Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0114-KDIP4-2.4012.320.2020.2.MC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 21.09.2020, sygn. 0114-KDIP4-2.4012.320.2020.2.MC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2020 r. (data wpływu 14 lipca 2020 r.) uzupełnionym w dniu 16 września 2020 r. (data wpływu 16 września 2020 r.) oraz uzupełnionym w dniu 11 września 2020 r. (data wpływu 19 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...) jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu (...).

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 16 września 2020 r., złożonym w dniu 16 września 2020 r. (data wpływu 16 września 2020 r.) oraz pismem z dnia 11 września 2020 r., złożonym w dniu 11 września 2020 r. (data wpływu 17 września 2020 r.) będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 8 września 2020 r., skutecznie doręczone w dniu 10 września 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. 2019 poz. 869 z późn. zm.). Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, ale uzyskuje przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług VAT. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Do zadań statutowych należy ochrona przyrody, a w szczególności:

  • prowadzenie działań ochronnych w ekosystemach zmierzających do realizacji następujących celów: zachowania różnorodności biologicznej, zasobów, tworów i składników przyrody nieożywionej i walorów krajobrazowych, przywrócenia właściwego stanu zasobów i składników przyrody oraz odtworzenie zniekształconych siedlisk przyrodniczych, siedlisk roślin, siedlisk zwierząt lub siedlisk grzybów;
  • udostępnianie obszaru na zasadach określonych w planie ochrony, o których mowa w art. 18 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. 2020 poz. 55 z późn. zm.) i w zadaniach ochronnych, o których mowa w art. 22 ustawy o ochronie przyrody i w zarządzeniach dyrektora ();
  • prowadzenie działań związanych z edukacją przyrodniczą.

Dodatkowo Wnioskodawca może wykonywać działalność gospodarczą na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz.U. 2019, poz. 1292 z późn. zm.). Działalność Wnioskodawcy w znacznej mierze obejmuje realizację zadań statutowych (ustawowych) i czynności te są co do zasady wykonywane nieodpłatnie, ponieważ są finansowane głównie ze środków dotacji budżetowych. Wnioskodawca wykonuje także czynności odpłatne mieszczące się w pojęciu działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uzyskuje przychody:

  1. opodatkowane z najmu obiektów na cele inne niż mieszkaniowe, ze sprzedaży drewna, sadzonek drzew i krzewów, tusz zwierzyny, usług i sprzedaży gadżetów edukacyjnych, usług parkingowych, z dzierżawy gruntów na cele inne niż rolnicze, z udostępniania terenu () do zdjęć filmowych, przejazdów konnych i na organizacje imprez, ze sprzedaży biletów wstępu do obiektów Wnioskodawcy, z opłat za zezwolenia na odstrzał zwierzyny łownej,
  2. zwolnione: z najmu obiektów na cele mieszkaniowe, z dzierżawy gruntów na cele rolnicze,
  3. związane z wykonywaniem działalności statutowej (ustawowej) w zakresie działalności bieżącej i majątkowej (inwestycyjnej): dotacje celowe z budżetu państwa na funkcjonowanie Wnioskodawcy oraz na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków unijnych, dotacje z Komisji Europejskiej na realizacje projektów na rzecz ochrony środowiska (), dotacje z () i (), dofinansowania z funduszu leśnego (), dofinansowania z państwowych uczelni wyższych, przychody finansowe (odsetki bankowe i za zwłokę, dodatnie różnice kursowe), kary, odszkodowania i nawiązki.

Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. (...). Zadanie realizowane jest ze środków własnych Wnioskodawcy przy dofinansowaniu gminy () oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Szacowany koszt realizacji zadania: () zł, w tym: dofinansowanie EFRROW () zł, wysokość dotacji z budżetu gminy () () zł i 59 581,00 zł wkładu środków własnych Wnioskodawcy. Celem strategicznym projektu jest zachowanie dziedzictwa lokalnego poprzez wykonanie remontu i modernizacji zabytkowej kapliczki zlokalizowanej na działce nr (), obręb () we wsi () w Gminie (), w woj. (), powiecie (), wraz z uporządkowaniem jej najbliższego otoczenia oraz udostępnianie wyremontowanego zabytku w okresie trwałości inwestycji (i później).

Wnioskodawca zobowiązany jest do zapewnienia trwałości projektu w okresie 5 lat od dnia wypłaty płatności końcowej oraz nie ma możliwości uzyskiwania w żaden sposób dochodów w związku z jej realizacją.

Zakres rzeczowy zadania, zgodnie z przedmiarem robót, obejmuje w szczególności:

  1. usunięcie zieleni kolidującej z remontowanym obiektem,
  2. fundamenty murowe,
  3. izolacje przeciwwilgociowe,
  4. ściany nadziemne,
  5. dach - prace rozbiórkowe,
  6. dach,
  7. schody zewnętrzne - prace rozbiórkowe,
  8. schody zewnętrzne,
  9. dzwon,
  10. konserwacja krzyża,
  11. konserwacja stolarki,
  12. zagospodarowanie terenu,
  13. oczyszczenie terenu - odkrzaczenie i przycięcie gałęzi,
  14. zaprojektowanie, wykonanie i montaż tabliczki informacyjnej;
  15. pełnienie funkcji inspektora nadzoru.

Kapliczka () będąca przedmiotem operacji wybudowana została w latach dwudziestych XX w. przez () leśników jako wotum wdzięczności Matce Boskiej (). Kapliczka z uwagi na swój charakter, historię powstania, a także lokalizację, przyciąga zarówno mieszkańców pobliskich gmin, jak i turystów oraz odwiedzających z dalej położonych miejscowości. Znajduje się ona na terenie () w (), a zarazem skansenu budownictwa puszczańskiego (). Obiekty te na stałe wpisały się w krajobraz (), stając się nieodłącznym elementem wycieczek do (). Kapliczka () jest ważnym punktem nie tylko podczas zwiedzania (), ale również stanowi główny cel odwiedzin podczas cyklicznych uroczystości patriotyczno-religijnych, takich jak uroczystości w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3-maja czy wrześniowe obchody związane z rocznicą wybuchu II wojny światowej.

W ramach operacji planowany jest niezbędny remont i modernizacja kapliczki wraz z uporządkowaniem jej najbliższego otoczenia. Niezwłoczne działania interwencyjne są konieczne w celu zachowania dziedzictwa lokalnego, jakie stanowi przedmiotowa budowla. Prace mają przede wszystkim na celu powstrzymanie procesów niszczenia fundamentów, ścian, drewnianej stolarki i konstrukcji dachu, przywrócenie i zapewnienie substancji budowlanej właściwości mechanicznych i walorów estetycznych oraz jej właściwe zabezpieczenie przed destrukcyjnymi czynnikami zewnętrznymi. Przewiduje się także remont nawierzchni przed obiektem z zachowaniem jej dotychczasowego charakteru oraz wymianę drewnianych ławek parkowych, zgodnie z zaleceniami (). Planowane prace remontowo-budowlane nie naruszą dotychczasowej funkcji, przeznaczenia i sposobu użytkowania obiektu. Są to prace niezbędne do wykonania w celu powstrzymania degradacji i całkowitego zniszczenia materii zabytkowej obiektu, a jednocześnie bezpiecznego udostępnienia go możliwie dużej grupie odbiorców. W kolejnym etapie planowany jest remont wnętrza budowli, aktualnie Wnioskodawca skupia się na działaniach niezbędnych do uratowania przedmiotowego zabytku. Planowana operacja ma charakter niekomercyjny, za korzystanie z wytworzonej infrastruktury nie będą pobierane opłaty. Kapliczka jest udostępniana na ogólnych zasadach obowiązujących w parku w ramach ochrony krajobrazowej, wszystkim zainteresowanym, w godzinach dziennych i aktualnie nie planuje się ograniczania jej dostępności.

Planowany termin zakończenia prac: IV kw. 2020 r.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że planuje w ramach projektu wykonać niezbędny remont i modernizację kapliczki wraz z uporządkowaniem jej najbliższego otoczenia. Prace mają na celu powstrzymanie procesów niszczenia fundamentów, ścian, drewnianej stolarki konstrukcji dachu, przywrócenie i zapewnienie substancji budowlanej własności mechanicznych i walorów estetycznych. Planowane prace są niezbędne do wykonania w celu powstrzymania degradacji i całkowitego zniszczenia materii zabytkowej obiektu, a jednocześnie bezpiecznego udostępniania go możliwie dużej grupie odbiorców.

Kapliczka została wybudowana w latach dwudziestych XX wieku przez () leśników jako votum wdzięczności Matce Boskiej (). Kapliczka z uwagi na swój charakter, historię powstania, a także lokalizację przyciąga zarówno mieszkańców pobliskich gmin jak i turystów. Znajduje się ona na terenie () w (), a zarazem skansenu budownictwa (). Obiekty te na stałe wpisały się w krajobraz (), stając się nieodłącznym elementem wycieczek do (). Kapliczka, będąc w zarządzie Wnioskodawcy, jest miejscem kultu religijnego oraz pamiątką historyczną udostępnianą bezpłatnie dla turystyki na ogólnych zasadach obowiązujących w () w ramach ochrony krajobrazowej wszystkim zainteresowanym. Jest zlokalizowana przy drodze gminnej i jest wykorzystywana przez społeczność lokalną podczas cyklicznych uroczystości patriotyczno-religijnych, takich jak uroczystości w rocznicę uchwalenia Konstytucji 3 -maja czy wrześniowych obchodów związanych z wybuchem II wojny światowej.

Zgodnie z ustawą o ochronie przyrody (t. j. Dz.U. z 2020 r. poz. 55 ze zm., art. 12 ust.7 pkt 6) opłat za wstęp do parku narodowego lub na niektóre jego obszary nie pobiera się od osób udających się do miejsc kultu religijnego. W () nie są również pobierane opłaty - bilety za wstęp na teren Parku oraz do remontowanej Kapliczki () (ustawa o ochronie przyrody art. 12. ust. 10 - Dz.U. z 2020 r. poz.55 ze zm. oraz Rozp. Ministra Środowiska w sprawie parków narodowych lub niektórych obszarów, gdzie za wstęp pobiera się opłaty - Dz.U. 2013 r. poz.400 ze zm.) Wszystkie zakupione materiały, towary i usługi nabyte w związku z przeprowadzonym remontem i modernizacją zabytkowej Kapliczki () nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy podczas realizacji zadania pn. (...) Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z planowanymi zakupami towarów i usług na potrzeby realizacji tego projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podczas realizacji zadania pn. (...) Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a planowane zakupy towarów i usług na potrzeby tego zadania nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Do zadań statutowych należy ochrona przyrody, udostępnianie obszaru na zasadach określonych w planie ochrony oraz prowadzenie działań związanych z edukacja przyrodniczą.

Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. (...). Zadanie realizowane jest ze środków własnych Wnioskodawcy przy dofinansowaniu gminy () oraz Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Celem strategicznym projektu jest zachowanie dziedzictwa lokalnego poprzez wykonanie remontu i modernizacji zabytkowej kapliczki wraz z uporządkowaniem jej najbliższego otoczenia oraz udostępnianie wyremontowanego zabytku w okresie trwałości inwestycji (i później). Zakres rzeczowy zadania, zgodnie z przedmiarem robót, obejmuje w usunięcie zieleni kolidującej z remontowanym obiektem, fundamenty murowe, izolacje przeciwwilgociowe, ściany nadziemne, dach - prace rozbiórkowe, dach, schody zewnętrzne - prace rozbiórkowe, schody zewnętrzne, dzwon, konserwacja krzyża, konserwacja stolarki, zagospodarowanie terenu, oczyszczenie terenu - odkrzaczenie i przycięcie gałęzi, zaprojektowanie, wykonanie i montaż tabliczki informacyjnej, pełnienie funkcji inspektora nadzoru. W ramach operacji planowany jest niezbędny remont i modernizacja kapliczki wraz z uporządkowaniem jej najbliższego otoczenia. Niezwłoczne działania interwencyjne są konieczne w celu zachowania dziedzictwa lokalnego, jakie stanowi przedmiotowa budowla. Prace mają przede wszystkim na celu powstrzymanie procesów niszczenia fundamentów, ścian, drewnianej stolarki i konstrukcji dachu, przywrócenie i zapewnienie substancji budowlanej właściwości mechanicznych i walorów estetycznych oraz jej właściwe zabezpieczenie przed destrukcyjnymi czynnikami zewnętrznymi. Przewiduje się także remont nawierzchni przed obiektem z zachowaniem jej dotychczasowego charakteru oraz wymianę drewnianych ławek parkowych. Planowane prace remontowo-budowlane nie naruszą dotychczasowej funkcji, przeznaczenia i sposobu użytkowania obiektu. Są to prace niezbędne do wykonania w celu powstrzymania degradacji i całkowitego zniszczenia materii zabytkowej obiektu, a jednocześnie bezpiecznego udostępnienia go możliwie dużej grupie odbiorców. Planowana operacja ma charakter niekomercyjny, za korzystanie z wytworzonej infrastruktury nie będą pobierane opłaty. Kapliczka jest udostępniana na ogólnych zasadach obowiązujących w parku w ramach ochrony krajobrazowej, wszystkim zainteresowanym, w godzinach dziennych i aktualnie nie planuje się ograniczania jej dostępności. Wszystkie zakupione materiały, towary i usługi nabyte w związku z przeprowadzonym remontem i modernizacją zabytkowej Kapliczki () nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem (...).

Analiza opisu zdarzenia przyszłego oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego prowadzą do wniosku, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane w ramach projektu zakupy związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wskazuje, że wszystkie zakupione materiały, towary i usługi nabyte w związku z przeprowadzonym remontem i modernizacją zabytkowej Kapliczki () nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi i nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowanym projektem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem (...), ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tej operacji nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej