Temat interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2020 r. (data wpływu 14 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2020 r. (data wpływu 17 lipca 2020 r.) oraz pismem z dnia 25 lipca 2020 r. (data wpływu 28 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w ww. zakresie. Dnia 17 lipca 2020 r. wniosek został uzupełniony o tożsame pismo złożone za pośrednictwem Poczty Polskiej. Ponadto dnia 28 lipca 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił wniosek o wskazanie pisma wysłanego Pocztą Polską jako uzupełnienie.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT) jako podatnik VAT czynny.
Gmina realizuje zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, dalej: ustawa o samorządzie gminnym) w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności w sprawach kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych urządzeń sportowych, a także gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.
Gmina zamierza zrealizować projekt pn.: X (dalej: Zadanie lub Projekt), w ramach którego zaplanowano realizację dwóch etapów:
().
Pierwsza część Zadania będzie polegała na budowie ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku od końca zabudowań w miejscowości (), wzdłuż drogi powiatowej (), do skrzyżowania z drogą powiatową (). Następnie wzdłuż drogi powiatowej (), w stronę miejscowości (), przez teren zabudowany () do wiaduktu ().
Planowana ścieżka pieszo-rowerowa będzie miała nawierzchnię bitumiczną, ograniczoną obrzeżami, wymiarach: 8 cm x 30 cm x 100 cm, posadowionymi na ławie betonowej. Szerokość ścieżki wyniesie 2,5 m. Na odcinku (od początku zabudowań do wiaduktu), szerokość ścieżki wyniesie 3 m (miejscowe przewężenia do 2 m w miejscu występowania kolizji). Ponadto, w obrębie ścieżki utworzone zostaną zjazdy na posesje wraz z zabudową przepustów na rowach.
Na odcinku () (od początku zabudowań, do wiaduktu) pomiędzy jezdnią, a ścieżki pieszo-rowerową zaplanowano utworzenie zieleńca, o szerokości ok. 1 m z zastosowaniem drenażu francuskiego w celu odprowadzenia wody opadowej z jezdni oraz ścieżki.
Również, w ramach realizacji Zadania, zaplanowano likwidację kolizji z siecią energetyczną niskiego napięcia i siecią teletechniczną oraz wycinkę zieleni kolidującej wraz z wykonaniem nasadzeń zastępczych.
Na odcinku w obrębie wiaduktu na drodze powiatowej, zdemontowana zostanie istniejąca nawierzchnia chodników z płyt chodnikowych wraz z krawężnikami. Nowy chodnik zostanie ograniczony krawężnikiem betonowym o wymiarach 15 cm x 30 cm x 100 cm od strony jezdni oraz obrzeżem o wymiarach 8 cm x 30 cm x 100 cm, od strony terenów przyległych. Na styku istniejącej nawierzchni bitumicznej w obrębie jezdni oraz nowego krawężnika wykonany zostanie szew z bitumicznej masy zalewowej stosowanej na gorąco.
Druga część Zadania będzie z kolei polegała na budowie wiaty o konstrukcji stalowej, cynkowanej malowanej proszkowo; wraz z wypełnieniem ażurowym ściany tylnej oraz ścian bocznych za pomocą listew drewnianych, zabezpieczonych przed szkodliwym działaniem warunków atmosferycznych oraz zadaszeniem z paneli poliwęglanowych. Ponadto, w obrębie wiaty oraz na terenie przyległym przewiduje się wykonanie utwardzenia terenu z kostki betonowej.
W obrębie wiaty zamontowane zostaną następujące elementy małej architektury:
- () stojaków na rowery,
- () kosze na śmieci oraz
- () ławki.
Stojaki na rowery typu U-16 wykonane zostaną ze stali nierdzewnej, z poprzeczką ułatwiającą zapinanie rowerów oraz tabliczką symbolizującą miejsce postojowe dla rowerów, a montowane będą poprzez zabetonowanie elementów kotwiących. Kosze na śmieci o pojemności 351, wyposażone zostaną w słupki z kotwą; wykonane ze stali cynkowanej malowanej proszkowo oraz drewnianych listew. Ławki wypoczynkowe o długości siedziska 180 cm i długości całkowitej 198 cm, ze stelażem ławek zaplanowanym ze stali cynkowanej i malowanej proszkowo, zamontowane zostaną wkrętami do podłoża utwardzonego.
Zadanie będzie dofinansowane ze środków () w ramach poddziałania: (), objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym.
Zadanie ma zapewnić wzrost aktywności mieszkańców, zwiększenie dostępu do infrastruktury sportowo-rekreacyjnej oraz poszerzenie oferty spędzania wolnego czasu na terenie Gminy.
W związku z realizacją Projektu Gmina będzie ponosiła wydatki dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawionymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Realizacja Zadania została przewidziana na lata 2020-2022.
Projekt będzie służyć realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. Realizacja Zadania nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie budowanego ciągu pieszo-rowerowego, ani wiaty rowerowej podmiotom zewnętrznym czy organizować odpłatnych wydarzeń z udziałem tychże). Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat tytułem udostępniania wiaty, ani ścieżki.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu?
Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie przysługiwać mu prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu ani w całości, ani w części.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjnymi niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z kolei, zgodnie z ust. 6 przedmiotowej regulacji, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Jednocześnie zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, zadania własne gminy obejmują sprawy w zakresie gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; ponadto, zgodnie z pkt 10 tegoż artykułu, również sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usług są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.
Celem odliczenia podatku VAT konieczne jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
- wydatek musi zostać poniesiony przez podatnika VAT,
- wydatek musi mieć związek z dokonywanymi przez podatnika czynnościami opodatkowanymi VAT,
- nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.
Innymi słowy, nie jest możliwe obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przez podmiot, który nie występuje w tym zakresie w roli podatnika VAT. Nie jest, przy tym, możliwe obniżenie podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wydatków poniesionych przez podatnika w związku z wykonywaniem czynności pozostających poza zakresem ustawy o VAT bądź czynności zwolnionych z tego podatku.
Jak Gmina wskazała w opisie sprawy, Projekt będzie służyć realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. Realizacja Zadania nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie budowane infrastruktury podmiotom zewnętrznym czy organizować odpłatnych wydarzeniem z jej udziałem). Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat tytułem użytkowania ciągu pieszo-rowerowego ani wiaty rowerowej.
W związku z faktem, iż realizując Zadanie Gmina nie będzie działała jako podatnik VAT będzie wykonywała zadania własne w ramach reżimu publicznoprawnego (poza działalnością gospodarczą), przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione. Tym samym z uwagi na brak związku ponoszonych na Zadanie wydatków z występującymi po stronie Gminy czynnościami podatkowanymi VAT, Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia VAT.
Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: DKIS).
Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 20 czerwca 2018 r., o sygn. 0112-KDIL4.4012.273.2018.1.JSK, w której DKIS podkreślił, że: Wybudowana infrastruktura nie będzie wiązała się z żadną odpłatnością od jej użytkowników. Wiaty i tereny usług oświatowo-sportowych są bezpłatne i ogólnodostępne dla mieszkańców i osób z poza Gminy. Ww. infrastruktura nie będzie zatem w żaden sposób wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
(...)
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie jest spełniony, gdyż Wnioskodawca realizując opisany projekt, polegający na budowie wiaty rekreacyjnej i zagospodarowaniu terenu usług oświatowo-sportowych, nie działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji tego projektu nie będą w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Również, w Interpretacji indywidualnej z dnia 13 czerwca 2018 r., o sygn. 0112-KDIL2-1.4012.255.2018.1.AWA, DKIS stwierdził, że: ,,Gmina będzie realizowała opisany projekt w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym. Tym samym, w analizowanym przypadku Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a więc nabywając towary i usługi nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.
()
w odniesieniu do planowanej inwestycji pn.: ,,() Gmina nie będzie miała prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację przedmiotowej inwestycji. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działać jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Także, w interpretacji indywidualnej z dnia 15 maja 2017 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.57. 2017.1.DC DKIS wskazał, iż () Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwoty podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z przebudową gminnego placu zabaw. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją inwestycji nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej DKIS z dnia 10 maja 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4012.27.2017.1.MS, W której Organ stwierdził, że: Jak wynika z okoliczności sprawy, efekt realizacji inwestycji siłownia zewnętrzna i plac zabaw mają być ogólnodostępne i bezpłatne dla wszystkich użytkowników oraz nie będą wykorzystywane do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT a zatem towary i usługi zakupione w celu zrealizowana inwestycji nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.
Podobnie wypowiedział się DKIS w interpretacji Indywidualnej z dnia 10 maja 2017 r., 0111-KDIB3-3.4012.25.2017.1.MS, w której wskazał, iż: W związku z powyższym, skoro Wnioskodawca w związku z realizacją inwestycji, która stanowi wykonanie zadań własnych Wnioskodawcy, działał będzie, nie jako podatnik podatku VAT, lecz jako organ władzy publicznej, a efekt realizacji projektu nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, to stwierdzić należy, że nie zostanie spełniony warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
Zatem Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania inwestycyjnego, polegającego na urządzeniu siłowni zewnętrznej i placu zabaw jako miejsca rekreacji w miejscowości D.
Ponadto analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych DKIS:
- z dnia 7 kwietnia 2017 r., sygn. 0115-KDIT1-3.4012.7.2017.1,
- z dnia 8 lutego 2017 r., sygn. 3063-ILPP2-3.4512.197.2016.2.AG.
W konsekwencji, zdaniem Gminy, nie będzie przysługiwać jej prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z realizacją Projektu, ani w części, ani w całości.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Według art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza według art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na mocy art. 7 ust. 1 pkt 2 i pkt 10 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego oraz kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca Gmina jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług jako podatnik VAT czynny. Gmina realizuje zadania własne, określone w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w szczególności w sprawach kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych urządzeń sportowych, a także gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego. Gmina zamierza zrealizować projekt pn.: X, w ramach którego zaplanowano realizację dwóch etapów:
()
Pierwsza część Zadania będzie polegała na budowie ścieżki pieszo-rowerowej na odcinku od końca zabudowań w miejscowości (), wzdłuż drogi powiatowej (), do skrzyżowania z drogą powiatową (). Następnie wzdłuż drogi powiatowej (), w stronę miejscowości (), przez teren zabudowany do wiaduktu (). Planowana ścieżka pieszo-rowerowa będzie miała nawierzchnię bitumiczną, ograniczoną obrzeżami, wymiarach: 8 cm x 30 cm x 100 cm, posadowionymi na ławie betonowej. Szerokość ścieżki wyniesie 2,5 m. Na odcinku (od początku zabudowań do wiaduktu), szerokość ścieżki wyniesie 3 m (miejscowe przewężenia do 2 m w miejscu występowania kolizji). Ponadto, w obrębie ścieżki utworzone zostaną zjazdy na posesje wraz z zabudową przepustów na rowach. Na odcinku (od początku zabudowań, do wiaduktu) pomiędzy jezdnią, a ścieżką pieszo-rowerową zaplanowano utworzenie zieleńca, o szerokości ok. 1 m z zastosowaniem drenażu francuskiego w celu odprowadzenia wody opadowej z jezdni oraz ścieżki. Również, w ramach realizacji Zadania, zaplanowano likwidację kolizji z siecią energetyczną niskiego napięcia i siecią teletechniczną oraz wycinkę zieleni kolidującej wraz z wykonaniem nasadzeń zastępczych. Na odcinku w obrębie wiaduktu na drodze powiatowej (), zdemontowana zostanie istniejąca nawierzchnia chodników z płyt chodnikowych wraz z krawężnikami. Nowy chodnik zostanie ograniczony krawężnikiem betonowym o wymiarach 15 cm x 30 cm x 100 cm od strony jezdni oraz obrzeżem o wymiarach 8 cm x 30 cm x 100 cm, od strony terenów przyległych. Na styku istniejącej nawierzchni bitumicznej w obrębie jezdni oraz nowego krawężnika wykonany zostanie szew z bitumicznej masy zalewowej stosowanej na gorąco. Druga część Zadania będzie z kolei polegała na budowie wiaty o konstrukcji stalowej, cynkowanej malowanej proszkowo; wraz z wypełnieniem ażurowym ściany tylnej oraz ścian bocznych za pomocą listew drewnianych, zabezpieczonych przed szkodliwym działaniem warunków atmosferycznych oraz zadaszeniem z paneli poliwęglanowych. Ponadto, w obrębie wiaty oraz na terenie przyległym przewiduje się wykonanie utwardzenia terenu z kostki betonowej.
W obrębie wiaty zamontowane zostaną następujące elementy małej architektury:
- () stojaków na rowery,
- () kosze na śmieci oraz
- () ławki.
Stojaki na rowery typu U-16 wykonane zostaną ze stali nierdzewnej, z poprzeczką ułatwiającą zapinanie rowerów oraz tabliczką symbolizującą miejsce postojowe dla rowerów, a montowane będą poprzez zabetonowanie elementów kotwiących. Kosze na śmieci o pojemności 351, wyposażone zostaną w słupki z kotwą; wykonane ze stali cynkowanej malowanej proszkowo oraz drewnianych listew. Ławki wypoczynkowe o długości siedziska 180 cm i długości całkowitej 198 cm, ze stelażem ławek zaplanowanym ze stali cynkowanej i malowanej proszkowo, zamontowane zostaną wkrętami do podłoża utwardzonego. Zadanie będzie dofinansowane ze środków X w ramach poddziałania: (), objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym. Zadanie ma zapewnić wzrost aktywności mieszkańców, zwiększenie dostępu do infrastruktury sportowo-rekreacyjnej oraz poszerzenie oferty spędzania wolnego czasu na terenie Gminy. W związku z realizacją Projektu Gmina będzie ponosiła wydatki dokumentowane przez dostawców/wykonawców wystawionymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Realizacja Zadania została przewidziana na lata 2020-2022. Projekt będzie służyć realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. Realizacja Zadania nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie budowanego ciągu pieszo-rowerowego, ani wiaty rowerowej podmiotom zewnętrznym czy organizować odpłatnych wydarzeń z udziałem tychże). Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat tytułem udostępniania wiaty, ani ścieżki.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją ww. Projektu.
Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z okoliczności analizowanej sprawy wynika bowiem, że projekt będzie służyć realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności lokalnej. Realizacja Zadania nie będzie służyła Wnioskodawcy do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności na podstawie umów cywilnoprawnych (w szczególności Gmina nie zamierza udostępniać odpłatnie budowanego ciągu pieszo-rowerowego, ani wiaty rowerowej podmiotom zewnętrznym czy organizować odpłatnych wydarzeń z udziałem tychże). Gmina nie będzie pobierała jakichkolwiek opłat tytułem udostępniania wiaty, ani ścieżki.
Zatem Gmina realizując przedmiotową inwestycję nie będzie działać w charakterze podatnika podatku VAT, Gmina będzie realizować ww. inwestycję jako organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym. Tym samym realizując ww. inwestycję Gmina nie będzie dokonywała zakupów towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy należy wskazać, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego Projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będzie spełniona wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. poniesione wydatki w celu realizacji ww. zadania nie będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy należy ocenić jako prawidłowe.
Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swoją aktualność.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w () za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej