Temat interpretacji
Zwolnienie od podatku sprzedaży nieruchomości zabudowanej.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 19 czerwca 2020 r. (data wpływu 23 czerwca 2020 r.), uzupełnionym pismem z 21 sierpnia 2020 r. (data wpływu 27 sierpnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:
- opodatkowania sprzedaży części działki wydzielonej z działki nr X wraz z posadowionymi na niej budynkami/budowlami: wiatą na rowery i worki, budynkiem socjalnym, budynkiem wagowym z wagą samochodową, chlewnią, wolnostojącym WC, 2 garażami, wiatą - jest prawidłowe,
- opodatkowania sprzedaży 4 silosów z koszem przyjęciowym - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży części działki wydzielonej z działki nr X wraz z posadowionymi na niej obiektami.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 21 sierpnia 2020 r. (data wpływu 27 sierpnia 2020 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 10 sierpnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.320.2020.1.JSU.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
W 2007 r. Wnioskodawca kupił nieruchomość w od Gminnej Spółdzielni .
Wnioskodawca posiada gospodarstwo rolne oraz prowadzi działalność gospodarczą.
Przez kilka lat nieruchomość w była jednym z miejsc prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy. W końcu roku 2015 Wnioskodawca przestał tam prowadzić działalność gospodarczą (ale prowadzi ją nadal w ), zaś budynki w używał do przechowywania płodów rolnych.
W lutym 2020 r. Wnioskodawca zawarł umowę przedwstępną sprzedaży pod warunkiem z firmą , której przedmiotem jest część nieruchomości w . Po spełnieniu określonych warunków ma dojść do sprzedaży wymienionej nieruchomości.
W uzupełnieniu wniosku z 21 sierpnia 2020 r. Wnioskodawca podał, że działka, której dotyczy przedwstępna umowa to działka nr X w , do której Wnioskodawca nabył prawo użytkowania wieczystego wraz z budynkami w 2007 r.
Działka będąca przedmiotem sprawy będzie wydzielona z działki ww.
Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Przedmiotem prowadzonej wcześniej działalności gospodarczej na części ww. nieruchomości był handel opałem, zbożem, materiałami budowlanymi, piaskiem.
Działka przeznaczona do sprzedaży była wykorzystywana do prowadzenia działalności rolniczej (przechowywanie płodów rolnych) w części do roku 2015 a później w całości na potrzeby gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy.
Jest to teren zabudowany, a nie grunt rolny, więc Wnioskodawca nic tam nie uprawiał. &Powyższe stanowi odpowiedź na zawarte w wezwaniu z 10 sierpnia 2020 r. pytanie Organu: Czy Wnioskodawca z ww. gruntu dokonywał sprzedaży ewentualnych płodów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej? przypis Organu&.
Nieruchomość będącą przedmiotem sprzedaży wykorzystywana była do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca jako rolnik również rozlicza podatek VAT. Nieruchomość ta była częściowo wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej od 2007 r. do końca 2015 r., potem do przechowywania płodów rolnych (do chwili obecnej). &Powyższe stanowi odpowiedź na zawarte w wezwaniu z 10 sierpnia 2020 r. pytanie Organu: W jaki konkretnie sposób nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży była przez Wnioskodawcę wykorzystywana od chwili wejścia w jej posiadanej do chwili sprzedaży t.j. do jakich czynności (zwolnionych, opodatkowanych, niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT) i przez jaki okres Wnioskodawca wykorzystywał nieruchomość o której mowa we wniosku? przypis Organu&.
Ww. działka jest objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i przeznaczona jest pod teren oznaczony symbolem - teren usługowo produkcyjny, z urządzeniami towarzyszącymi. Został złożony wniosek do Burmistrza Miasta i Gminy o wydanie opinii w sprawie zgodności wstępnego projektu podziału nieruchomości z ustaleniami planu miejscowego. &Powyższe stanowi odpowiedź na zawarte w wezwaniu z 10 sierpnia 2020 r. pytanie Organu: Jakie jest obecnie przeznaczenie działki (działek) mającej (mających) być przedmiotem sprzedaży (czy działka/działki jest/są objęta/objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego albo czy zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy)? przypis Organu&.
nie występował i nie zamierza występować z wnioskiem o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. &Powyższe stanowi odpowiedź na zawarte w wezwaniu z 10 sierpnia 2020 pytanie Organu: Czy występował (zamierza występować) z wnioskiem o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego? przypis Organu&.
Nieruchomość nie była i nie jest wykorzystywana przez Wnioskodawcę na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. &Powyższe stanowi odpowiedź na zawarte w wezwaniu z 10 sierpnia 2020 r. pytanie Organu: Czy nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży jest/była wykorzystywana przez Wnioskodawcę na cele działalności zwolnionej od podatku VAT? przypis Organu&.
Ww. nieruchomość nie była przedmiotem najmu, dzierżawy ani innych umów, z których Wnioskodawca czerpałby pożytki. &Powyższe stanowi odpowiedź na zawarte w wezwaniu z 10 sierpnia 2020 r. pytanie Organu: Czy nieruchomość opisana we wniosku była przedmiotem najmu, dzierżawy lub innych umów, jeśli tak to jakie pożytki Wnioskodawca czerpał z tego tytułu? przypis Organu&.
Wnioskodawca nie zamierza podjąć żadnych czynności w celu uatrakcyjnienia ww. nieruchomości. &Powyższe stanowi odpowiedź na zawarte w wezwaniu z 10 sierpnia 2020 r. pytanie Organu: Czy w stosunku do nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży Wnioskodawca podejmie/zamierza podjąć jakiekolwiek czynności w celu ich uatrakcyjnienia (jeśli tak to jakie, kiedy i w jakim celu)? przypis Organu&.
Wnioskodawca przed sprzedażą zamierza ponieść koszty przekształcenia użytkowania wieczystego na prawo własności. &Powyższe stanowi odpowiedź na zawarte w wezwaniu z 10 sierpnia 2020 r. pytanie Organu: Czy Wnioskodawca zamierza ponieść jakiekolwiek nakłady związane z przygotowaniem nieruchomości do sprzedaży (jeśli tak to jakie)? - przypis Organu&.
Wnioskodawca wystawił nieruchomość do sprzedaży na platformie internetowej. &Powyższe stanowi odpowiedź na zawarte w wezwaniu z 10 sierpnia 2020 r. pytania Organu:
- Jakie działania marketingowe Wnioskodawca podejmował/podejmie w celu sprzedaży ww. nieruchomości?
- W jaki sposób Wnioskodawca pozyskał nabywcę dla sprzedawanej nieruchomości?
- Jakie formy ogłoszeń o sprzedaży Wnioskodawca stosował? przypis Organu&.
Wnioskodawca 18 kwietnia 2019 r. sprzedał nieruchomość niezabudowaną położoną w miejscowości gmina o powierzchni 42,21 ha składającą się z działek Y i Z. Nieruchomość tę Wnioskodawca nabył na podstawie umowy sprzedaży z dnia 28 lutego 2014 r. od osoby fizycznej. Nieruchomość ta to grunty rolne i tak były wykorzystywane.
Przyczyną sprzedaży była zbyt duża odległość od miejsca zamieszkania Wnioskodawcy.
Z tytułu ich sprzedaży Wnioskodawca nie odprowadzał podatku VAT, nie składał deklaracji VAT-7 oraz zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R.
Środki ze sprzedaży zostały przeznaczone na spłatę kredytu, który był zaciągnięty na tę nieruchomość. &Powyższe stanowi odpowiedź na zawarte w wezwaniu z 10 sierpnia 2020 r. pytanie Organu: Czy Wnioskodawca dokonywał już wcześniej sprzedaży nieruchomości, ()? przypis Organu&.
Na dzień dzisiejszy Wnioskodawca nie zamierza sprzedawać innej nieruchomości. &Powyższe stanowi odpowiedź na zawarte w wezwaniu z 10 sierpnia 2020 r. pytanie Organu: Czy Wnioskodawca posiada jeszcze inne nieruchomości (oprócz nieruchomości wskazanej we wniosku) przeznaczone w przyszłości do sprzedaży, ()? przypis Organu&.
Warunki, jakie muszą być spełnione, aby doszło do sprzedaży wymienionej nieruchomości są oznaczone w § 3 aktu notarialnego z 05 lutego 2020 r.
Udzielenie przez Wnioskodawcę pełnomocnictwa w zakresie sprzedaży wymienionej nieruchomości jest oznaczone w § 9 aktu notarialnego.
Na działce będącej przedmiotem sprzedaży są posadowione następujące budynki/budowle: wiata na rowery i worki, budynek socjalny, budynek wagowy z wagą samochodową, chlewnia, wolnostojące WC, 2 garaże, wiata, 4 silosy zbożowe z koszem przyjęciowym. &Powyższe stanowi odpowiedź na zawarte w wezwaniu z 10 sierpnia 2020 r. pytanie Organu: Czy na działce (działkach) będącej (będących) przedmiotem sprzedaży posadowione są/będą obiekty tj. budynki/budowle w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1333) oraz budynki i obiekty inżynierii lądowej i wodnej w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (t.j. Dz.U. z 1999 r. 112 poz. 1316 z późn zm.)?&.
Ponadto Wnioskodawca wyjaśnia, że jedynie silosy zbożowe nie są trwale związane z gruntem, pozostałe budynki są trwale związane z gruntem.
Budynki znajdujące się na działce były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca nie budował tam budynków, powstały one w latach 50 - tych. Zostały one wprowadzone do ewidencji środków trwałych. Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ich ulepszenie.
Sprzedaż nieruchomości nastąpi po 1 lipca 2020 r.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie
(ostatecznie sformułowane w
piśmie z 21 sierpnia 2020 r.):
Czy istnieje konieczność naliczenia
podatku VAT?
Stanowisko Wnioskodawcy (przedstawione w piśmie z 21 sierpnia 2020 r.) :
Wnioskodawca uważa, że podatek VAT nie powinien być naliczony.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:
- prawidłowe w zakresie opodatkowania sprzedaży części działki wydzielonej z działki nr X wraz z posadowionymi na niej budynkami/budowlami: wiatą na rowery i worki, budynkiem socjalnym, budynkiem wagowym z wagą samochodową, chlewnią, wolnostojącym WC, 2 garażami, wiatą;
- nieprawidłowe w zakresie opodatkowania sprzedaży 4 silosów z koszem przyjęciowym.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Z powyższych przepisów wynika, że nieruchomość zarówno gruntowa, jak i zabudowana, spełnia definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a jej sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według ust. 2 powołanego artykułu obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnik tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z wniosku wynika, że przedmiotem planowanej sprzedaży na być nieruchomość składająca się z części działki wydzielonej z działki nr X wraz z posadowionymi na niej obiektami w postaci wiaty na rowery i worki, budynku socjalnego, budynku wagowego z wagą samochodową, chlewni, wolnostojącego WC, 2 garaży, wiaty, 4 silosów z koszem przyjęciowym.
W odniesieniu do tej nieruchomości Wnioskodawca wskazał, że była wykorzystywana do działalności gospodarczej od 2007 r. do końca 2015 r., potem do przechowywania płodów rolnych (do chwili obecnej).
W konsekwencji sprzedaż majątku wykorzystywanego w działalności gospodarczej stanowi przesłankę uznania podmiotu dokonującego tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług prowadzącego działalność gospodarczą.
Zatem mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że skoro w przedmiotowej sprawie występują przesłanki stanowiące podstawę uznania Wnioskodawcy za podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, to czynność sprzedaży nieruchomości będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatna dostawa towarów na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 7 ust. 1 ustawy.
W konsekwencji planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż nieruchomości będzie podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.
Natomiast w świetle art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zastosowanie zwolnienia od podatku.
Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:
- dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
- pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest generalnie zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.
Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:
- wybudowaniu lub
- ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE, posługują się pojęciem pierwszego zasiedlenia, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.
W konsekwencji zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej pierwsze zasiedlenie należy rozumieć szeroko jako pierwsze zajęcie budynku, używanie. W efekcie, aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.
Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.
W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom po spełnieniu określonych warunków skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.
W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:
- w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
- dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.
Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.
Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów zarówno nieruchomości, jak i ruchomości przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, t.j.:
- towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
- przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Niespełnienie choćby jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.
Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Z kolei, kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków, budowli lub ich części, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny tych obiektów w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.
Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do niej nie definiują pojęć budynku, budowli lub ich części. Zatem w celu dokonania interpretacji przedmiotowej kwestii, należy odwołać się do ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1333), zwanej dalej prawem budowlanym, które szczegółowo normuje znaczenie tych pojęć.
I tak, na mocy art. 3 pkt 2 prawa budowlanego, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.
Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową art. 3 pkt 3 ustawy prawo budowlane.
Jak wskazano w uzupełnieniu wniosku na działce będącej przedmiotem sprzedaży znajdują się: wiata na rowery i worki, budynek socjalny, budynek wagowy z wagą samochodową, chlewnia, wolnostojące WC, 2 garaże, wiata. Przedmiotowe obiekty w świetle powołanych przepisów stanowią budynki i budowle. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że na przedmiotowej nieruchomości posadowione są również 4 silosy zbożowe z koszem przyjęciowym, które nie są trwale związane z gruntem. Obiekty te nie mieszczą się w definicji budowli należy je zatem potraktować jak inne rzeczy (ruchome), będące towarami, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii opodatkowania sprzedaży części działki wydzielonej z działki nr X wraz z posadowionymi na niej budynkami/budowlami: wiatą na rowery i worki, budynkiem socjalnym, budynkiem wagowym z wagą samochodową, chlewnią, wolnostojącym WC, 2 garażami, wiatą oraz 4 silosami z koszem przyjęciowym.
Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że sprzedaż nieruchomości wydzielonej z nieruchomości nr X, na której znajdują się wiata na rowery i worki, budynek socjalny, budynek wagowy z waga samochodową, chlewnia, wolnostojące WC, 2 garaże, wiata korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie
art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ponieważ sprzedaż ww. nieruchomości nie odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia, a od pierwszego zasiedlenia do sprzedaży nieruchomości upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Jak wynika bowiem pierwsze zasiedlenia, używanie ww. nieruchomości miało miejsce w latach 50-tych. Ponadto Wnioskodawca nabył nieruchomość w 2007 r. i wykorzystywał ją w prowadzonej działalności gospodarczej i nie poniósł na nią wydatków na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej nieruchomości.
W konsekwencji dostawa nieruchomości gruntowej wydzielonej z nieruchomości nr X, w części na której znajdują się wiata na rowery i worki, budynek socjalny, budynek wagowy z waga samochodową, chlewnia, wolnostojące WC, 2 garaże, wiata przy uwzględnieniu treści art. 29a ust. 8 ustawy, również objęta będzie zwolnieniem od podatku od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie jest prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do sprzedaży rzeczy ruchomych, tj. 4 silosów zbożowych z koszem przyjęciowym posadowionych na części działki wydzielonej z działki nr X, z uwagi na to, iż nie są one budowlami do ich sprzedaży nie znajdą zastosowania przepisy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT oraz art. 29a ust. 8 ustawy.
Koniecznym jest zatem stwierdzenie czy do sprzedaży przedmiotowych silosów wraz koszem przyjęciowym zastosowanie mają postanowienia art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.
Jak wskazano uprzednio dla zastosowania zwolnienia określonego w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT koniecznym jest spełnienie łącznie obu warunków w nim wskazanych.
Jak podał Wnioskodawca nieruchomość nie była i nie jest wykorzystywana przez niego na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.
Zatem z uwagi na to, że niespełniony zostanie jeden z warunków określonych w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku VAT do dostawy 4 silosów zbożowych z koszem przyjęciowym nie znajdzie zastosowania zwolnienie określone tym przepisem.
Tym samym sprzedaż 4 silosów zbożowych z koszem przyjęciowym podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie uznano za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
w części prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej