioskodawcę na rzecz Zainteresowanego wkładu niepieniężnego w postaci Przedmiotu Transakcji powinno być wyłączone z opodatkowania VAT na podstawie art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT i nie powinno podlegać opodatkowaniu VAT jako odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Alternatywnie jednak, w przypadku uznania przez organ podatkowy, iż Przedmiot Transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a Transakcja powinna być opodatkowana VAT, Wnioskodawca wskazuje, iż Zainteresowany po otrzymaniu prawidłowo wystawionej faktury potwierdzającej wniesienie tytułem wkładu niepieniężnego Przedmiotu Transakcji powinien być uprawniony do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy przeniesieniu Przedmiotu Transakcji (zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10, ust. 10b pkt 1 i ust. 11 Ustawy o VAT) lub do zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym (zgodnie z art. 87 Ustawy o VAT). Dodatkowo należy zwrócić uwagę, że Zainteresowany na dzień Transakcji będzie zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym w Polsce, a Przedmiot Transakcji zostanie na niego przeniesiony wyłącznie na cele prowadzenia opodatkowanej VAT działalności gospodarczej.
Jak wynika z treści art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania przez podatnika czynności opodatkowanych VAT. Jeżeli zatem dane towary lub usługi są wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości VAT naliczonego przy ich nabyciu, przy założeniu, że pozostałe ograniczenia nie mają zastosowania (w szczególności ograniczenia wynikające z art. 88 Ustawy o VAT, dotyczące m.in. braku prawa odliczenia w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu VAT bądź podlega zwolnieniu z VAT).
Podsumowując, z uwagi na fakt, że Przedmiot Transakcji będzie wykorzystywany przez Zainteresowanego do wykonywania czynności opodatkowanych VAT, w przypadku opodatkowania VAT czynności wniesienia tytułem wkładu niepieniężnego Przedmiotu Transakcji, Zainteresowany będzie uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony przy przeniesieniu na niego Przedmiotu Transakcji od Wnioskodawcy oraz do otrzymania zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym na rachunek bankowy Zainteresowanego w przypadku wystąpienia takiej nadwyżki w danym okresie rozliczeniowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie uznania zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z Działalnością P. za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy oraz wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy czynności wniesienia aportem tego zespołu do Spółki P. jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy:
Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Jednocześnie przepisy art. 6 ustawy o VAT wskazują na wyłączenia określonych czynności spod zakresu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Są w nim wskazane czynności, które co do zasady należą do grupy czynności podlegających opodatkowaniu, mieszczące się w zakresie odpłatnej dostawy towarów czy też odpłatnego świadczenia usług, z uwagi jednak na stosowne wyłączenie, czynności te nie podlegają opodatkowaniu.
Na mocy art. 6 pkt 1 ustawy:
Przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Termin „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do pojęcia „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.
Podkreślenia wymaga, że ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku VAT, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.
Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że:
Pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Zorganizowana część przedsiębiorstwa, jako przedmiot zbycia, musi zatem stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym, co oznacza, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy przenoszony majątek stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, że zdolny jest do realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.
Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby obejmowała ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Ponadto, wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:
1.istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;
2.zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
3.składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
4.zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.
Brak zaistnienia którejkolwiek z omawianych powyżej przesłanek wyklucza uznanie zespołu składników majątkowych przedsiębiorstwa za jego zorganizowaną część w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy.
Ponadto, przy ocenie czy składniki majątku powinny być uznane za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy uwzględnić należy następujące okoliczności:
-zamiar kontynuowania przez nabywcę działalności prowadzonej dotychczas przez zbywcę przy pomocy składników majątkowych będących przedmiotem transakcji oraz
-faktyczną możliwość kontynuowania tej działalności w oparciu o składniki będące przedmiotem transakcji.
Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.
Zakres powyższego wyłączenia zdefiniował w wyrokach Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 27 listopada 2003 r. w sprawie C-497/01 Zita Modes Sarl stwierdził, że celem ww. opcji jest uproszczenie rozliczeń związanych z przeniesieniem majątku przedsiębiorstwa lub jego części, bądź wniesieniem ich aportem. W wyroku tym przyjęto, że jeżeli państwo członkowskie wprowadziło do swojego systemu VAT opcję zawartą w pierwszym zdaniu art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy uznając, że w przypadku wydania całości majątku nie ma miejsca dostawa towarów w rozumieniu regulacji VAT, to zasada ta ma zastosowanie – nie wyłączając możliwości ograniczenia jej stosowania do okoliczności zawartych w zdaniu drugim tego samego paragrafu – do każdego wydania przedsiębiorstwa lub samodzielnej części przedsiębiorstwa, włączając składniki materialne i niematerialne, które łącznie stanowią przedsiębiorstwo lub część przedsiębiorstwa, mogącego samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. Nabywca musi jednak wyrazić zamiar dalszego prowadzenia nabytego przedsiębiorstwa lub jego części, a nie jego bezpośredniej likwidacji i sprzedaży zapasów. TSUE wskazał, że biorąc pod uwagę cel dyrektywy, pojęcia w niej użyte powinny być interpretowane w sposób jednolity i niezależny (autonomiczny), uwzględniając kontekst i cel regulacji. W wyroku tym, dokonując wykładni funkcjonalnej art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy, TSUE uznał, że celem wyłączenia zbycia przedsiębiorstwa z opodatkowania jest zapewnienie neutralności podatkowej takiej czynności, która obciążając stronę istotnym zobowiązaniem podatkowym i tak rodziłaby prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego. Trybunał podkreślił, że przeniesienie, o jakim mowa w art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE, dotyczy między innymi części przedsiębiorstwa, a istotne znaczenie ma funkcjonalne powiązanie składników majątkowych umożliwiające realizację określonego zadania gospodarczego. Natomiast w wyroku C-444/10 z dnia 10 listopada 2011 r. TSUE wywiódł, że jeżeli działalność gospodarcza tego nie wymaga, przedmiotem zbycia nie muszą być wszystkie składniki z nią związane, aby czynność ta wyłączona była z opodatkowania na podstawie art. 5 ust. 8 Szóstej Dyrektywy.
Z powołanych orzeczeń wynika, że wyodrębnienie organizacyjne i finansowe (wskazane przepisami ustawy) nie musi mieć charakteru bardzo sformalizowanego. Bardziej istotne jest wyodrębnienie stricte funkcjonalne, które pozwala na dalsze funkcjonowanie części przedsiębiorstwa w sposób niezależny po oddzieleniu jego od reszty przedsiębiorstwa.
Ponadto, w wyroku z 21 czerwca 2012 r., sygn. I FSK 1586/11 NSA zauważył, że „Sam tylko fakt wyłączenia jakiegokolwiek składnika majątku nie pozwala na stwierdzenie, że już z tego powodu przedmiotem zbycia nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa, bowiem decydującą jest okoliczność, czy przy użyciu tej części można samodzielnie prowadzić działalność gospodarczą. (…) Jeśli wyłączenie określonego składnika nie pozbawi wydzielonego kompleksu majątkowego cech przedsiębiorstwa bądź jego zorganizowanej części, to zbycie w takiej postaci nie podlega podatkowi od towarów i usług”.
W przedstawionym opisie sprawy wskazali Państwo, że Spółka prowadzi działalność w obszarze projektowania, tworzenia i wdrażania wysokospecjalizowanych rozwiązań informatycznych z zakresu monitorowania i poprawy wydajności sieci i aplikacji, a także bezpieczeństwa IT w architekturze zamkniętej, rozwiązań hybrydowych i chmur prywatnych. Działalność powyższa skupia się w dwóch osobnych obszarach, tj. działalności związanej z oprogramowaniem i urządzeniami IT podmiotów trzecich, polegającej na ich odsprzedaży oraz realizacji projektów o charakterze integracyjnym, w tym w szczególności w postaci świadczenia usług wdrożeniowo-serwisowych („Działalność I.”); oraz działalności polegającej na programowaniu, rozwoju i sprzedaży własnych produktów („Działalność P.”). Równolegle Spółka prowadzi również działalność holdingową. Do każdego z ww. obszarów ściśle przypisany jest zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji zadań gospodarczych związanych z każdym z obszarów. Spółka planuje dokonać reorganizacji Grupy. Reorganizacja ma zostać przeprowadzona w ten sposób, że ze Spółki wydzielona zostanie do podmiotu zależnego (Spółki P.) Działalność P., a Spółka docelowo prowadzić będzie wyłącznie działalność holdingową i Działalność I. w obrębie Grupy.
Jak już wyjaśniono, zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa w momencie przekazania określonych składników majątkowych (na ile stanowią w nim w tym momencie, wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Jak wskazali Państwo w opisie sprawy, w ramach struktury organizacyjnej Spółki i na gruncie wewnętrznych regulacji korporacyjnych, Działalność P. jest wyodrębniona w strukturze Spółki organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie.
Według podanych przez Państwa informacji, Działalność P. koncentruje się w dwóch komórkach organizacyjnych Spółki, tj. Dziale A. oraz Oddziale. Transakcja obejmie wszystkie składniki materialne i niematerialne związane z Działalnością P. skupione w Dziale A. i Oddziale, istniejące w momencie transakcji oraz zdolne do przeniesienia w świetle przepisów prawa powszechnie obowiązującego.
Dział A. został utworzony na podstawie uchwały zarządu z dnia … 2021 r. Natomiast Oddział został utworzony na podstawie uchwały zarządu z dnia … 2016 roku. Zarówno Dział A. jak i Oddział dysponuje zespołem zasobów, które służą prowadzeniu Działalności P. Są to zwłaszcza aktywa („Aktywa Działu A” oraz „Aktywa Oddziału”). Ponadto, zarówno do Działu A. jak i do Oddziału przypisane są składniki niematerialne umożliwiające prowadzenie Działalności P. („Składniki Niematerialne Działu A” oraz „Składniki Niematerialne Oddziału”). Do Działu A oraz do Oddziału przypisane są także zobowiązania („Zobowiązania Działu A” oraz „Zobowiązania Oddziału”). Jednocześnie jak wynika z opisu sprawy, zarówno w Dziale A jak i Oddziale zatrudnieni są pracownicy, którzy w ramach transakcji przejdą do Spółki P. w trybie art. 231 Kodeksu pracy i będą kontynuować pracę na rzecz Spółki P.
Opisany zespół składników materialnych i niematerialnych związany z Działalnością P. prowadzoną w Dziale A i Oddziale, jest również wyodrębniony finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie. Jak wskazali Państwo, możliwe jest zbiorcze wyselekcjonowanie informacji o sytuacji finansowej i majątkowej Działu A. i Oddziału, tj. wyodrębnienie i przypisanie przychodów, kosztów, należności i zobowiązań do Działalności P. oraz ustalenie wyniku finansowego na Działalności P. Będzie możliwe także ustalenie wyniku finansowego na poziomie Działalności P.
O wyodrębnieniu funkcjonalnym decyduje z kolei fakt, że do Działalności P. ściśle przypisany jest zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji zadań gospodarczych związanych z tym obszarem działalności. W opisie sprawy podali Państwo, że wchodzące w skład Działalności P. na moment Transakcji aktywa, zobowiązania, składniki niematerialne, a także personel (pracownicy, współpracownicy) niezbędny do prowadzenia tej działalności, pozwolą Działalności P., działać jak niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze w zakresie rozwoju i sprzedaży produktu … i innych podobnych produktów ... oraz prowadzenia prac B+R. Zakres alokowanych do Działalności P. składników materialnych i niematerialnych, oraz stopień ich zorganizowania (wzajemne relacje pomiędzy nimi) na dzień wniesienia aportu w ramach Transakcji będą nie tylko wystarczały, lecz gwarantowały możliwość samodzielnego wykonywania zadań i prowadzenia działalności w zakresie Działalności P., stanowiąc o wyodrębnieniu działalności P. na płaszczyźnie funkcjonalnej. Po przeniesieniu do Spółki P., wskazane składniki materialne i niematerialne umożliwią tej spółce samodzielnie oraz w pełnym dotychczasowym zakresie kontynuowanie Działalności P., prowadzonej aktualnie w Spółce w ramach Działu A. i Oddziału.
Z treści wniosku wynika wprawdzie, że Spółka nie może wykluczyć, że niektóre spośród wskazanych składników Działalności P. nie będą przedmiotem aportu, w szczególności z uwagi na brak wyrażenia przez wierzyciela bądź dłużnika (odpowiednio do znajdujących zastosowanie regulacji) zgody na ich przeniesienie umowy bądź ograniczenia dotyczące ich przenoszenia wynikające wprost z przepisów prawa, jednakże – jak Państwo podali – powyższe okoliczności nie będą wpływać na zdolność do samodzielnego prowadzenia Działalności P. przez Spółkę P. na moment Transakcji i po niej.
Istotny jest również fakt, że na bazie nabytego zespołu składników materialnych i niematerialnych Spółka P. będzie kontynuowała działalność gospodarczą w takim samym zakresie, w jakim działalność była prowadzona przez X. S.A. za pomocą tych składników materialnych i niematerialnych.
Analiza zaprezentowanego opisu sprawy w kontekście przytoczonych regulacji prawnych oraz orzecznictwa TSUE, prowadzi do wniosku, że zostaną spełnione wszystkie wskazane wcześniej przesłanki do uznania zespołu składników związanych z Działalnością P. prowadzoną w Dziale A. i Oddziale, za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, o której mowa w art. 2 pkt 27e ustawy o VAT.
Opisany we wniosku zespół składników związany z Działalnością P. prowadzoną w Dziale A. i Oddziale, stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, który jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie Spółki oraz przeznaczony jest do realizacji określonych zadań gospodarczych i potencjalnie mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące konkretnie przypisane mu zadania gospodarcze.
W konsekwencji uznania ww. zespołu składników materialnych i niematerialnych związanych z Działalnością P. prowadzoną w Dziale A. i Oddziale za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, planowana transakcja zbycia (aport) ww. zespołu składników na rzecz Spółki P., która będzie kontynuowała dotychczasową działalność Spółki realizowaną z wykorzystywaniem tego zespołu składników, będzie – zgodnie z cytowanym powyżej art. 6 pkt 1 ustawy o VAT – wyłączona z opodatkowania podatkiem VAT.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 oraz pytania nr 2 jest prawidłowe.
Odnośnie pytania trzeciego (oznaczonego we wniosku nr 6) wskazuję, że ze względu na fakt, że w wydanym rozstrzygnięciu oceniłem Państwa stanowisko w zakresie pytania pierwszego jako prawidłowe, to przy warunkowej formule pytania trzeciego (oznaczonego we wniosku nr 6), brak jest podstaw do udzielenia odpowiedzi na to pytanie oraz oceny stanowiska w jego zakresie. Oczekiwali Państwo na nie odpowiedzi wyłącznie w przypadku uznania, że Przedmiot Transakcji nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa i transakcja powinna być opodatkowania podatkiem VAT.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, jak również w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do powołanych przez Państwa interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Ponadto powołane w stanowisku wyroki sądu nie mają mocy powszechnie obowiązującej. Sąd wyrokiem lub postanowieniem rozstrzyga wyłącznie konkretną sprawę co do stwierdzenia naruszenia prawa i skutków prawnych tego naruszenia i jedynie w tej sprawie ma moc wiążącą. Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, o czym stanowi art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.). Zatem powołane wyroki nie posiadają waloru wykładni powszechnej, co w praktyce oznacza, że nie stanowią one podstawy dla analogicznego rozstrzygnięcia przez organy podatkowe.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
X. SPÓŁKA AKCYJNA (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).