Opodatkowanie zbycia działek - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.6.2022.5.MW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 6 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.6.2022.5.MW

Temat interpretacji

Opodatkowanie zbycia działek

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 30 grudnia 2021 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy kwestii opodatkowania transakcji zbycia niezabudowanych działek nr (...), powstałych w wyniku podziału działki nr (...) - wpłynął 7 stycznia 2022 r.

Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 2 marca 2022 r. (data wpływu 8 marca 2022 r.) i 29 marca 2022 r. (data wpływu 31 marca 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego:

Otrzymał Pan w drodze darowizny od rodziców ziemię (którą rodzice Pana dostali od Pana pradziadka) - umowa darowizny z xxx r., nieruchomość stanowiła ich własność. Nieruchomość gruntowa (ziemia orna), niezabudowana, położona w województwie (...), stanowiąca działkę gruntu numer (...), o powierzchni xxx ha. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy (...) nieruchomość położona jest w części na obszarze oznaczonym symbolem 2MN,U - teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej - przeznaczenie podstawowe - zabudowa usługowa, urządzenia infrastruktury technicznej - przeznaczenie dopuszczalne.

Początkowo planował Pan przeznaczyć nieruchomość na własne cele rolnicze i mieszkaniowe. Nieruchomość była użytkowana jako pole orne. Jednakże aktualna sytuacja rodzinna przyczyniła się do podjęcia decyzji o zamiarze podzielenia nieruchomości gruntowej na mniejsze działki.

Decyzją Wójta Gminy z 21 maja 2019 r. uprawomocnioną 3 czerwca 2019 r. nr (...) przedmiotowa nieruchomość została podzielona na xxx działek gruntu z nową numeracją tj.:(...).

Wszystkie wydzielone działki miały dostęp do drogi publicznej istniejącej już wcześniej (po jej drugiej stronie są zabudowane działki - to ul (...).

Z uwagi na okoliczność, że nieruchomość nie jest przez Pana eksploatowana, sprzedał Pan trzy działki oraz planuje sprzedaż pozostałych działek. Środki uzyskane ze sprzedaży planuje Pan przeznaczyć na poprawę warunków życiowych rodziny oraz zakup mieszkania.

Nie prowadził Pan i nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest Pan zarejestrowanym podatkiem VAT. Sprzedaż dotyczy działek stanowiących majątek osobisty. Na wskazanej nieruchomości nie prowadził Pan działalności. Przedmiotowe działki nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej, ani rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Oświadczył Pan, iż w stosunku do działek sprzedanych, o nr (...), jak i pozostałych będących przedmiotem planowanej sprzedaży nie podejmował Pan żadnych czynności w celu ich uatrakcyjnienia tj. budowy drogi, wyposażenia w urządzenia i sieci wodociągowe, sieci kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej.

Oświadczył Pan, iż z treści decyzji Wójta Gminy (...) dotyczącej zatwierdzenia podziału nieruchomości wynika, że uchwalenie aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nastąpiło uchwałą z (...), zatem po nabyciu nieruchomości przez rodziców. Nie występował Pan do Wójta Gminy (...) o uchwalenie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Wcześniej na omawianym terenie obowiązywał miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

W xxx r. wystawił Pan jedną działkę (...) na portalu xxx (jedno ogłoszenie). Po znalezieniu się kupca, wystawił Pan kolejną na tym samym portalu. Tym razem następny kupiec zapytał o możliwość zakupu kolejnej (...) działki, na co Pan przystał. Żadnych innych czynności (zmiana planu zagospodarowania, uzbrajanie działki itp.) nie wykonywał Pan (nie musiał Pan, bo droga jest, w planie zagospodarowania te działki są przeznaczone pod zabudowę itp.) - nawet nie wiedział Pan, że są takie możliwości (nie orientował się Pan do niedawna w tych sprawach). Wszystkie działki (...) sprzedał Pan xxx r. za kwotę xxx zł każda.

Nie udostępniał Pan i nie udostępnia działek będących przedmiotem zapytania na rzecz podmiotów trzecich.

Działki nie były zabudowane i nie planuje Pan zabudowywać pozostałych niesprzedanych działek.

Posiada Pan jeszcze nieruchomości (oprócz działek wskazanych we wniosku), są to pola orne, las, łąki, które Pan uprawia.

Z uwagi na panujące warunki gospodarcze (wzrost inflacji, cen mieszkań itp.) zdecydował się Pan wystawić kolejną działkę, w celu kontynuacji zdobywania funduszy na mieszkanie. I tym razem pojawił się kupiec chcący nabyć działki. Sprzedaż miała odbyć się xxx r., ale nie doszła do skutku. Wstrzymał Pan sprzedaż działek do dnia otrzymania informacji, czy jest Pan zobowiązany do zapłaty podatku VAT od sprzedanych działek.

W uzupełnieniach do wniosku, wskazał Pan, że:

- Nigdy nie był Pan zarejestrowany, jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Nie prowadził Pan działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych

  tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze.

- Nie jest Pan rolnikiem ryczałtowym w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy o podatku od towarów i usług.

- Jako właściciel działek opisanych we wniosku nie planuje Pan czynić jakichkolwiek działań mających na celu zwiększenie wartości wyżej wymienionych działek (np. uzbrojenie

  terenu, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej).

- W uzupełnieniu do wniosku z 2 marca 2022 r. użył Pan zdania „Fakt uzyskania decyzji o warunkach zabudowy oraz podział nieruchomości na siedem działek nie świadczy

  o aktywnym obrocie nieruchomości w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług”. Przez przejęzyczenie napisał Pan o decyzji o warunkach zabudowy, a otrzymał

  Pan jedynie decyzję Wójta Gminy (...) w sprawie sposobu i trybu podziału nieruchomości.

- Nie występował Pan do Wójta Gminy (...) o warunki zabudowy do działek będących przedmiotem wniosku. Nadmienia Pan, iż do dnia sprzedaży płacił Pan podatek

  od nieruchomości do gminy, jako podatek rolny od działek będących przedmiotem wniosku.

- Nie wykonywał Pan żadnych czynności związanych z przedmiotową nieruchomością oprócz wystąpienia z wnioskiem z 9 maja 2019 r. o podział nieruchomości na działki.

- Przed podziałem nieruchomości na działki, było to pole orne, które Pan uprawiał. Składany był wniosek do ARiMR o dopłaty bezpośrednie na: obsadzenie nieruchomości

  ziemniakami, truskawkami, osianiem zboża itp. tylko na własne potrzeby. Nie dokonywał Pan sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej

  prowadzonych na gruncie (działkach) będących przedmiotem wniosku. W związku z brakiem sprzedaży nie dokonywał Pan sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT.

Pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

1-3: Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym i sprzedażą działek nr (...),transakcja sprzedaży działek nr (...) podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

4-7: Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym i planowaną sprzedażą działek nr (...), transakcja sprzedaży działek nr (...) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Według oceny już zaistniałego zdarzenia i przyszłego zdarzenia, jako osoba prywatna nie podlega Pan opodatkowaniu podatkiem VAT w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Swoje przekonanie argumentuje Pan faktem, że nigdy nie wykonywał Pan działalności gospodarczej w myśl art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przedmiotowej nieruchomości opisanej powyżej nigdy nie czerpał Pan dochodu, nie korzystał z ulg podatkowych czy odpisów. Jako osoba prywatna ponosił Pan jedynie koszty wynikające z naliczonego podatku od nieruchomości.

Opisaną nieruchomość otrzymał Pan w wyniku darowizny z zamiarem spożytkowania jej w celach prywatnych.

Fakt uzyskania decyzji o warunkach zabudowy oraz podział nieruchomości na siedem działek nie świadczy o aktywnym obrocie nieruchomości w myśl art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. [z wyjaśnienia zawartego w uzupełnieniu wniosku z 29 marca 2022 r. wynika, że nie występował Pan o warunki zabudowy do działek będących przedmiotem wniosku – przypis Organu].

Nie dokonywał Pan aktywnie żadnych działań (m. in. doprowadzenie mediów, wytyczenie drogi czy wystąpienia o zmiany zagospodarowania przestrzennego) mających na celu podniesienie wartości działek. Droga i plan zagospodarowania przestrzennego już były przed wydzieleniem działek.

Sprzedaż była dokonana i nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym i wyklucza nazwanie tej czynności działalnością gospodarczą. W związku z powyższym sprzedaż majątku prywatnego w skład, którego wchodzą działki budowlane, nie podlega opodatkowaniu tej transakcji podatkiem VAT w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa, jako podatnik.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ( ).

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy:

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Należy jednak wskazać, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów, w rozumieniu art. 7 ustawy, bądź świadczenie usług zdefiniowane w art. 8 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Definicja podatnika została ujęta w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Stosowanie do tego artykułu:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z kolei pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 2 ww. ustawy:

Działalność gospodarcza –– obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Przy czym, w świetle przytoczonych wyżej przepisów status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Dla ustalenia, czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Zatem, kiedy osoba fizyczna dokonuje sprzedaży swojego majątku osobistego, a czynność ta wykonywana jest okazjonalnie i nie zmierza do nadania jej stałego charakteru, nie oznacza to prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług ten, kto jako osoba fizyczna dokonuje okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

W tym miejscu podkreślić należy, że pojęcie „majątku prywatnego” nie występuje na gruncie analizowanych przepisów ustawy, jednakże wynika z wykładni art. 15 ust. 2 ustawy, w której zasadnym jest odwołanie się do treści orzeczenia TSUE w sprawie C-291/92 (Finanzamt Uelzen v. Dieter Armbrecht), które dotyczyło kwestii opodatkowania sprzedaży przez osobę, będącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, części majątku niewykorzystywanej do  prowadzonej działalności gospodarczej, a służącej jej do celów prywatnych. „Majątek prywatny” to zatem taka część majątku danej osoby fizycznej, która nie jest przez nią przeznaczona ani wykorzystywana dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej. Ze  wskazanego orzeczenia wynika zatem, że podatnik musi w całym okresie posiadania danej nieruchomości wykazywać zamiar wykorzystywania części nieruchomości w ramach majątku osobistego. Przykładem takiego wykorzystania nieruchomości mogłoby być np. wybudowanie domu dla zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych. Potwierdzone to zostało również w wyroku TSUE z 21 kwietnia 2005 r., sygn. akt C-25/03 Finanzamt Bergisch Gladbach v. HE, który stwierdził, że majątek prywatny to mienie wykorzystywane dla zaspokojenia potrzeb własnych.

W kwestii opodatkowania dostawy nieruchomości (działek) istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy, w celu dokonania sprzedaży nieruchomości podejmował/będzie podejmował Pan aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, ze zm.), – a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy – jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Ponadto, jak wynika z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 15  września 2011 r. w sprawach C-180/10 i C-181/10, dostawę gruntu przeznaczonego pod zabudowę należy uznać za objętą podatkiem od wartości dodanej, pod warunkiem, że  transakcja ta nie stanowi jedynie czynności związanej ze zwykłym wykonywaniem prawa własności.

Z orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 15 września 2011 r. w sprawach połączonych Jarosław Słaby przeciwko Ministrowi Finansów (C-180/10) oraz Emilian Kuć i  Halina Jeziorska-Kuć przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Warszawie (C-181/10) wynika, że czynności związane ze zwykłym wykonywaniem prawa własności nie mogą same z  siebie być uznawane za prowadzenie działalności gospodarczej. Sama liczba i zakres transakcji sprzedaży nie mogą stanowić kryterium rozróżnienia między czynnościami dokonywanymi prywatnie, które znajdują się poza zakresem zastosowania dyrektywy, a  czynnościami stanowiącymi działalność gospodarczą. Inaczej jest natomiast – wyjaśnił Trybunał – w wypadku, gdy zainteresowany podejmuje aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 9 ust. 1 akapit drugi Dyrektywy. Zatem za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje podobne środki wykazując aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym.

Należy wskazać, iż przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości działa w  charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z nich.

Stwierdzić należy, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Analiza okoliczności sprawy oraz treści powołanych przepisów przy uwzględnieniu orzeczenia TSUE, prowadzi do wniosku, że trudno uznać Pana za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu sprzedaży działek będących przedmiotem wniosku. Pomimo, że grunty spełniają definicję towaru zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług, to okoliczności niniejszej sprawy nie wskazują, że dokonując sprzedaży ww. działek, działał Pan/będzie Pan działał w charakterze handlowca.

Działki będące przedmiotem wniosku nabył Pan w drodze darowizny. Dla obszaru tego obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym, działki przeznaczone są pod zabudowę. Nie występował Pan o wprowadzenie zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Działki te nie były przez Pana wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej. Nie był i nie jest Pan zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług ani rolnikiem ryczałtowym. Nie występował Pan o warunki zabudowy do działek będących przedmiotem wniosku. Nie wykonywał Pan żadnych czynności związanych z przedmiotową nieruchomością oprócz wystąpienia z wnioskiem z 9 maja 2019 r. o podział nieruchomości na działki. Przed podziałem nieruchomości, było to pole orne, które Pan uprawiał (obsadzenie nieruchomości ziemniakami, truskawkami, osianiem zboża itp. tylko na własne potrzeby). Nie dokonywał Pan sprzedaży produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej prowadzonych na gruncie (działkach) będących przedmiotem wniosku. W związku z brakiem sprzedaży, nie dokonywał Pan sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Działki te nie były i nie są udostępniane przez Pana podmiotom trzecim. Nie planuje Pan przed zbyciem ww. działek czynić jakichkolwiek działań mających na celu zwiększenia ich wartości takich jak np.: uzbrojenie terenu, wyposażenie w urządzenia i sieci wodociągowe, kanalizację sanitarną oraz [sieć] energetyczną. W celu znalezienia nabywcy, korzystał Pan z portalu OLX, wystawiając pojedynczo działki na sprzedaż (we wniosku zawarł Pan informację o dwóch ogłoszeniach na ww. portalu). Zatem nie podejmował Pan profesjonalnych czynności marketingowych i zbywając działki nie działał Pan i nie będzie Pan działać jak profesjonalny pośrednik nieruchomości.

Sam podział działki nr (...) – z której powstały działki będące przedmiotem wniosku – nie może przesądzać o tym, że sprzedaż działek podlegała i będzie podlegała opodatkowaniu. Nie wystąpi, bowiem ciąg zdarzeń, który wskazywałby na Pana aktywność w zakresie obrotu nieruchomościami.

W konsekwencji, dokonując sprzedaży działek będących przedmiotem wniosku, korzystał Pan/ będzie Pan korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem.

Zatem sprzedaż ww. działek stanowiła/będzie stanowiła działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie będą miały zastosowania.

Podsumowując, zbycie działek o nr 1(...), powstałych w wyniku podziału działki nr (...), nie skutkuje uznaniem Pana za podatnika VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W konsekwencji stanowisko Pana w zakresie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

    Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...),. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA).

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).