Temat interpretacji
zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej wysyłkowej sprzedaży wyłącznie towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, braku obowiązku wydawania osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej paragonów oraz dokumentowania tej sprzedaży tylko fakturą elektroniczną, braku obowiązku wydawania osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej paragonów przy jednoczesnej wysyłce na ich rzecz faktur drogą mailową.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2020 r. (data wpływu 20 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej wysyłkowej sprzedaży wyłącznie towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia,
- braku obowiązku wydawania osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej paragonów oraz dokumentowania tej sprzedaży tylko fakturą elektroniczną,
- braku obowiązku wydawania osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej paragonów przy jednoczesnej wysyłce na ich rzecz faktur drogą mailową
- jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 20 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej wysyłkowej sprzedaży wyłącznie towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, braku obowiązku wydawania osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej paragonów oraz dokumentowania tej sprzedaży tylko fakturą elektroniczną, braku obowiązku wydawania osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej paragonów przy jednoczesnej wysyłce na ich rzecz faktur drogą mailową.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca działa jako spółka komandytowa. W niedalekiej przyszłości spółka planuje rozpoczęcie działalności polegającej na sprzedaży detalicznej różnego rodzaju kosmetyków na terenie Polski. Względem spółki planowany jest aport drogerii internetowej prowadzonej za pomocą strony internetowej.
Towarem stanowiącym przedmiot sprzedaży prowadzonej przez spółkę będą kosmetyki w tym również perfumy i wody toaletowe (PKWiU 20.42.11.0). Sprzedaż będzie prowadzona wysyłkowo. Spółka nie planuje prowadzenia działalności kurierskiej. Towar wysyłany będzie do miejsca wskazanego przez nabywcę za pośrednictwem firm kurierskich. Firmy kurierskie będą wystawiały Spółce faktury za świadczone usługi wraz z zestawieniem dokonanych dostaw (umożliwiającym identyfikację które zamówienie zostało odebrane, pod jakim adresem i kiedy).
Ze względu na przedmiot planowanej działalności spółka szacuje, że większość klientów sklepu internetowego będą stanowiły osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej.
Spółka planuje przyjmować płatność za zakupiony towar:
- w formie przedpłaty - nabywca dokonuje zapłaty poprzez płatności online np. przelewem bankowym lub kartą kredytową, za pośrednictwem serwisów (Dotpay.pl) lub bezpośrednio na firmowy rachunek bankowy,
- za pobraniem - nabywca dokonuje zapłaty w formie gotówkowej kurierowi w momencie doręczenia przesyłki pod wskazany przez nabywcę adres. Następnie pobrana kwota jest wpłacana na firmowy rachunek bankowy przez firmę kurierską.
W każdym przypadku możliwe będzie połączenie danego zamówienia (towaru, danych nabywcy w tym danych adresowych) z zapłatą, która będzie widniała na rachunku firmowym Spółki. Dokonując zapłaty nabywca będzie dokonywał płatności za towar wraz z kosztami przesyłki.
Spółka planuje w zakresie sprzedaży prowadzonej w sposób opisany powyżej:
- w sytuacji gdy zamówienie nie obejmuje sprzedaży perfum lub wód toaletowych wystawiać faktury VAT i przesyłać je klientom elektronicznie po zakupie, na podany przez klienta adres e- mail natomiast,
- w sytuacji gdy zamówienie obejmuje perfumy lub wody toaletowe wraz z innymi towarami z asortymentu Spółki lub gdy zamówienie obejmuje wyłącznie perfumy czy też wody toaletowe rejestrować takie zamówienia (sprzedaż) przy pomocy kasy fiskalnej i wydawać nabywcy paragon fiskalny.
Dla skutecznego złożenia zamówienia w sklepie konieczna będzie akceptacja postanowień regulaminu sklepu. Akceptacja regulaminu sklepu będzie równoznaczna z wyrażeniem przez klienta zgody na otrzymanie faktury drogą elektroniczną oraz złożeniem Spółce żądania, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U.2020.106 t.j. z dnia 2020.01.23), dalej: ustawa o VAT. O powyższych zasadach klienci będą informowani w następujący sposób: Dla skutecznego złożenia zamówienia w naszym sklepie konieczna jest akceptacja Regulaminu Sklepu oraz Polityki Prywatności. Poprzez akceptację postanowień Regulaminu Sklepu, w sytuacji gdy Twoje zamówienie nie będzie obejmowało perfum lub wód toaletowych, między innymi wyrażasz zgodę na otrzymywanie faktur VAT w formie elektronicznej oraz składasz nam jako sprzedającemu żądanie nabywcy, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U.2020.106 t.j. z dnia 2020.01.23) tj. żądanie wystawienia i wydania (udostępnienia) elektronicznej faktury VAT.
Wnioskodawca w zakresie sprzedaży towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (dalej: Rozporządzenie), dokonywanej przez Internet, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i dostawy wysyłkowej, płatnej w sposób określony w punktach 1) i 2) powyżej, co do zasady planuje więc korzystać na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży tych towarów przy zastosowaniu kasy fiskalnej i wystawiać klientom w związku ze sprzedażą tylko elektroniczne faktury VAT.
Od powyższej zasady korzystania ze zwolnienia Spółka planuje jednak wyjątek dla sytuacji gdy będzie dokonywać sprzedaży towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia ale będą one zamawiane w tym samym zamówieniu (obejmowane jedną dostawą i jedną płatnością) co perfumy czy też wody toaletowe (PKWiU 20.42.11.0) tj. towary uniemożliwiające skorzystanie z ww. zwolnienia. W takim przypadku całe takie zamówienie (sprzedaż) zostanie zaewidencjonowane przy pomocy kasy rejestrującej, a nabywcy zostanie wydany paragon.
Spółka planuje więc spełniać obowiązek określony w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, tj. ewidencjonować sprzedaż w kasie rejestrującej, zgodnie z przepisami rozporządzenia w zakresie:
- sprzedaży perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0),
- sprzedaży towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia gdy będą one zamawiane w tym samym zamówieniu (obejmowane jedną dostawą i jedną płatnością) co perfumy czy też wody toaletowe (PKWiU 20.42.11.0).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:
Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka przy sprzedaży w ramach jednego zamówienia wyłącznie towarów (innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia) przez Internet na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i dostawy wysyłkowej, płatnej w sposób opisany w pkt 1 i 2 powyżej, gdy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), będzie mogła korzystać, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej sprzedaży tych towarów i wystawiać nabywcy tylko elektroniczną fakturę VAT w związku z taką sprzedażą jeżeli jednocześnie Spółka dokonując sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia) w analogicznych warunkach ale zamówionych (objętych wspólną dostawą oraz płatnością) z towarami w postaci perfum lub wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0) lub dokonując sprzedaży wyłącznie perfum i/lub wód toaletowych będzie ewidencjonować taką sprzedaż z użyciem kasy rejestrującej, a nabywcy zostanie wydany paragon?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Ad 1) Zdaniem Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym może ona skorzystać, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy fiskalnej wysyłkowej sprzedaży gdy w ramach jednego zamówienia dochodzi wyłącznie do sprzedaży towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia i wystawiać nabywcy tylko elektroniczne faktury VAT dotyczące tej sprzedaży. Zdaniem Spółki fakt, że w przypadku innego zamówienia (innej czynności podatnika), z uwagi na objęcie nim obok towarów innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia (np. kremów tj. towarów umożliwiających korzystanie ze zwolnienia) również perfum lub/ i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0) czy też w przypadku zamówienia obejmującego wyłącznie perfumy lub/i wody toaletowe Spółka planuje ewidencjonować taką sprzedaż w kasie rejestrującej, zgodnie z przepisami rozporządzenia nie ma znaczenia dla korzystania ze zwolnienia przy innych czynnościach. Z punktu widzenia ustawy o VAT są to odrębne czynności dostawy towarów. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej będzie dotyczyło części sprzedaży prowadzonej przez Spółkę tj. sprzedaży towarów wyłącznie innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
Pozostała sprzedaż w tym sprzedaż towarów które nie będą mogły skorzystać ze zwolnienia (tj. sprzedaż perfum lub/i wód toaletowych) wraz z innymi towarami (mimo, iż pozwalającymi korzystać ze zwolnienia) zostanie zaewidencjonowana przy pomocy kasy rejestrującej i paragon zostanie wydany nabywcy.
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W myśl art. 111 ust. 1b ustawy o VAT w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej. Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT.
Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z postanowieniami przepisu, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na podstawie przepisu art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).
Odpowiednie przepisy prawa dopuszczają więc sytuację, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one np. korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U.2018.2519 z dnia 2018.12.31), (również: rozporządzenie).
Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 rozporządzenia. Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W stosunku do części czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).
Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono: dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo- kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.
Na podstawie § 5 ust. 7 rozporządzenia m.in. dostawa niektórych towarów została wyłączona z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Towary te zostały szczegółowo określone w § 4 rozporządzenia. Wyłącznie dotyczy między innymi perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów (§ 4 ust. 1 pkt 1 lit. o) rozporządzenia).
Powyższe prowadzi do wniosku, iż dla skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
- dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
- przedmiotem dostawy nie są towary jak również usługi wymienione w § 4 rozporządzenia.
Spółka planuje korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej częściowo tj. wyłącznie gdy przedmiotem danego zamówienia (sprzedaży) są tylko towary inne niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.
Płatność za zakupiony towar będzie mogła być realizowana według wyboru Klienta:
- w formie przedpłaty
- nabywca dokonuje zapłaty poprzez płatności online np. przelewem bankowym lub kartą kredytową, za pośrednictwem serwisów (Dotpay.pl) lub bezpośrednio na firmowy rachunek bankowy, lub
- za
pobraniem
- nabywca dokonuje zapłaty w formie gotówkowej kurierowi w momencie doręczenia przesyłki pod wskazany przez nabywcę adres. Przy czym w przypadku wyboru formy za pobraniem pobrana przez kuriera przy odbiorze kwota jest wpłacana przez firmę kurierską na firmowy rachunek bankowy Spółki.
W obu przypadkach możliwe więc będzie ustalenie do jakiego konkretnie zamówienia oraz na czyją rzecz (dane nabywcy, w tym jego adres) odnosiła się dana wpłata otrzymana na rachunek firmowy. Nabywca zawsze będzie dokonywał zapłaty za towar wraz z kosztami przesyłki. Na fakturach będą wyszczególnione poszczególne towary (pozycja towaru) i pozycja przesyłki jaką klient wybrał. Towar będzie wysyłany do miejsca wskazanego przez klienta za pośrednictwem firm kurierskich lub poczty. Na sprzedaż wysyłkową w ww. warunkach byłyby wystawiane faktury i przesyłane klientom elektronicznie po zakupie, na podany przez klienta adres e-mail. Klient składając zamówienie będzie musiał zaakceptować Regulamin sklepu, a poprzez jego akceptację wyrazi zgodę na otrzymanie faktury drogą elektroniczną.
Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę za towar będzie jednoznacznie wynikało, jakich konkretnie czynności dotyczyła faktura i na czyją rzecz została dokonana sprzedaż, podane będą również dane nabywcy i jego adres. Jak zostało już wskazane powyżej ustawodawca dopuszcza wprost możliwość ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej jedynie niektórych czynności podatnika. Niezależnie korzystanie ze zwolnienia jest dobrowolne i zależy od decyzji podatnika. Nie ulega wątpliwości, że całą sprzedaż wysyłkową w ww. warunkach Spółka miałaby prawo ewidencjonować przy pomocy kasy rejestrującej. W ocenie Spółki może więc ona częściowo korzystać ze zwolnienia (w zakresie zamówień - sprzedaży wysyłkowej - obejmujących wyłącznie towary inne niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia). Jednocześnie nie korzystając ze zwalniania z obowiązku ewidencjonowania wysyłkowej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej gdy przedmiotem jednego zamówienia (jednej dostawy i płatności) są zarówno towary pozwalające na korzystanie z przedmiotowego zwolnienia jak i towary wykluczające korzystanie z niego (np. perfumy czy też wody toaletowe).
Nie ulega również wątpliwości, iż każda czynność podatnika w postaci sprzedaży poszczególnej rzeczy ruchomej stanowi odrębną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 w zw. z art. 5 ust. 1 pkt 1 i art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. W stosunku do każdej z czynności podatnika (każdej dostawy) będą obowiązywały spółkę różne obowiązki prawne. Uwzględniając powyższe, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka stoi na stanowisku, iż będzie miała możliwość korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy fiskalnej w stosunku do sprzedaży wysyłkowej towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Podstawą zwolnienia będzie postanowienie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, gdyż zapłata za ww. towary będzie wpływa na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie wynikało jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.
Niezależnym jest tu natomiast fakt, że zamówienia obejmujące:
- sprzedaż perfum lub wód toaletowych wraz z innymi towarami (w tym innymi niż wymienione w § 4 rozporządzenia) oraz
- sprzedaż wyłącznie perfum lub/ i wód toaletowych będą ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej.
Powyższe stanowisko potwierdzają interpretacje, wydawane na gruncie zbliżonych stanów faktycznych. Można tu powołać, interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia z dnia 8 listopada 2019 r. (nr 0114 KDIP1-3.4012.428.2019.2.JG), zgodnie z którą wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia jedynie w stosunku do części dokonywanych przez siebie czynności (wnioskodawca prowadzi sprzedaż towarów częściowo poprzez sprzedaży wysyłkową a częściowo w sklepie stacjonarnym): (Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż zapłata za te towary wpływa na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. W sklepie stacjonarnym natomiast Wnioskodawca zobowiązany jest ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Podobnie interpretacja z dnia 24 sierpnia 2015 r. Izba Skarbowa w Katowicach IBPP3/4512-494/15/JP: (...) w odniesieniu do sprzedaży dokonywanej w tzw. punkcie sprzedaży bezpośredniej, gdzie klienci odbierają towar i płacą za niego gotówką, ciąży na Wnioskodawcy obowiązek ewidencji takiej sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej. Natomiast, niezależnie od ww. sprzedaży bezpośredniej, odnośnie sprzedaży wysyłkowej artykułów dziecięcych (innej niż tej, o której mowa w § 4 ust. 1 rozporządzenia) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej: za które Wnioskodawca otrzymuje zapłatę bezpośrednio na konto bankowe, za pośrednictwem systemu płatności elektronicznej typu PayU bądź też na konto bankowe lecz wpłat na to konto bankowe dokonuje zbiorczo kurier który pobiera opłaty od nabywcy; z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę w sposób opisany we wniosku jednoznacznie będzie wynikać, jakich konkretnie czynności dotyczyła zapłata i na czyją rzecz była dokonana, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych transakcji za pomocą kasy rejestrującej (...) - interpretację z dnia 22 maja 2015 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy ITPP1/4512-299/15/AJ dotyczącą analogicznej sytuacji do przedstawionej w przedmiotowym wniosku. W interpretacji organ wskazuje wprost, iż: Jeśli firma sprzeda perfumy i wody toaletowe, to zarejestruje je na kasie fiskalnej. W przypadku sprzedaży innych niż perfumy i wody toaletowe art. kosmetycznych, firma nie będzie musiała rejestrować takiej sprzedaży na kasie fiskalnej.
Ad 2) W ocenie Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym dla sprzedaży, dla której Spółka będzie korzystać na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej tj. dla sprzedaży towarów wyłącznie innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia przez Internet na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i dostawy wysyłkowej, płatnej w sposób opisany w pkt 1) i 2) powyżej, gdy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), Spółka będzie mogła wystawiać nabywcy tylko elektroniczną fakturę VAT w związku z taką sprzedażą i nie wydawać nabywcy działającemu jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej paragonu w związku z taką sprzedażą.
Nabywca złoży bowiem Spółce żądanie, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy o VAT oraz wyrazi zgodę na stosowanie faktury VAT w formie elektronicznej poprzez akceptację przez nabywcę regulaminu sklepu internetowego zawierającego odpowiednie postanowienia w tym zakresie (przedstawione w opisie zdarzenia przyszłego powyżej). Spółka będzie przy tym zobowiązana przesłać nabywcy fakturę VAT dokumentującą ww. sprzedaż, w formie elektronicznej, na skazany przez niego w zamówieniu adres e-mail.
Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Na podstawie przepisu art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie. Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W stosunku do części czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).
Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono: dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Jak wcześniej wskazano, obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy. Obowiązek ten ciąży na podatnikach dokonujących sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Należy podkreślić, że obowiązek ten dotyczy wyłącznie sprzedaży, która została dokonana na rzecz tych wyżej wymienionych podmiotów oraz nie została objęta zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania.
Ewidencja prowadzona przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy tylko części sprzedaży podatnika ściśle wskazanej w art. 111 ust. 1 ustawy. Jest to przede wszystkim sprzedaż niedokumentowana fakturami, czyli objęta wyjątkiem od zasady, że podatnik podatku VAT zobowiązany jest do wystawienia faktur.
Spółka na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej. Uprawnienie do korzystania w przedmiotowego zwolnienia będzie dotyczyło czynności spółki w postaci sprzedaży towarów wyłącznie innych niż wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia przez Internet na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i dostawy wysyłkowej, płatnej w sposób opisany w pkt 1) i 2) powyżej, gdy z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
W zakresie więc w jakim Spółka będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku rejestracji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej, nie będzie ona miała obowiązku wydania nabywcy będącemu osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej paragonu w związku ze sprzedażą.
Zgodnie z art. 106b ust. 3 ustawy o VAT na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:
- czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,
- sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.
Niezależnie przepis art. 106n ust. 1 ustawy o VAT wskazuje, że stosowanie faktur elektronicznych wymaga akceptacji odbiorcy faktury. Odpowiednie przepisy ustawy o VAT nie precyzują formy w jakim żądanie nabywcy, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U.2020.106 t.j. z dnia 2020.01.23) powinno nastąpić.
Podobnie nie ma wytycznych w zakresie formy oświadczenia woli nabywcy dotyczącego zgody na otrzymanie faktury w formie elektronicznej zgodnie z art. 106n ust.1 ustawy o VAT. Przepisy art. 60 kodeksu cywilnego (Dz.U.2019.1145 t.j. z dnia 2019.06.19) dalej: kc, wskazuje, że z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli). W ocenie Spółki wyrażenie przez nabywcę zgody na elektroniczną formę faktury VAT poprzez akceptację regulaminu sklepu należy zatem uznać za wystarczające dla przyjęcia, że taka jest wola nabywcy.
W zakresie żądania nabywcy, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz.U.2020.106 t.j. z dnia 2020.01.23) organy podatkowe oraz doktryna dopuszczała dotychczas możliwość wydawania nabywcy faktury VAT (zamiast paragonu fiskalnego) nawet bez takiego żądania. Przyjąć zatem należy, że pogląd prezentowany przez przedstawicieli doktryny prawa podatkowego, mówiący o tym, że jeśli sprzedawca chce wystawić fakturę, to może to uczynić, jest prawidłowy (tak: Bartosiewicz Adam, VAT. Komentarz, wyd. XI), Podobnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 11 sierpnia 2017 r., sygn. 0111- KDIB3-2.4012.332.2017.1.EJ: W przedmiotowej sprawie zachodzi specyficzna sytuacja, w której Wnioskodawca będzie ewidencjonował sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej, a ponadto w momencie wydania towaru będzie wystawiał każdorazowo fakturę bez wyraźnego żądania, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy. W konsekwencji jednak zrealizowane zostaje prawo nabywcy w zakresie otrzymania dokumentu zawierającego podstawowe dane o zawartej transakcji. Tym samym zaewidencjonowanie sprzedaży poprzez wystawienie faktury oraz paragonu załączanego do egzemplarza faktury pozostającego u Wnioskodawcy, w tej konkretnej sytuacji będzie prawidłowe, bowiem nabywca wraz z towarem otrzyma dokument potwierdzający dokonany przez niego zakup (czyli w omawianej sprawie fakturę VAT). Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 12 czerwca 2015 r., sygn. IPPP2/4512-203/15-4/KOM: (...) Wnioskodawca ewidencjonując sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej, chce także wystawiać równocześnie fakturę, i to bez żądania wystawienia ze strony nabywcy towaru, którą zamiast paragonu będzie przesyłał wraz z zakupionym towarem do klienta. (...) Z uwagi zatem na opis sprawy oraz przedstawione wyżej przepisy należy stwierdzić, że Wnioskodawca może dokumentować każdą sprzedaż fakturą bez uzyskania żądania, o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy. Należy jednak podkreślić, że w przypadku sprzedaży osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, sprzedaż ta musi być dokumentowana również przy pomocy kasy fiskalnej, a paragon musi być załączony do egzemplarza faktury pozostającego u Wnioskodawcy.
Wnioskując zatem z większego na mniejsze, skoro za prawidłowe podejście organy uznają wystawienie i wydanie (przesłanie na adres e-mail nabywcy) faktury VAT dotyczącej sprzedaży przy braku wyraźnego żądania nabywcy o którym mowa w art. 106b ust. 3 ustawy o VAT, to tym bardziej za prawidłowe uznać należy dokonanie powyższego na skutek żądania nabywcy wyrażonego poprzez akceptację postanowień regulaminu sklepu. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca wnosi o uznanie stanowiska Spółki za prawidłowe w pełnym zakresie.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.).
Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej