Temat interpretacji
Brak prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 sierpnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 10 sierpnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania „…”. Uzupełnili go Państwo pismem z 3 października 2022 r. (wpływ 3 października 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina … jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Od dnia 1 stycznia 2017 roku w ramach przeprowadzonej centralizacji rozliczeń podatku VAT rozlicza się łącznie ze wszystkimi podległymi jednostkami budżetowymi.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 8 i 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2022 poz. 559 ), zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie edukacji publicznej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych należy do zadań własnych gminy.
Gmina … będzie realizowała inwestycję „…”. Gmina … otrzymała dofinansowanie na realizację ww. inwestycji w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Gmina … złożyła również wniosek do .... o dofinansowanie zadania w ramach programu ... Programu Rozwoju Lokalnej Infrastruktury Sportowej Edycja 2022, wniosek nie został jeszcze rozpatrzony.
W ramach zadania planuje się wykonanie zagospodarowania przestrzeni publicznej na dz. Nr … obręb …, gmina …, powiat … będących własnością beneficjenta. Głównym celem jest dostosowanie terenu dla potrzeb sportowo-rekreacyjnych mieszkańców miejscowości oraz budowa budynku usługowego. Teren działki nr … planuje się zagospodarować jako park sportowo-rekreacyjny z budynkiem usługowym. Koncepcja parku opiera się w głównej mierze na wykorzystaniu prostych w zastosowaniu materiałów oraz łatwych w utrzymaniu roślin. Projekt parku sportowo-rekreacyjnego zakłada wydzielenie pięciu głównych funkcji: toru dla rolkarzy, skateparku, pumptracku, placu zabaw oraz .... - niskiego parku linowego. Budynek usługowy pełnił będzie funkcję zaplecza dla terenu sportowo-rekreacyjnego, wyznaczone zostanie w nim również miejsce do spożywania posiłków. W ramach zagospodarowania działki planuje się nasadzenie krzewów wzdłuż istniejącego ogrodzenia po północnej i wschodniej stronie granicy, a także pomiędzy projektowanym skateparkiem i pumptrackiem oraz 9 szt. drzew wolnostojących jak również urządzenia małej architektury takie jak: ławki - 12 szt., śmietniki - 7 szt., stojak na rowery 3 szt., latarnie oraz urządzenia siłowni plenerowej, w której skład wejdą urządzenia: twister obrotowy + wahadło, wyciąg górny + wyciskanie siedząc, orbitrek, wioślarz, koło + kierownice, stepper, prasa nożna, trójkąt, ławka, drabinka, prostownik oraz motyl. Budowę skateparku zaplanowano w technologii prestiż na placu o powierzchni ok. 548,0 m2, w skład którego będą wchodzić urządzenia: ...... Koncepcja ....Parku obejmuje instalacje 12 przeszkód ....- jest to rodzaj bezpiecznego .....parku .... dostępnego dla różnych grup wiekowych (od 3 r. życia) z przeszkodami o różnym stopniu trudności. .... (dla początkujących i średnio zaawansowanych): 6 przeszkód o „łatwym” stopniu trudności, tj.: taśmociąg, most wiszący, kratka, skrzynki, słoniowy most, burma, most z pochylni; 6 przeszkód o „średnim” stopniu trudności, tj.: siodełka, zygzak, pętle mieszane, opony trawers, most amazoński, kantówki naprzemienne. .... (dla średniozaawansowanych i zaawansowanych): 6 przeszkód o „średnim” stopniu trudności, tj.: .....; 6 przeszkód o „trudnym” stopniu trudności, tj.: ...... .....jest to specjalny zapętlony tor betonowy o wymiarach w rzucie ok. 150,00 m2, który składa się z garbów, zakrętów profilowanych oraz małych „hopek” ułożonych w takiej kolejności, aby możliwe było rozpędzanie się i utrzymywanie prędkości bez pedałowania. Na plac zabaw składać się będzie urządzenie główne ze zjeżdżalniami, pomostami, daszkami itp. zaplanowano również rolkowisko - tor dla rolkarzy: Tor o szer. 2,5 m - 283,0 mb. W ramach zadania zaplanowano również miejsca postojowe dla samochodów osobowych: - łącznie: 15 miejsc + 2 dla osoby niepełnosprawnej.
W wyniku realizacji operacji powstanie zagospodarowany teren sportowo-rekreacyjny w … co wpłynie na udostępnienie mieszkańcom infrastruktury rekreacyjno-sportowej. Z terenu tego korzystać będą mieszkańcy sołectwa … o tj. ok. 3 676 osób oraz mieszkańcy całej Gminy … oraz turyści. Planuje się, iż obiekt będzie udostępniony całkowicie bezpłatnie mieszkańcom sołectwa … oraz mieszkańcom całej Gminy … jak również turystom. Gmina … nie planuje uzyskiwania żadnych dochodów związanych z realizacją przedmiotowego zadania.
Nadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca na pytanie o treści: „Do jakich czynności będą Państwo wykorzystywali towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pn. „…”, tj. czy do czynności:
a.opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakich),
b.zwolnionych od podatku od towarów i usług (prosimy wskazać jakich),
c.niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (prosimy wskazać jakich)?”
udzielił odpowiedzi, że jak wskazano we wniosku o wydanie interpretacji Gmina … nie planuje uzyskiwania żadnych dochodów związanych z realizacją przedmiotowego zadania. Z parku sportowo-rekreacyjnego oraz budynku usługowego w … będą korzystali głównie mieszkańcy sołectwa … jak również mieszkańcy całej Gminy ... Obiekt będzie użytkowany wyłącznie bezpłatnie w związku z realizacją zadań własnych Gminy. Efekty realizowanego projektu będą przez Wnioskodawcę wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Nabywcą wskazanym na fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizacji projektu będzie Gmina ….
Pytanie
Czy Gmina … posiada prawną możliwość odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją zadania „..” dofinansowanego z PROW na lata 2014 -2020?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on w przyszłości odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT, zarówno na dzień obecny, jak również mając na uwadze planowany sposób wykorzystania w przyszłości majątku wytworzonego w związku z realizacją inwestycji. Podatek wynikający z faktur dokumentujących wykonanie inwestycji nie będzie związany ze sprzedażą opodatkowaną, w związku z czym Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania tego podatku w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Gminie nie będzie przysługiwało prawo do rozliczenia (odzyskania) na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług kwoty podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych przez wykonawców inwestycji.
Stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.2022 poz. 559). nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Natomiast zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U.2022 poz. 559.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 poz. 559) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności, zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 powołanej ustawy).
Z terenu sportowo-rekreacyjnego w … będą korzystali mieszkańcy sołectwa … oraz mieszkańcy całej Gminy … jak również turyści. Korzystanie z planowanego parku sportowo-rekreacyjnego będzie całkowicie bezpłatne a teren parku będzie służył wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu.
Mając na uwadze powyższe przepisy, zdaniem Wnioskodawcy - Gminie … nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego ze względu na to, iż zadanie to zostanie zrealizowane w ramach zadań własnych Gminy …, i w tym zakresie Gmina … nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Gmina … nie planuje również uzyskiwania jakichkolwiek dochodów w związku z realizacją zadania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931, z późn. zm.) – zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Art. 87 ust. 1 ustawy stanowi:
W przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2 - ust. 6 ustawy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Według art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2022 r., poz. 559, z późn.zm.):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty realizowanego zadania nie będą przez Państwa wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, nie będą mieli Państwo prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym, z tego tytułu nie będzie przysługiwało Państwu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, nie będą mieli Państwo prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania „…”, ponieważ efekty powstałe w ramach ww. zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Państwa należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Podkreślić należy, iż Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach przedstawionego przez Państwa opisu sprawy. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Jednocześnie zaznaczam, że interpretację oparto na wynikającym z treści wniosku opisie sprawy, w szczególności na stwierdzeniu, że efekty realizowanego projektu będą przez Państwa wykorzystywane wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329, z późn. zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA),
albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), za pośrednictwerm systemu teleinformatycznego e-Urząd Skarbowy na stronie: https://www.podatki.gov.pl/e-urzad-skarbowy/ (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA) będąc użytkownikiem/wyznaczając użytkownika konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).