Brak prawa do odliczenia podatku z tytułu projektu pn. (…). - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.306.2022.3.KS

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.306.2022.3.KS

Temat interpretacji

Brak prawa do odliczenia podatku z tytułu projektu pn. (…).

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 czerwca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 15 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku z tytułu projektu pn. (…). Uzupełnili go Państwo  – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 18 sierpnia 2022 r. (wpływ 18 sierpnia 2022 r.) oraz pismem z 26 sierpnia 2022 r. (wpływ 26 sierpnia 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Gmina (…) - dalej: Gmina lub Wnioskodawca, jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.  U. z 2022 r. poz. 559). Pandemia COVID-19 pokazała, że sprawne wykorzystywanie technologii cyfrowych przez samorządy ma kluczowe znaczenie dla zaspokajania potrzeb mieszkańców. Wiele Jednostek Samorządu Terytorialnego (dalej: JST) szybko i sprawnie przeniosło swoje działanie do sieci. Przygotowanie gmin do realizacji tego typu działań nie zawsze jest jednak możliwe i nie zawsze odpowiada oczekiwaniom mieszkańców. Problemy są różne - czasem to braki sprzętowe, czasem niewystarczające kompetencje cyfrowe urzędników. Gmina Łochów odpowiadając na ten problem postanowiła skorzystać z możliwości ubiegania się o dofinansowanie z unijnego programu „Cyfrowa Gmina” i złożyła Formularz Aplikacyjny o Grant w projekcie „Cyfrowa Gmina”. Po otrzymaniu pozytywnej decyzji komisji przyznającej Granty, Gmina (…) 25 lutego 2022 r. podpisała Umowę o powierzenie Grantu o numerze (…) oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia dotyczące realizacji projektu grantowego (…) o numerze. Jednostkami organizacyjnymi Gminy (…), które będą brały udział w ww. projekcie będą: Urząd Miejski w (…), Miejsko Gminy Ośrodek Pomocy Społecznej w (…) oraz Centrum Usług Wspólnych w (…) wraz z podległymi mu Jednostkami Oświatowymi. Z uwagi na fakt, że zabezpieczenie punktów wrażliwych sieci informatycznej jest dla Gminy priorytetem, Gmina (…) w ramach zadania pn. „(…)” zamierza zakupić:

1.urządzenia do backupu z doposażeniem dysków,

2.zasilacze awaryjne UPS,

3.stacje robocze,

4.zasilacze awaryjne,

5.systemy backup,

6.systemy backup klasy 4-bay z dwoma dyskami na dane,

7.laptopy,

8.szkolenia stacjonarne dla pracowników urzędu w zakresie obsługi zakupionego sprzętu i oprogramowania,

9.usługi doradcze,

10.diagnozę cyberbezpieczeństwa,

11.urządzenia UTM,

12.serwery.

Okres realizacji projektu grantowego wynosi maksymalnie 18 miesięcy, jednak nie dłużej niż do 30 września 2023 r.

Zatem Gmina podpisując Umowę o powierzenie Grantu w lutym 2022 r. spełniła warunek terminowości dotyczący możliwości udziału w projekcie „Cyfrowa Gmina”. Gmina jako Grantobiorca zobligowana jest do przestrzegania zasad Regulaminu Konkursu Grantowego „Cyfrowa Gmina”, zatem jak stanowi § 4 ust. 13 tego regulaminu: „Grantobiorca dokonując zakupu środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz usług wskazanych jako kwalifikowane w ramach projektu o wartości równej lub niższej niż kwota określona w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2019 r. Prawo Zamówień publicznych, a jednocześnie przekraczającej 50 tyś. zł netto, tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), jest zobligowany do stosowania bazy konkurencyjności”. Baza ta zawiera zamieszczone przez Wnioskodawców ogłoszenia dotyczące m.in. zapytań ofertowych. Publikacja ogłoszeń Wnioskodawców jest warunkiem spełnienia tzw. zasady konkurencyjności. Zasada konkurencyjności odnosi się również do Wnioskodawców korzystających z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 i jest regulowana na poziomie wytycznych w zakresie kwalifikowalności wydatków. Internetowa baza ofert pozwala w jednym miejscu zgromadzić zamówienia składane przez Wnioskodawców. Poszczególni podwykonawcy zostaną wyłonieni zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności na lata 2014 - 2020 lub ustawą z 1 września 2019 r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2019 ze. zm.). Faktury dokumentujące poniesione wydatki związane z realizacją inwestycji pn. „(…)” będą wystawione na nabywcę: Gmina (…) i odbiorcę: Urząd Miejski w (…). Podmioty wykonujące usługi będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a co za tym idzie nabycie od nich usług udokumentowane będzie Fakturami VAT. Realizacja zadania pn. „(…)” będzie skutkowała zwiększeniem stanu majątku Gminy (…). Zakupione środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne będą częściowo wykorzystywane w Urzędzie obsługującym Gminę, a częściowo zostaną przekazane do użytkowania nieodpłatnie na podstawie Umowy użyczenia i dokumentu PT jednostkom organizacyjnym Gminy biorącym udział w przedmiotowym projekcie. Gmina (…) na realizację projektu pn. „(…)” otrzymała dofinansowanie w ramach Grantu w projekcie „Cyfrowa Gmina” w wysokości (…) zł brutto. Gmina jako Wnioskodawca uwzględniła koszty podatku VAT poniesionego na realizację projektu do kosztów kwalifikowalnych projektu i tym samym otrzymała do nich dofinansowanie. Zatem ważne jest wykazanie, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Gminę odzyskany w całości lub w części zarówno podczas realizowania projektu, ani po jego zakończeniu. Opis koncepcji realizacji grantu wpisuje się w cele (…) programu operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 oraz projektu „Cyfrowa Gmina”, jakim jest zwiększenie zdolności JST oraz podmiotów im podległych w zakresie realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej, pracy i nauki zdalnej oraz wzmocnienie cyfrowe odporności na zagrożenia. Treść art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, który stanowi, że: „Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność” interpretować należy w ten sposób, że podstawową działalnością Gminy jest świadczenie usług w zakresie administracji publicznej.

Gmina (…) zarówno w trakcie realizacji zadania pn. „(…)”, jak i po jego zakończeniu nie będzie mogła dokonać czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT związanych z poniesionymi zakupami na ww. przedsięwzięcie. Otrzymany przez Gminę Grant w projekcie „Cyfrowa Gmina” realizowany jest w ramach zadań własnych Gminy, które szczegółowo przedstawia art. 7 ww. ustawy. Ponadto realizacja Grantu przyczyni się do ograniczenia negatywnych skutków społecznych, gospodarczych oraz edukacyjnych wywołanych przez pandemię COVID-19 w latach 2020-2022.

Reasumując, Gmina (…) nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z powstaniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dotyczących zadania pn. (…), gdyż zakupy te nie będą miały związku z wykonywanymi przez Gminę czynnościami opodatkowanymi w całości, ani w części.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego

W uzupełnieniu wniosku z 18 sierpnia 2022 r. wskazali Państwo Jednostki Organizacyjne Gminy biorące udział w przedmiotowym Projekcie wraz z podziałem na czynności:

1.Urząd Miejski - będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu:

2 urządzenia do backupu z doposażeniem dysków na potrzebę zapewnienia cyberbezpieczeństwa oraz prawidłowej pracy UM, w tym realizacji możliwości pracy zdalnej;

2 zasilacze awaryjne UPS na potrzebę zapewnienia prawidłowej pracy UM - umieszczone zostaną w serwerowni;

14 komputerów (stacje robocze) dla pracowników w ramach zapewnienia prawidłowej działalności UM (w tym 1 Skarbnik) - sprzęt zostanie rozdysponowany wg określonych bieżących potrzeb;

3 stacje robocze dla pracowników w ramach zapewnienia prawidłowej działalności UM, w tym 2 sztuki dla informatyków i 1 sztuka dla pracownika promocji;

4 laptopy dla pracowników w ramach zapewnienia prawidłowej działalności UM- sprzęt zostanie rozdysponowany wg określonych bieżących potrzeb;

15 zasilaczy awaryjnych dla pracowników na potrzebę zapewnienia prawidłowej pracy UM;

Serwer - umieszczony zostanie w budynku UM dla zapewnienia prawidłowej pracy UM - urządzenie będzie zarządzać realizacją zadań związanych z bezpieczeństwem pomiędzy użytkownikiem, a domeną jak również będzie pozwalało zarządzać całym zbiorem danych w UM z poziomu administratora;

2 szkolenia - będą przeznaczone dla pracowników informatycznych w UM;

1 usługa doradcza - wsparcie koordynacji projektu w szczególności w zakresie przygotowywania zamówień publicznych;

1 diagnoza cyberbezpieczeństwa - audyt przeprowadzony w UM, element niezbędny w projekcie.

2.Miejsko Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej - będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu:

1 System backup - będzie służył zabezpieczeniu danych oraz zapewnieniu tworzenia kopii bezpieczeństwa;

2 komputery (stacje robocze) dla pracowników Ośrodka w ramach zapewnienia jego prawidłowej działalności - sprzęt zostanie rozdysponowany wg określonych bieżących potrzeb;

1 laptop dla pracownika Ośrodka w ramach zapewnienia jego prawidłowej działalności - sprzęt zostanie rozdysponowany wg określonych bieżących potrzeb;

1 serwer - urządzenie będzie zarządzać realizacją zadań związanych z bezpieczeństwem pomiędzy użytkownikiem, a domeną jak również będzie pozwalało zarządzać całym zbiorem danych w Ośrodku z poziomu administratora.

3.Centrum Usług Wspólnych - będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu:

1 System backup - będzie służył zabezpieczeniu danych oraz zapewnieniu tworzenia kopii bezpieczeństwa;

2 komputery (stacje robocze) dla pracowników Centrum (w tym 1 płace) w ramach zapewnienia jego prawidłowej działalności - sprzęt zostanie rozdysponowany wg określonych bieżących potrzeb;

1 laptop dla pracownika Centrum w ramach zapewnienia jego prawidłowej działalności - sprzęt zostanie rozdysponowany wg określonych bieżących potrzeb;

1 Urządzenie UTM - zabezpieczenie łączy internetowych w CUW;

1 serwer - urządzenie będzie zarządzać realizacją zadań związanych z bezpieczeństwem pomiędzy użytkownikiem, a domeną jak również będzie pozwalało zarządzać całym zbiorem danych w Centrum z poziomu administratora.

4.Szkoła Podstawowa Nr 1 - będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu:

1 System backup - będzie służył zabezpieczeniu danych oraz zapewnieniu tworzenia kopii bezpieczeństwa;

8 laptopów - będą wykorzystywane przez uczniów i nauczycieli do celów edukacyjnych na zajęciach przedmiotowych.

5.Szkoła Podstawowa Nr 2 - będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu:

1 System backup - będzie służył zabezpieczeniu danych oraz zapewnieniu tworzenia kopii bezpieczeństwa;

8 laptopów - będą przeznaczone do pracowni komputerowej dla uczniów.

6.Szkoła Podstawowa Nr 3 - będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu:

1 System backup - będzie służył zabezpieczeniu danych oraz zapewnieniu tworzenia kopii bezpieczeństwa;

8 laptopów - będą wykorzystywane dla uczniów i intendenta oraz w bibliotece szkolnej.

7.Szkoła Podstawowa w (…) - będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu:

1 System backup - będzie służył zabezpieczeniu danych oraz zapewnieniu tworzenia kopii bezpieczeństwa;

8 laptopów - będą wykorzystywane w szkolnej bibliotece - w ramach centrum multimedialnego dla uczniów, nauczycieli oraz w razie potrzeby mieszkańców (…).

8.Szkoła Podstawowa w (…) - będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu:

1 System backup - będzie służył zabezpieczeniu danych oraz zapewnieniu tworzenia kopii bezpieczeństwa;

8 laptopów - będą wykorzystywane przez nauczycieli do obsługi dziennika elektronicznego.

9.Szkoła Podstawowa w (…) - będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu:

1 System backup - będzie służył zabezpieczeniu danych oraz zapewnieniu tworzenia kopii bezpieczeństwa;

8 laptopów - będą wykorzystywane przez uczniów w ramach działalności statutowej szkoły oraz przez nauczycieli do prowadzenia dziennika elektronicznego.

10.Samorządowe Przedszkole Nr 1 w (…) - będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu:

System backup - będzie służył zabezpieczeniu danych oraz zapewnieniu tworzenia kopii bezpieczeństwa;

1 laptop będzie wykorzystywany przez pracownika – Intendenta.

Nie jesteście Państwo w stanie przyporządkować wydatków ponoszonych w ramach Projektu do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności (opodatkowanych, zwolnionych, niepodlegających).

Z kolei w uzupełnieniu wniosku z 26 sierpnia 2022 r. na pytanie, których z wydatków nie jesteście Państwo w stanie przyporządkować do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności (opodatkowanych, zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu) i czy są to wszystkie wydatki ponoszone w ramach Projektu, czy tylko dotyczące niektórych z Państwa jednostek organizacyjnych, podali Państwo, że jednostka organizacyjna - Urząd Miejski nie jest w stanie przyporządkować wydatków ponoszonych w ramach Projektu do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności (opodatkowanych, zwolnionych, niepodlegających). W związku z powyższym w stosunku do przedmiotowych wydatków Urząd Miejski zastosuje prewspółczynnik VAT.

Pytanie

Czy Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z powstaniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, dotyczących zadania pn. (…) w całości, ani w części?

Państwa stanowisko w sprawie

Państwa zdaniem Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją zadania pn. (…), w całości, ani w części.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dalej ustawy o VAT (Dz. U. z Dz.U.2022r., poz. 931), w którym czytamy, że „W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”, zatem sytuacja taka występuje, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w związku z art. 88 ww. ustawy, gdzie zamieszczono wyłączenia stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego.

Opisana sytuacja nie zachowuje warunku określonego w przytoczonym powyżej artykule, a więc Gmina nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku VAT.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, który stanowi, że: „Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług”, w związku z art. 86 ust. 2a ww. ustawy, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”.

W świetle powyższego Gmina nie będzie mogła zastosować prewspółczynnika Urzędu Miejskiego (jednostki obsługującej Gminę) wyliczonego na podstawie Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), bowiem w przedmiotowej sprawie nie będzie miał zastosowania również art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w którym zawarty jest warunek konieczny zastosowania prewspółczynnika: „Gdy przypisanie towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe”. W omawianym przedmiocie inwestycji pn. (…) taka sytuacja nie będzie miała miejsca, gdyż zakupione towary i usługi będą wykorzystywane przez jednostki biorące udział w projekcie „Cyfrowa Gmina” do usprawnienia technologii cyfrowych dla zaspokajania potrzeb mieszkańców oraz do działalności związanej z edukacją.

Zatem podatek ten przy ubieganiu się o dofinansowanie w ramach Grantu w projekcie „Cyfrowa Gmina” był wykazany jako koszt kwalifikowalny. Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1a „Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług”.

Możliwość zwrotu nadwyżki wynikającej z nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym definiuje art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, gdzie czytamy, iż: „W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego na następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy”.

Opisana sytuacja nie spełnia warunków określonych w przytoczonym powyżej przepisie prawa, więc Gmina nie będzie miała możliwości dokonania odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących poniesione wydatki na przedmiotowe zadanie. A tym samym nie będzie możliwości pomniejszenia przez Gminę kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z poniesionych wydatków na ww. projekt.

Artykuł 15 ww. ustawy stanowi o tym, kto może być podatnikiem podatku od towarów i usług i tak w ust. 1 wskazano, iż: „Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności”.

Zaś w ust. 2 wskazano, że: „Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych”.

Natomiast w ust. 6 wymieniono kogo nie uznaje się za podatnika VAT i tak: „Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”.

Realizując powyższy projekt Gmina nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu VAT, ponieważ działalność objęta projektem nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT jako zadanie własne gminy. W projekcie nie występuje opodatkowana sprzedaż. Oznacza to, że zadanie pn. (…) jest nieodpłatnym świadczeniem usług.

Powyższe odzwierciedla art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE. L. Nr 347.1 z 2006), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tejże ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że JST są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego.

Uzupełnieniem powyższego aktu prawnego jest Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2221 z 23 grudnia 2020 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do zasobów dodatkowych i przepisów wykonawczych w celu zapewnienia pomocy na wspieranie kryzysowych działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz przygotowanie do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (REACT-EU), w którym zawarte są wytyczne dotyczące „działań naprawczych w kontekście pandemii COVID-19 i jej skutków społecznych oraz w przygotowaniach do ekologicznej i cyfrowej odbudowy gospodarki zwiększającej jej odporność (...). Ponieważ pandemia COVID-19 dotknęła regiony i gminy w państwach członkowskich w różnym stopniu, zaangażowanie podmiotów lokalnych i regionalnych wywodzących się z organów administracyjnych, partnerów gospodarczych i społecznych oraz społeczeństwa obywatelskiego, zgodnie z zasadą partnerstwa, ma duże znaczenie dla przygotowania, wdrażania, monitorowania i oceny kryzysowych działań naprawczych wspieranych przez REACT-EU”.

Zatem Projekt „Cyfrowa Gmina” będzie realizowany w sposób umożliwiający zwiększenie zdolności Gminy oraz jednostek jej podległych w zakresie realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej, pracy i nauki zdalnej oraz wzmocnienie cyfrowe odporności na zagrożenia. Stosownie do cytowanych powyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Gmina nie spełnia tych warunków, gdyż inwestycja nie będzie służyła do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego w całości, ani w części, zarówno w trakcie ponoszenia kosztów związanych z przedmiotową inwestycją, jak i po zakończeniu jej realizacji. W związku z powyższym, Gmina nie będzie miała możliwości odzyskania zawartego podatku VAT w fakturach dokumentujących wydatki poniesione na zwiększenie zdolności JST oraz podmiotów jej podległych w zakresie realizacji usług publicznych na drodze teleinformatycznej. W związku z ponoszonymi wydatkami, Gmina nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia        2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 714). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m. in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. Rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Gmina nie spełnia ww. warunków, nie ma zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 ww. Rozporządzenia. Zatem Gmina nie będzie miała prawa do odzyskania podatku VAT z związku z realizacją przedmiotowej inwestycji, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty realizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Podsumowując własne stanowisko dotyczące pytania, gdy przypisanie nabyć w całości, ani w części do czynności opodatkowanych nie będzie możliwe, Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku VAT od dokonanych wydatków inwestycyjnych na realizację zadania pn. (…) gdyż powyższa inwestycja nie jest odpłatnym świadczeniem usług, a tym samym Gmina nie może pomniejszać kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Brak możliwości odzyskania podatku VAT pozwoli Gminie uzyskać podatek VAT za koszt kwalifikowalny projektu. Przedmiotowa interpretacja jest niezbędnym załącznikiem do wniosku o płatność częściową i końcową realizowanej umowy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r. poz. 931 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy,

kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)nabycia towarów i usług,

 b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy,

w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że:

w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Ta zasada wyklucza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności, które nie są opodatkowane podatkiem VAT oraz korzystają ze zwolnienia z tego podatku.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Wnioskodawca ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Wyrażoną w art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte m.in. w art. 86 ust. 2a ustawy, zgodnie z którym:

w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 22 ustawy, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej rozporządzeniem.

W rozporządzeniu tym, ustawodawca w § 3 ust. 1 wskazał:

w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

W przepisie § 3 ust. 2, ust. 3 i ust. 4 powołanego rozporządzenia wskazano dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji przez urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego, jednostkę budżetową i zakład budżetowy.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych od podatku, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy:

w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Na mocy art. 90 ust. 2 ustawy:

jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy:

proporcję, o której mowa w cyt. wyżej ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że:

proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy:

w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2–8:

1) przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2) nie przekroczyła 2% – podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy jednak podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. A zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:

podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:

działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r. poz. 559):

gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W oparciu o art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

do zakresu działania gminy, należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:

do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności, tj. działalności gospodarczej (opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej od podatku) oraz działalności innej niż gospodarcza. W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości, natomiast w przypadku wydatków związanych z działalnością inną niż gospodarcza lub zwolnionymi od podatku VAT prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje w ogóle. Natomiast w przypadku, gdy wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a przyporządkowanie ich do działalności gospodarczej nie jest możliwe podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W 2022 r. Gmina podpisała Umowę o powierzenie Grantu w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020 (…) oraz wzmocnienie cyfrowej odporności na zagrożenia dotyczące realizacji projektu grantowego „Cyfrowa Gmina”. Zakupione środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne będą częściowo wykorzystywane w Urzędzie obsługującym Gminę, a częściowo zostaną przekazane do użytkowania nieodpłatnie jednostkom organizacyjnym Gminy biorącym udział w projekcie. 

Państwa wątpliwości dotyczą tego, czy w związku z realizacją projektu Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub prawo do zwrotu różnicy podatku.

Analizując opis sprawy powtórzyć należy, że w celu odliczenia podatku naliczonego w  pierwszej kolejności podatnik powinien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i  niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem).

Jak już wyżej wskazano, art. 86 ust. 2a ustawy ma zastosowanie wyłącznie do sytuacji, w której nabywane towary i usługi wykorzystywane są zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, w sytuacji gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

Z okoliczności sprawy wynika, że w przypadku Urzędu Miejskiego zakupione towary/usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu, a w przypadku pozostałych jednostek organizacyjnych uczestniczących w realizacji Projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Ponadto podali Państwo, że jednostka organizacyjna Gminy - Urząd Miejski nie jest w stanie przyporządkować wydatków ponoszonych w ramach Projektu do poszczególnych rodzajów wykonywanych czynności (opodatkowanych, zwolnionych, niepodlegających).

W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy z uwagi na fakt, że w związku z realizacją ww. Projektu w Urzędzie Miejskim nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, a Urząd Miejski nie ma możliwości przypisania tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej Gminy, przy odliczaniu podatku naliczonego od wydatków związanych z realizowanym projektem powinny znaleźć zastosowanie odpowiednie regulacje art. 86 ust. 2a-2h ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. Ponadto, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi dotyczące realizacji projektu w odniesieniu do Urzędu Miejskiego będą służyły w ramach prowadzonej działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku, to w sytuacji gdy nie ma możliwości odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, będziecie Państwo zobowiązani do proporcjonalnego odliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i ust. 3 ustawy.

W konsekwencji stwierdzić należy, że będą mieli Państwo prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących projektu realizowanego na rzecz Urzędu Miejskiego, wyliczonego dla tej jednostki zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 2a i następne ustawy oraz rozporządzenia Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników, a następnie przepisów art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Tym samym Gmina będzie miała również prawo do ubiegania się o zwrot różnicy podatku – o ile wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, zgodnie z art. 87 ustawy.

Z kolei odnosząc się do kwestii braku prawa do odliczenia podatku z tytułu realizacji ww. projektu w części dotyczącej pozostałych jednostek organizacyjnych Gminy biorących udział w projekcie, należy wskazać, że związek z wykorzystywanymi czynnościami opodatkowanymi nie występuje. Podali Państwo, że w przypadku Miejskiego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Centrum Usług Wspólnych, Szkół Podstawowych oraz Samorządowego Przedszkola (wskazanych/wskazanego we wniosku) realizowany projekt będzie związany z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. W rezultacie, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, nie będzie Państwu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur związanych z realizacją projektu w odniesieniu do ww. jednostek organizacyjnych Gminy. W takiej sytuacji nie znajdzie również zastosowania art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług. 

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Podkreślić w tym miejscu należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie objętym Państwa pytaniem, a zatem w zakresie dotyczącym prawa do odliczenia podatku z tytułu projektu pn. (…).

Jednocześnie wskazujemy, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Państwa sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i muszą się Państwo zastosować do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).