Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4012.362.2020.1.WR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 25.09.2020, sygn. 0111-KDIB3-3.4012.362.2020.1.WR, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Brak prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 czerwca 2020 r. (data wpływu 29 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony oraz prawa do zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony oraz prawa do zwrotu podatku w związku z realizacją projektu pn. .

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia Mieszkaniowa jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, realizując czynności zwolnione i opodatkowane. Spółdzielnia prowadzi działalność:

  • zwolnioną od podatku w zakresie dokonywania czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 11 i 36 ustawy o VAT oraz § 3 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień.
  • opodatkowaną dotyczącą lokali użytkowych, dzierżaw gruntów, wynajmu itp.

Spółdzielnia prowadzi działalność związaną z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości. W celu pokrycia wydatków związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości pobierane są opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4, 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych. Ponadto Spółdzielnia tworzy obligatoryjnie, zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, fundusz remontowy, pobierając opłaty z tego tytułu. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 3 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień opłaty te są zwolnione od podatku VAT. Opłaty naliczane w związku z wynajmowaniem lokali mieszkalnych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT. Koszty remontów finansowane są z tworzonego funduszu remontowego lokali mieszkalnych i są ewidencjonowane w wartościach brutto zgodnie z art. 86 ust. 1. Koszty remontów pokrywane są z opłat pobieranych na fundusz remontowy zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Spółdzielnia realizując zadania z zakresu termomodernizacji budynków mieszkalnych wielorodzinnych zakwalifikowała się do projektu i wystąpiła o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację przedsięwzięcia, w ramach konkursu, pod tytułem , w ramach działania [] Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa []., konkurs nr [] dla poddziałania [].

Zgodnie z wymogami konkursu, a tym samym instytucji Zarządzającej RPO W[], konieczna jest interpretacja indywidualna w zakresie zaliczenia podatku VAT do kosztów kwalifikowanych. Spółdzielnia jako Wnioskodawca chce zaliczyć koszty podatku VAT realizowanego przedsięwzięcia do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym otrzymać dofinansowanie. Wymogiem jest, aby wykazać, że podatek VAT nie będzie mógł być przez Spółdzielnię odzyskany w całości lub części zarówno w trakcie realizacji przedsięwzięcia jak i po jego zakończeniu. Jedynie w takiej sytuacji Spółdzielnia może zaliczyć podatek VAT poniesiony na realizację przedsięwzięcia jako wydatek kwalifikowany.

Spółdzielnia realizując przedmiotowy projekt zaspokaja potrzeby mieszkaniowe swoich członków i osób niebędących członkami Spółdzielni w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Ponadto termomodernizacja budynków będzie dotyczyła tylko budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Oprócz dofinansowania o które się ubiega, wnosi Wkład własny do projektu, który będzie realizowany ze środków funduszu remontowego poszczególnych nieruchomości. Fundusz remontowy nieruchomości tworzony jest w ciężar kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Usługi nabyte w związku z dociepleniem budynków, dotyczą tylko lokali mieszkalnych, będą zatem związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie (pytanie nr 1 we wniosku):

1. Czy w odniesieniu do planowanego zadania inwestycyjnego obejmującego budynki mieszkalne zlokalizowane w [] przy ul. [], Spółdzielnia będzie miała możliwość odzyskania naliczonego podatku VAT w całości lub części zarówno w trakcie realizacji jak i po jego zakończeniu?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Spółdzielnia realizując opisane przedsięwzięcia wykonuje czynności zwolnione z podatku VAT. Z tego powodu nie będzie mogła odzyskać w całości, ani w części podatku VAT poniesionego na realizację zadania zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2014r. o podatku od towarów i usług (art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o VAT oraz § 3 ust. 1 pkt 9 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień). Nie będzie spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż poniesione wydatki w ramach projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. Naliczony podatek VAT dotyczący zakupów związanych z wykonaniem czynności zwolnionych nie podlega odliczeniu.

Stanowisko Spółdzielni w przedmiocie sprawy jest następujące: wydatki poniesione na realizację projektu uwzględniającego budynki mieszkalne zlokalizowane przy ul. [] w [], obejmujące między innymi podatek od towarów i usług stanowią w całości koszty kwalifikowane projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do zwrotu podatku oraz do jego odliczenia w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

Organ informuje również, że w odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie zaliczenia podatku VAT stanowiącego wydatek poniesiony w ramach realizacji ww. projektu, jako kosztu kwalifikowanego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Na wstępie wskazać należy, że termin odzyskanie podatku nie występuje w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.). Jednocześnie ustawodawca w ww. ustawie wprowadził instytucję odliczenia i zwrotu podatku.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług).

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. dofinasowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa [] na lata [].

Spółdzielnia realizując ww. projekt zaspokaja potrzeby mieszkaniowe swoich członków i osób niebędących członkami Spółdzielni w ramach gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Termomodernizacja budynków będzie dotyczyła tylko budynków mieszkalnych wielorodzinnych. Usługi nabyte w związku z dociepleniem budynków dotyczą tylko lokali mieszkalnych i tym samym są związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. prawa do odliczenia oraz prawa do zwrotu podatku VAT naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT naliczonego, w związku z realizacją projektu nie są spełnione, ponieważ usługi nabyte w ramach realizacji Projektu służą wyłącznie do wykonywania czynności zwolnionych z opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Wnioskodawca, w zakresie realizowanego Projektu, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego. W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do zwrotu podatku naliczonego.

W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 714 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie wypełnił ww. warunków rozporządzenia, nie znajduje zastosowania zawarta w nim regulacja w zakresie zwrotu podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo zaznacza się, że przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego oraz prawa do zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. (pytanie nr 1). W zakresie zaliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi na realizację Projektu jako wydatku kwalifikowanego (pytanie nr 2) zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w [], za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej